***Huhti-Hiput 2008 Tammikuussa***

Hellurei,

Laitanpa pikana neuvolan jälkeen kuulumiset. Kun toissaviikolla todettiin raskausdiabetes, niin sen suhteen asiat on ookoo, eli ruokavalio on tehonnut. Mutta nyt uusi ongelma; Epäillään raskausmyrkytystä (oli ekassakin raskaudessa).. Verenpaineet on olleet kieltämättä vähän koholla ja nyt proteiiniakin pissassa ollut. Sain sticksejä kotiin viikonlopuksi ja joudun aamulla viemään pissanäytteen labraan tutkailtavaksi. :headwall: Voi, että kun pittää vastustaa ja joka raskaudessa olla omat ongelmansa. Muuten asiat neuvolassa ookoo ja pienen miehen sydän jyskytteli 148:aa omaan tapaansa.

Heili

Marika75 Mulla oli esikoisen aikaan se käsikäyttöinen.
Mutta ei mennyt montaa viikkoa kun ostin silloin ensimmäisen
sähkökäyttöisen Ainun. En vaan jaksanut sitä rumppaamista.
Se oli sellanen vedettävä nuppi systeemi. Nyt näyttää tuo käsikäyttöinen olevan "suihkepullo" systeemillä.
Tiedäthän mitä tarkoitan. :whistle:
Se näyttää ainakin sellaiselta mitä jaksais enemmän.
Olen kyllä niin laiska ja maitoa tulee kiitettävästi et mun hankinta on siltikin sähkökäyttöinen. Jos vaan saisin jostain tietää tai kokeilla et onko tuo uusi malli nyt hiljaisempi.
Se "fiuuu fiuuuu" todella kuuluu tuosta sähkökäyttöisestä.
Käsikäyttöisestä kuului vain hervoton kolke kun vispasit menemään :D

Joanna olen mä kerran, viime keväänä olin kattomassa poikia. onhan ne ihan syötäviä :p mutta ei me kyllä Heilin ja Anun kansa biletetty kun nukuttiin :LOL:

rintapumpuista mulla ei ole kokemusta sähköisestä, mutta käsikäyttöisistä oon kokeillut Avent Isistä, Ainua ja Emmaa. Emmasta eniten tykkäsin, se on myös halvin. Aventilla en saanut minkäänlaista imua päälle vaikka mitä kokeilin. Ainu on hankala käyttää kun pitää toisella kädellä pitää konetta ja toisella vetää kahvasta. mä ainakin oisin tarvinnut kolmannen käden millä pidellä vielä tissiä. mutta tää oli ilmeisesti se vanha malli. Emma taasen oli hyvä, siitä tykkäsin. tasainen imu (en ite huomannut muuta eroa Aventiin kuin että Emmassa ei ole sitä pehmikettä rintaa vasten). mutta pumpulla en muutenkaan saanut ikinä kauheasti irtoamaan maitoa. eli jos teillä käy niin että pumpulla saatte lypsettyä vain millin tai pari, älkää huoliko. vauva saa imettyä maidon todella paljon helpommin ja vauvalle heruukin helposti.
kannattaa muuten hankkia pari maidonkerääjää! mulla oli alkuun aina toisessa rintaliivinkupissa kerääjä ja toisesta imetin, kun herumisrefleksi sai aina sen "turhankin" tissin vuotamaan. sinne kertyi aika paljonkin maitoa. samoin kun rinnanpäät meni aroiksi, oli maidonkerääjä korvaamaton. se koski eniten, kun pienet vertavuotamattomat haavat nännissä menivät umpeen imetysten välillä ja vauvan imu sai ne taas auki. imetysten välillä pidin sitten maidonkerääjiä liiveissä, sinne tihkunut maito piti nännit kosteina eivätkä ne päässeet kuivumaan.

ja huominen neuvola on jo sumplittu, mun sisko tulee kuulemma mukaan :D

pikkunöpönen mulle tuli mieleen et oisko tuolla jo vauvaantuneiden puolella jollain kokemusta siitä uudesta pumpusta? Pistä kysely sinne!!!

Heili: voi kurjuus.. toivottavasti ei kehity pahaksi se myrkytys jos se nyt on tullakseen :hug:

Mä sain just ommeltua imetystyynyn sisätyynyn valmiiks.. sit loppui into. Täytyy jatkaa joku toinen päivä! Tietääkö kukaan mistä vois ostaa niitä pikkutyrokspalloja sinne täytteeks?

Sit tuli yhtäkkiä mieleen et onkohan mun esimies ilmoittanut palkkikseen mun äitiyslomasta. Miten must tuntuu et ei!!! Täytyykin soittaa sinne.

Joanna

Heili onko sulla muita oireita? toivottavasti nyt vaan säikäyttäisi eikä tulisi myrkytystä, ainakaan näillä viikoilla :hug:

Joanna
täytettä voi ostaa varmaan sieltä mistä saa säkkituoleihinkin täytettä, eli huonekaluliikkeistä jne. imetystyynyn kanssa on myös hyvä nukkua :D

Marika Kysymäsi tuote on juurikin sellainen kosteussuoja patjan päälle.
Niitä kannattaa ostaa muutamia lisää. Saa vaihdettua puhtaan heti tilalle, jos/kun vaippa falskaa.
Niitä saa tietääkseni ihan Citymarketistakin.
Vaunuihinkin sellainen on kätevä, toisaalta se saattaa hiostaa siellä pikkuista.
Ne on myös reissussa näppäriä ja pieneen tilaan mahtuvia vaipanvaihtoalusia.

Rintapumpusta kyseltiin.. Mä ostin esikoisen synnyttyä sen Ainun käsikäyttöisen. Sitä käytin kummankin tytön imetyksen aikana. Se on kyllä rasittava käyttää ja pitää kamalaa kolinaa.
Nyt ajattelin ostaa jonkun sähkökäyttöisen.

Heili Toivotaan, ettei olis myrkytys :hug:

Pitänee lähteä valmistautumaan neuvolareissua varten, palailen kertomaan kuulumisia myöhemmin :wave:

Sh07 harmi, että pahoinvointi palasi. Myötätuntoni sinulle :hug: ei varmasti ole kivaa.

Marika75, mulla ei ainakaan mikään puntti vipata, kun katselen sen poikamiehen kuvaa, vai mikä se nyt on unelmienpoikamies? Lähinnä minusta hän on ällö. Tykkään oman mieheni ulkonäöstä :heart: vaikka tietty uskallan kyllä sanoa jos joku mies on minusta komea, mutta tuo unelmienpoikamies ei kyllä ole minun makuuni. Tykkään aika tavallisista, "miehen näköisistä miehistä". Ei tarvitse olla hunks tai mr suomi, tai kalenteripoika. Ihan perusmies kelpaa hyvin =)

Kauheasti tänne on alkanut tulla tekstiä, ei meinaa perässä kestää. Eilen olin jo kirjoittanut viestin, mutta tuli kiire kattomaan lätkäpeliä, niin unohdin painaa "lähetä" nappia....ja sinne se sitten jäi jonnekin viestini...
Itsekin siis liityin sairaslomalaisiin, eilen sain 2 vkoa sairaslomaa, kun töissä oli maanantaina vähän rankka päivä. Olen niin huono myöntämään, etten jotain pysty tekemään, että pakko oli yrittää ja sitten olinkin maanantai illan ihan kipeenä. Ja siitä hyvästä sitten sairaslomalla. Kaikki arvot ovat edelleen hyviä, joten sen suhteen ei hätää,mutta kävely tuottaa kauheita vaikeuksia. Saan kaverilta maanantaina lainaksi tukivyön, jospa se auttaisi tuohon kauheaan mahakipuun joka kävellessä tulee. Enkä oikein tiedä mikä se kipu on :ashamed:

Onko täällä ketään "uimareita"? Olen itse saanut niin ristiriitaista tietoa uimisesta, etten tiedä enää mitä tekisin. Koska uiminen on ainut liikkumismuoto, joka ei ala koskea mahaan. Perjantaina kysyin asiaa ultranneelta kätilöltä, joka kertoi että huoletta voi käydä uimassa, lapsivesi suojaa vauvaa, ja minulla ei ainakaan vielä pitäisi olla mitään avautumista tapahtunut. Eilen lääkäri sanoi, ettei kannata enää mennä uimaan, koska ties mitä tauteja uimahallista voi saada. Lisäksi huomautti vielä painostani (nyt yhteensä 13.3kg nousua). Ja käski lenkkeillä....mutta kun en VOI.... |O |O koska se sattuu. Ja siksi juuri tuota uintia haluisin harrastaa. Neuvolatäti taas sanoi että viikolle 36 voi käydä uimassa....hemmetti :headwall: en tiedä mitä uskaltaa tehdä. Tosin tuo neuvolalääkäri on venäläinen (ei mitään henk.koht venäläisiä vastaan) ja tuntuu ettei me aina oikein ymmärretä toisiamme. Minusta on hurjan vaikeaa kysyä häneltä mitään, koska hän ei puhu ihan sujuvaa suomea, ja joku siinä vaan ahdistaa :/

Vuotaraaputtimella oli muuten hyvät unet :LOL: :LOL:

pitää yrittää siivota välillä, ettei mene koko päivä netissä, joka tosin ei olisi minulle mitenkään yllättävää.... =)

Hysteerinen

Heissan

Eilen olin siellä sokerirasituksessa ja ens kuussa sit neuvolassa saan tietää tulokset. Mut nyt postiin hakemaan pakkausta :D Vein kelalle hakemukset 2.1. kerrankin siellä oli nopeaa toimintaa :kieh:

Ja Heilille peukut pystyyn ettei ole mitään raskausmyrkytystä :hug:

Baby dream ja "Topi"27+3

Neuvola kuulumisia täältä:
RR 111/75
hb 123
sf-mitta 26
syke 138
painoa tullut 825 g/vko :eek: yht. 8.4 kg :headwall:

Rauta kuurille täti minut laittoi, kun normisti hb on 160 luokkaa ja nyt on noin alhaalla. Painon noususta antoi negatiivista palautetta, täytyy alkaa katsomaan mitä syö.
Nyt alkaakin neuvolakäynnit oleen 2 vkon välein ja tänään sain mukaan papereita jotka täytetään valmiiksi synnärille.

Uimisesta joku kyseli: tänään juuri neuvolan jälkeen kävin uimassa eikä täti mulle ainakaan sanonut ettei sais mennä. Lääkärikin viimeksi 4 vko sitten kehui kuinka uinti on todella hyvä liikuntamuoto raskaana oleville. Itse aion käydä uimassa niin kauan kun pystyn, ehken kuitenkaan viimeiseen 2 viikkoon.

Huvikummun vääpeli ja masuasukki 30+0

Huvikummun vääpeli Mä en käsitä noita käsitteitä liiallista painonnoususta, kun tuntuu että neuvoloittain vaihtelee ihan kauheasti. Mulla viime viikolla neuvolassa (silloin rv 25+6) oli painoa tullut yhteensä 9kg raskauden aikana ja neuvolatäti ei moittinut sanallakaan!

Kauheet määrät tekstiä tullu puolessa päivässä, kommentoin nyt alkuksi kenelle muistan...

vuotaraaputin :LOL: oli villi yö!

PikkuNöpönen
mulla on Aventin käsikäyttöinen pumppu ja sillä tulee maito tosi helposti, ei tarvi koko aikaa pumpata vaan maito valuu nätisti minuutteja kun vaan painaa kahvaa pohjaan. Ja on muuten testeissä pärjännyt tosi hyvin, ei turhaa kehuta. mm uusimmassa Odotus-lehdessä voitti noi sähkökäyttöiset.

sh07 mulle kerrottiin seuraavalla neuvolakäynnillä s.rasituksen tulokset. Ei siis tarvinnu soitella minnekkää..

Joanna
kyllä mä jo haaveilen ajasta ku vauva pärjää jo yöllä ilman tissiä (esikoinen 4kk iässä) et vois päästä jonnekki vähä tuulettumaan naisporukalla. Ei mun muutenkaa tietty tule käytyä ulkona paljoa ku on muksu, ehkä 4 kertaa vuodessa mut toki sitä kaipaa mitä ei saa.. :whistle:

Marika muovitettu frotee kyseessä, kannattaa laitta vauvan petarin alle jottei hiosta, vaunuihin en laittaisi koska ei ilma kierrä muuten.. (se on kuitenki muovia, nukkuisitko itse sen päällä? :) ) Vaunuissa on helpompi pitää vaikka lakanaa monin kerroin suojana, näin jos sattuis pissit tuleen läpi nii ei mee vaunun pohjalle vaan selviää pelkällä lakanan vaihdolla. Tosin meillä ainaki se vaunujen patja on konepestävä ja kuivuu nopeaa et sen puoleen ei väliä.. mut oon mä silti sen lakanan aina laittanut.

voi toivottavasti Heilillä kaikki kunnossa eikä tule myrkytystä.

Onko muilla alkanut hikkaaminen masussa? Täällä on ja mä ei yhtää tykkää siitä tunteesta ku häpyyn tikittää tasaisen tappavasti..

Hysteerinen huoletta voit uida niin pitkälle et alkaa paikat aukeemaan! Hassu lääkäri sulla ollut.. Esikoista odottaessa uin noin rv 36 saakka ja nyt me käydään pojan kans viikottain vauvauinnin jatkoryhmässä ja aioin käydä niin kauan ku on paikat kiinni.

Ja sit mä taas katoan poikaa laittaan päiväunille, palaan taas....

Anu ja rv 28+5

http://babystrology.com/tickers/baby-ticker-glass.swf?parent=Anu&year=2008&month=4&day=12&babycount=1

hyvä että soitin palkkikseen. Sinne todellakin tarvitsee se ilmoitus tehdä äippäloman alkamisesta. Kas kun ei aikaisemmin tullut mieleen tai olis nyt edes mun esimies voinut asiasta kertoa. No sairaskassasta sinne oli jo tieto mennyt, eli tietävät et enskuulta ei enään koko kuun palkkaa makseta ja sittenkun äitiyspäiväraha päätös tulee niin mun pitää se sinne lähettää ja pyyntö et voisitteko maksaa mulle sitä erotusta 3kk (siis palkan ja äippärahan erotusta). No selvisipä tämäkin =)

Täällä tulee lunta taivaan täydeltä =)

Joanna

Painonnoususta... Mulla on neuvolatäti ja lääkäri sitä mieltä, että nyt kun paino on noussut sen n. 2 kg raskauden alusta niin se on jo tarpeeksi.. Johtuen juuri siitä että sitä painoa tosiaan oli jo valmiiksi..

Toivottavasti Heili kaikki on kunnossa eikä myrkytys nyt vielä kumminkaan ole päässyt "valloilleen"...

Mulle tuli tuosta äitiyspakkauksesta ja äitiysrahasta viime viikolla ne päätökset ja siinä kirjeessä luki että noin kaks viikkoa menee, että pakkaus postissa, joten sitä odottaessa... Oli muuten yllätys tuo päätös tuosta äitiysrahasta, positiivinen sellainen.. Eli hain sitä 2006 vuoden tulojen perusteella, mutta siihenhän pitää laittaa merkintä jos on saanut työttömyysrahaa jne.. viimeisen 4 kuukauden sisällä ja miehän tuota PAM:in ansiosidonnaista olen saanut, joten ne olikin laskenut tuon rahan sen perusteella jolloin saankin jonkin verran enemmän sitä, kuin tuon 2006 vuoden perusteella.. Kerrankin oli uutiset Kelan kirjeessä näin päin... :LOL:

Mutta eipäs nyt muuta... :wave:

Sofku Mulla oli sama ton äippärahan laskemisen kans. Eli saan liiton rahaa nyt eli sama ku sulla pamista. Joo mulla luki ja päätöksessä et kahden viikon päästä tulee pakkaus, mut tuli tänään ja äsken hain. Eli viikon aikasemmin mitä sanovat, mut kiva niin :D Nyt tutkimaan sitä lisää ja päivä kahvin keittoon, ku saa vielä juoda rauhassa ennenkun kuopus tulee koulusta :LOL:
Päivän jatkoja kaikille ja hyviä vointeja :wave:

Mäkin oon jahkaillu että uskallanko mennä uimaan. :ashamed:
Paikat on kiinni,tai ainakin oli.Mä pelkään kanssa että saan jonkun tulehduksen ja kun on noita suppareitakin ollu.Lapset on pitkään kysyny koska mennään uimaan.Taidanpa neuvolastakin kysästä seuraavala kerralla.

Vishy ja masukki 29+6

Valtakunnassa kaikki hyvin =)

Paineet 138/78
Hemppa 112
Pissa puhdas
Kohdunpohjan korkeus 28cm ( vihdoinkin alle yläkäyrän! )
Pojan syke 150
Painoa tullut 233g/vko ( suurin nousu tähän mennessä ), edelleen alle lähtöpainon.

Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, pituutta 3cm eli ei syytä huoleen vaikka supistelee välillä kipeästikin :)

Nyt sitten käydään kahden viikon välein neuvolassa.

Ainiin ja nyt sain korttiin ylös ne sokeriarvot, eli ne meni seuraavasti:
0h=4.6 1h=6.2 2h=4.2

Täällä pyryttää lunta ihan mahdottomasti, mutta ei pidä valittaa kun vihdoinkin tulee talvi :D

Faerie ja poika 29+4

Hysteerinen Ui tyttö ui jos vaan voit :)
Mun ei kannata edes haaveilla. Olen kokeillut joka raskaudessa.
Ja tuloksena on hiivatulehdus :headwall:
Neuvolastakin koitin kysellä mistä johtuu. Ilmeisesti siellä vedessä sitten on jotain?

Täälläkin sataa lunta tooosi hurmakkaasti. Varmasti 10cm tuivertanut jo.
Kunhan ei nyt sulais heti, mitä uhkaavat :(
Nyt ois kunnon pulkkailu keli ja ollaan kipeenä.
Ottaa niin pattiin !!!

Anuuu Täytyypä tutustua tuohon Aventtiin.
Meillä ei lapset ole pitänyt Aventin tuttipulloista niin en ole jotenkin
vaan sitten osannut tutustua :whistle:
Mutta eipä tuo Ainu ainakaan parempi ole

Joanna Mä tein itse kans imetystyynyn.
Ostin täytteen mun mielestä kangaskaupasta.
Nyt kun alan oikein miettiin niin ole sata varma, mutta ysiysi :)

juu
Täällä kans yks uiskentelija, se tosiaan tuntuu mukavalta rauhassa uida, aion myös jatkaa sitä niin pitkään kun mahdollista. Pikkunöpönen yhteen aikaan kun kävin paljon uimassa niin mulle pukkas herkästi virtsatietulehdusta, silloin lääkäri sanoi että kannattais käydä aina pissalla kun tulee altaasta, en tiedä auttaisko hiivavaivoihinkin?

Muuten ei mittään ihmeitä tännepäin, pikkukakkonen liikuskelee kovasti ja liitoskivut alapäässä ja löystymiset muualla alkaa olemaan aika meheviä - ei ollut viime raskaudessa vielä tässä vaiheessa, ikä tehnee tehtäviään :D

Aivan ihania oli pakkauksessa noi vaatteet :D Siellä oli oikein iso paperi missä luki kissankokosilla kirjaimilla, et peitto PESTÄVÄ ennen käyttöön ottoa :eek: En tiedä sit miksi. Onks teillä muilla jotka olette jo saaneet pakkauksen, ni sama lappu???
Uimisesta ollut puhetta. Kyl mä olen yrittänyt aina kun vaan mahdollista ni käydä pärskimässä :LOL:
Täällä on oikein kunnon lumimyrsky siis itä-suomessa :D

Toivottavasti ei ole sulle Heili myrkytys tulossa, ainakaan vielä! Minähän sitä olen kanssa pelännyt, mulla on joulusta asti ollu valkuaista pissassa, välillä heikko + ja välillä selkeesti yhdellä plussalla, mutta onneksi on pysynyt tuossa, heti jos alkaa enemmän olemaan niin osastolle joudun. Välillä on verenpaineetkin ollu turhan korkeat. Minkä verran sulla sitä valkuaista nyt oli? Mullahan on nyt tässä raskaudessa asa lääkitys, koska edellisessä raskaudessa oli raju oireinen myrkytys ja tyttö syntyi 2kk ennenaikojaan. Oliko sulla ekassa raskaudessa missä vaiheessa merkkejä myrkytyksestä ja menikö kauan siitä kun vauva syntyi? Pidän peukkuja, että kaikki olisi kunnossa.

Mie tossa kattelin just äitiyskortteja, että raskausmyrkytys oli ekassa raskaudessa oireillut rv 28 eteenpäin. Olen ollut silloin vähän aikaa osastolla, päässyt 2 vkoksi kotiin lepäämään ja sit osastolle. Jossa olin 35+4 asti, tai siis sit synnytin käynnistettynä terveen poikalapsen.. Ja yhellä selkeellä plussalla ollu nyt kahessa pissanäytteessä protskut. Sain liuskat kotiin ja lähetteen labraan huomiselle.

Tuosta peitosta...
Mä teen aina käyttöönottopesun kaikille paitsi patjalle.
Patja saa tuuletuksen ulkona.
Vaatteille en ole vielä tehnyt käyttöönottopesua.
Osalle teen kyllä, kunhan saan ostetuksi hajusteeton pesunestettä.
Kaikkia en pese. Vaatteita on niin paljon, et pesen sit käyttötarpeen mukaan. Voipahan myydä sit uutena pois jos ei ole sopiva ku laputkin on paikallaan :)

Yhteistyössä