***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Hei!

Meillä onneksi vältettiin keuhkoputkentulehdus ja flunssa. Yhtenä yönä pidettiin sipulia sängyssä ja makkari dunkkaa vieläkin hennosti sipulille... No, tyttöä se vissiin autto, joten ehkä me yks sipulinlemu kestetään :D

Olipas mielenkiintoinen neuvo, ottaa kiinteitä peliin noin hitaasti. Mä kun ymmärsin, että n 6kk:lla pitäis ottaa ne kehiin aikas vauhdilla. Mä pistin jo sen neuvolan paprun roskiin, jossa tää neuvottiin mutta Anuuu (tai joku?) oli muistaakseni muutama sivunen sitten neuvonu, miten niitä voi ottaa ohjelmaan.

Meillä syödään jo 5 ateriaa rintamaidon lisäksi, tosin imetyskertoja on enää n. 5/pvä:

klo 8 aamupuuro
klo 11 lounas
klo 13.30 välipalahedelmä
klo 16.30 päivällinen
klo 19 iltapuuro

Ajat on noin aikoja ja aamupalan, ehkä välipalan ja päivällisen ja seuraavan ruuan välissä saa aina rintaa. Yöllä syödään rintaa kerran, 3-4 ja sit aamulla kun herätään n. klo 7-7.30. Mutta toi meidän tyty ei koskaan kyllä kolmea kertaa yössä enempi ole syönytkään.

Sentti nukkuu aika tarkkaan 12h. Päiväunet on nykyään yhtä hillumista, ei millään malttais nukahtaa. Sit kun nukkuu, niin yleensä nukkuu kahdet lyhkäset ja yhdet pidemmät unet. Riippuu vähän päivästä ja jos ollaan liikenteessä, niin mennään yleensä 3 lyhyillä unilla. Jossain tyttö ottaa sit tarvittavat takasin.

Me ostettiin nyt sit Maclarenin matkarattaat. Se oli joku karvalakista seuraava malli, en muista mikä =) . Vaikuttavat tosi käteviltä, menevät pieneen tilaan ja ovat kevyet. Vielä en kyllä voi suositella, kun vasta ne ostettiin.

Tervetuloa Myttö!
Ihania kuvia hippusista! :heart:

Niin ja meillä on nyt sit kans eka hammas :heart:

KMaria ja Sentti 6kk´ish
 
Moi taas!

Minun piti jo eilen tulla kertomaan neuvolaterveisiä, mutta anoppi tuli kylään :headwall: ja sen kanssa seurusteluun ja passaamiseen menee enemmän aikaa kun konsanaan vauvan hoitoon. Mutta en nyt tuolle linjalle ala ollenkaan, silloin en muuta ehtisikään kirjoitella ollenkaan!

Eli eilen neuvolassa Otso oli kasvanut hienosti, paino 8650gr ja pituus 67,5cm, eli täti suositteli jatkamaan täysimetyksellä sinne 6kk asti. Ja sehän kyllä minulle passaa. Painokäyrä oli lievästi laskusuunnassa, mutta käyrillä ei kuulemma ole niin suurta merkitystä, pääasia että lapsi on tyytyväinen. On mulla kyllä hyvä neukkatäti kun vertaa joihinkin kommentteihin mitä teistä jotkut muut on saaneet! Rokotuksen sai, eikä paljoa edes itkettänyt. Neula vaan piti vaihtaa pidempään, kun on pojalla reisissä sen verran paksuutta ettei muuten olisi saanut tarpeeksi syvälle. :LOL: Ja se mitä luultiin hampaaksi ei sitä olekaan, vaan kuulemma jonkinlainen kalkkikertymä. Niitä voi tulla vauvoille joskus jostain syystä ja häviävät itsestään. Hampaista kuitenkin kuulemma lähtöisin se kalkki. Enpäs ollut tuommoisestakaan ennen kuullut.

anskui kyseli tuosta hoitovapaasta. Minä jään hoitovapaalle ilmeisestikin heinäkuun loppuun asti. Pidän ensin vanhempainvapaan jälkeen vuosiloman 4vko ja jätän viikon säästöön ja sitten elokuussa pidän lomaa 2vko jätän talveksi 2vko ja säästöön 1vko. Näin saan ens vuonnakin lähes täydet lomat kun hoitovapaaltahan noita lomia ei kerry. Ja ainakaan meillä ei noita lomia voi jättää säästöön enempää kuin viikon.

Mutta nyt seurustelemaan anopin kanssa ja laittamaan ruokaa ja tarjoilemaan pöytään...

Puella ja Otso 5kk 4pvä
 
No nyt on varattu aika ihan lastenlääkärille =) Toivottavasti sieltä korvista ei oikeesti löydy tulehdusta. Tosta öljystä vielä, et oletteko sitten putsanneet esim.topsilla niitä vaikkuja mitkä on tohon ulkokorvaan valunneet? Vai antaneet vaan olla ja sit suihkussa tai kylvyssä putsanneet? Ja eilisestä lääkärikäynnistä, niin Pinja oli kyllä ihan mallipotilas. Kiltisti antoi katsoa korviin ja kurkkuun =) Toivottavasti tänään sujuu yhtä hyvin. Ja viimeyönä Pinja nukkui taas 12h syömättä. Pari kertaa laitoin tutin. Tääkin varmaan kertois siitä et on kyllä varmaankin ihan terve! Ruokakin on taas maistunut ihan normaalisti =)

Joanna ja Pinja 6kk
 
5kk neuvolakuulumisia:

paino 8895g
pituus 69cm
pää 43,5 cm

hyvin kuulemma kasvaa omalla käyrällään.
Nooa ei itkenyt rokotettaessa, naureskeli vaan. :)

mutta:

Meidän neuvolatäti sanoikin sitten, että lihaa ja puuroa ei saa aloittaa ennen 6kk. Nyt olen todella hämmentynyt ja kiukkuinen. Mä olin ostanut Nooalle valmiiksi lihasoseita kaappiin, ja suunnitellut, että nyt vois ottaa sen aamu- ja iltapuuronkin mukaan kuvioihin.
Kysyin neuvolan tädiltä, että miksi sitten joidenkin lihasoseiden kyljessä lukee, että alkaen 5kk. Täti oli hämillään, ja sanoi ettei oikein tiedä, mutta suositus on, että vasta 6kk iässä alettaisiin maistelemaan niitä lihoja. Mulla on nyt tosi turhautunut olo, kun olin suunnitellut asiat toisella tavalla... pitäiskö mun nyt sitten syöttää vielä kuukausi pelkkää hedelmää ja kasviksia tuolle pojalle, vai kuinka.. ?

zorkke tää "läyhääminen" |O |O

elzibelzi ja Nooa 5kk 3pv

niin.. ja tervetuloa mukaan Myttö! :flower:
 
Mulle sanottiin sillon 5 kk:n neuvolassa että lihat ja viljat kehiin vaan, saa niistä proteiinia kasvua varten.
Oisko se sit joku suositus tosiaan et vasta sillon 6 kk:n iässä, mutta kai sitä voi omaa järkeään ja päätösvaltaa tässäkin asiassa käyttää :)
Ja iso poika sulla elzibelzi, joten eikun annat vaan, kyllähän tollanen mies jo lihaa tarvii :)
 
Anu-78
Joo, täällä kans neukkutäti sanoi 5kk neukussa et lihat vaan nyt kehiin:)
Aika jännä miten on erilaisia neuvolantätejä jotka jakelee eri ohjeita..mut mä teen aina niin ku "itse haluamme" eli eipä hirveesti kuunnella neuvolan ohjeita, tietty joitain kuunneellaan ja hyviä ohjeitahan neuvolasta kans saa, toisinaan...mut kukin tavallaan...:)
 
Pikana vaan ennen hierojaa ( ja kyllä, minä pääsen hierojalle!!!)
Meilläkin neuvottu neuvolasta että jos kiinteät aloittaa 4kk iässä niin 5kk:n iässä sit lihat ja viljat kehiin kanssa koska niissä on just sitä mitä tän ikäiset tarvii, toisin ku perunassa tai hedelmissä.
 
ja ehdin näköjään vielä jotain nopeeta sanomaan...
Joanna mä putsaan ulkokorvan ja vähän varovasti sisäreunoja aina suihkun jälkeen topsilla. Ja mun kokemuksella jos lapsi antaa katsoa korviin itkemättä ei tulehdusta ole (tai näin mun esikoisella on aina käynyt), ainakaan niin pahaa että tarvis vielä lääkekuuria. Monestihan paranee itsestäänkin tulehdus. Tai sit se ei ollut silloin vielä paha se tulehdus.
 
Nopeasti vaan, mun kokemus on täysin erilainen ku anuuulla, eli meillä kaikki lapset antaa katsoa korviin huutamatta vaikka on ollu pahakin tulehdus päällä. Näin ne lapset on erilaisia! Meillä on myös ihan yleislääkärit osannu aina sanoa arpomatta onko tulehtunu vai ei, eikä pieneen punotukseen oo koskaan laitettu kuuria. Täällä ku ei akuutisti lastenlääkärille oo asiaa ku lähetteellä, ei edes yksityiselle. :( Onneksi on osunu hyviä lääkäreitä kohdalle eikä mitään arpojia. :D

RouvaP ja Poika 5,5kk
 
No niin.. ei siis ollut korvatulehdusta, hyvä niin =) Mutta ilmeisesti neidillä on ollut todella lievä enterovirus. Kurkussa oli kaks näppylää. Lääkäri on tosi mukava ja "hyvä", näki siis että on koko ikänsä hoitanut lapsia. Tonne mennään tästälähtien aina kun tarve vaatii. Vakuutushan meillä on joten ei rahasta niin väliä. Paits et ens kerralla vois jättää parkkisakot ottamatta :headwall: :headwall: :kieh: Myöhästyttiin 6min. maksetusta parkkiajasta, niin eiköhän siellä lappu jo ollut... hemmetti!!!!

Meillä neuvolassa kanssa sanottiin 5kk ikäisenä et viljat, lihat, kalat ja kananmuna kehiin. No viljat aloitettiin silloin 5kk mut lihat vast lähempänä 6kk. Kalaa ja munaa en ole vielä antanut. :headwall: :kieh:

Kävin vähän shoppailemassa, ostin huomiseks uudet "bilevaatteet"... tää mamma lähtee meinaan vähän tuulettumaan :D Ens viikolla onkin sitten miehen leikkaus (vihdoin ja viimein) ja saan olla neidin kanssa muutaman viikon 24/7. Mutta jospa sen jälkeen tässä perheessä voitais aloittaa täyspainoinen elämä =) Miehen sairaus on kuitenkin rajoittanut hänen voimavarojaan jo useamman vuoden ja tietenkin se on jossain määrin vaikuttanut myös henkisesti meidän elämään :/ Mutta kohta kaikki on paremmin kuin hyvin =)

Joanna ja Pinja 6kk
 
moikat kaikille!

meni sit noi tummennukset viimeks aikasta ohi... josko nyt onnistuisi!

Meille neuvolatäti sanoi 4.5kk neuvolassa et voi aloittaa lihat ja viljat, joten meillä popsittu jo jonkin aikaa niitä. Meillä syödään 5-6 kertaa päivässä, riippuu vähän miten helmeri herää aamulla. Iltaisin se nukahtaa heti kylvyn ( kylvetetty joka ilta 2 vk lähtien) ja puuron jälkeen.

Meillä oli maanantaina hammaslääkäri ja neuvoja sateli.....hampaat tulisi harjata aamuin illoin. Joku kyselikin täällä neuvoja. Helmerillä on kaksi hammasta ja ylös tullee lähipäivinä lisää.....

Olen kovin innostunut noista soseista ja kokeilenkin kaikkea mahdollista ja Helmeri syö kaiken...mausta en ihmeellisemmin, vaan annan omien raaka-aineiden maistua niissä.

Töihi en aio palata ainakaan vielä vuoteen, koska muutin Mikkeliin ja jouduin sanomaan itseni irti ja ilmoittaudun näin ollen työttömäksi. Eikä oikein edes huvita, koska minusta on ihana seurata kuinka Helmeri kasvaa ja kehittyy ja lisäksi meillä on rakennusprojekti, joka imee kaiken ylimääräisen ajan ja RAHAN!!!

Jaksamisia kaikille ja mukavia ja aurinkoisia syyspäiviä!!!

Johanna ja Helmeri kohta 6kk!!!!
 
:kieh: :kieh: Siis aina kun kirjotan tänne, jotain menee pieleen. Nyt sitten netti päätti lakata hetkeksi toimimasta ja pitkät pätkät meni taas taivaan tuuliin. Koskakohan sitä oppis välillä tallentamaan tekstiä, ettei aina tarttis alusta aloittaa :headwall: :headwall: .

Joanna hienoa, ettei Pinjalla ollut korvatulehdusta :flower: . Ja harmi toi parkkisakko :kieh: .

elzibelzi samaa mieltä kuin muutkin, lihat vaan kehiin, jos kasvikset ja hedelmät on aloitettu jo aiemmin :wave: .

Neukkakuulumisia täältäkin: *muoks. 6kk neuvola siis kyseessä*

Pituus: 70,5cm :kieh: :kieh: (selitys kohta)
Paino: 7720g =)
Py: enpäs nyt muistakkaan, enkä jaksa kaivaa korttia

Tosi huvittavaa toi pituudenmittaus tuolla neuvolassa... Meillä on viime aikoina ollut joka toinen kerta sijainen ja joka toinen kerta oma täti. Joka kerta, kun ollaan menty sijaiselle (ollut siis eri sijaiset molemmilla kerroilla) on pituudessa tullut iso harppaus ylöspäin ja aina kun palattu omalle tädille pituutta ei ole tullut nimeksikään. Tänään sit oma täti ilmoitti, että pituus on 69cm. No minä siihen, että mites kun tuo viime kerralla 3 viikkoa sitten oli jo 70cm. Täti sitten mittasi uudelleen ja sanoi, että ehkä hän nippanappa saa sen 70cm, joten laitetaan korttiin 70,5cm |O |O . Ihan selkeesti siinä sen "mittapuussa" on joku fiba, koska kuitenkin muuten näyttävät mittaavan samalla tavalla. Tosin täti sanoi pyytäneensä jo uutta mittaa, mutta sanoi että saattaa saada sen tyyliin vuoden päästä vasta. Ihan kiva, jos tossa pituudessa oliskin jotain omituista, niin ei ole mitään vertailukohtaa, kun aina heittelehtii, kun välillä käyty sijaisilla. Uskon, että pituus on enemmän kuin ton mittaamansa, koska 74 vaatteet on jo ihan sopivia ja 68 alkaa olla jo tosi pieniä. Painoa oli kuitenkin tullut kolmessa viikossa hienosti 600g, mikä on meidän mittapuulla aika paljon =) .

Pakko lähettää tää välillä, ettei katoo...
 
Jatkuu...

Kysyin neuvolatädiltä tuosta jäntevyysasiasta, kun se on vähän mieltä vaivannut. Täti oli sitä mieltä, ettei hätiä mitiä, lapset on erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin. Toki tiedän, ettei tän ikäisen vielä tartte osata istua, eikä mun isommatkaan lapset tän ikäisenä osanneet istua, ne olivat kuitenkin jotenkin paljon jäntevämpiä kuin tämä pikkupoitsu. Noh, eiköhän tuo tuosta ehdi aikanaan jäntevöityä. :)

Kävin sitten tänään työpaikalla, ja ilmoitin että tulen aikaisintaa huhtikuussa 2010 töihin. Huih! Tuli jotenkin ihan paniikki, toivottavasti rahat riittää! No ei vaan, en mä kyllä varmaan vielä silloin töihin mene. Mieluiten olisin kotona sinne 3-v. asti. Täytyy vaan yrittää kitkutella. Ja kyllä mä sen nelosenkin tähän perään haluaisin, että ei kai mua siellä työpaikalla nää vielä pitkään aikaan B) . Kiva oli nähä työkavereita, mut lähtiessä oli kuitenkin sellainen olo, et ihanaa kun ei tarvii sinne vielä pitkään aikaan mennä :) .

Täytyy kai lopettaa tähän ja mennä iltapesulle ja nukkumaan, että huomenna taas jaksaa. Kauniita unia kaikille hippusille ja mammoille! :wave:
 
Hei pitkästä aikaa

Joo ei ole oikein tullu kirjoiteltua,mut lukemassa olen kyl yrittänyt säännöllisesti käydä :D

Meillä Topi on ollu nyt pari päivää nuhassa ei ole kuumetta nenä vaan vuotaa :snotty:

Sit meillä oli toi keittiö remppa tai siis se jatkuu vieläkin :headwall: kun pari ovea menee uusiks ja vetimiä jäi puuttumaan ja kaakelitkin on vielä laittamatta,mut jos se siitä ;)

Huomasin tos et Helmeri on kans Mikkelistä :D Asutteko missä päin Mikkeliä? Laita vaikka yv:tä jos et tässä halua kertoa. Niin ja tervetuloa mukaan =) Voitas vaikka tavata.

Mut mukavaa viikonloppua kaikille hipuille :wave:

baby dream ja nuhanenä Topi :snotty: (ens lauantaina 6kk.)
 
Kiitos kaikille kommenteista koskien tuota lihan ja puuron aloittamista. Tuli tosi paljon parempi fiilis, kun sain hieman tukea omille ajatuksille. :D

Eiköhän me siis pikku hiljaa aloitella lihojen maistelu ja vähät välitetään tietämättömän neukkatädin suosituksista... :LOL:

hyvä että ootte olemassa!! :heart:

hyvää viikonlopun jatkoa hippusille

elzibelzi ja Nooa
 
Sainpas taas vaihteeksi pikaisesti luettua. Meillä oli maanantaina 6 kk neuvola enkä tainnut vielä keretä mittoja sanomaan, pituus 65 cm ja paino 6285 g. Meillä neuvolassa vain kysyi mitä syö ja miten nukkuu.

Meillä poika lähti sitten konttaamaan. Isoveli ei kyllä vielä tässä iässä kontannut eikä kyllä istunut ilman tukea.

Mutta nyt katsomaan mitä esikoinen touhuaa. Mies on hirvimetsällä ja koko päivän satanut :LOL:
 
Heipat kaikille!

baby dream asumme ihan mikkelin keskustassa, mutta muutamme hirvensalmelle heti kun saamme talon valmiiksi. Olisi tosi kiva kyllä tavata jossakin ja joskus.

Olisi hyvät neuvot tarpeen: Olisimme lähdössä ensi kuussa kylpylään koko perhe, mutta uskaltaako sinne kylpylän puolelle näin pienen kanssa. Ettei se vaan saa sieltä mitään tartuntaa? Oletteko muut käyneet? Ja mites, pitääkö siellä olla vaippa Helmerillä? Kiitos jo etukäteen vastauksista!!

Johanna ja Helmeri 2 päivää vajaa 6kk :wave:
 
Heippa täältäkin jälleen;-)

Helmeri:
Me käymme kylpylässä kerran viikossa vauvauinnissa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Meillä on ollut ohjeena se, ettei missään nimessä vaippoja, vain kireälahkeiset uimahuosut "isompien hätien" pitoon, tosin joissain kylpylöissä ilmeisesti suositellaan vaippaa, näin olen kuullut? Eli kannattaa ehkä laittaa viestiä ko. kylpylään ja kysyä?

Jahas, poistuttava taas, meteli alkaa kovenemaan; iltapuuron aika :LOL:

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö, ensi tiistaina 6kk :wave:
 
Hei!

Pikaisesti käyn ilmoittautumassa paikalla olleeksi. Onnilla todettiin tänään korvatulehdus molemmilla puolilla. Ei kovin kipeän oloinen, mutta nuhainen, limainen, syö soseita huonosti ja oksentelee pari kertaa päivässä. Koko ukko niin tukossa, että pahaa tekee. Kuumettakin oli yöllä. Itsellä todettiin tulehdus poskionteloissa, joten samaa antibiottia syödään ja kovasti toivotaan, että tämä nyt menis ohi.

Mukavaa viikonloppua terveemmille tapauksille :wave:

Laylah ja :heart: Onni ens vkolla 6kk
 
Meidän 6kk neuvola kuulumiset:

paino 8300g (8130g)
pituus 69cm (67cm)

Hieno, reipas typykkä joka kasvaa omalla ihanne käyrällään. Juttelevainen, erittäin jäntevä ja sorminäppäryys taitava.

Painoa ei ollu tullu paljon, verotti varmaan tuo vauvarokko, mutta ihan hyväkin. Eipä enää lihavaksi haukuta =)

meillä on opittu kommunikoimaan eilisestä lähtien kiljumalla. oikein korvia viiltävällä sellaisella... on ehkä maailman ärsyttävintä ku kiljuu ilosta, surusta ihan kaikesta ja ihan koko ajan. Muilla?

Elzibelzi: Meillä riisi, kaura ja nyt ohra olleet käytössä heti 5kk jälkeen. Riisipuuro syödään aamuisin, kaurapuuro iltaisin. Hiljalleen otan muutkin kotimaiset viljat käyttöön. Lihaa ollaan myös maisteltu 5kk asti. itsetehtynä broilerii, aina t-lusikka per annos per päivä. Sitten valmiina ihan lohi, possu, nauta jopa lammastakin maisteltu. Kaikkea siis 5-6kk liharuokia voi suotta antaa varsinkin kun teidänkin poitsu on jo noin hyvän kokoinen.
Meillä ei ole toista lämmintä otettu kuvioihin ku ei se mahdu :LOL: Niin kauan mennään neljällä rualla, kun se näyttää riittävän. Nyt ollaan yötkin nukuttu jo yhdella about 04-06 välillä syötöllä ja mä oon ihan super hyvin nukkunut äiti nykyään =))

Helmeri: me käydään vauvauinnissa viikottain kylpylässä eikä oo mitään ongelmii. Otat vaan rauhallisesti vauvan kanssa ja tutustutte uuteen ympäristöön ja etenkin veteen. Nella oli elementissään heti vedessä ja rakastaa yli kaiken polskuttelua. Kannattaa varautua vauvalle muutamaankin pyyhkeeseen ja turvakaukalo on ihan MUST juttu, ku voit laskee vauvan siihen altaan reunalle ja itse polkutella vieressä =) siihen kannattaa varautua et pieni väsyy tosi nopeaa, nellallekin puolentunnin uinti, saunominen, suihkut väsyttää niin et ku saa ruan niin nukahtaa vaunuihin ja vetää 3-4h täyttä häkää unta. Eli sen jälkeen olis ainakin huippu mahdollisuus mennä esim rauhassa syömään =))
Vaippaa ei tarvi, meidän uimaope sanoi et 12v aikana on tapahtunut kaks vahinkoo ja molemmat johtuneet siitä et vauva ollut kipeänä =( eli ei vauva ennätä veteen kakkaamaan, pissa ei mitään haittaa. Suojaat vaan tuon kaukalon esim äp-pakkauksen muovilla, toimii oikein loistavasti niin ei mee pissat sit siihen. Eli kylpylään vaan =))

Nyt täytyy mennä ku tuo neiti jatkaa kamalaa kiljumistaan...

mukavaa vlopun jatkoa!

Minä ja Nella huomenna tasan ½v :heart:
 
helmeri Millos teidän talo valmistuu? Voitas tavata joku päivä vaikka kaupungilla. Me asutaan rantakylässä. Mut laitellaan vaikka yv:tä ja sovitaan tarkemmin aikaa ja paikkaa mis tavataan.
Me käydään vauvauinnissa ihan norm. uimahallissa niin siellä kyl vaaditaan se uimavaippa. Tänään jätettiin uinti väliin,ku Topi on vähän nuhainen :snotty:

Topi on kans ruvennut kommunikoimaan hirveällä huutamisella ja kiljumisella :LOL: ja sit toinen yrittää ihan niinku viheltää :whistle: mut eihän se tietenkään onnistu vaan se menee huulten päristelyks :LOL:
Mut nyt pitää mennä laittaa pyykit kuivausrumpuun ja käyttää Topi poika kylvyssä ni sit pääsis ite saunaan :D

Mukavaa illan jatkoa :wave:

baby dream ja Topi ens lauantaina 6kk.
 

Yhteistyössä