Huhtikuun Hurmurit 2013 *Joulukuussa*

Moikka! Mites siihen fb-ryhmään pääsikään mukaan?

En ole täällä hirveästi kirjoitellut koska alkoi ahdistamaan kun muutamat tuttavat tulivat täältä lukemaan mitä olin kirjoitellut ja kommentoi sitten livenä, ahdistavaa :(

Itsellä on raskaus sujunut suht hyvin, nyt alkanut vähän nuorena sairastettu paniikkikohtaukset ja ahdistuneisuus nostaa päätään, toivottavasti pysyisi kurissa.

Täällä oli joitakin Järvenpäästä, itse sieltä kotoisin, eli vanhemmat asuvat vielä paikkakunnalla, kenties joskus törmätään kun siellä paljon pyörin :)

Itsellä murhetta aiheuttaa tällä hetkellä mun täysin onneton neuvolatäti, olen yrittänyt saada sen vaihdettua, huonolla menestyksellä, en muutenkaan ole kovin innoissani siitä että Helsingissä on käsittääkseni supistettu näissä neuvolakäynneissä jne.

Vali vali vali. :p

Voidaan hyvin!

Halaus 24-1
 
Heips mammat, 4yötä jouluun! Miten tuntuu että joulu tulee ihan yllättäen, justhan vaihtu joulukuu ja tänään tajusin että pakko ostaa viimeset joululahjat nyt tai jää ostamatta..

Neuvolassa sitten rampattu kahtena päivänä.. :mad: Turhaan menin eilen kun neuvolalääkäri oli saikulla ja olivat mulle unohtaneet laittaa viestiä! Eilen kyl omatoimisesti verenpaineen mittasin, painon ja pissan, kuten käytäntöön on meidän neuvolassa siirrytty. Painoa nyt sen 10kg tullut, toinen 10kg vielä matkaa kahen ekan raskauden loppuhuippulukemiin että jos ei ihan sinne asti tällä kertaa niin mii häppi!!! :LOL: Eipä tossa lääkärin tarkastuksessa juuri mitään ollut, pikanen minuutin vilkasu alakertaan että kaikki ok ja näkemiin. Hemoglobiini laskenu 108, joten rauta-annosta joka toinen päivä tuplana, viimeks oli 118 ja rv 10 oli 126. Välillä kyl unohtunu parinakin päivän ottaa eli täytyy tsempata. Ei mitään yliväsymystä oo ollut ja jos on ollu niin laittanu pimeän vuodenajan piikkiin tai kahen lapsen kaitsimisen kun mies joka 3.vko iltavuorossa niin tuntuu että on koko päivän yksin lasten kanssa. Tervetuloa kevät, lumi riittää jo mulle, kiva että tuli mutta että kun noita kevyenliikenteen väyliä ei aurata niin murr.. kun yrität työntää rattaita ja vetää pulkkaa, niin huh, huh!

Neuvolassa törmäsin kaveriin jolla 2vk:n ikänen tyttö ja voi että kun näytti pieneltä!! Meidän "pieni" 1v 10kk näytti ihan jättiläiseltä ja niiiin isolta vauvaan verrattuna.

Jospa sitä menis tänään aikasemmin kuin puolilta öin nukkuu.. Huomen esikoisen kerhon joulujuhlaan 9.00.

Toivottelen jo hyvät joulut kun la-su ollaan treella ja sitten aattona täällä pk-seudulla siskon perheen luona ja joulupäivä rauhotutaan ihan kotona. Huomenna pakkailua ym.

Ihanaa Joulunaikaa kaikille mammoille!! ja todellakin laitetaan treffit pystyyn sit viimestään maaliskuussa!

Eilen poksuttiin!

 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Heipähei!

Täällä alkoi vähän pitempi joululoma. Pari viikkoa tullut kivuttomia supistuksia paljon ja ei lähtenyt rauhottumaan. Jouduin sitten 3 viikon sairaslomalle. Lepoa ja lepoa vain. Onneksi ei ollut kuitenkaan kohdunkaula vielä lähtenyt reagoimaan. Mutta kuulemma kolmannen lapsen kohdalla voi lähteä äkäisestikkin reagoimaan. Tämän takia täytyy nyt sitten varautua että saikulla jatketaan jopa äippäloman alkuun asti.

Nyt vain tuntuu jo 2 päivän jälkeen että alkaa loppumaan tekeminen kun ei oikein mitään pysty ilman supisteluja tekemään. :|

Neuvolassa kävin siis alkuviikosta ja tässä omat tiedot:
Paino : 289g/vko
turvotus -
verenpaine: 123/74
Hb 123
sf-mitta 19,5
syke 154 liikkeet ++

Eli kaikki kuitenkin hyvin masussa. :heart:

Mutta hyvät joulut kaikille masuille!

Toivoopi
orpk86 ja Boris 23+4
 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Tultiin hetki sitten kauppareissulta, ja olipahan putiikeissa tungosta!
Onneksi ei ollut enää mitään pitkää ostoslistaa, vaan käytiin vaan pari pientä ostosta hakemassa, ja kattelemassa jouluvilinää. Alet oli jo alkaneet :) Ja pieni esikoinen pääsi kauppakeskuksessa joulupukin syliin :heart:

Tänään siivottiin joulusiivoista suurin osa, huomenna viimeistellään, ja tuodaan kuusikin sisään lopuksi.
Sitten alkaa meidän joulu :heart:

On ollut kiva lueskella kaikkien kuulumisia, mutta en valitettavasti nyt muista yksittäisiä asioita, joita kommentoida :ashamed:

Lapsen kanssa kotona olemisesta oli keskustelua. Toivoisin myös voivani hoitaa muksut kotona elokuuhun 2014 asti, eli sen reilu puoli vuotta kotihoidontuella. Saisivat sitten mennä yhtä aikaa hoitoon, kun esikoinen olisi 2½-vuotias ja pikkuveli noin 1v 5kk. Saapas nähdä miten nuo asiat sitten järjestyy.
Mutta ensin jännätään paljon muita asioita :D

Lääkärineuvolasta vähän kuulumisia.
Selvisi ainakin, että kasvua on tapahtunut :snotty:
Verenpaineet oli 110/74, eli ihan hyvät.
Vauvan sydämen syke oli 130. Vaavi yritti suihkia koko ajan pakoon, mutta viimein saatiin sykkeet :)
Liikkeisiin merkittiinkin ++, koska tunnen kotonakin pitkin päivää runsaasti möyrintää, muljuntaa, potkuja ja nyrkityksiä.
Puntari näytti tähtitieteellisiä lukemia. Painoa oli tullut kuukaudessa viisi kiloa... :O Iik.
Koko raskauden saldo on 6,5 kg, joten tämä viimeinen kuukausi on ollut aika hurja. Mutta en kyllä ole ruokailutottumuksia muuttanut alkuraskauteen verrattuna.
Sf-mitta oli 25 cm, joten maha on reilusti kasvanut.
Tiistaisen sokerirasituksen kaikki arvot olivat onneksi kuitenkin todella hyvät.
Hemoglobiinin pyysin mittaamaan, koska olen ollut aika väsynyt viime aikoina.
Sekin oli kuitenkin 124, joten ei mitenkään ihan alhainen, vaikkakin laskenut edellisestä kerrasta, jolloin hb oli 135. Rautaa ei kehotettu syömään, mutta kai sen rautakuurin voi omatoimisestikin aloittaa, jos siltä alkaa tuntua.

Eilen juttelin pitkään isosiskon kanssa puhelimessa synnytyksestä ja muusta. Sisko kysyi sitäkin, että mitä ajattelen, jos tämä vauva syntyy sektiolla kuten esikoinenkin. Vastasin, että mulle on oikeasti ihan sama kummin tulee; alakautta vai sektiolla. Kumpaakaan kohtaan ei ole erityistä pelkoa, eikä toisaalta toivettakaan. Tärkeintä siis vauvan turvallisuus ja etu. Synnytystapa-arvioonhan pääsen muistaakseni viikolla 36, joten ehkä siinä päätetään jotakin. Esikoinen päätyi sektioon pysähtyneen synnytyksen (otsatarjonta) vuoksi.

Mitenkä teillä muilla, olikos teillä ehdotonta toivetta synnytystavasta?

Hienolta muuten tuntuu, että aletaan olla jo aika hyvillä viikoilla sen suhteen, että jos joku vauva päättääkin tulle etuajassa ulkomaailmaan :) Toivotaan tietysti kuitenkin, että malttaisivat odotella sinne lähemmäksi laskettua aikaa.

Toivottelen kaikille kiireetöntä ja tunnelmallista Joulunaikaa! :heart:

Viljavainio ja Pikkumuru 25+5
 
Hei :)
Ei ole kereny kirjoitella lääkärin neuvolaki oli viime viikolla.Vähän supistellu on ja lääkäri teki sisätutkimuksen ja mitään ennenaikaseen synnytykseen viittaavaa ei ollu onneksi.Verenpaine oli korkealla,lääkäri määräsi stressittömän joulun sitä yritäny noudatella saunarempasta välittämättä ja omasta mielestä onnistunukki.mittailen kotona verenpaineita ja tarvittaessa myös pissaa jos paineet korkeat.Hb oli laskenu vähän eli oli nyt 123.Neuvolan täti meinasi et kun nestettä kertyy niin seki vaikuttaa,turvotustahan on ollut varsinkin työpäivien jälkeen,nukun välistä jalat ylhäällä tukisukat jalassa.Nyt onneksi kahen viikon loma :)painoa oli tullu 600 g\viikko yhteensä noin 8 kg aika paljon siis....Sf mitta oli 24 ei ollu noussu edellisestä yhtään mutta ehkä pieni mittavirhe tai sitten vain tasaantuu kun oli yläkantissa viikkoihin nähen viimeksi.
Eilen siivoiltiin ja oli niin ihana kun mieheni teki kaiken muun mie vain vähän pölyjä pyyhin.Tuli tunne olen onnekas ja tänä aamuna nukuin niin pitkään etten ees muista koska viimeksi.Pojan potkuihin heräsin ihmetteli varmaan mamman lepoaikaa :D
Oikein ihanaa ja rauhaisaa joulunaikaa kaikille mammoille :)
Ylläri iltatähti 26+3
 
Tervehdys kaikille

Eipä oo täällä tullut käytyä, kone ei juurikaan auki ole ja kännykällä on niin hidasta ettei hermo kestä...

Täällä kaikki sinänsä ihan hyvin, ainut että paljon ei saamitään tehtyä kun supistelee helposti ja liitokset alkaneet kipuilemaan päivän jälkeen kun enemmän on liikkeellä ollut. :( Vielä ei haluis alistua siihen ettei voi mennä ja tehdä kuten tykkää, mutta pakko kai se on. Tekemistä olisi vielä vaikka kuinka (okei, periaatteessa ei paljon mutta liikaa tällä mun tahdilla). Pienimmän vaatteiden siirto lastenhuoneeseen, ja sitä ennen tehdä kaapiin tilaa ja hankkia sinne säilytysjärjestelmät, pestä vaunut, kaukalo, matkikset, kantokassi, manduca, liina ja vaatteet. No, onneks on kone joka pesee.

Rakenneultrassa mun oma olo vahvistettiin, ja poika on tulossa. :heart: Tai ei kätilö poikaa luvannut, mutta sanoi hämmästyvänsä suuresti jos on tyttö. =)

Nyt takaisin jouluvalmisteluihi. Oikein ihanaa ja rauhallista joulua kaikille :heart:

PahanIlmanLintu ja poika 25+0
 
Me ollaan täällä mun vanhempien luona ja aletaan just laittaan joulupöytää :p Päätettiin, että syödään jo tänään jouluruokaa, kun ollaan vaan muutama päivä täällä ja mun sisko lähtee täältä suoraan kotiin joulupäivänä hyvissä ajoin. Me tosin jatketaan anopin pöytään tiistaina :)

Kaikki hyvin, pieni myllää masussa ja liikkeet näkyy hyvin jo päällekkin päin ja isikin saa tunnustella jo useasti päivässä. :heart:

Oikein ihanaa ja rauhaisaa joulua teille kaikille! :xmas:

Hjannah&Pallero rv 25+6:heart:
 
Voihan .... joku... :( Tällä minulla todettiin vielä ennen joulua emätintulehdus :( Todella hyvä, että huomattiin ja antibioottikuuri aloitettiin, mutta enpä silti olisi uskonut ja moistakaan kaivannut.
Nyt mennyt nämä päivät lueskellessa muiden kokemuksia tuosta, on ilmeisesti yllättävänkin yleinen. Miksi tästä ei siis esim. neuvolassa puhuta? Kaipa on ihan hyvä, että näin ensikertalaisena ei osaa ihan kaikkea pelätäkään :) mutta itsellänikin on voinut tuo olla jo kauemmin, kun olen luullut vähäisten oireiden viittaavan vain tavalliseen raskauteen. Tulehdus voi myös ilmeisesti uusia helposti :( Nyt siis jännätään että antibiootti tehoaa eikä tulehdus olisi saanut kohdunkaulassa aikaan suuria muutoksia. Vuoden vaihteen jälkeen lääkäriaika, jolloin jännitän myös sitä, saanko lentoluvan etelään.

Onko muilla ollut tuota tulehdusta ja mitkä teidän kokemuksenne siitä ovat?

Itseä pelottaa jo sekin, että jos tulehdus uusii kovasti, voi se estää normaalin alatie synnytyksen, jota olen nyt oppinut toivomaan. jossain jo tunnustin pelkääväni synnytystä hiukan etukäteen ja jossain vaiheessa olin aivan varma, että tulen toivomaan suunniteltua sektiota, mutta nyt olen päässyt pohdinnoissa niin pitkällee ttä ehdottomasti toivon alatiesynnytystä. Joku tuolla kyselikin toivomuksista liittyen synnytyksiin :)

Nyt joulun viettoon

Oikein rauhallista ja ihanaa joulua kaikille!

Viu&Eveliina 24+1
 
Kaakulle tervetuloa! Ja toivottelen minäkin voimia tulevaan. Joko tiedätte, mitä tulee synnytyksen jälkeen tapahtumaan vai näkeekö sen sitten vasta? Paljon tsemppiä!

Viuwolfille toivon, että lääkkeet puree ja ei lähde tulehdus uusimaan. Mulla ei ole tosta mitään kokemusta enkä oikeastaan tiedä asiasta juuri mitään. Täytyykin googlettaa ja katsoa millaset oireet siihen liittyy.

Lentämisestä... Mä olen kahdessa aikaisemmassa raskaudessa lentänyt Euroopan sisällä rv 27-30. Hyvin on lennot menneet ja ei mulla ole ikinä mitään lääkärintodistusta ollut. Rv 28 sen kai tarvii. Yhden kerran lentokentällä (ei Suomen päässä) kysyttiin raskausviikkoja ja vastasin, että 27 vaikka niitä oli 28. Olin siis oikeasti käynyt keskiraskauden lääkärissä, jossa kaikki kunnossa, mutta unohdin pyytää sitä todistusta. Tiesin siis itse, että voin lentää. En sitten tiedä, millasissa tapauksissa ei lentolupaa myönnettäis. Varmaan täytyisi olla selkeä ennenaikaisen synnytyksen vaara tai jotain muuta vastaavaa.

Koittakaahan supistuksista kärsivät levätä hyvin. Mulla myös tulee yllättävän paljon noita kivuttomia suppareita, jotka aiheuttaa paineen tunnetta tuolla alhaalla. Vähän jo huolestuttaakin. Neuvolalääkäri mulla on 9.1. Mihinköhän sitä pitäisi mennä, jos ennen tuota haluaisi käydä tarkistuttamassa tilanteen? Työterveyslääkärille vai kunnan omalääkärille vai mihin?

Synnytystavaksi toivon itse alatiesynnytystä, mutta toki menen sektioon, jos sitä mulle suositellaan. Näissä raskaus- ja synnytysasioissa olen aikalailla sairaanhoitohenkilökunnan "vietävissä". Teen vaan niin kuin he parhaaksi näkee. Sektioon joutuminen tosin olisi aika jännittävä paikka, kun on sen vaaroista sen verran hyvin peloteltu.

Nyt on jouluvalmistelut hoidettu. Tänään vielä siivottiin urakalla, kun haluan, että paikat kiiltää jouluna. :D Rosolli jäi nyt tekemättä, kun ei jakasa enää tänään. Täytyy sitten joulupäivän aamuna keitellä ja pilkkoa. Kuusi koristellaan aamulla ja sitten lähdetään joulupuurolle ja muutenkin aaton viettoon mun vanhemmille, jotka asuu tässä samalla kylällä. Pääsee valmiiseen joulupöytään. Joulupäivät sitten ollaan oman porukan kesken tässä kotona.

Oikein rauhallista joulua kaikille!

Natte ja Tinja 23 plus 6 (ja huomenna taas poksuu)
 
Viuwolf: Mulla oli raskauden ihan alussa ja hoidettiin pois. Lähinnä saattaa aiheuttaa ennenaikasen synnytyksen ja oli siis ihan oireeton itselle. Jäin papa-kokeessa kiinni.

Kaikissa niissä lääkkeissä tais lukea taas, että ei sovi raskaanaoleville, mutta se on taas näitä lääkefirmojen vastuusta uloskirjoittautumisia. On tosiaan suht yleinen ja monet, joilla se on, eivät tosiaan tiedä siitä kärsivänsäkään. Ei ainakaan toistaseks ole ilmoitellut mulle uusiutuvansa. Koputan puuta tähän väliin, mutta sinuna en tosiaan ottaisi siitä kovinkaan paljon stressiä :)
 
Hyvää joulua kaikille!

Kirjottaminen vähän jäänyt, mutta aina sillon tällön nopeasti piipahtanut lukemassa teidän kuulumisia. Kaiken kaikkiaan hurjan kiireinen ja työn täyteinen viikko takana. Tänään onneksi sai viettää ihanan rauhallisen aattoillan ja nyt sitten olenkin töissä yököttämässä.:) Mutta onpahan aikaa kirjotella ja lueskellä juttuja.

Meno mahassa on välistä uskomattoman kovaa, aiemmassa raskaudessa ihmettelin miten toiset sanoo potkujen välistä sattuvan. Mutta nyt olen kokenut saman itse! Hauskaa että pikkuinen liikkuu paljon niin ei tule huolehditua koko ajan että voidaanko siellä hyvin.

Lääkärineuvola on meillä vasta tammikuun 11. päivä kun palataan takaisin Tampereelle ja silloin on luvassa myös sokerirasitus koe. Mutta toivottavasti kaikki on hyvin, itse ainakin uskon niin.

Synnytystavaksi toivon minäkin muutaman muun tavoin alatie synnytystä, koska sektio kyllää hivenen pelottaa. Siinä on jotenkin liikaa henkilökunnan vastuulla. Vaikka eipä siihen alatie synnytykseenkään voi aina itse vaikuttaa. Tällä kertaa toivoisin synnytyksen etenevän hiukan nopeammin ja käynnistyvän heti kunnolla. Esikoisen kanssa ehti supistella monta päivää kipeästi ja kaks yötä sai supistusten kanssa valvoa ennen kuin lähti kunnolla homma edistymään. Vaikka toisaalta tiedän päässeeni vähällä.:) Kaikesta jäi kuitenki hyvä mieli ja rennoin fiiliksin voi odottaa synnyttämään lähtöä.

Lokkis ja Salama taitaa olla rv 25+5
 
Ihanaa joulunaikaa kaikille!

Meillä meni suunnitelmat moneen kertaan uusiksi, kun miehen äiti joutui isoon leikkaukseen pari viikkoa sitten ja jouduimme olemaan hänen apunaan. Aaton vietimme siis anoppilassa, miehen siskokin tuli ja oli ihan mukavaa. Tänään tulimme yöksi mun äidin luo moikkaamaan mun veljiä ja huomenna olemme vielä täällä päivän, kun pojan kummitäti tulee käymään ja illaksi takaisin anoppilaan. Alkaa sekä mulla että miehellä pää hajoamaan tähän rauhattomaan rumbaan, ja uudeksivuodeksi lähdemmekin kotiin ja rauhoitumme vaan muutaman päivän. Ensi vuosi tuo uudet kujeet monellakin tavalla, toivottavasti on parempi kuin mennyt vuosi.

Synnytystapa on toivottavasti sopivan vauhdikkaasti etenevä ja spontaanisti käynnistyvä alatiesynnytys lasketun ajan tienoilla. Esikoisen kohdalla toivoin pääseväni Haikaranpesään synnyttämään ammeelliseen huoneeseen, mutta koska yli meni ja reilusti niin jouduttiin käynnistämään ja koska vauvan tarjoutuva osa pysyi aika korkealla eikä suostunut kiinnittymään, niin en päässyt edes suihkuun. No, sen näkee sitten, että miten käy. Sektiota en toivo kuin ihan viimeiseksi, mutta toki siihen suostun (ja siinä tilanteessa kai pakkokin on), jos synnytys ei jostain syystä etene ja hoitohenkilökunnan mielestä sektio on vauvalle ja mulle turvallisin vaihtoehto.

Lääkärineuvola on 8.1 eli melkeinpä ihan kohta. Toivottavasti vauva olisi silloin kasvanut tarpeeksi, jäi vähän huolestunut fiilis, kun vimeksi oli sf-mitta kasvanut vain 2cm. Kelan paperitkin pitäis lähettää, päädyin sit kuitenkin siihen pakkaukseen, vaikka tavaraa riittääkin :D Sitä on vain niin ihana hypistellä ja onpahan sitten jotain ihan omaa tällekin vauvalle eikä tarvii isoveljen kaikissa vanhoissa kulkea :D

Nanski + pikkujäbä 24+1
 
no niin, nyt alkaa elo taas vähän rauhoittua, joten koneellekin ehtii! =) on tullut vähän reissattua sukulaisissa, mutta nyt rauhoitutaan jo kotona!

Halaus: no onpa todella ahdistavaa, että joku käy lukemassa, ja tulee sitten vielä kommentoimaan naamatusten! argh! :kieh:

lääkärineuvolasta ei ole mitään hajua, ei ole ollut edes puhetta! seuraava neuvola on parin viikon päästä, ehkä siellä sitten mainitaan asiasta...hmm?

kelan paperit ahdistaa...mä olen niin huono tuollasten lippulappusten kanssa! :ashamed: kun ei taas muista mitä kaikkea niihin pitikään liittää...... mutta me ei varmaankaan pakkausta tällä kertaa oteta, vaikka se laatikko hieno oliskin, mutta kun muuten ei tarvita siitä sisällöstä mitään.

synnytystavasta: ei ole oikein mitään toiveita. tai no, se että se alkaisi luonnollisesti eikä tarttis yliaikasena käynnistellä. sektiota en haluis, mutta meen ihan ammattilaisten viitottamaa tietä, eli jos niiden mielestä parasta, niin sitten.

aika on kulunut elokuusta (plussauksesta) hirmu nopsaan tähän jouluun, mutta silti on jotenkin sellanen olo, että se huhtikuu ei tule ikinä! :D miten niin kärsimätön ja malttamaton?!? vähän oon yrittäny kattella tuplarattaita, käytettyjä. onko kellään antaa vinkkiä, mikä merkki tai malli olis hyvä? ikäeron puolesta ei varmaan tarvita, mutta tykkään lenkkeillä niin paljon, niin siksi haluisin jotkut käytetyt, että päästään sit kaikki liikkeelle!

jaahas, muutama päivä sit töitä ja taas pikkuloma. kelpaa! :D

..öö.. 23+ ?? (oonpas mä hyvin ajantasalla! :p )
 
Joulu tuli ja sitten se meni, vaikka kuusi napottaa edelleen, varmaan vielä viikkosen verran, olohuoneen kaunistuksena. Tänään löysin itseni vaihteeksi töistä ja tuntuu että kotona ei kerennyt ollakaan vaikka oli huisit 5 päivää vapaata. Joulu meni erittäin rauhallisesti kotona miehen kans kahdestaan napottaen.

Työmotivaation huomaan olevan lähellä nollaa :ashamed: olen aina ollut semmoinen suorittaja, ja töissä vaikka jalka paketissa, vaikka siitä ei edes pisteitä jaeta.. mutta nyt... nyt ei niinku kiinnostaa yhtään.. eiiiii yhtään! Erikoista sinänsä huomata itsessään tälläinen ajatusmuutos, kun ennen arvottanut työnteon aika korkeelle ja nyt tekis vaan mieli olla kotona paijaamassa mahaa :) No päiviä lomaan ja äippälomaan laskeskellen.. ja vähän ressaa supistukset, joita tulee joka päivä ja mielestäni kohtuu usein??? Mikä on usein?? Aamusta kun heräsin ja nyt kello on siis vaille yhdeksän niin on kerennyt masu kirrata jo 7 kertaa noin. Ja päivää tässä on jäljellä.. Orpk miten usein sulla niitä on tullut, kun saikulle jouduit??

Synnytystapa ois tietysti mukavin, että jos ois ihan luonnollinen vaikka het viikon 37 jälkeen, mutta jos menee yli 40 viikon koitan asennoitua etten kitise ja vikise, vaikka vikinäksihän se varmaan olosta menee. Sektioon en haluais joutua, mutta jos tilanne sitä vaatii niin eipä sillä ole sitten väliä. Supistuksia tosin haluisin tuntea sitten h-hetkellä, että tietäis mikä on homman nimi :) ettei ihan vaan suoraan sektio. Kivunlievityksestä: olen ajatellut näin, että niin pitkään kun pystyy, niin mitä vähemmän lääkettä sen "ikimuistoisempaa" mutta jos sitten kun yhtään tuntuu siltä, että kipuja on liikaa eikä kestä, niin kaikki droppihanat auki vaan. En lähde kisailee siitä kuka on kovin äiti kestää kipua, mutta haluan kokea miltä se tuntuu kropassa alkuun ilman kivunlievitystä ja jos vaan kroppa ja pää kestää niin olen valmis irvistelee ja ähisee kivuissani, mutta jossain se raja tulee vastaan ja pidän oikeuden ilmoittaa ekan supparin jälkeen, että mä haluun itteni tainnoksiin :D

Hyi, nyt koittaa arki...

Toive ja 23+4
 
Toiveena kauniina:
Mulla ensin supisteli satunnaisesti ja sitten oli jo viimeset päivät töissä niin että maha oli kovana koko ajan ja alko kipuja tuleen, tosin satunnaisesti. (selkä ja masu kumpikin kipeenä) Lisäksi supistuksia tuli jo levossakin ja ne ei hellittäny asentoa muuttamalla vaan kesti pitempään. Tosin uskon edelleen selkäkivut johtuvan raskaasta seisomatyöstä enkä niinkään supisteluista, mutta epämiellyttävä jomotus kuitenkin anto sellaisen olo ettei tässä kovin kauaa tarvi kokeilla enää onneaan.
Ite aattelisin ton aamun aikana 7 supistusta jo olevan aika paljon jos ne ei asentoa muuttamalla häviä..... Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan jos asia askarruttaa.

Oma napa: Vähän on hellittänyt supistelut täällä. Mut heti jos tekee jotain niin alkaa supistaa. Tämä lapsi ei tykkää esim. ruoanlaitosta ollenkaan. :)
Tänään jouduin työpaikalla käymään muutaman tunnin verran ja hetken hääräiltyä olo heikkeni ja tuntu et taju olis lähteny justiinsa. Onnex hoksasin istua hetkex alas. En tiedä onko tää lepoilu saanu verenpaineet liiankin alhaiseksi kun stressikin on vähentyny. :) Onnex meni kuitenkin ohi nopeasti.

Huomenna kuitenkin ajateltiin ottaa miniloma perheen kesken ja lähteä pikkureissulle ja samalla saatais ostettua vaunut kun omalla paikkakunnalla ei ole kuin yksi liike ja sieltä ei sitä merkkiä löydy johon olen mieltynyt. Mieskin on asiasta sen verran innostunut, että haluaa paikan päällä tutkia vaunuehdokkaita eikä tilata suoraan netistä. :heart:

Mukavia vuoden viimeisiä päiviä kaikille masuille. :)

orpk86+ Boris 24+3 (muistaakseni)
 
Sf-mitasta Mulla ei ole kertaakaan vielä mitattu. Onko kaikilla muilla jo mitattu?

Kivunlievityksestä olen ajatellut, että ihan olon mukaan menen. En etukäteen voi tietää millaiselta kivut tuntuvat. Tarpeen vaatiessa otan kaikki tropit. Ainut asia mitä olen miettinyt on se, että episitomian haluaisin välttää. Olen ajatellut itse rasvailla ja hieroa raskauden loppupuoliskolla välilihaa, josko se jotakin auttaisi.

Mulla neuvola 2.1. ja se on ns. kelakerta. Jee pääsen sitten äitiyspakkausta tilailemaan.
Pikkuisen liikkeet alkaneet nyt tuntumaan kunnolla useita kertoja päivässä. Ihanaa ja söpöä. Hymy tulee väkisinkin, kun pikkuinen jumppailee :heart:

Tatja+pikkuinen 22+5
 
Orpk kiitos vastauksesta, nyt olen menossa laskuissa 25 kohdalla päivään, ei ne siis kivuliaita ole, ja menee ohi kun vaihtaa asentoa, mutta napakemmiksi ne on tullut kireyden tunteen suhteen. Tammikuun puolessa välissä on lääkärineuvola, niin odottelen sinne asti, että mitä lekuri tilanteesta tuumaa, ja kun nuo supparit jossain määrin kuuluu asiaan. Ensisynnyttäjälle ne ei niin taidakaan vaikuttaa tuonne alakertaan, mutta jos tässä mieli huolestuu niin sitten otan neuvolaan yhteyttä ennen tuota tammikuun aikaa. Hyvä, että sulla supparit vähän edes rauhottunut, ja nautinnollista minilomaa teille :)

Tatja, ei ole mullakaan mitattu vielä sf-mittaa.. kuulema just tuolla seuraavalla kerralla mitataan ekakerran. Kysyin viimeks neuvolatädiltä että mites toi mittaus homma, niin se vaan käskopelolla tunnusteli että juu juu ihan viikkoja vastaava kohdun koko :rolleyes: niinniin.
 
Myöhästyneet joulun toivotukset, mutta sentään uuden vuoden 2013 toivotukset jo näin etukäteen jos en tänne ehdi ilmestyä ennen :p

Kaakulle: En nähtävästi lukenut tarpeeksi tarkalleen kun en viime postausta ennen huomannut kirjoittamaasi. Toivottavasti kertoilet miten tieto vaikuttaa ja omista tuntemuksistakin saa tietty kertoa, onneksi se on jo nyt tiedossa niin varmasti helpottaa tilannetta :confused:

Täällä vietettiin joulu äitini ja isäni ruokapatojen ääressä peräkkäisinä päivinä, onneksi asuvat suht lähekkäin niin ei tartte mitään maakunta kierrosta lähteä tekemään.

Mulla PITI olla lääkäri mielestäni viime viikon torstaina... muuten ihan hyvä että soittivat keskiviikkona että missäs luuraat.. hups, mä olen menettänyt tän raskauden myötä totaalisesti päivämäärä muistini ja saatan merkitä kyllä oikein mut päivämäärät ovat heitellyt tai sitten en muista aikaa mikä 5sek. sitten sanottiin.. Miten mä tuun ikinä pärjäämään tän pään kanssa loppuun asti :headwall: , joten se on siis 4pvä. jos nyt oikein edes muistan tälläkään kertaa...

Synnytys meni viimeksi käynnistyksen kautta 6½tuntia ja 7min ponnistus. Että jos saisin sen sponttaanin synnytyksen vihdoin ja viimein kokea, että lähtisi ihan itsekseen tulemaan! Ja jorviin kiitos, ei muualle mielellään, lähin ja turvallisin mielestäni ja kun on jo kerran siellä esikoisen saanut. Ainiin ja kun se viimeksi käynnistettiin niin alkoi niin rytinällä ja vauhdilla tulemaan ensisynnyttäjäksi että jos saisin sen puudutteen eli epiduraali ym.. vähän nopeammin mitä viimeksi, tietty jos ei niin rytinällä tule niin olen mieluiten myös ilman, koska viimeksikin epiduraalin teho loppu ponnistuksessa kokonaan. Ainiin ja pieni toive uudelle tulokkaalle, älä tule käsi poskella kuten veljesi, se hidastaa ja sattuu vähän ilkeesti :rolleyes:
Mutta viimeksi kun olin saanut sen epiduraalin niin sanoin kätilölle että jos se näin seuraavankin kerran menis niin mä voisin helposti vielä toisenkin pukata että ei tää loppupeleissä yhtään ihmeempää ole, kätilö vaan tuumas että jos nyt saisit tän ekan ulos.. hahaaa ei tiennyt että toteutan uhkaukseni :LOL: ( tosin en sitä uskonut itsekkään....)

Sokerirasituksessa käyty, tällä kertaa oli vadelman makuista litkua ja se oli itseasiassa yllättävän hyvää, siitä colan makuisesta en välitä kuten en muuteenkaan colasta, mutta vadelmista kylläkin :p Vähän sama oli kuin olis ostanut vadelmatiiviste mehua ja kaatanut sinne pari desiä sokeria. Tylsäähän siellä on, mutta onneksi isäni oli ostanut joululahjaksi käytettyjä vanhoja hyviä mustanaamioita joten siellä se pari tuntia meni hujauksessa!


Mä olen vähän kahden vaiheilla siitä äitiyspakkaukesta, viime vuotinen on tallella kaikki, mut nyt kun se on uudistunut niin siellä on vaikka ja mitä kivaa ja se laatikko on ihana :heart:, joten tässä sitten mietin että ottaakko vai ei... :confused:

palaillaan taas ens vuonna vielä pyöreämmin kaikki, vai mitä? :flower:

tv. LittleEternal 25
 
Joulu tosiaan tuli ja meni ihan hujauksessa. Tuntui, että ei oikein itse ehtinyt kunnolla mukaan. Jotenkin ei ehtinyt kunnolla nauttia joulun tunnelmasta. Onhan se nauttiminen vähän haasteellista, kun jaloissa pyörii kolme alle kouluikäistä lasta. Vaikkakin kiva jouluhan tämä oli, kun lapsilla oli mukavaa ja sai katsella niiden iloa. :heart:

Mulla on ihan samoja fiiliksiä ajan kulumisesta, kun amantella. Tuntuu, että aika plussauksesta on mennyt kuin siivillä, mutta huhtikuuhun on vielä ikuisuus ja tuntuu, että se ei tule ikinä. Mä olen myös tosi malttamaton luonne. Ei millään jaksais odottaa huhtikuuta ja sitä, että saa vauvan syliin.

Toiveena kauniina mä kärsin myös raskausaikana työmotivaation puutteesta. En tiedä, mistä johtuu, kun muuten tykkään työstäni ja viihdyn töissä. Raskausaikana ei vaan kykene. Mulla alkaa 2. päivä työt ja äitiysloman alkuun pitäis jaksaa. En vaan tiedä, mitä siitä tulee vai tuleeko mitään, kun nyt jo on jaksaminen tapissa vaikka saan kotona lepäillä. Ja kaikennäköstä kermppaa muutenkin alkaa olemaan, kun tuntuu, että kroppa ei oikein kestä näin montaa raskautta lyhyellä välillä. Täytyy sitten vaan mennä lääkärin puheille, jos siltä alkaa näyttämään.

Sf-mittaa ei mullakaan ole tässä raskaudessa vielä otettu. Aikasemmissa raskauksissa se on otettu ekan kerran viikolla 20-21. En tiedä, miksi ei viimeksi otettu. Ehkä se ei enää näin neljännen kohdalla ole niin tärkeä mitta tässä vaiheessa, kun aikasemmat vauvat ovat olleet ihan sopivan kokoisia. Itse olen tällaisena mittafriikkinä sitä toki mittaillut ja siinä keskikäyrällä se tuntuu menevän.

Mä mietin kovasti myös tota äitiyspakkauksen ottoa. Suurin osa vaatteista ei ollut mun makuuni, mutta muutamasta tykkäsin ja sen makuupussin olisin halunnut. Niin paljon tulis vaan turhaa tavaraa, kuten kestovaippoja, joten jätän nyt sit kai ottamatta. Meinasin koota oman äitiyspakkauksen ja ostella sellasia vaatteita, joista tykkään. Paljonkaan ei tarvita, mutta jotain pientä kivaa täytyy ostaa pienelle. Eilen alesta ostin jo yhden podyn ja potkarit. Niin ja löysin 40% alennuksesta pehmeän kantokassin tuplarattaisiin, joten sekin on nyt sit hommattu. Ei ihan ollut oikeaa väriä, mutta ajattelin, että ei sen värin takia kannata maksaa melkein 100 euroa enemmän tosta kassista, jota käytetään muutama hassu kuukausi.

Oli ihanaa eilen käydä alennusmyynneissä ihan ilman lapsia ja nähdä samalla kahta kaveria. Tosin muutaman tunnin shoppailu aiheutti supisteluja sitten kotiin tultua ja jo, kun ajelin autolla. Oli siis tälle kunnolle vähän liikaa se kävely ja kamojen kantaminen.

Natte ja Tinja 24+4
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
joulut sitten saatu päätökseen. huh, ei noita joulupöperöitä ois enää jaksanukkaa :D
sitkeesti taistelin 3 päivää ja sitten kun oltiin esikoisen ja mun siskon kanssa junaretkellä toisessa kaupungissa niin mentiin oikein pizza buffettiin että ei varmasti oo yhtään sellasta mitä ois just syöty :D

ihan ihmeellistä että muutaman päivän päästä on jo vuosi 2013 ja taas ollaan vähän lähempänä kevättä..joka siis tuntuu kuitenkin olevan hirveen hirveen kaukana :D

tänään kävin kirpparilla tekemässä vähän löytöjä vauvalle, muutama vaatekappale tarttui mukaan.. hirveen vähän on vaan sellasia neutraaleja tarjolla.. mutta kerkeehän tässä vielä.
niin ja tosiaan ostin lastentarvikkeesta pinnasänkyyn reunapehmusteen ja pussilakanan, ihanat pikku-piian stars kuosilla.. vielä kun löytäisin sen hoitoalustankin niin avot.. noh, netistä ainakin saa jos ei muualta :) täytyy vissiin laittaa esikoisen vanhat myyntiin kun ne ei vaan enää jotenkin omaa silmää miellytä..

ensisänkyä mietin myös, siis kun meillä lapset laitetaan kahdestaan samaan huoneeseen sitten ja tarkoitus olis että myös vauva opetetaan omaan sänkyyn heti kuten esikoinenkin, niin ajattelin sitten että jos jonkunlaisen vara ratkaisun laittaisin makkariin (sinne ei millään mahdu pinnistä) lipaston tms päälle esin se äitiyspakkauslaatikko tms.. tai ihana ois myös joku pienikokoinen ensisänkykin.. ei vaan meinaa kohtuuhintaista käytettyä löytyä mistään järkevän ajomatkan päästä :/

hoitopöytä
löytyi myös, tori.fi:stä eli sekin asia on nyt oikeestaan noutoa vaille hoidettu.. ei tarviikkaan sinne ikeaan lähteä :)

synnytystavaksi toivon ensisijaisesti sektiota, ensi viikon torstaina meen uudelleen ultraan missä tarkastetaan se sydämen joku juttu niin samalla sitten lääkärin kanssa keskustellaan tulevasta synnytyksestä ja edellisestä raskaudesta tai jotain, niin uskon että jo pikkuhiljaa saisin vähän tietää että odotanko turhaan sitä sektiota... mulla kun on siis sellainen fyysinenkin rajoite kun miettii alatiesynnytystä, mulla menee jotain jumiin alarangasta ja sillon ei jalat toimi lainkaan, ja pelkään että siinä tilanteessa kun mun pitäis jotain puskea ulos niin jalat ei toimi enkä voi liikkua.. ja pahin kaikessa on se KIVUN PELKO..

äitiyspakkauksen laitoin jo "tilaukseen", vaikka se todistus tuleekin vasta ensi viikolla postin kautta :)

motivaatio on kateissa myös täällä, ja oonkin jo siihen asennoitunu että tammi ja helmikuun kun jaksaa yrittää käydä töissä niin sit voi saikuttaa äippäloman alkuun.. mulla vielä tiedossa heti vuoden alkuun uuden työntekijän perehdyttämistä niin sekin stressaa.. ääh, mä oon vaan NIIIIIIIN huono opettamaan toista kun teen vahingossa liian automaattisesti ne jutut.. mutta toisaalta, saanpahan juttu seuraa :)

jaahas, jatkettava siis toisen kerran..aika loppuu :D

m-m & hippu 22+6 ( oon ihan sekasi viikoissa, oon koko viikon ajan luullu olevani viikkoa pidemmällä :D )
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Moi! Pitkästä aikaa...

Ennen joulua oli neuvola ja olin laihtunu -800g, ihme!!! :D
Sf oli 22,5, vkoilla 24+2

Seuraavat menot ois: 16.1 sokerinrasitus, 17.1 lääkärinneuvola, 21.1 istukkakontrolli ja helmikuun alussa normi neuvola..

Mie tahon ehottomasti alatiesynnytyksen, saa nähä miten tuon istukan kanssa käy, olispa jo noussu pois eestä!

Pakkauksesta sain rahat n. 2viikon päästä lapun viennistä mutta vanhempainraha päätöstä ei ole tullu vieläkään :/ kuukausi jo menny!!!!!
Tulis vain nyt äkkiä että pääsisin muutosverokorttia hakemaan, en todellakaan aijo maksaa van.rahasta 27% veroa (25+2)!!!!!!

Nyt 25+6, huomenna poksuu :D
 
Jihaa!

Äitiyspakkaus tuli eilen ja nyt ollaan pesty ja laitettu kuivumaan ihania pikku vaatteita... Ne on ehkä maailman suloisimpia! Olen löytänyt itsestäni ihan uusia puolia, kun huokailen täällä 60-senttisiä bodyja ja potkupukuja hypistellessä... Oikein onnistunut äitiyspakkaus. Ei kyllä ole vertialukohtaa, kun on esikoinen kyseessä.

Karen 26+4
 
Jo viiään vuoden viimeistä päivää, ja ensi vuonna sylkyssä pitäisi olla bebe :D

Ei mulla oikeastaan mitään asiaa tässä ollut, kunhan ensi minuutit ennen työvuoroa kirjoittelen. Aamulla oli niin kiire junaan, että jouduin ottaa juoksuaskeleita jopa ihan, kun meinasin myöhästyä kun pohdin ongelmaa mitä laittaa päälle kun sataa vettä. Sitten junassa mietin, että mitähän se vauva nyt tykkäs, ihme kun kääri itteeni pumpuliin. Olen kyllä ihan erinainen tekemisteni suhteen kun mitä ennen raskautta ajattelin raskaana olevani..

Vauvan vaatteet nyt alkaa olla jo kaikki koossa, luulisin, vielä kun saa äippäpakkauksen niin on vaatteet hankkinu, eikä kyllä ole tarvinnut itse juuri ostella, vaan siskolta on hyvin niitä saanut. Melkein jo nyt "suree" että se vauva kasvaa niistä suloisista pikkupikkuvaatteista sitten ulos. Vaikka kai se vauvan kehitykselle on ihan jees että kasvaa :LOL:

Mahan liikkeet: paras iltahuvini on maata sohvalla selällään ja paita mahan päältä ylös nostettuna ja katsoa pikkuisen iltajumppaa. Täytyy sanoa, että se, että ne liikkeet näkee ja tuntee, on paras tunne maailmassa tähän asti :)

Iloista vuoden vaihdetta kaikille ja parasta mahdollista uutta vuotta!!

Toive ja 24+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä