**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Tänään on ja oikeastaan koko viikon vaivannut kova väsymys, melkeinpä uupumus. |O nyt en jaksanut oikein lukea muiden kirjoituksia mutta myöhemmin sitten :ashamed:

Mietin vain sellaista että onko normaalia kun mulla oli rv:lla 28 kohdunkaula/suu kiinteähkö, lääkärikin oli laittanut ruksin kiinteän ja pehmeän rajalle.. Olisin tietenkin sitä voinut neuvolassa jo kysyä mutta en huomannut sitten. Pituutta oli 2 cm, voisiko siitä ajatella, että vauva syntyy muutman viikon kuluessa vai merkitseekö se mitään..? :/

Omena ja Möykkyliini 30+6
 
Piipa75 toivottavasti näytteet kunnossa! :hug:
synnytystapaa pohdiskelet niin aattelin kysästä et kokeilitko jakkaralla synnyttää viimeks vai miten? mä nimittäin oon synnyttänyt kaks jakkarasynnytyksenä ja suosittelen sitä kyllä kokeilemaan...jos alatie synnytykseen päädyt.

Vannaa sanotaan meillä minun toimesta punkaks ja mies sanoo ammeeks. paatipunkka on kyllä ihan outo sana mullekin...

Buamin kuulumisia odottelen... ootkohan joutunu jäämään osastolle...

Jatkuvasti palstalla mulle on nyt tullu sellanen pakonomainen tarve käydä lukemassa palstaa vähän väliä sen jälkeen kun muutama ilmoitti vauvan olevan lähtökuopissa :eek: ihan jänskättää et kukahan sen nyytinhaku ilmoituksen tänne ekana ennättää...

Supistuksista sen verran et mahan kovettumista juu on mutta kipeitä ei onneks vielä..

Tiitulle :hug: :hug:

mitähän mun taas piti muuta kirjotella...

otan tuc keksipaketin ja painun sohvalle kattomaan lastenohjelmia lasten kanssa :D :D

nasum ja napero 31+4 :heart:

p.s. täälä on aivan mahtava ilma. ulkoiltiin tuossa lasten kans reilu tunti ja nyt oon ihan naatti joten sinne sohvalle siis...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Omena-81:
Mietin vain sellaista että onko normaalia kun mulla oli rv:lla 28 kohdunkaula/suu kiinteähkö, lääkärikin oli laittanut ruksin kiinteän ja pehmeän rajalle.. Olisin tietenkin sitä voinut neuvolassa jo kysyä mutta en huomannut sitten. Pituutta oli 2 cm, voisiko siitä ajatella, että vauva syntyy muutman viikon kuluessa vai merkitseekö se mitään..? :/

Omena ja Möykkyliini 30+6
Ei merkitse mitään . Jos paikat on pehmeät niin yksistään ei kerro vielä mitään. Eri asia voisi olla jos olisi kipeitä suppareita mukana. Esikoisesta mulla oli paikat pehmeät 2kk eikä mitään tapahtunut. Syntyi sitten 40+5. Käsittääkseni jos kohdunkaula on hävinnyt ja kohdunsuu aukenemassa niin silloin voipi syntyä piankin..


Piipa
juuri oli hesarissa äiti jonka lantio (?) oli hajonnut kun hän joutui puskemaan liian suuren vauvan ulos. Sektiota ei siis millään haluttu myöntää. Jos sinulla on epävarmuutta niin vaadi kunnon kohtelua itsellesi. Meillä Suomessa myönnetään todella nihkeästi sektio esimerkiksi jos vauva on liian suuri.

 
Omena normaalia se on mun mielestä...mulla alko ekasta paikat pehmenemään joskus rv 20 jälkeen ja esikoinen syntyi 42+1 neljän päivän käynnistyksen jälkeen ..

mutta kaikillahan niin erilailla on nää jutskat mutta kyllä uskon että lääkäri olisi sanonu jotain jos lähimain ois syntymässä :)

Pirtsakkaa päivän jatkoa kaikille!!! :)
p.s. mulla on pitkästä aikaa hyvä päivä ja mieli...toistaiseksi :D
 
Omena Hyvä kysymys, jos olisit uudelleen synnyttäjä tilanne olisi täysin normaali. En nyt yhtään muista miten ensisynnyttäjän kohdalla tilanne menee.
Toisaalta jos olisi epänormaalia tai lääkäri olisi asiasta huolissan olisi varmasti laittanut lähetettä äitipolille, joten olisin sinuna huoletta ja kysyisin asiasta seuraavalla kerralla neuvolassa.

nasumasunen kun olet puhunut tuosta jakkaralla synnyttämisestä se on alkanut kiinnostamaan.
Miten se käytännössä tapahtuu, siis tiedän että siinä jakkaralla istutaan, mutta miten se eroaa perinteisestä synnytysasennosta onko jotenkin "nopeampaa" tai kivuttomanmpaa vai peräti super helppoa?

Etsiskelin hetkisitten muffinien ohjeita kun rupes tekeen niitä mieli. Törmäsin "epäonnekseni" tämmöiselle sivulle http://sekasoppa.vuodatus.net/blog/category/MUFFINIT
:D nyt pahoin pelkään että melkein kaikkia pitää kokeilla lähitulevaisuudessa.
Voi masuparkaa ja miesparkaa ennenkaikkea. Itse kun en hirveästi makeaa syö niin mies "joutuu" syömään sitten senkin edestä.
Mutta jotain hyvää joskus on saatava.
Huomenna lapset tulee kotiin niin olisi heillekin varmaan kiva kun olisi jotain herkkua tarjolla..

Mutta siispä ostoslistaa tekemään jos pääsis kauppaankin taas tänäänkin.
 
tiitu Tosi kurja juttu, että lääkäristä jäi paha maku suuhun! :hug: Jospa kuitenkin pääsisit nl-lääkärille tutkituttamaan kohdunkaulan tilanteen vaikka peruutusajalla tms kun asiaa vaatimalla vaatisit? Jos kerrot supistuksia olleen ja vaikka vähän liioitteletkin, luulisi jonkun ajan jostain välistä löytyvän. Miten muuten sinulla menee tuon ssektion kanssa jos vauva päättäisi tulla maailmaan ennen sovittua leikkauspäivää? Sektio tehtäisiin siitäkin huolimatta? Asia tuli mieleen kun tuttavapiirissä eräs nainen sai sovitun sektion edellisen synnytyksen rikottua paikat niin, ettei alatiesynnytys olisi ollut mahdollinen. Vauva päätti kuitenkin tulla jo aiemmin ja hänellä leikkauspäätös piti kun fyysiesti alateitse olisi ollut mahdotonta synnyttää. Eikös tässäkin tilanteessa päätös pidä jos kerran siitä on jo sovittu?

Chiq iso voima :hug: !

Jaahas, nyt loppui tämän mamman kirjoittelut. Palailen taas jos tilaisuus tulee!

Donu ja Pikkuinen 32+2
 
Heissulivei =)

Tiitulle :hug: jos en ole vielä muistanut kurjan lääkärin vuoksi. Mulla ei kanssa omakohtaista kokemusta, mutta eikö se jos on sovittu sektio niin sitten se pitää ja jos tulee vähänkään merkkejä et alkaa syntymään niin sitten synnärille ja ne tekee sen sektion kiireellisenä (ymmärtääkseni on kolme eri sektio tyyppiä, sunniteltu, kiirreellinen ja sitten hätä...)

Muakin kiinnostaa tuo jakkaralla synnyttäminen :)

Mä kävin tänään vielä naisteklinikalla kun piti saada varmuus että mitä tuo vaaleanpunainen vuoto sitten loppujen lopuksi on mitä on välillä todella reilusti, varsinkin kun vaihtelee asentoa niin tulee enemmän (makuulta pystyyn esim.) No täydellistä varmuutta ei saatu. Lääkärin mielestä on voinut hyvinkin olla lapsivettä mikä tullut ylempää, vauvan pään ympärillä olevat kalvot olivat ehjät (vauva muuten kuulemma kiinnittynyt, ollut jo viikon :) ) Se että tulee just liikkeen yhteydessä eikä vaikka vaan istuessa sopii kuulemma kuvaan... Mutta testi millä testataan onko lapsivettä niin oli negatiivinen. Mutta olin ollut pelkästään pystyssä jo koko aamun kun lääkärille pääsin (puol yksitoista helsingissä ja yheltä lääkärille...) niin ei välttämättä ollut sitä lapsivettä juuri silloin sitten enää siinä kohdassa. Vuotokin mitä sai oli melko normaalin valkovuodon väristä... Painoarviota ei tehnyt, mutta kivuttomat supistukset (saattavat hieman tuntua mutteivat satu/jomotukset) olivat tehneet sen että kohdunkaulasta on jäljellä enään paksu reuna ja avautumista oli tapahtunut 1cm lisää eli olen valmiiksi 3cm auki...
 
Piti ihan tulla kertomaan, että mun sisko oli nähnyt unta, että meidän vauva syntyy 30.3 =) Se olisi ihan mahdollista, kun noi muutkin on syntyneet rv 39, tuo päivä olisi siis rv 39+0 :D

Vaikka ei multa kysyttykään, niin sanonpa tuosta jakkaralla ponnistamisesta, että ihan huippu keksintö! Elikkäs siinä istutaan sellaisella jakkarala, joka on vähän kuin pöntön kaari (ei tietty edestä kiinni) ja mies voi olla siellä selän takana tukemassa. Itse olen ainakin kokenut, että maan vetovoima auttaa kovastikin jakkaraponnistuksessa ja jotenkin paine tulee oikeaan kohtaan. Esikoisen ponnistin puoli-istuvassa ja se oli ihan tuskaa, ei edennyt ja kamalat pukamat sain siitä, eli ei mulle ainakaan toiminut se ollenkaan. Noi kaksi muuta olen sitten jakkaralla ponnistanut ja on kyllä ollut ihan huippua - ihan eri tavalla myöskin tuntee sen vauvan etenemisen (tai ite ainakin koin niin). Eli suosittelen kokeilemaan, jos vaan yhtään tuntuu kiinnostavan :wave:
 
KiiajaVille niinku Stoppis tuossa jo mainitsikin niin se jakkara on sellanen ku pöntön kaari paitti se etuosa on avoin ja se on melko matala jakkara.
Mä oon molemmista siirtyny ku paikat auki heti jakkaralle ponnistaan kun en oo pystyny sängyllä olla...se paine takamuksessa on ollu mulle ihan liikaa... usein kun oon aatellu tota jakkarahommaa niin tulee ihan mieleen se et istuis pöntöllä ja "vääntäs" isomman luokan pökälettä ulos :LOL: mulle ehottomasti paras vaihtoehto ja ja edelleen aion sillä synnyttää jos kaikki vaan menee niin hyvin et onnistuu..
jotenkin "luonnollinen" ponnistusasento ... :D kannattaa siis ainakin kokeilla ketä kiinnostaa..se löytyy ihan varppina joka sairaalasta! ookko muuten kysyny siitä ammeesta onko kellään ollu tietoa meidän sairaalan tilanteesta? sekin mielenkiintoinen...

Se puoli-istuva sängyllä oli mulle ihan kaamee kokemus ja halusin heti seisaalleen..en voinu olla hetkeekään siinä...
 
nasumasunen mä unohdin koko amme jutun kun olin viimeksi neuvolassa. Mutta pitää yrittää muistaa kun menen äitipolille 9. pv kysäistä. Toivotaan että olisi kätilö nyt meillä joka olisi vesisynnytyskoulutuksen käynyt.
 
Pikaiseen tulin vain suosittelemaan kirjaa... :)
Eli tosipaljon juttua ns. aktiivisesta synnytyksestä ja pystyasentojen merkityksestä synnytyksessä; Aila Miettinen-Jaakkola Nainen naiselle luonnollinen syntymä.
Suomalainen lääkäri jonka mukaan sektioon päättyväkin synnytys voi olla luonnollinen.. ;)
Mutta siis minusta tosi asiallisesti just pystyasennon merkityksestä lapsen lasketumiseen jne jne..

Nyt kuuluu tappelua.. :)
 
Pikaiseen tulin vain suosittelemaan kirjaa... :)
Eli tosipaljon juttua ns. aktiivisesta synnytyksestä ja pystyasentojen merkityksestä synnytyksessä; Aila Miettinen-Jaakkola Nainen naiselle luonnollinen syntymä.
Suomalainen lääkäri jonka mukaan sektioon päättyväkin synnytys voi olla luonnollinen.. ;)
Mutta siis minusta tosi asiallisesti just pystyasennon merkityksestä lapsen lasketumiseen jne jne..

Nyt kuuluu tappelua.. :)
 
Tänään tullut nettiin näkyviin, huomenna sitten postitse kotiin vanhempainpäiväraha päätös!!! :) Kyllä se kummasti mieltä kevensi kun nyt tietää edes vähän kuinka sitä rahaa on tulossa..
Vielä kun se sairauspäiväraha päätös tulisi niin olisin HYVIN iloinen.. :)

Mä oon myös miettinyt tuota jakkaralla ponnistamista, ihan sen puolesta kun luulisi että se painovoima tosiaan olisi vähän apuna siinä :) Mä katselin sillon sitä nelosen sairaala-sarjaa ja mua jäi mietityttämään se että "kannatteleeko" mies tms. jotenkin sua siinä jakkaralla vai mitä se siellä takana tekee..!?
Itse olen miettinyt myös tuota ammeessa olemista avautumisvaiheessa, käsittääkseni taysissa siihen on mahdollisuus jos amme sattuu vapaana olemaan..


 
KiiajaVille kiitos tosiaan linkistä! Ihania ohjeita! On varmaan pakko tehdä jotain herkkua tänään, niin alkoi kuola valua... :p :whistle:

Jakkarasta olette puhuneet ja sitä haluaisin kyllä kokeilla, varsinkin kun Relaxbirth-synnytystukea ei SatKs:ssa ole. Puoli-istuva oli viimeksi kamala asento, joten joku pystympi, jossa maan vetovoima auttaa, kuulostaa hyvältä. Millaisia puudutuksia jakkaralla ponnistaneilla on ollut? Miten on toiminut?

nasumasunen kylläpä sinullakin on jo paikat ruvenneet aukeamaan! Näitä uutisia lukiessa alkaa kyllä todella kiinnostaa mikä mahtaa olla oma tilanne. Viimeksi ei ollut "hätää" lähteä synnärille, mutta vähän jännittää miten pian paikat kypsyvät tällä kertaa. Sisätutkimusta ei ole tässä raskaudessa kertaakaan tehty...

Ulkona on ollut tänään niin hieno ilma, että pariin otteeseen on käyty hiihtämässä ja pulkkamäessä. Välillä meinasi selkä ja lantio väsähtää seisomisesta ja kävelemisestä. Mietinkin, että joku retkinojatuoli olisi ollut tosi kätevä kapistus kun mäkeen asti päästiin. :D
 
Donu ,Hilipatuinen ja olisko viellä joku joka kkyseli lisää mun sektioon liittyen..
Kyllä asia on niin että jos vauva päättää syntyä aikaisemmin niin soitan vain sairaalaan ja ilmoitan asiasta ja sitten leikkaavat kun vain saavun paikalle. Mutta voin myös sillon päättää että haluanko kuitenkin synnyttää alakautta.. mutta koska sektio on minulle luvattu niin sitä ei enään pois oteta. onneks!
Lääkäri aikaa aattelin kysyä viellä ma kun on neuvola.. jospa saisin ees 10min ajan jollekkin lääkärille kun eihän siinä nyt kauaa mene kun katsoo tuonne alas. :)

Kiitos kovasti kaikille jotka jaksavat tätä mun hölötystä.. harmittaa ihan kun välillä tuntuu että puhun kauhean negatiivisesti vaikka en todellakaan haluaisi tai silleen.. kai mä vaan olen niin valmis saamaan tän neidin jo syllin vaikkain varmasti moni muukin täällä on. :)

hUomenna taas poksuu viikot.. alkaa 37viikko.. :)

tiitu ja nella rv35+6
 
:hug: :hug: :hug: Kaikille!

supistuksista, siis lasketaanko supistukseksi jos maha on kova? Entäs jos se on pitkään kova? siis useitaminuutteja kerrallaan ja jopa kymmeniä minuutteja, mut ei satu?

Mites toi synnytyksesta puoliistuva-asento ohjataanko siihen automaattisesti vai? Ja onko se samanlainen kun neuvoassa on se tutkimuspöytä?

Niin paljon taas juttua ettei osaa kaikkeen kommentoida, mut luettu on.

Täällä tullu mega päikkärit kuvaan, sitä vaan nukahtaa ja silti illalla valmis ajoissa nukkumaan.

Unico ja Toukka 30+6
 
donu ei mulla tietääkseni oo paikat auennu vielä... :eek: en ainakaan oo ite tietonen.. sekotikkohan johonkin toiseen?

jakkarasynnytyksestä vielä sen verran et molemmilla kerroilla mies on istunut tuolilla mun takana ja oon häneen voinu nojata ja tukea...aivan mahtava kun on mies siinä lähellä turvana <3
Ekassa mulla oli epiduraali ja tokassa kohdunkaulanpuudute , epiduraalilla oli kuin taivas ja helppo homma..kohdunkaulanpuudute ei ilmeisesti kerenny vaikuttaa mulla tuossa tokassa vaan menin ilman mitään ja huusin kun hyeena :'( sattu niin per*eleesti!!! nyt aion pyytää sen epin heti ku mahd ja jakkaralle sitten...kovin ei kyllä etukäteen viiti mitn suunnitella ku ne aina menee miten menee...

mut näin..nyt muksuille iltapalaa ja nukkumaan...ite matsin vahtaukseen :p

nasum ja napero 31+4 :heart:
 
Tiitu joissain neuvoloissa on mammapuolella terkkana ihan kätilöt että hekin osaa kattoa tilanteen..kysäse josko sulla sattus oma hoitaja olemaan niin sais "helpommin"...kun ainakin meillä tahtoo nuo lääkärijonot neuvolassakin olla ihan kivat...
toivottavasti kuitenkin onnistuu!!!
 
nasumasunen joo täytyy kysyä kuhan vain oma terkka tulis vuosilomalta.. me muutettiin just ja neuvola vaihtui joten en oo ees nähnyt uutta neuvolan hoitajaakaan.. ollut vain puhelimitse yhteydessä. Jospa siellä joku kätilö olis töissä. :) Muuten meen ä.polille käymään päivystyksessä vaikka jos ei muuta.. :)
 
Laitetaas nyt vielä pikakommentointi tuohon jakkaralla ponnistamiseen ja puudutuksiin: mulla onmolemmilla kerroilla ollut kohdunkaulanpuudutus kun olen jakkaralla ponnistanut ja on toiminut mulla tosi hyvin! Sehän on sellainen puudute, että kaikki lääkärit ei sitä osaa tuikata oikeaan kohtaan, eli lääkäristä kiinni toimiiko vai ei. Eli jos haluatte kohdunkaulanpuudutuksen, niin kertokaa se heti kun menette synnyttämään siinä sisäänkirjautumisessa, niin osaavat hälyyttää pätevän lääkärin ajoissa :attn: Viimeksi mulle kätilö sanoikin, että hyvä kun heti kerroit, että haluat kk-puudutteen, kun heillä talossa on yksi lääkäri joka yleensä siinä onnistuu. Niin ja jakkaralla on mun mielestä tosi kiva ponnistaa siksikin, kun saa nojata mieheen, ja mieskin ollut sitä mieltä, että se on hällekin kiva, kun hänkin saa siinä jotain "mielekästä tekemistä", kun se synnytys on sille miehelle kuitenkin sellainen tapahtuma, jossa se ei oikein tiedä mitä tekisi ja miten päin olisi :D

muoks. lisään vielä nasumasuselle: kohdunkaulanpuudutus vaikuttaa välittömästi, eli se, että sulla ei ole toiminut, on johtunut just siitä että on tuikattu väärään paikkaan :/
 
Huomenta.

Kiitos Donu eilinen muuttuikin hieman paremmaksi kun kävin koiran ja esikoisen kanssa pitkällä metsälenkillä. kiva huomata että kykenee liikkumaan taas :D . Elämän pieniä iloja.
Huomenna minun hemmottelupäivä kun pääsen kampaajalle, ihanaa! Ja sen jälkeen "pakolliset" shoppailut kaupungissa muutenki :whistle: .

POKSUTAAN VIELÄ 32+0

-Chiq ja Touhu-Taneli

muoks. jakkarasynnytys kyllä alkoi kiinnostaa, muistaakseni olen aina juminut sänkyyn mutta kai sen maskin saa siihen jakkaran viereenki... (ilokaasua ja happea mulle siis, kiits.)
 
Jakkarasynnytys alkoi kiinnostamaan minuakin. En mä ainakaan siihen sänkyyn halua jumittua makuuasentoon. Tai näin minusta ainakin tuntuu, synnyttänyt en ole.

Kyselin äidiltäni, millaisia hänen synnytyksensä ovat olleet. Kuusi synnytystä takana - pisin taisi kestää noin 5h, josta ponnistusvaihe 1h. Lyhyin synnytys oli ohi muutaman minuutin kuluttua sairaalaan saapumisesta. Mitään kivunlievityskeinoja ei kuulemma ottanut yhdessäkään synnytyksessä. :) Itseäni haluttaisi synnyttää ihan ilman mitään, saa nähdä miten käy.

Viimeinen työpäivä, sitten viimein alkaa äitiysloma. Tuntuu, että en jaksa tätäkään päivää. heräsin noin seitsemän tunnin unien aikana varmaan 5-6 kertaa. Ei tule nukuttua kovin pitkiä pätkiä. :/

Hyvää perjantaita kaikille!

rv32+2
 
Huomenta!

En onneksi joutunu osastolle. Mutta hiivatti että oli päivä! Ensin menin sinne äippäpolille ja lääkärin luokse pääsin aika pian. Protskut oli toissapäivänä synnärillä yhellä +. Eilen ei sitten olleet, olivat normaalit. Verenpaineetkin oli suht. alhaiset. Koholla, mutta alapaine alle 90. No, lääkäri teki siinä tutkimukset, tutki nyt lähinnä vauvasta kaikki mahdolliset virtaukset, napanuoran, istukan ja aivot ja sydämen, kaikki luojan kiitos siellä ok ja oikeestaan kuulemma priimaluokkaa :D
No, sitten siihen pölähti äitipolin ylilääkärikin vielä miettimään mitä mun kanssa tehdään, koska oireilua selkeästi on siihen, että verenpaineet heittelee. Siis kova päänsärky ja pää on raskas ja kipee yms. No, ne sitten yhdessä tuumin soittivat neurologille, kun epäilivät onko mulla aivoissa joku laskimotukos tms. No, ensin siitä sitten verikokeeseen ja sitten kävellä toiselle puolelle oysia ja neurologille, siellä ootin siihen mennessä jo pari tuntia kun huudettiin TAAS verikokeeseen, osa oli samoja kun mitä äitipolilta otattivat. No, ei siinä, minähän taas luovutin verta siinä ollessani ja odottelin neurolle pääsyä.
Sitten vihdoin lääkärin luo ja olin siinä jo, että JES, nyt mä pääsen kohta kotiin. Ni paskaa....
Lääkäri tekee tutkimuksiaan siinä ja samalla sanoin sitten että nyt kyllä tuo pää on tosi kipee, mut kipee siitä, että oon ollu koko päivän syömättä kun aamulla kasiks menny tonne äitipolille ja aamupalan söin kotona sillon ku poika heräsi, eli jotain 5.30 aamulla ja tuohon mennessä kello oli jo jotain puol kolme. No, sain ruokaa mutta samalla lääkäri päätti, että kun se vannemainen kipu on päässä edelleen ja ollut jo viidettä vuorokautta putkeen, että nyt laitetaan tipalla lääkettä ja samalla nesteytetään...
okei, ei siinä pisteltäväksi taas...
Sitten oli kyllä jotenkin tylyn olonen sairaanhoitaja joka teki juttuja siinä, otti kokeita muitakin ja sitten alko laittaan tippaa, ni ei IKINÄ ole käyny tipan laittaminen niin helkutin kipeetä!
Mulla on nyt käsivarsi molemmin puolin mustana kun tää kyseinen hoitaja pisti "pariin" otteeseen suonesta läpi....JA on tosi kosketusarkana kokonaan!
No, lopulta pääsin kuitenkin kotiin, ens viikolla sitten uus käynti äitipolilla ja pissan stiksaus jatkuu kotona joka toinen päivä ja AINA huonon olon sattuessa.
Että tämmöstä...
Ja juu, ei lähteny pääkipu ei, vasta kotona kun pääsin levähtään, autto se paremmin siihen ku mikään muu...

Sori omanapaisuus, laittelen myöhemmin sitten kommenttia sinne...

buam 31+2
 

Yhteistyössä