*~~ * Huhtikuun Helmet 2012 * Marraskuussa * ~~*

Vauvahaaveita: Etkö sinäkin ole oulusta,vai jostakin lähikunnasta? Kun synnynyspaikkana kuitenkin oys? Tuli tuosta teveystalosta mieleen,että et varmaan ihan oulusta kuitenkaan =) Mulla np ultran teki kätilö,mutta rakenneultran tekee lääkäri. Mulle sanottiin lääkärin nimi kun aika varattiin,hän on Oysissa leikkaava lääkäri naistentautien/lapsettomuus puolella ja on sattumoisin myös leikannut minut 3-4.v sitten (endometrioosin) :D Ihana kun on lääkäri jonka tuntee ja tietää että hän on näissä asioissa todella asiantunteva.

marimille onnea poikalupauksesta :)

Mun käynnit:
Varhaisultra (itse maksoin ja varasin) rv 6+
eka neuvola rv 9+
lääkäri rv 10+
nt-ultra rv 13+
neuvola rv 15+

tulossa (varatut ajat):
neuvola rv 19+
rakenneultra rv 20+

Ööö, tiedustelin noista lääkrineuvoloista ja ultrista ja sen mukaan meillä olis 3 lääkärineuvola (ja näissä ultrataan ja ne on nt- ja rakenne uä:n lisäksi) eli n. rv 10, rv 24-26 ja rv 35-36, saa nyt nähdä sit onko näin mulla todellisuudessa..

Kysyttekö te muuten ultrassa suoraan sen, että jos näkyy niin kertovat sukupuolen vai sanooko ne sen vaan? Vai onko se joillekin ultraajille kuin "punainenvaate" jos haluaa sukupuolta tiedustella, vaikka paikan päällä ollaankin paljon tärkeämpien asioiden takia? Mulla jäi tampereelta esikoisen aikaan jotenkin p*skamaku suuhun kun kysyttiin rakenneuä:ssä, niin jotenkin tylysti vaan tiuskasi ettei tästä näe.. Kuopuksen aikaan oltiin yksityisellä rv 22-25 ja kysyttiin siellä myös ja mielellään sen kertoi ja panosti siihen että näkee mitä siellä on :)

Ultrasta: Mies onneksi tajus kysyä, oltiin sovittu että kysytään mut siinä tilanteessa unohdin asian ihan täysin. Kaverille oli kyllä sanottu että tuossa kivekset, eivät olisi halunneet tietää :) Jossain paikoissa taas ei ilmeisesti suostuta kertomaan.

Olin tänään siel lekurilla ku oli sitä painon tunnetta tuol alakerrassa, paikat kaikki ihan mallillaan, mut heti pitää ilmotella jos tulee vielä tai supistuksia.

Maanantaina neuvola ja siellä täytellään sitten Kelan papereita :)

Onnea kaikille tyttö- ja poikalupauksille :flower: Mä en kyllä rehellisesti sanottuna osaa sanoa kumpaa tälläkertaa toivoin enemmän. Toinen tyttökin olis ollu kiva, mut on kiva kun saa molemmat :) Onnellinen olisin tottakai ollu kummasta vaan, edelleen vaan hämmentää se et on poika kun olin kertakaikkisen varma tytöstä!!

-Linn ja pikkuäijä 20+2 :heart:

mymosa
Kyl mä olen aina sanonut, että jos sieltä näkyy niin sukupuoleen voi antaa arvausta :) eikä kukaan ole tähän mennessä vielä ottanut sitä pahasti. Kuopuksen aikaan, päivää ennen sektiota ultrattiin ja kysyin vielä sillon, että näkyykö.. Lääkäri sanoi, että näkyy, mutta säästää sen salaisuuden huomiseen :) Eikö sanonut sitä pahasti, vaan hyväntuulisena.

Linn: tuo onkin hyvä, et miestä vielä muistuttaa saattaahan se tosiaan olla, et unohtaa sen siinä täysin, neuvolassakin kun välillä jää asioita sanomatta vaikka kuin olis ne valmiiksi miettinyt :) Tää raskaus kun pehmittää nuo aivot ainakin mulla ihan hyvin :D

rv 18+4

Viimeksi muokattu:
Mä sanoin viimeksi kun ultra alkoi et "mielellään kuullaan sitten arvio sukupuolesta" eikä kätilö sitä mitenkään pahalla ottanut. Ultraili ensin muut kohdat (pää, sydän ym) ja katsoi sukupuolen kun pääsi sinne asti. Samallalailla aion huomenna pyytää toimimaan :)

Ceali 20+1

Meillä oli kaupungin nettisivuilla oikein lista neuvolakäynneistä (mun mielestä tosi kiva niin ei tarvii arvuutella koko ajan milloin on seuraava käynti..), tässä teillekin tiedoksi:

8 - 10 rv ensikäynti terveydenhoitaja 1 -1, 5h
13 - 14 rv 1. lääkäri 15 min
16-18 rv ensisynnyttäjä terveydenhoitaja 30 min
22 - 24 rv terveydenhoitaja 30 min
26- 28 rv 2. lääkäri 15 min
30 rv terveydenhoitaja 30 min
32 rv ensisynn./33 rv uudell. synn. terveydenhoitaja 30 min
34 rv ensisynnyttäjä terveydenhoitaja 30 min
35 - 36 rv 3. lääkäri 15 min
37 rv ensisynn. terveydenhoitaja 30 min
38 rv ensisynn. / uudell.synn. terveydenhoitaja 15 - 30 min
39 rv ensisynn. terveydenhoitaja 15 - 30 min
40 rv ensisynn./ uudell. synn. terveydenhoitaja 15 - 30 min
41 rv ensisynn./ uudell. synn terveydenhoitaja 15 - 30 min
n 1vk synnytyksestä kotikäynti terveydenhoitaja 1 - 1,5 h
Varhaisultraääni tutkim. ja veriseerumiseula rv 11- 12 sairaalan äitiysplk:lla
Rakenneultraääni tutkim. rv 20 sairaalan äitiysplk:lla

Minäkin huoneeseen päästyäni, ja pedille asetuttuani tokasin heti ensteks että haluttas tietää kumpi sieltä tulee ja sitten se katteli kun sinne alueelle pääsi ja ekaksi siinä kysyi että kumpaa veikkaatte.. noh sillon oli vauvelilla ne jalat ristissä siveellisesti eikä aukonut niitä.. lopuksi sitten katsoi uudelleen ja sanoi että tytöltä tässä näyttäisi oleva kun ei kivespusseja tuntunut näkyvän.
Mulle tosiaan jäi vähän semmonen epävarma olo sitten että onko varmasti tyttö niin innolla 4dtä odottelen :)

meiän vanhempi koira täyttää huikeet 4 v tänään <3 :)

ja mä poksun rv 21 <3 :)

Enkä ole koskenut eilen saamiini konvehteihin vielä!! :) HUIKEETA!!

Viimeksi muokattu:
poksun!!!

Meillä kans pitää alussa sanoo et haluaako tietää, ja ainaki noista kahdesta edellisestä on kerrottu kyl....et jospa sit tästäki :)

Ollaan kuules taas puolessa välissä kuukautta..ei mee kauaa ku taas väsätään uutta pinoa :D

vauvis ja möttö rv 20+0:heart:

Meillä oli esikoista odottaessa tosi pissipääultraaja. Ensinnäkään ei varoittanut mitenkään kun meni kattomaan haaroja, joka mun mielestä ois kuulunu asiaan kun eihän kaikki halua tietää sukupuolta. Me kyllä haluttiin ja kysyttiin sitten lopuksi että "onko arvausta sukupuolesta" niin ultraaja tiuskaisi "että ei sitä mitään arvailemaan lähdetä, että ihan selkeesti näkyi!" Ja nähtiinhän me itekin että pallithan siellä vilkkui kun kaveri oli ihan jalat auki näytöllä :D Toivottavasti tällä kertaa ois kivempi ultraaja.

Mutta oon siis kuullu niin monenlaisia tarinoita tosta sukupuolen kysymisestä, että on niissä eroja. Toiset ultraajat ottaa jotenkin hirveenä loukkauksena sen että heti kysyy niin kuin se ois tärkein (eihän se ees oo, mutta jännänä asiana pitää heti saada ulos suusta) ja toiset taas ihan mielellään katsoo. Oon kuullu myös näistä jotka ei edes ala kattomaan sukupuolta ollenkaan :O

Nuo lääkärikäynnitkin on kyllä sellasia. Nyt esikoisen kanssa oon neuvolassa ite vaatinu, että 10kk iässä on myös lääkäri kun se täti yritti että se on siirretty terkkarin vastuulle. Intin tarpeeksi kauan, että ennen yhtä vuotta kuuluu kaksi lääkärikäyntiä niin sain sitten sen :p Mut hirveenä joutuu ite vaatimaan. Täällä on kyllä noi raskauden ajan lääkärikäynnit toiminu ainaki mun kohdalla hyvin. Ne on ne kaks, eka alkuraskaudesta ja toka sitten viimesillä viikoilla. Mulla on tosi tympeä lääkäri eikä harmita yhtään ettei oo enempää niitä käyntejä :>

Ainiin, sain tänään kutsun (tekstiviestillä :O) työhaastatteluun vastaavan lastentarhanopettajan virasta yksityiseen päiväkotiin. Oon tainnu laittaa hakemuksen joskus sillon kun vielä hain töitä enkä tiennyt olevani raskaana. Näin ainakin tossa järkeilin. Ajattelin kuitenkin mennä paikalle vaikka varmaanhan ne nauraa mut sieltä pihalle :D Periaatteessahan mun ei tarvis sanoa siellä että oon raskaana eikä tätä vielä huomaakaan, mutta ois se aika sikamaista :D

Adalmis ja Kerttu 19+6 (huomenna maaginen puoliväli ja viikko ultraan!)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: felina ja amie88
Tulen tännekkin poksumaan :D

Ens viikko onkin ultran täyteistä kun keskiviikkona on koiran ultra ja torstaina oma ultra :) Ja mä ainakin haluan tietää sukupuolen, en pysty elään tietämättä kun oon sellainen luonne. Jos ei siellä näy niin meen sit muualle uudelleen katsomaan ;) Mut toi kaupungin tarjoama rakenneultra on 4D et luulis siellä näkyvän!

Champion ja Martta 20+0

Heips!

Viimeinkin jakselen jotain johonki kirjotella, jostain kumman syystä en noita viestejä tuolta väliltä lukenu, niitä on aika paljon. Huhtikuun loppupuolella olis tarkotus jonkunmerkkinen lapsi maailmaan pyöräyttää, ei siis tahdota isännän kans tietää, kumpiko on tulossa ja laskettuihin aikoihin en jaksa luottaa, se syntyy sitten, kun se on siihen valmis. :)

Heippa kaikille!

En ole piitkään aikaan mitään kirjotellut mutta lukemassa olen käynyt päivittäin. Tän ketjun lukeminen kuuluu joka päivään :D

Oma olo on hurjasti kohentunut pahoivoinnin jälkeen mutta mitään super hyvää keskiodotuksen aikaa tämä ei ole kyllä ollut. Hommasin oikein kunnon tukisukat tk:sta joille hintaa tulee vissiin n. 160 euroo :O mutta mulla turvottaa sikana jalkoja ja pelkään suonikohjuja joten satsaan koko jalan peittäviin sukkiin. Jalat on tosi väsyneet aina iltaisin... Onko muilla tämmösiä huolia?
Onhan se tiesti että mulla on elopainoo niin paljon päällä että sekin tuo jo hankalan olon. Onneksi painoo ei ole vielä tullut.

Närästyksen kanssa olen jo tapellut hurjasti. Kokeilin jättää viljat pois kokonaan ruokavaliosta ja vähentää maitotuotteiden käyttöä. Ja hups, närästys on tipotiessään!! Pikkusen olen ollut miellissäni, olo on paljon parempi. Jos alkaa närästää joku ruoka niin ab piimällä lähtee :D

Nyt tulevana viikonloppuna juhlitaan esikoisen 2 vuotis synttäreitä. Miten se aika meneekin niin nopeesti :O
Ensi viikolla neuvola ja siitä viikko niin rakenne ultra eli 28.11. Odotan sitä ihan hirveesti. Toivottavasti saadaan tietää kumpi on tulossa. Oma olo on että poika se on mutta toivottavasti tyttö :D en tiedä mistä mulle on tullut tuommonen ajatus päähän. Esikoinen on tyttö.

Maha on tullut esiin tuolta läskin alta. Kiristää takit :LOL:
Mulle lääkäri totesi että hyvä olisi jos painoa ei tulisi ollenkaan kun sitä on jo ennestäänkin. Ja samaa mieltä olen itsekkin. En muka ehtinyt laihduttaa ennen raskaaksi tuloa. Yritän että alle kymmenen kiloa on tullut viimeisillä viikoilla jos sinne asti pääsen.
Pelkään ihan tosissani että me saadaan sairas lapsi. Se pelko on kova. Tulee kait osittain siitäkin että ikää on jo 36 vuotta. Ja aina pelotellaan että mitä korkeampi ikä sitä suurempi riski...huoah*

Meillä mies ei oikein millään tavalla reagoi raskauteen. Se ärsyttää. Ite saan pähkäillä kaiken. Tiedän kuitenkin sen että hän pelkää että tuleva vauva on yhtä itkuinen kuin esikoinen, joka huusi vuosi ja 2kk. Se oli rankkaa mutta uskon että toinen helpompi :saint: ja hän miettii sitäkin että miten taloudellisesti pärjäämme. Ja mä taas murehdin vaan raskautta...

Ihanaa kun tulee joulu! Rakastan joulua yli kaiken. Ollaan omalla porukalla aatto ja sit tapanina käydään mummolassa. Se on niin siistiä aikaa :heart:

Liikkeet tuntuu aina vaan paremmin. Toivon että pikkuinen jaksaisi olla matkassa loppuun asti.

Piiper 18+3

Rakenneultrassa käyty tänään aamusella ja kaikki näytti olevan niin kuin pitääkin. :heart: Jännitti kauheasti mennä ja tottakai sitä mietti, että mitä jos kaikki onkin ihan pielessä.. Kauan joutui kätilö töitä tekemään (melkein tunnin ultrasi), kun toinen liikkui aina alta pois kun kätilö sai hyvän kulman esim. sydämen tarkasteluun jne. :D Viikkoja nyt 20+4 ja painoarvioksi tuli 350g. Nyt vaan painoon se yksi nolla lisää ja viikot vauhdilla eteenpäin niin saisi oman nyytin syliin. :) Kätilö näki sukupuolen, mutta eipäs kysytty, maltettiin olla kysymättä. Kunhan vaan jompikumpi on niin se riittää vallan mainiosti ja näkeehän sen sitten muutaman kuukauden päästä. :)

Tänään taisi muutamalla muullakin olla ultra, toivottavasti oli hyviä kuulumisia ja tsempit kaikille, jotka on ultraan lähiaikoina menossa!!

• Tykkää
Reactions: amie88 ja Nyyti84
Onnea kaikille tasapuolisesti poika ja tyttölupauksista!

Jeeee, täytyy oikein hehkuttaa, kun kävin tänään hammaslääkärissä ja reikiä nolla! Eipä ole tällä vuosituhannella tainnut olla yhtään hammaslääkärireissua, josta ei olisi ilman porailua selvinnyt. Uskalsivat ottaa myös röntgenin, jotta pääsivät näkemään kaluston tarkemmin. Näköjään tuo röntgenkäytäntökin vaihtelee kunnittain tai sitten on tullut muutos esikon odotuksen jälkeen. Tyttöä kun odotin toisella paikkakunnalla, niin eivät ottaneet röntgeniä olleenkaan raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen. Täällä uudella paikkakunnalla eivät ota röntgeniä 3 ekan kuukauden aikana, mutta 2. kolmenneksesta eteenpäin kuulemma jo turvallista ottaa. Vatsa kuitenkin suojataan hyvin panssarilevyllä ja säteet kohdistuu ainoastaan suuhun ja vauvalla jo herkin kehitysvaihe ohitse. Mutta nyt kelpaa taas rouskuttaa purukalustolla :)

Olen kuullut myös, että ihan ultraaja/sairaalakohtaisia miten suhtautuvat sukupuolikyselyihin. Jossain vaiheessa taisi olla jopa niin, että julkisella puolella eivät täällä pääkaupunkiseudulla edes suostuneet kertomaan sukupuolta. Näin ainakin muistelen kaverinin kohdalla olleen reilu kolme vuotta sitten. Omassa ekassa raskaudessa sai tietää jos halusi (Jorvi). Taidettiin rakenneultran yhteydessä mainita, että jos sukupuoli näkyy niin haluttaisiin tietää. Muistaakseni hoitaja käytti ultrauksen loppuvaiheessa jopa aikaa siihen, että sai jalkovälin tiirailtua. 4D:ssä yksityisellä puolella saatiin sitten vielä lopullinen varmistus sukupuolelle. Nyt mennään saman kaavan mukaan, eli otetaan tieto vastaan rakenneultrassa, jos vauva halukas paljastamaan jalkovälinsä, mutta viimeistään sitten 4D:ssä.

Tässä minun neuvola/ultra/lääkärikäynnit tähän mennessä:

7+4 varhaisraskauden ultra (yksityisellä)
10+4 nt-ultra
11+6 nt-ultra (kontrollikäynti)
12+3 1. neuvola + lääkäri

Tulevat
21.11. 2. neuvola
2.12. rakenneultra
tammikuun alkupuoli 4D yksityisellä

Ensi maanantain jälkeisistä neuvola tai lääkärikäynneistä ei mitään käsitystä :LOL: Kaiketi joulukuulle tulee yksi, jotta saan kelan paperit laitettua vetämään. Sokerirasituksestakaan ei ole ollut vielä mitään puhetta.

Joudutteko te muuten neuvolassa itse "analysoimaan" oman pissanäytteenne? Heheh, mikä kysymys :) Minua vähän häiritsi/ihmetytti ekalla neuvolakäynnillä, kun itse jouduin analysoimaan tuloksen (sama myös tulevilla käynneillä). Toki hoitajan saa paikalle pyydettyä, jos epäilee tuloksessa olevan jotain häikkää, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että tällainen ei-ammattilainen saa raapia päätään ja yrittää tulkita onko tikun väri nyt oikeanlainen vaiko eikö. Toisaalta neuvola on tällä hetkellä väliaikaisissa tiloissa evakossa, joten en tiedä onko vaan pakon sanelema juttu, sillä ahtaasen vessaan ei toisaalta paljon enempää väkeä mahtuisi. Edellisessä raskaudessa itse ei tarvinnut muuta kuin antaa näyte ja terkka teki tarvittavat analyysit.

Vatsa on nyt viimeisen parin viikon aikana pullahtanut oikein kunnolla näkyviin. Ei voi enää ulkopuolisetkaan erehtyä :) Ilmeisen vauhdikas veijari tuntuu olevan, sillä dopplerilla kuunnellessa vauhti ja potkut välillä sellaisia, että korvat paukahtelee lukkoon. Aamuisin tuntee jo vatsanpeitteiden läpi kummalla puolella vauva majailee, kun pötköttelee sängyllä jalat suorina. Eilen tuntui selkeä "möykky" vasemmalla puolella ja tänä aamuna "möykky" oli sujahtanut toiselle puolelle :D

Mullakin kaveri mainitsi eilen että onpas maha tullut kivasti esille :) Onhan se tuollainen kiva pötsi :D

Juu en joudu itse analysoimaan pissatestiä :D Jätän sen sinne näytevessaan ja täti käy sit sen kattomassa jossain välissä ennen kuin poistun.

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :)

Cealille tsempit huomiseen ultraan :)

Onneksi on miehen viimeinen työvuoro ilta tälle viikolle, sit loppu viikko vapaata :)

Tasan viikko neuvolaan ja 13 päivää rakenneultraan VIELÄ..

Viimeksi muokattu:
Minua kyllä harmittaa ja vähän pelottaakin, kun en oo vielä tuntenut liikkeitä. Sydänääniäkään en voi kuunnella, kun ei ole kotidoppleria ja talouspaperirullan hylsykään ei ainakaan vielä toiminut toivotulla tavalla. :p Ensi viikolla on onneksi neuvola, jospa siellä kuunneltaisiin edes ne sydänäänet...

T. minimami 17+2

Meille ei tullut poikalupausta vaan poikaveikkaus. Kannattaa syntymän jälkeen tarkistaa ;) Luin teidän neuvot tuosta kysymisasiasta liian myöhään. Siispä itse kysäisin asiaa vasta ihan loppumetreillä tyyliin "ei tainnu sukupuoltaan esitellä???" ja sitten kätilö sanoi, että ei nyt olis kauheesti aikaa etsiskellä, mutta kuitenki äkkiä vilkaisi ja uloketta useammasta kulmasta esitteli.

Niin ja liikkeitä en kuulemma tunne siks, kun oon ensisynnyttäjä ja istukka etuseinämässä. Sivuilta niitä kannattais etsiä illalla, kun menee nukkumaan.

Taas oli muutaman päivän isompi kaveri, kovasti liikuskeli, muttei ihan villinä pyörinyt, joten hyvin ehdittiin sydämen lokeroita tutkailla ja reisiluuta mittailla. Rakenteellisesti kaikki näyttäisi olevan ok.

Haikaranpesäänkin ehdin ilmoittautua :)

Onnea myös muille ultrakuulumisista ja vauvalupauksista!

Samirja 20+0

Viimeksi muokattu:
minimami: kyllä minuakin vähän alkaa pelottaa kun ei niitä liikkeitä ole.. Siis oli silloin aika aikaisinkin jo, mutta ne oli niitä alku hipsutteluja, nekin loppui aikaa sitten ja sit oli se yks muljautus, josta olin aivan onnessaan, mut nyt pari viikkoo siitäkin aikaa :/ Kyllä minäkin odotan kuin kuuta nousevaa ensi viikon neuvolaa sekä 2 viikon päästä olevaa rakenne- uä:tä.. Jotain pienen pientä joskus tässä välillä ollut, ehkä!?!? Ja minulla myös oli nt-ultrassa istukka etuseinässä, joka voi vaimentaa, mut kuitenkin kolmatta odotan, niin pistää miettimään : /

Ja mulla on ollut pientä supistelua??!:confused: eilen ja tänään, pariin otteeseen molempina päivinä maha kovettunut ja ollut todella ilkeen tuntuista, ei kuitenkaan kipeitä, onneksi.. Tämähän tästä vielä puuttui :ashamed:

Yhteistyössä