**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Vaatteiden pesusta, onhan niissä jotain mikä pitää pestä. Ja kun on pessyt niin huomaa ne vaatteet ihan eri tuntuisiksi. Täällä pyykkirumba hyvällä mallilla, vielä jokunen lakana ja vaippoja jäljellä mut sit on kaikki pesty mitä on olemassa :D

pesuaineista, täällä pestään kaikki pähkinöillä, ei oo tullu mieleen millään muulla alkaa vauvan vaatteitakaan pestä, katsellaan sitten mitä iho sanoo tarviiko alkaa kokeilemaan jotain muuta.

Maitohapoista, täällä käytetty koko raskauden ajan, biolattea taitaa nyt olla menossa.

Mirabel, tää ei oo ees huomannut niitä martina ja esko mainoksia (okei hyyyvin harvoin ees katon telkkua

kerttuli, kiva kun käyt kertomassa kuulumisia!

:hug: ja jaksuja vaivojen kanssa, toivottavasti ne vauvat nyt pysyvät vielä masussa eikä ole uteliaina tulossa liian aikaisin maailmaan.

Täällä ihan älytön väsymys taas, no eipä siinä kun yö unet lyhentyneet niin selittäähän ne.
 
Merkkailen taas.
Huomenna olis pelkopolilla (lääkäri + kätilö ) käynti. Mua jännittää tuo käynti melkoisesti, mutta onneksi mies tulee mukaan. Tyttö saadaan hoitoon mummulle siksi aikaa.
Apua, mua oikeasti pelottaa, kun mä en halua alatiesynnytystä enkä sektiota... aika paha paikka, olis ehkä pitänyt miettiä jo aiemmin. :headwall: :headwall: :headwall:

Piipa rv 32+6
 
Nuo maitohapot, mä oon syöny lähes koko raskauden. Alkuraskaudessa en pahoinvoinnilta kyennyt syömään oikein mitään tabuja, mutta sen jälkeen kyllä säännöllisesti. Tänään ostin just lisää ja apteekissa sanottiin että avattu pakkaus kannattaa säilyttää jääkaapissa. Enpä ole ennen moista kuullut. :eek:

Pesuaineista Ostin vauvanvaatteita varten Miniriskiä, tosin sillä nyt pestään meidänkin vaatteet. Pesen kyllä aika usein kaikki uudet vaatteet ennen käyttämistä ja jotenkin nuo vauvan vaatteet oli sellaiset että ne ainakin pehmeni huomattavasti pesussa.

Piipa, tsemppiä pelkopolille.

Poppeliini, täällä myös tuo leipomisvimma. :D Oli kyllä myös siivousvimma, mutta sen sain nyt tyrehtymään kun tehtiin parin päivän suursiivous. :D

Lanfear Onpa siellä ollu ihan julmettuja pakkasia! Täällä kuitenkin "vain" noin kymmenen astetta vähempi, tällä hetkellä onneksi alle -20.

Yöunista mulla on nyt taas vähän parempi kausi unien suhteen, tosin noin kolmen tunnin välein käyn vessassa, mutta ne välit olen saanut nukuttua. Tää on kyllä tosi kausittaista.

Supistuksista
mulla tulee kyllä melko tiuhaan noita kivuttomia supistuksia. Mutta lienee kyllä omakin moka kun koko ajan touhuan jotain. Mutta lääkäri viimeksi sanoi että jatka normaalia elämää kun ei noi ollu mitään aiheuttanut mulle. Tietty kiva se ois tietää että onko nää nyt jo aiheuttaneet jotain... Mutta sitäpä en varmaan saa tietää kun ei mulla ole enää lääkärintarkastuksia. :(
Buamin tavoin mä yritän vähän "piilotella" mieheltä noita, se tuppaa olemaan enempi huolissaan...

Kerttulin
kuulumiset oli kiva kuulla. :) Ihanaa että pieni voi noin hyvin. :heart:

Empuuu
mä oon alkanu muuten näkeen kans noita harhoja! Viime yönä havahduin sillain että näin mukamas tosi ison jonkun koiran/suden sängyn vieressä. :D Jouduin hetken räpyttelemään silmiä että onko siinä oikeasti mitään.

Tulipas sitä tarinaa kovastikin. Täällä tosiaan tehty viikonlopun aikana totaalinen suursiivous. Pinnasänkykin haettiin jo kotia, tosin se on vielä kasaamatta kun pitäisi keksiä miten ihmeessä saadaan järkevä järjestys makkariin. On niin älyttömän hankala ja pieni tuo makuuhuone. :(
Mies on muuten ihan varma että tämän mun super siivouksen tarkoitus on ollut vain se, että tuo herne syntyy ihan just. Se sanoi ettei keksi mitään järkevää selitystä sille miks ihmeessä mun oli ykskaks ihan pakko saada kaikki paikat jynssättyä. Sit se eilen säikähti kun siivouksen päälle aloin täyttää sitä esitietolomaketta synnytystä varten. Sanoi että tää kaikki tarkoittaa varmasti sitä että kohta mennään. :LOL: Jos nyt kuitenkin vielä muutaman viikon pieni pysyis mahassa...

Mutta nyt telkkaria ja miehen kainalo. Pitänee mennä ajoissa unille että jaksais herätä aamulla katteleen jääkiekkoa. Voi kyllä olla etten ole niin innokas jääkiekon seuraaja että sitä jaksaisin nousta varta vasten katsomaan.

- Hapsiainen ja Herne 34+4
 
Huomenta!

Täällä herätty, en tosin jääkiekkoa kattele...Mieshän tuolla tuota kyttääpi.

Oli kylläs nii levoton yö viime yönä jälleen...Joka ikiseen asennon vaihtoonkin jo herää, missään asennossa ei ole hyvä nukkua, selällään ei voi enää senkään vertaa olla mitä ennen, vauva painaa niin keuhkoihin. Sitten vauva on ollu aika vauhdikkaalla tuulella koko eilisen ja sama homma jatkui yöllä ja samoin nyt kun heräsin. Koko ajan tässä koneella istuessa se jyllää.
Supistuksia tulee edelleen tasaiseen tahtiin, riittää se, että nousen lepoasennosta ylös. Mutta eivät ole kipeitä, joten en nyt niistä "välitä" ja en soita neuvolaan. Katsellaan tässä vielä niiden suhteen.
Nuo supistukset voi kyllä johtua ihan tästä unen puutteestakin, samoin tuo verenpaineen nousut. Mutta minkäs teet, kun ei vaan enää voi nukkua niin, että lepoa tulis riittävästi...

Vauvan tarvikkeista piti kommentoida.. Meillä on hoitopöytä ja pinnis nyt haettu ja kasattuna. Hoitopöytä jääkin tähän samaan huoneeseen missä tietokone nyt on, samoin vaatteet. Tästä tuleekin sitten vauvan huone jahka isommaksi kasvaa. Pinniskin on tässä samassa huoneessa vielä toistaiseksi, siirretään piakkoin omaan makkariin, ja kuten monella muullakin, niin täälläkin pitää ensin mulkata tuo makkari uuteen järjestykseen, että se sinne mahtuu. Vauvan vaatteita oon pessy nuo kaverilta saadut kaikki vaatteet ja seuraavana vuoroon tulee sitten äippäpakkauksen vaatteet. On se jotenkin niin hassua kun noita pesee ja laittelee....
Vielä pitää vain pojan vaatteet siirtää tästä vaatekaapista tuonne vaatehuoneeseen, saa sitten laitettua tuonne kaappiin noita vaatteita. Pienimmät bodyt ja potkarit on tuossa hoitopöydän laatikoissa. Sieltä sit kätevä ottaa vauvan kölliessä alustalla.

Mut nyt pakko mennä herätteleen poikaa, ehtii viedä sen tarhaan, kun eihän tuo mies nyt voi tehdä mitään, kun menee suomen peli muuten ohitse =)

buam ja myy 30+5
 
Huomenta! Viimeinen työviikko hurahti käyntiin. Oliskin sitten pitkästä aikaa viisi päivä töitä, viime aikoina ollut aika paljon noita nelipäiviäisiä viikkoja. Tuntuu vähän pahalta, kun mä jään lomalle ja mies se vaan joutuu töissä käymään. :ashamed: Kai tämä huono omatunto helpottaa viimeistään sitten, kun on vauvan kanssa kädet täynnä töitä.

Hui kamala, mä olen ollut hereillä kohta kolme tuntia. Oi kun pääsisi takaisin nukkumaan. :) Ei näin maanantaiaamuna ihmeempiä. Hiljaista täällä töissä...

rv31+5
 
Huomenta!

Jokohan nyt pystyn kirjottamaan pidemmästi. Heräsin lätkää katsomaan ja poika nukkuu vielä.

Ensin kaikille joiden masuasukit meinaa jo tulla maailmaan: :hug: ja olkaa nyt jalat ristissä ja rauhallisesti. Käyttäkää kaikki perheen ulkopuolinen apu hyväksi =)

Oma napa vaikka tähän väliin
Perjantain neuvolan tuloksia, jotka muistan ulkoa:
sf: 29cm (vähän alle keskikäyrän, sentin lyhyempi kuin esikoisesta)
paino: tippui 2 viikossa kilon!! Ei siis ollut tarkoitus tiputtaa.. katsoin vaan tarkemmin herkkuja, tai siis en syönyt niin paljon herkkuja kuin aikaisemmin. Nyt siis 9kg tullut alusta.
hb: 120, ei vielä lisärautaa
paineet kohillaan
syke: 135
rt:ssä väitti olevan pitkän tutkimisen jälkeen.
Itse en vaan tajua miten tuo tuolla on kun joka puolella tuntuu potkuja..

Olen todella väsynyt. En oikeen jaksa mitään ylimääräistä tehdä.
Alaselkä, lonkka ja häpyluu ovat kipeät. Ja sen nukkumisen olen minäkin joutunut jättämään muille perheenjäsenille |O Mikään asento ei vaan ole kivuton.. tai jos sattuu jonkun löytämään, niin johan pian puutuu jokuu paikka.
Mulla myös puutuu jalat. Se onkin kivan tuntuista kävellä puutuneella jalalla =)
Harkkasuppareita tulee minullekin kaikesta. Vessassa käynti, kyykkistely, esikoisen nostelu... tietenkin kotihommat. Neuvolatäti sanoikin että yritä levätä ja heti perään totesi, ettei se taida olla kuitenkaan mahdollista :D
Viikko sitten heräsin yöllä kun masu oli ikävän tuntuinen ja alaselkä kipeä. Supistuksia siis taisi tulla jokunen. Esikoisesta supistukset tuntuivat vaan mahassa. Onneksi loppuivat sitten nopeasti. Mies jo säikähti, että nytkö se jo syntyy :)

Ostin viime viikolla vadelmanlehtiteetä ja mammateetä (=maidonnousua auttamaan).

Vauvan vaatteet olen pessyt Erisanilla, kuten kestovaipatkin. Esikoinen ei ole herkkäihoinen joten kyllä aika piankin saatoin jotain huuhteluainettakin laittaa.. Uudet lapsen vaatteet pesen aina, omia en. Vielä on pienet vaatteet pahvilaatikossa lämpimässä varastossa. En tiedä pitääkö ne pestä..

Nyt poika heräsi..

Moikka!!
 
Kerttuli, ihania kuulumisia :heart: Itsekin jo niin odotan ensitapaamistamme pienen kanssa, kaksi kuukautta tuntuu niin pitkältä ajalta tällä hetkellä, huoh.

Jastu :hug: Itselle oli tullut myös kilo viikossa viime neuvolakäyntien välissä ja kieltämättä se stressaa, vaikka ei saisi.
Mutta omalla kohdalla tiedän myös syöpötelleeni. Kun se terkkari viimeksi rupesi päivittelemään sitä liian pientä sf-mittaa ja käski syömään kunnolla, niin mieskin tuputtaa ruokaa aina illalla, vaikka ei nälätäkään. Se on oikeastaan ihan hyvä, että ruokaa syön, MUTTA voi hitsi tuota makeanhimoa. Se on vallannut mut täysin. Aina jotain herkkua mussutan, enkä pääse irti. :ashamed: Ihan syyllinen olo, kun ei se sokeri varmaan terveellistä vauvallekaan ole...

Lanfear ihan kuin Kättärilläkin ois laput, että ei lapsia mukaan... ehkä ne on sairaalakohtaisia juttuja.

Täällä edelleen taistelen vaunuviidakossa, eli en oikein tiedä minkälaiset vaunut haluan. Eihän tässä kiire ole, mutta stressaisi vähemmän, jos olisivat hankittuina. Ehkä käyn tänään joogan jälkeen vähän katselemassa. Samoin stressaa mahdollinen auton hankinta. Aina ollaan tultu toimeen ilman, eikä Helsingissä sellaista tarvitakaan. Mutta kun mummolat on 150 kilsan päässä ja siellä haluaisin viettää paljon aikaa maaseudun rauhassa. Ajatus bussilla kulkemisesta vauvan, koiran, vaunujen ja kaiken muun matkatavaran kanssa ei houkuta. Mutta on niin iso askel ostaa ensimmäinen oma auto :eek:

Kaikki muut vaikuttavat siivoilevan innoissaan, olenko ainoa saamaton, joka yhä elää täydellisessä kaaoksessa? Ilmeisesti ei ole vauva siis lähiaikoina tulossa tähän huusholliin, kun ei ole siivousvaistot vielä toiminnassa...

Kävin siellä neuvolassa perjantaina, tässä kuulumisia sieltä:

31+6 (29+6)

Paino 72 (69,9) +1050g/vk, auts! Nyt lähtöpainosta +200g, lohduttakoon hetken...
RR 109/70 (106/74)
Pissa puhdas
Turvotus -
Hb 112 (ei mitattu, mutta tammikuun alussa 111, ei siis noussut) tosin en ole pariin viikkoon ottanutkaan rautaa... pitääpi ostaa lisää.
Sf 29 (25,5) nyt oli noussut keskikäyrälle, ehkä kiitos syömiseni...
tarjonta rt, pää hienosti keskellä. Jalat kiinni oikeassa kyljessä ja se tuntuu =)
Syke 140 (133)
Liikkeet ++ (++)

Kaikki siis oikein kivast. Rautaa vain enemmän naamaan! Täällä nautitaan viikon hiihtolomasta ja sitten enää 6 päivää töitä!

Sun Rise + Poikasäde 32+2
 
Mirabel :wave: Minua ei Martinan asiat kiinnosta tipan vertaa. Sattumalta iski silmään kanavahyppelyn lomassa lauantaina tuo synnytysjakso ja täytyy sanoa että oli Martina kyllä juuri sellainen kuin millaisen kuvan olen hänestä saanut lööpeistä.

Lanfear - täälläkään (Jorvi) lapset eivät saa polilla tulla tutkimushuoneisiin mukaan.

Piipalle :hug: ja Kerttuli kiva kun tulit kertoilemaan kuulumisia :wave:

Vadelmanlehtiteetä on täälläkin litkitty, Ruohonjuuresta Kampista sain. Ihanan makuista mutta ei ainakaan mitään vaikutuksia vielä ole havaittu. Toiveissa olisi lyhyempi synnytys ja tehokkaammat supparit. Liekö tuosta teestä mitään apua :LOL:

Täällä on lonkkakipua ja poltetta alamahalla.



 
Yeb
Taas oli paljon luettavaa kun oli viikonlopun poissa koneelta ;)

Tsemppiä kaikille joilla alkaa paikat jo valmistautumaan, toivottavasti vielä vähän aikaa vauvelit kasvaisivat masuissa! Toivotaan myös maksa-arvojen korjaantumista mirabelille ja verenpaineiden kohdillaan pysymistä buamille :hug:

Ja ihanaa kuulla Kerttulin kuulumisia, hienosti on pikkuinen poika kasvanut! Toivottavasti saatte hänet keskiviikkona kotiin :)

Donu, mulla on kanssa tuota äkkirikkaan fiilistä :D Meidän perheen tuloina on nyt ollut miehen opintotuki, mun kotihoidontuki ja palkka niistä muutamista ilta- ja lauantaivuoroista sekä asumistuki. Nyt sitten mies meni alkuvuodesta töihin ja saa palkkaa, plus minun ekat valtavan suuret (tai siltä se nyt ainakin tuntuu) äitiysrahat tulee huhtikuun ekoina päivinä.. Mihinkähän kaiken sen rahan kanssa joutuu kun on tottunut niin vähällä menemään :whistle: Ihanaa kun saa välillä törsätä!

Fantastic4, täälläkin puuttuu vielä kaikenlaista tulevalta vauvelilta :wave: Semmoisen rottinkisen ensisängyn hankin mutta siihen pitäisi patja saada. Lisäksi puuttuu kaikenlaista pientä, rasvat, vaipat, tutit ja mitähän niitä kaikkea pitäiskään olla. Vaunut on edelleen rikkinäisinä tossa eteisessä, osat on sentään torstaina lähteneet Saksasta, sitten vaan tuleekin vaunujen kanssa kiire jos osat ei sovikaan :ashamed:

Vauvan vaatteiden pesemisestä
oli enemmänkin puhetta. Mä en pese uudelleen esikoisen vaatteita jotka ovat olleet sisällä vaatehuoneessa säilytyksessä. Vaatteita en myöskään silittele. Mutta taatusti pesen kaikki uudet vaatteet, varsinkin jotka tulevat lasten päälle. Vähän väliähän niistä löydetään liian suuria pitoisuuksia kaikenlaisia ainejäämiä. Plus että ovat tosiaan paljon pehmeämpiä kuin kaupasta tulleet. Ja kun vielä on kaupassa töissä ollessa nähnyt ja suunnilleen tietää missä kaikkialla ne vaatteet pyörivät niin tekee mieli ne pestä :) Musta se kaupan hajukin on ihan tympeä.

Pesuaineena meillä on nyt jo vähän etukäteen hajusteeton normaali pesuaine ja huuhteluaine, mutta kunhan vauveli kasvaa niin varmasti taas vaihdetaan hajustettuun ja katsotaan mitä nahka sanoo.

Niin Toivoisin, olikos se niin että tuolla maitohappobakteerien syömisellä raskauden aikana olisi hyviä vaikutuksia syntyvän vauvan ihoon? Miehellä on atooppinen iho ja sillä mietin.. Epäsäännöllisesti tulee syötyä Gefilustuotteita, olisi varmaan kannattanut panostaa, ehkä ei vieläkään ole liian myöhäistä?

Jastulle myötätuntoa painon kanssa :hug: Mullekin oli viimeksi tullut se yli kilo viikossa.. Mutta sitten kahden päivän päästä se aamupaino olikin kaksi kiloa vähemmän! Jospa sullakin olisi vaan melkosia noi painon heittelyt, mulla ainakin saattaa päivässäkin heittää sen kaksikin kiloa. Mä lohduttaudun sillä että viimeksikin sairaalaan jäi viikossa 10kg ja alle lähtöpainon pääsin jo jälkitarkistukseen mennessä :)

Empuuu, mullakin on suonenvetojen/lihaskramppien jälkeen lihakset tosi kipeet vielä parikin päivää sen jälkeen :x Ostin marketista jotain halppismagnesiumia ja sen kanssa on kyllä suonenvedot loppuneet, suosittelen!

Toivottavasti Piipa75 saat tarvitsemasi avun pelkopolilta ja edes jompikumpi synnytystapa alkaisi tuntua toteutettavalta :hug:

Sun Rise
, mullekaan ei todellakaan oo iskenyt mitään siivousvimmaa :) Kyllä se vauveli tänne mahtuu vaikkei mitään raivaustöitä tekisikään. Ne pakolliset tein, eli tilaa pienille vaatteille mutta siihen se sitten jäikin, kyllä saa kaapit pysyä koskemattomina.. Imurointikin jo sen verran supistelee että se on jäänyt kokonaan miehen vastuulle ja sitä ei siis usein meillä sitten harrasteta :D

Veljeni valmistumisjuhlissa tuntui vieraita nyt jo kovin kiinnostavan tuleeko tämän lapsen jälkeen vielä lisää, ja vähän tuntuivat monet hämmästyneiltäkin kun sanoin että kyllä niitä saisi mieluusti olla enemmänkin kuin kaksi :eek: Siitä tulikin mieleen että kuinka moni täällä tietää (tai luulee tietävänsä :D) että tämä vatsassa kasvava vauva jää viimeiseksi? Mä haluaisin siis tämänkin jälkeen vielä lisää kyllä, jos vaan onnistuu.

Yeb 34+2
 
neuvolakuulumisia

rv 31+1
painoa +817g/vko
pissa sokeri yhellä +
rr 127/87
hb 114
sf 29cm
ja vauva rt:ssa ja sykkeet hyvät :)

nyt on niin iso vitutus päällänsä et en kommenteeraa mitn. plaah. kaikki hyvin neuvolassa kuitenkin.
 
Yeb meillä ei ole vielä täysin "päätetty" lopullista lapsilukua (aivan kuin sen voisikin itse täysin päättää..), mutta periaatteessa yksi vois vielä tulla tämän jälkeen. Sen näkee miten kahden kanssa sittenpärjää. Mies tuossa vitsailikin että meille taitaa tulla suurperhe, jos vaimo alkaa jatkossa laihtumaan raskauden aikana kuten tässä raskaudessa on käynyt :LOL: (mulla siis paino vielä 2-3kg lähtöpainosta eli periaatteessa melkein 10kg on lähtenyt jos siihen lasketaan vauva, kohtu, lapsivesi jne.)

Siivous- ja järjestelyvimma on täälläkin selvästi havaittavissa. Sen lisäksi tuo leipominen + pakastimen käyttö/täyttö vaivaa :whistle: . Mutta sen kyllä sitten huomaakin siinä että supistelee selkeesti enemmän :| . Joku kultainen keskitie pitäis kai löytää.

jastu mä tiedän tuon 100kg:n rikkoutumisen fiiliksen. Mulla esikoisesta meni se rikki ihan viimeisillä viikoilla ja kyllä otti niiiin päähän :headwall: . Tässä raskaudessa ollaan vielä sen alapuolella, mutta jos pahasti iskee turvotukset päälle/kiloja alkaa tulemaan niin voi mennä rikki.

Martina&Esko sarjaa katsoin muutaman jakson ohimennen, mutta tuo synnytysjakso piti ihan nauhoittaa kun niin moni oli sitä hehkuttanut. Mun mielestä se oli parempi kuin ne pari muuta jaksoa joita olen katsonut.

Mies lähti esikoisen kanssa ulos hetkeksi kun oli vain -13c ulkona. Hän siis on kotona tekemässä/viimeistelemässä graduaan. Ensi viikolla pitäisi olla siinä kunnossa että saa sen vihodoinkin palautettua =) (ei oo ollut kuin vaivaiset 13v kirjoilla yliopistossa). Mutta nyt suihkuun. Illalla ajattelin mennä ensimmäistä kertaa mammajumppaan koittamaan :)

Poppeliini ja poju 31+4
 
*uudelleen kokeilu, tilttasi netti tuossa kun yritin ennen nukutusta postata*

Voi miten taas tullut tekstiä! Nopeasti koitan saada pari riviä aikaiseksi..

Ensinnäkin kaikille joilla paikat jo auenneet ja kypsyneet, nyt kovasti lepoa että vauvat vielä vähän aikaa pysyisivät masussa :hug: :attn:

Jaksuja kaikille supistelijoille ja kipuilijoille myöskin :hug:

Vauvanvaatteet pesen ainan uudet, siellä ne kaupassa pyörii usein pitkin lattioitakin ja jäämiä on jos vaikka millaisia, kun useinhan ne tulee jostain Kiinasta... Meillä on muutenkin käytössä Erisan ja Minirisk yms hajusteettomat - inhoan kamalasti niitä Omon ja vastaavien hajua :x Inhottaa kun saa käytettyjä vaatteita jostain ja ne haisee ihan kamalalle, eikä se lemu lähde edes yhdessä pesussa :/

Niin, jaksuja myös huonosti nukkuville :hug: Ite olen nukkunut edelleen aika hyvin, en käy ikinä vessassa, unia häiritsee ainoastaan tuo viereen pyrkivä kuopus, muuten nukkuisin varmaan hyvin.

Vauvalaittelua en ole edelleenkään aloittanut minäkään! Meillä tämä remontin päättyminen ja sen jälkeinen tavaroiden uudelleen organisointi on vielä kesken. Isoin homma olisi nyt vielä edessä noitten vaatehuoneiden laitto, kun jokaisella on vaatteet nyt väärässä huoneessa ja meidän uusi iso vaatehuone pitäisi rakentaa (siis Elfat paikoilleen) eka, ja sitten roudata kaikkien vaatteet paikoilleen. Sitten pääsisin vauvankin vaatteiden kimppuun. Kaikki hoitoalustat sun muut vielä puuttuu tyystin, vaipoista ja sen sellaisista puhumattakaan. Tuplarattaat meinasin käydä perjantaina ultra-reissulla tsekkaamassa, ostetaan jos hinta on sopiva. Hoitopöydän taidan nyt joutua eka kertaa hankkimaan, ei saa tasoa uuteen päätyyn muuten mihinkään... Mulle kelpaa Ikean halvin malli (25 e), saa mummo tuoda kun meinaa käydä Ikeassa Lapin reissulla.

Tämä vauva jäänee meillä viimeiseksi, neljäs siis tulossa. Mulla ei varmaan vauvakuume ikuna lopu, mutta järjellä ajateltuna tämä alkaa jo riittää sitten :p

noniin, nyt laittamaan tuo pieni mies nukkumaan, on alkanut herätä pirulainen viiden jälkeen :kieh: Äiti kiittää...

stoppis 33+6

Muoks. Lisätään nyt vielä, että siivoilusta ei ole varsinaista vimmaa, mutta tekee mieli kyllä laitella tuon remontin jäälkeen tavaroita oikeille ja virallisille paikoilleen!!! Ja fiilistelen kyllä aika lailla näitten uusien tilojen kanssa, ihanaa! :D Kun vaan nyt sais tosiaan kaiken ihan kunnolla valmiiksi ja paikoilleen. Leivonta myös kiinnostaisi, pitää varmaan tehdä jotain pakkaseen tässä jossain vaiheessa, että on sitten vierasvaraa. Ja ehkä ruokaakin ihan alkuviikoiksi voisi laittaa valmiiksi pakkaseen...
 
Yeb Mä syön kaksi raskausmultitabsia päivässä ja kuvittelin, että niistä saatava magnesium riittäisi. Tähän asti ilmeisesti on riittänytkin, viimeisen vajaan kahden viikon aikana tuli nuo kaksi lihaskramppia. Kolmatta päivää pohje kipeä, alkaa tuo kyllä jo helpottamaan. Jos vielä tulee, niin hommaan lisämagnesiumia. :kieh:
 
Hui, miten monella on jo merkkejä siitä, että vauva saattaa vaikka putkahtaa lähiaikoina maailmaan! Eihän tässä uskalla veikkausta tehdä, että kuka on seuraava synnyttäjä... KiiajaVille, Saimaanrannan äippä, Chiq, Mammamia, Hilipatuinen... toivottavasti kaikilla vauvat pysyvät mahassa vielä kuitenkin viikkoja! Ja kunpa Buamin paineet pysyisivät kurissa, ettei tarvitse synnytystä käynnistellä + Mirabelin maksa-arvot kunnossa!

Sun Rise, enpä ole minäkään pahemmin kotona siivoillut kuin vain ihan pientä perussiivoilua. Lauantaina tosin katselin auringon paistaessa ihan kauhun vallassa, kuinka likaiset ikkunat, tahraiset keittiön kaappien ovet jne. meillä onkaan... mutta jospa ensi viikolla sitten, kunhan äitiysloma alkaa, olisi aikaa ja energiaa tarttua perusteellisempiin siivouksiin.

Yeb kyseli lapsiluvusta. Meillä on miehen kanssa erittäin vahvana tunne, että kun tämä toinen lapsi syntyy, niin meidän perhe on kasassa, ja jotenkin se ajatus tuntuu minusta todella hyvältä. Vaikea selittää, mutta se on tosiaankin sellainen tunne, että meidän perhe on sitten "valmis". Toki ollaan miehen kanssa puhuttu, että jos yllätysvauva joskus vielä ilmoittaisi tulostaan, niin sekin otettaisiin ehdottomasti vastaan, koska muuhunkaan ratkaisuun meistä ei varmasti olisi kuin todella painavasta syystä. Mutta suunnitelmallisesti ei ole tarkoitus enää lisääntyä.

Lanfear Kysissä, kuten joku taisi sanoa Taysissakin olevan, on ohjeistus, että lapsia ei saa ottaa mukaan ä-polille. Siitä näkyy olevan maininta ajanvarauskirjeessä, jonka postissa laittavat.

Ihana oli lukea Kerttulin ja pojan kuulumisia! :flower: Toivottavasti saatte vauvan tällä viikolla kotiin!

Mirabel, minäkään en ole nähnyt vilaustakaan tuosta Martina ja Esko-ohjelmasta, mutta kovin vähäisesti televisiota tulee katsottua nyt muutenkaan. Joskus näin jossain lehdessä kuvia Martinasta, kun hän oli varmaankin viimeisillään raskaana ja poseerasi maha paljaana vaikka missä cowboy-asussa... niistä kuvista kyllä ajattelin, että yhdellä sanalla sanottuna mauttomia!!

Jastu, voin uskoa, että tuo painoasia ottaa pattiin, kun on ikään kuin asettanut itselleen rajan, jonka yli ei millään tahtoisi mennä... :hug: Itse kävin ensimmäisen raskauden aikana aktiivisesti kotona vaakalla, mutta nyt toisessa raskaudessa olen ollut itselleni armollinen, enkä ole mitannut painoa kotona sitten alkuraskauden jälkeen. Olen todennut, että ennätän kuulla ne "painouutiset" aina neuvolassakin. :D

Kamalan pitkän viestin nyt innostuin naputtelemaan, jaksoikohan kukaan läpi lukea... omasta navasta vielä pikaisesti sen verran, että perjantaina oli neuvola ja kaikki sillä rintamalla hyvin. Onnittelut vielä kaikille äitiysloman aloittaneille! :flower: Sitä odotellessa itsekin... (Ajatus Jääkyyneleen valkosuklaakakusta sai muuten kuolan valumaan! :p )

Rosahdus ja Myyrä 33+4
 
Pesuaineista: Meillä käytössä Bio Luvilin hajusteettomat color ja valkopyykki, tosin välillä sitä coloria ei saa ja silloin ostan Omon Sensitiveä, joka on sekin hajusteeton. Noilla lähtee pyykeistä tahrat pois paremmin kuin aiemmin käyttämilläni Ariel Sensitivellä ja Miniriskillä. En myöskään kestä pesuaineiden hajuja, vaikka muuten käytänkin hajustettuja vartalovoiteita, hajuvesiä, suihkugeelejä jne. Huuhteluaine on hajusteeton myös, samoin kuivaajaliinat, joita tosin ei Suomesta taida edes saada, niitä sisko toi Amerikanreissulta kasan kun jäin niihin koukkuun vuosia sitten Kanadassa asuessamme.

Suonenvedoista/krampeista:
Mä syön Raskaus Multitabsin lisäksi 2 magnesiumtabua päivässä, yhden aamulla ja yhden illalla. Ei ole vetänyt suonta sen jälkeen kun nuo aloitin, sitä ennen pari kertaa ehti tulla suonenveto. Ostin luontaistuotekaupasta chelated magnesiumia, joka kuulemma imeytyy paremmin O-veriryhmällä kuin tavallisissa tabuissa oleva jokin muu magnesium. Tiedä häntä, olivat ainakin kalliimpia kuin tavalliset, joten olisko vastaus ollut sama riippumatta veriryhmästä...

Onko täällä ketään jyväskyläläisiä? Pitäisi siskon polttareihin keksiä kaupunkisuunnistukseen vauva-aiheinen paikka, enkä tiedä, missä Jyväskylässä vauvat ja äidit tapaavat. Onko siellä jokin tietty kahvila tms. jossa vaunuväki tapaa? Tai sitten jotakin Hoplopin tyylistä paikkaa? Pitäisi olla jossakin ihan keskustassa, ettei tartte väen kävellä ihan minnekään Muurameen asti :) kiitos avusta jos joku osaa auttaa!

Siivousasioista: Olen kyllä kovasti aloitellut, ja huonekalut ovat siirtyneet mukavasti paikasta toiseen, ja sain vaatteet pestyä, mutta jotenkin ei vain vielä silti jaksa. Pitäisihän tässä olla vielä melkein kaks kuukautta aikaa... Tänään pitäisi kuitenkin saada sohvanpäälliset ommeltua, jos sen edes saisi itsestään irti. Pinnis ja hoitopöytä ovat edelleen kellarissa kasaamattomina esikoisen jäljiltä...

Koettakaahan kaikki vielä hetki pidätellä niitä vauveleita, se on parikin viikkoa aina pitkä aika vauvan kehityksessä tässä vaiheessa!

t

Plopp 32+5


Omaa napaa: ei ole mitään erityistä taaskaan, maha kasvaa, raskausdiabeteksen takia se huolestuttaa kovasti, mutta ei ainakaan viimeksi oltu menty sf-mitassa keskikäyrän yli ja sokerit on kohtuu ok silloin kun muistan mitata. Ruokavalio ei ole ok, mutta painoa ei ole itselle ainakaan tulllut paljoakaan lisää, mutta jos se vauva silti paisuu.
 
Huomasin lehdestä, että illalla tulisi televisiosta Liv-kanavalta klo 20 brittidokumentti Tavoitteena täydellinen synnytys. Kertoo mm. naisesta, joka on laatinut minuuttiaikataulun synnytystään ajatellen :) Mielenkiintoista, tuo täytyykin tallentaa :D
 
Tänään oli sit eka lääkärineuvola, joten laittelen tähän kuulumisia :)

Rv 30+4
Hb 131 ((rautaa otan varuiks vielä 2/vko, ettei pääse laskeen vaikka nyt olikin jo noussu hyvin))
Pissa puhdas
Paineet 124/77
Painon muutos per viikko +440g ((lähtöpainoon tullu nyt lisää 7,5kg))
Sf-mitta 29,5cm
Veden määrä Normaali
Syke +145
Liikkeet ++
Tarjonta Poikittain
Kohdunkaulaa 3cm, napakka ja suljettu.

Lääkäri sanoi, että painoarvio on sit rv 36-37, jos en oo vielä synnyttäny kun esikkokin tullu rv 37. Olis kyl kiva keretä sinne arvioon!
Ja joo, sukupuoli ei selvinny tälläkään kertaa sen enempää koska vauva köllötteli poikittain. No mut onpahan vähän jännitystä :D Onneks on tytölle ja pojalle molemmille vaatteita niin ei tuu mitään paniikkia. Ja kumpikin käy ?

Kerttuli Olipa mukava lukea kuulumisia ja todella mukavaa että teidän Pikkumies voi hyvin! Toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin! ?

Katyana & NaNNa ? 30+4
 
Emppuuu Piti kommentoida sulle tuohon että huonoa omaatuntoa koet siitä kun mies sitten on töissä ja sinä kotona.. Mä olen suurinpiirtein itkua vääntänyt joka kerta kun mulle on marraskuusta asti kerrottu aina sairasloman vain jatkuvan! :( Juuri tuon takia että kun toinen raataa perheelle rahaa töissä ja itse on vain kotona.. :/ Eli ymmärrän todella mitä tarkoitat, mutta kannattaa ottaa asia puheeksi miehesi kanssa!

Tänään on pari supistusta ollut tosi kipeitä! :( Varsinkin kun selällään makaa niin sattuu ja vihloo niin alavatsaan,reisiin ja alapäähän muutenkin..sama sit selän puolella..

Sun rise Joo tuttua tuo makeanhimo!! :O Siis aivan järkyttävää.. mä olen naureskellutkin että alkuraskaudesta mulle maistu kaikki suolainen enemmän kuin makea mutta nyt lopussa kyllä kaikki missä vähänkin on sokeria niin maistuu! :D
Ja juu olihan se paino tänään sitten jo pudonnutkin kilon eilisestä :)

Mä olen miettinyt tuota kun sanotaan että painoa jää paljon usein jo laitokselle.. Että mitä ihmettä tuolta kehosta lähtee jos kymmenenkin kiloa sinne sairaalaan saa jäämään!! :O :D

Mutta juu kyllä täällä ollaan jo paremmilla mielillä kuin eilen! :) Ja kiitos suuresti kaikille myötätuntoilijoille!! :heart: mitä sitä tekisikään ilman tätä palstaa! :)
Huomenna sitten neuvolaan..


jastu ja vilperi 32+2
 
jastu Olen kyllä tuosta miehelle maininnut, eikä hän ole ollenkaan katkera, pitää minua hassuna kun huonoa omaatuntoa poden. Hän usein sanookin, kuinka mulla pitäisi useammin olla vapaapäiviä arkisin :D Olen ollut ilmeisesti niin kovin väsynyt sen mielestä... Tuntuu kamalan pitkältä ajalta, kun todennäköisesti olen 2kk kotosalla ennen kuin vauva syntyy. Aloitan äitiysloman vieläpä 2,5 viikkoa varhennettuna - kroppa kestäisi olla sinne rv35 asti, mutta mä en jaksa tuota mun työkaveria. :snotty: Onneksi mä tiedän, että ei tuo mies sentään raatamaan töissä joudu, ja työaika on säännöllinen 8-16. :)
 
Päiviä.

Huomaa, ett on arki koittanut viikonlopun jälkeen, kun tekstiä tulee paljon tiiviimpään tahtiin. Varmaan jo puolet teitin kirjottamista jutuista on unohtunu, mutt koitan kommentoida mitä muistan. Miten voiki olla nykyään niin harva pää.

Olipas kiva kuulla Kerttulin vauvauutisia, varsinkin kun ne oli hyviä :)

Noista pesuaineista vielä. Ite käytän s-ketjun rainbowin hajusteettomia pesuaineita värillisille pyykeille ja erikseen valkoisille pyykeille. Joskus, on siitä jo aikaa tovi, tämä pesuaine pääs kunigaskuluttajan testeissä ihan sinne kärkipäähän muutaman muun pesuaineen kans. Sitä en tiedä miten lienee nykyään ois. Mutt hyvinhän toi vaatteet puhtaaks pesee, ei tartte ostaa mitään kallista omoa, jossa maksaa vaan se merkki ja mainoskulutha siinä samalla maksetaan! Katsotaan nyt jos pesisin vauvan vaatteet sit kuitenkin tällä pesuaineella mitä käytetään. Minäkään en voi muuten sietää hajustettuja pesuaineita, ihan järkyn hajusia (ja kutittaa ihoa) :x ...huuhteluaineista puhumattakaan :x mutt ite en niitä käytäkään. Siks tota hajusteetonta käyttäny pitkään.

Maitohappobakteereista kuulin yhessä perhevalmennus tilaisuudessa, että ois tehty tukimus siitä jos odottava äiti syö maitohappobakteereita ja sit vauvan synnyttyä sille annettas sitä niin ei pitäs tulla allergioita. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Taitaa omalla kohdalla olla liian myöhästä, mutt ois kyllä voinu alkaa niitä napsimaan, ei ne ainakaa pahasta ois ollu. Meillä molemmilla on allergioita, ett josko meitin tulokkaalle ei ois sit tullu niitä ;)

Mitäs muuta täällä oli kirjoteltu? Ainaki neuvolassa oli moni käyny ja hyviä uutisia saanu :flower:

Niin juu, toi siivousvimma. Täälläkään ei ilmeisesti Tuittu ole ihan lähiaikoina tulossa pihalle (hyvä vaan), kun ei mulle vaan mitään pesänrakennusviettiä ole vielä noussu. Päinvastoin, väen väkisin sain eilen imuroitua tän kämpän, mutt pölyt jäi pyyhkimättä...ja ne lattiat. Siis ei tajuu kui voin olla näin saamaton. Luulisi, ett nyt ku jäin talvilomalle niin oisin innosta puhkuen puunannu kämpän lattiasta kattoon ja sit ois ollu helppo pitää loppuaika siistinä tää. Joo, no jospa sit jossain vaiheessa. Tällä menolla tää tuleva lastenhuone jää tekemättä, kun oon oikeesti pirun saamaton parin vaivasen tavaran kans :kieh: Tuntuu, ett tää raskaus on vaan saanu minut laiskistumaan entisestään.

Lisäys: Lapsiluku ei todellakaan ole täysi kun eka vasta tulossa. Kyllä nyt ainaki toinen lapsi olis haaveena, jos sellanen meille suodaan. Eri asia mitä mieltä ukkeli on asiasta. On vissiin ollu aika koetuksella tän tuuliviirin kans ;) Kahesta hän on joskus puhunu, mutt ite haluisin kyllä kolme. En tiedä johtuuko siitä, ett mulla on kaks siskoa ja avokilla on vaan yks sisko.

|.) Satuin heräämään aamulla ennen kuutta enkä TAAS JÄLLEEN saanu unta vessassa käynnin jälkeen. Nousinpa sit ylös ja kattelin ukkelin kans sit Suomen pelin. Ihan turhaan senkin takia valvoin, pelas niin pirun huonosti, että oikein hävettää. Meninki sit ukkelin kans nukkuun sen pelin jälkeen ja heräsin puol yks! :headwall: Vähän tuntuu siltä, ett päivä on menny pilalle. No eipä kai toi nyt maailmaa kaada, veikkaan että ennen vauvan syntymää ehtii tulla monta tylsää ja pitkää päivää |O

Avokki sit tilas mulle eilen canalin kanavat. Kaks elokuva- ja kaks urheilukanavaa. Noi jälkimmäiset kiinnostaa varmaan ukkelia enemmän ;)

Juu, jos nyt koittas mennä sit niitä pölyjä pyyhkiin :p

JääKyynel ja Tuittu 33+6
 
jastu Tässä hiukan syitä tuohon painon nousuun raskauden aikana sekä sen vähenemiseen synnytyksen jälkeen.

"Normaali painonnousu selittyy sikiön, istukan ja kohdun painosta, lapsivedestä, verimäärän lisääntymisestä, rintojen koon suurenemisesta, elimistön nestemäärän lisääntymisestä sekä rasvakudoksen kertymisestä.

- Sikiö 3,5 kg
- Istukka 0,5 kg
- Lapsivesi 0,7 kg
- Kohtu 1,0 kg
- Rintojen kasvu 0,4 kg
- Veritilavuuden lisääntyminen 1,3 kg
- Kudosten nestepitoisuuden lisääntyminnen 1,2 kg
- Rasvakudoksen lisääntyminen 3,4 kg
- Yhteensä 12,0 kg"

Huomista neuvolaa odotellessa...

manteli ja Sulo 33+4
 
- Kudosten nestepitoisuuden lisääntyminen 1,2 kg Onko tuo sitten turvotus vai? Miten musta tuntuu, että yhdessä jalassa on jo yli kilo ylimääräistä nestettä. :kieh:

Synnytysvalmennus on meillä maaliskuun loppupuolella, mistä tulikin mieleeni, että pitää muistaa tällä viikolla varata aika synnytysosastoon tutustumiseen. =)
 
hilipatuinen :hug: olit sairaalakeikan heittäny, toivottavasti nyt ei suppailis kovin... :hug:

Kerttulin ja pojan kuulumisia on kiva lukea :) mukava kun jaksat käydä moikkailemassa ja käyhän edelleen :)

Lomautus meillä miehellä alkaa lomautus maanantaista eteenpäin :headwall: eikä tiiä kauanko jatkuu...

vauvan pää painaa tällä hetkellä niin kipeetä tuonne alas että tekis mieli huutaa kurkkusuorana :eek: häpyyluu menee kohta rikkipoikkikahtia :/ :x
Käveleminen on tällähetkellä melko tuskaista...mulla on kyllä yksi asento mikä jelppii ja se on kyykyssä oleminen jalat levällään mutta kun ei jalat jaksa kovin kauaa olla niin... kokoajan saa ravata vessassa ja yö on ihan kauheita...viimeyönäkin valvoin 00:30-2:30... ja sit nukuin pätkittäin kasiin asti... janottaa ja pissattaa ja vaikka mitä... :snotty:

neuvolas tosiaan kävin aamulla ja kaikki ok muuten paitti et pissassa sokeria 1 plussalla...ja unohin sokerimittaus hommelit kotiin...siis sen vihkon minne merkkaan. usko kyllä onneks täti kun sanoin että kaikki arvot olleet jees. 8.3. on seuraava aika ja sitten oliskin sinne synnytystapa arvioon meno..kyseli että laittaako ensin omalle lääkärille mut sanoin et eipä mulla sinne oo asiaa :D et laittaa polille vaan suorilta...mitäpä mä turhaan meen sinne ulisemaan särkyjäni ku kuitenkin muuten kunnossa...

ulkoilu tänään päästiin pitkästä aikaa ulos lasten kanssa ja voi veljet mikä innostus niillä oli päällä. potkuteltiin hetki mut mä jouduin palaamaan kotiin kun tuo häpyluun kohtaan sattuu niin törkeenä eli taitaa tää möngertäjä tulla alaspäin ja ryminällä...toivottavasti nyt kumminkin masussa pysyis..no siitä kyl ei oo pelkoo, yli mennään la:sta että paukkuu ja se on fakta! |O

nyt meen mittaamaan sokerit ja sitten hetkeks sohvalle ennenkuin kaveri lapsineen tulee kylään...

nasum ja napero 31+1 :heart:
 

Yhteistyössä