**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Sf-mitasta. Tarkistin esikoisen neuvolakortista ja mulla oli sf-mitta korkeimmillaan rv 36+5 ja rv 37+4, jolloin se oli huimat 37cm! Limatulppa meni tosiaan 38+4 ja tyttö syntyi käynnistyksellä 39+2. Eli suunnilleen varmaan se pari viikkoa olisi mennyt ilman tuota käynnistystäkin, jos limatulpan menoon on mitään uskomista.

Nyt mulla on katsottu sf-mitta viimeksi rv 31+2, jolloin se oli 32cm. Eilisellä pelkopolikäynnillä, joka korvasi samalla yhden neuvolakäynnin, ei mittaa katsottukaan. Kyllä kohtu tuntuu olevan jo melko korkealla, ahdistaa jo melkoisesi kumartelut.

Piipa 33+2
 
No jopas täällä on vauhdikasta porukkaa!

hapsiainen80 ja AnnaBuu, voimia tulevaan, ja toivotaan että kaikki menee hyvin ja vauvat ovat syntyessään virkeitä, hyvän kokoisia jne. :) Olisihan se toki hyvä, että jaksaisivat siellä masussa vielä tovin, mutta toisilla tosiaan on kiire maailmaan.

Täällä ei ole nyt pariin päivään ollut kauheasti supistuksia, mutta johtunee ihan tästä flunssasta sun muusta taudista, sillä sisätiloissa ollaan ihan vaan oltu ja lepäilty reilusti. Vatsanahka vaan alkaa olla jo kovilla, kiristää välillä niin kovin, että kohta varmaan halkeaa. Huh, ja mulla olis h-hetkeen vielä 8 viikkoa! :eek: Tästä kun vielä vähänkään vatsa kasvaa, niin olen kyllä oikeasti ihan valtava valas. :whistle: Esikoisesta mulla oli vatsa loppuvaiheessa korkeintaan tätä kokoa, kuvista päätellen ja muistini mukaan myös. Kakkosesta oli kyllä isompi, valtavaksikin joku silloin sitä mainitsi... Pahoin pelkään tällä kertaa vatsan olevan vielä edellistäkin suurempi... :eek: Huhhei.

Lapsiluvusta, olen tainnut jo pariin otteeseen mainitakin, että tämä 3. tulee olemaan se viimeinen lapsi meidän perheessämme, ja jos tämä tulokas on vielä syntymähetkellään perätilassa, ja sektioidaan, saavat hoidella ehkäisynkin samalla kuntoon. Nyt ei tunnu edes haikealta tämä suunnitelma, edellistä odottaessa ajattelin silloin 2 lapsen olevan aivan riittävästi, mutta silti oli pientä haikeutta mukana ajatuksissa, siispä 3. vielä täytyi "tehdä".

Ammeen nimikkeistä, lapsena olen itse kylpenyt vannassa, Itä-Suomessa ihan normaali nimitys ammeelle. Punkka-nimikkeen ammeelle olen myös kuullut, mutta en sitä kyllä osaisi itse ammeesta käyttää, ensimmäisenä se kun minullekin tuo mieleen retkisängyn. Minä kutsun kylpyammetta siis ihan vaan ammeeksi.

Vauvan vaatteiden ja lakanoiden sun muiden pesusta; Minä pesen kaikesta, niin vaatteista kuin lakanoistakin pois tehtaan viimeistelyaineet, vauvojen iho on kuitenkin niin kovin herkkä, että vaikka ei olisi allergioita tai muutakaan, en halua sitä rasittaa millään ylimääräisellä. Pesuaineena meillä käytetään nestemäisiä, hajusteettomia Erisan/Minirisk/Lv, ja ihan kaikkeen pyykkiin, ei vain vauvan. Itselläni on hajusteyliherkkyys aika paha, saan migreenin erittäin helposti lähes kaikista hajusteista, shampoota sentään joitain merkkejä voin käyttää, en kyllä läheskään kaikkia, vaikka olisivat hajustettuja, kaikki muu pesuaine/kosmetiikka ostetaan meillä hajusteettomana. Esikoinen meillä on lisäksi atoopikko, jolle eivät edes kaikki hajusteettomat tuotteet sovi, jauhemuodossa olevista pyykinpesuaineista ei tähän mennessä mikään ole sopinut, ei edes tuo allegro. Äitini vannoo sen nimeen ja jopa sen jäämät koneessa aiheuttavat esikoisen ihottuman pahenemisen. Siispä emme enää pese mummolareissuilla esikoisen vaatteita kuin korkeintaan käsipyykissä. Myöskään huuhteluaineita ei meillä käytetä ollenkaan, se kuitenkin rasittaisi vaan turhaan esikoisen herkkää ihoa.

Silittäminen on mulle vaikeaa, tai siis olen vaan niin laiska, etten millään jaksaisi silitellä yhtään mitään. :ashamed: Eli tuskinpa vauvankaan lakanoita montaa kertaa jaksan silittää, ensipesun jäljiltä sentään saatan kyetä tuon tekemään. Kuivausrumpukin meillä on rikki, tai siis kuivaavasta pesukoneesta kuivuriosa, ja sen korjaaminen ei kuulemma kannata, ei tule kuntoon. Haaveilen kyllä jo ihan "oikeasta" kuivausrummusta, mutta sille tässä asunnossa ei ole tilaa, ei mitenkään, pesukone itsessäänkin vie aivan liikaa tilaa pienestä kylpyhuoneestamme, ja muualle sitä ei voisi täällä sijoittaa. Olisipa kunnon kodinhoitohuone!

Pikkuhiljaa alkaa vauhtia tulla minuunkin, ja olen vihdoin saanut aloitettua makuuhuoneen raivausprojektin. Melkoisesti hommaa on vielä kuitenkin edessä, ja pari huonekalua joutuu mummolaan (toiselle puolelle Suomea, jotta olisi tosi helppoa...) säilöön, isäni tulee niitä viikonloppuna nyt hakemaan. Ehkä tämä siis tästä pikkuhiljaa! Josko vaikka saisi sen sängynkin piakkoin tänne, sitten alkaisi ehkä tuntua, että jotain on jo tehtynä. Ensisängyn saamme siis ystäviltä lainaan, se vaan on tällä hetkellä jemmassa jossain ulkovarastossa lumihankien keskellä, joten odottelemme hieman lämpimämpiä säitä että joku kykenee sen sieltä hakemaan. ;) Patjakin siihen täytyy sitten vielä hommata, ja olisin mielelläni ommellut siihen kauniit verhoilut laitoihin ennen käyttöönottoa. No, ehtiihän tuon varmaan sitten vielä, kankaita kun on kaapit onneksi täynnä.

Vaunujen koppaosan kankaat ovat siistissä kuosissa, kuomun kangas kaipaa kyllä pesua, se kun on ollut käytössä myös ratasosan kanssa (meillä siis Bugaboot, joissa koppaosa on erillinen "kangas" ja pohjakovike vaan.) Ja säilytyspussi rattaiden altakin taitaa päästä pesuun, sen verran näyttää ryvettyneelle. Rattaat tosin ovat vielä kuopuksella käytössä, joskin viime viikkoina enää harvoin, johtuen omasta kunnostani. Enää kun en jaksa itsekään mihinkään liikkua, ja miehen mukana ollessa rattaita ei tarvita, kuopus pääsee tarvittaessa syliin. Alkaahan tuo kuopus olla jo isokin rattailla liikkumaan, ikää kuitenkin se 3v 3kk "jo". Vauvan syntymän jälkeen otetaankin sitten kuopukselle käyttöön seisomalauta, todellakaan en usko kuopuksen kävelylahjoihin niin paljon, etteikö sitä tarvittaisi. ;)

Tänään ja eilen on pikkuinen myllertänyt mahassa aivan vimmatusti, ja välillä olen ollut varma, että nyt se kääntyy! Vielä ei kuitenkaan ole oikeaan asentoon mennyt, itseasiassa tällä hetkellä tuntuisi olevan täysin poikkitilassa. Saa nähdä josko tämä sittenkin kääntyisi ihan itse! Olisi se oikeasti niiiin suuri helpotus, jos ei tarvitsisi kokea sektiota enää, se toipumisaika on kuitenkin pitkä, ja mulla ei ole mitenkään helppoa saada tänne kotiin ketään auttamaan pidemmäksi aikaa. Esikoisen aikaan oli vielä helppoa, kun oli vaan se yksi vauva, ja saattoi levätä milloin vain, eikä ollut pakko tehdä mitään ylimääräistä. Nyt kun vauvan lisäksi onkin kaksi muuta lasta, ei tuo asioiden tekemättä jättäminen olekaan enää niin helppo juttu. Äitini tulisi mielellään tänne avuksi, mutta hän on aika kiinni kahden mummoni, ja isotätini hoidossa, kukaan heistä ei enää pärjää kotona ilman apua, ja äitini on apunaan joka päivä. Helposti stressaantuva anoppini, vaikka mukava ihminen onkin, ei taitaisi tätä meidän arkeamme montaa päivää kestää... ;) No, katsotaan mitä tällä kertaa tapahtuu, ja toivotaan että vauva ymmärtää kääntyä oikein päin.

Bliss ja pikkuinen 32+1

Muoks. Anteeksi, taas tuli ihan tolkuttoman pitkä sepustus. :ashamed:
 
Tulin kommentoimaan nopeesti tohon sf-mittaan..
Mulla oli esikoisesta korkeimmillaan rv 37+2, joilloin se oli "vain" 31,5cm, ja poika syntyikin siis seuraavana päivänä.
Nyt oli maanantaina neuvolassa rv 30+4 29,5cm.
Hmm.. On tää maha pikkasen isompi kun esikoisen aikaan. :whistle:
 
Sf-mitta esikoisesta putosi 36+5, jolloin kiinnittyi melko hyvin jo. Kuitenkin suurin sf-mitta oli 38+4 (33cm) ja syntyi 39+0. Limatulppa alkoi muistaakseni irtoilla juuri 38+4 tai 38+5 eli ainakin viimeksi se tiesi tositoimiin pääsemistä.

Murresanat ovat kyllä joskus tosi hauskoja tai paremminkin tilanteet, joita ne aiheuttavat. Muistan joskus harjoittelua tehdessäni, eräs asiakas puhui hantuukista ja minä olin ihan pihalla. Minun korviin se olisi voinut viitata vaikkapa kahvaan tms mutta kyseessä olikin käsipyyhe. Onneksi asiakas lopulta "suomensi" minulle sanan enkä onnistunut vielä kovin pahasti nolaamaan itseäni pohtiessani mikä hiivatti se hantuuki oikein on. Asiakasta ihmetytti enkö tosiaan ole kuullut sanaa ennen ja mieskin nauroi minulle ihan kippurassa kun kotona asiaa kerroin, ei voinut kuvitella etten ollut aiemmin törmännyt sanaan! :D

Edellisen neuvolakäynnin jälkeen olen ihmetellyt seuraavaa: miten paino voi olla sama kuin esikoisesta samoilla viikoilla, sf-mitta 3cm pienempi ja vyötärön ympärys vastaa nyt samaa kuin esikoisesta rv36+jotain eli on selvästi suurempi kuin esikoisen odotuksessa. Varsinkin tuo vyötärönympäryksen ja sf-mitan ristiriitaisuus hämmästyttää. Maha on nyt melkein yhtä iso kun esikoisesta suurimmillaan (vaikka sf-mitta muuta väittääkin) ja la on vasta 8viikon päästä! Millainen jätti minusta vielä tulee? :whistle: Tukala olo on kylkiluiden suunnalla, istuminen onnistuu parhaiten takakenossa, jotain selän takana tukena.

Kyllä nykyään jännittää ihan erityisellä tavalla kun tulee katsomaan mitä olette kirjoitelleet, kun muutamakin voisi lähiaikoina olla tekemässä lähtöä.

Donu ja Pikkuinen 32+1
 
Olin maanantaina siellä synnytys tapaarviossa jossa ei mennyt kyllä yhtään niin kuin olin toivonut.. huoh
Lääkäri oli ihan pepusta (sellainen lähelle 60v mies) ja kätilö oli tuttu jo edellisestä lääkäri käynnistä ja aivan ihana..
Se lääkäri oli tosi kylmä ja tunteeton.. olo tuli ihan kauheeks ja itku siinä sit pääs ja en sit saanut sanotuks mitään muuta kun että haluan sektion,vaikka halusin jutella lääkärin kanssa eka parista asiasta..mutta en kylläkään sen lääkärin kanssa.. hän ei katsonut silmiin kertaakaan vai tuijotti tietokoneen ruutua..
ultratessa ei sanonut mitään.. kun että vauvva voi hyvin.. siinä se..painon luin neuvolakortista ja seon nyt n.2700g.

sain sektio ajan 22.3 eli sillon olis menossa rv39+3.
Sisätutkimusta ei tehnyt edes... enkä kyllä sitä pyytänytkää.. mielummin meen neuvola lääkärille käymään..jolle en sit enään saa aikaa kun ei ole vapaita aikoja joten mun vika tutkimus jää tekemättä.
Mulla on ollut nyt menkkamaista kipua jokapäivä.. joten kaipa ne on jonkinlaisia supistuksia.. Enkai mä joudu näitä kipuja kestää 1kk viellä?????????? :O
Olisin kyllä halunnut tietää onko kohdun sulla tapahtunut muutosta näistä supistuksista.. mutta enköhän mä jhuomaa sit jos vauva päättää syntyä aikasemmin..

tiitu ja nella rv35+5
 
Tänään vietiin kirpparille tavaraa myyntiin :) Toivotaan että edes jotain menisi :)
Muuten on voinnin suhteen aika raskas päivä ollut.. Supistuksia ollut ihan koko ajan ja lähes jatkuva paineen tunne selässä/takapuolessa.. :(
Tuntuu muutenkin että viime päivinä supistukset ovat voimistuneet entisestään.. Odotan kyllä todella että mikä tuo kohdunsuun ym. tilanne kolmen viikon päästä on kun on aika neuvolalääkärille...
Yöt menee nykyään niin että nukun suurinpiirtein tasan kahden tunnin pätkissä yön.. Tänäänkin kyllä heräsin jo 7.30 enkä enää unta saanut..nousin sitten syömään aamupalaa ja kymmenen maissa menin takasin nukkumaan n.tunniksi :)
Mutta mutta eipä tänne muuten ihmeitä :)


jastu ja vilperi 32+4
 
tiitu87
Miksi sulle tehdään sektio? Mulle tehtiin perätilan vuoksi juuri samaan aikaan. Mietin silloin et mitäs jos alkaakin synnytys ennen sitä.
Lääkäri ei kyllä mielestäni hoitanu hommaa loppuun asti eikä etenkään asiallisesti.
 
Huomenta!

Mahtava aamuherätys, esikoinen oksentaa...
Eikä siinä vielä kaikki, eilen illalla paineet nousi niin, että jouduttiin mennä käymään synnärillä. Vauvan painoarvio oli 1690g ja muutenkin oli hyvän kokoinen. Verenpaineet laski kuitenkin siellä niin, että sain kerjättyä itteni vielä täks yöksi kotiin, nyt aamulla pitää mennä takasin sinne. Sitten kai se selvii, et pitääkö jäädä sinne vai pääsenkö kotiseurannalle. Eniten lääkäriäkin ihmetytti se paineiden vaihtelu, joka on kyllä ihan tunnistettavissa. Siis olosta.

Tuli kyllä omanapaista viestiä, mutta lisää sitten JOS pääsen kotiin tuolta sairaalasta.

buam 31+1
 
Huomenta täältäkin!

Voi buam, toivotaan että kaikki menis vielä hyvin ja pääsisit kotiin sairaalasta. :hug:

Täällä huonosti nukuttu yö takana, tai paremminkin hyvin valvottu. Nuo kivat vihlaisut tuonne jonnekkin ihan emättimen suulle piti huolen että en vaan nukahda, sit sen päälle kivuttomat supistukset, jotka tuntuvat kyllä aika epämiellyttäville niin siinäpä sitten on valvottukin yö. Ja jottei olo olisi missään nimessä liian hyvä, niin eilen sitten kipeytyi pari peräpukamaa ja niitä on sitten sattunut/kutittanut/kirveltänyt pitkin yötä. Istuminen ei onnistu kyllä oikein mitenkään.
Tässä oon nyt sitten kattellu jääkiekkoa, jospa kohta yrittäis hinautua sänkyyn ja yrittäis sitkeästi nukkua. Unirytmi on kyllä mitä on. :D

Täytynee tulla kommentoimaan enempi sitten kun on vähän pirteämpi olo.

- Hapsiainen ja Herne 35+1


 
"Ihanaa" kun muutkin valvoo/nukkuu huonosti. Esikoinen kyllä antaisi nukkua mutta selkä, lonkat ja häpyalue ei. Ja sit mulle vilukissalle on tullut uusi rasite öisin: kaamee kuumuus, hiki pukkaa päälle koko ajan. Jaksaa taas pirteesti pojan kanssa päivän, se kun on päikkäritkin lopettanu (1,5v) :headwall:


buam paljon tsempitystä ja voimia. On se kyllä jännä miten ne paineet vaihtelee noin..


vanna ja amme on meillä, punkka on nukkumispaikka :)


sf oli 33+2 29cm. Ilmeisesti pienehkö sitten, mitä täällä olen lukenut. Seuraava mittaus sitten 35+0.
Joillain tuntuu olevan vielä loppuraskaudessakin tosi harvoin neuvola :(
Mulla on 2 viikon välein ollut. Ensi viikolla tuo 35+0 ja sitten siitä taas viikon päästä neuvolalääkäri, jonka jälkeen viikottain neuvola (mikäli ei tule poksahdettua sitä ennen)


lapsiluku jää tähän kahteen. Rahaa ja tilaa ei ole enempää.. Vähän haikeeta

Nyt jos vielä lepäilisi. Toivottavasti tämä kännykällä sepustus ei katoa.

Greddy ja Piksu 34+1
 
tiitu olipas kurja lääkäri :hug: olisikohan neuvolalääkärillä kuitenkin joitain aikoja jotta voisi alakerran tilanteen tarkastaa, kannattaa ainakin kysäistä.

buam :hug: toivottavasti paineet tasoittuu ja laskee sen verran että päset vielä kotiin. Saisi vauva tosiaan pysyä vielä muutaman viikon yksiössään.
Toivotaan myös että esikon oksutauti mensi älyttömän nopeasti ja helposti ohi.

Huomenna alkaa sitten äippäloma!
Niin se aika on taas vierähtänyt. Täytyisi nyt ruveta kunnolla tekemään asioita valmiiksi mutta jotenkin on niin saamaton olo että aloittaminen on niin kamalan vaikeeta.
Mutta jospa tekisi pikkuhiljaa, vaikka vaan yhden jutun päivässä.
Eilen sain sentään ne pienimmät vaatteet lipaston laatikoihin valmiiksi.
Tänään tulee se kuopuksen uusi sänky, josko saisi siis pinniksen tänään valmiiksi.

Epäilen sitä kyllä hieman, mies suunnittelee kiipeävänsä katolle pudottamaan lunta kun taas loppuviikolle on luvattu lumisadetta.
Isommille tai ainakin toiselle pitäisi käydä ostamassa uusi patja että pikkupatjan saa siirrettyä kuopuksen sänkyyn.
Isommilla nyt siis patjat kolmessa palassa.

Rintapumppu on myös ostoslistalla. Yritin huudosta yhtä uutta pumppua ostaa, mutta hinta nousi liian korkeaksi joten nyt taas uusi etsintä päällä.
Sama pumppu on uudelleen myynnissä koska edellisen huudon voitttaja ei pakettia lunastanutkaan. Täytyy toivoa että nyt onnistaisi ja sen pumpun saisin.

Muuta ei tule nyt mieleen mitä pitäisi vielä ostaa vauvan tuloa ajatellen.

FB:ssä sain muuten kommenteja siitä kun vauva on korkialla, toinen väitti että tulossa olisi tyttö ja toinen oli taas kuullut että korkia vattta tarkoittaa poikaa ;)

Murteista siihen aikaan kun asuin Lahdessa, työkavereiden kanssa monesti tuli ymmärtämisvaikeuksia, he eivät siis ymmärtäneet mua.
Yksi on jäänyt hyvin mieleen. Satoi vettä, ja esimies siinä tuskaili kun ei tullut sateenvarjoa mukaan ja harmittaa kun kastuu.
Tokaisin hänelle että juokse piskojen välistä niin et kastu. Katsoi mua hieman silmät pyöreinä ja kysyi että "niin minkä välistä pitää juosta?".. Tuntui vaikealta selittää asiaa, joten sanoin että no noiden mitä tuolta taivaalta tippuu.. Siis vesipisaroiden välistä.

Mutta, nyt taas itteä niskasta kiinni ja pois koneelta. Ajattelin tänään vaihtaa petivaatteet (ja katsoa kuinka paljon supistuksia sillä saa aikaan)

KiiajaVille
 
:heart: 35+0 :heart:

Valtakunnassa kaikki hyvin, olo on valtava, muuten ei kummempaa. Siksi varmaan tulee vähemmän kirjoiteltuakin. Lääkärineuvola oli pari päivää sitten:
RR 145/88
Sf 33 !!
Syke 139
Turvottaa!!
Kohdunsuu ennallaan, kiinteä ja 3cm. Lääkäri oli vähän sitä mieltä, että vaikka periaatteessa suosii tietenkin alatiesynnytystä, niin esikoisen synnytyskertomuksen perusteella voisi melkeinpä pyytää harkitsemaan sektiota suosiolla. No sen näkee sitten synnytystapaarviossa, kun tietää pikkujättiläisen koosta yms.
 
Jospa tänään onnistuisin edes nämä pari riviä saada, kone tiltannut juuri aina kun olen ollut lähettämässä viestiä, eikä kopsut edes auttaneet.
Tämä äiti on ihan väsynyt tänään ihan kaikkeen.

-Chiq ja Taneli rv 31+6
 
Huomentapäivää.

Eipä ole paljon taas ehtiny tänne kirjottelee, kun on ollu tekemistä/menoa niin paljon. Kylläpäs tää talviloma on kiireistä aikaa ;)

Onnea äippäloman alottaneille :flower:

Onnea AnnaBuulle synnytykseen :flower:

tiitu87 Olipas ikävä lääkäri ja kokemus ylipäätään :hug:

Kylläpäs buamiakin nyt koetellaan :hug:

Täällä kans jatkuu noi katkonaiset yöt. Paluuta entiseen ei taida olla luvassa, joten taitaa olla tyytyminen siihen, että välillä väsyttää.

Rupesin miettiin, ett onkoha mullakin nyt kuitenki ollu noita supistuksia. Tänään kyllä neuvolassa kysyi niistäkin, mutt kun ei oikein osaa vastata sille. Toi alkaselkä on välillä kummallinen ja sitten kun pötkähtää sohvalle, niin sit helpottaa. No en ala arvaileen, kun ei tää olokaan nyt niin kurja kuitenkaan ole ollu. Ja noita liitoskipuja tullu tänneki enemmän. Huomaa nukkuessa asentoa vaihtaessa, vihloo joko häpyluuta, nivusia ja yks aamu oli lonkka pirun kipee, patjan puolen. Joten alkaa tännekin noita oireita pikku hiljaa tulemaan.

Eilen käytiin synnytysvalmennuksessa ja tutustumassa sairaalaan. Täytyy kyllä sanoa, ett edelleen oon tyytyväinen siihen, että valitsin Vammalan Tampereen sijaan. Jotenkin se vain veti puoleensa ennen kuin oli edes muiden mielipiteitä kuullut kummastakaan. Kunhan Tuittu nyt pysyy masussa vielä sen pari viikkoa, koska Vammalaan ei oteta kuin 36 viikosta eteenpän synnyttämään. Tosin mulla ei sitä pelkoo taida olla ;) Nyt tuli paljon todellisemmaksi tää asia, ett kohta se synnytys on ovella ja millaista se on. Ihan hyvä, että tuli käytyä tuolla, kaikinpuolin hyvä kokemus oli, nyt voi miettiä edes vähän millaisen synnytyksen haluaa, vaikka eihän sitä nyt etukäteen voi täydellisesti suunnitella kun ei tiedä näin ensikertalaisena mikä asento yms. itelle olis sitten se paras mahdollinen :) Juu ja toi ukkeli sit kokeili ilokaasua ja muutama muukin mies :LOL: Itekin kokeilin pari henkosta ja yks toinen nainen, vähän se humahti päähän, tosin nyt kuulemma vaikuttaa tää verenkierto yms. siihen meillä naisilla :)

Ja sitten loppuun tämän päiväset neuvolakuulumiset:

34+2 (32+2)
Hb 117 (29+0 oli 125) rautatabuja en oo syöny ton 29+0 jälkeen.
Pissa Puhdas, vaikka edelleen oli kiikun kaakun noi bakteerit. Edelliskäynnillä bakteerit oli selvästi plussalla. Asialle ei kuitenkaan tehdä mitään.
Verenpaine 146/86 (140/74) Epäili alkaako nyt oleenkorkeemmalla ja pahaa ei tee jos pystyy ite mittaan tai sit käy neuvolassa, mutt ei vielä hälyttävää.
Sf-mitta 30 (28) käyrä menny tasasesti vähän keskiviivan alapuolella.
Syke +145 (+130)
Tarjonta rt (rt) eka ei meinannu löytää päätä. Totes vaan pitkän mahan muokkauksen jälkeen, ett taitaa vaa olla nii alhaalla ettei siks meinannu löytyä. Mutt kahen viikon päästähän sen synnytystapa-arviossa näkee miten päin on. Tosin sydänäänet kuulu sellasella kohalla, ett luultavasti on pää alaspäin.

Seuraavaks onki sit kahen viikon päästä se synnytystapa-arvio, siitä vajaa viikko neuvolaan ja siitä eteenpäin taas viikko jne. Jos ei siis ole sitä ennen syntyny.

Huh! Tulipas pitkä sepustus, liekkö kukaan edes jaksanu lukea ;) Nyt tuntuu niin oma napanen kirjotus olevan, kun kuitenkin alkaa olla jännittävät ajat omalla kohdalla :)

Mutt nyt hommiin ja aurinkoista talvipäivää kaikille :wave:

JääKyynel ja Tuittu 34+2
 
Heips! :wave: Onpas taas juttua tullut!

Ensinnäkin kaikille kipuilijoille, supistelijoille ja paineiden ja muiden ongelmien kanssa painiville kovasti tsempitystä ja :hug: Toivottavasti vauvat vielä vähän kasvaisivat masun
sisäpuolella!

Tuosta paikkojen aukeamisesta ja kypsymisestä sen verran, että en yhtään ihmettelisi, vaikka mullakin olisi jo jotain tapahtunut, vaikka ei siis mitään sellaisia tuntemuksia olekaan ollut. Mutta olen kahdesta edellisestä ollut 2 cm auki rv 36/37 ja kaula lähes kadonnnut ja pehmeä, ja molemmat kuitenkin syntyneet vasta rv 39+1/39+2. Eikä noissakaan ollut mitään tuntemuksia, että pidän ihan mahdollisena että jotain jo on tapahtunut. Ehkä ne huomenna tsekkaa, kun menen äippäpolille :) Niin, että uudelleensynnyttäjällä voi paikat olla paljonkin auki useita viikkoja - ei välttämättä ole heti lähtö käsillä, vaikka paikat vähän aukeiliskin.

Sf-mitta on mulla kaikista noussut viimeiseen mittaukseen saakka (joka ollut kaikista rv 38, syntyneet kaikki kolme rv 39+1/2). Tytöstä oli isoin sf 35,5, esikoispojasta 31 (olikin paljon pienempi kuin nää muut) ja kuopuksesta 33,5. Tyttö ja kuopuspoju olleet samankokoisia (5 g eroa :D) joten jännä että toi maha on kuitenkin ollut tytöstä isompi.

Supistuksia on täälläkin ollut tällä viikolla paljon enemmän kuin aikaisemmin, mutta eivät tunnu juuri miltään, vähän kiristää ja maha muuttaa muotoaan, siinä kaikki.

Edelleen nukkuisin yöllä hyvin, mutta nyt on kuopuksen totuttelu omaan huoneeseen, joten yöt on rikkonaisia... :/ Toivottavasti pian alkaa sujua, nyt siis vasta yksi yö takana ja kolme herätystä, joista yksi ulvonta kesti vähän pitempään, muut oli nopeita tsekkauksia.

Ainiin, nähdäänköhän Rosahdus KYSillä :wave: Tosin mua ei varmaan ainakaan yli LA:n päästetä...

Huomenna tosiaan äippäpoli, näkee taas miten vauveli voi ja kasvaa =) Sitten käydään kattoon niitä tuplarattaita ja hoitoalustoja, voisi kai vaippoja ja huvituttejakin katsella samantien ja ehkä vaatettakin vielä :D Tulen sitten kertomaan kuulumisia :wave:

stoppis 34+2
 
:heart: POKS 32+0 :heart:

Murresanat ne on sitten kivoja :D . Meillä käytössä amme, nykyisin tyttö itse sanoo että "kylpyyn" jos haluaa pesulle (tai jos se hänestä riippuisi niin kylvyssä/suihkussa käytäis joka ilta B) )

Sf-mitta mulla oli esikoisesta korkeimmillaan 35cm rv 39 ja 40. Rv41+0 oli tipahtanut huiman sentin, tyttö syntyi käynnistettynä rv 42+2. Tässä raskaudessa sf-mitta mennyt alempana koko ajan, viimeksi rv 30+4 oli 27cm (keskikäyrällä).

Synnytysvalmennusta ei enää Taysissa järjestetä. Netistä saa käydä katsomassa videot :whistle: :whistle:

jastu itsellä ainakin noi sukkapuikkovihlonnat tuntuu juuri siltä, kuin joku tökkäisi sukkapuikolla tuonne alapäähän/kohdunsuulle.

Sokeriarvot ovat olleet kunnossa nyt pitkän aikaa =) . Jotenkin on helpottunut olo, kun oman syömisten tarkkailu riittää siihen. Kuten joku jo aiemmin on maininnut, niin noihin mittailuihin jää oikeasti koukkkuun :D . Mun pitäisi ottaa vain joka toinen aamu paastosokeri, mutta huomaan silti pistäväni päivittäin 2-6 kertaa :whistle: . Onneksi liuskoja sain sen mukaan että pistäisin joka päivä 4 kertaa.

Tätä mammaa ei saisi enää päästää kirpparille käymään! Ihan oikeesti meillä alkaa olemaan kaapit ja lipastot ihan täynnä noita vauvanvaatteita. Mutta kun on vaikea hillitä itseään jos oikesti saa tosi hyväkunntoisia/uudenveroisia vaatteita 0,5-2?/kpl. Tänään tosin törsäsin ja ostin melkein uuden (ehkä muutaman kerran käytetty) Lennen vk-haalarin kokoa 62, hintaa oli 12?. Muuten oma vointi melko hyvä. Supistuksia tulee selkeesti vähemmän kuin töissä ollessa. Aika menee ihan hurjaa vauhtia, ei uskoisi että on jo ollut 1,5 viikkoa saikulla :wave: :wave:

Poppeliini ja poju 32+0 :heart:
 
Heissan!

Kävin tuossa pari tuntia sitten antamassa labrassa näytteet: tarkastavat sappi- ja maksa-arvot noiden ylävatsakipujen vuoksi. Toivottavasti olisi kaikki niiltä osin kunnossa!

Mä en edelleenkään ole yhtään viisaampi synnytystavan suhteen. Olen miettinyt ja miettinyt, mitä kautta se vauva olisi parasta saada ulos. Eniten ehkä pelottaa, ettei lanneranka/selkä vaurioituisi tällä kertaa kuten esikoisesta. Sen jos joku voisi minulle taata 110% varmasti, niin sitten ehkä voisin uskaltaa alatiesynnytystä. No, onneksi on (ehkä) vielä muutamia viikkoja aikaa miettiä asiaa.

Sain just tytön päikkäreille. Halusi jopa omaan sänkyyn nukkumaan, ihme on tapahtunut!!! Nyt omaa aikaa viettämään (=telkkarin ääreen sohvalle lepäämään vihreän teen kera).

Piipa rv 33+3
 

Yhteistyössä