***Huhti-Hiput 2008 Tammikuussa***

joanna: Kun itse vein viime viikolla hakemuksen Kelaan, sanoivat siellä olevan yli 170 hakemusta ennen mua, joten taitaa kestää... :(

(.) Taas eilen illalla alkoi sama repivä kipu oikealle alavatsaan ja kylkeen, mikä oli ennen joulua. Ei pystynyt käveleen kunnolla suorana jne. Tää on kamalaa! :eek: Epäilen kivun johtuvan vatsan toimimattomuudesta, välillä heittäytyy ihan ummelle pariksi päiväksi ja sit tuloksen tietää...yäk! :ashamed: Kohta lähden töihin, katsotaan miten siellä jaksaa olla. Mua vaan hävettää valittaa kivuista siellä, kun maha ei kuitenkaan oo niin iso vielä, mutta kun on hoikka, niin pienikin kasvu tekee tosi kipeetä. Tukivyötä oon käyttänyt pari päivää ja välillä se ahdistaa mua ihan hulluna, taidan jättää sen tänään kotiin.
Tulipas tästä ihan valivali-viesti, pyydän anteeksi! :ashamed:

t.Vemu76 ja möykky 26+1
 
Huomenia kaikille! Sen verran piti vaan ennen lääkäriä tulla sanomaan, että miulla ei kauaa tuossa äitiyspakkauksen saamisessa kestänyt. 2.1. vein paperit Kelalle ja pari päivää siitä tuli päätös. Siitä viikon verran, niin paketti oli jo postissa.

Jo-hanna ja "Jysky" 28+4
 
Ruska-76
Huomenia,

esikko lähti kerhoileen ,niin joudan minäkin kirjoitteleen hieman kuulumisia.
(niinkuin en vuodelevossa muuten kerkeäisi...heh)

Täällä kans yöt on alkanut olemaan pätkittäisiä ja sitten väsyneempänä sitä alkaa miettimään noita vähemmän kivoja asioita => mulla päällimmäisenä viime päivinä pyörinyt ajatus ,että kuinka hirveetä se olis meidän esikolle ,jos äiti ei selviäisikään synnytyksestä.Katson vielä tiistaisin aina sen Bodies -sarjan subilta ,jossa näytetään kaikenlaisia ongelma raskauksia ja synnytyksiä.Tässä vaiheessa raskautta kannattais ko. ohjelma kyllä jättää jo suosilla väliin ,se kun on ihan omiaan ruokkimaan näitä loppuajan pelkoja.....

Samoin eilinen aamupäivä meni eka kertaa vauvan liikkeitä odotellessa (normaalisti suht vilkas kaveri tuntunut liikkeiden puolesta olevan) ja jo kerkes melkein itku tulla silmäkulmaan ,kun mietti ,että jos mahasta ei enää liikkeitä tuntuiskaan...Mutta kahvi kupponen ja pulla teki tehtävänsä ja alkoihan se pikku-kaveri ilmoitella taas olemassa olostaan...=D
Noinkohan alkaa tila käymään pikkuhiljaa jo ahtaammaksi vauvan yksiössä..

Tänään iltapäivällä on taas neuvolalääkäri. Tarkistetaan kohdunsuun tilanne ja toivon mukaan tilanne on pysynyt samana,niin ei tarvitse lähteä sairaalaan makaamaan.....

Mutta kirpsakkaa pakkas-keskiviikko päivää kaikille ja voikaa hyvin =)

Ruska ja pikkukakkonen 28+4


 
Sofku Kiitoksia vastauksesta . Eilen kävin pikaiseen Rovaniemellä ja nimenomaan H&M:llä ja Lindexillä. H&M:stä löysin ihan kivoja vaatteita pikkuiselle :) Taidanpa nyt ruveta suunnittelemaan sellaista yhdistettyä Kemi-Haaparanta reissua helmikuun alkuun. Jospa jommasta kummasta paikasta löytyisivät ne juuri meille sopivat vaunut.

Miten tarpeellisena näette alle 60 senttisten vaatteiden oston? Eilen huomasin miten avuton sitä oli siellä vaateostoksilla, kun ei tosissaankaan oikein tiennyt mitä ostaa. Niinpä ostin sellaisia 62 ja 68 senttisiä vaatteita. Hassulta tuntuu olla näin avuton, mutta eihän kukaan ole seppä syntyessään :whistle: Käytäntöhän se sitten opettaa. Harmittaa vaan kun ei keltään ystävältäkään saa vanhoja vauvan vaatteita, kun kaikilla on joko oma vauva tai sitten he ovat kerinneet jo antaa vaatteet eteenpäin. Vinkkejä heiltä kyllä saa

Itselläni äitiyspakkauksen saaminen kesti Kelan päätöksen teosta päivää vajaan kaksi viikkoa. Onneksi tarkastin pakkauksen sisällön sen saavuttua, sillä sieltä puuttui ne lapaset. Soitin Reimalle ja lähettivätkin ne sitten postissa.

Sitäkin olen tässä nyt miettinyt että onko todellakin vaarallista vauvalle, jos nukun selällään? Mulla ei nimittäin itselläni tule ollenkaan paha olo eikä mitään selällään nukkumisesta...Usein yöllä kun herään, niin nukun selälläni. Nyt olen sitä ruvennut kuitenkin parhaani mukaan välttämään, kun joku täällä kirjoitti että vauvan syke oli ruvennut heikkenemään selällään maatessa. Muutenkaan nukkuminen ei aiheuta minulle ongelmia, nukun mieheni mukaan kuulemma oikein hyvin nykyään kuorsauksen kera, jota ei aikaisemmin ole ollut. Onko muilla tullut kuorsaamista nyt raskauden myötä?

Myttö
 
kaikille kovasti vastauksista neuvolakysymykseeni! Anuulle kiitos hyvästä linkistä, siitä saa hyvin seurata mitä pitäisi olla neuvolan tiimoilta tulossa ja saapi sitten soitella perään, jos ei ala mitään kuulumaan...

Harmittaa minun neuvolajutussani se, että pitää tosiaan itse olla niin valppaana ja tietää kysellä asioista. Aion tänään soittaa neuvolaan ja kysyä tuosta perhe-synnytysvalmennuksesta ja siitä, että onko minulla neuvola ennen neuvolalääkärin vastaanottoa...Ja sitten seuraavan kerran neuvolassa vihjaista, että olisko aika ottaa multa vaihteeksi taas jotain kokeita.... :/

Univaikeuksia on täälläkin. Juuri niinkuin monet ovat kuvailleet, nukahdan tosi helposti, siis oikeasti sammun iltaisin. Sitten kolmen-neljän korvilla herään vessaan ja siinäpä se yö sitten usein onkin. Vessassakäynnillä herää just hieman liikaa ja heppu herää myös. Ja sitten alkaa jamit...:) Onneksi olen saikulla, että sitten saan nukkua rästejä pois aamulla, tai päivällä.

Myttö sama juttu, minäkin olen alkanut kuorsaamaan nyt raskauden myötä! Iltaisin joskus, kun olen nukahtamaisillani, säikähdän itsekin, kun alan kuorsaamaan ja herään siihen ääneen!!! :LOL: mies nauraa minulle ja on jopa sanonut joku ilta äänittävänsä kuorsaustani, jotta itse tajuan miltä kuulostan... :ashamed: No, hän kuittailee nyt vuorostaan, vuosikausia minä hänelle olen kuittaillut hänen kuorsaamisestaan, joten vuoroin vieraissa.... :LOL:

Äitiyspakkausta ja äitiysrahapäätöstä minäkin odottelen ihan tulisilla hiilillä...Paperit ovat nyt olleet Kelassa jotain parisen viikkoa, kovasti odotan jo erityisesti sitä pakkausta, jotta pääsisi pesemään pikkuisia vaatteita! =) Varmaan riippuu paljon asuuko isolla vai pienellä paikkakunnalla? Vemu saa todennäköisesti odotella pakkaustaan, mutta Myttö ja Jo-Hanna saivat pakkaukset tosi nopsaan!!!

Jospa menisin tutkailemaan josko Kela olisi tänään muistanut minua postilla! :saint:
 
Myttö: Eilen pesin kaikki vaatteet ja vertailin kanssa noita kokoja. Itse olen kyllä ostanut 56cm vaatteita ihan reilusti. Musta ei ole kiva, jos vauvalla on liian isot vaatteet aluksi ja kaveri juuri totesi, joka sai viime viikolla vauvan että oli tosi hankala käsitellä vauvaa kun on niin pieni siellä liian ison vaatteen sisässä, että oli miehen laittanut vaateostoksille. Ei ne vauvan vaatteet nyt niin kauheasti maksa...Mun mielestä tuo selällä makaamisen ongelma on se, että kohtu isona painaa isoja suonia elimistössä, joten siksi ei suositella, mutta luulisi että omasta olosta tietää?!?

Soitin kelaan, että milloin voin odottaa tulosta ja sanoivat, että noin 3 viikkoa menee käsittelemiseen hakemuksen saapumisesta! Omani oli saapunut 9.1. ja odotan siis että ensi viikon lopulla tulisi päätös.

joanna: onko sulla keskenmenoa taustalla? Mulla on ja olen ajatellut että siksi mulla on noita samoja pelkoja. Eli en pelkää synnytystä, mutta sitä että jotain tapahtuu sitä ennen ja tämä vauva otetaan meiltä pois...
 
Hei kaikille!

Olen muutaman päivän ollut lepäilemässä äidin hoivissa ja siksi netin tavoittamattomissa. Paljon oli tekstiä tullut sillä välillä! Tarvikkeista ollut puhetta, meillä ei ole vauvalle vielä juuri mitään valmiina. Jotenkin en vaan ole niitä kovin aikaisin uskaltanut alkaa kokoamaan, ja nyt taas "lepolomalla" se ei ole oikein ollut mahdollistakaan. Mutta luotan siihen, että jos lähtö tulee niin kyllä se tuo mies osaa huolehtia asiat sillä lailla valmiiksi, että alkuun päästään. Jotain vanhoja vaatteita meiltä varmaan löytyy, kunhan kävis penkomassa. Mutta kun ei ole niille vielä paikkaa mihin laittaa, niin saavat vielä odottaa.

Nimikin alkaa olla valmiiksi mietitty, mutta se varmistuu vasta kun lapsi on syntynyt. Voihan olla, ettei se ole ollenkaan nimensä näköinen.

Aika hyvin olen malttanut lepäillä. Kun on vaan aina tottunut siihen, että kyllä minä pärjään ja kyllä minä jaksan, niin on se vaan aika vaikea muuttaa ajatustapaa ja jättää hommat muille. Ja ennenkaikkea muistaa, että kysymys ei nyt olekaan minusta ja minun jaksamisesta! Niin että sh07 kehoittaisin sinuakin laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen ja hellittämään vähän!

Ens tiistaina sitten kontrolli äitipolilla, toivottavasti tilanne pysynyt samana. En kyllä millään haluaisi sinne osastolle. Enkä kyllä usko, että enää töihinkään menen, vaikka olis vielä kyllä koko helmikuu töitä ennen virallista lomaa. Mulla kun työt kans seisomista ja juoksemista ja nostelua.

Hyviä vointeja kaikille!

Puella 27+1
 
Malttamaton: En ole keskenmenoa kokenut. Nää mun pelot kumpuaa jostain ihan muualta. Varmaan vilkkaasta mielikuvituksesta! Tätini menetti aikoinaan kaksoispojat, en nyt muista millä viikolla, aivan turhaan lääkäreiden virheen takia. Toisen pojan lapsivedessä oli tulehdus joka käynnisti synnytyksen liian aikaisin ja molemmat sitten menehtyivät :snotty: Tiedän että jotkun mun pelot on täysin turhia ja jopa hulluja. Kuten että joku tulee ja ryöstää kohdusta vauvan... ja tätähän tapahtuu suomessa ihan viikoittain :LOL: Mulla taitaa vaan olla liikaa aikaa ja liian hyvä mielikuvitus. Kaikki menee varmasti hyvin, ihan meillä kaikilla ja saadaan ihanat nyytit kainaloon huhtikuussa =)

Mä tässä mietin et kehtaisiko sitä soittaa tonne meidän kelaan ja kysyä onko se pakkaushakemus tullut perille, mullakun se meni sen sairauskassan kautta. Tää on niin pieni kunta et epäilen ettei täällä montaa hakemusta voi olla samaan aikaan.(Vemu: asutaan siis Hämppälinnan vieressä ) Tosin tekeehän ne siellä kelassa muutakin.

joanna
 
Myttö H&M:llä todellakin on ihania vaatteita.. Sieltä olen ne ainoat vaatteet mitä olen ostanut niin hankkinut... Ja toivottavasti vastauksestani oli jotain hyötyä... :)

Mie en ole ostanut muuta kuin yhden fleecepuvun (takki+housut), t-paidan ja kengät vauvalle... Äitiyspakkaus tulee kumminkin kohta ja kaikki mummut sekä molempien äitit on jo kovasti hehkuttaneet mitä ovat ostaneet tai laittaneet, joten luotanpa siihen ettei mitään muuta tarvi meidän ostaakaan, siis vaatteita.. Muutenhan tosiaan ei meiltä puutu kuin ihan pieniä hankintoja, hoitoalustaa, harsoja jne... Isot jutut on siis ostettuna...

Mutta nyt pitää mennä keittään teetä.. Kaveri tulossa kylään... Nyt onkin sitten jo viikkoja kasassa 27+1. Menee se aika vaan silti nopeasti..
 
Kuulumisia täältäkin.. Neuvolalääkäri oli, ei ihmeitä, hb edelleen heikko (108) lisää rautaa, sf-mitta 24, verenpaine ok,
painoo tullu 1016 g/vko :D (musta tulee norsu) tarttee hieman ehkä ruveta kattoon mitä syö..

Suppareita on tuntunut mutta se kuulemma on ihan normaalia eikä tarvi reagoida, paitsi jos ne on kipeitä tai tulee säännöllisesti.. siihen en sit oikein saanu vastausta et mikä on säännöllinen tässä kohtaa ? ?

Hankintoja ei oo tehty vielä, eikä hirveesti tarvi tehdäkään, senkun raahaa tavarat siskolta tänne, niin hyvä on.. toki sit noi kaikki rasvat, vaipat yms tarttee hommata, mut onhan täs viel aikaa..

Nukkumisesta: vaihtelevaa, joskus tarttee käydä muutaman tunnin välein veskissä ja sit ei välttämättä nukahda kovin helposti uudestaan, toisinaan taas nukkuu hyvinkin 8 tuntii heräämättä :)

Essi- ja tyyppi 27+2
 
Ruska-76
Haikara, minä olen käynyt tuolla Oulun Teknopalatsilla mammajoogassa ja se on ollut ihan hyvä.Ostin sinne sen 20-kerran Mind studio -kortin ja ajattelin ,että jos jää tunteja nyt raskausaikana käyttämättä ,niin menen sitten siihen mamma&vauva-joogaan ,jonka voi aloittaa noin kuuden viikon päästä synnytyksestä(tai oman kunnon mukaan )
Nyt kyllä tosin tämän vuoden puolella en ole päässyt ,kun olen joutunut lepäilemään ,mutta jospa sitä jonkun viikon päästä jo uskaltautuis taas kunnolla venyttelemään.Kyllä se vaan tekis NIIN hyvää tämän "lepoloman" jälkeen =)

Puella, pidetään peukkuja ,että sielläkin tilanne olisi pysynyt samana ja ettei kohta löydetä itseämme Oysista vierekkäisiltä pedeiltä...;-)

Ruska rv 28+4
 
Niin joo ja joku tossa kyseli noista valmennuksista.. meillä ois nyt ens viikolla 1) Synnytys 2) kivunlievitys ja imetys
ja seuraavalla viikolla 3) parisuhde ja kaste 4) vauvanhoito
jokainen kestää tunnin..
 
Myttö meillä ei ainakaa esikoisella (joka siis myös huhtikuun lapsia) mennyt koko 62 vasta ku kesällä ja 68 oli syksyn koko (ja 74 talvella), syntyi tasan 50 senttisenä ja 3,1kiloisena, mutta otti nopeaa kasvussa muut kiinni ja on ennemminki iso poika (1-vuotiaana pituuskäyrällä +1). Että kyllä mä ainaki eilen ku kattoin läpi noi esikoisen vaatteet niin otin esille vain ja ainoastaan 50 ja 56 senttiset. Ja huomasin et ku ei mulla ole ku joku 3-4 bodya kokoa 50 niin meinaan niitä pari ostaa lisää ettei joudu koko aikaa pesukonetta pyörittään niinku esikoisen kanssa..

ja juu sama vaiva, kuorsaan raskausaikana aina hirveesti. se johtuu siitä ku noi limakalvot kuivuu.. ja siitä selällään makaamisesta, nii mulle se ei sovi ja mä siitä taisin kirjoittaa et äänet heikkeni.. mut en osaa sanoa onko mitää haittaa jos ei itselle tule huonoa oloa.. mulle esikoista odottaessa neuvolassa ihan sanottin et nyt ei enää kannata nukkuu selällään. tais olla sillon rv 30.
Ja niin vielä piti sanoo, mä nukun aina kolmen tyynyn kans niin ne saa sillee kivasti et voi olla osittain selällään jos haluu, eli yksi tyyny molemmilla puolilla niin jos vaikka kääntyykin unissaan kyljeltä selälle niin jää semmoseen puoliks asentoon eikä kohtu ala painamaan.

Niin että sain sit katsottua ne vaatteet läpi! hih, nyt mulla on sit iso säkki 50 ja 56 senttisiä odottamassa pesua. siinä oli vaan muutama valkoinen body semmosessa puklutahrassa että.. MILLÄ mä saan ne pois ku ei voi aurinkoonkaan laittaa?? Pesenkö 90 asteessa? Kutistuuko? Sappisaippuaa on, siihen vois koittaa laittaa..

aa nyt pitää mennä laittaa poika päiväunille, palaan paremmalla aikaa!
 
Joanna, täällä sun hengenheimolainen noissa pelkoasioissa. Heti olen mahaa tökkimässä, kun vauva ei ole hetkeen liikkunut. Se varmaan kohta ärsyyntyy, että miksi äiti ei anna nukkua ollenkaan!;) Itse olen ajatellut asian niin, että mulla on nyt vaan liikaa aikaa seurata, mitä masussa tapahtuu tai on tapahtumatta. Kun olin töissä, ei ollut aikaa seurata mahan elämää, ja kotona taasen olin niin väsynyt, että nukahdin seisaalleen. Itsekin itseasiassa vietin tänä aamuna tunteroisen vessareissun jälkeen silmät selällään sängyssä, kun kaveri ei herännytkään liikkumaan. Yleensä rumba alkaa heti, kun olen öisten vessareissujen jälkeen asettunut makuulle. Tunnin paniikitettuani alkoikin sellaiste sembalot, etten voinut erehtyä luulemaan niitä pelkiksi ilmavaivoiksi ;)

Essi-, muakin kiinnostaisi tuo säännöllisen supparin määritelmä. Kivuliaita mun supparit ei ole, mutta välillä, jos olen esim. ollut jaloillaan ruokaa laittaessa pidemmän aikaa, niin heti alkaa massu pingistellä. Sen vuoksi olen tällä viikolla stressannut TODELLA paljon noista suppareista. Odotan vain jotenkin mun antiobioottikuurin loppumista huomenna, sillä ennen sitä tällaisia suppreita ei ole ollut. Oletan siis, että ainakin osaksi supparit johtuvat kuurista. Voikohan tuo muuten olla mahdollista..? Jos olo ja supparit eivät pakota ottamaan yhteyttä aiemmin neuvolaan tms., niin ensi viikolla olevassa neuvolassa tietysti mainitsen asiasta. Tiedän, että tuloksena on KYS:ssä käynti, mutta selviääpähän alapään tilanne siinä sitten samalla. Seuraava neuvolalääkäriaika mulla on nimittäin vasta helmikuussa, jolloin kirjoitetaan saikku äippälomaan asti.

Omasta navasta taas: Ihan hävettää, kun näin kotona ollessa ei viitsi laittautua lähellekään ihmisen näköiseksi. Letti likaisena vain makaan sohvalla ajatellen järkevästi, että miksipä sitä pitäisi rasittaa itseänsä suihkulla aamulla, kun kerran illalla mennään saunaan! Mies on talvilomallaan varmaan jo kattellut, että tuollaiseksiko se vaimo sitten muuttui äitiyden myötä :LOL:
 
Heissan!

Tulinpa minäkin ilmoittautumaan taas useamman päivän tauon jälkeen.

Vaatteista oli ollut puhetta.. Mä oon pessy sitä mukaa vauvanvaatteita, kun oon niitä ostanut. Saavat odottaa kuitenkin vielä laatikossa. En tiedä mihin niitä sais edes mahtumaan, kun oma ja miehen kaappi on ihan täynnä, samoin vaatehuone on kuin "turusen pyssy". Siellä on tyttöjen vaatteet+pieneks jääneet odottamassa myyntiä ym. roinaa.
Täytyy varmaan raa´asti alkaa heittämään kamoja pois, että saadaan pojan tavarat ja vaatteet mahtumaan jonnekin..

56cm vaatteet on meillä ollu hyväks havaittuja. Esikolle meni pitkään jopa 50cm kun oli niin pikkuinen syntyessään. 56cm meni hänellä ainakin sinne 4kk asti. Kakkonen siirtyi sitten aiemmin noihin 60-62cm vaatteisiin, mutta kyllä hänelläkin ne 56cm meni 2-3kk asti.


Omaa napaa Mulla on alkanu kans yöt olemaan hankalia, lähinnä levottomien unien takia. Kroppa on kovilla, kun ei voi nukkua muutenkuin kyljellään :/
Ja närästys on jokapäiväinen riesa. Muuten olo on ollu suht hyvä, mitä nyt supistelee välillä.
Huomenna on neuvola. Lääkäri katsoo samalla tuon kohdunsuun tilanteen.
Painoa oon omalla vaa´alla seuraillu ahkerasti ja edelleen näyttäis olevan -2kg lähtöpainosta.

Kelasta.. Mä en oo vielä edes vieny lappuja sinne :ashamed:
Täytyy kyllä tällä viikolla saada ne toimitettua.


Lisäänpä vielä, että ostin Cittarista kestovaippoja, kun olivat poistomyynnissä. Popo Wrapin kuoria muutaman ja sitten sellaisia Bambolino-settejä joissa on sisävaippa ja kuori. Maksoivat 5e/pkt.
Nyt on S-koon vaippoja 8kpl ja kuoria 6kpl. Noilla nyt pääsee edes vähän kokeilemaan. Varmaan osittain kuitenkin käytetään kertiksiä.




Faerie ja poika 29+3
 
Joanna ei ole tullut mitään päätöksiä mistään päin rahoista. vähän ihmettelin samaa itekin. ei myöskään Kelan sivuille ollut päivittynyt mitään, kai ne sinne päivittyy kun päätös tehdään, vaikka äitiyspäivärahan ja vanhempainrahan maksaakin Tradeka? äh, pitänee joku päivä selvitellä kun jaksaa. äitiyspakkauksesta kyllä sain jo rahat.
ja muistaa soittaa verotoimistoon että tulot muuttuu hurjasti :LOL:

mulla on alkanut olemaan selkä kipeenä. ihmettelinkin että näin pitkälle pääsin ilman selkäkipuja. iltaisin onkin sitten kaurapussi kovassa käytössä, se rauhottaa mulla myös supistuksia.

anu meillä mies teki viksusti ja siirsi justiinsa 500 euroa käyttötililtä säästötilille, jolta nostaminen maksaa mansikoita. ja tietty teki sen siihen saumaan kun anoppi ja appi on tulossa ensi viikolla käymään, kun herralle ei tullut mieleen että pitäähän meidän heidänkin ruokansa ja juomansa maksaa. miehet! mutta siis, katotaan tuossa ens kuun puolella sitä Lizko-reissua että miten budjetti kestää. passaako? mieluusti lähtisin jo aiemmin, mutta tiiän miten tympäisee kun löytyis jotain kivaa eikä ole rahaa.

vaatteista
meillä tyttö oli syntyessään 4040g ja 50cm. 56 koon bodyt meni aika kauan, niitä käytettiin alusta lähtien koska kestovaipat vie aika paljon tilaa pöksyissä. nyt katoin ettei tartte ainakaan kokoa 56-62 ostaa bodeja yhtään, niitä on aika reippaasti jäljellä. siskolta sainkin eilen muutaman 68-74 bodyn pojalle :heart:

ja meillä mun SISKO on sitä mieltä että pojalle ei missään nimessä anneta nimeksi Sinuhea, siis Miska Sinuhea. millonkahan se tajuaa että ME lapsi nimetään, ei hän :whistle:
 
vuotaraaputin joo katotaan ens kuun puolelle vaan... ja siis eipä tässä siihen enää kauaa ees ole! mä oon muutenki yrittänyt tässä miestä innostaa lähteen pohjanmaalle viikonlopuksi ku vielä jaksaisin istua autossa. olis kiva mennä, jouluna viimeksi oltu ja poika kyselee kovasti mummaa ja paappaa jo.. ja ens viikolla tiistaina on se 4D!!! ja sit onki jo pian helmikuu. niin se aika vaan menee nopiaa.

hei tuli muuten mieleen että onko supisteleville muistettu sanoa että VETTÄ pitää juoda riittävästi! kaverille oli äippäpolilla lääkäri sanonut että hillitsee supisteluja. ja ku mietitte että mikä on säännöllistä supistelua niin kyllä se varmaan tarkoittaa semmosta alle 10 min välein tulevaa, jos tunninki tulee niin lähtisin näytille varmuuden vuoksi. tai ainaki soittaisin jonnekki.

ja noista liikkeistä, niin kyllä mä kans esikoisen aikaan kokoajan olin tuuppimassa, mut nyt ku on poika pitämässä kiireisenä niin tuntuu et aina ku rauhoitun paikalleni niin alkaa mahassa tapahtua. hyvä niin. muistan kuinka piinaavaa se oli aina oottaa et liikkuuko se nyt vai ei.

jaa jos sitä painuis kattoon meille tuli vauva. laitan aina tallennukselle jos muistan..
 
No ei mulle kyllä kukaan sanonut tosta juomisesta mutta muutenkin litkin aikas paljon vettä / soodaa..
okei, toi antaa jo paljon paremmin suuntaa säännöllisestä kun neuvolan epämääräset selitykset.. kiitti :)
 
Liikkeistä onko teille sanottu/neuvottu neuvolassa että noin 30 viikolta alkaen tulisi ruveta tutkailemaan päivittäin että liikkuuko vauva tarpeeksi eli sen liikelasku opin mukaan..?
no mulle on neuvottu.. no niin hyvin etten enää muista että monestiikko piti tunnissa liikkua vissiin 10 liikettä tuntiin ja sitten toinen tunti perään jos liikkeitä ei tunnu..

Lisärauta ne joilla hb alhaalla suosittelen kokeilemaan apteekeissa tai sitten luontaistuotekaupassa myytävää nestemmäistä lisärautaa.
sillä nousee ja on hellempi vatsalle. suosittelen.
esim ferrosan oli yksi mitä käytin ed. raskaudessa nyt otin myös jotain apteekista mutten muista nimeä..
ja on nostanut hb:tä jo kuukaudessa 10!

noista lastenvaatteista sen verran että H&M ja Tutta vastaa aika hyvin mitta taulukoita muilla esim lindex saattaa vastata noin kokoa pienempää..
esikko oli 53cm syntyessään 50 kesti viikon :LOL: ja 56 2-3vko mutta 62 meni jo varmaan kuukauden päivät..
taisi kasvaa eka kuukauden aikana 1900g ja 8 senttiä =)

Niin ja se pelkopoli käynti oli ihan mukava, sain loppuraskauden ultran varattua 36 viikolle polille tosin varasin viikolle 32+0 vielä yksityisellekin.. :ashamed: minäkö muka epäluuloinen.. :LOL:
uudenkin ajan keskusteluun saan jos haluan.
selvisi myös että esikko oli ollut väärässä asennossa päänsä kanssa kun ulos veto oli .. kun se imukupin kohta oli ihan takaraivossa eli se tuli just leveimmillään ulos .. ilmankos oli vähän ahdasta.. :D

Suppis ja Ilta 30+5
 
No niin.. nyt on kampaaja reissu tehty. Tosin itse en siihen penkkiin päässyt istumaan vaan oli kaverin vauvan vahtina siellä mukana. Ja pieni nukkuin kokoajan, joten ei hirveen vaikee keissi =)

vuotaraaputin: Sä laitoit paperit ainaskii kaks viikkoa mua ennen.. eli mun päätöksessä menee vielä pieni ikuisuus!!!HÖ!!!

Ja kiitti Anuu vinkistä, ei mulle ainakaan kukaan ole sanonut et pitäis juoda paljon. Ja itseasiassa juon kyllä luvattoman vähän, pitääkin nyt oikein muistutella itseään juomaan.

Mä olen osteskellut kyllä ihan 50,52 ja 56 kokoisia vaatteita ja sit kirppareilta olen ostellut jotain 62 kokoisia lyhythihaisia bodeja kesää ajatellen. Äippäpakkauksessahan vaatteet on aika isoja 60 ja 70cm ainakin mitä sieltä sivuilta katselin. Ja kaverilla on se sama pakkaus.
Mut mulla on ongelma... ostettiin sänky huutonetistä jo syksyllä. Siinä mukana tuli kyllä patja, mut olisin halunnut ostaa uuden tai ainakin sijauspatjan siihen. mut en löydä mistään!!! Kaikki on kokoa 60x120 ja toi pinnis on 55x100. Olisko kellään mitään ideaa mistä voisin itse tehdä siihen petauspatjan? Peittokankaasta??

Jaahas.. mies tulee kohta töistä. Pitää mennä tekemään ruokaa. Kamala nälkä!!!

Joanna
 
Univaikeuksista olette puhelleet, minulla on myös samalla tavalla kuin monilla muillakin, eli illalla nukahdan suht nopeasti ja nukun n. 3 tuntia ja sitten herään vessaan ja hereille jään sen jälkeen. Ruska mainitsi, että väsyneenä miettii helposti ikäviä asioita, myös minulla on käynyt välillä päässä ajatus siitä jos en itse selviäisikään synnytyksestä, tosi ikäviä noi ajatukset. Mun kohdalla ne varmaan johtuu esikoisen syntymästä jossa hengenlähtö ei kovin hirveän kaukana ollut. Yritän vaan kovasti tsempata itseäni, ettei toisella kertaa kaikki voi mennä yhtä pieleen. Sain vaan tänään äitipolilta ikäviä uutisia, silloin esikoisen syntymän aikaan saatiin sairaalabakteeri (mrsa) ja minulta otettiin viime käynnillä näytteet tuosta bakteerista niin nyt todettiin minun olevan tuon bakteerin kantaja :'(
Oli jotekin karua tekstiä siinä lapussa, synnytys tapahtuu eristyksessä ja vuodeosastolla on vuorossaan aina vaan yksi hoitaja joka käy minun luona eristyshuoneessa. Toki ymmärrän, että pitää suojata muita tältä bakteerilta mutta tuon myötä tuli taas uusia pelkoja esim. tulenko varmasti saamaan "hyvää hoitoa", meneekö kaikki muut potilaat minun edelleni, koska kai tällaiset bakteerin kantajat hoidetaan aina viimeisinä joka asiassa ettei muita altisteta sille. Toivottavasti en kuulosta itsekkäälle, en tietenkään haluakaan että minulta kukaan tuota pöpöä saa mutta alkoi vaan pelottamaan miten kaikki sujuu tällaisella eristyspotilaalla. Sekin pelottaa, aiheuttaako vauvalle jotain, toivon vaan niin kovasti että tämä tulokas pysyisi masussa täysaikaiseksi saakka, kun keskosellehan se helpommin aiheuttaa pahoja infektioita, niinku esikoiselle aikoinaan. No huomenna soitan neuvolaan ja pyydän päästä pelkopolille kun alkaa näitä pelkoja olemaan näköjään joka sormelle :ashamed: Tietääkö joku tarviiko neuvolan tädille selittää kuin tarkasti kaikki pelon syyt ennen kun se laittaa lähetettä sinne? En hänelle kovin mielelläni alkais kaikkea selittämään.

Vaatteista sen verran, että minä olen varannut aika paljon noita 50-56 kokoisia vaatteita, ettei tarvii pikkuista kovin isoissa alkuun pitää. Meillähän esikoinen painoi syntyessään vaivaiset 1,5kg niin hänelle oli 50 senttiset vaatteet isoja aika pitkään ja sopivia tonne 4-5 kuukauden ikään :)

Voikaa hyvin ja paksusti kaikki :D
 

Yhteistyössä