**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Alkuperäinen kirjoittaja Donu:
Minullekin on aivan uutta tietoa, että uudelleensynnyttäjän pitäisi matkustaa vaakatasossa jos vedet menevät. Täytyy ottaa puheeksi neuvolassa ensiviikolla millaisia ohjeita sieltä asiaan antavat.

Donu ja Pikkuinen 31+1
Pitää tuosta vielä sanoa että kyse oli perätilasta kai ja en siis tiedä miten asia mahtaa olla vaan pohdin sitä lähinnä vain.
 
Voi Katyana, jos meillä olisi auto, tulisin varmaan heti hakemaan sulta Möhkön pois. :D On kyllä todella kivannäköinen, jos siis kyseessä on samanlainen kuin esim. tämä http://kuvat.huuto.net/9/d1/4ad7f20f81d4929aa556b9d5b2821-orig.jpg Postitus maksaa varmaan ihan rutosti.

 
Neuvolassa ja lääkärissä käyty, ja herpeshän sieltä varmistui, mitä itsekkin oon jo pari päivää epäilly :x Ihmettelen vaan että mistä se mulle nyt tuli??! Kuulemma raskaus saattaa laukaista, ja jos yleiskunto on huonompi. Joten nyt sitten kokeillaan josko voiteella lähtis herpes pois, ja ens maanantaina tarkastavat vielä tilanteen äitipolilla.
Mut jospa se nyt alkais helpottamaan...!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lanfear:
Neuvolassa ja lääkärissä käyty, ja herpeshän sieltä varmistui, mitä itsekkin oon jo pari päivää epäilly :x Ihmettelen vaan että mistä se mulle nyt tuli??! Kuulemma raskaus saattaa laukaista, ja jos yleiskunto on huonompi. Joten nyt sitten kokeillaan josko voiteella lähtis herpes pois, ja ens maanantaina tarkastavat vielä tilanteen äitipolilla.
Mut jospa se nyt alkais helpottamaan...!
No hyvä, että asia nyt selvisi ja sait oikeat lääkkeet. Toivottavasti pian helpottaisi! :hug:

 
Plopp kiitos vinkistä niin tiedän minne suunnata viikonloppuna..
Katsos kun täällä maalla meidän kaupungissa ei ole muita vaihtoehtoja kuin tuo H&M ja lastentarvikeliike, joka ilmeisesti on lopettanut (en ole varma) mistä noita äitiysvaatteita saa..

Sain kudottua villasukan! Ensimmäinen sitten ala-asteen käsityötuntien. Ihan hyvin onnistui ja kantapää ei ollutkaan se vaikein kohta vaan se kun pitää poimia niitä silmukoita takaisin puikolle.
Toisaalta, vähän meni päättely pieleen ja sukka purkautuu kärjestä joten ei muutakuin uudelleen harjoitelemaan.. Mutta siis onnistuu...
 
raksunaksu kyseli kohdun poksuäänistä. En tiä mitä ovat, mutta mullakin on kerran kuulunut. Mietin hetken, että ei kai kalvot puhjennu (kun jotkut sanoo ett on kuulunu napsahdus just ennen ku vedet on menny), mutta ei mitää vuotoja alkanu. :p Mitä lie vauva polskuttelee tuolla. :D

Meidänkin vauva perätilassa. Toivottavasti kääntyy ajoissa ettei tarvii ulkokäännöstä tehdä. :x Oon jotenki niin suojelevainen vauvaa kohtaan etten haluu kenenkää sorkkivan sitä. :whistle: Toisaalta ajatus perätilasynnytyksestä pelottaa. Muutenkaa tiedä mitä on tulossa niin tollainen lisähaaste tois kauheesti lisää stressiä. :|

Selkäkivut on kyllä tuskaa. :/ Vähänkin jos rasittaa selkää niin kävelystä ei meinaa enää tulla mitää. Kävely itsessäänkin aiheuttaa pitkällä matkalla kipuja. Muutenki ollu selkävaivoja niin nyt raskauden myötä entistä pahempia. |O Mut kyllä tän kestää kun miettii mitä saa palkinnoks. :heart: Ja varmasti tulee ikävä raskausaikaa.. On jo. :kieh:


Perjantaina taas sairaalaan kasvuseurantaan. Ottavat kuulemma myös sydänkäyrän kun on viikkoja jo niin paljon. Kivaa nähdä pientä ja miten on kasvanut. :)


Feles 32+4 <3



 
Feles
Antaako edes perätilassa synnyttää???

Neuvola

Mulla ei oo kuukausiin mitattu Sf-mittaa :(
Paino on noussut 20 kg, 5 kg/3vk

oma olo

jalat turpoo ja vatsa repee niin et tekee kipeetä
http://i6.aijaa.com/b/00301/5765641.jpg

ympärys 124cm

Marylene 34+1
 
Jos nyt koittaisin aktivoitua edes muutamaan riviin useammin kuin kahden viikon välein.. =)

Marylene: Jaksamista ison masun kanssa!! :hug:
Kattosin just omasta tuplakortista, että viimeinen sf-mitta on otettu vikalla perusneuvolakäynnillä rv36+5 ja oli 48cm ja kiloja oli tullut 23 siihen mennessä. Sen jälkeen tosiaan on "vaan" polikäyntejä joista ei niin tarkkoja merkintöjä mun kortissa.. :(
Mulla auttoi repeilemiseen viileä/kylmä oliiviöljypohjainen vartalovoide.. *vink vink* ;)

Tosta uudelleensynnyttäjän vesien menosta, neuvolassa sanoi vaan viimeksi että kun ei vielä ole laskeutunut niin lanssilla mentävä. Sanoi että on jo kai aika alhaalla että varmaan seuraavalla kerralla olis laskeutunut "riittävästi"..
Mutta eipä ne vedet ole aiemmistakaan menneet.. Esikolta tosin tihkutteli vähän ilm.ylhäältä, mutta loppupeleissä puhkaisivat kalvot salissa.

Omaa valivirttä... Sain sitten ensimmäisen tuntemattoman masuntaputtelijan, eikä kovin mieltäylentävä kokemus ollut vaikka kai ihan omastamielestään oli kiltti ja kiva..
Lähdettiin siis lasten kanssa puistoilemaan ja kun tuo vajaa neljä vee ei aina ole ihan yhteistyöhalukkain matkan teko kesti.. Tulipa sitten takaa joku eläkeläistäti joka ensin kysyi oletkos perhepäivähoitaja ( :LOL: ) -johon totesin että ei kyllä nää ihan omia on kaikki.
No siitäpä täti suoraan muitta mutkitta taputtelemaan ja päivittelemään että "ja lisääkin on vielä tulossa, kuinkas monta te oletta ajatelleet tehdä?" :eek: :headwall:
Jatkoi sitten vielä tarinansa siitä kuinka sitten teini-iässä tulee olemaan ongelmia ja vaikeata kun teini-ikäiset on niiiiin vaikeita nykyisin.. |O
Jotenkin vaan alkoi sitten korpeamaan koko tilanne, teki mieli sanoa rumasti... Onneksi sain pidettyä suuni.. :x

Sorry tästä purkautumisesta, mutta jotenkin edelleenkin sapettaa.. Hitsiäkö se kuuluu jollekin mummelille montako lasta meillä on ja miten aiomme heidät kasvattaa... |O |O

Kiiajaville on selvästi toteuttanut sen mitä minä en ole uskaltanut.. Tosin mulla kutominen jäi (muistaakseni) seiskaluokalle kun piti kutoa lapaset. Toinen on kai edelleenkin keskeneräinen.. :LOL:
Mutta nyt olen vähän himoinnut kokeilla, marttojen sivuilla taisi olla ihan näppärän näköiset ohjeetkin sukille... En vaan "uskalla" kokeilla.. :)

Neuvolaankin on vielä viikko aikaa.. Ensi viikko tosin on hiihtoloma viikko, siksipä se menikin seuraavalle.. :) Esikkokaan ei sitten halunnut mitään ohjelmaa. Sanoi että ennemmin käy kentällä luistelemassa ja pulkkamäessä milloin kenellekin kaverille käy.. (tästäkö se mummon varoittelema vaikea kausi alkaa... ?!? :D )

Nyt lähtis venyttelemään noi muutamat jooga-asennot ja odottelemaan miestä töistä..
Loppuviikkoa mammat!!

Fantastic4 32+5
 
Nopea vilkasu sieltä täältä kerto et kaikki taitaa (yhtä kiireistä :) ) lukuunottamatta olla vielä "onnellisesti" yhdessä kasassa?

Täällä vietellään jo kanssa tuskasia aikoja, masun ympärys päälle 130cm, kauheet kivut ja 15kg esikoinen (1v3kk) joka ei kävele :p Kaikenlisäks herralle iski kamala kiintymiskausi uudestaan, koko aika pitäis sylitellä..

Käytiin tänään Kättärillä taas Paavon kasvukontrollissa, painoarvio oli jo huimat 2930g :heart: nyt viikkoja 31+6 ja mitat vastas 37-39 viikkosta, huhheijaa.. 35+6 seuraava käynti ja sit aletaan mietiskelee et miten ja millon synnytellään (itse pidän aika selvänä että ainakin synnytystapa on sektio).

Hankinnat on tehty ja minivaatteita on pesty nyt pari päivää, sänky koottuna ja sitä rataa... :)

Sonja&Paavo 31+6
 
Googlettelin tuossa äitiysjuhlavaatteita, ja löysin tällaisen:
http://www.missymom.net/odotus.php

IIH - tämän kun olisi löytänyt vähän aiemmin. Tekevät parin viikon toimitusajalla nuo vaatteet, ja joihinkin malleihin voi laittaa jopa omat mitat, niin varmistavat, että tulee sopiva. Taisin löytää tuolta juhlapukuni viimein. Vielä vähän googlailen, mutta tuolta se tilaus taitaa tulla tehtyä.
Siellähän olisi noita imetysvaatteitakin eli ehkä ei tämä ollutkaan liian myöhäinen löytö =)

Meinköhän mainoksen puolelle? En kyllä ole yhtään mitenkään tuohon firmaan kytköksissä, olin vain niin iloinen kun löysin noin loistavan nettikaupan äitiysvaatteita täynnä!
 
Mullakin vauva perätilassa/poikittain masussa suurimman osan aikaa. Maanantaina neuvolassa tuli puhetta, että jos nyt menis vedet niin pitäis kans lanssilla mennä sairaalaan ja mieluiten vielä kontillaan peppu ylös. Mäkin toivon hartaasti että vauva tajuaa itse kääntyä pää alaspäin ajoissa, koska haluan synnyttää alakautta. En usko millään että meidän vauva vois olla alle 4kg (vaikka viikko sitten olikin painoarvio vain 1,2kg --> la:na reilu 3-3,5kg) todellisuudessa la:na, jolloin sitä alatiesynnytystä vois edes harkita. Mut onhan tässä vielä aikaa =)

sonjasusanna oliko sulla rdm? Vai miksi "paavo" kasvaa noin kovaa vauhtia?

Lanfear toivottavasti alkaa helpottamaan lääkkeen myötä :hug:

raksunaksu mulla esikoisejn odotusaikana masusta kuului tosi usein noita poksuntaääniä. Tässä raskaudessa on tainnut 2 kertaa kuulua sama naksahdus. Mitään järkevää selitystä en ole keneltäkään siihen saanut. Yksi terkka epäili että vauvalla olis löysät nivelet, toinen arveli että ottais kalvoista jotenkin kiinni ja siitä tulis se ääni ja kolmas ei ollut koskaan kuullutkaan että voi kuulua tuollaisia naksahduksia :LOL:

Huomenna meen käymään töissä palauttamassa avaimet ja tyhjäämässä vaatekaapin. Päivällä tuli vähän leivottuakin, joten herkkujen kanssa mennään hyvästelemään työkaverit. Samalla tein paria erillaisia muffinsseja pakastimeen tulevaisuuden varalta. Vauva on tuntunut liikkuvan selvästi enemmän kuin aiemmin, tai sitten mulla on vaan aikaa huomioida ne ;) . Supistuksiakin tullut jo vähemmän, tosin ne väheisetkin on ollut sitten selvästi napakampia. Mutta rauhassa koitetaan ottaa.

Poppeliini ja poju 30+6 (huomanna TAAS poksutaan :heart: )
 
Empuuu Juu on tollanen kyseinen hoitopöytä :)
Missäs päin te taas asuittekaan??

Lanfear Kiva että vaivasi selvisi ja toivottavasti hoituu voiteella!
Voiko muuten toi herpes tarttua vauvaan? Siis jos se sattuis olemaan vielä silloin kun vauva syntyy..

Täällä katsellaan Suomen peliä. Tai siis oikeestaan isäntä kattoo ja mä istun koneella :D Mutta aikas hyvin on tähän asti Suomella menny, ihme! :D
 
Marylene En mä tiedä saako. :O Vauva ainakin on pienikokoinen. Mut en kyllä tiedä millä kriteerein annetaa synnyttää perätilassa oleva vauva. Liittyköhän ensisynnyttäjyys asiaan? En todellakaan haluis sektioo! :/

 
Feles ensisynnyttäjäkin voi synnyttää perätilavauvan alakautta. Yleisesti ottaen vauvan tulee olla sopusuhtainen ja melko pieni (ainakin alle 4kg), äidin lantion riittävän iso/tilava (tarvittaessa otetaan röntgen/magneettikuvat) ja ennen kaikkea äidin tulee olla motivoitunut synnyttämään vauva alakautta. Myös millainen perätila on kyseessä (eli onko tulossa jalat edellä vai pylly) vaikuttaa siihen voiko synnyttää. Eli moni asia vaikuttaa, mutta jos kaikki on kunnossa/suotuisasti niin kyllä ensisynnyttäjäkin voi synnyttää alakautta.
 
Poppeliini rd todettiin viime raskaudessa (yllättäen ja pahana), mut ei poistunut synnytyksen jälkeen ja niiden tutkimusten valossa jota tässä raskauksien välissä ehdittiin tekemään, diagnoosi on tällä hetkellä papereissa 1.tyypin diabetes. Oli kuulemma ollut piilevänä jo lapsuudesta asti, oireillut kyllä aika selvästikkin nyt kun myöhemmin mietittiin..

Ja ei ole mitään rasitteita, ei suvussa (kenelläkään!), ei ylipainoa, ei ikää, ei suorastaan mitään :p mun lottovoittoni.. Toivon ettei lapsille tule! Ainakaan vielä ei esikoisessa mitään merkkejä.
 
Marylene, ihana masu sinulla kyllä on, vaikka olo varmaan jo tukala :hug:
Tässä omaa masua tälle aamulle, ekaa kertaa näperrän kuvaa joten toivottavasti näkyy:

Huomenna siis rv 31
Pakkasta täällä pohjoisessa -30, juu ei ulos asiaa tänään :x
kiinnittymisestä minulla neljäs kiinnittyi hyvissä ajoin ennen synnytystä.

-Chiq ja Taneli rv 30+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Feles:
Marylene En mä tiedä saako. :O Vauva ainakin on pienikokoinen. Mut en kyllä tiedä millä kriteerein annetaa synnyttää perätilassa oleva vauva. Liittyköhän ensisynnyttäjyys asiaan? En todellakaan haluis sektioo! :/
No onneksi laittoivat mut suoraan sektioon esikoisen kanssa. Mä en oo ainakaan tietoinen et olis mitään painoarvioo edes tehneet.
Pituus 51 cm ja paino 4130g
 
Yeb
Katyana, hyvä jos et enää niin paljoa pelkää epiduraalia :) Ei mun todellakaan ollut tarkoitus pelotella, musta on vaan hyvä tietää mitä edessä voi olla.. Itse en ollut koskaan kuullutkaan moisesta enkä yhtään osannut arvioida mitä se oli ja yksikin kätilö lapsivuodeosastolla vaan toisteli että "kyllä sun itse pitäis tietää" |O

Raksunaksu, mulla oli esikoisen aikaan paljonkin tuota mahan napsumista ja kuten Poppeliini, mäkään en koskaan saanut siihen mitään vastausta mistä se tuli. Mutta siis se naksuntahan kuulostaa ihan samalta kuin omat nivelet paukkuisi, ja ääni kuuluu jopa toiseen huoneeseen :D Mä kuvittelin itse että ne on vauvan nivelet jotka naksuu mutta synnytyksessä kun kalvot puhkaistiin ja ääni oli juurikin se samanlainen napsahdus niin mulle sanottiin että se raskaudenaikainenkin napsunta tulee sikiökalvoista.

Marylenellä on kyllä ihanan iso masu :heart: Jaksamista! Ihania masukuvia muillakin mutta onhan nuo monikkomasut aivan toista luokkaa :D

Ärrh, miks ihmisen pitää jättää kaikki viime tippaan? Mulla menee väliaikainen ajokortti vanhaksi jo toista kertaa toukokuun lopussa. Nyt (!) sitten aloin miettimään että saakohan II-vaiheessa enää käydä siellä liukkaalla radalla kuukautta ennen laskettua aikaa :ashamed: Jotenkin tuntuu että sitten kun vauva on sen kuukauden-pari, ei ole aikaa tai mahdollisuuksia käydä mitään autokoulua.

Taas olisi edessä reissu mummulaan viikonlopuksi. Ja taas tytön kanssa kahdestaan, ihanaa kun tuosta miehestä ei saa mitään irti kun käy päivät töissä ja illat tekee opinnäytetyötä :headwall: Pikkuveljellä on valmistujaiskutsutkin lauantaina eikä mies siis sinnekään ole tulossa. Perskutarallaa kunhan toi opinnäytetyö valmistuu niin sitten ei enää selitykset kelpaa!

Eli mä toivottelen hyvät viikonloput jo tässä vaiheessa kaikille :wave:

Yeb 33+5
 

Yhteistyössä