***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

heippa pitkästä aikaa. palailen lukemaan teidän juttuja kunhan voimat ja aika riittää.

mutta tässä kaikille meille ajateltavaa :heart:

ennenkuin minusta tuli äiti

Ennen kuin minusta tuli äiti,
Minulla oli täydellinen mielenhallinta,
- ajatuksieni ja vartaloni hallinta.
Nukuin koko yön.
En ollut koskaan pidellyt kirkuvaa lasta, jotta lääkärit voisivat tehdä
kokeita tai antaa rokotuksia.
En ollut koskaan katsonut itkuisiin silmiin ja itkenyt.
En ollut koskaan ollut äärettömän onnellinen yksinkertaisesta hymystä.
En ollut koskaan istunut myöhään yöllä katsellen nukkuvaa lasta.
En koskaan ollut tiennyt, että jokin niin pieni voisi vaikuttaa elämääni
niin paljon.
En koskaan tiennyt, että voisin jotakuta rakastaa niin paljon.
En koskaan tiennyt, että rakastaisin olla äiti.

Ennen kuin minusta tuli äiti,
En tiennyt miltä tuntuu, kun sydämeni on ruumiini ulkopuolella.
En tiennyt siteestä äidin ja lapsen välillä.
En tiennyt, että jokin niin pieni voisi saada minut tuntemaan itseni niin
tarpeelliseksi.
Ennen kuin minusta tuli äiti.
 
Anu-78
Heippa!
Tääl on touhuttu yhestä lähtien tonne puol ysiin asti:) nimittäin vahasin alakerran kaikki lattiat =) yläkerrasta en vahaa ku jotenkin se on niin hankalaa materiaalia että huh...Mies kattoi sitten siinä Sakua:) ja tietty ite olin kans välillä mukana kunnes lattia kuivuu vahasta..
Meillä isommilla pojilla alkoi sitten syysloma=) ovat äipän kanssa kotona ku mies töissä, miehellä ei siis lomaa ollenkaan..
Saunassa just kävin ja kohta kattomaan bb:tä=)

Jotenka illan jatkeet kaikille huhtihippulaisille!

Anu ja Saku jo nukkumassa :)
 
Hei Kaikki ! Todella pitkästä aikaa..

Meillä on netti takkuilut ja muutenkin vaan aika mennyt.. Ikävä ollut teitä kaikkia :D

Otattekohan edes takaisin ? JOs nyt oikeen nätisti pyydän.. :whistle:

Iida on kasvanut hyvin 5 kk neuvolan mitat oli 64 cm ja 7120 g. Vielä mennään pelkällä tissimaidolla. Mitä tässä äkkiä lukasin niin näyttää että täällä on jo moni soseet aloittanut. Onko muita jotka menee pelkällä maidon voimalla. Meillä olisi vielä vajaa 2 viikkoa tässä tissittelyä ja sitten pitäisi kiinteät aloittaa.. Jotenkin se jännittää mua suuresti, en tiedä miksi. Keitänkö siis vaan palan perunaa/porkkanaa, soseutan ja annan tytölle ? Voiko se olla noin yksinkertaista ? Jotenkin olen tehnyt itselleni ison ongelman tästä..

Meillä on muuttokin tässä edessä 1.11 päästään uuteen kämppään. Vuokra-asunto vieläkin, mutta saadaan iso olohuone, kunnon makuuhuone ja oikea keittiö sekä Iida saa oman huoneen.. =) Mahtavaa. Nythän meillä tässä on kyllä ollut 3 huonetta ja keittokomero, mutta neliötä vain 60 niin pienet on olleet kaikki huoneet. Nyt neliöitä tulee olemaan 74,5, siis aivan ihanaa..

Pitää tässä koettaa vähän lueskella noita teidän kuulumisia ja päästä porukkaan sisälle uudestaan..

Sofku ja Iida n.5,5 kk.
 
Huomenta kaikille.

Nyt on pulma. Tyttö on nukkunut kaksi edellistä yötä todella huonosti. Hän on herännyt itkemään 15min. -1 tunnin välein. Yöunille hän on alkanut noin klo 21.30 ja siitä tunnin päästä hän on herännyt kauheaan kirkumiseen. Tyttö on rauhoittunut tuolloin kun on ottanut hetkeksi syliin ja antanut sitten tutin sänkyyn. Seuraavan kerran hän on herännyt yhden maissa, ei tuolloin kirkumaan, mutta itkemään. Silloin hän rauhoittuu vain kun kantelee sylissä, tissiä ei huoli eikä rauhoitu vieressä. Lopulta nukahtaa kuitenkin viereen tutin kanssa. Näin jatkuu sitten aamukuuteen, jolloin tyttö herää jälleen itkemään eikä puhettakaan että rauhoittuisi makuulle. Sitten olenkin pitänyt tyttöä sylissä ja lopulta hän on niin virkeä että käymme vaihtamassa vaipan ja hän touhuaa vähän aikaa lattialla.

Ennen tyttö on nukkunut suhteellisen hyvin, kolmen kuukauden iässä hän saattoi nukkua 9 tuntia putkeen ja viime aikoina hän on herännyt ehkä kaksi kertaa yössä, mutta rauhoittunut välittömästi ja nukahtanut uudelleen saatuaan tutin suuhun. 5-6 välillä hän on imenyt tissiä. Päivällä tyttö nukkuu ihan ok, päiväunet vaihtelevat 30min. - 3 h. Eikä päivällä ole esiintynyt tälläisiä itkuherätyksiä vaan hän on päivällä tyytyväinen ja naureskelevainen vauva, eilen tosin väsyneempi.

Mitä ihmettä tämä yhtäkkinen muutos nukkumisessa yöllä voi olla? Olemme syöneet soseita nyt kolme viikkoa eikä hänellä ole aikaisemmin ollut mitään vastaavaa. Suurimman osan ajasta olemme syöneet porkkana-perunaa ja päärynää. Peruna-kukkakaalin otin mukaan maanantaina ja riisipuuroa annoin perjantaina 1. kerran. Eilen en kuitenkaan antanut muuta kuin porkkana-perunaa ja päärynää.

Vauvalla ei ole nuhaa ym. flunssan oireita, hän ei haro korviaan eikä arista kun painaa sormella siitä korvan juuresta, ei puklauttele eikä ole iho-oireita. Kakkaa tulee joka päivä, sellaisia "poron papanoita", mutta ne eivät ole kovia eikä hän niitä itkun kanssa tee. Yleensä käy niin että en edes huomaa milloin hän kakkaa. Se käy niin helposti. Yöllä itkiessään hän ei kipristele jalkojaan mahan päälle eikä itke selkä kaarella vaan ihan "normaalisti". Tuntuu vaan oudolta että hän hermostuu tuolloin enemmän jos laskee makuulle ja auta armias jos yrität tarjota rintaa. Kestää siis oman aikansa että vauva saa olla pystyssä sylissä, jotta hän rauhoittuu ja voidaan taas kokeilla makuulle laittamista ja tissiä. Voiko tämä johtua painajaisista, sillä tuntuu että toisinaan vauva on vielä unessa, kun alkaa itkemään? Vauva ei ole ollut mitenkään herkkämahainen koskaan eikä esim. mikään mitä minä olen syönyt, ole tuntunut vaikuttavan hänen mahaansa.

Tulipa kauheen pitkä ja sekava juttu ja aivan pelkästään omaa napaa, joten siitä anteeksi :ashamed: Olen vain niin kummissani täällä nyt ja tuntuu kurjalta pienen puolesta kun ei tiedä mikä on. :'( Nyt hän touhuaa tuolla lattialla ihan innoissaan ilman huolen häivää.

Myttö ja piiperö n. 6kk
 
Ei perhana! Kirjoitin jo vaikka mitä ja kaikki katos kuin tuhka tuuleen yhtä äkkiä...... |O |O

Siispä lyhyesti: Myttö Eihän teillä vain tehdä hampaita?! Meillä ainakin tehtiin alahampaat tuolla tavalla. Teidän tytöllä saattaa olla myös hieman kova vatsa, nuo pipanat viittaisi siihen. Meidän pojalla on ihan sama juttu, jos unohdan antaa vatsaa pehmittäviä juttuja (luumu, päärynä ym), kakka muuttu pipanoiksi ja vaikka tuntuu, ettei poikaa satu, olo on silti hankalampi kuin jos kakka on normaalimpaa.

Meidän pojalle on puhjennut kulmahammas ylös! Siis etuhampaita minä odottelin, mutta kulmiin tuleekin ensin. En ollut ollenkaan tajunnut edes kokeilla muuta kuin tuosta edestä... :ashamed: Jollain muullakin täällä oli sama juttu?!

Meillä on nyt pari yötä ollut helpompaa. KOPKOP! Enää on tarvinnut herätä kolme kertaa yössä, se on tosi hyvin meillä! =) Jospa tämä hyvä putki jatkuisi, toivottavasti! Huomenna mennään vyöhyketerapiaan, jännää nähdä auttaako se.

Vuotaraaputin
tuo runo on ihan takuuvarma kyynelehtimisruno. Mä oon nähny siitä hieman erilaisen version, mutta samaa asiaa. Aika ihana! :heart:

Helmeri tuosta kylpylästä, me ollaan lähdössä Kreikkaan parin viikon päästä ja meidän neukkatätii sanoi, että poikaa ei saa uittaa siellä uima-altaassa pöpöjen takia. Mutta, käydäänhän me vauvauinnissakin, eli enpä tiedä, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Ja neukkatätien neuvoja näyttää olevan tasan niin monta kuin on tätejäkin!
:LOL:

Leppoisaa sunnuntaita!
 
Marika75, Olen kyllä kokeillut ikenet sormella ja ei siellä tunnu mitään erikoisempaa. Tytöllä on jo kaksi hammasta alhaalla, eivätkä ne vaikuttaneet tällä lailla kun tulivat. Ehkä olet oikeassa tuon mahan kovuuden suhteen.. Itse vain ajattelin että kun kerran joka päivä tulee ja suht vaivattomasti, niin ei ole mitään hätää. Yleensä olenkin antanut päärynää joka päivä 0,5 - 1 purkillista.

Saa nähä miten kävi päivärytmien, kun tytön kans nukahdettiin uudestaan puoli kahdeksan maissa ja herättiin vasta puoli kaksitoista |O Oli tyttö kyllä tosi väsynyt ja nyt nukkui hyvin. Pari kertaa pirautti pikku itkun, mutta äiti vaan laittoi tuttia suuhun ja tyttö nukahti sitten siihen. Hyvähän se on että sai pikkuinen nukkua, niin ei ole niin kovin väsynyt. Täytyy nyt vaan viedä tää loppupäivä tiukasti saman päivärytmin mukaan kuin aina ennekin, niin jospa tää poikkeuksellinen nukkuminen ei sekoittaisi sitä.

Myttö
 
Pikaisesti vain ennen ruuan laittoa:
Marika75 Minä luulin että Otsolle tuli ylös kulmahammas, mutta neukkatätin mukaan se ei olekaan hammas vaan jonkinlainen kalkkikertymä. Hampaasta kylläkin lähtöisin ja ikenen läpi ilmeisesti tullut, joten ainakin meillä aiheutti samanlaisia oireita kuin hampaatkin. Lähtee pois kuulemma itsestään jonkin ajan kuluttua. Ei osannut sanoa mistä johtuu. Oisko teilläkin kyse samasta jutusta? Meillä näitä kertymiä on molempien yläkulmureiden kohdalla.

Mutta nyt sitä ruokaa...

Puella ja Otso 5kk1vko
 
Marika75 tuli tuosta Kreikan uima-altaasta mieleen, että se neuvolantädin neuvo voi olla ihan aiheellinen. Kun kaikissa altaissa ei ole aina ihan niin hyvät ne puhdistusmenetelmät kuin täällä Suomessa uimahalleissa. Esim. Tunisiassa oli sellainen kolo altaan reunassa, minne laitettiin iso kimpale ilmeisesti kiinteää klooria tms. ja sieltä se sitten pikkuhiljaa liukeni veteen.
Ja muutenkin aika jännä, että on niin eri suosituksia tuosta uimavaipasta. Meille vauvauimaopettaja sanoi, että 25 vuoden aikana on sattunut vain 2 kakkavahinkoa. =) Ja pisuthan ei niin haittaa (ainakin meidän neiti on jo kerran lirauttanut altaaseen).
 
Helmeri ja Marika, mulle sanottu Tampereen vauvauinnissa että vasta vuoden ikäistä kannattaa ees harkita kylpylään tai uimahalliin yleisellä vuorolla sillä vauvauinnissa vesi on puhtaampaa jo ihan siitäkin syystä että viralliseen vauvauintiin on ohjeena tulla ilman koruja, hyvin pestynä, eikä missään nimessä sairaana. Sen sijaan normaali vuorolla voi olla joku sairaanakin altaassa ja kylpylässä ku vesi on lämmintä voi se olla tosi otollinen kasvupohja bakteeristolle. Mut toisaalta, ei siihen kuole vaikka jonku taudin saiski... Kukin tekee siis niinku parhaaksi katsoo. Itse vein esikoisen noin 11kk:n iässä kylpylään ekaa kertaa.
 
Myttö jos tuntuu ettei tyttö tee hampaita niin onko oppinut viime aikoina jotain uutta? liikkumista tvs? meillä meinaan esikoinen sitäKIN itkeskeli.

mun sisko sai tänään tytön :heart: en vaan pääse katsomaan Vammalaan heitä, koska mies ei suotu jäämään kiljukaula-Miskan kanssa kotiin. poika saa kauheat kilarit kun lähden ja huutaa vaikka 4h putkeen jos en palaa. eli me varmaan perutaan se Haikon kylpylämatkakin. ei mun oikeasti edes huvittanut sinne niin kauheasti lähteä, mennään sitten Rosendhaliin Tampereelle keväällä :whistle:

ja Miskalle on ilmestynyt näppylöitä selkään, laitoin niistä oman avauksenkin. täytyis nyt kattoa että onko meillä hydrokortisonia kaapissa vai pitääkö huomenna ostaa ja testata lähteekö ne sillä veks.
 
Tänä iltana katson taivaan tähtiä ja pyydän joltain korkeammalta voimaa. Voimaa ystävilleni suuren menetyksen ja surun keskelle. Voimaa perheelle ja meille ystäville olla heidän tukenaan, mukana kantamassa liian suurta tuskan ja surun taakkaa joka heille on annettu. Ehkä joskus ymmärrämme että tällä kaikella on suurempi tarkoitus. Nyt on kyynelien aika :snotty:

Pientä enkelivauvaa ikävoiden
Joanna

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
 
Joanna :hug:

voi ei voi ei voi ei me ollaan nimittäin lähdössä lauantaina matkalle (Roomaan) ja nyt tuo neitokainen taitaa olla saamassa flunssan. Ja ensimmäinen kerta sillä lentokoneessa tiedossa. :eek: Auttaiskohan jos minä söisin reippaasti valkosipulia. :| Onko mitään vinkkejä nopeaan parantumiseen ja/tai lentomatkan helpottamiseen. Pitää varmaan raahata nenä-friida mukana, kun viime flunssassakin tyttö ei pahemmin ollut sairas, ainoastaan räkää tuli kovasti (tai varmaan tuntui minusta paljolta, kun ei osaa itse niistää sitä pois)
 
Joanna :hug:

Jospa minäkin sitten taas jotain yrittäisin rustata. Roikun täällä taustalla aina vaan. Välillä tuntuu, etten ehdi edes lukemassa käydä ja sitten saankin kahlata monta sivua läpi. Sain pojan just päikkäreille, hih, kyllä ekat päikyt lähti just menemään. Herättiin klo 5.50 |O meillä herätään lähestulkoon joka aamu kuudelta, joskus jopa viideltä. Jotkut "fiksummat" on neuvoneet, että pitää valvottaa vauvaa myöhempään (meillä käydään iltatoimii klo 19, joskus jopa vähän aikaisemmin, ja poju nukahtaa viim. 19.30) mutta meillä ainakaan siitä ei ole mitään hyötyä. Poika herää aamusta kuuden pintaa, ihan sama vaikka valvottaisin yhdeksään. Oma aika illalla jää vain vähiin, mutta pojan unet ei siitä pitene, lyhenee vaan, kun kuitenkin herää aamusta ajoissa.

Oliko jollain muullakin tälläinen pikanukkuja tapaus? Ainakin aikaisemmin muista tästä lukeneeni. Meillä poika nukkuu 3-4 päikkärit päivässä ja sellasia pikkuisia torkkuja vaan :( mutta pää asia että yön nukkuu. (pari kertaa tosin käyn laittamassa tuttia ja sit 1-2 kertaa syötän) Saan pojan hyvin nukahtamaan päiväunille, mutta vaikka kuinka näyttää nukkuvan syvää unta, niin ei vaan nuku pitkään, joskus saattaa nukkua vain 15 min. Mut sit ei vaan jaksa taas olla kuin reilun tunnin pirteänä. Hirveää resuamista koko päivä. Oon yrittänyt vaunuja omaa sänkyä ja viereen ja vaikka mitä. Vaunut on vihoviimeiset pelit. Välillä ei viihdy yhtään, kiljuu vaan kunnes se muuttuu hysteeriseksi itkuksi. Eilenkin työnsin tunnin, silmät vaan lurppas, mutta ei nukahtanut. Otin sit sisällä nukkumaan. Onneks veti sit sisällä unta TUNNIN, se on meille jo maratooni uni :LOL:

Mitähän muuta.....ei tuu mieleen mitään ihmeellistä. Tänään meen käymään töissä, juttelemassa tulevasta. Toukokuussa meinasin mennä takas, vaikka en millään raaski, mut jollain tätä valtavaa asuntolainaa on pakko vaan maksaa pois. Pelkästään miehen tulot ei millään riitä. Säälittää niin tuo poika laittaa hoitoon ,voi äidin pientä :hug:

Vuotis onnea siskollesi :flower:

Myttö mullakin tuli toi mieleen mitä vuotis ehdotti, että jos lapsesi on oppinut jotain uutta? Tosin mä oon huono mitään sanoo ja neuvomaan, kun ensimmäinen itelläkin vasta :whistle: enkä itekkään aina ymmärrä tota oman pojan käytöstä.

Hysteerinen ja poju 6kk 10pvä
 
Joanna :hug: miten teillä muuten mies voi?

anuuu Vammalaan saa kuulemma mennä tosta vaan jos ei ole riskisynnyttäjä. ite en olisi siis päässyt rd:n takia enkä ois varmaan uskaltanut muutenkaan, siellä ei taida olla vastasyntyneille teho-osastoa eikä 24/7 valmiutta hätäsektioon sillä siunaaman sekunnilla. sisko oli kyllä tykännyt, mutta repesi tosi tosi tosi pahasti :|
ja meillä kun on nyt molemmat muksut kipeinä niin turha mun kuvitellakaan että pääsisin pientä katsomaan.

Hysteerinen
Miska on pätkänukkuja päivisin. yöllä vetelee kyllä 11-12h unet parilla syömätauolla (ja niihin en ite herää) mutta päivisin nukkuu neljät tai kolmet 15-30 min unet. hyvin harvassa on pidemmät pätkät, ellei siinä vieressä ole itse koko ajan nukkumassa.
poika kyllä jaksaa olla pirteänä montakin tuntia pikku-unilla, ihme kyllä. syökö teillä tuttia? tai oisko jostain unirievusta apua? meillä jätkä lopetti tutin syömisen tykkänään ja unirievut ei kelpaa :headwall: no, pääasia että nukkuu yöunet hyvin jos vaan on terve.

viime yönä jätkä herätteli koko ajan kun oli niin tukossa että oli vaikea syödä. mä sitten nostin sen syömään silleen että makasi mun mahan päällä poikittain tissi suussa, toisessa kainalossa oli herran jalat. sai päätä koholle parhaiten ja poika nukkuikin siinä asennossa paremmin.

meillä pitäisi olla tänään askartelukerho illalla mutta taitaa jäädä väliin muksujen taudin takia. ja ne on illalla niin väsyneitäkin räkäpäitä että en jaksa yksin ehdointahdoin sitä huutorumbaa.
 
Vuotaraaputin kyllä tuo poika viel vetää tuttia just nukkumaan käydessä ja nukkuessa, ja välillä haluaa vielä räplätä jotain rättiäkin. Mut ei auta noihin päiväuniin millään lailla. Äsken vedettiin just ne 30min unet :D Kiva kuulla että jollain muullakin on tällänen tapaus, eikä vaan kaikkien vauvat vedä unta palloon 2x2h päivisin :D (kuten mun muutamalla ystävällä ja sit ihmettelevät ja syyllistävät mua mun pojan nukkumisista |O |O )
 
Joanna :hug:

Meillä Aleksi nukkuu 3-4 (tai jopa viidet) unet joka päivä, osa pidempia osa lyhyempia. Mutta edelleen nukkuu siis paljon, ihan kuin siskonsa pienempänä. Ja meillä herätään aamulla klo 5-6 |O
Eikä auta vaikka ilta venyy, silti herätään ja ollaan vaan väsyneempiä...Itte alkaa olla aika väsy, varsinkin kun yölläkin niitä herätyksiä on 2-4.

Vuotaraaputin: ne näpyt näytti kyllä nokkosrokolta, eli allergiselta reaktiolta. Onko ollu uutta pesuainetta vaatteilla tms? Tosin joillakinhan allerginen reaktio voi tulla viikonkin päästä, eli jos teillä on menny joku uus ruoka 3-4 päivää niin hyvin voi tulla vielä siitäkin. Seuraile.

Pitää mennä jo. Paremmalla aikaa tas palaillaan....
 
Zeena musta välillä tuntuu päivät ihan loputtoman pitkiltä, kun herätään viideltä. Ja mies tulee kotiin töistä aikaisintaan klo 17, yleensä siinä 17.30-18.... Ja mulla ei vielä tällä paikkakunnalla ole ketään ystäviä, niin välillä tuntuu et seinät tulee niskaan.
 
Puella onpa jännä juttu tuo kalkkikertymä! En ole ikinä aiemmin kuullut! Meillä on toinen hammas, tai kalkkikertymä, puhjennut ihan pintaan kunnolla, toinen on tulossa, jos ei viime yönä ole tullut pintaan, en ole vielä tarkastanut. En tosiaan nyt vielä tiedä onko kyseessä oikea, vai feikki, hammas. Pitää seurata tilannetta.

Kiitti juuri ja anuu, jätän suosiolla polskimiset Kreikassa väliin. Ei kannata ottaa riskejä, että poika saisi pöpön matkalla. Toivottavasti juuri pienokainen paranee matkaanne mennessä! En kyllä tiedä mitään kikkavitosta flunssan nopeaan karkottamiseen...

Joanna :hug: :'(

Hysteerinen meilläkin pätkänukutaan. Yleensä päivä koostuu 4x40 minsan päikkäreistä, eli yhtä resua meilläkin koko päivä. Ja yö perään, yleensä. SIitä on jo kuukausia, kun poika nukkui viimeksi oikein tosi pitkät päikkärit!!

Onnea Vuotiksen siskolle!

Nyt suihkuun pikaisesti, poika nukkuu! vielä... :LOL:
 
:wave:

JOANNA :hug: saako udella mitä on tapahtunut??? ei ole pakko kertoa jos ei halua tai pysty :hug:

VUOTARAAPUTIN, meillä tuli pojalle uudesta pyykinpesuaineesta just selkään ja kylkiin sekä käsiin tuollasta ihottumaa.

HYSTEERINEN, meillä myös neiti pätkänukkuja päivisin, joskus saattaa nukkua pidemmät unet vaunuissa ulkona jos liikuttaa vaunuja, mut nyt tytöllä oli kurkunpään tulehdus ja
korvatulehdus molemmissa korvissa ei olla oltu ulkona. Ja sisällä ei oikeastaan pitkiä unia nuku, ei vaunuissa eikä omassa sängyssä eikä vaikka nukkuu vieressä kuin tunnin korkeintaan :p

Nyt kun lapsukaiset paremmassa kunnossa ja syysloma koululaisilla alkoi ajettiin eilen mummolaan tänne pohjanmaalle :D eka kertaa ajoin ite pikku neitin kanssa ja hyvin meni, lähdettiin viideltä aamulla ja kaikki nukku parkanoon asti sit syötiin aamupala ja jatkettiin matkaa ja taas kaikki nukku ja perille päästiin ilman huutoa :D toivottavasti paluu sujuu yhtä hyvin.

Täytyy lähtee katselemaan miltä Kokkola näyttää sit kesän jälkeen :p hauskaa syysloma päivää kaikille hippusille

vilijonka ja Kasandra
 
Anu-78
:wave:

Joanna :hug:

Täällä poika nukkuu päikkäreitä 2-3 päivässä ja ekat ja tokat unet on kestoltaan 1-3 tuntia ja sit jos nukkuu kolmannet unet ni ne on vaan puolisen tuntia:) ja tuttia ei edelleenkään syödä meillä:)
Hampaita ei vieläkään näy eikä kuuluu..
Monella taitaa olla kans aika aikaisia noi aamut, meillä siis poitsu herää 06-07 välillä mut joskus myös herää jo kello 05...
Meillä kans täällä nyt isommilla pojilla syysloma meneillään:) ja ei olla suunniteltu yhtään mitään ku mies kuitenkin töissä...
Joo, mut eipä täs tämän kummempaa ollut...palaillaan
Ja mukavaa syyspäivää kaikille! :flower:

Anu&Saku joka ens lauantaina tulee 6kk :)
 
Pikaisia paranemisia kaikille sairastaville!
Meillä onneksi alkaa olla flunssa voitettuna ja mikä parasta mä sain sovittua ei nyt mut seuraavalle viikonlopulle esikoisen hoitoon mummalaan eli unikoulu alkaa!!! Voi mä ootan niin sitä et jos sais kerranki nukkua. Meidän jätkä ku nukkuu yöt nii-in huonosti. Edelleen saattaa olla herännyt 01 mennessäkin jo 4 kertaa. Ihan tajutonta. Se haluais nukkua tissi suussa.... Ja niin se taas tämän aamuyön nukkuikin ihan vaan jotta minä edes saisin levättyä paremmin ku ei tarvi koko aikaa nostaa viereen ja pois...


Pätkänukkujat, meidän Arttu nukkui miljoonissa pätkissä 5kuiseksi kunnes vihdoin sitkeys palkittiin. Mä nimittäin aloin tekeen niin että katoin kellosta et ennen ku on ollut tunnin ensi nukahtamisesta vaunuissa ei pois pääse. Aina ku heräs niin taas vaan uudestaan vaunuja liikkeelle ja mahdollisimman möykkyistä tietä eli usein toinen rengas "ojan" puolella. Sit yhtäkkiä ku taikaiskusta siinä 5kuisena eli noin kk sitten alkoi nukkua pidempää pätkää ja nykyään unet on noin 1,5-2h kerrallaan. Joskus on nukkunut jopa yli 3 tuntia. Välillä menee kaksilla päiväunilla jos on nukkunut pitkiä pätkiä mut jos nukkuu 2x1,5-2h tarvii useimmiten vielä iltapäivällä puolen tunnin torkut.
(Sit tuli mieleen että ajoitus on tärkeä, meillä se on nykyään noin 2,5h heräämisestä - ja sit aloin laittaan vaunuissa kaiken mielenkiintoisen piiloon eli ei leluja näkyvillä ja harso tai hyttysverkko kaksinkerroin näköesteenä, kun on tarpeeksi tylsää ni nukahtaa helpommin)

Juuri eipä flunssaa varmaan oikein millään voi nopeuttaa, mutta lääkitse (mahdollisen korvasäryn varalta) ennen lentoa - osta vaikka nestemäistä panadolia niin on helppo annostella just ennen koneeseen menoa. Suppoja ku on hankala alkaa just lähdön hetkellä laittamaan. Ja ota se nenäfriida tietenkin mukaan.. Hauskaa matkaa teille, eiköhän se hyvin mene ja onhan niitä lääkäreitä Roomassakin jos näyttää et tarvis vaikka korvia käydä näyttämässä.

V.raaputin
jos se ihottuma vai mikä olikaan ei vaivaa Miskaa niin eipä sille ole pakko mitää tehdä, turha sitä kortisonia on laittaa jos ei tosta pahemmaksi iho mene.

Anu ja Arttu 6kk+ (neuvola vasta torstaina)
 
Joanna :hug:

Vuotaraaputin Tyttö nousi kyllä viikko sitten ensimmäisen kerran konttausasentoon ja nyt se sitten on oppinut itseään nytkyttämään siinä, mutta ei vielä osaa lähteä siitä liikkeelle. Myös eteenpäin hän on oppinut ryömimään hieman. Voiskohan ne tosissaan sitten vaikuttaa noin? Viime yönäkin tyttö tuntui olevan unessa koko itkun ajan. Ja vaikka tuntuu että hän nukkuu sikeästi sylissä, niin heti kun alkaa itse kallistumaan että laskee hänet sylistä omaan pinnikseen, niin itku alkaa. Ei kai tässä muu auta kuin odotella mitä tuleman pitää.

Unien pituudesta ollut myös juttua täällä..Meillä tyttö oli myös noin viiden kuukauden ikään sellainen että nukkui päivällä vain sen 30 - 45 min kerrallaan, mutta yöt nukkui hyvin. Nyt sitten hän nukkuu 2 päikkärit, joista ensimmäiset ovat sen 30 min. - 1 h ja toiset sitten 2-3 h. Illalla hän sitten saattaa vielä ottaa "tehotirsat" eli pari minuuttia, joiden voimalla hän ihmeesti jaksaa parikin tuntia olla vielä hereillä

Nukkumisesta tulikin mieleen, että onko muilla illanvirkkuja aamuntorkkuja? Meillä tyttö menee yöunille vasta 21.30 - 22.00. Ihan pienenä hän nukahti 22.30 - 23.00. Ennen näitä levottomia öitä hän sitten aamulla heräsi 8-9 välillä. Tuntuu että muiden vauvat nukahtavat yöunille pääsääntöisesti 19-20 välillä. Kehitän täällä itselleni kauheita paineita siitä, että pitääkö minun nyt pakolla ruveta sitten nukuttamaan tyttöä aikaisemmin. Hyvähän se olisi että tyttö nukahtaisi aikaisemmin, niin jäisi miehenkin kanssa kahdenkeskistä "höpöstelyaikaa" vähän enemmän :p

Onko hyviä vinkkejä miten saisin tytön aikaisemmin nukkumaan vai onko hän nyt sitten vain tälläinen iltakukkuja vai muuttuuko nukahtaminen automaattisesti aikaisemmaksi jossain vaiheessa?

Tällaisia mietiskelee Myttö
 

Yhteistyössä