***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Hysteerinen: Joo, päivät on pitkiä. Tässähän ehtisi tekemään vaikka mitä jos vaan jaksaisi....Musta on aika koomista kun meen aina aamulla klo 6-7 jo pihalle nukuttaan ensimmäisiä päiväunia, siellä mä pimeessä lykin vaunuja. Mummot varmaan kattelee ikkoinoista ja ajattelee että mä nukutan poikaa yölläkin ulkona :LOL:
Meillä kans mies tulee kotiin yleensä klo 18-18.30, että siitä ei paljon apua eikä iloa oo. Ehtii just iltatohinoille mukaan.
Vaikka meillä noita päiväunia onkin paljon niin silti ne saattaa olla jopa 3 tunnin mittasia. Ja edelleen sellanen 1,5 tuntia Aleksi jaksaa olla hereillä. 2 tuntia on ihan maksimi ja sillon poika on jo ihan tajuttoman väsynyt.

Mä mietin kans unikoulua mutta en ala siihen vielä. Aleksi ei juurikaan syö enää tissiä päivällä eikä juo mistään muustakaan vaan näyttää sitten ottavan maidon yöllä. En siis viitsi lopettaa vielä yöimetyksiä senkään takia. Eipä tässä nyt kiire ole, muutaman kerran yössä syöttämisen kyllä jaksaa.

Juuri meillä pikkumies sairasteli flunssan menneellä viikolla ja annoin yötä vasten nasolin nenätippoja, toimi hyvin! Eipä se parantamista varmaan hirveästi nopeuta, mutta lentokoneessa avaa noi pääkopan röörit varmaan aika hyvin, niin ei tunnu nousu ja lasku niin ilkeästi. Me lähdemme etelään muutaman viikon kuluttua ja meinaan noita tippoja ottaa mukaan varmuuden vuoksi. Itsekin käytän nasolinia koneen noustessa ja laskiessa ja helpottaa kummasti korvien poksumiseen.

Täällä myöskin pätkänukkuja! Päivässä nukutaan 45 minuutin unia 3-4 kertaa. Toisinaan parvekkeella saatetaan nukkua pidempään, mutta ei todellakaan päivittäinkään. Oltiin äsken kävelemässä puolitoista tuntia, joista poitsu nukkui 15 minuuttia... |O

Joannalle voimia! :hug:

paddington ja unijukan kaveri 5.5kk

Joanna :hug:

Myttö meillä kans kukutaan illalla. Yleensä menee yöunille 21-22, joskus niinkuin esim. eilen menee 22.30 asti. Ja aamulla herätään yleensä 8 pintaan, viikonloppuisin kun en itse nouse pois vierestä saattaa mennä tuonne 9 tai ylikin. Mulle tämä rytmi kyllä passaa ihan hyvin. Imettelen illalla useampaan kertaan ja kattelen telkkua samalla. Ja aamulla saa noille koululaisille keitellä puurot rauhassa ennenkuin Otso herää. Ja Öisinhän meillä syödään edelleen ainakin se kaksi kertaa. Meillähän ollaan vielä täysimetyksellä, niin ettei varmaan vielä aikoihin jää nuo yösyönnit pois.

Päikkäreitä Otso nukkuu yleensä kahdet: aamupäivällä n.1-1½h ja sitten iltapäivällä ulkona 2-3h. Joskus sitten myöhemmin vielä pienet "tissitirsat", eli sen aikaa kun syö. Meillä myös aiemmin nukuttiin pikkupätkissä, mutta syksyn tullen ilmojen viiletessä alkoi nukkua myös vaunuissa ulkona ja sen myötä piteni myös nuo uniajat.

Mutta nyt jos vaikka vähän siivoilis kun poitsu ulkona nukkumassa.

Puella ja Otso 5kk1vko1pvä

Anu-78
Laitan Sakusta muutamia kuvia :)

http://www.aijaa.com/v.php?i=2902040.jpg
Tää villapuku mikä on Sakun päällä niin se on yli 33 vuotta vanha ja meidän suvussa kiertänyt monella lapsella :)

http://www.aijaa.com/v.php?i=2902058.jpg
Saku syöttötuolissa ja isoveli Riku siellä takana :)

http://www.aijaa.com/v.php?i=2902082.jpg
Ja varpaat on se hitti :)

niin ja tuo ihottuma on nyt vähän parempi. tosin pojalla on karmea räkätauti ja serkullaan aina nousee jonkinlaista ihottumaa ennen nuhaa, en tiedä miksi. mutta katotaan miten tilanne kehittyy. uusia pesuaineita ei ole ollut eikä muistaakseni ruoka-aineitakaan...

esikoinenkin on kipeänä jo ties monettako päivää ja voi jestas että tuo jatkuva vinkuna käy hermoille :headwall:

Meillä typykkä on tänään 6kk! Käytiin neuvolassa kuulemassa uudet mitat:
Paino 6885g (6580g)
Pituus 66cm (64cm)
Py 43,5cm (42cm)

Painoa oli tullut nihkeänlaisesti mutta ei ole tarvis mihinkään toimenpiteisiin, sillä tyttö kasvaa kuitenkin hyvin ja on tyytyväinen. Suositteli lihan tarjoamista myös toisella aterialla. Sitten juteltiin tutista ja terkka ehdotti, että jätettäisiin se kokonaan pois, kun tyttö pystyy nukahtamaan ilman sitäkin. Siinä vaan tarvitaan aikuisen apua, enkä ole ihan varma olenko vielä valmis sellaiseen. Olisi kuulemma helpompi vieroittaa 6kk kuin sitten myöhemmin.

Eipä tässä oikein muuta. Marika75, pistin sulle meiliä, eliks voidaan tulla teille jos passaa?
Joannalle voimia!

KMaria ja Sentti 6kk

Kiitos kaikille haleista :hug:
Hyvä ystäväni on joutunut kokemaan jokaisen odottavan äidin painajaisen, kohtukuoleman :'(

Vuotaraaputin Mies voi suht hyvin. Tultiin itseasiassa just TAYS:sta. Oltiin tapaamassa osaton hoitajaa, anestesialääkäriä ja kirurgi piti tavata, mutta oli kovin kiireinen joten se jäi sitten torstai aamuun jolloin on siis leikkaus.

Nyt syömään... pitsat tuli =)

Joanna ja Pinja reilu 6kk

Joanna :hug:

Pikaiseti sain selailtua kirjoitukset läpi. Ollaan edelleen mummolassa. Meillä poika nousi tänään seisomaan tukea vasten, kovin on horjuvaa. Kamalaa kun tuntuu niin nopsaa kehittyvän. Millainenhan viikari tuostakin tulee :eek:

Sanmar ja poika 6 kk 4 pv

Sanmar huh, huh, seisomaan jo :eek: :eek: Kääk. Meillä ei osata edes istua, saatikka nousta konttausasentoon. Mutta ehtiihän sitä myöhemminkin.

anuuu mä yritin tota harsoa vaunuihin jo nukahtamisvaiheessa, et nukahtais vähän nopeempaan, ettei tarvii tuntia työnnellä jätkää. Mut sai aina siitä hirveet kilarit, alkoi vispaamaan, ja heilu siel vaunuis niin kauan et sai tumput pois kädestä ja pystyi vetämään harson pois :LOL: sit naureskeli tyytyväisenä, et ähäkutti äiti. Mut nukahtaahan tuo näköjään sit taistelun jälkeen vaunuihin kuitenkin.

Zeena
mäkin naureskelin itekseen tänään, kun poikaa laitoin ekoille päikyille klo 7.50, et toiset vielä nukkua posottaa ja me ollaan menossa nukkumaan. Teki mieli lähteä jo ulos, mut en kehdannut, just sen takia et porukkaa luulee et tuo akka on ihan pimee :LOL:

Myttö mä en ehkä sun tilanteessa yrittäis vaihtaa rytmiä väkisin, tai muutenkaan ottais mitään paineita. Kaikki lapset on erilaisia, ja jos teillä ei kerta suurempia murheita ole asiasta, niin miksi turhaa alkaa päätä vaivata moisella. Tosin minä olen kiitollinen siitä et rytmi näyttää olevan juuri näin, koska töihin paluu on mulla kuitenkin edessä ja poika joudutaan viemään niin aikaisin hoitoon, että hyvä kun nyt jo oppii heräämää ajoissa. Alkaa aina harmittaa kun puhun tuosta töihin lähtemisestä :'( hirveetä viedä poikaa hoitoon...mut ei auta....

Ihanaa kun on paljon pätkänukkujia, ettei tarvii yksin murehtia, että "meidän lapsi on ainoa sorttiaan", on tää palsta kyllä huippu. Vaikka olenkin välillä aikamoinen taustahiiri. Sorry :ashamed:

Pätkänukkuja ilmoittautuu! Täällä on nukuttu päikkyunet aina todella nopsaan. Sellaiset 30 minsaa unta riittää meidän pojalle, jolloin tirsoja otellaan päivässä 2-3 kertaa. Vaunuissa ulkoilmassa poika nukkuukin sitten pidempään, yleensä n. 1,5-2 tuntia, vaikka vaunut eivät liikkuisikaan.

Iltaunille meillä mennään siinä klo 22-22.30, ja melkoisen huudon kanssa. Vielä pari viikkoa sitten poika nukahti itsekseen n. ysin aikaan omaan sänkyynsä, mutta nämä viime viikot onkin olleet sitten kuin horror-leffasta. Kun pojan asettaa sänkyynsä silmät valmiina lupsahtamaan kiinni, niin alkaa kaamea huuto. Sänkyyn-ylös sängystä -rituaalia venkslataankin sitten muutamia kymmeniä kertoja. Mutta viimeistään simahdetaan omaan sänkyyn juuri puoli yhdeltätoista, kun ei jakseta enää huutaa. Huudot alkoivat samaan aikaan, kun hampaita alkoi tulla, joten niissäkö lie syy. Ja hampaita löytyy tällä hetkellä kaksi kpl:tta alaleuasta!

Jotkut 'vauvat' siis nousee jo tukea vasten seisomaan, härre guud! Meillä kun on vasta opittu kääntymään mahalleen, ja sitäkin harrastetaan vain silloin, kun sivuilla on jotain niin älyttömän mielenkiintoista, että se on pakko saada kätösiin, esim. koiruuden leikkikalut. Seisoa pojotetaan kyllä jo mainiosti vanhemman tukiessa, mutta että poika nousisi konttausasentoon, niin vaikea kuvitella. Niin ne kullannuppuset vain erilailla kehittyy.

Mutta nyt iltapuuhiin. Joannalle vielä :hug:

Mavi ja poika 6,5 kk:tta

Iltaa!

Meillä myös iltavirkku poika, yleensä menee nukkumaan 21-21.30 ja aamulla herää 9-10 aikoihin. 2-3 päikkärit, pituudet vaihtelee 40min-3h. Yöt menee 1-2 syötöllä, täysimetyksellä mennään edelleen. Oikein kauhistuin ku tajusin et parin viikon päästä pitää ottaa soseet kehiin... :eek: Meidän pieni maitomies ei ookkaan enää niiiin pieni... Just käytiin puntarilla ja reipasta 9kg näytti et tosi pieni on! :whistle: Kattelin eilen vauvakuvia ja sanoin miehelle et mä haluan tollasen ihan pienen niin hän lupas auttaa tekovaiheessa ja sen jälkeen pestä kätensä koko hommasta... :LOL: Että näin innokkaasti otettiin mun ajatus vastaan! Meidän Miakkonen (kuten siskot häntä kutsuu) ei paljon muuta tee ku kääntyy. Syöttötuolissa ollaan istuttu ja seistä töröttää sylissä, muuten vaan möllöttää. Hauskinta tällä hetkellä on maata selällään kädet levällä ja läähättää suu auki. :D

Myttö, mitä tietoja teistä laitetaan listalle? Pituus, paino jne?

Joannalle :hug: , olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Siinä ei sanat riitä alkuunkaan.

RouvaP ja Miakkonen 5,5kk

HUOMENTA :wave:

ROUVAP, meilläkin neiti tekee välillä tuota samaa kun selällään makoilee kädet levällään ja läähättää :LOL: näyttää olevan tooosi hauskaa neidillä :D
Sanoiko joku et nousee jo vauveli seisomaan???? =) huh huh aikasin ne lähtee liikkeelle ja meillä kun neiti just oppinut ryömimään ja yritys hyvä konttaus asentoon mut ei vielä pysy siinä vaan läsähtää aina mahalleen takaisin :LOL:

Tuosta nukkumisesta vielä et meillä on neiti jo nyt ensimmäisillä unilla :D ollaan herätty tänään taas 6.10 et näin meillä ja neiti on iltauninen menee nukkumaan 19-20 välillä yleensä nukkuu jo 20 ihan täyttä unta :p

BABY DREAM, en mäkään osaa laittaa kuvia eikä ole aina sitä ukkoakaan paikalla laittamas :LOL:

No, niin oli sit tooosi pitkät unoset neitillä taas :headwall: eikun viihdytys hommiin neitokainen näyttää haluavan äidin seuraa vaikka muitakin olis nyt tarjolla :p

vilijonka ja kasandra

Heippa täältäkin;-)

Just tultiin 6kk neuvolasta, ja jätkä kasvanut taas oikein urakalla:
75 cm( täti mittasi 3 kertaan, ei meinannut uskoa, edellisestä neuvolasta +4 cm :LOL: )
10850g, painoa onneksi lisää vain puoli kiloa edelliseen neuvolaan...
Eli ei todellakaan mikään pieni mies enää
:whistle:

Mies lupasi tulla tänään ajoissa kotiin, josko pääsisi vähän vaateostoksille YKSINÄÄN, lauantaina tosiaan lähdetään ladyjen kanssa kylille =) Ihanaa päästä vähän viihteelle, edellisestä baarikerrastakin kun on yli 1,5 vuotta aikaa :LOL: Ja saahan mieskin harjoitella tuota Väinön kanssa pärjäämistä =)

Joannalle voimahalit :hug: :hug: Kaikki menee hyvin :hug:

Ja taas kuuluu komennus, palaillaan paremmalla ajalla;-)

Mitä muuten olette funtsineet tuosta influenssa-rokotuksesta? Uskallatteko ottaa, joillekin kun tullut flunssaepidemia sen oton jälkeen.. :whistle:

Dooris ja Väinö, tänään tasan 6kk

Dooris mä oon pähkäillyt tota rokotetta kans. Viime vuonna en sitä esikoiselle ottanut ku ajattelin että kotihoidossa ku on niin saa vähemmän tartuntoja ku päiväkotihoidossa oleva.. Ja poika olikin yhtä kuumetta lukuunottamatta terve koko talven, itseasiassa vieläkään ei ole sairastanut ees räkätautia vaikka mulla ja Artulla oli... Ja ku meillä tutut (useat, noita puisto/kerhotuttuja) meinas että moni oli saanut korvatulehduksen ym juurikin tosta rokotteesta johtuen. Tiedä sit pitääkö paikkansa, mut ainaki se on selvä että meidän esikoinen oli terve eikä saanut rokotetta... Ehkä se rokote on sit tärkeämpi jos on päiväkodis hoidos.

Ja on muuten Väinö iso!! Mun esikoinen, vaikka ei pieni hänkään vaan ihan 0-käyrällä pituutta aina kasvanut (ja paino plussalla), oli 1-v neuvolassa 78cm ja 11kg!!! Minkähän kokoinen Väinö sit on!? On se hyvä että poika kasvaa, olis kurja jos joutuis stressaamaan siitä ku ei kasva. Meillä kans neuvola torstaina, saa nähdä missä mitoissa Arttu on. Ainakaa se ei ole kovin kevyt kannella...

...mä meinaan räjähtää vähintään kerran päivässä täällä tolle esikoiselle ihan turhista asioista. Jotenki on niin väsynyt, ettei ole pinnaa nimeksikään ja itku tulee mulle ku oon niin inhottavasti huutanut toiselle, se on kuitenki vasta 2,5v eikä tajua miksi äiti huutaa. :'(
Pitää varmaan illalla mennä yksin lenkille et saa vähä etäisyyttä ja nollattua oloa. Sit vaikka saunaan, jos se auttaisi?

piti muuten poikien 6kk ja 2v6kk synttäreitten kunniaksi ottaa yhteiskuva, tässä teillekin näytille meidän pojat: (osaankohan linkittää vielä )

onnistui näköjään. joskus tuntuu että vaikka samalla lailla tekee niin ei silti onnistu

Mä palaan vielä siihen sose-asiaan :ashamed:
Annatteko edelleen samanmoisia sörsseleitä kun aiemmin vai onko soseet jotenkin jo "kehittyneet", tai mitä teille on tullu lisää niihin? Käytättekö riisiä tms....??

Tänään oli 6 kk neuvola, molemmat lapset sai 2 rokotetta. Aleksi sai tehosteen vasta nyt kun 5 kk:n iässä oli kipee ja sit sai influenssarokotteen. Ja esikoinen sai vasta nyt mpr:n ja sit sen influenssan.
Mittoja en nyt muista, laitan sit myöhemmin.

Marika75, olipas kiva käydä teillä. Kiitokset maittavasta salaatista ja seurasta tietty. Meidän sentti nukahti saman tien kun pistin auton moottorin käyntiin, heräs, kun tultiin kotiin mutta nukahti uudestaan ja on nyt nukkunu 2h! Melkoset enkat, kun yleensä max jää 1,5 tuntiin.

Anuuu, kyllä teillä on söpöt pojat! Illalla vaan lenkille tuulettumaan, tekee oikein hyvää!

Zeena, olen itse tehnyt vihanneksista soseet, eli ihan samoilla mennään. Yritän jättää vähän karkeammaksi kuin aikaisemmin ja olen ottanut käyttöön muutakin lihaan kuin kanaa. Seuraavaksi ajattelin sotkea joukkoon pastaa tai riisiä. Purkkiruokia, lähinnä hedelmää ja puuroja, olen nyt ostanut 6kk vanhalle.

Dooris-71, kylläpä voi samana päivänä syntyneet vauvelit olla eri kokoiset! Oliskohan toi meidän rimpula edes vuoden hujakoilla ton teidän miekkosen kokoinen?

Rokotetta mekin ollaan mietitty mutta mitään ei päätetty. Rotarokotettahan me ei otettu, niin saas nähdä kuin käy.

Kmaria ja Sentti 6kk+1pvää

Hei pitkästä aikaa!

Käytiin sukuloimassa Pohjanmaalla, 7 tunnin ajomatka meni aika vaihtelevasti... suurimman osan ajasta poika nukkui, mutta välillä oli kyllä aika sydäntäriipaisevaa itkua ja rimpuilua :/ Istuin takana pojan kanssa ja yritin viihdyttää minkä osasin, mutta ei siitä ollut juuri apua kun kaukaloahdistus iski. Muuten oli sentään mukava reissu.

Tänään oli sitten 5kk neuvola:

Paino 9105 gr (viimeksi 8490 gr)
Pituus 69,5 cm (67,5 cm)
Pää 44,5 cm (43,8 cm)

Eli jäädään nyt kuitenkin pahasti jälkeen Väinöstä, kun kasvu on näin hidastunut! Täysimetyksellä jatketaan joka tapauksessa 6kk asti (joku taisi kysellä vähän aikaa sitten, löytyykö vielä muita rintamaidolla eläjiä). Vettä olen tosin antanut vähän lisäksi, tuntuu kakkakin luistavan paremmin kun juo vähän vettä välillä.

Meidän poika nukkui pitkään vain 30min. päiväunia, mutta nyt vetelee usein iltapäivällä parvekkeella jopa 2,5 tuntia. Nukkuu parhaiten paikallaan olevissa vaunuissa ulkona, kunhan siis ensin heiluttelen niitä nukahtamiseen asti.

Yöunet nukutaan tosi vaihteleviin aikoihin - välillä nukahtaa jo 20.00, usein menee 22.30 asti. Viime aikoina aamuherätys on tullut usein jo 06.00, siitä ei äiti innostu |O Onneksi usein menee edelleen 08.15 asti.

Viljaliina ja poju 5kk+3pv

Minä vielä, meidän typy, joka just sai sit toisen hampaansa, päätti syödä banaania suoraan hedelmästä. Otti oikein isoja haukkuja ja söi silleen neljäsosabanaanin...
Oli vissiin kaiken soseen jälkeen vielä nälkä!
:heart:

Yhteistyössä