***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Angel08, meillä typykkä syö peukkua mutta mä en ainakaan vielä ole siitä huolissaan. Syö muutenkin paljon käsiään ja myös etusormeaan. Kattoo sit myöhemmin, että muuttuuko peukun syönti joksikin muuksi kuin vain kehitysvaiheeksi, jonka jälkeen voi miettiä miten asian tulis puuttua.

Täällä sataa, tulee sisäpäivä :(
Paitsi illalla uimaan.

Tytöstä tullu oikee nukkumaija, nytkin viihtunu punkassa jo 2h. Oliskohan sillä kasvupyrähdys? :) Ainiin, mies kerto tänä aamuna, että typykkä oli eilen kääntyny mahalleen ekan kerran. Se oli vaan käyny niin nopsaan, että mies ei ollu käännöstä huomannu mutta kun seuraavan kerran oli leikkinurkkaan kattonu, niin mahalla oltiin! :heart:

Mukavaa päivää kaikille ja paranemisia!

KMaria ja Sentti melkein 5kk
 
KAnna
Mä löysin tämän todella kaivatun huhtihippujen ketjun vasta tänään, mutta hyvä näin. Kiva lukea kokemuksia tosielämästä samanikäisten vanhemmilta!
Kalenteri, ihana kuulla, että teillä jatketaan vielä täysimettämällä - niin meilläkin . Vähän jo tossa noita sose-, puuro- ja vellijuttuja lueskellessa ehdin ahdistua, et pitäiskö meidänkin, mutta ei tunnu siltä et olis vielä mikään kiire. Ajattelin aloitella reilun 5 kk ikäisenä, niin et 6 kk mennessä olis sit jo jonkinlaista rutiinia olemassa.
Meille on tullut pari ekaa hammasta viime viikon aikana, joten elämä keskittyy aika pitkälti eri tavaroiden hinkkaamiseen ikeniin. Kuolan määrä on aivan valtava. Meillä ainakin tuo sormien syöminen kiihtyi hampaiden tullessa, joten ei syytä huoleen. Kun ne sitten puhkesi, niin alkoi tuttikin taas kelvata.

KAnna ja Ilona 4 kk ja 1 vko
 
anuuu mä en ainakaan tehnyt mitään silloin kun esikoisella oli vauvarokko tuossa 2v iässä. eikä iho kutissutkaan, tyttöhän olisi raapinut sen verille.

Miska SYÖ PEUKKUA/SORMIA ihan kiukulla.
tutti kelpaa vain välillä. nyt jätkä päräytti ekan hampaan :heart: ja sitä ihmettelee sormi suussa. viilennettyä purulelua tai nyyskäliinaa oon tarjonnut jyystettäväksi, se Ainun nyyskäpupu kelpaa paremmin kuin purulelu. tai sitten jätkä on vaan ronkeli, nuo purulelut kun on vaaleanpunaisia :LOL:
 
Moikka kaikille ja tervetuloa KAnna =)

Nyt olis taas tehty kamala satsi porkkana ja bataatti soseita pakkaseen valmiiks, tai no odottavat vielä jäähtymistä ja sit pakkaseen. Pinja nukkui eilen tosi huonosti 3x30min. kun normaalisti vetelee päivällä kahdet 1,5-2,5h unet. Ja kovin oli kiukkuinen koko päivän. En tiedä sit mikä oli. Epäilin jo hetken et silläkin olis korvatulehdus, mut tulin siihen tulokseen et jos olis niin ei olis antanut painella korvanipukan päältä. Kuumetta ei ollut ja hampaita ei näkynyt. Tänään ollut taas ihan oma itsensä ja nukkunutkin ulkona jo 1,5h. Nyt yhdeltä olis alkanut vauvakerho, mut nukkukoot nyt ja varmaan parempikin et pysytään sieltä nyt poissa tän mun korvatulehduksen vuoksi.

Jokaiseen sairastupaan :hug: ja pikaisia paranemisia =)

Joanna ja Pinja 5kk ja 1vk
 
KAnna tervetuloa minunkin puolesta!
Meillä kans mennään "täysimetyksellä" vaikka minä itse en niin enää olis halunnut jos olisin saanut päättää. Aloitin soseet 4kk:n iässä muttei Arttu avannut suutaan juuri koskaan kunnolla joten lopetettiin.. täysimetys heittomerkeillä siksi ku en oikein tiedä voinko sanoa että täysimetän ku olen jo kokeillut kiinteitä, vaikkakaan enää en edes tarjoa? On se jännä tän mun imetyksen kanssa ku muut tuskailee ku ei onnistu ja mä tuskailen ku onnistuu vähä turhanki hyvin -> lapsi kasvaa kohisten eikä syö muuta vaikka mamma haluais.

...kiukkuinen vauva vaatii syliä. Voi se on ollut tommonen koko sairastamisen ajan. Viime yönäkään ei suostunut omaan sänkyyn saati et olis voinut olla ilman tissiä suussa.

meen :wave:
 
Tervetuloa mukaan KAnna! :wave:

Täällä kanssa mennään täysimetyksellä, eikä kiirettä soseiden aloittamiseen ole. Meillä on vasta ensi viikolla 5kk neuvola, sitten taas täytyy katsella, miten paino on kehittynyt.

Nyt täytyy hilpaista kauppaan!

Lilja + poju, tänään 5kk :heart:
 
Tervehdys! :wave:
Jos nyt raapustais pitkästä aikaa jotain, kun ei aika nykyään riitä mihinkään.

anuuu kyselit meidän kiinteiden syömisestä niin en oo saanu vielä aloitettua, mutta tällä viikolla olis tarkoitus. Varmaankin huomenna. Ostin porkkanasosetta valmiiksi ja ajattelin sillä aloittaa. Itse en oo vielä kokeillu soseuttaa mitään, vaikka tuossa olis ihan uus sauvasekoitin odottamassa..

Kiinteistä puheenollen mä sain tällaisen ohjeen esimerkkinä päivän aterioista 6kk-> :

1) puuro + maito
2) kasvis-liha + maito
3) marja/hedelmä + maito
4) kasvis + maito
5) puuro + maito
6) maito

Maito pitäis kuulemma antaa 8kk ikään asti ruokaa ennen, sitten sen jälkeen. Neuvolasta sanoivat, että maidontarve on sitten soseitten kanssa 6-7dl/vrk.

Ei hemmetti, posti pudotti jonkun tiiliskiven luukusta, takuulla herätti meidän eteisessä nukkuvan neidin.. Eipä herättänytkään, ihme!!

Peukkua ja kaikkia sormia syödään myös meillä. Varsinkin kun on väsynyt. Kaikki sanoo aina, että hampaita tulossa, mutta tollasta se on ollu jo kuukauden päivät, joten en sit tiedä. Tuttia laitan yleensä, jos älyttömäksi yltyy. Tänään viimeksi muskarissa mässytti taas omat ja äidinkin kädet väsymykseensä.

Päiväunet on hieman parantuneet meillä, johtuneeko sateisista säistä vai mistä, mutta nukkuu usein aamupäivällä pidemmät unet, jopa 2 tuntia. Yöllä herätään 3 tunnin välein. Tai jos yksi pätkä on tsäkällä 4 tuntia, niin seuraava on sitten 2 tuntia :)

Neiti ei kääntyile vieläkään, vaeltaa vaan selällään ympyrää lattialla ja pitää meteliä. Ja tuijottelee ja puristelee varpaitaan. Ja muutama viikko sitten oppi päristelemään ja sitä on kiva heti aamusta harjoitella herättyään. =)

Hoitovapaasta kun olitte keskustelleet, niin kukas tietää saako Helsingissä kuntalisän siihen 294 euron ja risat hoitorahan päälle? Se olis kiva, kun ei mekään sitä hoitolisää voida hakea noilla tulorajoilla.

Eipäs tuu sit muuta mieleen, palaan taas.. jee, neidille tulee kohta 2 tuntia unta täyteen muskarin päälle =)

MB, jolla enää vajaa 6 viikkoa "lomaa" ja päristelijäneiti viikon päästä 5kk

ps. Sit mulla on varmaan paremmin aikaa kirjoitella, kun oon taas töissä :LOL:
 
Heippa kaikille!

On tullut laiskasti kirjoiteltua tähän vauvapinoon verrattuna odotusaikaan, mutta käyn kyllä päivittäin lukemassa! On tosi kiva kuulla miten muilla menee!

Imetyksestä Meillä myös mennään edelleen täysimetyksellä. Pojulla on nyt ikää 5kk ja 2vrk. Imetys on ollut ihanaa, vaikkakin raskasta. Meillä syödään yölläkin noin 3-5krt eli melko tiheään tahtiin sillä päivälläkin väli on noin 2-3tuntia. Oon ajatellut jatkaa vielä ilman soseita jonkun viikon. Oon kyllä ostanut jo syöttötuolin, bataatteja ja pumpannut maitoa, jos vaikka joskus aloteltas... Jotenkin tekis jo mieli mutta eilen neuvolassa sanottiin että hyvin voi vielä kuukauden olla pelkällä rintamaidolla.

Mitoista Tuntuu että meidän poika on aika pieni, kun vertaan muihin. 5kk neuvolassa mitat oli: pituus 64,5cm, paino 6515g, pään ymp. 43cm. (Syntymäpaino 3755g, pituus 50cm). Painoa tulee mun mielestä tosi hitaasti mutta käyrä on kuitenkin nousujohteinen eli ei ole mitään pudotuksia.

Meillä käännytään selältä mahalleen ja mahalta selälleen, molemmille puolille. Liikutaan myös akselin ympäri, ja ryömitään selällään niinkuin mittarimato, mitä joku sanoi :) Hampaita ei oo vielä tullu. Kaikenkaikkiaan on tosi ihanaa ja vauva on tyytyväinen ja naureskeleva vesseli.

 
Tervetuloa KAnna!

Meillä on tutti alkanut hieman paremmin kelvata. Sormet menee kyllä koko ajan suuhun, mutta ei imeä lutkuta niitä vaan muuten syö.

Meillä esikoinen on nyt kuumeessa ja itsellä meinaa kurkku olla kipeä. Toivottavasti en itse sairastu.

Minä en nyt muista tarjottiinko neuvolassa 4 kk käynnillä noita oppaita. Ihan ensimmäisillä käynneillä tarjosi jotain oppaita, olisiko ollut ihan vain vauvanhoito, mutta en ottanut kun entisetkin tallessa. Meillä on nestlen opas ja sitten kaupungin oma opas ja tietysti äitiyspakkauksessa ollut, siis esikoisen.

Sanmar ja poika 5 kk
 
Anu-78
Tervehdys ja tervetuloa joukkoon KAnna :)
Meillä ei peukaloa syödä mut yleensäkkin kaikki sormet sinne suuhun menee ja kuola määrä kauhistuttava :p ja ikeniä hinkkaa aina joka kohtaan et varmaan oisko täälläkin kohta tulossa hampaita :) tuttia meillä ei syödä ollenkaan, ei ole kelvannut joten enpä oo sitä tyrkyttänytkään...
Ryömimisestä sen verran vielä et Sakuhan menee mittarimatomaisesti sängyllä mut sit ku on lattialla ni siel menee miten sattuu mut ei ryömi siellä, pehmeellä alustalla siis ryömii:)
Ens viikolla meillä ois sitten 5kk neuvola ja rokotus tulee kans sillo, saas nähdä rupeeko itkemään :whistle: viimeks ei tullut itkun värettäkään:) eikä myös mitään muutakaan oiretta siitä:)

Anu&Saku
 
KAnna
Tilsu, mielenkiintoista, vaikkakin tietty harmillista kuulla, että teidän rintaruokinnalla oleva vauva syö noin usein öisin. Onkohan niin, että meillä yksinkertaisesti päästään helpolla öiden osalta, nimittäin meidän tyttö syö kyllä päivisin tosi usein (ja kakkaa edelleen n. 5 krt joka päivä), mutta nukkuu yönsä verrattain mainiosti: nukahtaa yöunille iltakahdeksaan mennessä ja herää viiden maissa (+/- 30 min) tyhjentämään siinä vaiheessa äitinsä räjähtämispisteessä olevia rintoja B) vain nukahtaakseen samantien uudelleen. Uusi päivä alkaa sit yleensä klo 7 ja 8 välillä. Eli yhdellä yösyötöllä mennään ja on menty melkein kaksi kuukautta. Oliskohan niin, että teidän vauva tarvitsee sitten kiinteitä nukkuakseen kunnolla yönsä? Toivotaan, että viimeistään sit helpottaa.
Meidän tytön mitat 4 kk neuvolassa 63 cm, 6990 g ja 42,5 cm. 5 kk neuvolaan on vielä kolmisen viikkoa matkaa.
 
Tervetuloa KAnna ja Ilona, lisäsin teidät listaan! Oli sama syntymäpäivä meidän lapsukaisilla! :)
Haluaako vuotaraaputin/känkkis et nimi muutetaan listaan?

Täällä myös peukunsyöjä :wave: ... En oikeesti edes tiedä paljonko poika syö yöllä peukkua nukkuessaan. Jos saan rysän päältä kiinni niin annan tutin tilalle ja tyytyy siihen mut jos tutti putoo yöllä niin saattaa alkaa imeä peukkua. :/ Täytynee seurailla tilannetta. Maidolla mennään edelleen ja tyytyväiseltä vaikuttaa. Tulostin netistä täysimetettyjen vauvojen kasvukäyrät ja hyvin näyttää kasvavan niiden mukaan, omalla käyrällään. Jos jotain kiinnostaa niin kasvukäyrät löytyy täältä:
http://www.who.int/childgrowth/standards/chart_catalogue/en/index.html valitaan z-score tytöt ja pojat, niissä on samantapaiset käyrät kuin Suomessa on käytössä.

Vielä Anskuille, ootko jo menny uudelleen ratsastamaan sen edellisen episodin jälkeen? :) Mäkin löysin itelleni hevosen jolla oon käyny kerran viikossa ratsastamassa ja hyvin on menny. Löytyi taas vatsalihaksetkin! :D

Anuu, mä en oo tehny vauvarokko ihottumalle mitään. Näpyt on vaan sit hävinny, en oo "hoitanu" niitä millään. Paranemisia!

RouvaP ja selällään seikkaileva Poika 4kk ja 1vko
 
KAnna Meillä tosiaan vaihtelee tuo yösyöntien määrä, yleensä nukkuu n.5h sillä ensimmäisellä unipätkällä ja sitten aamua kohden tihenee. Osittain se taitaa olla läheisyydenkaipuuta ja usein sekä vauva että minä nukahdetaan imetykseen ja oon ajatellut, että pojalla jää tavallaan syönti "kesken" kun taas nukahtaa ja sitten nälkä tulee uudestaan :D
Nostan kyllä aina takaisin pinnasänkyyn, ellen ole itse nukahtanut.
Terkkari sanoi eilen sitä, että monesti 6kk täysimetyksellä olevat vauvat eivät edes heti kiinteiden aloittettua nuku välttämättä pidempään, sillä ovat tottuneet pääsemään rinnalle ja se on muistissa. Eli voi mennä hetken aikaa kun se unohtuu ja yöheräämiset vähenee. Ei se mua onneksi niin kauheesti ole vaivannut, imetys on kuitenkin aika ihanaa =)


 
Huomenta!

Tervetuloa KAnna ja Ilona :flower:

Anuun Artulle paranemisia ja äidille jaksuja :hug:

Ei kai mulla mitään muuta sit ollutkaan, kävin ilmoittautumassa paikalla olevaksi :wave:
Ai niin, se piti sanoa, että nyrkkiä on syöty todellakin ihan koko ajan, mutta näyttää, että nyt kun se hammas saatiin pintaan, niin on vähän vähentynyt. Onni ei myöskään äheltänyt viime yönä kertaakaan, niin että olisin sitä huomannut, joten taisi tuo hammas vaivata.

Palataan

Laylah ja :heart: Onni kohta 5kk ( unilla)
 
Ai niin, sitä mun piti kysyä, kun katoin tuota MB:n laittamaa ruokailulistaa ja siinä on tuota maitoa 6kertaa, että onko jotenkin haitallista kun meillä juodaan monesti vaan 4kertaa, eikä ikinä yli 5kertaa maitoa (siis vuorokaudessa)? Määrä on kuitenkin 750-900ml vuorokaudessa.
 
Laylah kiitos, jaksamisia tässä tarvitaanki. Aamulla onneksi rohkenin kysyä kaverilta ku se kyseli meitä kerhoon että voisko se ottaa mun esikoisen niitten mukaan niin saan hetken hengähtää. Kävihän se onneksi mutta, arvatkaa mitä minä tein ku sain Artun nukkumaan? Aloin siivoamaan vessaa :eek: Tämäkö sitä lepoa sit on? ...oma moka.. Ei vaan kyllä tuli hyvä mieli ku sai rauhassa siivota, joskus sekin on tehtävä. Pian saanki sit jo lähteä vastalle niitä, ne haki sen kyllä kotoa mut ajattelin että meen vastalle ettei niitten tartte tehdä taas ylimääräistä lenkkiä ku asuvat vähän eri suunnalla.

KAnna Meillä tän imetetyn herran unet menee tosi huonosti, mennyt noin 3kuisesta. Siksi yritinki kiinteitä ku ajattelin et tarttis jo mut meillä vauva näköjään määrää tahdin.. Kai se ennen rippikouluikää oppii kiinteille! ..mut niistä unista. Pisin pätkä on viimeaikoina ollut 3h ja usein on päiviä/öitä ku se ei nuku kertaakaan noin pitkään. Päivällä kyllä olis syömättä pitkään, joten kai se tankkaa yöllä sit.. Ja tietty läheisyyttä samalla. Ja nyt toi vauvarokon sairastaminen pahensi asiaa entisestään. 2 yötä se on nukkunut kainalossa tissi suussa ja illalla syönyt nukahtamisen jälkeen 30min välein. huoh. ei jaksais mut minkäs teet? (kaiken lisäksi tää meidän Arttu on isokokoinen 4kk oli jo 8,1kg ku syntymäpaino oli 3,6kg.. jotenki ajattelen et ku se on niin iso niin tarvii isot määrät maitoakin ja siksi kiinteät olis jo kohdallaan..)

Ja Laylah siitä maidon juomisesta niin noi on aina semmosia noin ohjeita, pääasia että päivässä menee tarpeeksi, ei se miten usein tai harvoin maitoa saa. Ja kyllähän teillä ihan kivasti maitoa menee!

no joo, kahvikuppi on pian juotu. taidan lähteä esikoista hakeen kotiin.

Anu ja Arttu perjantaina jo 5kk ja isoveli 2v5kk
 
Meillä esikoinen alkoi parantua, nenä ei vuoda enää niin kamalasti eikä ole paljoa rykinytkään. Mutta itsellä on tukkoinen olo ja pienempi poikakin oli yöllä räässä, taitaa kiertaa kaikki tuo flunssa. Mieskin valitteli aamulla kurkkua eikä lähtenyt metsälle.

Soittelin eilen ehkäisyneuvolaan niin selivisi että täällä ei asenneta kierukkaa ennen kuin 6 kk synnytyksen jälkeen ja kuukautiset on pitänyt alkaa. Jälkitarkastuksessa sitten lääkäri sanoi väärin. Tarvitsee kuulemma tässä vaiheessa laittaa ultran kanssa eikä tuolla neuvolassa ole sitä. Yksityisellä taas tulisi kalliiksi joten odottelen varmaan sinne kun alkaa vuodot.

Sanmar ja pojat 2v2kk ja 5kk 1pv
 
KAnna tervetuloa!

Anu Ihana kuva Sakusta. Piti jo aiemminkin sanoa, mutta jostain syystä :headwall: olen aina unohtanut, että kyllä on nimensä näköinen poika! Ei vois kuvitellakaan että olisi joku muu nimeltään.

Meillä Otsolla ilmeisesti flunssan seurauksena silmätulehdus. Toinen silmä vetistää jo kolmatta päivää. Olen koettanut huuhdella sitä monta kertaa päivässä ja tänään soitin neuvolaan. Täti käski vielä ainakin huomiseen tai perjantaihin seurailla se kun ei kuitenkaan punoita. Nukkunutkin on tosi huonosti, ja jos vielä ensi yökin menee huonosti niin soitella jo huomenna niin katsotaan korvat samalla. Nytkin nukkuu ulkona ja vähän väliä kuuluu kitinää, unissaan kitisee. Toivottavasti ei sitten yöllä jouduta päivystykseen lähteen.

Mutta heijaamaan vaunuja!

Puella ja vuotavasilmäinen Otso 4kk ja 5pvä
 
Tervetuloa KAnna!

Meille ei kummempia, tyttö nukkuu jo kolmatta tuntia :eek:
Tiedä mikä siihenkin on menny...

Anuuua symppaan, mäkin seuraavat kaks viikkoa yksin tytön kanssa kotona. Onneks mies tulee sentään viikonlopuiks kotiin.

Laiskottaa...
KMaria ja Senttitypy
 
Anu-78
Miten teillä muilla, onko vauvat äitiinsä kiinni? Meillä ei nyt hirveesti oo mut on niitäkin ollut et äiti vaan kelpaa:)
Meill aloitettiin sitten nokkamukin käyttö:) ja Saku hoksas heti et mitä sillä tehdään =) tässä on kuvakin siitä :)
http://www.aijaa.com/v.php?i=2705843.jpg

Anu ja Saku nokkamuki harjoittelija joka osaa jo homman ;)
 
Tää mamma sai päivän toisen lepohetken, pojat nukkui 1,5h samaan aikaan!!!
Mä en oo uskaltanut ennen ääneen sanoa ku pelkään että muuttuu jos kehun mutta otan riskin.. Arttu on viikonpäivät nukkunut hyvin päiväunensa! Aamulla tänäänki 1,5h ja nyt toiset 1,5h. Joskus on nukkunut jopa 2h!! Että toivoa teille muillekin pätkänukkujille, jos se sit ku ikää tulee 5kk alkais sujua. Meillähän pahimmillaan A nukkui päivässä 3-4x30min ja nekin kovan nukuttamisen takana. Nyt nukahtaa pikkusen huudettuaan vaunuissa, mut kun nukahtaa niin ei tarvi käydä heijaamassa välillä vaan vetää sikeitä tauotta sen mitä nukkuu..

Anu (katotaan meneekö nyt sit päikyt pilalle ku tulin "ääneen" kehuneeksi?)
 
Anu miten ihmeessä sait Sakun juomaan nokkamukista noin vaan?! Mä yritin eilen tarjota mukia ja ei meidän tyttö saanu sieltä mitään imettyä. Yritin sit itekin, enkä mäkään jaksa niin kovaa imeä, että sieltä tulis kunnolla mitään. Poistin sit sen venttiilin ja nyt sieltä sit tulee liiankin kanssa... mut silti oli ihan ihmeissään, kun vettä laitoin mukiin, et mitä täältä tulee ja ei tajunnu edes niellä :D Meidän muki on sellanen Aventin pehmeänokkainen.
 

Yhteistyössä