***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

anskui =) pitkällisen taistelun jälkeen sain just meidän neidin nukahtamaan vaunuihin parvekkeelle (lasitettu). Ja päällä on normivaatteiden lisäksi vain lakki. Nukkuu siis äp:n makuupussissa ja vaunuissa on koppa. Tumputkin oli, mutta ne neiti kiskoi pois ennen nukahtamistaan. Ja lämpötila parvekkella +10 astetta. Minusta tuntuu, että pikemminkin on aina tuolla tyttärellä ollut kuuma herätessään. Mutta varmaan aika yksilökohtaista. Jos teidän poju ei tunnu kuumalta (etenkin niskasta) niin silloin vaatetta on ollut sopivasti.

Mutta mietin, että voiko vauvat tottua liian lämpimään vaatetukseen, eli mitä sitten talven paukkupakkasille laittaa päälle, jos nyt on jo toppis käytössä? Kuulin sellaisen jutun (ja sittemmin näinkin omin silmin), että aasialaiset eivät pidä lapsillaan kenkiä tai edes sukkia, kun niille on tärkeää karaista lapsen jalkoja. Huh, kyllä minua ainakin palelee, jos varpaat on kylmät. :$

Niin ja Hysteeriselle piti vielä kommentoida siitä pituushommasta.. minusta se vauvan pituuden mittaaminen on aikalailla sattumanvaraista, varsinkin, jos on eri mittaaja joka kerralla. En tiedä miten teillä mitataan, mutta täällä äiti (tai isä) pitää vauvan päästä kiinni ja terkka venyttää jalkoja. Eli periaatteessa äiti voisi huijata halutessaan pari senttiä lisää. :LOL: :LOL:
 
Pukemisesta ollut puhetta. Minä olen pitänyt ihan vain ruskovillan haalaria normivaatteiden päällä +villasukat, tumput ja hattu, ja hyvin on ukko tarjennut. Kumminkin makaa pehmeässä vaunukopassa tuulelta suojassa, ja aina ollut sopivan lämmin "pakettia purettaessa" =) Väliin aamulenkillä viileämmillä keleillä olen sitten laittanut vielä päällimmäiseksi fleezeliivin.

Ukko nukkuu päikkäreitä. Kohta täytyy lähteä koira lenkittämään ja vihdoin ja viimein sinne turvaistuinostoksille, toivottavasti löytyy joku ok alle 300?.... =)

Aurinkoista päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö
 
Tervehdys!

Jospa kirjottaisin kans samalla enkä vaan käy lukemassa! Meillä loppui ab-kuuri tänään kaikilta kolmelta, jospa nyt alkais vähän terveempi jakso! Täällä on oikein hammas-talkoot ku poika pukkaa edelleen niitä ekoja hampaita (ei vieläkään läpi) ja 2veellä huomasin eilen uuden poskihampaan. Kaiken huipuksi totesin eilen et mullekkin tulee eka viisaudenhammas! Eihän täs oo ikääkään vasta ku 28v... :LOL: Sit iski paniikki et se pitää kuitenki vetää pois... :$ No onneksi ens kuussa on hammaslääkäri niin saa samalla esitellä tuon uuden.
Pukemisesta oli asiaa, meillä täällä rannikolla on nyt +8 ja kova tuuli niin pojalla on body ja sukkikset (hän näyttää ihan pullealta Jorma Uotiselta sukkahousuissa... :LOL: ) sekä päällä reiman välikausihaalari, tumput ja silkkimyssy. Äp-pussi on myös ja paehmeä kantokassi. (gesslein) Sit ku menee lähelle nollaa niin väliin villahaalari ja pakkasille sit toppaa. En tiedä mahtuuko pakkasilla tohon kantokassiin niin ostin sen Eisbärchen-pussin ja sit löytyy taljoja yms.
Me ollaan kans pähkäilty noiden istuimien kanssa, meillä tosin istuimet jo löytyy, piti vaan sumplia kuka istuu missäkin. Viikko sit käännettiin 2vee naama menosuuntaan Römerin King ts plus istuimeen ja pesin Gracon Duoflex xtpn pojalle odottamaan. Hyvin tuntui siinä istuvan ku koitin mut odotan vielä hetken ennen ku siirrän. Sais mun mielestä istua pikkasen tukevammin ku nyt. Eikä mun mielestä Lilja76 kannata huolestua tosta, ei tän ikäisten vielä tarvi istua selkä suorassa. Meilläkin poika ei jaksa ku ihan hetken olla suorana ja sit valahtaa ihan mutkalle.
Jaahas, nyt kauppalistan tekoon ku nuo vielä nukkuu. :)

RouvaP ja Poika 5kk2vko (tai jotain...)
 
Heissan!

Mäkin tunnistin Angel08n tytön Vauvasta! On persoonallisen näkönen tyttö, kun muistaa. Nimi varmaan autto tunnistamisessa myös. Ihania kuvia taasen! Monettakohan kertaa sanon, että ehkä mäkin jokupäivä...

Meillä on tullu ensimmäinen hammas. :heart: Ei se vielä kunnolla ole kasvanu mutta tuntuu ja näkyy, kun tosi tarkkaan tiiraa. Toinen on tulossa viereen ihan millä päivällä tahansa. Ei ole pahemmin tyttöä haitannu hampaat ainakaan vielä. Muutaman kerran oon joutunu antamaan panadolia. Nukkuu yöt ihan yhtä hyvin kun ennenkin *kuiskaa, ettei kohtalo kuule*

Miehellä on tällä hetkellä kehukoputkentulehdus, eli vältellään tytön kanssa saamasta samaa. Enpä tiedä miten toimii käytännössä.

Joku oli kyselly vaatetuksesta. Me mennään vielä ilman toppapukua ja ilman koppaakin. Eipä ole vaikuttanut olevan kylmä. Eli body+ potkarit tai housut, ehkä paita bodyn päällä, hattu ja fleecehaalari. Kenkiä tai hanskoja ei ole ollu, josku pistäny jalkaa semmoset pikku töppöset, oiskohan ne velouria tms.

Niin ja sit (joku) Anskui oli kysyny kanan keittämisestä. en nyt muista kuinka kauan se kana siellä kattilassa porisi mutta ei kauheen kauaa. Olin leikannu rintafileen paloiks ja sit kiehautin. Viimeks lämmitin uunissa pussissa - kattoo kuin se sit jokupäivä maistuu.

Marika75, tossa meidän lähellä on mesta. En oo ite käyttäny mut täs sivut, jos kiinnostaa.
http://www.terveysklinikkalonglife.fi/vyohyketerapia.htm

Nyt tää häippää kampaajalle!
KMaria ja Sentti vkon vaille 6kk
 
Kiitos anskui =) Todistettavasti siis joku ainakin käynyt vilkaisemassa mun profiilia :D

Meillä on vaunuissa unilla päällä sukkikset, pitkähihainen body, jotkut kolitsihousut ja paita ja sit reiman ohut välikausihaalari. Päässä on ohut kypärämyssy ja ohut pipo siinä päällä. Jaloissa villatöppöset ja käsissä tumput. Noissa verveimmä on siis vaunukopassa. Makuupussi ei ole vielä ollut käytössä. Asteita täällä on ollut joka päivä n.8 astetta.

Joanna ja puolivuotias Pinja :heart:
 
voihan rähmä, kirjoitin pitkän pätkän ja sit meidän langaton katkas signaalin ku lähetin tekstiä ja teksti hävis, tietenkin.

...meillä Arttu tehnyt yöitkujen kera toista hammastaan joka puhkes viikonloppuna mummalassa. Flunssa on pikkuhiljaa onneksi voiton puolella, joten enää ei tarvi yöllä imetysten lisäksi imeä räkää.. Voi mä alan olla loppu näitten öitten kanssa. Sitä unikoulua odotellessa.. Siirretään Arttu sit isoveljen huoneeseesn samalla ja toteutetaan koulu niin että esikoinen on viikonlopun mummalassa.

Arttukin on löytänyt viikko sitten kontta-asennon jossa nytkyttelee:
tosin esikoisella kesti tästä 2kk ennen kuin oppi konttaamaan joten en jaksa uskoa että tämäkään vielä liikkeelle pääsee.. (toivottavasti, on helpompaa ku pysyy paikallaan)
 
Onko hengenheimolaisia? Tilanne on tämä: poika opettelee syömään kiinteitä, ja tällä hetkellä menee 4 ateriaa/päivä, rintaa annan aina aterian päälle, n. 15-30 min. jälkeen syönnin. Öisin syö rintaa vielä pari-kolme kertaa. Nyt olisi äitylillä iskemässä niin suuret menohalut päälle, että ei rajaa :eek: Miten järjestää pojalle ruoka- ja yömaidot, kun äiti on poissa? Pumpulle ei maitoa heru kuin liru ja korviketta ei poika ole ekan elinkuukautensa jälkeen syönyt. Kaikki maitovarastot on pakkasesta kulutettu, kun tämä äiti ei jaksanut pumppailla tarpeeksi silloin, kun sitä maitoa pumpullekin tuli. Mitä siis tehdä,,?

Mavi ja poika reilut 6 kk:tta

Ja muuten, ihania kuvia ootte tänne laitellu! =)
 
heips!

Meillä on ollut ulkona pojalla päällä näillä ilmoilla yleensä pitkähihainen body, minkä päällä collegehousut ja -paita/ huppari, fleecehaalari, villasukat, tumput ja kypärämyssy. Js on ollut tosi lämpimänoloinen päivä, niin en ole laittanut bodyn päälle paitaa ollenkaan.
Meillä ei ole lämpötila vielä kertaakaan laskenut niin lähelle nollaa, että olisin toppapukua laittanut. Yleensä on ollut semmonen +8 - +12 astetta.

Ihastuttavia kuvia olette taas laitelleet. :heart:

Ollaan nyt about viikon ajan annettu joka ilta Nooalle maito tuttipullosta. Mielestäni se on kätevää, niin ei totu nukahtamaan rinnalle, vaan omaan sänkyyn. Ihan hyvin on näyttänyt toimivankin tuo systeemi. Ei tartte sitten imetyksen jälkeen ruveta enää nostelemaan poikaa minnekään. :) Ehkä tuo auttaa sitten siinäkin tilanteessa jos Nooa on joskus yökylässä, niin on helpompi nukutusprosessi. :p

Olen todennut, että tuskin se hyppykiikun karmikiinnitys alas rysähtää. Mies sitä hieman testaili, ja veti keinua alaspäin melko suurella voimalla. Elikkäs kyllä ne meidän karmit Nooan painon ainakin tuplasti kestää. :) Ei siis syytä huoleen Paddington. :D

Ihanan empaattinen kaveri on muuten Paddigtonin pojasta tulossa, kun niin ihailtavasti antoi välittömän tukensa meidän Nooalle hädän hetkellä viime muskarissa. :LOL: :LOL: Ei tarvinnut Nooan yksin itkeä... :LOL:

Hyvää illan jatkoa hippusille

elzibelzi ja Nooa huomenna 5kk
 
Mavi; tässäpä ainakin sellainen hengenheimolainen, että menohalut on mulla aikamoiset ja ärsyttää kun minnekään en pääse. |O |O Mun äiti on ainut kenelle suostuisin Nooan näin pienenä hoitoon antamaan, mutta äippä ei ole oikein mielissään poikaa ottamassa hoitoon, kun ikää on vielä noin vähän... argh... :kieh:
No, täytynee vaan kärsivällisesti odottaa.
Tuossa maito-ongelmassa en kuitenkaan osaa auttaa... meillä Nooa on totutettu juomaan korviketta melko aikaisesta vaiheesta lähtien. Aattelin silloin alussa jo, että mitä jos tuleekin jostain syystä sellainen tilanne etten pysty imettämään, niin on hyvä totuttaa Nooa juomaan myös hieman korviketta pullosta... :/
 
elzibelzi Mä olen kanssa kiskonut sitä hyppykiikun karmikiinnitys vempainta, ehkä siihen pystyy luottamaan. On jotenkin vaan niin huteran näköinen viritelmä. Tosin meillä on ainoat kunnon karmit vaatehuoneessa, on vähän ankea paikka hyppiä...

Saa nähdä pistääkö pojat huomennakin kuorolaulun pystyyn muskarissa :LOL:
 
Huomenta!

Tulin kysymään että saako vanhempainrahakaudella käydä töissä tai siis tienata?Ja jos saa niin minkä verran?

Aippa3 ja poika 5 ja 1/2 kk noin

muoks. siis jos voi niin minkä verran voi tienata ettei vaikuta vanhempainrahaa?
 
Tuun myöhemin sitten vielä jatkamaan, jos nyt on asiaa :whistle:
Mutta tienaamisesta: äitiysloman aikana voi käydä töissä mutta vaikuttaa heti äitiyspäivärahaan. Kun/jos jää hoitovapaalle niin sen aikana voi käydä töissä mielin määrin, siihen ei vaikuta. Paitsi jos saa sitä hoitolisää (perustuu ansioihin) niin sitten töissä käyminen vaikuttaa siihen. Mutta ei siis siihen perus hoitorahaan.
Mä kävin esikoisen aikana aika paljonkin viikonloppu töissä, sillä meillä mahdollistetaan mun kotona oleminen. Ja tykkäsin kyllä kovasti, siellä töissähän pääsi helpommalla kun kotona :LOL:
Saati sit kun näitä lapsia on kaks, mä taidan olla ens vuoden puolella aina vaan viikonloppusin töissä :LOL:
Ja oli hyvää harjotusta miehelle kun joutui koko päivän selviämään ihan itse :saint: :LOL:
 
huomenta kaikille :wave:

Nyt iski räkätauti meillekin, istuin tytön kanssa viime yönä ensiavussa kun pukkas kurkunpään tulehduksen pikkuneitille :( oli jo nukkunut yö uniaan muutaman tunnin kun heräsi yskimään todella kamalan kuuloista yskää ja veti aina sisään hengityksellä vaikeasti rinta kuopalla ilmaa sisään. Ei auttanut kun ottaa neiti kainaloon ja ajaa ensiapuun :ashamed:
Siellä sit lääkäri sano et kuulostaa kurkunpään tulehdukselta ja sai maskin kautta lääkkeet ja helpotti onneksi vähän :| sit löyty vielä korvatulehdus molemmista korvista :ashamed: ja antibiootti kuurihan siitä tuli sit :$
istuttiin sit kotona höyryissä puoli yötä et tytöllä henki kulki ja lopun yötä nukkuikin aikas hyvin ja nyt kun heräsi vielä rohisee mut ei niin pahasti kun yöllä, toivotaan et ei tule ensi yönä ja alkais nyt paraneen |O väsyttää niin peevelisti.

aippa3, voihan sitä töitä tehdä mut se sit vähennetään sun äitiyspäivärahasta et jokaisesta työpäivästä pitää ilmoittaa kelalle niin laskevat aina äippärahan uudestaan sen mukaan paljonko töitä teet. Näin mulle kerrottiin täs meidän kelassa.

Täytyy mennä hoiteleen sairasta neitiä, palaillaan :wave:

vilijonka ja kasandra 6kk
 
Heippa täältäkin;-)

Zeena:
Lasten kotihoidon tukeen ei vaikuta sinun tulosi laisinkaan, eli sen saat niin kauan kun lapsi on kotihoidossa, eri asia tietty jos hoitoon joudutte viemään.

Anuuu:
Tukevasti näyttää juniori pysyvän konttausasennossa =) Meillä ei vielä tietoakaan moisesta, vaikka väliin olen koittanut vähän asetellakin :LOL:

Sain eilen vihdoin ja viimein haettua sen turvaistuimenkin. Päädyin lopulta kuitenkin tuohon Britaxin Multi-Techiin, niskatuki ja kiinnitys muutoinkin sekä tukijalka vakuuttivat sen verran. Ja herra kun koeistui tuolin, tuntui siinä viihtyvän;-) Brion Zento vaikutti älyttömän kapealta, ja tuohon Britaxin Two-way Eliteen olisi mielestäni täytynyt hommata erillinen niskatuki, joten päädyin tuohon, ja se oli vielä parhaimman näköinenkin, tosin ylitti sen hinnan, mitä alkuun ajattelin siihen satsata. Viimeinen ostosykäys tuli, kun tuossa istuimessa on säädettävä niskatuki, eli sen saa niin ylös, ettei enää toista istuinta herralle tarvitse hommatakaan =)

Mutta nyt taidetaan painua Väinön kanssa pihalle, ihana keli, ihan sininen taivas =)

Ihanaa päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö, ensi viikolla jo 6kk
 
Kiitti KMaria linkistä! Ei kellään täällä siis ole kokemusta hyvästä vyöhyketerapeutista (vauvalle) Hesan alueelta??? :attn:

Paranemisia räkätautisille ja kaikille muille mukavaa päivää! :hug:

Marika ja poika, tänään tasan 6kk :heart:
 
:wave: taas

kiitos ANSKUI :D Juu kyllä se säikäytti mut todella ja oli aikas pahan näköinen näin pienellä, onneksi tyttö nyt vähän paremmassa kunnossa toivon et alkaa mennä jo ohi =) yskä kuulostaa kyl vielä pahalta mut räkä jo irtoaa hyvin.

MARIKA75, tästä ei taida olla sulle hyötyä mut mä kävin veikkolassa hyöhyketerapiassa vanhemman tytön kanssa ja se oli todella hyvä nainen ja siitä oli tytölle kovasti apua. Mut hesasta toki matkaa tänne knummel ja veikkolaan.

jaahas neiti kutsuu
 
Ja jälleen vinkkiä kyselemässä... :wave:

Kertokaa mitkä vaunut/rattaat olis tilavat myös pituussuunnassa ja erityisesti missä on helppo selkänojan säätö?? Menee hermo noitten oran-vaunujen säätönupin kanssa :headwall:
Ei voi olla hankalampaa systeemiä!!Vaikka ei liiemmin vielä ole tarvittu säätää niin mitä se sit on kun istutaan ja nukutaan ja istutaan ja nukutaan... |O
Ja plussaa olis jos olis heittoaisa!
 
Paranemisia vilijonkan tytölle, onneksi saitte avun nopeasti! :flower:

Marika en mäkään valitettavasti tiedä noista vyöhyketerapeuteista :(

Hyvä Dooris, että löysitte mieleisen istuimen. On noi turvaistuimet kyllä sellainen viidakko, kun niitä yrittää valita...

Meillä soseilut menee hyvin. Tänään on kolmas päivä ja melko kiva määrä on tänään jo mennyt kahteen otteeseen, oiskohan puolen purkillisen verran mennyt kerralla suunnilleen. Vatsakin tuntuu toimivan ihan hyvin. Mulla oli aluksi vaikeuksia saada sose pysymään pojan suussa, kun poika tavallaan imeskelee sitä samalla tavalla kuin rintaa. No 8-v. keskimmäinen poika sitten keksi tänään, että annan poitsun imeskellä sitä lusikkaa suussaan, niin siten sose menee mahaan asti :D . On se hyvä, että jonkun hoksottimet vielä tässä perheessä toimii :whistle: . Poika totes vaan, et miten mä oon hänet osannut pienenä syöttää, kun hän ei itse ole silloin ole ollut neuvomassa :D .

Ai niin vauvojen pukeutumisesta ollut puhetta. Meillä näillä keleillä ollut pojalla pitkähihainen body/paita ja ohkaiset housut + fleece/vanupuku ja villasukat + hattu. Hanskoja ei olla nyt käytetty, kun ei ole niin viileää ollut ja kädet on yleensä ollut suojassa puvun sisällä (puvut on hitusen reiluja, joten kädet voi jättää hihojen sisään).

Tuliskos joku meille siivoamaan? Yleensä oon aika tarkka siitä, että siistiä pitää olla ja pyykit pesty ym., mutta viime aikoina ei oo noi hommat kauheesti napannu. Ei vaan, täytyy kai mennä noita hommia aloittelemaan, ettei kaikki kaadu päälle.

:wave:

Lilja + poju (torstaina 6kk)
 
Terve kaikille!

Minäkin nyt sitten ilmoittelisin itsestäni. Eli tyttö syntyi 16.4 LKS:ssä. Kovasti minäkin olen seuraillut huhtihippujen kirjoittelua ensin odotuspuolella ja nyt täällä. Ja kuten moni muukin, paljon olen saanut apua ja vinkkejä. Usein olen miehellekin todennut jostain asiasta tyyliin " Eräs toinenkin huhtihippuvauva tekee samoin kuin meidän". Suuri tuki ja turva olette siis tietämättänne olleet =) Kiitos siitä :flower:

Meillä on täällä iloinen ja tyytyväinen vauveli. Kaksi hammasta on tullut ja osataan jo kääntyä sekä mahalleen että selälleen. Kerran on käyty jo konttausasennossakin, mutta se on jäänyt siihen yhteen kertaan. Ryömimällä mennään taaksepäin, mutta se eteenpäin suunta on vähän hakusessa..

Täysimetyksellä mentiin viiden kuukauden ikään ja tuolloin neuvolassa kasvukäyrä oli kääntynyt aavistuksen laskuun. Neukkatäti kyllä sanoi että ei syytä huoleen, mutta saa aloittaa kiinteät jos haluaa. Ja niinpä sitten tein. Pikkuhiljaa tässä olen pääsemässä sitten tähän kysymyspuoleen, jonka takia nyt tänne päätin kirjoitella.. Eli kiinteitä syöty nyt se 2,5 viikkoa ja tosi hienosti on mennyt. Tyttö on syönyt ensimmäisestä päivästä lähtien tosi kiltisti, maha on pelannut enkä ole huomannut mitään muutakaan erikoisempaa. Mutta, mutta...nyt mä täällä mietin pääni puhki, että kuinka nopeasti niitä uusia ruokia saikaan ottaa mukaan??? Tällä hetkellä tyttö syö 2 purkillista peruna-porkkanasosetta (jolla myös aloitettiin kiinteät) päivässä ja yhden purkillisen päärynäsosetta välipalana + aamupäivällä 1 tl luumua mahan toiminnan turvaamiseksi. Ruokaa annan siis kolme kertaa päivässä ja tissiä lisäksi noin 5-6 kertaa vuorokaudessa. Eilen otin uutena makuna mukaan peruna-kukkakaalin, mutta en antanut sitä eilen kuin sen 1 teelusikan ja tänään kaksi. Pitääkö siis aina kun ottaa uuden ruoka-aineen mukaan, niin aloittaa sillä 1 tl/pv ja lisätä määrää 1 tl/pv ja edetä tällä lailla se viikko? Tuntuu että siinähän menee iäisyys ennenkuin olen kerennyt käydä kasvikset ja hedelmät+ marjat läpi. Ja neukkatäti sanoi että parin viikon päästä voi antaa jo lihaa, mutta sitten toisaalta sanoi että kannattaa ottaa niitä uusia ruokia varovasti mukaan. Pikkasen siis ristiriitasta tietoa ja polla hajoaa kun täällä niitä päivät pitkät pyörittelee |O Tiedän että näitä soseasioita on käsitelty täällä jo vaikka kuinka monesti, mutta en millään kehtaisi ruveta selaamaan kaikkia sivuja läpi, että missä. Kiitos siis, jos joku viitsisi minua vähän avittaa...

Sateisesta lapista tervehtien,

Myttö ja piiperö 5,5 kk
 
Ilmoittaudun minäkin tälle iltaa..
Tervetuloa Myttö, mä oon antanut 2 uutta makua viikossa (mikä on se suosituskin) eli 3-4 päivän välein uuden maun. Ja annan kyllä niin paljo ku vaan syö, noudatin sitä 1teelusikka jne ohjetta vain kiinteitä aloittaessa. Menis muuten vähän säätämiseksi.... Meillä itseasiassa tänään syötiin kans ekaa kertaa kukkakaalta perunaan ja kanaan sekoitettuna. Annoin tosiaan syödä niin paljo ku maistuu ja sehän maistui, meni vähä reilu puoli purkkia ku normaalisti meillä Artulla on puoli purkkiakin harvinaisen paljon... Aika vähäruokainen vielä tuo meidän A.

...meidän Arttu on muutes rakastunut parkettilattioihin. Sen mielestä ei olis kivempaa tekemistä ku maata mahallaan kovalla puulattialla ja ihastella ja maistella sitä vuorotelle.

ää mä en keksi mitää muuta kirjoitettavaa.

Anu ja Arttu (tulee sunnuntaina 6kk)
 
Tervetuloa mukaan Myttö! :wave: Mä sain neuvolasta ohjeen kiinteiden aloittamiseen 6kk täysimetetyille. Tuota ohjetta voi varmaan soveltaa teillekin, kun tuo 6kk on melkein jo täynnä. Eli ohjeen mukaan ruoka-aineryhmät otetaan ruokavalioon viidessä viikossa seuraavasti:

1.-2. viikko vihannesryhmästä edustajia
3. vko liha- ja kalaryhmästä edustajia
4. vko viljaryhmästä esim. kaurapuuroa
5. vko hedelmä ryhmästä edustajia

Tarkoitus ei siis tokikaan ole se, että pitäisi kaikki esim. vihanneslajit käydä läpi heti, vaan niin, että ottaa esim. kaksi edustajaa noista ryhmistä per viikko uusina makuina. Tämän ikäisille on tärkeää saada myös viljat ja lihat nopeasti ruokavalioon, jotta vauvat saavat tarpeeksi rautaa. Kun kaikki ruoka-aineryhmät saadaan ruokavalioon, voi sitten alkaa maistattaa uusi makuja lapselle kaikista ryhmistä. Toki kannattaa allergian varalta ottaa aina yksi uusi maku kerrallaan ja katsella esim. kolme päivää reaktioiden varalta. En tiedä tarvitseeko ihan niin varovainen olla, että vain yhden teelusikan antaa kerrallaan, ainakaan jos allergiataustaa ei ole. Itse ajattelin tosiaan tehdä niin, että aina kolme päivää annan yhtä makua ja sitten jatketaan uudella. Meillä aloitettiin soseet sunnuntaina bataatilla ja tänään on jo mennyt ihan mukava satsi sosetta.

Tulipas sepustus, toivottavasti sait jotain selvää.

Lilja + poju (torstaina 6kk)
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! Jotenkin jäänyt tämä palstailu viime aikoina tosi vähälle. Nytkin tulin pikaisesti vain kertomaan uutisia. Otso on ainakin viikon ollut normaalia kiukkuisempi ja syönytkin huonosti. Hampaita olen odotellut, mutta ei ole näkynyt, eikä ikenetkään pullottaneet. Tänään sitten pisti helistintä suuhun ja alkoi aina samalla itkemään ja kun sitten tarkemmin katsoin, niin pieni valkoinen hammashan sieltä pilkisti. Mutta ei alhaalla keskellä vaan oikealla ylhäällä kulmahammas! Ja toisellakin puolella kovasti pullottaa. Enpäs ollut aiemmin hoksannut sieltä katsella. Näköjään poikkeuksia tässäkin asiassa. huomenna mennään neuvolaan, palaan sitten asiaan. Saas nähdä paljonko on tullut painoa, vieläkö jatketaan täysimetyksellä.

Ihania kuvia teillä!

Puella ja Otso 5kk 2pvä
 

Yhteistyössä