***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Täällä tuli koko käsi todella kipeäksi possupiikistä. Yö oli yhtä tuskaa eikä käsi noussut edes aamulla kunnolla, mutta jospa tämä tästä. Samoin lämpöä oli noussut hieman (37,5), mutta muutoin on ihan ok olo. Toivon vaan todella, että vauvallakin on kaikki hyvin!!!

Nyt pitää alkaa hieman siivoilla ja järkkäillä paikkoja, kun appivanhemmat tulee viikonlopuksi kylään.

Piipa rv 16+4
 
Tyttö-/poikaolosta Mä oon kyllä ihan varma, että poika tulee. On ollut niin samanlainen raskaus ((ainakin tähän asti)) kuin esikoisesta. Mutta nyt tietysti kun oon näin varma, niin ultrassa ilmoitettaiskin että olis tyttö tulossa. Mutta mulle kelpaa kumpi vaan, niin kuin muillekin :D
Vaikka toisaalta, olis helppoo jos tulis poika, olis pojalle kaikki valmiina, mutta sitten taas ois kiva kun tulis tyttö, niin ois molemmat =)

Kysyisinkin teiltä kaikilta joilla on ennestään lapsia, että onko teillä päätelty mahan muodosta kumpiko on tulossa? Pitikö paikkansa?
Yleensähän siis sanotaan, että poikamaha kasvaa tohon eteen ja tyttömaha leviää vähän joka suuntaan.
Mulla itsellä piti mahan perusteella sukupuoli paikkansa. Moni ei takaapäin huomannut, että mulla edes oli mahaa, ja maha oli kyllä tosi pieni loppuun asti. Täytyy sitten kun maha kasvaa kunnolla niin vertailla viime kertaseen mahaan :D

Liikkeistä Mulla on tuntunut tänään sellasia vähä niinku maha kramppais tai jotain ja oon miettinyt että onkohan vauvelin tekosia vai suolen? :D Viimeks ei kyllä ekat liikkeet ollu tälläsiä, joten epäilen että vauvelin tekosia olisivat..

Katyana & Väpä <3 14+1
 
Mahan muoto mulla ekassa raskaudessa maha oli tosi pieni ja edessä ja tosi moni sanoikin, että ihan selvä poikamaha. Tyttö sieltä kuitenkin tulla tupsahti. Että se siitä...

Tyttö-/poikaolosta ehkä enemmän mietin masukkia tyttönä, mutta mitään erikoisempia tuntemuksia ei ole suuntaan eikä toiseen. Totuus paljastuu sitten keväällä.

Mä olen ruvennut nyt syömään kalkkitabletteja, joissa on D-vitamiinilisä. Muita vitskuja en syö. Rautaa varmaan aloittelen, jos hemppa on laskenut entisestä. Maanantaiaamuna olis neuvola, jossa tuokin asia selvinnee ja saapi taas kuulla pikkuisen :heart: sykkeen.

manteli ja Sulo 17+1
 
Merkkausta ja poksuntaa, 16+0! :)

Sikapiikkiä ryhdytään näemmä täällä Turussa jakelemaan ensi viikon tiistaista eteenpäin, tällaisen infon löysin kunnan sivuilta vihdoin. Hiukan jännittää kyllä jo. :/

Mä tosiaan syön Multitabsin raskaus -vitamiinia, joten siitäkin taitaa olla tuo A-vitamiini jätetty pois. Syön siis 2 päivässä, joskin miettinyt olen, että josko sitä ottaisikin niitä vain yhden ja lisäksi d-vitamiinia. Hmmm...

Tyttö-/poikaolosta, mulla on ehkä kuitenkin taas enemmän tyttöolo, samalla lailla on ollut huonoa oloa kuin tytöistäkin, ja samankaltaisia mielitekojakin, eli hedelmät, ja kaikki raikkaat maut, sekä kirpeänsuolaiset kaprikset. Tosin tuo hiusten irtoaminen on ollut erilainen merkki kuin aiemmissa, ja alkuun oli iho selvästi rasvaisempi kuin aiemmin, joskin se meni jo ohi. Tyttövauvasta olen jo untakin nähnyt, ja unessa mietin vauvalle nimeä Anna. :) Myös serkkuni näki pari yötä sitten, että olin synnyttämässä tyttövauvaa, ja kakkostyttäremme toivoi vauvalle nimeksi Veronikaa. :D Heh, pitäisikö siis nimetä vauva Anna Veronikaksi? Hmmm. ei, kyllä aiemmin keksimäni nimi taitaa viedä tuosta yhdistelmästä voiton, joskin Anna -nimi ei olisi hassumpi toiseksi nimeksi... :D Niin, ja vaikka mulla tyttöolo onkin, niin ei se poikakaan mikään kauhistus olisi, sitten pitäisi vaan opetella poikamaiset kuviot... Joulukuussa sitten koitetaan rakenneultrassa tirkistellä, josko pienoinen näyttäisi kumpi mahdollisesti on... =)

Mahan muodosta mulla on äitini mukaan (jolla itsellään 3 poikaa, 1 tyttö=minä ) ollut molemmilla kerroilla poikamaha, ja tyttöjä siis on tullut... Omasta mielestäni raskaudet ovat kyllä molemmilla kerroilla näkyneet myös lantiossa, niin myös nyt, bongasin jo ensimmäisen pienen raskausarven vasemmalta puolen lantiota... Ja molemmilla aiemmilla kerroillakin on lantionseutu ollut ihan raidallinen...

Jahasta, olisi varmaan ulkoilun paikka, tänään ei olla vielä ulos ehdittykään. Meillä on isäni kyläilemässä (ja orjuutettuna sähköhommiin, kun sattuu sellainen ammatiltaan olevan...), ja ollaan vaihdeltu kylppäriin valaisinta ja mietitty mitä kaikkea korjaushommaa isukilla tällä kertaa teettäisinkään. :whistle:

Bliss ja Anna Veronika ;) 16+0
 
).) neuvolassa tiistaina harjoittelija eilöytänyt sykkeitä ja viiden minuutin etsinnän jälkeen vakituinen terkkari löysi ne 10 sekunnissa. Olisi voinut tulla hiki, mutta onneksi vakiterkkari selitti muista äänistä että ne ovat vauvan liikkeitä.

Hemoglobiini oli vain 102 vaikka olin syönyt rautaa jo kaksi viikkoa 100mg päivässä mikä on vau-kirjan mukaan maksimi lisärauta-annos. Väsyttää uskomattoman paljon vaikka nukunkin yöt hyvin: päivisin lounaan jälkeen on erittäin suuria vaikeuksia lukea mitään (ja teen päätetyötä). Onko vinkkejä hemoglobiinin nostamiseksi muuten kuin lisäämällä rautaa? Nyt olen tiistain jälkeen syönyt raudat keskellä yötä että menevät varmasti tyhjään vatsaan.

Liikkeistä:
Olen jo pari viikkoa tuntenut liikkeitä, mutta vasta tiistain sydänäänien kuulemisen jälkeen olen uskaltanut luottaa niiden olevan liikkeitä. Ensimmäisessä raskaudessa istukka oli kohdun etuseinämässä ja tunsin liikkeet vasta reilusti 20 rv jälkeen.

Täällä Kaarinassa sikainfluenssarokotteita alteaan antamaan maanantaina ja aion olla jonossa ensimmäisenä. Vai onko täällä muita kaarinalaisia joiden kanssa pääsen jonoon tönimään?
:)

Heinekeeni ja bebe 18+1
 
Yeb
Pienen kromosomi- ja valkuaisainevastaukset tulivat, normaalit ovat!! Voi tätä helpotuksen määrää, en aamulla puhelimessa saanut tädille enää mitää sanottua itkultani sen jälkeen kun sanoi kaiken olevan kunnossa :) Mies tosin silminnähden hätääntyi kun yritin hälle kertoa itku silmässä tuloksia. Toinen tyttö tulossa :heart:

Tyttö- /poikaoloista voi nyt kommentoida sen että ainakin raskausaika on fyysisten oireiden osalta sujunut ihan saman kaavan mukaan kuin esikoisesta joka hänkin on tyttö :) En mä muuten mitään oloja uskaltanut edes ajatella.. Sitä on kokoajan niin varonut kuitenkin kiintymästä liikaa :ashamed: Esikoisesta taas kaikki mahan muodot, sykkeet ja kaikki viittasivat poikaan, sillon ei tiedetty kumpi tulee mutta kaikki sai mutkin uskomaan että poika on tulossa kun niin aina kaikki veikkailivat, vaikka olikin alkuun ihan tyttöfiilis. Olihan yllätys kun näki heti ensimmäisenä pienen jalkovälin kun syntyi!

Liikkeetkin tuntuu ja nyt ei enää epäilystäkään niistä, parisen viikkoa oon jo ihmetelly että onko vai eikö. Tuulimunasta kun tunsin muka vielä tyhjennyksen jälkeenkin liikkeitä :eek:

Vitamiineja täälläkin syödään, 1 raskausmultitabs ja siihen lisäksi 1 B-vitamiini ja 10-20ug D-vitamiinia. Epäsäännöllisesti myös Omega3.

Sveitsihän on nyt kieltänyt ainakin alle 18-vuotiailta ja raskaanaolevilta tuon Pandemrix-rokotteen! Mä kun aloin vähän kallistua sen ottamisen puolelle mutta nyt taas tuntuu että en taatusti ota.. On se vaikeeta pähkäilyä. No, esikoiselle en siis ainakaan ota.

Mukavaa pyhäinpäiväviikonloppua kaikille!

Yeb 17+6
 
Tähän meidän ketjuun tulee vuorokaudessa monta sivua, siihen menee oikeasti aikaa, että kerki lukemaan! Eikä sitten muista kuitenkaan mitään. :)

Vitamiiniestä syön sinällään säännöllisesti, ja nyt jo pysyvät sisälläkin enimmäkseen. Multivitaa, niissä ei ole A-vitamiinia, on 300ug foolihappoa ja 7,5ug Dvit, siis kaiken muun lisäksi. Aluksi otsin välillä sen tilalla jotain muuta, jossa foolihappoa enemmän, nimeä en muista. Ja kun neuvolassa käskivät ottamaan ehdottomasti sitä D-vitmiinia, mielellään 10ug /pvä, sitten otan välillä lisää lasten Dvit 5ug tabletteja, ei joka päivä, jotta tuo keskiarvo suurinpiirtein tulisi 10ug. Paljonko siitä alkuraskauden huolellisesta foolihaposta oli hyötyä, kun oksensin aika usein kuitenkin sen jälkeen...

Osallistuisin niin mielelläni siihen leikkiin "tyttöolo/poikaolo", mutta kun nuo kromosoomit on 46XY tiedossa... Silloin, kun kuulin kromosoomivastauksen, tajusin vasta, että olin koko ajan KUVITELLUT tyttöä, ja kylää siihen viikko meni, etä totuin poika ajatukseen. Vaikka itse ennen koko sanoin, että mulle on samantekevä, kumpi tulee. Eli tyttö-aavistus oli ja meni pieleen!
Esikoisesta ei haluttu tiedä, mutta olin koko ajan satavarma, että on tyttö. Ostin joskus rv.36 kokoa 56cm puanisen ihanan mekon ja mies sanoi "Ja se joutuu sen käyttämään, vaikka olisikin poika!". Tyttö se kuitenkin oli.
Toisesta haluttiin tiedä, ja itse asiassa jo rv.12 NT-ultrassa sain poikaveikkauksen ja rakennelutrassa täysin varmaan vastauksen.

Ja mahan muoto on ollut edellisissä aika samanalinen, ja linea negraa ei ole kummassakaan tullut ollenkaan, nihin en kyllä uskoisi muutenkaan.

Ja pikkupoika tuntuu siellä mahassa välillä vähän kupiplintaa aiheuttavan, ihanaa!
Ja tänään sitten :heart: :heart: POKS 19+0 :heart: :heart:

Mirabel
 
Voi YEB ONNEKSI OLKOON! Ihanaa! :hug:
Ihan samanlaiset olivat kromosomien odotuksen tunteet minullakin, ettei uskaltant kiintyä eikä mietiä enkä oikeastaan halunut tuntea liikkeitä. Sen jälkeen on olo ollut paljon rauhallisempi ja nauttimaan on pystynyt!

mirabel
 
D-vitamiinista oli neuvolassa puhetta ja kehotti sitä syömään pimeänä aikana. Nythän on juuri ollut juttua, että suomalaiset kärsivät yleisesti d-vitamiinin puutteesta ja erityisen tärkeää olisi hedelmällisessä iässä olevien naisten ja raskaana olevien riittävä d-vitamiinin saaminen. Raskausaikana d-vitamiinin puute vaikuttaa tutkimuksien mukaan vauvan immuunisuojan kehittymiseen. Sopiva määrä d-vitamiinia onkin sitten jo ihan eri juttu. Asiasta olen lukenut hyvin eriäviä mielipiteitä, mutta kaipa neuvolassa osaavat neuvoa kun asiaa kysyy.

Tyttö/poikaolo esikoisen kohdalla oli alkuun poikaolo, koska näin paljon unia pojasta, mutta vähitellen aloin epäillä tyttöä ja tyttöhän siellä masussa oli majaillutkin. Nyt ei ole tullut oloja suuntaan tai toiseen.

Hemoglobiinin nostamiseen olen kuullut kaksi vinkkiä esikoista odottaessa; rautatabletti tyhjään mahaan ja mustaherukoiden syöminen. Jotkut myös ottavat raudan esim yöllä käydessään vessassa, jotta tulisi otettua tyhjään mahaan ja ei olisi maitotuotteitakaan tullut syötyä lähitunteina. Minulla tuo mustaherukoiden syöminen auttoi viimeksi kivasti (söin myös rautaa) ja nytkin olen niitä lisännyt ruokavalioon kun hb alkoi laskea. Totuus siitä onko mustaherukoista ollut oikeasti apua vai kuvittelenko vain selviää seuraavalla neuvolakäynnilla, sillä rautatabletit on unohtuneet aika usein toisin kuin mustaherukat...

Mahan muodosta piti vielä sanoa, että vatsan perusteella tyttö meille epäiltiin ja niinhän siinä kävikin. Saa nähdä mitä tällä kertaa veikataan ja osuuko oikeaan. :whistle:

Donu ja Pikkuinen 15+4
 
Moikka! Täällä olis vielä yks joka toivoisi mahtuvansa mukaan..? :wave: Vähän myöhässä taidan olla liikkeellä, mutta onhan tässä vielä odottelua jäljellä. :) Olen kyllä teidän juttuja lukenut aivan alusta asti, mutta nyt vasta sain aikaiseksi kirjoittaakin jotain.

Meillä olisi toinen lapsi tulossa, esikoistyttö täytti eilen 2v. Laskettu aika on neuvolan mukaan 5.4.10, mutta äitiyspolin mukaan 6.4. Mutta kaipa sitä tuon ensimmäisen mukaan mennään.
Vähän samalta suunnalta olen ainakin KiiajaVillen kanssa, joku muukin taisi olla täältä päin. Meillä on ainakin sama synnytyssairaala, meiltä matkaa sinne n. 70km.

Pienen liikkeitä olen tuntenut vähän aikaa. Ekat pienen pienet liikkeet luulen tunteneeni rv 14+2, ja samoin muutama päivä myöhemmin, sitten olikin parin viikon tauko, ja nyt rv 17+ on tuntunut jo selvemmin. Varsinkin kippurassa istuessa ja mahallaan maatessa tuntuu selvästi, vauva vissiin koittaa ilmoitella että ahdasta on, voisitko vaihtaa asentoa! :D Sikapiikin kävin eilen ottamassa, harkitsin kyllä pitkään ja pelotti ottaa se. Mutta en sitten uskaltanut jättää ottamattakaan.

minsu ja pikkuinen 17+4
 
yeb, paljon onnea ihanista tuloksista :heart:
Tyttö vai poika minulla piti viimeksi olla mahan mukaan poika ja ensi kerran ilmestyi se viiva masuun. Tyttöolo ja tyttö tuli. Olen aina tiennyt kumpi tulee, sitä tunnetta ei tosiaan osaa selittää mutta on vain niin vahva olo siitä. Meillä olisi "pojan vuoro" ja suklaa maistuu enemmän entä salmiakki (minulla siis suklaa=poika, salmiakki=tyttö) mutta nyt kun molempia on jo kaksi niin tämä viides saa luvan olla ihan kumpi vain
:LOL: no juu onhan ne ennenkin saaneet olla..
Raudan syöminen ja appelsiinimehulla alas, näin minua neuvottu ja neuvo aina toiminut.
Menkkamaista jomotusta täälläkin, ja vaikka tämän pitäisi olla tuttujuttu niin aina sitä vähän säikähtää.
ja minsulle tervetuloa mukaan, tännehän mahtuu :flower:

Nyt potuille

-Chiq rv 15
 
Yeb onnea tuloksista!! =)

Tyttö/poikaolosta oon tainnut kirjoittaakin jo, että poikafiilis on. Saa nähdä sitten.

Painon noususta Alkupainoa ennen raskautta en tiedä, kun ei omisteta vaakaa. Mut eka neuvolasta (rv 9+3) tokaan neuvolaan (rv 14+3) paino oli noussut 1,1 kg.

D-vitamiinia mullekin suositeltiin neuvolasta, ja olen niitä muistini mukaan syönyt, eli 1-2 tabletti viikossa.. :ashamed:

Rokotuskohta on jo parantunut, eli pari päivää rokotuskohtaa jomotti, mutta ei muuta.

Huomenna poksuu viikot. =)

Santi ja masukki 15+6
 
Hiljaiselo sen kun jatkuu täällä. Meillä siis mies ja tyttö olleet molemmat kunnon kuumeessa (melkein 40c) yskän ja kurkkukivun + nuhan takia. Tänään sitten mulle nousi kuume reilu 38c, yskä alkoi viime yönä, pää ihan kipeä ja olo kuin joku ois ajanut päältä :| . Kävin lääkärissä ja multa otettiin sikainfluenssa näytteet ja aloitettiin Tamiflu-lääkitys. Onko kukaan muu joutunut syömään tuota Tamifluta? Aika järkyttävä myrkky on, oksensin 2 täyttä kaarimaljallista reilu tunti ensimmäisen tabletin jälkeen. Pahimmat oireet pitäisi olla vain tuon ensimmäisen tabletin jälkeen, mutta saa nähdä miten illalla käy kun toisen otan.

Rokotuksen olin päättänyt ottaa, mutta ensi viikon alussa (ehkä ma) saan siihen varmuuden että tarvitseeko mun edes ottaa, jos tää tauti on sikaa... Jos ei ole niin otan sen kyllä kunhan vain ensin tervehdyn.

Yeb onnittelut tuloksista :heart:

Voin kyllä jatkaa ensi kuussakin päivittelyjä, ellei joku ihan välttämättä halua =)

Poppeliini 15+1
 
No nyt ei tietoa saanko rokotteen vai en.Miehen sisko on töissä terveyskeskuksella ja oli kuullut siellä puhuttavan että josko sitä sikainfluenssarokotetta ei jaetakkaan raskaana oleville ja alle 18-v. lapsille.... en sitte tiiä kuinka paikkansa pitävää tietoa... mutta eikö ollut niin että Sveitsissä(?)ei rokotetta anneta raskaana oleville?Että onkohan Norja ottamassa nyt saman kannan.No,mulle on sanottu että rokotuksen saa 5.päivä,meen sitte sinne sillon notkuun ja kattoon mikä sillon tilanne... HANKALAA!Miksei voi vaan olla onnellisesti raskaana ja olla huolehtimatta mistään :(
 
Poppeliini, sulla on nyt jännät ajat siellä, toivottavasti selviät vähllä, oli mitä oli.

Hemmi, se olis liian helppoa jos vois vaan olla onnellinen ja raskaana huoh, no josko nää miettimiset loppuis tähän eikä tulis enää mitään uusia säätöjä ja vois nauttia.

Raudasta, mulle on kanssa neuvottu että c-vitamiini pitoisen kanssa alas niin imeytyy hyvin (ja muistaa ettei maitotuotteita kisko lähi tunteihin kumpaankaan suuntaan.

Täällä edelleen arvoitus miksi ahdistaa, syitä voipi olla monia, nyt sittenvaanyrittää lääkärin ohjeidenmukaan säätää itteänsä ja stten verikokeisiin ja katotaan tulos. Sekä verikokeiden että oireiden.

Unico 14+0
 
Yeb Onneksi olet saanut hyviä uutisia, onnea niistä! =)
Siitä Sveitsin rokotteesta.. itse luin juuri tänään samasta aiheesta, mutta siinä luki myös että Sveitsi tekee paljon muitakin asioita erilailla kuin muut EU:n maat.?

Toivottavasti sitä rokotetta ei nyt sitten täällä enää kielletä, koska moni on sen jo käynyt ottaan koska piti olla turvallinen!

Mä haluaisin kanssa odotella vaan rauhassa ja ilman huolia. Miksi juuri nyt pitää olla joku hemmetin possulunssa?? :kieh:
 
Iltoja :wave:

Yeb Onnittelut hyvistä uutisista!

Onnittelut myös poksuville!

Poppeliini Toivottavasti kaikki menee ok! Ja minun puolesta voit päivittelyä jatkaa, mulla ei ainakaa hinku oo siihen hommaan :) Kuitenkin epäsäännöllisen säännöllisesti pystyy koneella olemaan. Yksi ääni sen puolesta ainaki täältä :wave:

Minusta uutisissa oli, ett Suomessa ei kannata noista Sveitsin uutisista huolestua. Sen käsityksen sain, ett täällä mennään silti sen "vanhan suunnitellun kaavan mukaan". Sitä en tiedä kui ne uutiset on siitä muuttunu, ku ite kuulin siitä.

Arvatkaa vaan muistinko koko D-vitamiinia käydä ostamassa? No en tietenkään. Varmaan tarttis maanataina muistaa käydä hakemassa, kun huomenna ei apteekit ole auki...tai ainakaa täällä ei takuulla ole. Sain ostettua ne siistit mammahousut, sellaset mustat suorat housut. Nyt on menoihin ja pippaloihin kunnon housut :) Paitojen kans nyt ei vielä oo onkelmaa, pari tunika mallista löytyy kotoo ja toinen on sellanen juhlavampi versio. Kotiki on taas ihanan puhdas :heart: Onneks jakso puunata kunnolla!

Mutt kai se on petiin suunnattava.Öitä!

JääKyynel ja Tuittu

 
Paljon juttuja tullu.. :whistle:

Possurokotteesta olin jo ihan sen ottamassa, mutta tuo Sveitsin päätös on saanut mielen taas epäröimään.. Maanantaina sen piikin sais ja siihe mennessä tarvis päättää.

Tyttö/poikaolosta Tyttöolo on ollu alusta asti, joskin muutama uni poikavauvasta on vähä sekoittanut oloa. :p Poikaunien päälle näin kuitenkin viime yönä unen jossa synnytin tytön (syntyi muka vaatteet päällä :LOL: ) , joten ota nyt selvää! :D Oli muuten miellyttävä synnytysuni; synnytys sujui kivuitta ja nopeasti ja osasin muka ponnistaa just oikein. Sais olla enneuni tuo! ;) Ja ikinä en siis ole ennen synnyttänyt! :D

Maha on täällä ruvennu jo pömpötteleen, ei pysty pitää enää kaikkii housui. :p Tarvis mennä hakee jotkut kivat äitiyshousut. ;)

Feles 17+0 :heart:
 
Huomenta.

Ainaki tunnin oon jo kukkunu ylhäällä. Huonosti nukuttu yö takana. En meinannu saaha unta ja sittenki tais nukkuminen olla mitä oli. Kuulin jopa, kun ukkelin kello soi, meni aamuun töihin. Kävin siinä sit vessassa ja juomassa vissyä ja nappasin samalla rautatabun. Aattelin, ett meen uudestaan nukkuun, mutt ei tullu enää uni. Tästäkö tää nyt alkaa ettei nuku kunnolla! Tosin mulla oli kyllä eilen koko päivän aina välillä äklö olo ja eipä tuo oo vieläkää helpottanu. Pari leipää jos menis tekeen...jospa se auttas. On toi rautatabu jo ehtiny sen verran vaikuttaa. ValiVali :ashamed: :ashamed:

 

Yhteistyössä