***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

kiiajaVille :hug: toivottavasti se vauva vielä "tajuaa" pysyä masussa eikä kiirehdi ulos :/ Vielä kumminkin hiukan liian aikasta..
Itekkin pelkäsin et sairaalaan vielä joudun tuon alamahakivun kanssa mutta kummasti se on helpottanu ainakin välillä... maanantaina pitäs töihin taas mennä..

perjantaina olis meillä neuvolaa ja mies pääsee mukaan ekaa kertaa tähän raskauteen... ihan kiva varmasti kuulla napuran sydänäänet :heart:
Potkut on vahvistuneet todella paljon ja maha heiluu kun mikäkin pomppupallo :D
Pukamat on taas vaivanani niinkuin yleensä odottessani...plaah.

Mulle on alkanu tulla epäilyksiä et tää masuasukki onkin poika :whistle: :whistle: no samapa tuo on kumpainen tulleee..kunhan vaan tulee :heart:

Tilasin tuossa juuri ruokaa..juu-u. kello käy mitä käy ja meikäläiselle iski kauhee himo yhteen ruoka-annokseen niin tilasin sen sitten kotiovelle :p :ashamed:
Mulle on iskeny ihan tajuton ruuanhimo ja jatkuva NÄLKÄ...tai siis mielitekojahan nuo suurimmaks osaks on. huh..empä muista kummastakaan tällasta himoitsemista.. heh.. :snotty: :whistle: :ashamed: :ashamed:

KiiajaVille Ms-taudista... mun kahdella tädillä on ms-tauti. Toisella puhkesi se just vimosen lapsen synnyttyä ja melko pahana. toisella ihan yks kaks puutui ns. halvaantui toinen puoli kehosta ja rösähti lattialle, nyt kuitenkin hyvässä kunnossa. käy töissä ja lenkillä, mutta piikkihoitoa joutuu kotona ottamaan. Onko sulla tullu mitää uutta ja minkälaisia oireita sulla on siinä ollut kun sitä epäilivät?
sanovat että se ei ole periytyvää mutta tiedä häntä...epäilevät serkussanikin nyt sitä ja äidillään on se. ...

Mä laitoin meiltä joulun jo pois. vaihtelin vaaleat verhot ikkunaan ja ai että kun on ihana fiilis :) limen vihreetä ja valkoista... :D piristää kummasti. Loppiaisen jälkeen aattelin ostaa tulppaanit vielä pöydälle piristämään :)

nyt oottelemaan kuola valuen ruokaa :p

nasum ja napero 24+1 :heart:

 
Toivotaan juu siis en meinannutkaan nyt mitään kaupungin busseja vaan sellasia pikavuoro busseja :)
Vitsit toihan oliskin sit helppo jos taksilla olis sellanen palvelu.. mutta juu enpä tiedä sitten onko tampereella..

nasumasunen Samaistun kyllä tuohon jatkuvaan nälkään tai oikeesti varmaan vain siihen että mieli tekee syödä! :/ Kun tota itsehillintää löytyisi vähän lisää niin hyvä olisi! :)
 
Iltaa!

Tervetuloa uusille mukaan! =)

Poppeliini mulla on aurallinen migreeni, esikoisesta (tyttö) migreeni oli alkuraskautta lukuunottamatta kokonaan poissa, ja suurimman osan imetysajastakin. Kakkosesta (myös tyttö) migreeni vain paheni raskausaikana, ja tällä kertaa on ollut vähän sekoitus. Eli viimeisen kuukauden ajan migreeni on ollut aika aisoissa, vain pari lievää kohtausta. Aurallinen migreeni on kuulemma juuri se, joka saattaa raskausaikana pahentua kovastikin.

Jastu turvakaukalon voi myös lainata, jos ei halua sellaista omaksi ostaa. Meillä oli esikoisen aikaan ensin lainassa lastentarvikeliikkeestä "makuukaukalo", mikähän sen oikea nimi olikaan... Myös vakuutusyhtiöt lainaavat kaukaloita. Meillä ei siis esikoisen syntymän aikaan ollut omaa autoa, ja käytimme kaukaloa vain vähän. Saimme kuitenkin sitten lainaksi kaukalon ystävältäni, joten sen kanssa kuljimme silloin kun auto meillä toisinaan käytössä oli. Itse en lähtisi kuljettamaan vauvaa ilman turvakaukaloa autossa.

Sairaalassa olosta Mä en myöskään viihdy sairaalassa mitenkään hyvin. Esikoisen aikaan sektion vuoksi jouduin olemaan siellä 5 vuorokautta, joka kyllä tuntui! Silloin, tammi-helmikuun vaihteessa, oli ihan hirmuisen täyttä, ja kahden hengen huoneeseen, jossa olin, oli tuotu lisäsänky ja kolmas äiti vauvan kanssa. Sinänsä toiset huoneessa olleet äidit olivat kyllä mukavia ja kivaa kun oli seuraakin, mutta olihan siinä silti välillä olo, että olisi hieman yksityisyyttä kaivannut. Mun piti vielä pari ekaa päivää olla ihan vaan makuuasennossa, sillä ensimmäisellä ylösnousukerralla menetin vain tajuni. Siinä siis katetrin kanssa makasin ja hikoilin (kipulääke, jota sain epiduraalitilaan, aiheutti mulle ihan tolkutonta kutinaa, lääke, jota sain kutinaan aiheutti järkyttävää hikoilua...) ja kutisin. Huh hei, ja suihkuunkaan en päässyt kuin 2 yötä sektiosta. Yök. Ja jokaiseen vauvan nostoon tarvitsin ensimmäisinä päivinä apua joko hoitajilta tai mieheltäni, joka oli aika useasti paikalla. Heti kun olin kykenevä nousemaan ylös aloin kyllä hoitaa vauvaa niin paljon kuin kipu vain periksi antoi. Ja hyvin homma sitten alkoi rullatakin. 4. päivänä olisin ollut jo valmis lähtemään kotiin, mutta vauvalla oli keltaisuutta ja odoteltiin sitten vielä yksi yö.

Kakkosen kanssa oli takana uuvuttava synnytys, vaikkei vaikea mielestäni ollutkaan. Mulla ilmeisesti verenpaine tekee temput synnytyksessä, oli kyseessä sitten sektio tai alatie, sillä kun koitin synnytyksen jälkeen nousta suihkuun, meni taas silmissä pimeäksi ja jalat lähtivät alta. Onneksi mulla oli mies käsipuolessa. En siis taaskaan päässyt heti suihkuun, saati että olisin kävellyt osastolle... Ei, mut kärrättiin yöllä klo 3 (kakkonen syntyi 22:50) yksityishuoneeseen! En siis ollut sellaista pyytänyt tai mitään, eikä meillä epäilty mitään infektioitakaan, mutta ilmeisesti katsoivat mun olleen niin poikki ja väsynyt tai jotain, että eivät vieneet yhteishuoneeseen. Tai sitten mulla kävi vaan tuuri. ;) Huoneessa oli onneksi myös tv, joten aika kului sielläkin, vaikkei ollut juttukaveriakaan kuin miehen ja esikoisen käydessä moikkaamassa. Sillä kertaa lähdin kotiin 3. päivänä, eli perjantai-iltana syntyi, ja sunnuntaina kotiin. Lauantaina jo kyselin kotiinpääsystä, mutta taas oli hiukan keltaisuutta ja odoteltiin vielä yksi yö. Onneksi taas oli kyseessä vain raja-arvot eikä tarvittu muuta hoitoa kuin paljon imetystä, ja maito nousi mulla molemmilla kerroilla heti seuraavana päivänä, ei tarvittu missään vaiheessa lisämaitoa keltaisuudesta huolimatta.

Mä muuten olen myös menossa sokerirasitukseen, mulla oli kyllä painoindeksi "vain" 24, mutta jostain syystä täti päätti näin. Ahdistaa jo valmiiksi sen litkun juominen, mulla on edelleen erittäin herkässä pahoinvointi, onneksi ei sentään alkuviikkojen lailla, mutta yökkään tosi herkästi kaikenlaiselle "oudolle". Tänään en ole mm. voinut tiskata ollenkaan, sillä pelkkä tiskialtaaseen vilkaisu on tehnyt todella pahaa. Heh, olen hankala, onneksi mulla on kiltti mies. :heart:

Hikasta tällä kertaa tunsin hikan tosi aikaisin olisiko ollut jotain viikolla 15+? Pitäisi kai vilkaista vanhoja kirjoituksia ja merkitä jonnekin ylös ennen kuin katoaa kokonaan muistista. Ja hikkaa on nykyisin vauvalla joka päivä. Aiemmilla lapsukaisillakin on ollut mahassa usein hikka, ja vauva-aikaankin olivat herkkiä hikkaamaan... Äitini, jolla lisäkseni 3 poikaa, kertoi, että minä ainut tyttö, olin ainoa hikkaava mahassa ollessani, ja vauvana hikkasin myös tosi herkästi. Edelleenkin mulla on hikka herkässä, ja hikka saattaa olla todella voimakas. Mies ei kestä nauramatta hikkailuani kuunnella, on sen verran koomista kuultavaa... :LOL:

Jahasta. Kuopus on kerrankin nukkumassa fiksuun aikaan (joskin pelkään, että herää vielä uudelleen kukkumaan...) ja esikoinenkin kuuntelee isin lukemaa iltasatua sohvalla hiljaisena ja hartaana, joskohan tänään olisi rauhallinen ilta tiedossa ja huomenna palailtaisiin pikkuhiljaa normaalirytmiin joululoman jäljiltä...

Huomenna taas poksuu!

Bliss ja pikkuinen 24+6

 
Pikaseen tulin taas lukaseen et kaik voi hyvin ja on yhdessä kasassa :)

Empuuu etkös säki ollu kättärille menossa synnyttämään =) ? Siellä on tosi hyvin perhehuoneita ja sanovat viimeks et pyrkivät niitä antamaan ensisynnyttäjille ja sektiosynnyttäjille. Heti vaan sanot siitä kun menet synnyttämään et haluatte sellasen, ni osaavat jo varautua samantien! Me oltiin varmaan 2h pojan syntymän jälkeen sellasessa normihuoneessa (sielläkään ei ollu ketään meidän lisäks ja olisivat kuulemma tehneet siitä meille perhehuoneen jos sellasta ei olis vapautunu) ja sit päästiin perhehuoneeseen. Siellä oli siis miehellekki sänky ja molemmille ruuat jne. Tosi kiva juttu, tykättiin :) !

Täällä kaikki hyvin, kovasti supistelee kun pojan kanssa joudun taas olemaan kaksin muutaman päivän, toivottavasti ei pahene!

Sonja&Paavo 25+4
 
Hui täällähän ollut ahkeraa porukkaa. Ja hyvää teksitiä :)

Yeb, harmi jos et saa noin uusiin vaunuihn varaosia, kun luulis nyt vaunun käyttöiän olevan enemmän kun parivuotta jos on siis useampia lapsia ja eikös yhdistelmät pitäs kestää vanhemmallekkin? Mulla oli sit tuuria kun sain 30 vuotta vanhoihin vaunuihin uudet pyörät jotka sopivat just.

perhehuoneesta, meillä tuo mies inhoaa ja pelkää sairaalaa, joten jos sen vaan synnytykseen saan mukaan niin kyllä toinen pitää välillä kotiin päästää toipumaan :)

täällä on päivä mennyt ostoksilla, rankkaa puuhaa, mut onneksi oli mahis istuskella välillä. Ostin toukalle muutaman bodyn :) ja kankaita jospa niistä sais tehtyä jotain. Nyt väsy kunnolla. Ja kun toukka ielä aamulla päätti herättää mut parituntia aikaisessa niin huh huh. No öliikkuipa ainakin kun on pari päivää viettänyt hiljaisempaa eloa.

Unico ja Toukka 22+3
 
Nettiä selaillessa löytyikin ilmoitus että MLL:llä olisi kaukalo myynnissä 25e ei olisi kyllä paljoa.. :) Täytyy huomenna soitella vieläkö on olemassa..
Olis sit se kaukalokin jos ja varmasti kun joskus sattuu tarvitsemaan :) Eikä sitä kuitenkaan ikinä mistään saisi silloin kun sitä tarvitsisi..
 
jastu kaukaloita tosiaan saa edullisesti käytettyinä. Jos vain mahdollista niin osta joltakin tutulta niin tiedät varmasti ettei ole kolaroitu tai muuten käsitelty huonosti. Tänään just katsoin Puolikuu-nimisessä lastentarvikkeessa Kangasalan puolella 50? maksavaa oisko ollut Britaxin babysafea (tai joku muu tosi uusi malli). Oli tosi hyvännäköinen. Varmasti jos käyttö on todella satunnaista, voi käytetynkin uskaltaa ostaa.

Bliss aurallinen migreeni tosiaan täälläkin. Ei oo kyllä mitään herkkua ollut viimeinen kuukausi. Laskin just että melkein 10 kohtausta ollut :|

Mutta nyt nukkumaan että aamulla jaksaa nousta sinne neuvolalääkärille :wave:
 
MLL vuokraa kaukaloita neuvoloiden kautta (näin ainakin meillä päin), joten sillä tapaa ainakin saa kaukalon käyttöön ilman omaksi ostamista. Meillä oli esikoisella alkuun vuokrakaukalo, kunnes saimme kummiltani heillä ylimääräiseksi jääneen kaukalon. Varmaan olisi menty tuolla olemassa olevalla kaukalolla tulokkaankin kanssa, jos siihen olisi saanut telakan hommattua. Ostimme käytetyn, tosi hyväkuntoisen kaukalon telakalla ja se on kyllä ollut tosi näppärän kapistus. Vähän pääsimme sitä jo koekäyttämään kun kaveri oli 5kk ikäisen vauvansa kanssa kylässä. :D
 
Jastu - muistaakseni alle 3v lasta ei saa kuljetta edes satunaisesti autossa ilman turvakaukaloa/turvatuolia. On ihan laissa. Enkä itse ottaisi ikinä riskiä, jos juuri sillä matkalla tulee joku äkäinen jarrutus, eihän sitä sen enemmän vauvalle tarvikaa, kun voi jo olla kohtalokas. Melko halpa käytetty kaukalokin on parempi kuin ei mitään.

Ja meillä Britaxin Roc-a-Tot oli ihana keinu, molemmat lapset tykkäsivät siinä istua kotonakin, jo aika pienenä heiluttivat itse vauhtia, tietyissä tilanteissa parempikin kuin sitteri. Eli ei vaan autossa. Tietääkö joku, saako ne uudemmat Britaxit myös keinumaan? Kun aiomme osta uuden kaukalon, vanha kun on jo 6-7v ja me taas matkustellaan paljon ja pitkiä matkoja jo ihan pienenkin kanssa, turvallisuus tärkeä. Lisäksi haluaisin sellaisen, joka sopii sitten matkarattaisiin kiinni.

Mirabel 28+4
 
Huomenta vaan kaikille!!

Ompas tänne tullut tekstiä sitten viime visiitin.

Taas nukutti hyvin niin kauan kun tuo meidän pikkunen alotti kuuden aikoihin aamujumpan masussa :) Täällä tulee lunta vallan pirusti ja puol 10 pitäis olla neuvolassa piipahtamassa, ei yhtään huvittaisi lähteä ajamaan tuohon lumisateeseen... Kohta olis heposset lähdettävä ulos viemään kunhan tuo kultsi saisi aamukahvinsa juotua.

Eilen iski ekaa kertaa kunnon himo johonkin tiettyyn ruokaan ja olihan mun sit pakko saada se kebablihapiirrakka. :D Näin pitkälle sitä sitten pääsi et ei sen kummempia himoja mihinkään ollu mut eilen se sit vaan iski kun salama kirkkaalta taivaalta...
Teillä näköjään ollut puhetta noista turvakaukaloista... Itse en vauvaa/pientä lasta autossa ilman turvakaukaloa kuljettaisi kun sen ei iso kolaus tarvitse olla niin käy jo pahasti...
Meillä onneksi se jo hankittu kun paljon autolla liikutaan =)

Eilen meni taas niin hermot paikalliseen tk:hon kun mies nyt ajokorttia koittaisi hankkia kun olisi nyt hyvä sauma käydä autokoulu niin eikös tämä meidän tk sitten kuse nämä lääkärintarkastusjutut... *mur* Miehelläni kun on joskus ollut epilepsiakohtauksen tapaisia kohtauksia niin hän tarvitse neuron puolelta lausunnon ja sen hän sai. Nyt sitten tk:n lekurit väittävät että eivät voi antaa todistusta ilman ylilääkäriä ja sitten taas ylilääkäri taas sanoi toista. Nyt sitten eilen soiteltiin uutta aikaa terveystarkastusta varten niin sieltäpä sanottin että teille oli varattuna aika jo joulukuun alussa työterveyslekurille, muuten hyvä mutta tästä ajasta unohdettiin vaan ilmottaa meille...prkl.... No sitten soittoa vaan työterveyden puolelle ja siellä ihmeteltiin et mitenkäs ne tänne tuon asian käänti kun ajokorttia varten tarvittavat terv.todistukset kuuluvat tk: lääkäreille, onneks on mukava tuo työterv.lekuri niin lupasi soitella ens ti ja selvittää asian et saa sit sen ajan todistusta varten ja pääsis tuo mies ajamaan sit sen kortin kun mitään terveydellisiä esteitä sille ei ole... Eikä kyllä muitakaan esteitä... Mut kyllä vaan otti nuppiin tuo niiden sählääminen siellä tk:ssa, mut pääasia et nyt rupee hommat etenemään =)

Nyt se sit kai ois lähdettävä ne pollet laitumelle viemään =)

Cataliina ja masuasukki 26+2
 
Huomenta!

Täällähän oli tullut tekstiä! =)

Sairaalassa olosta esikoisen aikana olin ihan normi 3:n hengen huoneessa, tosin sitä ennen olin jo sairaalassa n 2 viikkoa. Sillonkin 3:n hengen huoneessa, mut sattu tosi kivat huonekaverit ja toisen kanssa synnytettiinki samana päivänä, hän vain leikkauksella ja mä normisti. Sitten pojalla oli bilirubiinit korkeella ja sinivaloon joutu ja oltiin vielä synnytyksen jälkeen sairaalassa 1 viikon. Jos oikein muistan....
Mies ei paljoa käyny sillon sairaalassa, oli myös sillon töissä sen ajan mitä ite sairaalassa ja päivysti (ajo tuollon hinausautoa). Joten aika paljon joutu oleen töissä. Mut hyvin selvisin, enkä sillain loppujen lopuksi kokenu sitä rankaksi. Ainoa ongelma oli se, että mulla ei ollu mitään lukemista mukana ja jouduin niin yllättäen sairaalaan, että kassiakaan ei ollut mukana.
Eli tällä kertaa varaudun niin, että JOS joudun normaalikäynnille äippäpolille, pidän varalta kassin mukana. Viimeksi kun tällaiselta käynniltä sinne jäin.
Eniten muakin ahistaa tuo oysin käytäntö, että vierailut on rajotettu myös isiltä. Ymmärrän kyllä sen, että toivotaan vieraluaikoja noudatettavan sisarusten ja isovanhempien kohdalla, mutta mun mielestä se, että isät joutuu noudattamaan näitä aikoja ja olemaan pois puolison ja lapsen luota suurimman osan aikaa, sen vuoksi että on vierailuajat, niin siinä estetään samalla sitä isän ja lapsenkin välisen suhteen kehitystä. Kun on monia ensisynnyttäjiä jotka tarvii puolison tukea. Ja miksei useammankin lapsen synnyttäneen isät ja äidit. Mut silleppä ei voi mitään, sinne sitä suunnatessa mennään ja ollaan se mitä ollaan. Pari päiväähän se vain kestää, toivottavasti!

Toppavaatteista mulla menee tuo takki luultavasti tän talven ihan hyvin. Otin miehen north icen takin käyttöön joka on reilu. Itsellä sama, mut s-kokoisena, kun ovat niin reiluja. S-koko menee edelleen kiinni, että sitä pidän niin pitkään kun voin ja sen jälkeen otan miehen takin, joka siis on xl. Housut kylläkään ei mene kiinni näistä, ei edes xl, mutta on henkselliset toppahousut joten saan sitten puserolla siihen mahan kohdalle lämmön, että pärjään tällä hyvin, sen mitä niitä tarvin. Paljoa en käytä toppahousuja, joten nuo menee. Uusia en enää lähde ostamaan tälle ajalle.

Vauvan hikkailusta sitä täällä on. Päivittäin välillä tuntuu hikkailua. Äitiinsä tullut =) Itse myös tosi herkkä saamaan hikan, joka sitten kestääkin...

Omaa napaa, ens viikon lääkäri neuvolaa odottelen... Mut nyt oon aika vahvasti epäillyt hiivan saapumista tänne, joten onko kukaan hakenut hiivaan lääkettä, ilman reseptiä?
En tänäänkään ehtinyt soittaa neuvolaan, kun se soittoaika on niin inhottavasti 8-9 ja tänäänkin nukuin "onneni" ohi...
Mut toisaalta tuo ei nyt niin vaivaa, että hyvin voisin odotella tuonne ens viikon lääkäriin.
Eilen oli illasta vauva tooooosi hiljanen, ei yhtään mitään liikettä tuntunu ja meinasin saada sydärin kun vielä mahaakaan heilutellessa ei mitään. Piti sitten kaivaa doppleri esiin ja sydänääniäkään en meinannu millään saada kuuluviin, kuulu sillain tosi vaimeesti. Sit ettiessä ja ettiessä yhtäkkiä alko kuulumaan kova "hevosen" laukka. Eli taisi myy olla kyljelleen tai hankalassa asennossa että kuului tosi vaimeesti. Mutta sit kun olin itse menossa nukkumaan, ni eiköhän alkanu ihan kunnon jylläys mahassa ja sitä kesti varmaan yli tunnin.
Saa äitiä noin säikytellä....
Nyt tässä koneella istuessa on taas tuttu jylläys päällä, taitaa olla äidin aamupalan aika... :D

buam ja myy 23+6
 
No niin, vihdoinkin minäkin pääsen kirjoittelemaan pitkästä aikaa. Ja kun luin nuo reilun viikon aikana tulleet viestit, on itselläkin kirjoitettavaa ja kommentoitavaa paljon.. :whistle:

Uuden vuoden reissu on sitten ohi. Tehtiin se lopulta autolla + lentäen ja vietiin meidän käytettynä ostettu kakkosturvaistuin (Britax Two-way-elite) mummulaan tulevia reissuja varten. Vakiokäytössä meillä on Graco Cosmic Confort-istuin (tai jotain sinne päin). Hyvä näin, reissu meni kivasti. Paitsi että esikoinen ei nukkunut reissun aikana kuin yhtenä päivänä päiväunet. Ei tyttö saa vielä lopettaa niitä!!! Masusta kaikki kommentoivat, että on paljon pienempi kuin esikoiselta näillä viikoilla ja olen itse samaa mieltä. Löysin reissun alennusmyynneistä myös kivat äitiysfarkut ja pari paitaa Mamaliciousin mallistosta. Kivaa!

Hankinnoista on ollut puhetta. Meillä on esikoisen jäljiltä melkein kaikki, eli ihan pieniä hankintoja täytyy vain tehdä ja vaatetta pestä. Tokihan jos tulokas on poika, pitänee hankkia jotain poikavaatettakin. :) Itkuhälytin pitää kuitenkin ostaa uusi, kun entinen on jo neljän lapsen jäljiltä ja toimii miten sattuu. Nytkin oltais tarvittu sitä monet kerrat esikoisen kanssa. Eikä tuo turvakaukalokaan (Britax Rock-a-tot, siskon vanha ja myöskin jo monella lapsella käytössä ollut) ole mikään järjen uusi ja hieno, mutta pitää vielä miettiä, menisikö se sama kuopukselle. Samoin pinnasänkyyn pitää ostaa uusi patja.

Saimaanrannan äippä, mitä Philipsin itkuhälytintä tarkoitit täsmälleen? Me ollaan katsottu juuri Philipsin yhtä mallia, tosin entinenkin oli samanmerkkinen, pyöreähkölinjainen, mutta tämä nyt oleva vaihtoehto on pienempi ja enemmän suorakaiteen muotoinen.

Empuuu, meillä oli esikoisen aikaan Oysissa perhehuone, tosin saatiin se vasta synnytyksen jälkeisenä päivänä. Synnytyksen jälkeen oltiin kolmestaan muutama tunti synnytyssalissa, jonka jälkeen minut kärrättiin osastolle ja mies lähti kotiin. Mies tuli aamulla sairaalaan takaisin ja iltapäivällä saatiinkin perhehuone. Siellä me sitten asuttiin kolmestaan siinä huoneessa koko sairaalassaoloaika. Pientä extraahan siitä piti maksaa, kun mieskin saa siinä ns. täysihoidon, mutta oli se mielestäni sen arvoista ja mieskin oppi vauvanhoidon samalla kertaa. Nyt tällaiseen ei olisi enää mahdollista, kun mies on töissä (silloin oli työttömänä) ja on esikoinen kotona hoidettavana.

SunRise :hug: Toivottavasti isäsi vielä jaksaa ja ehtii nähdä lapsenlapsensa.

Chiq, mulla esikoisen synnytys käynnistettiin ja käynnistetty synnytyshän on yleensä nopeampi ja rajumpi kuin luonnollinen synnytys. Eli siinä mielessä en tiedä, olisiko käynnistys kuitenkaan se ykkösvaihtoehto sinun tapauksessasi, jos synnytykset ovat olleet jo muutoinkin nopeita.

Marylene taisi kysellä ulkoiluhousuista. Mulla on jalassa välihousut ja toppahousut. Toppiksista olen tosin laittanut kuminauhalenkin napinläven läpi ja siihen monta solmua. Siitä valitsen sitten masun koon mukaan oikean kohdan kuminauhasta ja laitan sen napin ympäri. Ehkä hieman vaikeasti selitetty, mut tällaisen patentin äitini keksi ja hyvin on toiminut. Pitää vaan muistaa olla pidempi paita, että se peittää vetoketjun kohdalle jäävän auki olevan tilan, ettei masu palellu.

Muistelen, että joillakin muillakin oli napakoruja. Vieläkö teillä on normikorut käytössä vai oletteko jo siirtyneet raskausajan napakoruihin? Itselläni alkaa olla kohta aika siirtyä sellaiseen. Tiedättekö, ovatko raskauskorut vain sellaisia, jotka vaihdetaan lävistykseen vai pitääkö ne muokata jotenkin mittatilaustyönä?

Raskausdiabeteksesta on ollut puhetta. Mulla oli esikoisesta se, mutta Oulussa oli ainakin v. 2007 tosiaan nostettu se keskimmäinen raja-arvo valtakunnallisia suosituksia (10) korkeammaksi, joten selvisin siellä puhtain paperein, vaikka arvo olikin 10.9 tms. Täällä uudella paikkakunnallani se kuitenkin diagnosoitiin raskausdiabetekseksi ja kävin jo alkuraskaudesta kokeissa (olivat ok) ja uudet olisivat tiedossa ensi maanantaina. Saapa nähdä, miten joulun ja uuden vuoden herkuttelu vaikuttaa arvoihin.

Poppeliini, aivan oikein, minä päivittelin silloin aikoinaan tuota "mitä vastasyntynyt tarvitsee"-ketjua. Tosin eiväthän nuo kaikki ole tarpeellisia tarvikkeita jokaiselle, jokainen valitsee listalta, mitä itse mahdollisesti tarvitsisi. Niin ja kiitos sinulle tämän listan päivittämisestä. :)

Meille em. listalla olevista tarvikkeista ns. turhakkeita olivat seuraavat (eli siis mitä ei tarvittu kuin kerran tai pari tai ei lainkaan): dysflatyl-tipat, cuplaton-tipat, sitteri (meidän tyttö oli sylivauva, eli sitteria käytettiin vain kiinteiden syöttämisen opettelemisessa hetken aikaa), kantoreppu (suostui olemaan siinä vain sairaana ollessaan), tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin, höyryhengityslaite (nyt vasta tarvittu yli 2-vuotiaalla), rintakumit ja movicol-jauhe. Listalta puuttuvina meille hankittiin myöhemmin matkasänky ja matkarattaat (sateenvarjorattaat).

Ja vielä omaa napaa, vaikka kirjoitus onkin jo pitkä... :ashamed:

Mulla on ilmaantunut kiusallinen vaiva nimittäin yölliset suonenvetokohtaukset toisessa jalassa (tai oikeastaan nilkassa) ja toisessa silmässä, jota on nykinyt elohiiri jo varmaan kuukauden verran. Anoppi kävi ostamassa mulle magnesiumia ja sitä olen nyt ottanut muutaman päivän verran raskausmultivitan lisäksi. Toivottavasti vaiva lähtee pian! Samoin silmätulehdus (tai liekö tuo luomitulehdus tms.) vaivaa flunssan lisäksi. Toivottavasti nämä inhat vaivat menisivät pian ohi!

Flagyl Comp-kuuri on ohi ja olipa inhottava kuuri! Aamulla oli aina pikkarit täynnä valkeeta lääkemöhnää, yöks. Soittelin eilen neuvolaan niistä pissakokeistakin ja ne olivat onneksi kaikki olleet ok. Kelan paperit pitäisi täälläkin pistää menemään, ennen kuin on liian myöhäistä. Jospa saisin sen aikaiseksi tällä viikolla.

Mullakin tuntuu joskus pitkän istumisen tai kävelemisen jälkeen inhottavaa kipua nivusissa, kaipa se on sitä lantion löystymistä ja liitoskipuja. Kunhan pysyisivät nivelet tässä raskaudessa kuitenkin paikoillaan.

Vaavi potkii ja liikkuu todella paljon, mikä on kiva juttu! Ei tarvitse enää miettiä, ollaanko siellä masussa hengissä vai ei, kun liikkuminen on sen verran vilkasta. Tosin eilisen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Pitäisi varmaan rauhoittua hetkeksi sohvalle makaamaan ja tunnustelemaan liikkeitä.

Piipa rv 26+1
 
Olis taas kauppa reissu päivä :) jos kattelis sitten taas noita vauvan vaatteita ja muuta. Mitä vois tarvita. Lueskelin tossa erinäisiä kirjoja ja yhessä puhuttiin kapaloinnista. Onko kukaan kokeillut kapaloimista? siis te joilla on aikasempia lapsia.
Taas on pakkas päivä ja saa miettiä mitä pukee ;) mut hei tuolla ulkona paistaa aurinko hiukan hienoa :D
Nyt alkanut ajatukset kiertämään et miten sitä oikeesti osaa tommosta pientä hoitaa ja pitää :) kun ei meinaa hoksia mitä sille pitäs hommata siis vaatteista. No onneksi kaupat on hyvin auki jos jotain oleellista puuttuu niin eikun hakemaan.

Unico ja Toukka 23+4
 
Unico, kapaloinnista. Jotenkin, en edes musita miten, keksin sen toisen lapsen ollessa ehkä n. 6 viikkoa. Ennen sitä oli unipussi, ja sen jälkeenkin. Hämästyin kun huomasin, miten hyvin lapsi siihen rauhoittui ja nukkui paremmin. Aiemmin olin ajatellut, että lapsi tarvii vapautta, mutta kait se oli enemmän kohtumainen tuttu olotila eikä vapaus, mitä rauhoittumiseen kaivattiin. Ehkä kuukauden käytin yöunille, sitten se tuli liikkuvammaksi eikä halunut enää kapalointia. Mielestäni jostain internetistä löysin silloin kapalointiohjeen, jota nyt tietenkään en muista. Käytössä oli semmoinen notkea paksun trikoon oloinen, mutta flanellipintainen suorakaiteen muotoinen kangas, jonka olin tutuilta vauvavaatekassissa saanut (mitä varten joku alunperin hommannut?) ja olen myöhemmin sen jo johonkin muuhun tarkoituksen silppunut. Eli hyvää kun otit puheeksi, pitää sopiva kapalovaate lisätä hankintalistalle (listallani onkin jo melkein kymmenen tarpeelista esinettä :kieh: ) . Kokeilen heti vastasyntyneellä, jospa se olisi hyvä rauhoittamaan, edellisellä kerralla harmitti että usempi viikko meni alusta "hukkaan".

Mirabel 28+4
 
Jee, poika nukkuu kerrankin päikkärit! Oli lyhyemmät yöunet, joten odotinkin tätä. Mulla ei siis ole ollut enää paljoa omaa hetkeä päivisin, koska poika on alkanut jättämään päikkärit pois tai todella lyhyiksi.

Rakausnapakoru Taisin joskus kirjotella että vaihdoin siihen.. On siis ollut jo jonkin aikaa. Olen sen ostanut lävistyskoruja myyvästä liikkeestä. ei mitään mittatilaustyötä =)
http://www.postissa.com/product_info.php?cPath=53_110&products_id=1239
tuon tyylinen minulla. Ihan normi pallot vanhoista koruista olen laittanut päihin.

Hikkaa en ole vielä havainnut Piksulla. Esikoinen hikkaili paljonkin, mutten muista millä viikoilla aloitti.

Olen edelleen herkkusuu, vaikka piti lopettaa herkuttelu vuoden alusta. Ei vaan mieliteoille voi mitään. No tulkoon kiloja! :ashamed:

Jalka on nyt alkanut puutumaan. Ekassa raskaudessa puutui myös oikea jalka.

Bassets Mulla on ihan samat mietteet kuin sulla. En tahdo olla kauaa sairaalassa esikoisen takia.

Joku kyseli sitteristä. En ole varma onko sulle kommentoitu tätä jo, mutta.. Sellanen sitteri kannattaa hankkia, jonka saa makuuasentoon. Ihan pientä vauvaa kun ei saa istuttaa niin voi vauva sitten olla makuullaan sitterissä.

Itkuhälyttimistä Meillä on radiopuhelimet joissa on itkuhälytintoiminto. Todella hyvät. Langattomat, niin ei voi lapsi sotkeutua.

Jospas tässä vielä menisi loppupäikkäreiden ajaksi lepäämään sohvalle. Mies kun tulee kotiin niin jatkuu remonttihommat, eli mulla lapsen viihdytys ja estely isin avuksi menemiseen..

Greddy ja Piksu 26+6
 
mirabel, kiva kuulla kokemusta.
En muista paljonko on harsokangasta kaapissa vielä, mutta siitä vois tulla kevyt kesäkapalo jos sitä oppis käyttämään :) tai sit hommaa lisää. (se kun on aivan loistavaa matkapyyhe kangasta ;))
 
nasumasunen mulla noi ms-tauti oireet alkoi keskimmäisen ollessa n.9-10kk. Multa puutui kokonaan toinen puoli vartalosta, silleen pikkuhiljaa säärestä ylöspäin. Siinävaiheessa kun puutuminen oli hartioissa soitin päivystykseen ja sitä kautta laittoivat neurolle. Pään MRI tuolokset ja selkäydin näytteet viittaa ms-tautiin, mutta kun mulla on se neurofibromatoosikin niin täkäläiset neurologit pitää epätodennäköisenä että olisi molemmat, vaikka mahdollista se on joskin hyvin harvinaista.

Puutumisen jälkeen toiseltapuolen jalka meni hervottomaksi, töksähteli kun käveli. Tämän jälkeen tuli se neuropaattinen kipu oikeaan käteen johon ei löytynyt syytä. Täysin kysymysmerkki mistä se johtuu, olen käynyt hermoratakokeessa ja jonkinmoisessa kylmä-kuumavaste tutkimuksessa mutta kun selitystä ei löydy niin se menee siihen neuropaattiseen kipuun ja sitä kautta pysyväkipulääkitys, minkä näin raskauden aikana onneksi voin jättää pois kun oireita ei ole.
Viimeksi kipu palasi n.4kk synnytyksen jälkeen ja 5kk kohdalla jouduin alottamaan lääkityksen = imetys loppui siihen.

Taas sitten jännitetään tämän synnytyksen jälkeen mitä tuleman pitää.

Kaukalosta meillä ei ollut autoa kun esikoinen syntyi, anoppi meille kuitankin kaukalon osti koska tiesimme että autolla tullaan kyllä jossain vaiheessa kulkemaan. En olisi mennyt ihan vastasyntyneen kanssa bussiin joten taksilla lähdettiin sairaalasta kotiin.
Muistelisin tuota lakia niin että alle 135cm lapsi pitää olla asianmukaisessa turva"laitteessa" autossa. On se sitten turvavyöistuin tai istuinkoroke.. Tai ainakaan tuota lyhyempää ei saa kuljettaa etupenkillä..

Toppavaatteet menin kuin meninkin tänään Rukkan tehtaanmyymälään ja mukaan nappasin 52 kokoa (eli ilmeisesti miesten housut) olevat icepeakin henkselitoppahousut "vaivaiset" 59e jouduin niistä pulittamaan. Normaali hinta olisi ollut 99.
Tuohon 99 hintaan olisi ollut monia Rukkan housuja mutta loppujen lopuksi noi icepeakin housut oli paremman tuntuiset. Hieman pitkät mutta ehkpä ne menee kengän päällä hyvin.
Prismassa tai Citymarketissa ei silmiin osunut yhen yksiä henkselitoppahousuja, onneksi tuolta löytyi.

Hiivalääkkeestä muistaakseni sitä Canesten nimistä lääkettä voi käyttää raskausaikana, sitä olen ainakin käyttänyt..

Liikkeet ja sydänäänet lueskelin eilen sitä Vau´kirjan opasta. Näillä viikoilla puolisokin kuulemma voi kuulla mahan läpi vauvan sydänäänet, käskin miehen sitten kuunnella. Ei kuullut mutta vauva kyllä monotti lahjakkaasti miestä nassuun..
Nuo liikkeet tuntuu edelleen ympäri mahaa, viimeyönä juuri ja juuri häpyluun kohdalla mietinkin että vähän turhan alhaalla. Onneksi lääkärineuvola on torstaina niin saa vähän tarkistettua tilanetta mikä on.
Välillä kun niitä paineita emättimessä ja lantiossa on ehkä turhankin tiuhaan.

Samaisesta opuksesta löysin sen että mun lantion kivut tod.näk. johtuu siis lantion löystymisestä, hämärä mielikuva on että edellisessäkin olisi samaa vaivaa ollut mutta nyt sitten pahempi.

Itkuhälyttimistä kaikki tuntuu soimaaman tuota Philipsin karvalakki mallista itkuhälytintä. Meillä se on näiden kolmen kohdalla toiminut moitteettomasti, toiveissa olisi että myös tämän neljännen vielä kestäisi.

Napakoruista mullakin tuo lävistys on, mutta pahoin pelkään että en siihen enää korua saa. Mulla oli siinä kultanen rengas viimeksi joskus 3 vuotta sitten, sitten renkaan pallo tippu enkä jostain syystä koskaan saanut aikaiseksi mennä liikkeeseen hommaamaan uutta.
Pitäisköhän vielä koittaa saisko siihen korun paikoilleen... Tähän mennessä kaikki muut materiaalit aiheuttaa kutinaa paitsi kulta, joten tulee hieman kalliiksi jos olisi usemapi koru omassa varastossa, mutta tuota Greddyn laittamaa korua voisi jopa harkita. Ehkä muovi kävisi..

Kapalointia en jostain syystä ole koskaan oppinut, mutta ainahan sitä voisi uudelleen yrittää.

Miehen veljen vaimolta tuli viestiä, olosuhteisiin nähden vointi on niin äidillä kuin vauvallakin hyvä. Istukka toimii vielä hyvin, proteiniia on pissassa mutta alapaineet on lääkityksellä saatu ainakin vähäksi aikaa alle 100. Alkavat kuitenkin miettimään vauvalle jo nimeä.
Kyllä huolestuttaa.. viikkoja heillä muistaakseni nyt kasassa "vasta" 24-25.

Sokerirasitus takana, meni hyvin eikä pahemmin heikottanut. Väsytti vain.
Meillä se litku oli sitä mustaa, G:llä se nimi alkoi Gly** jotain.. Ei se mitenkään hirvittävän pahaa ollut onneksi.

Mutta jospa menisi taas lasten pariin..

Hauskaa päivän jatkoa kaikille!

KiiajaVille 27+4
 
JääKyynel Joo mulle on tullu kyl joku ajatuskatkos.. Siis tarkotin, että neuvoloita pitäis olla useemmin. :LOL:

Itkuhälyttimestä Meillä on Philipsin hälyttimet ja hyvin on toiminu niin kesällä kun talvellakin. Ei taida kyllä olla noi ihan halvimmat. Ja hälyttävät kyl jos on esim patterit loppumassa =) Mulla siis ihan hyvä kokemus niistä.

Tervetuloa Niiskuneiti, tokihan tänne mahtuu vielä lisää odottajia! =)

Te heppaihmiset, olkaahan heppojen kanssa varovaisia ettei vaan satu mitään! ..edes vahingossa.. =)

SunRise Meidän poika on kyllä ihan yhtä vilkas kuin mahassa ollessaankin, ei pysy hetkeekään paikallaan :D

KiiajaVille: Voi ei.. toivottavasti veljesin ja hänen vaimonsa pikkuinen pysyy vielä pitkään mahassa! :heart:

Synnärillä olosta Me oltiin osastolla kaks päivää. Poika synty lauantaina ja kotiin päästiin maanantaina. Sinänsä oli kiva olla sairaalassa kun ei tarvinu huolehtia mistään muusta kun itestä ja vauvasta ja ruokakin tuotiin aina valmiina :D Ja siel ei kyl kerenny nälkä tuleen missään vaiheessa! :D Mut aika kävi aika tylsäks aina sillon kun mies ei ollu sairaalassa, koska huonekaverin vauva joutu oleen teholla, niin ei tullu paljo hänen kanssaan juteltua..
Tällä kertaa otan ainakin paljon lukemista ja läppärin mukaan!
Niin, ja mies lauantain ja sunnuntain koko päivän sairaalassa, kotiin lähti siinä yhdeksän maissa illalla. Ja sit maanantaina tuli vaan hakeen meidät kun pääsi töistä.

Mä tänään aamulla tajusin ekaa kertaa, että vauvalla oli hikka. Sitähän sanotaan, et jos vauvalla on usein hikka mahassa, niin on sit syntymänkin jälkeen.. Tiedä sitten että pitääkö paikkaansa.. :D

(.) Mulla on nyt alkanut kans oleen harkkasuppareita. Useimmiten niitä tulee kävellessä tai sit jos esim keräilee pojan leluja ja kykkii tuol lattian rajassa. Kipeitä ei onneks oo. Saas nähä kuinka käy kun joulutauon jälkeen palaan jumpan ja tanssin pariin..
Vauvan potkut on TOSI voimakkaita! Kerran käskin miestä koittaa ja ensin tuli pieni potku ja sitten tosi voimakas johon hänkin vaan tuumas, et "oho!".. :D

Katyana & Nanna <3 23+5
 

Yhteistyössä