Onnea kaikille tasapuolisesti poika ja tyttölupauksista!
Jeeee, täytyy oikein hehkuttaa, kun kävin tänään hammaslääkärissä ja reikiä nolla! Eipä ole tällä vuosituhannella tainnut olla yhtään hammaslääkärireissua, josta ei olisi ilman porailua selvinnyt. Uskalsivat ottaa myös röntgenin, jotta pääsivät näkemään kaluston tarkemmin. Näköjään tuo röntgenkäytäntökin vaihtelee kunnittain tai sitten on tullut muutos esikon odotuksen jälkeen. Tyttöä kun odotin toisella paikkakunnalla, niin eivät ottaneet röntgeniä olleenkaan raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen. Täällä uudella paikkakunnalla eivät ota röntgeniä 3 ekan kuukauden aikana, mutta 2. kolmenneksesta eteenpäin kuulemma jo turvallista ottaa. Vatsa kuitenkin suojataan hyvin panssarilevyllä ja säteet kohdistuu ainoastaan suuhun ja vauvalla jo herkin kehitysvaihe ohitse. Mutta nyt kelpaa taas rouskuttaa purukalustolla
Olen kuullut myös, että ihan ultraaja/sairaalakohtaisia miten suhtautuvat sukupuolikyselyihin. Jossain vaiheessa taisi olla jopa niin, että julkisella puolella eivät täällä pääkaupunkiseudulla edes suostuneet kertomaan sukupuolta. Näin ainakin muistelen kaverinin kohdalla olleen reilu kolme vuotta sitten. Omassa ekassa raskaudessa sai tietää jos halusi (Jorvi). Taidettiin rakenneultran yhteydessä mainita, että jos sukupuoli näkyy niin haluttaisiin tietää. Muistaakseni hoitaja käytti ultrauksen loppuvaiheessa jopa aikaa siihen, että sai jalkovälin tiirailtua. 4D:ssä yksityisellä puolella saatiin sitten vielä lopullinen varmistus sukupuolelle. Nyt mennään saman kaavan mukaan, eli otetaan tieto vastaan rakenneultrassa, jos vauva halukas paljastamaan jalkovälinsä, mutta viimeistään sitten 4D:ssä.
Tässä minun neuvola/ultra/lääkärikäynnit tähän mennessä:
7+4 varhaisraskauden ultra (yksityisellä)
10+4 nt-ultra
11+6 nt-ultra (kontrollikäynti)
12+3 1. neuvola + lääkäri
Tulevat
21.11. 2. neuvola
2.12. rakenneultra
tammikuun alkupuoli 4D yksityisellä
Ensi maanantain jälkeisistä neuvola tai lääkärikäynneistä ei mitään käsitystä
Kaiketi joulukuulle tulee yksi, jotta saan kelan paperit laitettua vetämään. Sokerirasituksestakaan ei ole ollut vielä mitään puhetta.
Joudutteko te muuten neuvolassa itse "analysoimaan" oman pissanäytteenne? Heheh, mikä kysymys
Minua vähän häiritsi/ihmetytti ekalla neuvolakäynnillä, kun itse jouduin analysoimaan tuloksen (sama myös tulevilla käynneillä). Toki hoitajan saa paikalle pyydettyä, jos epäilee tuloksessa olevan jotain häikkää, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että tällainen ei-ammattilainen saa raapia päätään ja yrittää tulkita onko tikun väri nyt oikeanlainen vaiko eikö. Toisaalta neuvola on tällä hetkellä väliaikaisissa tiloissa evakossa, joten en tiedä onko vaan pakon sanelema juttu, sillä ahtaasen vessaan ei toisaalta paljon enempää väkeä mahtuisi. Edellisessä raskaudessa itse ei tarvinnut muuta kuin antaa näyte ja terkka teki tarvittavat analyysit.
Vatsa on nyt viimeisen parin viikon aikana pullahtanut oikein kunnolla näkyviin. Ei voi enää ulkopuolisetkaan erehtyä
Ilmeisen vauhdikas veijari tuntuu olevan, sillä dopplerilla kuunnellessa vauhti ja potkut välillä sellaisia, että korvat paukahtelee lukkoon. Aamuisin tuntee jo vatsanpeitteiden läpi kummalla puolella vauva majailee, kun pötköttelee sängyllä jalat suorina. Eilen tuntui selkeä "möykky" vasemmalla puolella ja tänä aamuna "möykky" oli sujahtanut toiselle puolelle