**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Iltaa!

Tänään oli elokuvapäivä! Käytiin esikoisen kanssa katsomassa Prinsessa ja sammakko. :D Tyttö oli ensimmäistä kertaa elämässään elokuvissa, ja oli kuulemma hieno kokemus. Nenäliinaakin pieni herkkis tarvitsi surullisimmassa kohtauksessa, melkoinen elämys taisi siis olla. :) Pikkusisko kävi sillä välin isin kanssa kahvilassa ja pallomeressä, ja oli kuulemma ollut hauskaa hänelläkin. :)

Tiitu87, mulla on ihan jatkuvaa tuo tuollainen olo kävellessä, en tarvitse kuin muutaman askeleen, ihan täällä kotonakin, ja olo on juuri kuvailemasi kaltainen; mahaa kiristää ja sattuu kun kävellessä, alapäässä tuntuu painetta ja muutakin outoa... Ja tällaista mulla on ollut aiemmissakin raskauksissa, nytkään ilmeisesti ei ole kuitenkaan mitään kummempaa muutosta kohdunsuulla aikaan saanut, ainakaan puolentoista viikon takaisessa tarkastuksessa ei mitään hälyyttävää ollut tapahtunut. Kohdunsuu oli pehmentynyt kyllä, mutta se on uudelleensynnyttäjällä ihan normaalia, ja itseasiassa mulla oli tässä vaiheessa jo esikoisen aikaan niin käynyt, eikä se silti ennustanut ennenaikaista synnytystä. Mutta inhottavaa tämä olo silti on, tosiaan, tuntuu ettei enää voi tehdä mitään ilman että koskee aivan liikaa. :/

Ja Empuuu tuollainen turvotus mulla oli kakkosen viimeisinä 4 viikkona, ihan järkyttävää! Mulla ainakin jalkojen iho tuntui suorastaan ratkeavan turvotuksen johdosta, ihan kauheaa. Mitkään kengät eivät meinanneet mennä jalkaan, ja jos jotkut sai survottua, puristi ja sattui kamalasti. :( Neuvolassa asiaa tuskailin, mutta koska pissa oli aina puhdas, eikä mulla ollut verenpaineetkaan kuin n.110/70, ei oltu huolestuneita ollenkaan. :| Lepoa ja runsasta juotavaa, vihreää teetä, ananasta... kehoitettiin nauttimaan. No, eipä niistä mitään apua ollut, eikä turvotus mulla kadonnut kokonaan kuin vasta pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Tällä kertaa turvotus ei mulla, vielä ainakaan, ole noin massiivista, mutta kunnon kuopan saa kyllä jo nilkkaan ja sääreen sormella painamalla... Niin, ja kakkosen aikaan mulla riitti migreeniä ja muutakin pääkipua ihan loppuun saakka, jopa välittömästi synnytyksen jälkeen pamahti migreeni päälle, ilmeisesti ei sitten kuitenkaan mulla ollut merkki mistään raskausmyrkytyksestä tai muustakaan, olipahan vaan ikävä vaiva.

Empuuulle onnittelut minultakin uudesta asunnosta! :flower: Kaksiossa mahtuu kyllä (pienessäkin) ihan hyvin asumaan yhden lapsen kanssa. Me asuimme esikoisen kanssa melkein 3 vuotta 50m2 kaksiossa ennen kuin muutimme tähän nykyiseen 70m2 kolmioon, josta nyt pitäisi taas pikkuhiljaa paeta suurempaan... Kun vaan saisi aikaiseksi laittaa asunnon myyntiin jne.

Mahaa kiristää ihan tolkuttomasti, ja vauva myllertää hirmuisella energialla, kohta ratkeaa varmaan vatsanahka. Asennosta en juuri nyt osaa sanoa juuri mitään, tuntuu kuin olisi moninkerroin tuossa keskellä vatsaa. Pää tuntuu ehkä tuossa navan kohdalla, ja jalkoja ja käsiä tuntuu riittävän ihan joka puolelle. Huh.

Viime yönä näin unta että vauvan kasvot saattoi erottaa vatsanahan läpi ihan selvästi, ja vauva näytti ihan nuoremmalta tytöistämme. =) Vauva myös sitten syntyi unessa, ja synnytys oli ihan tolkuttoman helppo ja kivuton :D Muistan sanoneeni että "näitähän synnyttäis vaikka joka päivä, jos tää olisi aina yhtä helppoa! Ei tarvinnut ponnistaakaan kertaakaan!" :LOL: Ihan muutama yö sitten näin myös synnytysunen, silloin vauva oli ihan hirmuisen pikkuinen syntyessään, ehkä n. 10cm, ja joutui heti happikaappiin, jossa vauvasta otettiin jatkuvalla syötöllä passikuvia. Melkoista keskoshoitoa siis, heh. :D Ilmeisesti pää työstää nyt tulevaa synnytystä täydellä teholla, ja taitaa tulla synnytys öisin eteen vielä monta kertaa ennen varsinaista koitosta. Tosin, toissailtana meinasin kyllä oikeastikin lähteä sairaalaan näytille, kun päivän pulkkailureissu sai illalla aikaan mahtavat supistukset pitkälle aamuyöhön, miehen mukaan näytin ihan valmiilta jo. Olo oli kyllä ihan samaa luokkaa kuin kuopusta synnyttäessä sairaalan keinutuolissa istuessa. Onneksi nuo supistukset sitten kuitenkin laantuivat ja aamulla oli enää laimeampaa supistelua jäljellä. Rauhallisesti tässä nyt sitten täytyisi kuitenkin koittaa ottaa, ja taidan nyt viimeistään jättää nuo pulkkailureissut miehen hoideltaviksi. Siis itse en tietenkään pulkkamäkeä laskenut, enkä pulkkaa juuri vetänytkään, kuopusta hieman matkaa alamäkeen kotiinpäin mennessä vain, ja siinä ei juuri vetämisestä voinut puhua, pulkka meni ihan omalla painollaan eteenpäin.

Vaan jospa sitä ottaisi tässä illan päätteeksi vielä kupin-pari vihreää teetä, ja sohvalle jalat ylöspäin! Mies on kummipoikamme (16v) kanssa katsomassa Avataria, siispä mulle jäi lasten nukutus tälle illalle. Ja nehän eivät siis nuku vielä... :whistle: Äkkiä siis hampaidenpesulle ja sitten lukemaan prinsessa-satua, luulen että uni tulee silmiinsä tänä iltana aika nopeasti. =)

Bliss ja pikkuinen 32+4
 
fantastic ja sr
niin sitä minäkin ihmettelin kun olin ajatellut et tietenki pystyasento helpottaa. tuolla sairaalassa mihin oon menossa ei ole ku 1 ainut vaihtoehto synnyttää, se sänky ja selällään.. niin se kätilö siellä sanoi. ei ole jakkaraa tms... avautumisvaiheessa ainakin haluan olla ehdottomasti pystyssä, amme sieltä löytyy kyllä myös =) ( sairaalana mulla lpks)

synnytys on ollut nyt enemmänkin mielessä, toisaalta sitä jo odottaa ja toisaalta pelottaa ihan tosissaan! :D

hei mites teillä muilla on synnytystapa-arvio?? :wave: :wave:
mua jännittää et olis iso vauva tulossa, vaikka ei siihen sen kummempaa syytä olekkaan ( ei sokeria pissassa tai muuta)
mutta olishan se kiva tietää kuitenkin et normaalimitoissa mennään :D
en nyt muista millä viikoilla mulle sinne oli aika, mut aika myöhään se oli ( olikohan 36+jotain)

tänään on oltu päivä liikkeellä ja tuntuu selässä!! :$ mahakin ku iso ilmapallo. vauva on ollu selkeesti vaisumpi, mites muilla onko vauva kotona vilkkaampi kuin esim. kylästellessä? =)
 
Rosahdus mulla on veriryhmävasta-aineita veressä ja se voi aiheuttaa vauvalle anemian - siitä syystä seuranta ollut äitipolilla. Eli mulla ja miehellä on yksi eri tekijä veressä ja vauva kaiketi perinyt isältä sen jne.. Mutta tämä nimenomainen vasta-aine (anti-c) ei yleensä aiheuta ongelmia ja niinpä minullakin on vasta-ainetasot olleet hyvin matalat ja vauvalla kaikki hyvin. Hyvähän se on että kuitenkin seurataan, kun on komplikaatioiden mahdollisuus olemassa. Niin ja siihen jakkaraan vielä: ei sen miehen ole pakko siellä takana olla tukemassa - muistaakseni viimeksi kätilö kysyikin että halutaanko mies siihen tukemaan vai jotain muuta.. en nyt muista mikä se vaihtoehto oli, kun meille oli/on ihan selvää että mies tukee siellä selän takana.

Hilipatuinen kohdunkaulanpuudutteen voi osaava lääkäri laittaa vaikka siinä vaiheessa kun olet 9½ cm auki - eli se laitetaan siihen reunaan, ei sitä kanavaa tosiaan ole siinä synnytysvaiheessa jäljellä. Viimeksi mulle laitettiin tosiaan lisäsatsia siinä vaiheessa kun oli 1cm reunaa jäljellä, niin siihen sai laitettua - sitten tuli yksi supistus ja olin täysin auki. :D

Kaikille turvottelijoille ja kipuilijoille ja supistelijoille jaksuja :hug: :wave:

Nyt lähen iltapalalle, onkin nälkä stepperi-treenin jäljiltä :p

stoppsi 34+4

muoks. Pitäisköhän mun tilata neuvola-aika tähän väliin, kun seuraava olisi rv 37, kun munhan oli alunperin tarkoitus käydä ä-polilla rv 36, mutta sitä ei nyt olekaan... eli mullahan jäisi lääkärineuvolakin välistä vai? Mitä tekisitte? Eihän mulla mitään vaivoja ole, kaikki arvot kunnossa jne...
 
Huomenta.

Minä olen myös Rh- verinen ja joutunut veriseurantaan. Ihan eka odotus päättyi km ja silloin vasta selvisi tuo veriryhmä.

Empuuu tuttua turvotusta, neljännen kohdalla oli jalat kuin pallot. Nyt käytän tukisukkia joita olen ylöistänyt täällä eikä ainakaan vielä mitään turvotusta ole. Viikkoja vasta 32+

Kampaajalla kävin eilen, nyt on jotain malliakin tässä päässä ja mukava ja helppo laittaa. Ja jos ei jaksa niin onneksi on söpö pipo :heart:

Nyt erotuomariksi..

-Chiq ja Taneli rv 32+2

ja kääks, huomenna jo maaliskuu! Miten tämä aika voi rientää näin?
 
merkkailen luetuksi :)
mites teillä muilla sf-mitta? kaikki on luullu että odotan kaksosia kun maha on pompsahtanut kasvaa ihan mukavasti.. viime ke oli neuvola (rv34) ja tuolloin se oli 35,oli kasvanu mitta kahdessa viikossa 4cm.
synnytystapa-arvio:minulle sitä ei tehdä koska kyseessä on jo kolmas,mutta rv 36 on ylimääräinen lääkäriaika ilmeisesti nopean synnytyksen pelossa..puhui se lääkäri silloin että mietitään käynnistämistä.itsestä moinen tuntuu hullulta ja luulen etteivät ihan vähässä tingassa käynnistä.
onko teillä jo kaikki vauva jutut valmiina?
Angelia rv 34+4
 
Katyana onneksi selvisitte säikähdyksellä!
Meillä kans tuo keskimmäinen on saanut lipaston kaadettua päällensä, meillä kävi siis aavistuksen verran pahemmin, mutta parilla mustelmalla siitäkin selvittiin. Lipasto tavaroineen painaa varmaan tommoset 50kg, joten kyllä sitä tosiaan säikähti. Ja ihan samasta syystä se meilläkin kaatui. (täytyis varmaan kaikki huonekalut pultata seinään kiinni)

stoppis varmaan oman mielenrauhani vuoksi sinuna varaisin neuvola-ajan tähän väliin.

Lunta vaan sataa lisää ja lisää. Yölläkin sitä oli tullut melkoisesti, aamuyöllä kävi aura-autokin. Onneksi edes vähän on saatu (siis mies saanut) pudotettua sitä katolta.
Vielä sais mennä uudestaan, mutta katotaan nyt. Ei siis ole yksi niistä jotka on pudonnut vastaavassa hommassa katolta.

Mutta, nyt "karhaamaan" lapsia pihalle.. vähän nauttimaan tuosta runsaasta lumesta.

KiiajaVille 35+2
 
tiitu87 ja Bliss Piti teille ruveta kommentoimaan et mulla on kans tota just samaa tuntemusta ihan useasti päivittäin. Niin oli silloinkin kun esikoista odotin. Tympeää!

Synnytystapa - arvio Tyttöä ku ootin ni ei ehitty tehdä, ja nytkin se ois viimeisen nlalääkärikäynnin yhteydessä rv 39, joten saapa nähdä miten käy.. Vaikka kyllä mä synnytän ilman mitään arviointejakaan, kai. :)
Ois kyllä kiva jos jonkinlainen painoarvio tehtäis vauvasta, se viimesin tehtiin rakenneultran yhteydessä ja sillon pikkunen paino sen 400g. Mä vähän veikkaan, että poika taitaa nyt olla pikkusen isompi! :D

rv 35+3
 
marjutti Pystyasennossahan voi synnyttää muutenkin kuin jakkaralla, esim. miehen kannattelemana tai polvillaan. Ja jakkaraa voi vuokrata ainakin tuolta aktiivinen synnytys ry:ltä, hinta 10 euroa + rahti. Toki saat sängyllä synnyttää, en painostusmielessä kirjoita. Vaan niin, että tiedät, että se on synnyttäjän päätettävissä kuinka haluaa synnyttää, ei kätilön.

Oma suurin pelkoni synnytystä kohtaan nimittäin oli se, että joudun jonkun akan määräiltäväksi, ja nyt kun olen valmistautunut itse ja perehtynyt asiaan, niin ei pelota synnytys enää. Ainakaan siinä mielessä, kipuja odotellessa ;)


( . ) Anoppi ostanut pinnikseen reunasuojukset, patjan ja peiton. Täällä ei tarvitse tehdä mitään hankintoja näköjään itse =) Ihanaa, kun auttaa, anoppi on erittäin rakas mulle. Ne vaunut edelleen on isoin tekemätön hankinta, sekä lipasto. Vaunuilla ei ole kiirettä kuitenkaan, ehtiihän ne hankkia vaikka syntymän jälkeenkin. Lipasto ois kivempi, niin saisi niitä vaatteita johonkin. Pitää vielä pestä tutulta saadut vaatteet, kun haisevat niin voimakkaasti pesuaineelle. Pähkinöitä käytetään meilläkin, niinkuin vissiin unicolla jos muistan oikein?

Etelässä on +asteita :eek: Ehkä se kevät siis tulee sittenkin, ja vauvat :D
 
syysmama ja Bliss paljon voimia teille kans sinne.. on niin tylsää kun ei voi oikein mitään tehdä. Haluisin käydä kaupolla viellä mutta aika vaikeaa se on.. no kolme viikkoa itselläni ja sitten toipuminen ja sen jälkeen voin kävellä normaalisti!

Onko muilla jalat kipeät ollenkaan.. mulla kyykystä nouseminen on ihan kauhean vaikeaa nyt.. sattuu nivusiin ja muutenkin jalkoihin..

ihanaa täällä etelässä tosiaan on + asteita.. eilen oli +4 ja nyt en sit tiiä kun en oo käynyt katsomassa. mutta kaipa se kevät sieltä tulee:)

samalla kysäsen että riittääkö jos siis on + asteita että vauvalla on sairaalasta lähtiessään sisä vaatteet ja fliis puku sekä toki pipo ja tossut sekä hanskat+ kaukalossa ollessa peitto??

tiitu ja nella rv36+2
 
Täällä pukkaa taas flunssaa päälle :$ Tänään piti mennä kummipojan puolivuotispäiväkahveille, mutta pakko jättää väliin, etten tartuta, etenkään sitä pientä. Harmittaa kyllä.

Oikeastaan tuohon synnytysasentokeskusteluun tulin kommentoimaan, että ainahan ei synnytysasento ole synnyttäjän päätettävissä (kuten omalla kohdallani), vaan vauvan voinnin takia on synnytettävä jossain tietyssä asennossa. Useinhan kuitenkin synnyttäjän toiveita voidaan kuunnella, mutta tosiaan on tilanteita, joissa vauvan vointi (tietenkin etusijalla :heart: ) ratkaisee asioita. Synnytystapakaan ei aina ole synnyttäjän päätettävissä, esim. itse en missään nimessä haluaisi sektiota (sektiopelko), mutta jos vauvan voinnissa jotain hätää, niin tottakai sektio tehdään ja sitten itsekin sitä haluan. Tottakai on hyötyä ja kannattaakin valmistautua ja ottaa selvää asioista etukäteen, mutta liian tarkkaa suunnitelmaa ei kannata sen takia tehdä, ettei sitten tule pettymyksiä, jos ei menekään suunnitelman mukaan. Ja tarkoitus ei ollut pelotella, vaan ihan omien kokemusten pohjalta kertoa. Pääasiahan on se, että vauva syntyy :heart:

Stoppis kyllä varmaan voisit neuvolasta kysäistä, että menetkö tässä välissä siellä käymään? Lääkärineuvolan asiat hoituu kyllä 37 vkon äitipolikäynnillä, ettei lääkärissä tarvi neuvolan puolella käydä.

Voi ei, kuinka pieni vauva kesäkuisissa syntynyt :eek: toivottavasti kaikki kuitenkin sujuisi hyvin pikkuihmisellä, ei tosiaan ole helppo alku.

Meilläkin mies saanut katolta lunta pudotettua, eikä myöskään pudonnut onneksi =) Selkänsä kyllä sai kipeäksi.

Nyt sohvalle pötköttämään.

siru 32+2
 
Stoppis samaa mä äsken katselin. :eek: Hui!
Ja toinen mikä tuntuu hullulle on marraskuisten pino täällä. Hullua hullua. :D

tiitu Eiköhän tuo riitä kotiuttamisvaatteeksi jos on lämmitetty auto vielä millä matka taittuu. :)
Meillä on tarkoitus pistää "alusvaatteet": body ja puolipotkarit, sitten väliasu: Sellanen fleece-"takki" ja fleece-housut, sitten sellainen melko kevyesti topattu puku. Niin ja tietty, tumput ja tossut ja myssy. Ja kaukalossa on peitto. Meillä matkaa sairaalasta kotiin on ehkä noin 10 minuutin verran jos niinkään kauaa... Mutta noilla aion kuitenkin kotimatkan taittaa, jos ei nyt jostain syystä nouse taas pakkaset kolmeenkymmeneen, sitten tuleekin ongelma.

Angelia
kyseli vauvajutuista. Täällä on pääosin kaikki valmiina tai siinä valmiudessa että mies saa sitten tehtyä loput sillä aikaa kun olen laitoksella tai sitten kun kotiudutaan. Mutta alkuun päästään tällä tilanteella mikä nyt on, enkä aio mitään valmisteluja nyt enää tehdäkään.

Täällä ei tehdä vissiin sitten ollenkaan tuota synnytystapa-arviota.

Omasta navasta sen verran, että tänään on taas supistellut enempi, saa nyt nähdä onko oikeesti jo merkki tulevasta vai vieläkö vaan mun kiusaksi supistelee. Enemmän on kuitenkin vielä tullut noita kivuttomia supistuksia, että jospa tässä nyt vielä pääsis ainakin viikolle 36...

Huomenna olis neuvola, kyllä mä sinne vielä haluaisin. :D Tosin en tiedä miten onnistuu sinne meno kun en noiden pukamien takia pysty istumaan yhtään, autoilu seisten ei kuitenkaan taida onnistua. :LOL: Täytyy ottaa huomenna puheeksi noi pukamat siellä terkkarilla, alan kaipaamaan oikeasti jotain helpotusta jo tähän vaivaan kun en enää itkemättä pysty istumaan edes hetkeä. Veskissä käynnit on ihan tuskaa. :( Noista apteekin voiteista ei tunnu olevan mitään helpotusta.

Mutta nyt vähän syömistä ja sitten lepoa.

- Hapsiainen ja Herne 35+4
 
Stoppis sori, ymmärsin väärin! En silti tiedä, onko tarpeellista käydä neuvolalääkärillä, kun kuitenkin olet äitiyspolilla ollut tarkassa seurannassa ja synnytystapakin lienee selvillä =) Sehän tuon viimeisen neuvolakäynnin tarkoitus on ja kuitenkin olet 39 vkolla menossa sinne äitiyspolille, ja jos jo käynnistyksestä puhuttu. Kohdunsuun tutkimisen takiakaan ei periaatteessa tarvi lääkärissä käydä, kun voi erityisesti uudelleensynnyttäjällä olla melko kypsä jo pidemmän aikaa, ilman että synnytys lähtee käyntiin. Ja sitten jos lähtee, niin sittenhän se tutkitaan synnärillä.
 
Soitin uudestaan Kättärille päivystykseen, jalat on melkein yhtä turvonneet kuin eilen, pää raskas/vähän kipeä ja tuossa ylhäällä kylkiluiden välissä tuntuu puristavaa kipua. Sama virsi kuin eilen; juo vettä, lepää, ota panadolia ja soita, jos olo pahenee. Mistä minä tiedän, jos vauvalla on hätä? :'( On tuo onneksi liikkunut ihan normaalisti, mutta silti...

Se nainen, joka vastasi puhelimeen, ihmetteli vaan "Jaa, mikähän sulla voisi olla?" Sanoi, että ruoka saattaa aiheuttaa tuommoista puristavaa kipua, varsinkin jos menee makuuasentoon syömisen jälkeen. Kyllä mä nyt tiedän miltä se tuntuu, tämä ei tunnu samalta. En ole edes syönyt aamupalan jälkeen mitään.
 
Sun Rise ja stoppis, kiitos kun valaisitte lisää tuota synnytysjakkara-asiaa. Mietinkin, että voisiko siinä synnyttää ilman toisen tukea esim. etunojassa, mutta kun en ole kyseistä vekotintä nähnyt eikä muutenkaan asiasta tietoa ole, niin päättelin sitten, että kyllä siihen joku varmaan tueksi tarvitaan.

Marjutti, minulla myös on välillä vähän pelko, että mitä jos vauva onkin hyvin isokokoinen. Minullahan oli sokerirasituksessa paastoarvo melkein rajoilla rd-diagnoosiin, mutta terveydenhoitaja oli kuitenkin sitä mieltä, että terveellinen ruokavalio ja liikunta riittää. Mutta kun monella tuntuvat esim. hedelmät, leipä, riisi jne. saavan verensokerin heittelemään, niin itselläni on välillä mielessä, jospa niin on minullakin ja vauva kasvaa liian isoksi jne. Melko hyvin olen pystynyt herkkuja välttelemään, mutta nyt vajaan viikon aikana olen kärsinyt ihan kamalasta makeannälästä ja ratkennut monesti herkuttelemaan esim. suklaalla. :ashamed: Synnytystapa-arviota täällä ei tehdä, joten pitäisi nyt todella ryhdistäytyä, ettei synnytyksessä tule yllätystä jättiläisvauvasta.

Veriryhmävasta-aineita näköjään katsotaan minultakin, mutta tosin vain kahden verikokeen verran raskauden aikana. Syynä edellisessä synnytyksessä saatu verensiirto.

Angelia kyseli sf-mitasta. Minulla viimeisin lukema oli rv 33+1 28 cm. (Esikoisen aikaan mitta on näköjään ollut 28 cm viikoilla 32+1.) Esikoista odottaessa sf-mitta näkyy olleen korkeimmillaan 34 cm rv 39+6 - rv 41+5, eli ei ole muuttunut sillä aikavälillä suuntaan eikä toiseen.

Kantoliinan itse ommelleet: mikä on suunnilleen kantoliinaan soveltuvan trikookankaan metrihinta? Täällä maalla kun ei ole noita kangaskauppoja, mistä hintaa voisi tiedustella, niin haluaisin ennen kaupunkiin kangaskauppaan menoa laskeskella, että millä hintaa tulee edullisemmaksi huutaa käytetty liina vaikka huutonetistä, kuin alkaa sitä itse tekemään.

Kiitos teille tuesta mummoni tilanteeseen liittyen. Onhan hänellä pian ikää jo 81 vuotta ja altzheimerin tauti on vienyt puhe- ja liikuntakyvyn jo vuosia sitten, mutta ovat nämä silti raskaita asioita kohdata.

Täällä myös on ulkona plussa-asteita, joten olin jopa niin reipas, että kävin pesemässä keittiön ja olohuoneen ikkunat ulkoapäin (ikkunanpesu ei todellakaan ole lempipuuhaani). Oma mielikin siinä kirkastui ikkunoitten kera. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fantastic4:
Ja just noiden syiden vuoksi esim. jakkarasynnytys on mukavampi ja kenties nopeampi ainakin synnyttäjän kannalta (samalla tietty lapsen.. ;) )
Siis kun painovoima auttaa lasta alaspäin synnytyskanavassa. Harvoin myöskään käsittääkseni joudutaan epparia tekemään koska kudokset pääsee eritavalla venymään kuin selällään/puoli-istuvassakaan.
Lisään tähän vielä kommenttia sen verran, että jakkaralla ei epparia välttämättä pystytä tekemään kun vauva painaa ja turvotus voi olla aikamoinen niin ei ole niin turvallistakaan. Ja jakkaralle ei saa mennä liian aikaisin, koska jos vauva on vielä kovin ylhäällä ja mennään siihen pöntölle ponnistelemaan niin se voi aiheuttaa veren pakkautumista tuonne alakertaan ja silloin tietysti turpoaa ja on ahtaampaa, ja mahdolliset repeämät tietysti myös vuotelevat eri tavalla. Mutta siis kannattaa kuunnella kätilöä ajoituksen kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Ei kai tää nyt enää voi olla normaalia turvotusta? :attn: Älkää oksentako...

http://i45.tinypic.com/sxyi4y.jpg

Ei ole vielä kertaakaan ollut näin pahana, näkynyt lähinnä nilkoissa, nyt on koko jalka kuin norsulla. :x Ei helpottanut turvotus yön aikana.
Tuommoiset mulla oli esikoisen kanssa viimesen viikon, mutta ei vielä näillä viikoilla, ja helpotti kyllä aina yöllä vähän kun nukuin jalat tuplatyynyillä. Sairaalassa ollessa (kun yritettiin käynnistää) viimeiset kaksi vuorokautta olivat aivan järkyttävät, ei ollut kuulemma lääkärikään urallaan vastaavaan törmännyt.

Niin ja greippi auttoi jopa paremmin kuin ananas! Mutta kyllä mäkin olisin huolissani kun on tota päänsärkyä ja kipuja muutenkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sun Rise:
Ja Rosahdus, voihan siinä jakkaralla istua vaikka eteenpäin polviinsa nojaten.
Tähänkin vielä sen verran kommenttia, ettei ollenkaan välttämättä onnistu... Kätilöllä pitää kuitenkin olla "näkymät" koko ajan. Eteenpäin nojatessa emättimen aukko on taaksepäin kallellaan ja muutenkin äiti ja maha ovat edessä. Jakkara on kuitenkin melko matala ja kätilö saa muutenkin olla melkein pää maassa ajoittain. Ja täytyy tietysti olla vähän tilaa ottaa vauva kiinni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja marjutti86:
hei mites teillä muilla on synnytystapa-arvio?? :wave: :wave:
mua jännittää et olis iso vauva tulossa, vaikka ei siihen sen kummempaa syytä olekkaan ( ei sokeria pissassa tai muuta)
mutta olishan se kiva tietää kuitenkin et normaalimitoissa mennään :D
en nyt muista millä viikoilla mulle sinne oli aika, mut aika myöhään se oli ( olikohan 36+jotain)
Mua kanssa jänskättää jostain syystä, että joku jättivauva tulossa! Ja mulla siis synnytystapaarvio 38+1!

Empuu onnea asunnosta!

Rosahdus :hug:
 
Emppuuu Voi hitto sentään!! :( Soita nyt huomenna aamusta heti sit ainakin neuvolaan! Mulla oli sillon marraskuulla noiden mahakipujen kanssa vähän samaa fiilistä, syömisistä ym. ja itse todellakin varsin hyvin tietää ettei se nyt luoja sentään mistään syömisistä ole kiinni!! :O
Ja sillon se vasta hirveetä olikin kun ei edes vauvan liikkeet vielä tuntuneet. Nyt sulla ja kaikilla muillakin on se hyvä "mittari" että liikkuuko vauva kuitenkin normaalisti <3
Mutta sinuna tosiaan soittaisin neuvolaan ainakin heti huomenna ja voithan sä kättärillekin marssia vain ovelle, eivät ne sua tutkimatta varmasti takasin kotiin lähetä! :D
Voimia kovasti!! :hug:
 
Empuuu jos sua huolestuttaa kovasti niin soita uudestaan sinne ja sano että olo on huonompi.
Toivotaan että pääsisit tarkistuttamaan vauvan voinnin ja tietysti ennenkaikkea oman vointisi että meneekö vielä "normaalin" piikkiin vai ei.

Synnytystapa-arvio kuopuksesta kävin rv 36+ sen vuoksi kun on se ms-tauti epäilys niin terveydenhoitaja laittoin lähetteen äitipolille kun ei itse tiennyt meidän sairaalan kantaa selkäpuudutuksiin. Tosin, ei tiennyt myöskään äitipolin lääkäri. Anestesialääkäri sitten loppuviimein ei sitä suositellut.
Nyt olen myös menossa 36+ viikolla äitipolille, lähinnä terkka oli nyt sitä mieltä että voisi suunnitella synnytyksen jälkeistä kipulääkitystä käden kipuiluihin, jos löytyisi semmoinen lääke mikä auttaisi ja voisi ottaa imetyksen kanssa. Niin ettei sitä tarttisi lopettaa "liian" aikaisin.
Samalla tietysti saa vähän varmuutta siitä vauvan koosta, eli onko sf mitta niin suuri pelkästään sen vuoksi että vauva on ylhäällä vai onko jotain yhteyttä vauvan kokoon.
Kuopushan painoi tuolloin 36+ viikolla jo sen n.3,5kg.

Tein tuossa jokunen aika sitten Unileverille reklamaation kun tiskiainetableteista puuttui suojakelmuja, semmoisista tableteista jotka laitetaan koneeseen suojakelmuineen.
Sain hyvitykseski 8e.

Nyt tein tilauksen cdon:ille, paketti tuli kotiin ja sieltä puuttui yksi tilattu tuote. Sen tilalla oli jotain aivan muuta, Supernatural -sarjan 4. tuotantokausi ruotsiksi. Vaikka olenkin sarjaa seurannut silloin kun se telkkarista tuli ei ruotsinkielen taitoni ole sitä luokkaa että mitään tuosta hyötyisin. Englantia toki osaan mutta kyllä varmasti jotain jäisi ymmärtämättä silti.
Hyvityksenä tästä heidän virheestä saan seuraavassa tilauksessa 3euron alennuksen. Vaikka en siis tavallaan reklamoinut asiasta, ilmoitin vain ja pyysin palautuskuorta tuolle sarjalle ja tietysti tilaamani tuotteen itselleni.
Ihan hyvä viikko siis hyvitysten suhteen.

Yleensä en reklamoi, mutta jotenkin tässä Unileverin tapauksessa ajattelin etteihän sitä saa mitään jos ei pyydäkkään. Enkä siinäkään vaatinut mitään hyvitystä, kunhan vaan ilmoitin mielipahani asiasta ;)

Nyt muuten alkaa välillä tuntumaan että vauva olisi mennyt alaspäin, alkaa hengitys olemaan helpompaa!

KiiajaVille
 

Yhteistyössä