*** huhtikuun helmet 2012 '' lokakuussa'' ***

mymosa
Niin raskaana olevalle vissiin vähän korkee.. Normaalisti ois ihan ok arvo :(
Mutta pitää toivoo, että tiukka ruokavalio tuo apua ja saan itteeni niskasta kii pistää vaikka jalkaan sen verran, että saan arvot kahtena päivänä.
 
Mulle ei ole puhuttu tuosta sokerirasituksesta yhtään mitään neuvolassa...Voiko olla että sitä ei tehdäkään kaikille? milloin se yleensä tehdään? Onko sillä merkitystä jos on ensisynnyttäjä? Ei kyllä haittais vaikka jäisikin minulta väliin..:). Täällä kans vatsaa särkeen ja vihloo välillä ihan reilusti. Sydänääniä kuuntelen päivittäin,vahvasti se siellä pompottaa :heart: Liikkeitä tuskin tuntuu vielä viikkokausiin. Kun ensimmäistä odottaa niin ei niitä varmaan tunnukkaan kun lähempänä vkoa20. Näin ainakin neuvolassa meinasivat. Viikon päästä olis lääkärineuvola.

bluebaby ja vauveliini 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Moikka :)

Raskausarpia tuli esikoisesta jo, kuopuksesta ei sitten lisääntynyt enää, mutta niitä on mahassa niin paljon ettei sinne enää mahdu edes :( Onhan ne jo toki haalentuneet aikalailla..

Linea negraa ei ole tainnut olla kummassakaan aiemmassa raskaudessa..

Olikohan sitä muuta puhetta kun ei muista :confused:

rv 14+4
 
Tulin poksumaan ja iloitsemaan että vihdoin meijänkin neuvolalääkäri sai sydänäänet kuulumaan! :heart: (Viime viikolla ei siis kovasta yrityksestä huolimatta saanut, vaikka th sai 2päivää aikasemmin). Ihana ääni se kova jumputus, tiesi taas että nassikalla on kaikki hyvin. :heart:

:heart:13+0:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Annamariaplus2
Sokerirasitus: Mulle tosiaan tehtiin jo alkuraskudessa vahvan sukurasitteen takia. Aikasemmissa raskauksissa ei ole ollut. Insinöörille tämä mittailu sopii hyvin, lähdin heti käppyrää exceliin vääntämmän:) Mullaki piikkikammo, enkä kyllä insuliinia pystys pistään, (tai no pakkohan se sit ois), mut ton sorminapsun pystyy tekeen, silmät kii ja naps. Täällä homma menee niin, että jos 6pv kotiseurannassa ei ole poikkeavaa, niin homma jää siihen, ja sit sillon vkl 26-28 taas se normaali rasitus. Jos taas on nyt häikkää, niin tulee uusi 6pv seuranta ja sen perusteella ohjataan sitten lääkäriin tai jos arvot hyvät, niin ei mitään. Ja mulla siis nyt eka päivä mittauksia menossa. Päätin samalla pitää ruokapäiväkirjaa, niin näkee miten ruoat vaikuttaa. Tää on oikeestaan aika mielenkiintoinen ja monta asiaa selittyy. Esim. jännä seurata miten väsymys menee käsikynkässä noiden sokereiden kanssa/vai meneekö?

T. Tutkija Pomppuli :LOL:
 
mymosa
Mulle taas tuntuu insuliinin pisto paremmalta, kun se on niin pikkuinen neula ja sen saa tökätä vaikka jalkaan.
Kun taas mittauksen otto sormen päästä tulee olemaan yhtä helvettiä. Sanoin jo lh-äidilleni, että jos ei oo missään määrätty sen ottamista juuri sormen päästä niin minua et saa sitä siitä ottamaan. No ei vielä ole tuonut mitään selitystä miksi niin ei voisi tehdä :D
 
Tuosta sokerirasituksesta...sitä ei tehdä alle 25 ensisynnyttäjille jollei kuulu riskiryhmään esim. painon takia. Mulle sitä ei tehdä nytkään kun mitään riskitekijöitä ei ole (ikää 26)

Vaatteista kyselisin kun olen taas saman ongelman kanssa kun esikoisenkin odotuksen aikana...tämä tuleva talvi ja toppa vaatteet! Mistä ihmeestä saisi toppahousut ilman et maksaa yli 100e. Takin voin ostaa vaan isomman koon ku normaalisti mut ongelmia on tosiaan toppahousujen ja välihousujen kanssa kun kaikki kiristää... =)

Mulla toinen neuvola tänään ja vähän ärsyttää kun neuvolatäti vaihtui jo tässä vaiheessa, ensimmäinen jäi vuosivapaalle ja eläkkeelle eikä voinut mainita siitä minulle ekalla neuvola käynnillä...tuntee itsensä jotenki petetyks kun vastassa ei olekaan se ihminen jolle olet jo kerran selostanu kaikki maailman asiat edellisestä synnytyksestä tms. noh toivottavasti on edes mukava ihminen eikä ihan kokematon tapaus..

Täällä pahoinvointi jatkuu ja koko perhe sai vielä kunnon syysflunssan serkkulasta ei yhtään kiva kun esikoinen yskii yöt ja ite on ihan puolikuollu väsymyksestä ja flunnsasta. Hooh luulen että aika monella on tällä hetkellä sama ongelma.

Perjataina uskaltaudun ekan kerran reissuun tän pahoinvoinnin kanssa, mutta matka on onneksi vaan Tampereelle ja Kämmenniemeen sukuloimaan. Mies osti citydiilistä lahjakortin ja pääsen vihdoin parturiin!! jee!! Tukka on ihan kauheessa kunnossa ja juuri kasvu jo ihan nolo =) En oo uskaltanu värjätä tän ekan kolmanneksen aikana ja se päättyy juuri sopivasti ennen parturia =)

Linea negra tuli ensimmäisen raskauden aikana ja se onkin ainoa merkki mahassa edellisestä raskaudesta, vaikka haaleni tietysti tosi paljon synnytyksen jälkeen. Raskausarpia ei tullut mahaan mutta rintoihin tuli muutama, onneksi sellaisiin paikkoihin jotka eivät näy esim. bikineissä tms.

Äitiysuikkari tuli tänään postista ja ihan kiva tulikin, hieman reilu vielä mahan kohdalta kun kot olivat niin isoja mutta väliäkös tuolla kun maha kuitenkin vielä kasvaa niiiiiin paljon =) Poriin avattiin uusi uimahalli tohon melkein naapuriin ja odotan innolla että pääsen testaamaan poitsun kanssa uutta uikkaria ja tietty uusia porealtaita kun vaan päästään tästä flunssasta...

T: Annamariaplus2 ja "samuel" rv 13+5

ps. rakenneulta 16.12 ja samassa lääkäri joka tarkistaa kohdunsuun tilanteen. Nähtävästi joudun käymään säännöllisesti kohdunkaulan tarkistuksissa ja liikunta on melkein kokonaan kielletty kun esikoinen syntyi ennenaikasena rv 36 ja meinas syntyä jo rv 28. Jännityksellä odotan miten tässä raskaudessa käy...
 
Tuosta Buranasta vielä...Mulle ihan pätevät lääkärit suositelleet myös buranaa hurjiin hormoni ja niska pääsärkyihin. Viimeisellä kolmanneksella ei suositella saattaa aiheuttaa verenvuotoa tms. Luulisin siis että vahinkoa ei muutamasta buranasta ole aiheutunut.
 
Pomppuli: Aika myöhään sulle annettu tuo rakenneultra- aika, rv 24+ :O Kuvittelin, että se on rv 19-21+6 välisellä ajalla.. Mut kai se on tuokin paikkakunta kohtainen kuten tuntuu kaikki olevan..

Mies lähti, töihin, miehen tyttö tanssitunnille ja neljäks mun poika sählyyn, sit mennään anoppilaan kylään, että kyllä tämä keskiviikko ilta yh:na vielä päihitetään.. :)
 
mymosa
Samaa ihmettelin kuin josefia, aikalailla eroja paikkakunnittain.

Mulle sanovat, että 20-21 viikkojen väliin kannattaa varata aika. Siihenkin on niiiin pitkä aika. Haaveilen, että rv23-24 päästäis 4d ultraan.
 
Mymosa: Minäkään en kyllä pysty/uskaltaudu ottamaan itseltäni verinäytettä sormenpäästä. Koulussa kerran harjoiteltiin ja eihän siitä mitään tullut :LOL: Pistäminen jonnekkin muualle esim. mahaan kyllä onnistuu, mutta ei just sormenpäähän...

Linea Negraa ei edellisessä raskaudessa tullut, mutta raskausarpia kyllä tuli : / Reisien sisäpuolelle tuli jonkin verran, olivat kuitenkin suht vaaleita sekä mahaan tuli ihan loppuajasta. Olisko maha jokseenkin laskeutunut tai jotain kun yhtenä aamuna vaan hoksasin, että masussa on muutama onneksi melko vaalea raskausarpi.

Minäkin oon kyllä innoissaan tästä kevätvauvasta. Esikoinen syntyi heinäkuussa pahimpien helteiden aikaan. Raskaana oleminen helteillä on ihan kauheaa ja ei se pienen vauvankaan kanssa oleminen kivaa ollut. Muutenkin koko kesä meni vähän horroksessa, jospa siis ens kesänä tajuais jotain kesästä =)

Täällä edelleen flunssa jyllää ja tarttuipa se sitten tuohon tyttöönkin, vaikka kuinka yritin ettei tarttuis :( Onneksi ainakin vielä on ollut kovin hyvävointinen ja -tuulinen tyttö. Liikkeitäkin ehkä olen alkanut pikkuhiljaa tuntemaan. Esikoista odottaessa tunsin ekat liikkeet noin rv18 ja silloin istukka oli etuseinämässä. Nyt istukka takaseinämässä, joten liikkeiden pitäis tuntua vielä selvemmin. Masukin on alkanut pikkuhiljaa turpoamaan ja joo-o..pitäis vissiin kaivella ne mammahousut tuolta kaapin perältä. Tuleva talven pukeutuminen mietityttää täälläkin. Tytön kanssa tulee kuitenkin oltua melko paljon ulkona, joten jotain lämmintä pukemista tarttis etsiä. Toivon, että mahtuisin nuihin olemassa oleviin vaatteisiin alennusmyynteihin saakka ja sitten vois ostaa jotain suurempia vaatteita.

rv 14+6
 
talvivaatteista mulla oli viime talvena semmonen iso untuvatakki ja miehen toppahousut joissa on vetskari, vyö ja henkselit. Pidin vetskaria auki, vyötä mahan alla ja henkselit olalla ja hyvin pysy päällä. Takki oli sen verran pitkä et peitti sen avoimen vetskarin. Ja samalla vaatetuksella ajattelin olla tämänki talven.

Rakenneultra kyllä pitäis tehä ennen 21+6. Koska jos siinä on jotain lisätutkimuksia vaativaa niin täytyy jäädä aikaa tehdä ne ja saada vastaukset ja mikäli perhe haluaa keskeyttää raskauden ni se pitää tehä 24+0 mennessä. (lain mukaan siis toi on raja)

annamaria mistä tilasit äitiysuikkarin?mä en oo löytäny mieluista ja tarvisin kyllä kans ku käydään esikoisen kans vauvauinnissa.

fanttomi & 13+

muoks. pomppulihan oliki jo kerenn käydä välissä kommentoimassa =)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla olis sokerirasitus edessä viikolla 26-28, ekassa raskaudessa ei tehty, joten nyt se sitten edessä.. Täällä tehdään automaattisesti viim. tokassa raskaudessa jos ei ekassa ole tehty.. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, mutta toistaiseksi himo roskaruokaa ja muuta suolaista kohtaan on vain ylitsepääsemätöntä.. Liikunta olen kyllä harrastanut kuten ennen raskauttakin, pahoinvoinnista huolimatta. Tosin nyt kivut hieman hidastaneet tahtia.
Viikkoon ei ole ollut pahoinvointia, mutta tänään se taas iski, aamu alkoi wc-pönttöä halaillen... :$ Toivottavasti on vain ohimenevää, eikä kestä montaa viikkoa...

Joku kyseli toppavaatteista, itseänikin kovasti mietityyää talven vaatetus. Olen kovasti yrittänyt etsiä netistä, mutta toppahousut yli 100 € ei sovi budjettiin.. Esikoisen kanssa on kuitenkin ulkoiltava ja toppahousut ja takin tarvitsen, monessa paikassa myynnissä vain villakangastakkeja. Kunnon toppatakista voin max. 150 € maksaa, mutta sellaistakaan ei ole vielä vastaan tullut.. Olisiko jollain vinkkejä mistä löytyisi? Ensi kuussa olisi hesan reissu tiedossa, onko jollain vinkata hyviä mamamvaatekauppoja hesasta?

-mimi- 12+
 
Kyllä minullakin jo kävi mielessä että taisi pomppulilla olla ultra olla 30.11, mutta olihan jo itsekin hoksannut sen :) Niin sikshän ne tosiaan tekee sen "ajoissa" että on aikaa sit tehdä myös päätöksiä sen rajan sisällä..

Minäkin halua ultraan.. No onneksi neuvola on viikon päästä, saa kuulla edes :heart:ääniä :)
 
Linea negra myös täällä pongattu! Eilen luettiin neuvolasta saatua kirjaa ja mies luki sieltä tästä linea negrasta, no hetihän sitä piti alkaa tutkia ja mies oili siis aivan käsittömättömän innoissaan siitä että viiva on ilmestynyt. Itse huomasis sen jo joku viikko sitten enkä pitänyt mainitsemisen arvoisena asiana. Ilmeisesti olisi pitänyt.

mahaa kiristää kovasti joten kävin ostamassa bodyshopista sellaisen roll on voiteen millä voi ehkäistä raskausarpien syntymistä. Pelkään että niitä alkaa pian tulla kun maha ei meinaa antaa periksi.

Mä kans pelkään verensokerin ottamista itseltäni, joten en tiedä mitä siitäkin tulee jos rd diagnoosin saa. Mies pisti Pregnylitikin mulle kun vauvelia tehtiin kun en itse siihenkään pystynyt. No onneks siihen rasitukseen on vielä aikaa...
 
Joku kyseli toppavaatteista, itseänikin kovasti mietityyää talven vaatetus. Olen kovasti yrittänyt etsiä netistä, mutta toppahousut yli 100 € ei sovi budjettiin.. Esikoisen kanssa on kuitenkin ulkoiltava ja toppahousut ja takin tarvitsen, monessa paikassa myynnissä vain villakangastakkeja. Kunnon toppatakista voin max. 150 € maksaa, mutta sellaistakaan ei ole vielä vastaan tullut.. Olisiko jollain vinkkejä mistä löytyisi? Ensi kuussa olisi hesan reissu tiedossa, onko jollain vinkata hyviä mamamvaatekauppoja hesasta?

-mimi- 12+
Oma toppatakki on ostettu Prismasta, merkki oli IcePeak. Hinnat lähtee noin 70e ylöspäin. Hyvä perustakki jossa tilaa myös mahalle (tai ainakin näin kuvittelen). Kyseistä merkkiä on myös myynnissä Halpahallissa ja Citymarketissakin olen nähnyt.
Toppahousut myös "marketista" ostetut. Olisko ollut joku tarjous ja 30e maksoin. Umbro oli merkki. Jos et ole kiintynyt johonkin tiettyyn merkkiin, niin suosittelen lämpimästi Prismaa tai Citymarkettia.
 
Toppavaatteista. Ittekin näitä jo miettinyt ja tuskaillut.. Päädyin lopulta siihen, että muokkaan jotkut halppis toppahousuihin itte resorin, jonka voi mahan päälle sitten vetää. Nyt vaan puuttuu kaavat tuon mahakappaleen tekoon ja tieto siitä mikä materiaali tuohon kävisi?
Toppatakkia mietin vasta sitten kun oma käy pieneksi ja silloinkin tyydyn ensimmäisenä tutkimaan äitin kaapit ;) Tällä hetkellä itellä on icepeakin takki. Varsin mukava ulkoiluun ja aika reilu tuo viimevuotinen malli on mahan kohdalta, joten siihen varmaan tovin mahtuukin..
Netistä asiasta lueskeltua suosittelen lämpimästi kääntymistä äitiysvaatteita myyvien liikeiden puoleen. Niistä saa kuulemma toisinaan edullisestikin ainakin äitiystoppahousuja. Netistä taas en halpoja löytänyt!

Itellä ei linea negraa tai raskausarpia ole vielä ilmaantunut.. Onhan tässä kyllä vielä reilusti aikaa..

).( Pahoinvointi hävinnyt oikeastaan kokonaan ja tilalle tullut ajoitteinen migreeni ja huimaus.. Masu kasvaa vähitellen ja pikkuisia hipaisuja ja muljahduksiakin on jo mahasta tuntunut!

hallaneito 15+3
 

Yhteistyössä