***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Kiitos KMaria, söpöjähän nuo on! ...ja sen lenkin+saunan ajattelin toteuttaa.

Zeena mä oon karkeuttanut omia soseita välillä riisihiutaleilla. Keitän siis normi hiutalepuuron veteen ja sekoitan soseisiin niin saa vähä niinku risottoa tms. Tosin itsetekemät on muutenki karkeampia ainaki jos pakastaa jotain missä on perunaakin. Toiset sanoo että se menee "pilalle" pakkasessa mutta mun mielestä peruna sekoitettuna muuhun ei mene pilalle vaan just sopivan karkeaksi ettei ole niin hienojakoista.
Esikoiselle aloin 7kk iässä lisäämään hemapa-pusseja ja pätkäspagettia (tummaa) sellaisenaan soseisiin. Myös jauhelihasta saa hyviä paloja, mut vielä ne on liian karkeita ja kovia ainaki meidän herralle..
Ja parhaat ideat minä saan kokkailuihin vakoilemalla mitä kaupan soseissa on.
 
Siis, eikä..tää on nyt toinen kerta putkeen, kun mun tekstit katoaa jonnekin bittiavaruuteen.... |O |O
Lyhennetty versio...:
KMaria kiitti itsellesi seurasta ja pojan syöttämisestä! =) Oli mukavaa taas nähdä! Ja kiva, että Sentin päikkärit meni sitten just niin kuin toivoit! Meidänkin poika sammahti saman tien, kun lähditte, taisi kosioretki olla uuvuttava, varsinkin kuolalapun kanssa! :LOL:

Anuu tosi suloisia nappisilmiä teillä! =) Tsemppiä öihin, tiedän kyllä millaista on elää repaleisten öiden varassa...

Viljaliina meilläkin Pohjanmaan reissuja aika usein, mutta viime reissut ollaan tehty junalla ihan sen takia, että automatkat on niin rankkoja pienelle. Junassa pystyy sentään liikkumaan, syöttämään ym ja matka etenee silti!

Mitäs vielä...Niinkuin KMaria juteltiinkin, odotan jo sitä meidän etelän matkaa kovasti, koska paikanvaihdoskin saatta auttaa meidän öihin. Varmasti on jotain pinttyneitä ja jopa alitajuisia juttuja, joita me tehdään jotka saattaa huonontaa pojan yötä. Kenties. Se vyöhyketerapia oli pettymys, mutta johtui varmasti siitä hoitajasta, joka ei mitä ilmeisimmin ollut kovin montaa vauvaa hieronut...No, pitää mennä ehkä vielä jonnekin muualle.

Nyt meen sitä ruokaa laittaan.....
 
Marika me ollaan menossa seuraavan kerran sukulaisiin jouluna - silloin vielä kokeillaan autolla, mutta jos on yhä hankalaa niin siirrytään kyllä myös julkisiin kulkuneuvoihin. Miehen äiti vaan asuu sellaisessa pikkukylässä, jonne ei oikein tahdo päästä kuin autolla. Meillä ei omaa autoa edes ole, joten julkisilla kulkeminen sopisi sikäli hyvin! Toivottavasti muuten teillä alkavat yöt parantua :flower:

Täällä luulimme, että poika nukahti yöunille klo 20.00, mutta heräsikin äsken pirteänä kuin peipponen... taitaa olla pitkä ilta edessä :whistle:
 
:wave:
Viljaliina, mä käyn kanssa pohjanmaalla mummolassa ja nyt tulin ekaa kertaa autolla tänne, muuten olen kulkenut junalla. Viideltä aamulla lähdettiin ajamaan ja 12 oltiin himangalla perillä, suurimman osan matkasta kasandrakin nukkui ja oli muuten sitten ihan tyytyväinen :D takaisin pitäisi vielä ajaa....

Tänään neiti nukkui taas pieniä pätkiä päivä unia ja nukahti yöunille jo 19.30 ja varmaan herää 6 aamulla tooosi pirteenä :headwall: ja äitiä väsyttää |O
jos vaikka katsoisi bb:n ja menis sit iteki nukkuun.

Ihanat veljekset on anuulla nätit pojat.

Influenssa rokotteesta sen verran et ajattelin ottaa sen Kasandralle.
Nyt ei ajatus oikein kulje, hyvät yöt hippusille :heart:

vilijonka ja kasandra
 
Moikka kaikille!

Nopeasti 6kk neuvola kuulumisia:

Paino 8770g (8165g)
Pituus 70 cm (66.5 cm)
PY 45.3 cm ( 44.3 cm)

Täällä hieman kiirusta, tuli muurari tekee piippuja ja uuneja....muonitus hommiks meni koko viikko..... palaan paremmalla ajalla!!!

Johanna ja Helmeri 6kk
 
Vilijonka meidänkin kannattaisi varmaan lähteä ensi kerralla jo aamuyöstä ajelemaan niin poika nukkuisi koko matkan. En vaan tiedä pysytäänkö sitten itse hereillä =) Hyvää paluumatkaa!

Ai niin, influenssarokote mietityttää täälläkin - neuvolassa kehotettiin vaan miettimään ja lukemaan KTL:n sivuja, ei tullut mitään varsinaista apua. Meillä kun ei ole isompia sisaruksia ja mies voi rokotuttaa itsensä töissä niin vähän mietin, että vauvan voisi jättää rokottamatta. Toisaalta, en kyllä oikein usko että rokotteesta suurta haittaakaan on. No, yli kk aikaa vielä pohtia asiaa.
 
kiitokset kaikille jotka vastasi näppylöihin. ne on jo rauhoittuneet vaikka en mitään niille tehnyt.

anuuulla on kyllä niin samannäköiset pojat että :D oisko se jo ens viikolla tärskyt? olettaen että me parannutaan :headwall: keskiviikkona on kerho, maanantaina on askartelukerho - mutta se on vasta illalla.

me on tänään taiteiltu taikataikinasta vaikka mitä :D tein molempien muksujen jalanjäljet taikinaan ja aattelin maalata ne, iskä saa sitten isäinpäiväksi. ja avaimenperiin tehtiin helmiä ja muita pampuloita, tuli aika erikoisia :D
 
aippa3 Taikataikinaa voi tehdä itse. Löysin tällaisen ohjeen arkistoistani:

Kahvikupillinen suolaa,
kahvikupillinen vehnäjauhoja,
ruokalusikallinen öljyä,
vettä.

Valmistus:
1. Mittaa suola, jauhot ja öljy astiaan. Aineksiiin lisätään vettä niin, että niistä saa sekoitettua kiinteän, mutta helposti muovailtavan taikinan. Massan voi värjätä karamellivärillä.
2. Taikataikinasta ei kannata kuivattamisongelmien takia tehdä kovin paksuja töitä. Koristele työt vetämällä tai pistelemällä kuvioita esimerkiksi haarukalla tai hammastikulla.
3. Valmiit työt kuivuvat parhaiten uunissa. Leikkileivonnaisiin saa väriä voitelemalla ne munalla ja paistamalla ne noin 175 asteessa. Alle sadan asteen uuninlämpö on paikallaan, kun töitä on tarkoitus vain kuivattaa.
3. Valmiit työt voi maalata esimerkiksi vesi- tai peiteväreillä. Töitä suojaa lakkaus esimerkiksi sumutettavalla askartelulakalla
 
mä tein taikataikinan ohjeella että

6 dl vehnäjauhoa
3dl suolaa
3dl kylmää vettä
2 rkl ruokaöljyä

ja kaikki yhteen, paistetaan noin tunti valmiita teoksia 125 asteessa. tosin mä paistoin tunnin 125 asteessa ja sitten käänsin ympäri ja paistoin uudelleen :whistle: vielä ajattelin tosiaan maalata ne jalanjäljet ja Minea saapi maalailla omia teoksiaan minkä väriseksi tykkää.

huom. tuosta ohjeesta tulee suht iso annos, jos meinaa vaan yhden jalanjäljen tvs tehdä.
 
Ok kiitti :flower: Niinhän se oli et se taikina tehään tietty ite!
Oon joskus askarrellu taikataikinasta mut en taikinaa oo ite tehny...se oli jossain kerhossa!
En vaan muistanu :headwall: mitäpä minä nykyään muistaisin :LOL:
 
on olemassa myös sellaisia jalanjälkitauluja, mihin tulee kehykset jne mukaan. sellainen tehtiin esikoisen ollessa 10kk ja on tosi nätti. Henskoilta sen silloin tilasin http://www.henskat.fi/index.php?cPath=121 mutta vastaavia löytyy kun pistää vaan googleena "jalanjälkitaulu" tvs.
 
Anu-78
Terppa jälleen!
Me Sakun kanssa käytiin ulkoilemassa tunti:) ja samalla siinä haravoin pihamaata, hankala vaan haravoida ku on maa niin märkää et ne lehet on oikein jumittuneet maahan kiinni että saa oikein kunnolla kuoputtaa...nooh, tulipahan liikuntaa siinä jonkun verran:)...

Onko teistä kuinka moni siinä liberon kerhossa? Lindexiltähän saa sen liberolaukun jos siinä kerhossa on:) mä oon ja eilen kävin hakemassa sen ja siinä oli tämmöset tavarat: liberon housuvaippoja 7-11kg 7kpl, natusan puhdistuspyyhepaketti jossa 24 kpl pyyhkeitä, natusan pienipullo kylpysaippuaa, libero kertakäyttö ruokalappuja paketti (10kpl) , libresseside paketti, pallo ja kuponki että saa vauvan sukat kun ostaa vauvalle vaatetta niin noi sukat saa kaupan päälle:) ihan kiva paketti:)

Kohta syötän Sakun ja laitan sen toisille päikkäreille ja jos mammakin ottas pienet tirsat että jaksaa taas mennä mukana ;)

Anu ja Saku kohta 6kk
 
Me kuulutaan Liberokerhoon(kin) ja haettiin tuo laatikkoa. Meillä on pallon tilalla sellainen tosi kiva pehmokirja. Muuten tavarat on samat. Ihan kiva paketti minunkin mielestä. Tuli vaan laatikon haulle hintaa kun ei päästy kaupasta ulos ilman hienoa siili- bodya... =)

Meillä pikkumies sai flunssan jälkitautina silmätulehduksen, jee, jee... Silmätippojen laitto on meidän molempien mielestö TOSI kivaa...

paddington ja rähmäroope kohta 6kk
 
Heippa pitkästä pitkästä aikaa!
Mä en nyt jaksa lukea, kun tullu tässä kuukauden aikana niin monta sivua tekstiä.
Meillä muutto ohi, ja nettikin aukesi tänään. Ihanaa.
Nella on alkanu tosissaan hoitamaan Annia, syöttää ja juottaa.
Tänään oli meillä 5kk neuvola.
7170g
63,7cm
43,2cm
Mä palailen taas.
Hippo + Anni 5½kk ja Nella 1v8½kk
 
Me kuulutaan kanssa libero kerhoon ja kävin paketin hakemassa. Pettymys oli vaan suuri kun paketista puuttui ne kertakäyttöruokalaput ja siteet. No niillä siteillä niin väliä, mut olisin mielelläni niitä ruokalappuja testannut. Voikohan tosta laittaa sinne palautetta?
 
Joanna laita vaan palautetta, eihän se ota jos ei annakaan. Mä olin ennen huono laittaa palautetta, mut nyt oon ryhdistäytynyt. Valitan vissiin joka-asiasta :D Varsinkin jos oon jostain maksanut. Mut laita, että kaveri haki saman paketin ja heillä oli paljon enempi tavaraa ja että sua harmittaa!!

Mä jäin vissiin taas jotenkin jumiin kun aloin vaan taustailla, on niin helppo käydä lukemassa vaikka poika leikkis tossa, mut sit en saa kirjotettua mitään, vaikka ei siinä kauan menis jos muutaman lauseen raapustais.

Neuvolalääkäri soitti eilen, kun me jouduttiin käymään verikokeissa, kun tuo pojan kasvu oli hidastunut. Ei ollut verikokeissa mitään häikkää, meinasin kyllä sanoa sille lääkärille, että kyllä mä nyt sen tiesin :LOL: Mut se oli outo se lääkäri, ihan kun olis pakko olla jotain vikaa. Sanoi vielä et katsotaan nyt huomenna mitat vielä :headwall: :headwall: eikai hemmetti lapsessa tarvii olla vikaa, jos ei nyt vaan satu kasvamaan just niiku neuvolan käyrät menee :kieh: :kieh: Mutta toisaalta, hirmu hyvä että ovat tarkkoja, että jos jotain olis niin selviäis varmaan heti aikaisessa vaiheessa.

Hysteerinen ja poju 6kk ja vähän päälle
 
Meillä oli liberolaatikossa pehmekirja. Ne kertakäyttöruokalaput oli aika turhia meille, kun meillä poitsu olisi vain syönyt niitä ja esikoinen repi heti pois, piti saada oikea ruokalappu kaulaan.

Meillä kun poitsu on alkanut liikkumaan niin on kyllä heti menossa kenkiin jos vain huomaa. Mikähän kumma noissa kengissä on että lapset aina syö niitä.
 
:wave:
Täällä vielä pohjanmaalla ollaan :D mut neitille iski tauti uudestaan :ashamed: räkä valuu ja ylläri pylläri korvatulehdus molemmissa korvissa :snotty: sunnuntaina loppu edellinen kuuri :ashamed: lapsi parka nyt onneks nukkuu :|

VILJALIINA, Kiitos toivon et palataan kotiin rauhallisissa merkeissä niin ja mä jaksan valvoa paremmin aikaisin aamusta kun ajaa yötä myöten |O

Taidan kävästä suihkussa kun kaikki lapset nukuu.....palataan :p

vilijonka ja taas sairaana pikku kasandra
 
Meillä menossa unikoulu....
Pe ja la välinen yö oli eka..mä aloitin niin että joka kerta kun heräsi itkemään maitoa niin otin viereen nukkumaan ja hyssyttelin siihen. Näin tein kaksi yötä. Kolmas yö oli hirveä |O Heräsi tuhat kertaa ja huusi täyttä kurkkua kun hermostui. Heräsi selvästi vaan jokeltelemaan ja naureskelemaan ja ei osaa rauhottua muuta kuin maidon avulla.kolmantena päivänä lopetin viereen nostamisen, silittelin vain pinnariin ja kun huuto meni karjumiseksi rauhoitin sylissä ja pudotin heti sänkyyn kun rauhoittui...yö kuitenkin saatiin päätökseen ja nyt on tullut tuloksia =) ( meillä on pitkään herätty vain kerran yössä, mutta sen yhdenkin syötön haluan nyt karsia pois) Viimeyönä nousin laittamaan parikertaa tuttia kun oli herännyt jokeltelmaan, ja tadaa =) jatkoi tyttö unia heti. 20.30-7.00. Jännityksellä odotan tätä yötä miten menee nyt.
Jos joku ihmettelee miksi aluksi nostin viereen nukkumaan, tein sen sen takia että halusin pehmeämmin totuttaa yöt ensin pelkkään " maidottomuuteen". Itseäni varten myös, halusin nähdä varmaksi sen että tyttö ei herää oikeasti nälkään vaan vain tapaansa. Ja sehän selvisi! Aina on kyllä koko pullon juonut kun yöllä on tarjonnut mutta siitä tiedän että ei ole nälkä kun ensin herää juttelemaan...sitten ähkitään ja pyöritään, tutti suuhun, taas ähkitään ja sitten tuota hetken aikaa ja sitten hermostutaan...
Jokainen tekee tavallaan mutta mä tein näin etten sitten heikkona hetkenä yöllä valehtele itselleni että no, sen varmaan on kyllä oikeasti nälkä ja näin menee koko unikoulu pilalle!
On muuten uskomattoman raskasta toi unikoulu...huh, huh...mutta pahin taitaa olla nyt takana. Nyt en anna periksi! Meillä loppui yötarjoilut.
Se on vielä nähtävänä että jos alkaa öisin vaatia tota tutin tarjoilua niin se on sitten seuraava projekti joka jätetään pois. Mä haluan jo alkaa itsekkin nukkua kokonaisia öitä =)

Miten TEIDÄN SYÖMISET MENEE? Mulla meinaa mennä hermo kun likka ei jaksa istua yhtään rauhassa. Kauhee sirkus pitäisi olla kun syödään että jaksaisi olla sen lusikoinnin ajan paikallaan. Nytkin iltapuuron aikaan kauhee karjuminen heti kun laitin sitteriin |O Ja sama rulianssi on heti aamusta...yleensä vain hedelmäsoseet menee helposti alas.( nekin kyllä pitää lusikoida nopsaa)

Mun sukulainen ihmetteli ääneen kuinka meidän molemmat tytöt huutaa ja karjuu kun vaihetaan vaippaa tai puetaa. Toinen tuttava myös...Mä kun luulin että kaikki vauvat inhoaa vaipan vaihtoa ja pukemista/riisumista. Miten teillä? Siis ei esikko enää mutta silloin vauvana...
 
Sanmar meillä kans kengät on parasta. Ja miehen reino tohvelit varsinkin :D annettiin nyt kaapista pojan omat reinot, saapi tutkia sitten niitä. Ja omat adidaksen tossutkin on ihan parasta ajanvietettä. en tajuu mikä niissä on. Samoin jos istutaan sohvalla, niin konttaan heti jalkoja tutkimaan ja suuhun pitäis mun villasukat saada aina :LOL:

mimmuli82 mun pitäis myös ottaa toi pehmee unikoulu, mut en tiedä milloin jaksan aloittaa, kun tiedän että tuo on rankkaa. tai noh, viime yönä jo meinasin, mut sit kun olin aikani tassutellut ja huomasin 30min jälkeen, et poika olikin pissinyt ohi vaipan, niin siihen meni sitten se yö. Lakanat piti vaihtaa ja siinä tuli täysi hermostuminen pojalle. Ehkä taas sit vois ens yönä yrittää....ja meillä ei mainata pysyä yhtään paikallaan kun puetaan, usein alkaa jonkun asteen huuto/älämölö. Harvemmin ihan kivuttomasti menee. Meillä syönti on vaihtelevaa...menee miten menee. Mut mä oon nostanut jo syöttötuoliin treenailee syömistä, pidän sit toisella kädellä kiinni olkapäästä kun poika haluis vaan pyöriä siinä kun väkkärä ja katsella koiraa tai jotain, eikä syömisestä meinaa tulla mitään. Ja pöytää pitäis saada kans maistaa aikaajoin :LOL: :LOL:
 

Yhteistyössä