**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBuu:
Mulla paino arvio oli 2300g.Vaikka mulla näitä odotuksia takana onkin,mulla ei ole oikeastaan tietoa minkä kokoinen vauva näillä viikoilla pitäis olla että onko tää pieni,sopiva vai suuri viikkoihin nähden?
Onko jollain tietoa? :wave:
Tää on kopsattu suoraan vau.fi sivulta.. :)
35. raskausviikko
Sikiön paino: 2300 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 30 cm
Koko pituus: 41 cm

Eli aika hyvin taitaa sulla olla sopivankokoinen.. :D

Tuosta vauvojen putkahtelusta vielä.. Siis mun on jotankin hurja ajatella että ollaan jo NÄIN lähellä huhtikuuta.. Siis jotenkin se on sitten keväällä..
Taivaan täydeltä kun lunta tuiskuttaa niin ei meinaa muistua että helmikuu on jo kohta lusittu.. :D
Pitäkäähän tekin vielä vähän aikaa masussa.. ;)

Toi vanna.. Appeni vaimo käyttää sitä sanaa.. :) Eli ei oo hapsiaisen keksimä sana.. =)
Punkka on minusta kanssa sänky.. (tosin entisen pomon sukunimi myös joten meillä on luovuttu koko sanasta.. :LOL: )

Nyt öitä!!
 
Täällähän on jänniä uutisia!!!

Tsemppiä nyt Hapsiaiselle ja Annalle !!!
Tuosta vannasta, en mäkää ois tienny mikä se on, mut yks ystävä joka on kotoisin etelästä sanoo vannaksi tuota vauvan paatipunkkaa. Eli täällä se on taas paatipunkka =)
Eli taitaa murteita löytyy sillekkin paljon :D

Mun täytyy soittaa tänää neuvolaan jahka kello on nii paljon et on soittoaika. Eilen oli tosi huono olo koko illan ja päätä särki ja huimas ja verenpaineet korkeet. Soitin synnärille, mut siellä ilmeisesti oli nii kiire, et sanoivat kun kerta vauva liikkuu paljon ni soittaa tänää neuvolaan ja laittavat sitä kautta sit ä-polille....
No juu.... Meinasin kyllä että lähdetään päivystykseen istumaan ja jonottaan, mut sitten aattelin et kun vauva tosiaan liikku ja oli virkeenä, ni päätin et odotan tähän päivään. Soitellaan sitten tänää...

Lapsiluvusta ollut puhetta. Meillä ollut haaveena se 2-3 lasta ja nyt on se toinen tulossa niin ollaan puhuttu, että mun raskaaksi tuleminen on ollut aina haastavampaa tai sitten ollut toistuvia keskenmenoja, että ei aloteta ehkäisyä ollenkaan nyt synnytyksen jälkeen. Ehkä n. ensimmäiset puolivuotta odotellaan, mut sen jälkeen ei enää. Et ei mitään hormonaalista ehkäsyä mulle! Mulla joka kerta mennyt ehkäsyn lopettamisessa sen jälkeen n. vuosi, ennenko kiertokaan on ollut sellanen, että lapsesta ois voinu edes haaveilla..

Mut nyt laitteleen autoo käyntiin ja pukeen esikoinen päiväkotiin!

buam ja myy POKSUU 31+0!
 
34+0 poksun kun muuta en taas ehdi. Luettu kyllä on.

Tsemppiä ja onnea synnytykseen jos kiireisiä vauvoja on tulossa!

Voimia ja lepohetkiä muillekin!

Greddy ja Piksu (ei toivottavasti enää montaa viikkoa jäljellä)
 
AnnaBuulle myös paljon onnea matkaan, jos lähtö synnyttämään on pian edessä! :flower:

Vanna/punkka-keskusteluun täytyy minunkin osallistua, että kyllä täällä Itä-Suomessa ainakin vauvan kylpyammetta kutsutaan vannaksi ja punkka on sänky. Paatipunkkaa minä en ole ikinä kuullutkaan. Hauskoja nämä murresanat. :D

Marjutti86, minusta myös tuo viisi päivää sairaalassa ensisynnyttäjällä kuulosti pitkältä ajalta, mutta kaipa ne käytännöt vaihtelee näissäkin sairaaloittain. Kysissä taisi ainakin aiemmin olla 3 vrk ensisynnyttäjillä ja muistelen kuulleeni, että nyt kai uudelleen synnyttäjillä sairaalassoloaika olisi 36 h entisen 2 vrk:n sijaan. Tietysti pidempäänhän saa aina olla, jos tarvetta siihen tuntee, mutta itse toivon pääseväni kotiin mahdollisimman pian, sillä en saa nukuttua varmaan sairaalassa taas ollenkaan.

Nasumasunen, :hug: Tuo väsymys kuulostaa niin tutulta! Minä myös eilen illalla vollotin väsymyksestä ihan pojan nähden ja heti perään tuli tunne, että saattaa sillä lapsiparalla olla turvaton olo, kun äiti on näin tasapainoton :( Mutta kun sille itkulle ei mahtanut mitään, alkoi ihan mitättömästä pojan kitinästä iltapalalla. Jotain tuollaista osasinkin jo odottaa itseltäni sen eilisaamuisen klo 4 heräämisen takia.

Nyt toiseksi viimeisen työpäivän pariin...

Rosahdus 33+6
 
Eepekka
Mulla alkoi eilen äitiysloma =) Saikulla ollu 2.12. asti ja kiirettä on pitäny. Meillä kun on pieni kämppä niin täällä ei ole vielä valmista.
Jos tulee lähtö synnyttää niin on pärjättävä yhillä rintsikoilla jotka on jo nyt hieman pienet :D

Pesusta
Vaatteet on ollu pestynä kohta jo kolme kuukautta. Pesen hajustamattomalla ja heitän kuivausrumpuun.

Synnyttämään
Haluisin lähtee synnyttämään koska mun vatsanahka on kipee joka paikasta ja tiukka olo.

Marylene ja kaks ikiliikkujaa 35+1
 
Yeb
Hui kauhistus mitä uutisia :eek:

Tsempitykset Hapsiaiselle :hug: Taisi tosiaan vähän yllättää! Et sitten kauaa ehtinyt lomailusta nauttia :whistle:

AnnaBuulle myöskin onnea tulevaan :) Jos sulla ei olisi ihan noin hätäistä.
 
Paatipunkka? :eek: Onpas siinä sana. :LOL: Mä käytän ihan vaan sanaa amme. Vanna on mulle vähän vieras, vaikka tiedän sen ammetta tarkoittavan. Punkka nyt ei ole ammetta nähnytkään, sänky se on. :whistle: Hassuja eroja.

Tänään poksuu! Tuntuu edelleen, että viikkoja on kamalan vähän. Lähes kaksi kuukautta laskettuun aikaan. :(

rv32+0
 
AnnaBuu wau! Tsemppiä matkaan myös sinulle näin etukäteen!
Kyllähän nyt täällä tapahtuu, jos ihan rehellisiä ollaan niin odotin tätä kuhinaa vasta maaliskuun puolen välin paikkeille.

Vanna kyllä mäkin sitä joskus aikoinaan ihmettelin, mikä kumma on vanna.. Etelä-Pohjanmaalla se on punkka.. Paatipunkka on uusi tuttavuus mullekin.

Tänään neuvola iltapäivällä, sitten taas lisää..





 
Ihania nää murresanat. :)

Täällä meni yö ihan hyvin, nukkunut oisin vieläkin mutta nälkä herätti. Pitänee syödä ja jatkaa sitten lepäilyä.

Tänään on virallisesti sitten ensimmäinen äitiyslomapäivä. Kerkesin ainakin tämän päivän vielä nähdä. :D

Viime yönä ei kamalasti supistellut, mutta tuo paineen tunne alapäässä herätteli välillä. Sellainen "kakkahädän" tunne koko ajan päällä. Ilmeisesti pieni on siellä niin lähtökuopissa että painaa vähän joka puolelle.

Nyt aamupala, vaikka kello näyttää puolta yhtätoista, mutta nyt on mun aamu. :D

- Hapsiainen ja Herne 35+0 POKS!
 
eepekka ja rosahdus mustakin tuo 5 vuorokautta tuntuu tosi pitkältä ja tosiaan toivon et ei sitä tarvis olla. eilen valmennuksessa sanottiin kuitenki et uudelleen synnyttäjällä normaali aika on 3-4 vuorokautta ja ensisynnyttäjällä n. 5 vrk..

tälläkin hetkellä tuttu on siellä vissiin kuudetta vuorokautta, et aika hyvin ne taitaa siel pitää... :(

punkka se on :D vanna on outo sana vaikka tiiän mitä se tarkottaa, amme myös ihan normi sana =) tuo paatipunkka nyt oli kyl ihan uus :D :LOL:

tuli vain mieleen, mulla on seuraava neuvola vasta tuolla maaliskuun puolessa välissä, sille ja viime käynnille tulee väliä yli 6 viikkoa! aika paljo ku näin pitkällä kuitenki mennään..

olo on välillä ahdistunut, eilenki illalla särki olkapäätä, selkää, oli hankala hengittää ja mahaa vihlo.. |O mutta hyvän asian puolesta jaksaa. =)
 
Ihania noi murre sanat kun ne eroaa niin paljon, meillä se on amme (muunmuassa)

onnea poksujille!

täällä oli hiukan parempi yö ja uni riitti eikä sit aamullakaan ollu niin kipeää nousta ylös, no pikkusen jumii, mutta jos sais tasapainon istumisen kävelyn ja makuun avulla et ei tuliskaan kovin kipeäksi kun onmahdollisuus nyt taas vaikuttaa missä asennossa on.
Toukka pyörii tuolla mahassa miten sattuu tai siltä musta tuntuu. Mut on sillä joku rytmi :) ei se herätä mua yöllä näköjään jos mä en muuten herää ja kun oon hereillä aamullakin mut köllin niin sit alkaa se meno :)

Unico ja Toukka 30+5
 
Ihan pikaiseen vaan heitän kommenttia piiitkästä aikaa, kun sattui nuo marylenen viikot silmään; minun pienet tyttäreni syntyivät juuri samoilla lukemilla v.2000. Tosin käynnistettiin, kun toinen ei enää näyttänyt kasvavan ja raskausmyrkytyksen oireet pahenivat.
Typyt painoivat 1660g ja 2240g. Nyt on kyllä jo olo paljon hankalampi tämän yhden kanssa kuin silloin aikoinaan.. vai kultaako aika muistoja..

Jännäilen täällä teidän muiden mukana myös, vaikka harvoin tuleekin kirjoiteltua.. :whistle:

muuttohaukka rv 31+3
 
Merkkaan ja toivottelen kaikille tsemppiä koitokseen kun sen aika milloin on.

Itse olen kyllä aika rauhallisesti ottanut kiitos flunssan. Eilen jo ajattelin et on pois päin menossa mut tänään sain sitten takapakkia taas ihan kunnolla.
Ulkona odottaa lumityöt mut taitavat saada jäädä miehelle illaksi ihan suosiolla tai olen taas niin kipeä et en pääse mihinkään.

Vannasta se täällä meilläkin on ja punkka on sänky. Tuo paatipunkka on miulle myös ihan uusi nimitys.
Sitä olen tässä miettinyt et pitäneekö ostaa tälle uudelle tulokkaalle oma vanna. Poitsu kyllä lupasi et hänen vannaa saa lainata mut kun tykkää siinä kuitenkin vielä itsekin polskia... Mitä te tekisitte?

Huomenna olis sitten 35+0. HUI! Ei muuta mut poitsu on syntynyt 35+1 et eihän sitä koskaan tiedä. Nytkin koskee tuonne alavatsaan koko ajan vaikka istun (lue: löhöän) nojatuolissa vaan surffaamassa... Niin ja perjantaina on sitten ensimmäinen äippälomapäivä...

Vaatteiden pesusta olitte puhelleet. Mie pesin vaateet uudelleen vaikka ovat olleet sisäkomerossa laatikossa mut kun niitä on käytetty viimeeks melkein 5 vuotta sitten. Sit sain likkakaverilta lainaksi pieniä vaatteita ja ne oli pakko pestä koska ne haisi pesuaineelle. No mie onneton pesin ne omien kanssa ja sain pessä ne pariin kertaan kun haisemattomatkin vaatteet haisi pesuaineelle. |O
Mie olen käyttänyt pesuaineena allegroa jo useamman paketin ja sillä pesen varmaan jatkossakin.

Silityksestä. Itse en ole vaatteita silittänyt. On työ mitä inhoan ihan yli kaiken. Sen verran kuitenkin silitysrautaa heilutin et harsoille sitä näytin kun olivat niin ryppyiset ja ylläri sain selän kipeäksi siitä. Onneksi ei ihan kauhean kipeä mut pitää kuitenkin vähän varoa sen tuntuinen se on.

Lapsiluvusta. Mie luulen et tää saa jäädä viimeiseksi et meille taitaa nämä kaksi riittää. Olen kyllä joskus sanonut että 5 teen kun itselläni ei sisaruksia ole. Mut taitaa jäädä lapsiluku kahteen ainakin näillä näkymin näin. Olen oppinut ettei koskaan pidä sanoa et ei koskaan... :D

Mut nyt pyykkivuoren kimppuun.
Voikaa hyvin ja yrittäkää pitää vauvat vielä masussa muutaman viikon.

Saimaanrannan äippä
 
Hapsiainen ja AnnaBuu, levätkää ja yrittäkää pysyä kasassa! Meidän kakkonen syntyi juuri 34+ aikoinaan, kyllähän se pärjäsi, mutta 2vko teholla, syömään opettelu ym, onhan se isompi vauva paaaljon mukavampi käsitellä.

Nyt olen ollut supistelun takia melkein 2kk saikulla, supistelee aina herkemmin, mutta kivuttomasti edelleen. Olin ajatellut, että kun tulee 36 vko täyteen (siis lääkellinen uhkaavan synnytyksen esto lopetettaan 34 vko, mutta kyllä yleensä suositellaan rauhassa oloa 36 viikolle asti) menen liikeelle, mutta tämä vauvani onkin perätilassa... Joten toivon, että ulkokäännöksellä saataisi käntymään, mutta en uskallaa ainakaan ennen tuota käänösyritystä paljon mitään liikkua ym.

Mirabel 35+5
 
muuttohaukka
Mä niin yritin eilen päästä mahastani eroon. Vajaan kaks viikkoa sitten arvioitiin 2200g ja 2440g, mut eihän noi arviot välttämättä vastaa täysin todellisuutta. No saas nähä mitä ne perjantaina sanoo mulle.
 
Hapsiainen ja AnnaBuu jännät paikat teillä, tsemppiä tuleviin koitoksiin!

Loistavia noi erilaiset murresanat, paatipunkka on kyllä tosi yllättävä, en ikinä osaisi arvata mikä se on. =)

Täällä vietetty rauhaiseloa pari viimeistä viikkoa. Ensin esikoinen oli sairaana koko viikon ja sitten itselle iski karmiva korvatulehdus suoraan helvetistä. Tunnen nyt niiiiiin suurta sympatiaa kaikkia lapsiraukkoja kohtaan joilla on korvatulehdus. :( Maanantaina mulla alkoi sitten äitiysloma! Jihuuu! :D

Tänään olin äpolilla lääkärissä ja vauvalla kaikki oikein hyvin. Lääkäri kertoi tunnusteltuaan ja ultrattuaan, että kohdunsuu on kiinni ja kanava kova ja 5-6cm pituinen. En ole edes ikinä kuullut, että kanava voisi olla noin pitkä! :eek: Aina oppii uutta. :) Painoarvioksi meidän "pienelle" tuli vähän yli 2900g. Katsoin äsken tuolta Vau-sivuilta ja tämän kokoinen olisi noin viikolla 38. Taitaa meille olla tulossa aika suuri vonkale, varsinkin jos mennään taas pari viikkoa yli ajan niin kuin esikoisen kanssa. Mutta aikahan tuon näyttää, niin kauan kun mahtuu ulos tulemaan, niin kaikki hyvin. Mun äiti sanoo kolmen lapsen kokemuksellaan, että isommat on helpompia käsiteltäviä ja tällaiselle mämmikouralle se olisi ihan positiivista. =)

Hyvää vointia kaikille! :wave:

Filuuri 35+3
 
Hapsiaisella onkin siellä jännät paikat.. Onnea matkaan ja toivottavasti kaikki menee hyvin! :hug: =)
Mullakin kun limatulppa tuli, niin poika synty seuraavana päivänä.

Marjutti Missä asut ja synnytät kun ensisynnyttäjä joutuu osastolla viis päivää viettään? :eek: Onko näin vaikka kaikki olis kunnossakin? Kyllä TAYS:ssa pääsee lysyyn(=lyhytjälkihoitoinen synnytys) vaikka oliskin ensisynnyttäjä, kunhan on äiti ja vauva kunnossa.

Mä en myöskään silitä vaatteita enkä lakanoita. (ellei oo ihan pakko)

AnnaBuullekin tsemppiä matkaan! =)

Hauskoja kyllä noi murresanat :D Meillä sanotaan amme, mut kyllä jotkut täälläkin sanoo vanna. Mut toi punkka tarkottaa kyllä sänkyä (tulee mieleen armeijan sängyt) ja paatipunkka oli kyllä ihan uus.. :LOL:
Lisää näitä! :D

Eilen olin noin viikon tauon jälkeen tanssireeneissä ja kyllä alko tuntuun siltä, että täytyy se nyt lopettaa. :( Jaksaisin ihan hyvin, mutta sykkeet nousee tosi helposti korkeelle, enkä halua et siitä sit koituu vauvalle hapenpuutetta tms.. Mut pääseepähän sitä sit taas jatkaan vauvan synnyttyä jossain vaiheessa! :) (jos ne mua enää huolii sinne mahamakkaroineni :LOL: )
Mut jumpassa ajattelin vielä käydä kun siellä pystyy paremmin hallitseen tota sykkeen nousua!

Katyana & NaNNa ? 30+6

Laitan tähän vielä kuvan viime viikolta. Tässä siis 30+0!
 
Voihan nenä!Kätilö soitti vielä tänään ja kertoi että nyt mun ei saa nostella mitään eikä tehdä mitään.Sanoi juuri lukeneensa lääkärin selotuksen eiliseltä ja sanoi että maaliskuulle ei varmasti päästä....

Kertoi just tuosta että vauva saattaa joutua teholle ja sitten joudun jättää vauvan sinne ja lähteä kotiin ilman nyyttiä.


Eilen mä vielä olin sitä mieltä että toisaalta olispa se mukava päästä jo mahasta eroon mutta ei,ei,ei...kätilön kanssa juttelu muutti mielen.

Haluan että saan vauvan syntymän jälkeen osastolle viereeni,syötellä vauvaa ja sitten nyytin kanssa lähteä kotiin onnellisena. :heart:

Joten nyt yritän ottaa rauhallisesti vaikka en tiedä miten paljon tässä on enää tehtävissä kun lääkäri oli kirjoittanu vauvan olevan niin alhaalla että pää tuntuu sormiin kun kohdunsuukin on auki.

No,ainakin sain vauhtia eilisestä!Vaunut ja sitteri tilattu,vauvan vaatteet pesty ja viikattu kaappiin,sairaala kassi osin pakattu ja illalla saan laittaa pinniksen valmiiksi. :D :heart:

Rv 35
 
Anna Buu kuullostaa kyllä siltä, että lähtö on lähellä. Onnea kovasti synnytykseen!

l.) hiljaiseloa jatkellaan, paitsi toki Sulon elo ei ole kovin hiljaista. Karseeta jytkintää lähes taukoamatta. Huomenna olis sitten viimeinen työpäivä ennen äippälomaa. Odotan sitä kyllä jo kovasti vaikka mitään vaivoja ei olekkaan. Ihana rauhoittua ja viettää muutama viikko esikoisen kanssa kotosalla ennen kuin vauva tulee. Typykkä siis lopettaa päivähoidon ensi maanantaina, on ollut yksityisellä pph:lla.

Auringonpaisteista keskiviikkoa kaikille!

manteli ja Sulo 33+6
 
AnnaBuu, sinäkin! Tsemppiä! :)

Vanna on käytössä täälläkin, amme tosin tuttu sana myöskin. Ammeen miellän kuitenkin enemmän isoksi kylpyammeeksi. Punkka onkin sitten sänky. Näin siis Kainuussa, josta olen kotoisin.

Tällä kertaa ei enempää. Puolen tunnin päästä olis soittoaika lääkärille siitä mun ylävatsakivusta, mahdollisesti labrat katsotaan. Mut hyvä niin.

Ihana auringonpaiste ulkona! Jospa se kevät sieltä joskus tulisi... hope so!

Piipa rv 33+2
 
AnnaBuu :hug: nyt tosiaan sitten ihan rauhassa, makoilet vaan ja passootat itteäs (eli käsket kaikkien muitten tehdä puolestasi kaiken mahdollisen) suihkussa ja vessassa saat käydä, muuta muuten saa muu perhe palvella sinua, eiköstä niin?

Neuvolassa käyty, terveydenhoitaja oli sitä mieltä että vauva olisi menossa jo alaspäin, hyvä niin.
Vaikka ei siltä yhtään tunnu eikä tuo SF mittakaan siihen viittaa huimat 34-35cm.

Katselin vanhoja äitiyskortteja niin tämä 35cm on ollut maksimi,
esikoisen kohdalla korkeimmillaan 35cm rv 37+4 (synnytys 39+1),
kakkosella korkeimmillaan 34cm rv 39+0 (synnytys 41+3) ja
kuopuksella korkeimmillaan 34cm rv 37+0 (synnytys 38+2).

Sinänsä, jos tämä on huippu piste nyt niin voisi vetää leikkimielisen johtopäätöksen siitä että vauva syntyy 1-2vkon sisällä. (tosin en taitaisi itse löydä rahoja likoon tämän puolesta)

Miten muilla uudelleen synnyttäjillä, onko sf mitan huipulla ollut mitään yhteyttä synnytyksen kanssa?

RR 111/72
painoa +817g/vko (tuli vähän herkuteltua)
Pissa puhdas paitsi sokerit + ,tosin sanoinkin siihen että tulipa juuri syötyä (aika paljon) karkkia, ja eilen illallakin..
Nyt on tullut painoa alusta n 7kg.

Kuopukselle tulee uusi sänky huomenna, täytyisi siis mennä patja ostoksille, isommille että saa tuohonkin sänkyyn patjan. Sitten voisi laittaa pinniksen valmiiksi.
Voisi myös ottaa itteään niskasta kiinni ja viedä vauvan vaatteet laatikoihin valmiiksi odottamaan jo. Nythän tässä olisi taas aikaa tehdä jotain hyödyllistä.
Jospa pysyasento ajaisi vauvaakin alaspäin niin että olisi helpompi olla ja ennenkaikkea hengittää.
Jotenkin mieltää paineen alapäässä siedettävämmäksi kuin tämän ahdistuksen kun vauva on niin ylhäällä.

Niin ja se sairaalakassi.. Pitäiskö sittenkin kaivaa jostain se lista esiin ja pakkailla sen mukaan vai yrittäisikö pakata fiiliksen perusteella.

Mutta, nyt ne vaatteet laatikkoon..

KiiajaVille
 

Yhteistyössä