*** huhtikuun helmet 2012 '' lokakuussa'' ***

Vihdoinkin ehdin kirjoittaa itsekin, käyn kyllä lukemassa juttuja mutta esikoinen pitää
kiireisenä. Nyt yritän tsempata ja kirjoittaa kuulumisia säännöllisesti.
Sunnuntaista lähtien ollut vihlontaa alavatsalla ja todella kovia vihlaisuja aivastaessa/yskiessäja yöllä kun kääntää kylkeä.
Alavatsalla/kohdun kohdalla tuntuu arkuuttaa kun painelee, onko muilla ollut
samanalasta? Vai pitääkö huolestua... Ensi viikolla onneksi neuvolalääkäri..

Etusivulle voi päivittää rakenneultra-ajan 16.12.2011

Nyt lepämään hetkeksi ennenkuin hulina taas alkaa..=)
 
-mimi-, todennäköisesti ovat ihan kohdun kasvukipuja. Eilen neuvolalääkäri juuri kysyi, että onko ollut kipuja. Kun mainitsin repäisykivuista (aivastaessa, yöllä kylkeä kääntäessä), niin kertoi, että monelle saattaa tulla yllätyksenä, että toisen kohdalla kohdun kasvu/repäisykivut saattaa olla paljon voimakkaampia, kuin ensimmäisen kohdalla. Vaikka voisi luulla asian olevan päinvastoin, kun paikat jo kertaalleen venyneet :)
 
Neuvolassa käyty. Korttiin merkittiin lukuja ja + sydänäänistä. Painoa oli 2 kk tullut 1 kilo lisää, hyvä ettei enempää. Lähtöpainosta (kesän jäljiltä turhan isosta) on tullut 2 kg ylöspäin.
Kaikki verikokeet ok. Muuten oli taas aika yhdentekevä käynti. Sain kyllä kysymyksiin vastaukset, lähes, mutta jotenki. En mä ryhdy sille ventovieraalle ihmiselle avautumaan mun voinnista enkä ajatuksista, ellei se kysy. Ja kun ei kysynyt, niin eipä siinä juurikaan ajatuksia vaihdettu. "onko ollut pahoinvointia" oli ainut kysymys. Siis ihan mukavan oloinen nainen, ei vaan vaikuta kauhean kiinnostuneelta. Paljon hän puhuu.

Liikkeitä en tunne enkä odotakaan tuntevani vielä pitkään aikaan. Onnittelut niille, jotka jo tuntee! On varmasti mukavaa.

Samirja
 
Mulla kanssa unta riittäisi vaikka muille jakaa.. Ei loppunut väsymys viikkoon 12 vaan jatkuu edelleen.. Mies kyllä sanoi, että en ihan niin väsynyt hänen mielestään ole kuin aiemmin, mutta omasta mielestä kyllä riittää väsymystä edelleen.. Tosin eihän se välttämättä päälle päin niin näykään kun arki on hoidettava vaikka puoli kuolleena näiden kolmen vekaran kanssa :) Kiukku kohtaukset kyllä on välillä omaa luokkaansa :whistle:

Ja se kaukalo: (Ceali tais ihan kysellä :) ) On kyllä hyvässä kunnossa, ei edes kankaat näyttäneet haalistuneilta ja muutenkin niiiiin kätsä kun sopii tuohon rattaan runkoon :) Nyt on meilläki 3 in 1 :D Enkä millään malttais odottaa että pääsee testaamaan ihan kunnolla :) Ceali onko teillä se isofix kiinnitys autossa (vai mikä se on)? Tuossa ei ollut mukana, mutta sen saa niillä jos hommaa ne vastapalat siihen, mut saahan sen kyllä turvavyölläkin aika tiukasti kiinni kun testailtiin..
 
Ceali: On meilläkin se telakka, mut kiinnitetään siis se telakka auton turvavöillä kiinni, siinä on kaksi tapaa kiinnittää se telakka autoon, (monet telakathan voi kiinnittää siis pelkästään turvavöillä, toisissa, kuten tuossa briossa on se isofix systeemi vielä lisänä) joko isofixeillä tai sit turvavöillä, eli meilläkin vaan kaukalo sitten klikataan paikalleen :) Kätevää eikö totta ;)
 
mymosa
Tuomio tuli...

Paastoarvo oli kohollaan ja siitä nyt sitten ruokavalion sekä sokereiden tarkkailu edessä. 1h ja 2h arvot olivat taas hyvin alle rajojen, joten jos nyt saisin tuon paaston kuriin niin välttyis siltä insuliinilta.

Ensi tiistaina neuvola ja mittaukseen ohjaus.Mahtaa olla piikkikammoiselle suuri itsensä ylitys pistää itteensä johonkin, saati sormen päähän
 
Toiset tuntee liikkeitä,toiset ei. Tosin viikkoja on vasta niin vähän (12+jotain...) joten eikai niitä vielä kuulukkaan tuntea. Jos nyt saatais ne sydänäänet huomisessa uusinta neuvolalääkärissä kuulumiin. Vattaa ainakin pömpöttää niin paljon että tekee pahaa. Pieniä kipuja ja väsymystä.

Raha-asioista oli juttua, meillä tehdään niin että molemmilla on omat tilit joista joka kuukausi molemmat laitamme yhteiselle tilille 800eur, josta menee sitten asuntolaina ja asumiseen liittyvät laskut, vakuutukset, sähkö jne... Mies maksaa auton lyhennykset ja vakuutukset ja minä polttoaineet. Ruuat ostan minä pääsääntöisesti. Tämä järjestely on toiminut meillä hyvin.
Mitä tuleva tuo sitten kun mun tulot tippuu, sitä en vielä tiedä, mutta uskon että tullaan pärjäämään silti hyvin.

Pomolle ajattelin ilmoittaa ens maanantaina. Silloin aattelin mennä käymään töissä, kun on muutenkin asiaa kaupunkiin... Nyt siis olen sairaslomalla, kun multa leikattiin käsi kesällä. Raskaudesta kertominen hirvittää! Mies valtaisella alalla kun oon ni tää ei oo mikään ns. jokapäiväinen tilanne työpaikalla ja tuntuu ettei noi äijät tunnu mitää tajuavan tälläsistä jutuista. Olettavat että pystytään vattapystyssä tekemään sellaisiakin asioita,mitkä on vaan käytännössä mahdottomia jne...
Samaa kun kauhulla odotan sitä että kun lääkäri jo sanoi että jossain kohtaa pitää jättää yövuorot tekemättä. Meillä töissä ei ole ns. kevennettyjä hommia kuin yövuorojen merkeissä, ni mitäs sitten? ARGH. Ahdistaa toi työpaikka muutenkin. Suunnitelmissa oli vaihtaa työpaikkaa heti kun saan tän käteni kuntoon, mutta nyt sitä ei kannata enää ees aatella.
 
Tänään oli neuvolalääkäri. Jäi kyllä todella paskat fiilikset koko käynnistä. :( Lääkäri oli joku aivan aloittelija ja todella hiljainen. Hän joutui tarkistelemaan asioita ja sydänäänten kuuntelukin meni puoliksi ihan ohi, kun lääkäri ei edes kertonut, mitä aikoo tehdä ja millaisia ääniä pitäisi kuulua. Odotimme mieheni kanssa tuota sydänäänien kuulemista innoissamme, mutta pettymys oli kova. Ilmeisesti kuitenkin kaikki oli ok ja syke 150. Jotain se lääkäri alapäästäkin tutki, mutta eipä selittänyt siitäkään sen enempää, vaikka koitin kysyäkin. Todella vaikea oli saada minkäänlaista kontaktia. Onneksi ei kuulemma tarvitse enää kuin pari kertaa käydä lääkärintarkastuksessa.

Noh, tärkeintä, että sydänäänet kuuluivat. Painoa ei ollut tullut minulle kuin 100 g lisää sitten edellisen punnituksen (31.8.). Verenpaine oli 114/72, kun viimeksi se oli 119/69. Nuokin olivat ilmeisesti hyvät lukemat, vaikka en mitään niistä tajuakaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Raha-asiat: meillä on omat tilit, mutta niitä käytetään yhessä. molemmilla pääsy toisen tiliin ja sieltä maksetaan, missä sattuu rahaa olemaan. lainanlyhennys menee minun tililtä ja maksan yleensä muut maksut miehen tililtä. se käy kaupassa ja tankkaamassa kuka viittii..

Liikkeistä: mullahan alko tässä raskaudessa tuntumaan liikkeet tosi aikasin, jo 12+6 olin tuntevani ensimmäiset hipaisut ja sen jälkeen ollu ihan päivittäistä. aikasemmin olen tuntenu vaan istualtaan, mutta tänään tein ruokaa ja samalla vauva potkiskeli. esikoisesta en muista, toisesta joskus 16+ mutta ne hävis välissä, ku istukka kasvo eteen. muutamaan viikkoon ei tuntunu ja sitte alko uudestaan.

neuvolaan vielä 3 viikkoa, mulla välit n.5 viikkoa. pidennettiin niitä kun kolmas tulossa. kotidopler on, niin lapset saa sillä kuunnella sydänäänet. eilen ei tarvinnu ku vatsalle kone laittaa niin samantien alko jumputus.

susa 15+0
 
Pikaisesti tulin poksumaan 15+0. :) Kyllä ne viikot kuitenkin etiäppäin menee. On hurjaa ajatella että kohta (no, kuukausi viel..) ni on puolessa välissä.

Maanantaina eli eilen alkoi työharjoittelu ja saa nähdä mitä tästä tulee, väsymys on järkyttävä kun kotia iltapäivästä jo pääsee.. No, onneksi ens viikko jo on syyslomaa, pieni tauko tekee ihan hyvää.. Toisaalta, hyvähän sitä lepäillä nyt kun ei tulevasta tiiä.. :)

Paljon kaikesta olette täällä jutskailleet mutta taidan jättää omat raapustelut toiseen kertaan.. nyt zzZzzz.

saraneito & bertta 15+0
 
Hih, kerrottiin mun äitille tänään raskaudesta! Ei se ekaks oikeen meinannut uskoa, sitten uskokin ja sano, että on jo oottanutkin tätä. :D sitten oli ihan sekasin onnesta.. Saas nähä miten menee äitin yövuoro, saiko se sitten enään nukuttua iltapäivällä ollenkan. :D Nyt ois enään kerrottava isälle, no ehkä sitten jos sen jouluna näkee. No ei vaites, sittenkun oikeesti seuraavan kerran näkee, en ole kyllä viimeks nähnyt kun elokuussa veljentytön ristiäisissä.. :) Ihanaa ko sai äitille kerrottua. !

papaya 12+4
 
papaya meillä onkin täysin samat viikot:) voidaan ottaa kisa kumpi synnyttä lähempänä laskettua aikaa:p
Onko täällä kenellekään tullut jo linea negraa?itse olin katsovinani että sellainen alkaa hiljalleen tummumaan mutta tällä kertaa myös navasta ylöspäin:ashamed: ei oo nättiä jos se kovin tummaks menee..
kasvukivuista oli Ruohottarella juttua..Mun järkeen tuo ei vaan käy että toista odottaessa kivut olisi pahemmat vaikka itselläkin on:D kuvittelin sen johtuvan siitä että esikoista odottaessa olin töissä niin en kiinnittäny silloin niin paljon huomiota kipuihin..Mutta tuskinpa se lääkäri ihan päästänsä noita on keksinyt=)

avantasia & touhotin 12+4
 
Avantasia niin näyttää olevan ja samoin kolmella muullakin ;) Ehkä voidaan sitten kaikki viis kilpailla siitä, kuka synnyttää ja millon synnyttää :D

Netistä täytyi etsiä, että mikä on tuo kumma linea negra, mutta ei ole semmoista ilmestynyt.. En ole muuten koskan aikaisemmin kuullutkaan termiä! :O
 
Linea negra: Ei ole tullut. Ei ollut viime raskaudessakaan, joten ehkä jää nytkin tulematta.

Raskausarpiakaan ei viimeks tullut yhtäkään, joten toivottavasti vältyn niiltäkin :)

Kasvukivut: Aika hassua, että ne olis kovemmat nyt toista odottaessa, ei käy munkaan järkeen :D Itellä varmaan aika samaa luokkaa kuin ekassa odotuksessa.

Joulu: Mä kyllä kanssa jo niin fiilistelen joulua, ihanaa! Muuten en erityisesti talvi-ihminen ole, mutta joulu on ihana! :xmas:

Vitsi että nää pimenevät päivät väsyttää... Nukun varmaan 10h yössä, mut mikään ei tunnu riittävän. Mietin just eilen, et onneks vauvat syntyy keväällä niin on jo valosampaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Linea negra mulle tuli viimeks joskus puolen välin paikkeilla ja se ylsi häpyluusta tisseihin asti ja oli kaiken lisäks melko tumma. Se alko vaaleneen pikku hiljaa vasta ku lopetin imetyksen pojan ollessa 7kk ja sit ku tulin uudestaan raskaaks ni vaaleni nopeempaa. Mutta siis edelleen se on näkyvissä ja poika kohta 10kk!!Saas nähä lähteekö ollenkaan pois vai alkaako vaan tummeneen.

raskausarvet Viimeks ei tullu odotusaikana yhtään arpee mutta synnytyksessä repesin sit ilmeisesti joka paikasta, koska heti synnytyksen jälkeen mennessäni suihkuun huomasin et olin ihan täynnä raskausarpia =( Ne sit kyllä lähti ihan muutamassa kuukaudessa kokonaan pois.

ehin jo muutama päivä sitten riemuitseen et pahoinvointi on helpottanu..No joo, kyllähän se 24/7 ällötys on kadonnut mutta nyt oon sit neljänä peräkkäisenä aamuna yrjönny kaiken mitä oon ekana syöny tai jos en oo heti syöny ni sit ykäilen tyhjästä mahasta mahanesteitä, hyi yök!!! =(

postissa tuli rakenneultraaikaki. se tais olla 13.12. sillon viikkoja 21+0.

meillä ei oo mitään työnimee vauvalle. eipä ollu viimekskään.

fanttomi & 13+
 
Ite kanssa ihmettelin, kun lääkäri sanoi, että toisen kohdalla voi kohdun kasvukivut olla voimakkaammat. Näin maalaisjärjellä ajateltuna vois luulla tosiaa, että päinvastoin. Mutta oli ihan pätevän oloinen naislääkäri, joten ilmeisesti tiesi mistä puhui.

Itsellä ei myöskään ole linea negraa tullut. Ei tullut ensimmäisessäkään, joten ei varmaan tässäkään tule. Napa on sen sijaan jo pullahtanut ulospäin :D Raskausarvilta vältyin onneksi myös kokonaan edellisellä kerralla. Ja toivottavasti ei tule nytkään. Sen verran löysää jäi kuitenkin tuohon vatsanseudulle, joten eiköhän se nytkin veny ihan hyvin :LOL:

Olen kanssa fiilistellyt, että ihanaa kun vauva syntyy keväällä! Esikoinen syntyi aikanaan maaliskuussa ja oli ihanaa, kun kesällä ei ollut enää ihan vastasyntynyt. Pääsi nauttimaan kesästä vauvan kanssa ja liikkumaankin taas normaalisti, kun synnytyksestä oli siinä vaiheessa jo täysin toipunut (itsellä meni synnytyksestä toipuessa muutama kuukausi synnytyksessä tulleen muutaman pienen repeämän vuoksi).

Täällä on myös iskenyt joku syyshorros päälle. Vaikka nukun 8 tuntia yössä (mikä mulle yleensä riittävä enemmän kuin hyvin), niin silti koko ajan pieni väsymys päällä. Satunnaiset kuvotukset näyttää nyt onneksi jääneen jo lähes kokonaan pois.
 
Huomenta mammat

Aamusokeri on nyt mitattu ja ilman illan lettukestejä oli 4,3, eli ihan huippuhyvä. Tunnin päästä aamiaisesta mitattu arvo oli 4,4, eli olisin kyllä voinut syödä enemmänkin. Seuraavaksi sitten otan lounaan tai päivällisen jälkeen ja myös ennen. Mymosa tais ainakin joutua tähän samaan soppaan. Onko sulla muuten muista raskauksista ollut RD? Mulla ei oo pojista ollut.

Linea negra pongattu. Mulla on ollut molemmista pojista ja kuopuksesta tosi vahvakin. Sitten raskauden jälkeen tosiaan häipy ja nyt on palannut takaisin, ei vielä niin vahvana, mutta erottuu jo selvästi. Muistaakseni viimeksi spekuloitiin sen kanssa, että jos kiersi navan, niin oli tulossa tyttö/poika, en muista kumpi j ataas jos ei kierrä, niin piti olla tulossa tyttö/poika. Pitäs kattoo kuinka päin noo meni, mulla kiersi navan ja poika tuli. Musta se on ihana, jotenkin itelle merkki raskauden ihmeellisyydestä:) kaikkee kummallista saa aikaan. No mutta nyt löysin netistä tietoa uskomuksista eli,

Akuutti


Ihania ultrakuulumisia ollut, mutta minimamilla inha lääkärissäkäynti. Kaiken näkösiä sitä lääkäreiksikin valmistuu, luulis että asiakkaan kohtaaminen olis jotenkin kärjessä, kun opetetllaan tuohon työhön, pöh.

Pomppuli ja muru 14+5
 
mymosa
No ei mulla varsinaista rd ollu, en mittaillut kotona, mutta ruokavaliolla pidin sokerit kurissa. Nyt sitten joudun mittailemaan :( kahtena päivänä viikossa, onneksi vain.

Paasto oli 6,1 1h 9,0 ja 2h 7,3
 
Mymosalla on ollut aika korkee paasto. :S
Mä joudun syömään tota kortisonia niin pikkase otti nousua oli 5.6, mut nyt on ollut monena aamuna 4.8 ja 4.4, mut mä pistäkin pitkää inskaa aina iltasin et ihan eriasia kyl.
2 ekassa raskaudessa ei tarttenut pistää inskaa ollenkaan ja meni ruokavaliolla, mut kolmosen ja nelosen raskauksissa piti pistää, sit se jätettiinkin ihan kokoajan käytettäväksi se inska. Tässä raskaudessa on vaan vaihdettu tosi paljon kalliimpaan ja parempaan inskaan, mut onneksi mulla on niissä se 100% korvaus eli 3kk lääkkeet maksaa vaan sen 3e, kun ilman sitä ne maksas 136e.
Ens viikolla olis äitipoli käynti pääsee näkeen vauvan ja mieskin pääsee mukaan kun on lomalla.
 
Mun piti edellisessä raskaudessa mitata aina paastot, ja sit se 1h arvo 4pvä/vko. Aina aamupaasto ja 1h arvo, sit lounaan jälkee, päivällispaasto ja jälkeinen ja viel iltapalan jälkee.

Nyt ei oo th:sta kuulunu mitää vaikka rasituksessa kävin 7.10.: /
 

Yhteistyössä