Huhtikuun Hurmurit 2014 ~ Helmi- ja Maaliskuussa ~

Täällä oli eilen se yhdistetty synnytystapa- ja pelkopolikäynti. Eka synnytyshän mulla oli vaikea ja vauva lopuksi ahdingossa, kärsi hetkellisestä hapenpuutteesta joka oli onneksi lyhytaikainen joten toipui siitä nopeasti. Mutta nyt halutaan kuitenkin varmistaa ettei mitään ahdinkotilaa tule, lääkäri lupasi että nyt vauvan vointia seurataan oikein ekstratarkasti, kuulemma nykyään voi perus-sydänäänten lisäksi ottaa vauvasta jotain sydänfilmiäkin, joka vielä tarkemmin kertoo vauvan voinnista synnytyksen aikana. Synnytystapaa arvioitaessa kaikki oli oikein ihanteellisesti alatiesynnytystä varten, vauva rt ja "pää optimaalisesti ylä-aukeamassa" (voi kyllä vielä muuttaa asentoaan näillä viikoilla, toivottavasti pysyisi kuitenkin), napavirtaukset priimaa, kovin liikkuvainen kaveri, tämän hetken painoarvio 2995g (rv 36+3). Painoarvio LA:n kieppeillä n. 3,6kg. Kohdunkaula vähän pehmentynyt ja lyhentynyt 3cm -> 2,5cm ja sorm. kärjelle auki, jotain siis tapahtunut kun rv 28 oli vielä täysin kiinteä ja kiinni. Voi kyllä kuulemma olla tossa tilassa useita viikkojakin, että sikäli ei kerro mitään lähestyvästä synnytyksestä. Sovittiin uusi kontrolli lasketun ajan kieppeille ja tämä lääkäri oli sitä mieltä, että silloin voisi ehkä jo käynnistääkin, esikoinenhan syntyi vasta 42+0 ja oli kuitenkin pieni 3100g, joten sanoi että ehkä istukka alkoi jo olla parhaat päivänsä nähnyt tms. Mutta voi olla että silloin sitten paikalla on lääkäri, joka vaan tsekkaa että kaikki ok ja passittaa kotiin odottamaan luonnoliista käynnistystä, tuntuu olevan niin lääkärikohtaista tuo halukkuus käynnistämiseen. Joka tapauksessa hyvä mieli jäi käynnistä, tuntui että oltiin tosi samoilla linjoilla lääkärin kanssa suunnitelmasta ja ihana tietenkin oli kuulla että vauvalla kaikki nyt vatsassa oikein mallikkaasti :)

Eireann 36+0 (tai viralliset viikot jo 36+4)
 
Yöunet on (onneksi) pääosin pitkät ja hyvät, vessaan herään korkeintaan kerran yössä eikä lonkatkaan kipuile pahasti. Välillä tulee herättyä aamuyöstä ja uudelleen nukahtaminen kestää 1-4 tuntia, mutta onneksi on lomaa niin eipä tuo haittaa. :)

Mitään pahoja raskausoireita ei ole, närästystä ehkä kolmesti ja selkään koskee, jos istuu liian kauan paikallaan. Hidas lylleröhän sitä alkaa olemaan ja yksi päivä olin vähän pulassa, kun kesken kävelylenkin kengännauhat aukes. Vaati ihan uudenlaista akrobatiaa, että sai ne uudelleen kiinni.

Neuvolakuulumisissa ei ihmeellistä, painoa tullut +250 g/vko ja sf-mitta 31,5. Vauva oli neuvolatädin mukaan laskeutunut oikein mukavasti ja mahakin kovettui sopivasti siinä pöydällä kölliessä, niin tuli sitten vahvistusta, että ihan oikeita harjoitussupistuksia ovat. Ensi viikolla pitää käydä labrassa radin takia, ottavat paasto- ja pitkäaikaisen sokerin.

Lauantaina edessä KYSin synnytysvalmennus ja 24.3. äitiyspolin synnytystapa-arvio. Seuraava neuvola 1.4.

Täällä saa halutessaan kotikäynnin neuvolasta, pitää vähän pohtia saako meidän perhe siitä mitään irti. Noh, ei kai se ota jos ei annakaan...

ässä+pikkuinen 36+0
 
Täällä ei muuta kuin viikot vaihtuivat, nyt rv 36+0 :wave:

Ässä+pikkunen, saitko tuon synnystapa-arvioinnin ihan kysymättä? Itselleni ei ole sellaista koskaan tehty. No mutta huomenna lääkärikäynti, ja voin kysyä siellä. Aurinko paistaa,ihanaa! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Synnytyssuunnitelman aion minäkin väsätä, tosiaan bebes.fi sivuilla on hyvä rasti-ruutuun tyyppinen lomake avuksi. Toiveet on samansuuntaiset kuin Kultapupulla, epiduraaliton ja luonnollisesti etenevä aktiivinen synnytys. Haaveilen vesisynnytyksestä, mikä on yksi syy tuolle toiveelle että ei tarvitsisi turvautua epiduraaliin. Toinen on jakkaralta, sitä sai jo vähän synnytysvalmennuksessa harjoitella - huomasin että siinä olennaista olisi että saa kunnon otteen jostain ponnistustueksi. Samoin minulla kun olen ystäville kertoille toiveistani on vastaukset ollut vähän huvittuneita.. etenkin kun olen ensisynnyttäjä, eikä kokemusta ole. Vähän tylsää, tietenkin olen myös valmistautunut mielessäni siihen että tilanne voi edetä aivan toisin, mutta nämä ovat silti toiveitani. Lisäksi pidän tärkeänä että lapsi syntyy rauhalliseen, mahdollisimman ärsykkeettömään ympäristöön jossa valot ja äänet ovat vaimeita.

Vielä olisi viikko töissä, alkaa jaksaminen olla jo tiukilla..Avunsaannista sen verran, että itse olen ollut kiitollinen kaikesta tarjotusta avusta, mutta ei sitä ole tarjottukaan ihan kiusaksi asti. Esimerkiksi kuljen useammalla ratikalla ja bussilla päivittäin ja lähes aina ovat täysiä; tasan kahdesti on tarjottu istumapaikkaa, kerran eräs nainen oikein ryykäsi istumaan vaikka näki minun kävelevan (vaappuvan) istuinta kohti vastaan.. noloa. Hellyyttävää on ollut lapsettoman ystäväni huolenpito, ollessani vielä noin viikoilla 16 hän huolehti että pääsenkö nyt yksin bussilla kotia varmasti ja muita aika hullunkurisia huolia :) :heart:

Kokoarvioon on varattu aika 1.4 kättärille, radin takia. Siitä oon kyllä tosi iloinen, vähän huolestuttaa tuo pienen ulostulo, kun omalla äidilläni on lantionluut liian ahtaat synnytykseen ja on mahdollista siten että minulla myös...

Dorian 32+6 ?
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Mirenna valkovuotonäytteen otto oli tosi nopee juttu (paitsi tietty se housujen riisuminen ja pukeminen), pyöräytettiin vaan pumpulipuikolla vähän alapäästä ja se oli siinä. Multa otettiin kaksi kertaa kun siinä ekassa oli jotain "epäselvää" mutta toka oli sitten puhdas.

(.) Neuvolassa tuli käytyä siis toissapäivänä,
viikkoja oli siis 32+6
Paino 83,8kg (+1167g/vk, rv30+2 80.8kg)
RR 109/74
sf 29,5cm (rv30+2 27cm)

Arveli vauvan olevan tällä kertaa raivotarjonnassa joskin hieman viistossa ja vähän ylhäällä vielä, sykkeet rauhalliset 136 ja liikkeet ++. Tosiaan ennen neuvolaa kävellessä tuntui että se vauva olis suunnilleen poikittain (taas) kun työnsi/potki molemmille puolille mahaa :D Mutta hyvä jos alkaa vihdoin asettua vähän oikeaan suuntaan, parin viikon päästä lääkärineuvolassa sitten tarkistetaan se tarjonta ultran kanssa.

Painosta tuli tosiaan sanomista, viimeksi se oli siinä kolmessa viikossa noussut 200 grammaa niin tämä 3kg oli kyllä aika järkytys itsellekin! Onhan tässä ollut ruokavaliossa vähän parantamista (käytiin vielä hesessä ennen neuvolaakin! Ei kaduttanut siinä vaa'alla yhtään...) ja lievää turvotusta. Th tenttasi että oonko liikkunut huonommin mutta sepäs se kun oon liikkunut jopa enemmän kun on ollut niin ihanat ilmat :D Nyt on sitten kokonaistilanne +11,8kg :ashamed: Siskolla tuli kuulemma rv30 jälkeen 10kg eli puolet raskauskiloista. Toivottavasti en seuraa samaa kaavaa, jospa yrittäis taas vähän katsoa tarkemmin niitä syömisiä. Ja sf-mitta oli tosiaan kivunnut nyt siihen keskikäyrälle :)

Sovittiin myös loput neuvola-ajat jotka on tuon seuraavan lääkärineuvolan (25.3.) jälkeen, eli neuvola 7.4. (rv36+6), 22.4. (rv39+0) ja 6.5. (rv41+0) jos sinne asti päästään.

Me oltiin muuten esikoista varten varattu ennen synnytystä kaappiin kaiken varalta pari purkkia korviketta, jotka jäivät sitten käyttämättä kun pärjättiinkin pumppauksilla ja imetyksillä koko vauva-aika. Ne pari purkkia ei kuitenkaan niin paljon maksa joten tälläkin kertaa ajateltiin että ihan varmuuden vuoksi hommattais. Tuli sitten muutama päivä sitten mieleen että kun mulla imetyksen lopettamisesta huolimatta yhä sitä maitoa heruu, että kumpi olis sitten parempi, nyt (ennen synnytystä) pumpattu äidinmaito vai se 1-korvike. Kysyin tätä neuvolassa ja th oli sitä mieltä että kannattaa pumpata kerta sitä maitoa vielä tulee. Samaan hengenvetoon vielä selitti että kuulemma on tullut uusi suositus jota ei kai vielä olla käytännössä toteutettu(?) että raskausdiabeteksesta kärsiville suositeltais näiltä viikoilta pumppaamaan valmiiksi sitä (esi)maitoa koska rd-vauvoilla usein ne sokerit laskee synnytyksen jälkeen, ja ilmeisesti se maito olis loppuraskaudessa sitten sokerisempaa tai jotain? Olettaen että sitä heruu jo ennen synnytystä. Onko muille puhuttu tästä suosituksesta mitään? No mulla ei sitä rd:tä ollut mutta ajattelin nyt että jos jaksan niin pumppailen pari desiä sitten varamaitoa tuonne pakkaseen. Sen kummempia operaatioita en kyllä viitsi, saa siinä pumpun päässä varmaan istua sitten synnytyksen jälkeenkin :)

Loppuraskauden oireista täällä on välillä ollut pahoinvointia. Onneksi aika satunnaisesti että vielä on ollut siedettävää. Illalla on välillä iskenyt niin että olen mennyt aiemmin sitten nukkumaan kun on ollut niin kurja olo. Närästystä on ollut useammin. Itse oon nukkunut ihan kohtalaisesti vaikka pissalla pitää käydä 1-2krt/yössä mutta valon lisääntyminen on aiheuttanut sen että esikoinen herää koko aika vaan aiemmin. Normaali heräämisaika on jo pitkään ollut siinä 8.30-10.00. mutta viimeaikoina aikaistunut sinne 7.30. ja tänään heräsi 6.30. :stick: eikä suostunut enää nukkumaan takaisin. Päikkäritkin on nukuttu vähän huonosti. En ole ikinä ollut mikään aamuvirkku ja olen ollut onnellinen että tyttö on tullut minuun tuossa. Pitää vissiin mennä itsekin nyt 8 illalla nukkumaan ja toivoa että tyttö palaa takaisin tuohon normaaliin rytmiin :) Tai hommata kunnon pimennysverhot...

Noihin synnytystoiveisiin unohdin lisätä että jos vedessä synnyttäminen ei onnistu niin mua kiinnostaisi kokeilla kuitenkin synnyttää polviseisonnassa tai konttausasennossa, jakkarasta en ole kovin innostunut vaikka kai sitäkin voisi kokeilla jos ei noi onnistu. Jotenkin sellainen olo että noissa asennoissa tuntuisi että olis enemmän "hallinnassa" se tilanne jollain tapaa. Edellisessä synnytyksessä se sängyllä makaaminen ja puoli-istuva asento tuntui siltä että olis vaan "matkustajana" koko tapahtumassa, ponnistus onnistui siinäkin ihan hyvin kyllä vaikka sydänäänien takia turvaudututtiin sitten imukuppiin.

Kp & Kultakala 33+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nanija
Olin muutaman päivän huolissani vauvan liikkeistä, ja kävin sitten synnärilläkin kun liikelaskennasta tuli liian vähän liikkeitä. "Turha" käynti oli, vauva liikku käyrillä ihan ok. Ultrassa vauvan painoarvioksi sanottiin 2kg ja oli edelleen perätilassa. Kuulema aikaa on vielä kääntyä, mutta saapa nähdä kääntyykö.. Ihan kiva oli tuo "ylimääräinen" ultra, mua on huolettanut vauvan koko (joka toinen päivä pelkään että se on liian iso ja joka toinen päivä pelkään että liian pieni..) sekä lapsiveden määrä. Kaiken pitäisi kuitenkin olla kunnossa.

Korviketta meinasin minäkin hommata purkin tai pari jemmaan, kun asutaan täällä keskellä ei-mitään niin haluan että kaikki olisi suht. valmiina eikä mitään tarvisi lähteä hakemaan.

Dorianin kanssa olen samoilla linjoilla synnytystoiveista. Pitää täyttää itsekin tuo samainen lappu.

Avunsaannista. Mua ei haittaa vaikka ihmiset tuputtaa apua, sitä ei kyllä ole mitenkään haitaksi asti tuputettukaan. Eniten mua ärsyttää ihmiset, jotka paheksuen katsoo kun teen jotain, esim. kannan painavempia kauppaostoksia, koiranruokasäkkejä tai hevostallilla vesiä tai muuta raskasta, mutta eivät viitsi auttaa vaan huokailevat vierestä.

Mirenna 33
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Jos nyt saisi vähän enemmän kirjoitettua.
Streptokokkinäyte pitää meillä ottaa itse ja viedä labraan. Terkkari sanoi, että aiemmin otettu vasta synnytyksessä (en kyllä muista, mutta kai se on vaan huomaamatta otettu), mutta nyt vuoden vaihteessa on homma muuttunut.

Joku kirjoitti aikaisemmin peukalon nivelen löystymisestä, mulla on löystynyt toinen leukanivel ja syöminen on välillä aika hankalaa. :D

Avunsaannissa ja -tarjoamisessa olen kyllä törmännyt kahteen ihan ääripäähän. Toisaalta saa kyllä ihan rauhassa pärjätä ja puuskuttaa, mutta sitten taas on toisia esim. tätini, joka hössöttää ihan hassuista jutuista, saanko lapset kotona ulkoportaat (3 kpl) ylös, jos nukahtavat vaunuihin tms. Jotenkinhan tässä päivät lasten kanssa pärjätään eli kyllä uskoisin joo saavani. Mutta toisaalta hellyyttävää. Vieraat lähinnä katsoo kummeksuen kaupassa, kun puuskutan selvästi näkyvän mahani kanssa tuskanhiki valuen ja yritän olla kilahtamatta uhmikselle kovin pahasti.

Eilen meinasin saada hepulin vastaantulijalle, joka käveli sen oloisena ja oli muutenkin sen tyyppinen, että saattoi olla humalassa. Kello oli kyllä vasta 8.30 aamulla, mutta ehkä oli venähtänyt. No, mulla käveli kumpikin lapsi ja tietty tuplarattaat varalla mukana. Tämä ukkeli päätti sitten avautua, kun joutui väistämään ajotien puolelle, kun oli kuulemma niin kamala hyökkäyskomppania tulossa vastaan. Ihan hyvin olisi kyllä se kävelytie riittänyt. Alkoi ärsyttää tollanen, muutenkin oli taas ollut se pukeminen yhtä tuskaa. En alkanut kuitenkaan huudella perään ja lopulta tulikin sitten siitä niin paha mieli, että aloin itkeä. Huh näitä hormoneja!

(.) Kivut jatkuu yhä. En ole neuvolaan soitellut, kun tuntuu, että on liitoskipuja ja ehkä jotain hermojuttuja. Kai se vauva vaan painaa jotenkin pahasti. Tässä koneella istuminen ei selvästikään sovi........ Pari päivää sitten lasten kylpyhetken jälkeen tuntui, että vauva syntyy n-y-t-NYT, oli jotenkin niin kova kipu ja paine yhtä aikaa. Ensi viikolla on sitten synnytystapa-arvio, niin tietääpähän sitten ainakin onko kivut tehneet jotain. Tuskin kuitenkaan. Hassua sinänsä, että se on tuolla nimellä, kun tasan tiedän odottaa sektiota. Mutta sovitaan se päivä ja saan ohjeistuksen, miten toimia.

Olikos täällä muita, joilla on suunniteltu sektio tulossa? Millaisilla tunnelmilla odotatte? Mua pelottaa edelliskerran takia ihan älyttömästi. ei mennyt nimittäin todellakaan niin kuin elokuvissa..... synnytykseltä toivonkin, että ottavat avatessaan huomioon edellistä synnytystä hankaloittaneet tekijät ja varautuvat kunnolla.

Mulle voi siis laittaa synnytystapa-arvio 19.3. ja neuvola 27.3..

Nyt pitää jo nousta tästä tuolista, jos meinaa vielä päästä ylös. Hassua muuten, että vaikka olo on välillä niin kamala, niin silti ajattelen jo haikeudella tätä aikaa, neljättä lasta kun tuskin hankitaan. Ja samalla on hirmuinen ikävä töihin. Ja tekee mieli siideriä auringonpaisteessa.

Ainiin, vielä yksi asia. Ihmettelen, kun välillä on tosi "seesteinen" olo ja sitten taas välillä niin levoton. Tekisi mieli puunata koti aivan puhtaaksi ja järjestää kaappeja ja muuta, mutta ensinnäkään noiden elohiirten kanssa kun yrittää siivota, niin yleensä siitä seuraa vaan entistä pahempi kaaos. Toisekseenkin ei oikein jaksa/pysty. En muista, että edellisissä raskauksissa on tällaisia ollut.
 
Hyvä kun muistutitte tuosta vara-korvikkeesta, pitää itsekin pari purkkia ostaa varalta.

Tänään oli lääkärineuvola. Painoarvio oli tällä hetkellä 3200g ja painon ja pituuden puolesta kulkee yläkäyrillä (päästä ja reisiluusta mitattuna). Ultralla lääkäri katsoi pyynnöstäni, koska jättiläisvauvan synnyttäminen on kummitellut painajaisissa. Tilanne tarkistetaan uudestaan viikoilla 39-40, jos ei ole syntynyt siihen mennessä. Pää oli jo ilmeisesti kiinnittynyt, koska ei lääkärin mukaan liikkunut kun kokeili pään asentoa tuosta päältä. Hengitysharjoituksia teki ja nyrkkeili, napanuoravirtaukset ym kunnossa :) voi siis olla rauhallisin mielin!

Kysyin synnytystapa-arvioista, ei kuulemma tarjota kunnallisella puolella ilman syytä. Joten ei kai sinne siis tarvitse mennä.

En muistanut ottaa vauvavakuutusta, muistin asian kk sitten, mutta se oli jo myöhäistä.

Nanija + muru 36+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Äippyli ihan samalla tavalla täälläkin noiden mielialojen suhteen, välillä on juurikin tosi seesteinen ja rauhallinen olo, niinku mikään ei voisi pilata mielialaa vaan tuntuu että kaikki järjestyy. Välillä taas iskee levottomuus eikä pysty olemaan aloillaan vaan kaikkea pitää touhuta, jynssätä ja suunnitella.

Jaahas, sisko ilmoitti että järkkäävät mulle saunailtatyyppiset vauvabileet pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Toivottavasti vauva ei ota varaslähtöä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Me otettiin toi Pohjolan vakuutus ja ei mustakaan oo mitään aikarajaa, kun on vähän erilainen. :)

Äh, kaikkea pitänyt puuhastella, mutta eilen aamulla heräsin toispuoleiseen kurkkukipuun ja siitä päivän aikana nousikin sitten aika nopsaan 38,5 asteen kuume.. ihan hirveää kun muutenkin olo alkaa olla vähän tuskainen niin tämäkin vielä. :'( Lisäksi ilmeisesti kuume nosti mun sykkeen koko päiväksi 140:een ja pelkäsin koko ajan et alkaa jo vaikuttaa vauvan hapen-ja ravinnonsaantiin tmv.. Illalla sain kuumeen laskettua parasetamolilla, mutta yöllä nousi uudelleen ja olikin sitten hirvein yö ikinä, jalat oli superlevottomat ja olo oli kyllä surkea. Onneksi kuume laski kokonaan aamupäiväksi, nyt taas tuntuu että saattaisi olla vähän nousussa, mutta olo kuitenkin jo parempi kuin eilen. Ja pientä nuhaa päälle.. onkohan tavallinen flunssa vai jotain influenssaa, toivottavasti tästä ei oo nyt vauvalle mitään vaaraa. :( Nyt vaan jalat ristiin, jos tällaisessa flunssassa joutuisin synnyttämään niin ei kyllä tulisi mitään...

Karviaismarja ja Irmeli 37+1
 
Maidonkorviketta.. taas yksi asia mihin en ole ollenkaan tutustunut. Näen kyllä mielessäni kaupan hyllyjä hyllyn perään täynnä jotain erilaisia maitopurkkeja. Pitänee muistaa kysyä neuvolassa ensi viikolla.... :s

Kultapupu mielenkiintoista mitä sulle kerrottu tuosta maidon pumppaamisesta. Toinen juttu mikä pitäisi muistaa ottaa esille neuvolassa! Ostin maitopumpun kun ystävät on moneen otteeseen toistellut, että "muista ostaa pumppu valmiiksi", ja satuin löytämään alennuksessa. Piti tietty kotona heti testata ja pikkuisen imaista silla toista rintaa, ei tosin niin että ois mitään ulos tullut - kunnes heti perään luin ohjeista että ei saisi koskaan käyttää raskausaikana, koska voi käynnistää synnytyksen!! aarhg! No ei onneksi käynnistynyt tuosta pikku imaisusta... :p Mutta varoitushan se vain tuotteen puolesta on, pitää ottaa selvää tuosta etukäteen pumppaamisesta, minulla on radi.. kiitos kun mainitsit!

Vakuutuksesta me ei olla otettu vauvavakuutusta, kattelin if:ltä, olisi pitänyt ottaa jo 3 kuukautta ennen la:a, Tapiolan vakuutuksesta en ottanut mitään tolkkua. Olemme ajatelleet että harkitaan sitten sitä lapsivakuutusta, jos löytyy hyvillä ehdoilla. Ystäväni on kovasti kritisoinut omaansa, kahdelle pienelle noin 500€ vuodessa, eikä kertaakaan ole vielä saanut samaa summaa takaisin, vaikka sairastelevat jatkuvasti. Yksityisellä käynti on heillä ollut noin 80€ ja omavastuu nousi juuri 78€. Itsekin ajattelen että kyllä julkisen pitäisi täällä suomessakin pystyä asiallisesti hoitamaan. Mutta mutta, asiaa vielä mietitään... Olisin kyllä kovin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia/ajatuksia muilta joilla on käytössä lapsivakuutus ollut!

Dorian 33+1 ja vielä jäljellä 4 päivää töihin raahautumista, ugh!
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Tänään vihdoin tuli postissa aika äitiyspoliklinikalle jota on jo viikon odoteltu. Lapusta iski silmään tuo hinta, kyllä ne vaan kaikista kehtaa pyytää maksua. Huh huh..

Osaako joku sanoa saako noihin seuranta ultriin ottaa miestä mukaan?

Miwwi 35+3
 
Nanija pääsin tuohon synnytystapa-arvioon radin takia, tuolla käynnillä otetaan myös streptokokkinäyte, katsotaan kohdunkaulan tilanne yms. jotka muuten hoidettaisiin loppuraskauden neuvolalääkärikäynnillä.

Miwwi täällä on ainakin ohjeistettu, että puoliso saa tulla mukaan mutta lapsia ei saa ottaa.

Kultapupu täälläkään ei ole neuvottu tuota maidon pumppaamista, jos on radi. Ainoastaan kuulin, että ennen sektiota saatetaan yrittää sairaalassa pumpata maitoa, niin vauva saa sitten heti oman äidin maitoa.

Vauvavakuutus otettiin juurikin 3 kk ennen laskettua aikaa Ifiltä, mies sitä enemmän kaipasi kuin minä. Pitää toivoa, että jää turhaksi hankinnaksi. :)

ässä+pikkuinen 36+2
 
Äippyli_81 mulle tulossa suunniteltu sektio, 2 aiempaakin lasta syntynyt sektiolla. Ei mua jännitä (ainakaan vielä), ihan hyvin meni viimeisin, suunniteltu sektio. Kummallakin kerralla oon nopeesti toipunut ja muutenkin kaikki mennyt hyvin, en siis osaa jännittää. Toki tiedän että kaikenlaisissa operaatioissa on riskinsä aina... Sapettaa vaan nää harjotussupistukset ja sukkapuikko tuikkimiset yms, kun tietää ettei niistä oo mitään hyötyä itselle :kieh:
Me ollaan otettu Fenniasta vakuutukset kaikille lapsille ennen syntymää, nytkin. H*lvetin kallistahan se on, mut JOS menee jokin vikaan/lapsella jokin vialla niin edes jonkinlainen taloudellinen helpotus olis sit. Ja se kun ekalle on otettu, en "uskalla" jättää ottamatta muiltakaan, sithän sit varmasti ainakin tarviis!

Mulle tuli tänään äitiyspakkaus. Vähän jo harmitti että sen valitsin, sen jälkeen kun tongin jemmassa olleet pienet vaatteet, joita olikin Paljon! Mutta kun pakkauksen avasin ja huomasin että olikin jo uusi, tämän vuoden pakkaus niin ei harmittanu enää ollenkaan! :) Pakkauksesta innostuneena käskin miehen hakemaan pinniksen jo sisälle tuolta varastosta, saa sen kasatakin jo tuonne makkarin nurkkaan odottamaan :)

Tultiin eilen 2vrk kylpylä reissulta, ihanaa oli, mutta kun lapset oli mukana, niin ei ehkä niinkään rentouttava reissu kylläkään. Su lähetään sit miehen kanssa kahdestaan laivalle, josko siellä osais vähän relata sit :)

Maanantaina olin neuvolassa rv32+2, kaikki ok. Mulla on enää yksi(!) neuvola käynti, rv 37+2 :O edellisellä viikolla on synnytystapa arvio, saan sieltä sit ilmeisesti leikkausajan ja se kai lasketaan tavallaan yhdeksi neuvola käynniksi?! On "pikkusen" vähennetty näitä käyntejä sitten viime raskauden, tässä vaiheessa muistaakseni oli 2vko välein käynti ja 36vko jälkeen 1vko välein...
Sain liikelaskenta lappusenkin. Pitäis joka päivä saada se 10 liikettä tunnissa bongattua ja merkitä ne siihen lappuun. Eipä oo aiemmin tuollasia lappuja ollut. Samoin kun mulle on tehty verensiirto silloin kun itse synnyin, niin sen takia pitää käydä vielä rv36 verikoikeissa, eipä oo ennen tarvinnut. :O Ja alku raskaudessa seulottiin se CNF(?), se munuaissairauskantajuusgeeni(??), jonka kantajaksi sitten paljastuinkin, niin eipä ole ennen seulottu! Siinäkin oli jännitystä pari vko, kun piti odotella miehen tuloksia, onneksi se ei ole kantaja... Onko niin isoja paikkakunta kohtaisia eroja sitten? Kun täällä th sanoi että on ollut kaikki nuo rutiinia jo monta vuotta, ja 2 edellisenä raskausaikana ollaan asuttu muualla.

No, kai se olis lähdettävä pihalle nauttimaan keväisestä lämmöstä ja auringosta, vielä kun voi! :)

NuVe 32+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Ihanaa lueskella muiden kuulumisia :)

Jospa omanapailis ensin:
Neuvola oli tänään 37+1,sf keskikäyrällä 32,5cm(eli 3viikossa ei olis tullut kuin puol senttiä lisää, mutta vauva onkin laskeutunut jo lantioon, joten sen vuoksi mitta näyttänee tuota. Pää ei ole kuitenkaan kiinnittynyt vielä).lapsivettä on kuulemma reilusti, vauva mahtuu kuulemma vielä heittämään volttia...tosi kiva! :) itsekin huomaan vauvan laskeutuneen, koska kävely hankaloitunut selvästi.kaikki muut arvot ok. Painoa tullut alusta 6kg eli sekin fine.1kg/vko oli nyt tullut,harmittaa, kun söin eilen hese-aterian vaikka tiesin, et on vaaka päivä tulossa, ihan varmana lihoin ainakin kaksi kiloa siitä mässyttämisestä :D noh, ainakin sopii toivoa, että osa olisi turvotusta.

Seuloista ja rutiininäytteistä ollut puhetta niin meillä Kotkassa ei vielä oteta rutiinisti mitään.kysyin tänään thlta niin sanoi, että parin viikon päästä pitävät palaveria, jossa käsittelevät streptokokki b-näytettä yms. Mutta siis ei vaikuta minuun.

Seuraava neuvola olisi 2viikon päästä eli rv39+1, enköhän minä sinnekin ruhoni vielä raahaa.

On tosi rankkaa, kun miehellä on nyt kesäloma, kun koko ajan mennää ja tullaan ja shoppaillaan ja remontoidaan...se perus-löhöäminen on jäänyt vähiin. Pitäis varmaan pitää lepopäivä ennenkö miehen loma loppuu. Loppu kuusta olisi vielä kuopuksen 1,5v lääkäri-neuvola ja keskimmäisen puhekontrolli neurologille, toivottavasti vauva syntyy huhtikuussa niin pääsisin itse noihin tapaamisiin :) please!

Meillä on kaikille lapsille otettu syntymän jälkeen vain tapaturma/kuolemanvara- vakuutus Turvasta. Meillä lapset sairastaneet todella vähän, eikä olla jouduttu käymään terveyskeskuksessa kuin max.5x yhteensä ja aina ollaan saatu aika ja hyvää palvelua. Eikä kyllä tapaturmiakaan ole ollut vaikka kuopuksemme kovasti yrittää päästä tikattavaksi ensi-apuun. Esim. Toissapäivänä lastenhuoneessta kuuluu rymäys ja itku, mies ryntää katsomaan ja huutaa"hätätilanne, tulee verta!" Meillä siis veri-tilanteet kuuluvat minulle :) ajattelin jo, et puuh, no, mitäköhän nyt. Puolitoista vuotias, jonka suusta tulee verta ja itkee täyttä huutoa...siitä aiheutuu aikamoinen teurastusnäyttämö!!noh, huuli halki parista kohtaa ja muuta nirhauma suussa, huulet turvoksissa jne. Mutta ei sairaala-tarvetta tälläkään kertaa. Kuopuksemme siis on erittäin tapaturma-altis riiviö. Joka päivä putoaa jostian ja saa uuden kutin, mustelman naarmun, nirhauman tmv. :) toivomme rauhallisempaa yksilöä neljänneksi lapseksi, kiitos!

Sini-Tuulia ja Pikku-Bonus 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Omanapapäivitys taas.. alkaa oleen henkisesti suht rankka tämä raskaus... :'( Aina jotain uutta murehdittavaa. Tänään oli neuvola ja proteiinit yhdellä plussalla ja sitten sydänääniä kuunneltaessa tuli aina väliin joku hyppy, jonka kuulin itsekin, vähän kuin välillä olisi jäänyt lyönti väliin. Aiemmin olleet tasaiset ja hyvät sykkeet. Terkkari teki lähetteen ja taas mennään TAYS:aan, ei ole kuulemma harvinaista loppuraskaudessa et tulee tämmöstä, mutta tän kuumetaudin jälkitiloissa toi jäi nyt kalvamaan ihan mukavasti. Käytiin välissä syömässä ja kuunneltiin uudelleen ja nyt syke oli taas säännöllinen, mutta sanoi ettei kuitenkaan peru lähetettä niin mennään tarkistamaan varmuuden vuoksi, ja neuvolaan uudelleen heti maanantaina tsekkaamaan pissa.

Lisäksi oikealla mahan sivussa on kohta, jossa tuntuu kipua yskiessä ja makuulla kylkeä kääntäessä (ei muulloin), onko muilla mahassa tällaista kipuilevaa länttiä ollut? Ilmeisesti voisi johtua siitä, että vauvan pylly tulee suurinpiirtein tohon kohtaan ja on varmaan jo pidemmän aikaa painanut ja pungertanut juuri tuota paikkaa.. :D

Miwwi meillä on mies ainakin aina saanut olla kontrolleissa mukana. :)

Toivottavasti muilla ollut mukavampi, aurinkoinen päivä tänään! :heart:

Karviaismarja ja Irmeli 37+2
 
Huhhuijakkaa nyt on lista rukattu kuosiin. Pahoitteluni tämän listan päivityksen hitaudesta, tässä on viime päivinä ollut niin lapsen flunssaa kun omaakin. Lapsen puheterapiaa ja psykologi käyntiä kouluvalmiutta ajatellen, että on sitten nuo voimat olleet vähän hukassa. Supistuksia tullut satunnaisesti melkein joka päivä ja yö unet olleet tosi huonoja :/ Viime yö oli vähän parempi ja nyt virkeänä tähän aamuun tietää sitä että esikoinen eskariin ja nuorimmaisen kanssa crp kontrolliin, kun se taas on kuumeillut ensin crp oli ti 12 ke 34 ja tänään kontrolloidaan.

Vauva painaa ilmeisen alas koska välillä tuntuu että häpylyy ja häntä luu ovat mahdottoman kipeitä varsinkin jos joutuu pitkään istumaan. Kävellessä tuntuu jo melkoinen paine ala vatsalla ja aikaajoin tuntuu kun jalat puutuisivat. Olo alkaa oleen jo sitä luokkaa että toivottavasti tämä loppu aika menee nopeasti.

Paineet kävin tarkistuttamassa päänsärkyjen takia niin nämä kirjattiin 36+2 paino +0,400 turvotus + , paineet 131/84, pissa puhas, sf 32 , rt , sykkeet ++147

Keskiviikolta kuvaa :)


Yönenkeli 36+6
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ole taas toviin jaksanut mitään kirjoitella, vaikka teidän kuulumisia onkin tullut lueskeltua lähes päivittäin.

Vakuutuksista on ollut puhetta. Me ei olla ottamassa vauvavakuutusta, enkä tiedä myöhemminkään tuosta sairausvakuutuksesta. Esikoisella ei ollut vauvavakuutusta, mutta alta vuoden ikäisenä otettiin sairaskuluvakuutus, kun oli muutamia peräkkäisiä flunssia ja korvatulehduksia. Oikeastaan olisi voinut senkin jättää sitten ottamatta. Vakuutus kun saatiin aikaiseksi, niin loppu sairastelut. Neiti on ollut pari kertaa vuodessa jossain perus flussassa tai vatsataudissa, eikä niiden takia olla edes lähdetty lääkärissä aina käymään. Töihinkin kun lapsen hoitamisesta riittää oma ilmoitus, jos ei yli kolmea päivää tarvi olla pois. Tosi vähällä on päästy, toivottavasti päästään tän uuden tulokkaankin kanssa...

Streptokokkinäyte on täällä rutiinihomma ja minulta se otetaan tiistaina lääkärikäynnin yhteydessä. Samalla tekee sisätutkimuksen ja tsekkaa, että vauva mahtuu tulemaan. Ei kyllä ole synnytystapa-arviosta puhuttu, mutta minusta tuo on juurikin se.

Sitten vähän omaa napaa:
Viime viikonloppuna oli kavereiden järjestämät vauvakutsut minulle ja toiselle ystävälleni, jolla on myös laskettuaika huhtikuussa. Kivaa oli. Olivat järjestäneet muutamia 'leikkejä' kahvittelun lomaan ja saatiinpa pienet paketitkin matkaan. :)
Veikattiin mm. vauveleiden syntymäpäiviä ja painoja yms. Yllättäen kaikki veikkaukset meidän vauvan syntymäpäivästä olivat ennen laskettua aikaa. Itse veikkasin meidän vauvan syntyvän jo 6.4. Tuli vähän suorituspaineita nyt. :)

Sukkapuikkoja ja supistuksia on ollut aika tiuhaankin. Eilen oli supistusten osalta vähän hiljaisempi päivä, supisteli vain kymmenisen kertaa koko päivän aikana. Alkuviikosta supistuksia tuli jo välillä vartinkin välein.
Suurinosa suppareista ei ole kipeitä, vaan ihan puhtaasti harkkasuppareita. Mietityttää kuitenkin...
Kerkesin jo tuossa miehelle ihmettelemään, että mistä tässä nyt sitten tietää, koska olis aika lähteä sairaalaan, kun supistuksia tulee jo viikkokausia etukäteen tällä tahdilla?? Esikoista tehdessäkin supistukset olivat kunnolla kivuliaita vasta ihan loppumetreillä.
Nyt kun meillä tilanne on se, että mummon matka esikoista vahtimaan kestää kolmisen tuntia ja matka sairaalaan kestää n. tunnin, niin olis ihan hyvä osata vähän ennakoida. : /

Uusina oireina mulle on lisäksi ilmaantuneet menkkakipujen oloiset juilimiset ja nyt eilis illasta asti kestänyt jatkuva pistävä kipu häpyluussa. Lisäksi mulla on yhtäkkiä lähtenytkin paino laskuun. Viime viikon tiistain neuvolakäynnistä paino on pudonnut 1,9kg... Mitähän näistäkin nyt ajattelis? Onko muilla ollut vastaavaa?

Kaikista oireista huolimatta tämä viikko on ollut hyvä viikko, oon nauttinut esikoisen kanssa auringon paisteesta ja ollaan jopa (kaikista hysteerisistä neuvoista välittämättä) käyty melkein joka päivä kävelyllä.

Ihanaa viikonloppua kaikille! :)

vilmuski 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Täällä on kanssa yksi joka on täysin rinnoin nauttinut keväisestä, ihanasta ilmasta :cool: Pieni flunssa ja liitoskivutkaan eivät ole saaneet mua jäämään kotiin. Ollaan käyty kävelyillä ja esikoisen kanssa hiekkalaatikolla kun sekin osaa jo hieman touhuta siellä. Ilmasto on myös nostattanut siivousintoa jonkin verran :)

Jaksamisia varsinkin Karviaismarjalle ja kaikille joilta loppuraskauden vaivat alkaa tulla jo korvista :hug: Itsellä ei supistuksia pahasti ole ollut, hieman jotain pieniä on tullut pahimmillaan ehkä max 5/päivässä useamman tunnin välein, yleensä ehkä kerran päivässä on tullut harjoitus-/kipeä supistus. Liitoskivutkin on olleet hieman helpompia tuon järkyn viimeviikon jälkeen, joten en niistäkään oikein osaa valittaa edes :) Närästystä ja pahoinvointia on ollut ajoittain mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvä fiilis, ehkä ilmat on tosiaan olleet niin hyvät että mielialakin on noussut. Kun ei vaan tulis nyt kauheaa takatalvea viikonloppuna... (kopkop)

Olen saanut nyt muutaman parin (jopa) hamstrattua noita kestoliivinsuojia ja sitten päätin lukea tarkemmin tuosta äidinmaidon luovutuksesta. No luovuttajien pitäis käyttää kertakäyttösuojia :headwall: On niitäkin pari pakettia jotka on itseltä ja siskolta jäänyt käyttämättä että niitäkin toki löytyy, mutta mietin nyt sitten että jos pääsen luovuttamaan niin jääkö nuo kestosuojat nyt ihan turhiksi. No sitä luovutusta saa kai tehdä vaan pari kuukautta mutta esikoisen kohdalla noi suojat jäikin muutaman kuukauden jälkeen turhiksi. Mutta kaipa nuokin on sitten hyvä olla varalla, ja voihan olla ettei mun äidinmaidonluovutus edes toteudu. Eipä ole maailman isoin murhe mutta näin raskaana ollessa sitä osaa pikkujutuista ottaa harmia :p

Miwwi saitkin jo vastauksia mutta kerron kuitenkin miten me tehtiin, eli meilläkin ilmeisesti mies olis ollut tervetullut kun viimeraskaudessa kävin äippäpolilla niissä sikiön kasvun seurannoissa. Olisko tullutkin yhden kerran(?) mutta muuten jätti suosiolla väliin koska mulla otettiin silloin aina puolisen tuntia sykekäyrää ennen ultraa (sekä tietysti pissa katsottiin), ja kokonaisuudessaan ne äitiyspolikäynnit saattoi kestää pari tuntia kun oli aina odotteluakin ja toimintakin aika verkkaista. Ihan eri asia tietysti jos niitä käyntejä ei ole montaa mutta meillä se mukana olo olisi tarkoittanut että mies olisi joutunut olemaan 1-2krt/vko poissa töistä ja useamman tunnin kerrallaan niin päätettiin että käyn noissa yksin. Sitten kun yhdellä käynnillä päätettiin että samana päivänä käynnistetään niin soittelin tottakai miehenkin paikalle, ja olihan se siellä päivystämässä suurimman osan siitä kolmesta päivästä mutta ei silti ehtinyt nähdä itse syntymää :kieh:

Kp & Kultakala 33+3
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Karviaismarja:
mulla on kanssa tuollainen kipeä kohta, tosin vasemmalla puolella vatsaa, melkein kyljessä, olen ajatellut tämän olevan joku lihaskipu juttu.tosi tällä hetkellä tuntuu, että mun koko maha on yhtä isoa sisäpuolista mustelmaa!!! Kaikki vauvan liikkeet tuntuu, hmm hieman kovakouraisilta ja kaikki möyriminen masussa juilii ikävästi...varmaan joku jättiläinen tulossa ;)

Eilinen ilta ja alku yö oli ihan kamala, kun tuntui että koko ajan kiristää ja pingottaa. sitten en ollut varma, että supistaisiko jo ihan oikeasti, että pitäisikö kelloa katsoa.ja sitten en muistanut milloin vauva on liikkunut viimeksi ja sekin kävi jo mietityttämään. Noh, kävelin sitten ympäri asuntoa, kun maata ei pystynyt. Mutta ei ne kuitenkaan miltää synnytyssupistuksilta tuntuneet, enemmän sellaselta mitä mulla on ollut juuri ennen niitä oikeiden supistusten alkamista. Kaiken lisäksi katsoin illalla vielä tvstä Tuubin, ja nauraminen pinkeällä mahalla sattuu kamalasti, mutta ei voinut olla katsomatta eikä nauramatta :D

Ja aamupäivitys kuuluu pingotus helpottanut ja vauva liikkuu ja ei ole synnytys käynnistynyt :)

TALVI....katsoessani ikkunasta ulso, ei keväästä ole enään tietoakaan. Lunta on satanut ja sataa edelleen. Kaipa tuo rännäksi ja loska-paskaksi muuttuu, koska lämmintä on aste :(
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Streptokokkinäyte otettiin täälläkin ihan vakiolääkärikäynnillä.

Tehtiin sotasuunnitelmaa synnytyksen varalle anopin kanssa, mm. miten muut lapset hoidetaan, viedään sinne vai tuleeko anoppi tänne jne. Sairaalaan puolen tunnin matka. Toisaalta ei edellisetkään syöksymällä ole syntyneet, niin ehtii varmaan siinä tilanteessa katsomaan mikä on järkevintä.

Kävelylenkillä yleensä alkaa supistamaan, ja välillä saa pysähtyä haukkomaan henkeä. Harkkasupistuksia on päivittäin. Toivottavasti ei tällä kertaa menisi yli lasketun ajan!
Alkaa olemaan jo näiden vaivojen kanssa niin kypsä. Jos sovitaan, että 2-3 viikon päästä loppuu tämän yksiön vuokrasopimus..? :D

Sormien turvotus on ihan kaameaa luokkaa! En saa kättä kunnolla nyrkkiin kun nestettä on niin paljon, ja iho pingottunut. Tiukkoja pakkauksiakaan ei saa avattua kun käy niin paljon sormiin :headwall: Paineet kuitenkin ihan normaali lukemissa, joten ei syytä huoleen, luulisin.

Aurinkoista ollut koko päivän,loputkin lumen rippeet sulaneet, pihalle siis suunnattava nauttimaan :wave:

Nanija ja muru 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Mulla ei oo neuvolassa ollut puhetta streptokokkinäytteestä, ens viikolla on neuvolalääkäri, joten sillon varmaan, jos sellaista otetaan. Kiva kuulla mikä tilanne kohdunsuussa, kun supistelee aika reilusti päivittäin.
Vauvan liikkeet tuntuneet ihan samanlaisina viime aikoina kuin Sini-Tuulialla, liikkeet juilii ja tuntuu kovakouraisina, ihan kuin kohtu olisi sisäpinnoilta tulehtunut. Alkaa raukalla varmaan olla ahdasta.
Olisin halunnut lisätä masukuvan, mutta en näköjään tabletilta osannut : /

Wilmiss ja pikkuinen 37+0 POKS
 
Heissan!

Tiistaina kävin siellä ultrassa ja vauveli oli kuunnellut äitiä ja oli ymmärtänyt kääntyä:) Oli siis tähän asti aina neuvolassa ja ultrissa majaillut perätilassa. Noh onneksi ymmärsi.. Olinkin jo jonkun hetken kerinnyt stressaamaan mahdollista perätilasynnytystä tai sektiota:ashamed:
Sain myös suosituksen mennä uudelleen sokerirasitukseen, koska lapsivettä oli hiukan runsaasti. Normaalin rajoissa kai mutta paljon. Ja se sitten ilmeisesti liittyy tuohon raskausdiabetekseen..? Mulla ne arvot oli kyllä sillon ihan hyvät niin ei millään jaksais uudelleen mennä.. noh.. katsellaan..

Vakuutuksista on ollut keskustelua.. Meillä kaikilla on vakuutukset otettu jo odotus aikana ja kaikilla olleet tarpeelliset. Kahdella ihan perus korvakierteet(esikoisella ja kuopuksella) eli monet käynnit korvatulehdusten takia ja putket yksityisellä. Vanhimmalla vielä kielijännettä operoitiin, niin sen takia useampi käynti(hammaslääkäri,hammaspoli,puheterapeutti). Nuoremmalla jalkaa kipsattiin, kun siinä hieman virheellinen asento. Siitä useita käyntejä lastenpolilla ja fysioterapeutilla. Keskimmäisellä taas synnynnäinen sairaus jonka takia kontrollikäyntejä/ osastojaksoja, lääkitykset yms. niin todella ollut vakuutus tarpeellinen. Meillä vakuutukset tapiolasta eli nykyinen lähitapiola, niin omavastuu kalenterivuodessa 100e. +vakuutusmaksu (en nyt ihan tarkkaa summaa muista, mutta ei mun mielestä mikään mahdottoman kallis.) Oiskohan tolla nuorimmalla 1v8kk jotain 250e ja keskimmäisellä 4v ja vanhimmalla 6v n.160e. Kun ikää tulee niin on siis halvempi..

-Daniella poks 37+0
 
  • Tykkää
Reactions: Dorian

Yhteistyössä