Huhtikuun helmet 2011 **elokuussa**

Silloin kun me kerrottiin leosen odotuksesta, ihmiset poikkeuksetta vielä onnitteli.... Mutta uskon, luulen, pelkään että nyt kommentit voi olla jo jotain vallan muuta.... Äitini, siskoni ainakin antaa selkeesti ymmärtää että olen palaamassa töihin ja eläkeikä seuraava pidempi vapaa... :snotty: Eli he tuskin tulevat uskomaan korviaan että meille viides!! :whistle:

 
Meillä kaikki on innoissaan tästä neljännestä. Ikä ero edelliseen on kuitenki 6v joten kai tää sit on se iltatähti vaik en viel kovin vanha ookkaan :D

Äidille jätin tänään niiden keittiöön (ovat reissussa varmaan viel ainaki viikon) lapun jossa luki et kukaan tällä kertaa teidän loman aikana synnyttäny eikä synnytä ens vuonnakaan koska la on jo 30.4 ja sit jätin testin siihen päälle. Ihmetelköön sit ku tulee kotiin. Ei tuu kyl yllärinä kun tietää yrityksestä mut kumminki ilahtuu. Saa 8 lapsenlapsen.

Mä vaan odottelen jotain oireita...

 
hyvää iltaa tai oikeastaan yötä :)
vähän taas unirytmit sekasin vlopun töistä johtuen, keikkaluontoisesti työskentelen baaritiskin takana melkeinpä joka viikonloppu.. ainakin toisen päivän jos en molempia.
muutimme 2kk sitten omaan taloon ja tänään oli viralliset tupaantulijaiset sukulaisille, raskasta hommaa tämä juhliminen sovitettuna yötöihin mutta selvittiin! :LOL:
välillä kyllä haukotutti niin, että leuat meinas pudota paikaltaan :D
muuten oloissa vuorotellen vilua, vuorotellen naaman kuumotusta.. kyllä se tästä.

pai87 :hug: pidetään peukkuja, että matkassa olisi jarrusukkia.

Milas meillä myöskin esikoisella aavistuksen biliä, valohoitoa muutama tunti, koska arvot siinä rajoilla. sain silloin pistoksen sektiosta kolmantena päivänä, mutta eipä auttanut.. mulla oli vapun aikoihin -08 menkat myöhässä 5päivää, jonka jälkeen kivulias verenvuoto, raskaustestiä en sillon tehnyt joten asiasta ei varmaa varmuutta (menkat aina tosi säännölliset ja ajallaan). olen pohtinut jälkeenpäin, olisiko uusi piikki estänyt myöhemmin kakkoselta immunisoitumisen? piikkihän on yhtä raskautta kohti, mutta koska asiasta ei ollut varmuutta ja neuvolasta sanottiin että uutta piikkiä ei tarvita niin asia jäi sikseen. typerä olin, kun en aikanani testannut..
kakkosen aikaa sairaalassa kysyttiin usein, oliko ensimmäinen valohoidossa. kai se jotenkin voi sitten raskauksien myötä lisääntyä, mutta liittyykö se veriryhmältään negatiiviseen äitiin, en osaa sanoa.
sen vain tiedän vakaalla kokemuksella, että kun immunisaatio on tapahtunut, siitä seuraa aina pitkä pätkä valohoitoa, koska vasta-aineiden hajottamat punasolut nostavat biliä.
mulla ensimmäinen labra viikon päästä tiistaina, meinaa jo ruveta jännittämään kun tuloksia saa odotella sen viikon-kaksi
:headwall:

koska maanantai on virallisesti alkanut 6minuuttia sitten, voin juhlistaa että tänään on viimeinen äitiyslomapäiväni ja tiistaina alkaa kotihoidon tuella kituuttaminen :kieh:
pikkukakkonen myöskin juhlisti 10kk päiväänsä :heart: iso poika jo.

joku ihmetteli, voivatko kaikki saada keskenään lapsia veriryhmästä riippumatta. kyllä voivat. mikäli vanhemmat tekstini ovat sekoittaneet minun ja mieheni ei-yhteensopivuudesta niin tämä on harvinaista (onneksi). asia on vaikea yrittää selittää, niin että sen ymmärtäisi. mutta tälläinen ns. immunisaatio tarkoittaa, että (toivottavasti) tuleva lapsemme on perinyt isältään positiivisen rhesus-tekijän vereensä eli esim. A+ tai B+ ja minun ollessa AB- vereeni on muodostunut vasta-aineita vauvan punasoluja vastaan. vauvan punasolut ovat vieraita aineita kehossani, ja vasta-aineet tuhoavat ne aiheuttaen anemian tai pahimmassa tapauksessa "kuolettavat" verenkierron ja vauva menehtyy jo raskausaikana. paha anemia aiheuttaa myös aivovaurioita.
kuulostaa varmasti rankalta tekstiltä, mutta tälläistä siis odotettavissa tältä odotukselta :/
ja siis korostan, että onneksi harvinaisia!! etteivät kaikki negatiiviset äidit säikähdä turhaan tätä "lietsomista". tottakai toivomme kaikille parasta :heart:

taidanpas mennä jääkaapin kautta nukkumaan, juhlien jämät odottavat syöjäänsä.. vaikka puntarin ei tarvitsisi näyttää enää yhtään enempää :LOL:

heituska ja viikkoja 7 + jotain
 
Aamu alkaa pakokauhun vallassa! Odotan että kello tulee kahdeksan että saan soittaa äitipolille. Töihin ilmoitin jo etten oo tänään tulossa (pienen valkoisen valheen jouduin tarinoimaan). Tytöt aamusta eskariin/kouluun. Vuotoa ei oo tullu sen toissaöisen lorahduksen jälkeen, ja siksipä takaraivossa elää pieni varovainen toive "jospa sittenkin". Typerää, koska pettymys tuntuu sit paljon suuremmalta. Mutta en voi näille fiiliksille mitään. Edelleen ihan aavistus kuukautiskipumaista jomotusta. Ei oo sekään muuttunut suuntaan eikä toiseen.
 
Heippa! Uskallankohan liittyä joukkoon jo? Tein viikonloppuna kolme :whistle: vahvaa plussaa...predictorin testillä "olet raskaana viikolla 2-3". En millään voi uskoa tätä, koska mulla on 3 lasta ennestään, joita on kyllä tekemällä tehty vuosia, jokaista. Nyt sitten eka kierrosta, eka yrityksestä muka raskaana....hmmmmm.

Joten tuon testin mukaan la olisi 30.4. Katsotaan nyt miten tämä etenee tästä. Pai78, lähetän virtuaalitsemppejä sulle tuohon yläpuolelle :heart: Toivotaan, että kaikki on hyvin!

Mulla on laskurin mukaan viikkoja nyt 4+3, ja mitään muita oireita ei kyllä ole, kuin rintojen arkuus...ja lueskelin tuolta aikaisemmilta sivuilta, että joillakin on seksihalut kadonneet. Onkohan ne kaikki tulleet mulle :ashamed: Miesparka on ihan paniikissa, keksii koko ajan kaikkea pihapuuhaa ja touhua, ettei tarvitsisi tulla sisätiloihin, kun tietää että se on menoa taas. Kun mikään ei riitä :D Tämä on ihan kamalaa.

Ajattelin ensi viikolla soitella neuvolaan, jos vaikka sitä ultra-aikaa katseltaisiin, näkyykö mitään missään....

Mukavaa alkuviikkoa kaikille, täytyy alkaa laittamaan koululaiset matkaan ja aamutoimille :wave:
 
Lämpimästi tervetuloa uusille. Tämä joukkohan on jo suuri!

Kysyn heti kärkeen, onko täällä ketään muuta, joka odottaisi esikoista ja olisi pk-seudulta?

Ja sitten suurkiitos kaikille, jotka kommentoivat km-pelkojani. Sananne lohduttivat, ja tuntuu jotenkin turvallisemmalta oudolla tavalla, kun kuulee, että muutkin painii tämän ajatuksen kanssa. Uskon, että kaikilla ajatus keskenmenosta vähintäänkin vilahtaa mielessä, mutta en minäkään sitä ensimmäisessä raskaudessa osannut ajatella todellisena. Siskoillani kun ei moisia ei ollut tapahtunut, niin ajattelin ettei mullekaan. Kunnes se tuli. Ja toinen. Ja kolmas. Ja nyt siis neljättä kertaa tänä vuonna (!!!) raskaana ja edelleenkään ei ole sitä esikoista sylissä. Raastavaa!

Pelkoni on toisina on toisina päivinä valtavia ja joinakin vähän helpompia. Huomaan, että tänä aamuna mieltäni rauhoitti digitaalinen raskaustesti. Oon tehnyt niitä välillä mielenrauhani vuoksi. Vielä viime viikolla se väitti että 2-3 viikkoa (eli siis 4-5 viikkoa oikeasti), mutta tänään se oli jo 3+ eli yli 5 viikkoa. Tänään pitikin laskurin mukaan vaihtua 6+0. Se että testi osoittaa asian menevän eteenpäin, lohduttaa. Torstaina on sitten alkuraskauden ultra. Toivon, että sydänäänet kuuluvat jo! Jos se olisi sitten seuraava etappi, joka lohduttaisi muutaman päivän ajassa taas eteenpäin.

Muuten olen edelleen oireeton. Rinnat on tosi kipeet ja välillä juilii mahassa. Mutta that's it. Muuta ei ole. EI väsytä, ei okseta, en pahoinvoi, ei pissata erityisen paljon. Sekin siis laittaa miettimään: mikään kun ei oireiden puolesta ole eri tavalla kuin keskenmenneisssä raskauksissa. Tai sitten, ehkä olen vain onnekasta sorttia, who knows. Mutta juuri nyt ottaisin oksetukset tänne vaikka heti.

Anteeksi, että tämä kirjoitukseni on niin kauhea ja pelonsekainen. Yritän kääntyä nyt positiivisemmaksi, vaikka se tuntuukin mahdottomalta. Kyllä tämä tästä ja torstaina kuulen pikku katkarapumme sydänäänet, eikös vaan? Ja sitten huhtikuun puolivälissä tämä apina syntyy. Ihanaa.

Santtu ja katkarapu 6+0
 
Nyt sain vihdoin luettua rauhassa maanantaiaamun kunniaksi ketjua taaksepäin, koska esikoinen lähtenyt kouluun ja kuopus vielä nukkuu. Se mitä nyt haluan ensisijaisesti kommentoida on Pain78 tilanne: Huh, kun on tukalan jännittävä tilanne. Toivottavasti kaikki on kaikesta huolesta huolimatta hyvin! :hug:

Toinen asia, mikä jäi tästä "luetun ymmärtämisestä" mieleen, on se miten paljon suurperheellisiä tällä palstalla on! Minusta on hienoa, että ihmiset rakastavat lapsia ja haluavat niitä useamman. En tajua, miksi tätä jotkut eivät ymmärrä. Tai olisivat edes sen verran fiksuja, että elleivät voi ymmärtää, niin antaisivat kuitenkin toisten päättää rauhassa omasta lapsilukumäärästään, eivätkä töksäyttelisi törkeitä kommentteja.

Sitten omia kuulumisia. Seitsemäs raskausviikko alkoi aivan hirveässä pahoinvointitilassa. Oksentelin päivin öin. Kuopuksesta en oksentanut kertaakaan, esikoisesta kyllä. Onneksi tilanne on nyt parantunut, ja saatoin tänä aamuna syödä pitkästä aikaa normaalin aamiaisen, enkä perunalastuja ja Spriteä, kuten kuluneina aamuina... Minullakin paino on lisääntynyt hitusen, vaikka ruokamäärät ovatkin olleet naurettavan vähäisiä. Liikkuminen on jäänyt huonon olon takia vähemmälle, mutta eilen uskaltauduin pumppitunnille. Yllättävän hyvin jaksoin, eikä paha olo vaivannut yhtään!

Onko joku täällä syönyt lääkkeitä pahoinvointiin, kuten Postafenia (matkapahoinvointiin) tms.? Itse otin yhden Postafenin viime viikolla, kun olin aivan kypsänä oksentamiseen ja kuvotukseen. Joskus jollekin kaverille lääkäri oli määrännyt juurikin tätä lääkettä raskauspahoivointiin, joten päätin kokeilla. Se auttoikin heti.

Vielä sellaista piti kysyä, että tuntuuko jollakin muulla alaselässä sellaista "venyttävää" särkyä? Tämä on mulla uusin raskausoire.
 
:wave: Ilmoittaudun mukaan
Pomm*30*KAKS* kolmas

muoks* ai niin la on 18.4 (netin laskurin mukaan) tällä hetkellä viikkoja tasan 6

Pahaolo vaivaa suurimman osan päivästä. :x Nälkä ja pahaolo joten syön, muutama suupala ja oksettaa, ei kiva.

Väsyttää ja välillä palelee.

Ketunnenistä on tullu kirsikkapullat :D

Eilen illalla piti itkeä tihrustaa elokuvaa katsoessa (kaksi koiraa ja kissa matkalla kotiin) ja samaan syssyyn kauhea nauru kun tajusin miten höppänä olen! :LOL:


Innolla odotan että masu kasvaisi ja positiivisella mielellä mennään!!

 
Aspen kiva ku jollain on samat viikot :D Mulla kyl päivän vähemmän mut kuitenki...

Santtu82 varmasti pelottaa kun on jo noin monta km takana. Ei kaise auta ku ottaa päivä kerrallaan :hug: jospa nyt tällä kertaa kaikki menee hyvin. Mulla ei oo ollu yhtään enkä oo koskaan aiemmin edes ajatellu et vois km tulla oikeestaan mut nyt kun suht pitkän ajan jälkeen päätettiin tämä nelonen tehä ni ajattelee et näinköhän tää etenee sit ihan suunnitelmien mukaan. Ekaks jännitin kun testin tein jo kp25/27 että mitä jos ne menkat alkaaki mut eipä oo alkanu joten siitä ainaki selvitty =)

Allie mulla ei oo ainakaan selkäkipuja mut toisaalta ei oo mitään muutakaan oiretta...vielä.
Eiköhän niitä ala tulemaan pikkuhiljaa. Veikkaan kuvotusta kun maha tyhjä ja liitoskipuja. Ne on ollu ainoot oireet kahessa viime raskaudessa. Liitoskivut vaan estää liikkumisen... Ja sit kyl alkaa supistelee kivuttomasti jo aika aikasin mut aiemmin en oo ollu töissä niin ei sit oo niin häirinny ku on voinut levätä millon haluu. Se on varmaan sit sairaslomaa. Mut ei nyt ihan vielä :D

NeliApina ja maha 4+2 :p
 
Pakko itsekkin kommentoida tuota "suurperhe" asiaa. Mä oon kans sitä mieltä että on vaan ihana jos ihmiset haluaa paljon lapsia. Johtui se sitten uskonnollisista syistä tai ei. Mielestäni on jokaisen oma asia montako lasta perheeseensä haluaa! Ärsyttää kyllä tuollaiset kommentoijat, pitäisivät suunsa kiinni jos ei ole positiivista sanottavaa. :kieh: Itsellä haluttu lapsiluku on vain 2 lasta ja nyt siis tämä toinen on odotuksessa, mutta kismittää kyllä teijän monilapsisten perheitten puolesta kaikki inhottavat ja ilkeät kommentit.


Kertomisestakin olette puhuneet: täällä on kerrottu vanhemmille ja isovanhemmille, sekä muutamalle ystävälle. Tiiän kyllä että musta näkee ja arvaa että oon raskaana, mutta siinäkö ihmiset arvatkoot. Sama oli edellisestä raskaudesta ( tämä on siis pieni paikkakunta ) ja kylillä jo puhuivat raskaudestani joka sitten päättyi keskenmenoon, mutta itse kerroin niille ihmisille keskenmenostani joille olin kertonut odotuksestanikin. Ja kun keskenmeno sattui oli ihana kun oli tukijoita ja ystäviä joille sai tuntojaan tilittää. Toivotaan että nyt saa vaan iloita. Ja asiasta tehdään lopullisesti "julkista"sitten kun päästään jonnekkin 12-15 viikoille.

Omaanapaa: Välillä ei mitään oireita arkojen rintojen ja masunipailujen ja väsymyksen lisäksi ( unohtamatta iltaturvotusta :D ) ja välillä taas on havaittavissa etomista. Paitsi uusi vaiva havaittu, finnit. :ashamed: Mulla ei siis ikinä ole ollut mikään vauvan pylly iho kasvoissa, mutta ei nyt kuitenkaan tällainenkaan. Mutta otan vaikka miljoona finniä naamaan, kunhan vaan masussa kaikki ois hyvin. :LOL: Viikko pitäsi vielä oottaa ekaa neuvolaa ja tietoa siitä varhaisultrasta.

santtu82 Mä niin ymmärrän ton sun pelkotilan. Mulla keskenmenoja on takana yksi 06/10 ja pelko uudesta keskenmenosta on todella suuri. Ja täälläkin on välillä päiviä kun on positiivisella mielellä ja sitten taas niitä kun se pelko vie ihan totaalisesti vallan... :( Mutta toivotaan nyt parasta ja että saadaan nämä nyytit pitää loppuun asti!!

Tämä lähtee nyt hoitelemaan tuota 2-vuotiasta pikkupotilasta jolla on niin kamala yskä että tuntuu että se tukehtuu välillä. :/ Lisäksi on hiukka lämpöö. Toivotaan että menee pian ohi.

Ihanaa syksyistä maanataita kaikille masunkasvattajille!!

liinukka83 ja nimetön 5+6
 
Allie81 yhdyn sun sanoihin: että jos jotkut haluaa isoperhettä (minä myös), ei muilla pitäs olla mitään sanottavaa.. itse odotan pikku kolmosta, ja mulla asenteena on että: muut saa iloita mun ilosta, mutta jos on jotain voivottelui yms, pitäköön omana asianaan.. siis meidän perheen asia on että jos halutaan lisää lapsia, ja itse olen ne nytkin tähän mennessä hoitanut, joten pitäköön muut mölyt mahassa.. ;)

kaksosvaunuista
meillä aika lailla pakko ostos koska kuopus on vauvan syntyessä 1v4kk:tta, joten liikkuminen menee muuten liian vaikeaksi, etenkin jos kuopus ei vielä kävelekkään sillon.. (esikko oppi kävelemään vasta 1v6kk:tta)

paille kauheesti zemppiä, ja toivotaan että kaikki onkin hyvin. :heart:

selkäkivuista mulla kans selkä oikuittelee, ja lantio kans.. täytynee kohta alkaa tukivyötä kaivamaan kaapista.. =)

äitiysvaatteistamä oon kans tuolta kaapista kokeillu niit, ja on vielä aika väljiä.. ja sit yhet mammahousut toissa viikolla ostin ku halvalla (8euroa) kirppikseltä sain.. :D tosin nyt tilanteena on että omat housut kiristää ikävästi, ja mamma housut on liian isot.. käytän siis hameita, vielä kun pystyy.. :D

ihanaa päivää masun kasvattelioille!!


 
Harmi kun ei kerkeä lukeen nyt kovin tarkkaan kirjoituksia, niitä tullut kovin paljo v-lopun aikana! Meilläkin on mies "lipsautellu" raskaudesta (innoissaan lörpötelly).. Koko lähipiiri jo aikalailla tietää :)

Äitiysvaatteita mun ei tarvi varmaan vielä pitkään aikaan ees katella, esikoisesta taisin alkaa käyttään jostain puolivälistä raskautta vasta! (ja olin oikein tyytyväinen, kun ei aiemmin tarvinnu)

ja minu ikä muuten 24

Toukkala & toukka
 
Ultrassa näkyi kivasti kasvanut pikkusammakko jonka sydän löi edelleen niinkuin kuuluukin. Vuoto VOI toki enteillä keskenmenoa mutta voi johtua myös monesta muusta asiasta. Fiilis on PÖLLÄMYSTYNYT (tätä sanaa ei varmaan ymmärrä muut ku hämäläiset). LA siirtyi taas lähemmäs ja olis nyt tän ultran mukaan jo 24.3. Viikkoja siis 9+3. Olen varovaisen onnellinen! Mies oli yhtä hymyä (ja vähä itkua) kun päästiin lääkäristä. Päivä kerrallaan

Pai78+pikkusammakko
 
pai78 todella ihana kuulla, ttä kaikki oli hyvin :heart: !

Adrianna, Scala ja kaikki muut kommentoineet. Kiitos rohkaisevista kommenteista =)
Juteltiin miehen kanssa ja päätettiin ettei kerrota niille, joiden mielipiteet ja kommentit tiedetään negatiivisiksi. Saavat sitten itse huomata raskauden ja miettiä miksei heille oo kerrottu
:kieh:

Mieskin on jo paljon vapautuneempi onnellisempi tästä odotuksesta :heart: ... mietittiin eilen nimi masulle. Päätettiin, että masu asukista tulee Pikku Kuu ja mies haluaisi että perään lisätään vielä nimi naZam :LOL: . musta tuntuu, että tuo jälkimmäinen jää pois jossain vaiheessa ;)

Tänä aamuna olikin sitten ensimmäinen päivä kun en pystynyt juomaan kahvia loppuun... Muutenkin kun heräsin oli aivan mahdottoman etova olo :x . Täytyy varmaan taas pistää yöpöydän kaappiin suolakeksejä aamua varten...

Nyt täytyy mennä peseen ikkunoita... En oo kunnolla pessy pariin vuoteen ja sen on näkösetki :ashamed: . Ihanaa alkusyksyn päivää kaikille :heart: ! Jaksellaan :wave:

anna79 ja Pikku Kuu 6+6 :heart:
 
kun aikasemmin sanoin etten aio kurkkia vaavia etukäteen/vastaavaa.. nii tilasin äsken tollasen http://www.nettitilaus.fi/product_info.php?products_id=1932 :ashamed: mut eihän sitä lasketa?? :ashamed: tuli halvemmaks, joku oli esitelly.. mut tuolla muilla palstoilla joku tolla oli saanu jo viikolla 8 kuuluviin äänet.. :D siispä päätin tilata.. :D viime raskaudessa harkitsin tilaamista, mut en saanu aikaan, joten nyt vaan päätin repästä.. :kieh:
*muoks.* ku toi tulee loppu viikosta, kerron sit millon saan jotain kuuluviin, ni voidaan miettiä yhes sit oliko järkeä??

:D
 
ihanaa pai78! :flower: :flower:

tyhmä kysymys varhaisultrasta: mites on, menenkö virtsarakko tyhjänä vai täytenä? onko niin, että jos ultrataan mahalta niin pitäisi olla täysi ja jos alakautta niin tyhjä? vielä 3h... (ajatukset ei tosiaankaan ole työasioissa!)
 
ihanaa pai78! :flower: :flower:

tyhmä kysymys varhaisultrasta: mites on, menenkö virtsarakko tyhjänä vai täytenä? onko niin, että jos ultrataan mahalta niin pitäisi olla täysi ja jos alakautta niin tyhjä? vielä 3h... (ajatukset ei tosiaankaan ole työasioissa!)

 

Yhteistyössä