**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Donu ei se mitään haittaa mut aattelin oikasta ...sit pitiki käydä selaileen tekstit etten mää oo höperyyspäissään kirjotellu mitä sattuun :D :LOL: hih..onneks en oo...


Stoppis mulle laitettiin kaksi kertaa se kohdunkaulanpuudute sillo viimeks. ja ekakaan ei vaikuttanu heti ja mulla oli todella kokenut mieslääkäri jota kätilö kehu maasta taivaisiin että .."onneks sattui hän olemaan paikalla..plaplaplaa" mä aukesin ihan hetkess 5cm -> 10cm ja siitä ponnistamaan niin ei kyllä ollu mitään lääkettä päällä eikä ees ilokaasua antaneet jakkaralle kun pyysin et ees yks imasu :D mutta voihan se olla et on tuikattu väärään paikkaankin...

buam olipahan käynti :hug:
Oyssistä puheen ollen...mä saisin tulla sinne synnyttämään jos vaan haluaisin...luottamus kun "hiukan" horjuu tähän omaan laitokseen tiettyjjen syiden takia :(
mulle sanottiin et mä voin vaatia muualle synnyttämään ja parashan olis mennä Oys:siin. siellä on 2008 kesä-heinäkuun vaihde vietettykin :'(

KiiajaVille: juu kysäseppä. tosiaan poikaa kun synnyttämään menin niin ite sanoivat että ammeeseen et nyt voi mennä kun ei oo sellasta kätilöä joka vesisynnytyksiä hoityaa...en muista et oliko se niin et eioo koko talossa vai ei ollu vuorossa...siinä oli niin muut mielessä

nyt pitää lähteä viemään esikoista päiväkerhoon...hän käy siellä kerran vkossa/ 2h kerrallaan ja pomppii jo innoissaan tuolla reppunsa kanssa...

nasum ja napero 31+5 :heart:
 
Buam :hug: johan oli päivä! Onneksi vauvalla on kaikki hyvin, kaikki muu onkin sitten todella kurjaa. Toivotaan että vaivat helpottuisi itsestään, tai että ainakaan samaa kohtelua et joutuisi kokemaan uudestaan.

Eilen taas supisteli :headwall: oikeastaan aika kipeesti. Mies oli jo viemässä mua sairaalaan, mutta totesin että jos nyt kuitenkin koitettaisiin kotikonstein hillitä supistuksia. Eli gramma parasetamolia ja iso lasillinen vettä ja lepäämään. Muutama supistus tuli vielä sen jälkeen mutta sitten loppui.
Siinä illalla vauva oli myös tosia alhaalla, mutta aamulla taas kivunnut ylös.

Kohta täytyy ruveta vääntämään niitä muffineita.. eilen en pässyt kauppaan. Tai olisin voinut mennä mutta kun ukko oli katolla pudottelemassa lunta niin en viittinyt lähteä. Olisi kuitenkin tippunut sillä aikaa sieltä alas.

Mutta nyt testaamaan josko yksi peli toimisi tällä koneella.

KiiajaVille POKS 35+0 :heart:
 
Buam :hug: :hug: Jopas sulla oli päivä....

Mä illalla tilasin vauvalle vaatetta monestakin nettikaupasta, kun pengoin noita omia varastoja eikä pojalle sopivaa vaatetta löytyny juuri mitään. Iski paniikki ja eikun shoppaamaan :D Siskolta saan kuitenkin jotain pieniä lainaan, mut tuntuu että pitää olla jotain "omaakin" kun ei tiedä kuinka paljon sitä vaatetta sitten saa lainaan, ja riittääkö pienemmät vaatteet. Tilasin 56-62cm puolipotkareita, bodyja, unipuvun, olkainpotkareita jne.

Vauvan sänky pitäis hakee varastosta ja kattoa täytyykö laittaa maalia pintaan. Ja nlasta täytyy muistaa kysyä minkäkuntoisia kaukaloita siellä on vuokrattavana, jos ovat ihan kuluneita niin eikun ostamaan oma. Kamalasti vielä tehtävää ennenkuin vauva saa tulla :eek:

:heart: Lanfear 33+2 :heart:
 
Ainiin, tuota jakkaralla synnyttämistä piti kommentoida....Saako oysissa synnyttää jakkaralla, tietääkö kukaan??! Ammeessa ei ainakaan saa, viimeks kysyin kun siinä oli niin mukavaa kelliä :D Kohdunkaulapuudute ei mulla auttanu tippaakaan, joten kakkosen synnytin käytännössä luomuna ja olihan se yhtä hel....tiä :kieh:
 
Pikaisesti vaan tulin kysäsemään, ennenkuin pitää lähteä hakemaan esikoinen kerhosta, että osaako joku sanoa, että saako Tyksissä synnyttää jakkaralla tai ammeessa? Jompi kumpi vaihtoehto kiinnostais kovasti, kun molemmat aikaisemmat olen synnyttänyt sängyllä, mutta ei sitten varmaan ole ollut paras paikka minulle, kun kuitenkin molemmissa ponnistusvaihe kestänyt sen 1,5h... :whistle:

Nyt täytyy lähteä... :hug: kaikille!

-Niiskuneiti ja Julle 31+3-
 
Olipa Buamilla päivä :hug: Toisaalta varmaan ihan hyvä että tutkivat tarkkaan ettei tarvi olla huolissaan :)

Omaan napaan ei oikeestaan mitään uutta. Miehelle on ehkä tulossa toosi hyväpalkkainen työkeikka ulkomaille vielä rv 37, mutta se ei ole todellakaan varmaa ja ei tämä vauva ehkä masussa pysy niin pitkään edes...

Kaikille halin tarvitsijoille :hug:, mä lähden kanssa kauppaan ja kirjastoon miehen ja pojan knasa. PAKKO saada tehdä vähän edes jotain...

ainiin piti vielä lisätä omaa napaa että huomenna sitten hyvinkäälle äitipolille kontrolliin siitä lapsiveden määrästä, soittivat tänään :)
 
Kaikille :hug: jotka sitä tarvitsevat.

Mulla oli synnytystapa-arvio nyt sitten. Eipä siinä mitään, vauva painoi 3081g eli esikoisen kokoluokkaa tulee olemaan. Lantiosta mahtuu ja muuten paikat pehmeät mikä on uudelleen synnyttäjälle tavanomaista. Ja vauva oli ylhäällä, kuulemma laskeutuu usein vasta synnytyksessä uudelleen synnyttäjällä. Kanavaa 3cm ja paikat kiinni. Eli supparit eivät olleet saaneet aikaiseksi mitään :/

Synnytyksen ennusmerkeistä vielä - oletteko kuulleet että naisen ylähuuli turpoaisi omituisesti synnytyksen ollessa lähellä? Anoppi meinaten tuossa eilen lohkaisi että mun suusta näkee että synnytys on lähellä. No, Jorvissa mikään ei tänään ainakaan viitannut tähän.

 
buam :hug:
Johan oli polireissu! Toivottavasti pääsisit lepäämään loppuraskaudessa mahdollisimman paljon.

Poika heräsi tänään normaalia aiemmin, joten nukkuu nyt päikkäreitä. Varmaan puoli tuntia vaan, mutta saanpahan kirjottaa tänne ja istahtaa.

(.)
Eilen illalla oli niin tukala olo. Masu ahdisti eikä hyvää asentoa löytynyt. Mitään ei tehnyt mielikään, mutta pakotin itseni kuitenkin syömään. Yö meni normihuonosti ja aamulla tukala olo jatkui. 2 viikkoa sitten sattui todella kipeästi oikealle alamahaan ja se sama kohta on välillä ilmoitellut itsestään. Tänään se sama kohta on sitte koko ajan kipeä, paitsi kun on levossa. Soitin neuvolaankin että jos se on joku oire jostakin, niin tulee ainakin kysyttyä.. Ei keksinyt mitään syytä. Sanoi, että jos kipu jatkuu vielä pidemmälle päivään tai voimistuu, niin soitan synnärille. Siellä osaavat sanoa varmemmin mitä on. Katsellaan siis.

Johan teitä on monia joita suppailee kipeesti. Jo nyt. Olisin odottanut ensi kuun puolella vasta..
Rauhallisesti siis mammat! :)

Voimia kaikille!

Greddy ja Piksu 34+2
 
Muaki kiinnostaa amme/jakkara synnytys ja todellaki haluan kokea molemmat jos vain mahdollista. esikoisen synnytin iha sängyssä. siin kyl tuntu et ei tuu hommasta mitään :D

Piti kysyä tosta vanhempainrahapäätös jutusta et kauan meni ku päätös tuli? mulle ei vieläkää tullut päätöstä ja äippäloma alkaa 17.3.

viikonloppu taas alkaa et joha viikko vierähti. ei mitään suunnitelmia oikeen, et nyt lähtis vaan lenkille kun on nätti ilma eli arska paistaa -6 pakkasta. Tänään sit ku mies kotiutuu töistä lähettäis koko perhe ulos syömään ihan ravintolaan :)

mut oikein mukavaa viikonloppua kaikille!

joillaki tais olla auennu paikat et synnytys käynnistymässä jne. mut kuhan nyt kaikki ei rupee synnyttämään oikee kovalla rytäkällä :LOL: jospa vauvat pysyis masussa vielä


arska äippä+ tyty 32+0
 
Minuakin kiinnostaa tuo jakkarasynnytys, jos nyt sitten alatiesynnytykseen päädyn/päädytään. Miehelle taisi kyllä jäädä vähintään yhtä suuret traumat esikoisen syntymästä, kun hän suosittelisi nyt sektiota (pelkää, että selkä menee taas ja tällä kertaa halvaantuisin, kun viimeksikin oli muutamasta tunnista kiinni) ja odottaa vain kuulemma, että minäkin tulisin järkiini. No, en tiedä vielä, en yhtään tiedä.

Amme kiinnostaa minua myös. Pitääkin selvittää Phks:n käytäntöjä ammeen ja jakkaran suhteen. Samoin tuo puudutushomma on tietty osaltani täysin auki.

Buam :hug:

Kävin sitten eilen viimeistä kertaa tälle keväälle bailatinossa. Tanssin varmaan yhtä paljon kuin pidin taukoa.. :) Supisteli tosi paljon ja kesken kaiken vessassa käydessäni paperiin tuli hieman verta. Eiköhän se ole merkki, että nyt pitää lopettaa.

Nyt ei muuta tällä kertaa. Viikonlopuksi reissataan entisten naapureiden luokse kylään Tampereen seudulle. Jospa synnytys ei kuitenkaan vielä siellä alkaisi..

Piipa rv 33+4
 
Poppeliini, asutko Tampereella vai jossain lähikunnissa? On totta, että Tays ei järjestä enää synnytysvalmennusta mutta kaupunki/neuvola kyllä järjestää tamperelaisille vastaavan synnytysvalmennuksen. Me oltiin siinä juuri viime viikolla ja maaliskuussa taitaa olla seuraava. Sairaalan tutustumista ei enää ole mutta muuten perusasiat käydään valmennuksessa läpi. Samat infot toki löytyy sieltä PSHP:n sivuiltakin.
 
Etsin minäkin vanhat neuvolakortit teidän sf-mitta-juttuja lukien. Maksimi SF ollut 34 ekassa, toinen tuli vähän ajoissa joten siitä kai ei päästykään maksimiin. Nyt oli alkuviikosta kohdunpohjan korkeus se 34cm. Mutta kyllä sekin riippuu sekä läskin määrästä ja vähän myös mittaajasta.

Mutta ihmettelin sitten edellisten neuvoilakorttien neuvola ym käyntien määrää. Esikoisesta yhteensä 9 käyntiä (th+lääkäri+kerran ä-poli). Kakkosesta 6 käyntiä, ok pari-kolme olisi tullut lisää, jos olisi mennyt laskettuun aikaan. Ja nyt sitten jo tänään 36+0 viikolla 17 merkintää kortissa, niistä noin puolet sairaalan puolella. Jos muuten ei tietäisi, että on "komplisoitunut raskaus", siitä kyllä sen huomaa! Ja lisää käyntejä on edessä, jos tämä vauva vielä mahassa pysyy.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Mirabel 36+0
 
No kylläpäs onkin Buamilla ollut päivä! :hug:

Jakkarasynnytystä aloin minä jo aatteleen joskus aikasemmin kun joskus joku täällä sitä mainitsi. Ja nyt heräs vielä suurempi kiinnostus kun oon lukenut lisää teidän kokemuksia siitä. Viimeks synnytin ihan sängyssä, eikä ollu mitään ongelmia, mut voihan sitä jotai muutakin kokeilla ;) Tuntuu että noi kätilöt laittaa suorilta vaan sängylle jos ei osaa ite sanoo et haluu jotain muuta.
Nyt oonkin miehelle sanonu, et pitää huolen ja muistaa sanoo, että mä EN halua epiduraalia ja että tota jakkaraa haluisin koittaa mikäli mahdollista! (jos en saa ite jostain syystä sanottua)
Joku kirjotti siitä, että kun mies on siellä takana tossa jakkarasynnytyksessä, niin tuntee tekevänsäkin jotain, kun mun mies sano pojan syntymän jälkeen, että oli kauhee vaan olla siinä kun ei voinu ite tehä mitään..

Vauvalle on tullu kyllä kauheet voimat!
Eilen illalla nukkumaan mentäessä yritti tulla kyllä siihen malliin kyljestä läpi että..! Ja taisin puoliunessakin kirota, kun ei tuntunu kauheen mukavalta! :/

Katyana & NaNNa ? 31+1
 
Onnea poksujille. :)

Tuosta synnytystavasta, täällä ammesynnytys ei mahdollinen, jotenkin ehkä tuo jakkarasynnytys voisi olla kokeiltava. Tosin mistä mä tiedän onnistuuko täällä sekään. Terkkari suositteli kontillaan synnytystä ja kyljellään synnytystä.

Buam
voi mikä päivä ollut! :hug:

Sapfo Mä itse asiassa luin just joku päivä sitten tuosta ylähuulen turpoamisesta ennen synnytystä. Joillain siinä on ainakin ollut perää.. Ja arvaa vaan olenko tarkkaillut nyt omaa ylähuultani, ei mielestäni ole kyllä turvoksissa. :LOL:

Omasta navasta (ja ehkä vähän alempaakin. :D )
Täällä viime yö meni taas valvoessa. En tiedä onko syynä jo tuo tuleva täysikuu vai mikä, mutta en vaan osannut nukkua. Jännästi kyllä heittelee mun unenlahjat.
Välillä tulee kivuttomia supistuksia, muutama vähän kipeähkökin on osunut joukkoon, mutta en voi sanoa että mitään kamalan kipeitä olisi ollut. Eilen kipeyty alaselkä kun käytiin kaupassa, sen jälkeen olo oli muutenkin aika tuskainen.

No tänään sitten olen ollut taas jalkeilla koko päivän, olo on väsynyt ja helposti tulee nyt taas noita kivuttomia supistuksia mutta ei muuta. Jospa tuo Herne nyt pysyis ainakin maaliskuun puolelle matkassa, mielellään vielä parikin viikkoa... Ei haittais yhtään vaikka lääkärin ennustus heittäis pahastikin nyt.

Mikä mua on vaivannut nyt eilen ja tänään tosi paljon on noi saakutin peräpukamat. En pysty istumaan yhtään. Tuon vaivan kun saisi pois niin olo olisi paljon parempi. :(

Mutta nyt lepoa taas. Tilasin miehen tuomaan mulle Hesestä hamppariaterian kun palailee kohta veljensä valasta, tänään en jaksa miettiä mitään muuta syömistä. Joskus saa vähän possutellakin. ;)

- Hapsiainen ja Herne 35+2
 
hapsiainen mua kiinnostais synnytysasentoina konttausasento ja kyljellään, mut meille sanottiin synn.valmennuksessa et kaikista paras selällään jalat (niissä niin inhottavissa!) jalkatuissa... et ei esim. kontallaan niin helposti vauva tuu ulos. en tiiä sitte miks mulle sanottiin nuin, mutta sillon vähän ärsytti kyllä... :|

tänään on nipistelly taas vähän enemmän alavatsaan ja alapäähän (kohdunsuulle?) mut tuskin se mitään tarkottaa, normaalia luulisin. aamulla varsinki oli hankala olla :|
oma olo muuten oikeen hyvä, oma pläskistyminen välillä ressaa mut tänään ollu taas parempi päivä, kyl sitä ehtii hoikistuun taas.

huomenna tulossa kiva ja varmaan aika raskaskin päivä, ollaan lähdössä naapurikaupunkiin shoppaamaan ja kylästeleen =)

illalla tiedossa maajussit ja sitten lätkää, voi kun menis hyvin! :p
 
hei kaikille ja mukavaa perjanntaita sekä viikon loppua!
Me oltiin miehen kanssa itiksessä (kauppakeskus jos joku ei tiiä) ja aluks oli ihan ok olo mutta sitten alkoi tuntumaan alapäässä oudolta ja oli pakko päästä vessaan mutta sekään ei auttanut.. mahaa kiristi ´ja sattui kun käveli ja alapäässä tuntui kauheaa painetta ja outoa tuntemusta.. kauhean vaikea selittää.. täytyy nyt seurata tilannetta ja jos huomenna jatkuu niin meen kyllä käymään päivystyksessä näytillä.

tiitu ja nella rv36+0
 
Puolihuolimattomasti sain viestinne luettua, kun poika leikkii tuossa vieressä ja osallistun tässä samalla leikkeihinkin...

Omaa napaa sen verran, että tänään oli ensimmäinen talvilomapäivä ja lomailu jatkuu siitä suoraan äitiyslomana. Olo on suorastaan onnellinen, kun tiedän, ettei tarvitse kiirehtiä aamuisin töihin pitkään, pitkään aikaan!!!

Stoppis, eihän sitä tiedä, vaikka Kysillä törmättäisiinkin. :) Melko lähekkäin näkyy meillä lasketut ajat olevan, mutta kovasti epäilen, että minulla menee kyllä odotus siitä yli.

Nyt vielä koiran kanssa iltalenkille...

Rosahdus 34+1
 
äitiysrahasta, mulla ainakin kestää koska ens viikolla lähtee kelaan vasta viimeiset tiedot (hain siis 6kk tulojen perusteella), muuten ne osas sanoa sen jo samalla kun soittelivat siitä pituudesta niin verotulojen perusteella. Mut laskevat sitten kun noi tiedot menee. Ja tosiaan se olis ollu vissiin tieto siin samassa kun pakkauksestakin tuli.

Täällä on ollut ohjelmaa tää päivä ja kyllä huomaa, piti lopettaa kesken kun tuntui et tunto lähtee jaloista, mut onneksi helpottaa huilimalla.

Unico ja Toukka 31+0
 
Huulen turpoaminen ennen synnytystä on kyllä ihan uusi juttu, eikä siitä syystä ole tullut seurattua tilannetta edellisten kohdalla.
Olisihan se aika jännä juttu jos olisi tämmöinen ulkoinen "merkki" lähestyvästä synnytyksestä.
Taas toisaalta mikä sitten on "lähiaikoina", se taitaa olla kohtalaisen suhteellinen käsitys.

Nyt taas nipistelee vatsaa, tuosta ihan ylhäältä pistää ja ahdistaa.
Väsyttäisi myös aivan mielettömästi, mutta pitäisi varmasti syödä jotain ennenkuin kaatuu sänkyyn.

Lapset tuli tänään kotiin, ja jännä yö edessä kun kuopuksen ensimmäinen yö jatkettavassa sängyssä on edessä.
Nukahti sinne suht helposti, mutta äsken itkeskeli ensimmäisen kerran.

Muffinsit maistui lähes kaikille. Keskimmäinen lapsista ei tykännyt makeista koska niissä oli pähkinää eikä suolaisista ihan muuten vaan.
Tein niitä suolapähkinä-nougat muffineita sekä kinkku-aurajuusto muffineita niistä jätin suosiolla ananaksen pois kun tiedän ettei se olisi tuolla jätkälle maistunut silloin ainakaan. Mutta eipä siis maistunut nytkään.

Tuntuu kuin kaikki kolme olisi laihtunut mummilassa olo aikana, joten armoton syöminen (syöttäminen) taas edessä että päästään "normaliin" painoon. Nuo kun ovat tuommoisia "kaljatikkuja" niin pienikin pudotus painossa tulee selvästi esille (kylkiluut törröttää). Sitten taas tuntuu sitä huono-äiti syndroomaa kun lapset ei saa mukamas tarpeeksi ruokaa.

Mutta nyt jotain suuhun ja löhähdän sohvalle..

KiiajaVille
 
Alkuperäinen kirjoittaja marjutti86:
hapsiainen mua kiinnostais synnytysasentoina konttausasento ja kyljellään, mut meille sanottiin synn.valmennuksessa et kaikista paras selällään jalat (niissä niin inhottavissa!) jalkatuissa... et ei esim. kontallaan niin helposti vauva tuu ulos. en tiiä sitte miks mulle sanottiin nuin, mutta sillon vähän ärsytti kyllä... :|

Tätä oli ihan pakko tulla kommentoimaan... Miten niin muka paras asento?!?
Siis tuossahan nimenomaan häntäluu ei pääse yhtään joustamaan, verenkierto ei ole parhaimmillaan (kohtu+sikiö painaa niitä isoja verisuonia) ja painovoimasta ei ole mitään apua..
Tuohan on siis toki lääkärille ja kenties kätilöllekin se paras asento (pääsee operoimaan välilihan ja muutenkin helposti) vaan ei synnyttäjälle saati lapselle.

Ja just noiden syiden vuoksi esim. jakkarasynnytys on mukavampi ja kenties nopeampi ainakin synnyttäjän kannalta (samalla tietty lapsen.. ;) )
Siis kun painovoima auttaa lasta alaspäin synnytyskanavassa. Harvoin myöskään käsittääkseni joudutaan epparia tekemään koska kudokset pääsee eritavalla venymään kuin selällään/puoli-istuvassakaan.


:hug: kaikille kaipaaville.. En "jaksa" enempää istuskella koneella.. Oltiin muksujen kanssa tänään korkeasaarta kiertämässä ja sen kyllä huomaa.. Jalat ihan poikki ja selää vähän juilii.. :(
Mutta eläimet oli tosi kivasti näkyvillä.. =)

Jaksuja ja hyviä viikonloppuja mammat!


Lisätääs vielä *poks*
 
Pikana tulin vaan kertomaan, että äippäpolilla käyty kontrollissa, ja vauvelin painoarvio nyt 2750 g :heart: On se jo aika iso! =) Kaikki oli oikein hyvin eikä tarvi enää käydä, varattiin seuraava aika rv 39+2, ja meinasi lääkäri, että voidaan vaikka käynnistellä, jos haluan - jos siis ei ole vielä syntynyt :D Huimaa, siihenhän on sen 5 viikkoa :eek: :D Meinasi, että varmaan muutenkin kyllä syntyisi rv 39, kun muutkin kerta. Jännää! Nyt lähen suihkuun ja nukkumaan, pitkä päivä ja nyt eka kertaa tuntuu mulla luissa - tästäkö se alkaa :kieh: Vaan pitkälle kyllä olen uudelleensynnyttäjänä päässyt ilman liitoskipuja!

stoppis 34+3
 
HUH! Pakko tulla tännekin kertoon, kuinka taas melkein poika sai aiheutettua mulle ja isälleen sydänkohtauksen!
Meillä on tossa keittiössä tollanen saareke, jonka laatikoita poika tykkää käydä aina aukoon ja tutkiin niiden sisältöö.
Mies oli yläkerrassa ja mä olkkarissa ja poika keittiössä. (meidän keittiö on tollanen "avokeittiö" mihin näkee suoraan olkkarista)
No mä sitten siinä huomaan kuinka saareke alkaa kallistuun enkä pysty tekeen muuta kun huutaan kauheeseen ääneen APUA! ja sit kuulukin jo kauhee räsähdys kun saareke kaatu ja kaikki laatikot ja niiden sisältö pitkin lattiaa.. Poika oli siis avannu kaikki laatikot ja niiden painosta se sit kaatu.
Mutta onneks poika ei jääny alle! Huh! ?
Kyllä siinä sydän jätti pari lyöntiä väliin!

Että sellanen perjantai-ilta täällä..

Ja nyt katteleen tota Suomen surkeeta peliä! :kieh:
 

Yhteistyössä