***Huhti-Hiput 2008 Tammikuussa***

Tuima: Se oli minä kuka valitteli tuota häpyluukipua ja se oli ihan normaalia liitoskipua, koska häpyluu koostuu kahdesta osasta, jotka tuosta keskeltä yhtyy liitoksen avulla, joka nyt sitten hormonien vaikutuksesta alkaa löystymään, että se vauva mahtuu sitten sieltä ulos. Mulla oli päivän tosi kipeä, mutta sen jälkeen on tuntunut vaan silloin tällöin ohimennen. Eilen lääkäri purskahti nauruun, kun kysäisi meiltä että onko ollut vaivoja ja minä totesin että ei ole ja mies taas päälle että oli sillä yhtenä päivänä tosi pahat liitoskivut. Lääkäri ja minä sitten siinä yritettiin pitää pokkaa ja selittää miehelle että jos koko 27 raskausviikon aikana minulla ei ole kertaakaan ollut mitään vaivaa (esim. oksentelua, pahoinvointia, särkyjä, supistuksia yms. mitä yleensä on) niin jos/kun yhtenä päivänä on ollut liitoskipuja ja kerran närästystä niin ei niitä oikein vaivoiksi pysty laskemaan ;)

Jo-hanna: minulla on kanssa uudelleen nukahtamisvaikeuksia eli illalla nukahdan loistavasti, mutta sitten yleensä klo 3.30 herään vessahätään ja sen jälkeen menee useampi tunti että saa unen päästä kiinni kun vauva mekastaa masussa.

Marika75: mulla on joka kerta otettu ennen neuvolalääkäriä nuo kokeet eli hemoglobiinit, verenpaineet yms. eli jos neuvolalääkäri on ollut 13.30 niin paikalle on pitänyt mennä 13.20 ja neuvolatäti on sitä ennen ottanut testit. Aika erikoista toimintaa sun tapauksessa! Ja perhevalmennukset on kaikki tässä kuussa eli 1 krt parisuhteesta, 2 krt synnytysvalmennus, 3 krt imetys, 4 krt vauvanhoito ja 5 krt fysioterapeutin käynti. Ja silloin kysäisin neuvolatädiltä että jos käytäisiin ne myöhemmin kun nyt tammikuussa, niin totesi vaan että kyllä kaikki huhtikuiset ovat jo tässä valmennuksessa mukana. Vauva on kuitenkin jo niin iso että selviää jos syntyy ja on hyvä olla jotain tietoa, jos niin jostain syystä kävisi.

anuu:joo, en sillä tarkoittanut että 3700-3800g mikään iso vauva olisi vaan että sillä että kuitenkin keskiarvon yläpuolella siksi kommenttini, että iso tyttö. Ja kun meillä on tosiaan saanut tämä alkunsa ovulaation induktion avulla niin tiedetään päivän tarkkuudella hedelmöittyminen. On niin hassua että sen päivän perusteella LA olisi oikeasti 25.4. ja sitä aikaisemmin siirrettiin jo 23.4. koon perusteella vaikka ei voi pitää paikkaansa, koska 2.8. munarakkula ei ollut vielä tyhjentynyt vaan oli 22mm ja nyt sitten koon mukaan LA olisi jo 16.4.
 
Mahtavia nuo teidän unijutut, täällä olen kyyneleet silmissä nauranut :LOL: Kumma juttu tosiaan, miksi exät tulee uniin, en ole siis sen suhteen mikään kummajainen. Meidän erosta on liki kymmenen vuotta, ja viimeksi ollaan nähty joskus kuusi vuotta sitten, mutta silti tyyppi on välillä unissa. Ihme, kun mies pysyi pois unista, kun kuulin häneltä itseltään tekstiviestillä muutama viikko sitten, että hänestä on tulossa isä. Ihanan iloinen asia!

Anuuu, täällä on myös eräs, joka ei ole tehnyt mitään hankintoja vauvan eteen, enkä nyt näin kotilevossa pystykään, jos en pistä postimyyntilinjoja kuumiksi. Vaunut ja kaukalot on hankimatta, ja ekoiksi vaatteiksi odotan äippäpakkausta saapuvaksi. Ettäs silleen täällä...
 
mä sain sentään järjestettyä nuo vauvan vaatteet, tosin ladoin kaikki vielä vanhaan äp-laatikkoon odottamaan hyllyyn pääsyä. tai sitä ennen tietty pesua. kauhea määrä meillä bodeja kokoa 56-62 :LOL: toisaalta hyvä, niitä nyt voi joutua vaihtamaan koko ajan jos pulauttelee paljon tai vaippa falskaa :D

siskon kanssa meinattiin oikein pistää elämä risaiseksi ja lähteä Tullintorille kahville :LOL: eli oikein kolmen, neljän kilsan päähän ;)

ja sunnuntaina saadaan meille tänne lastenhoito/toimisto/leikkihuoneeseen lainaan se sänky. meille ei tule hoitotasoa sitten ollenkaan, laitetaan sängylle suojausta ja siinä hoidetaan. vieressä on hylly, missä on hoitotarpeet ja ostin sellaisen kenkätelineen, kankaisen, jonka kiinnitän sängyn viereen. siihen mahtuu hurjasti vaatetaa ja kestovaippaa ja on niin hyvällä korkeudella että Minea voi auttaa äitiä.

niin, meillä kävi sunnuntaina kaveri lastensa kanssa ja meidän tyttö oli tosiaan ihan rakastunut 2kk vauvaan. sitä piti yksin käydä ihastelemassa ja kuiskailemassa vieressä "vauva, vauva". koskea uskalsi vasta kun annettiin lupa, varovasti silitteli onnellinen hymy naamalla. saa kattoa miten hymy hyytyy kun oma pikkuveli ei lähdekään pois vaan on kotona 24/7.
 
Marika75- meilläkin on perhevalmennukset vasta maaliskuussa, eikä tarkkoja päiviä ole tiedossa, mutta kyllä neuvolassa sentään on mainittu niistä jo! Muuten noita neuvolakäyntejä on edelleen aika harvakseltaan, viimeksi kävin 3.1. ja nyt on lääkärikäynti edessä 30.1. (ennen sitä testit ja 10 min. sessio neuvolatädin kanssa niin kuin malttamattomallakin).

Unista- mä näin viime yönä unta, että rakas avomieheni on paholainen... siis ihan oikea punasilmäinen kunnon paholainen :D Heräsin aika kauheissa tunnelmissa kesken yötä, mutta ihan kiltiltä normaalimieheltähän tuo taas aamulla vaikutti!
 
vuotaraaputin mulle sanottiin et jos lapsi pelkää niin voi pitää sylissä mahan päällä samaan aikaan ku kuunnellaan. (meillei kyllä onneks pelkää ku selitetään aina että pian laitteesta kuuluu pum pum pum.. muutenki poikaa kiinnostaa neuvolassa eniten ne ihanat lelut mitä siellä on)

Marika mä ainaki lasken neuvolakäynniksi sen lääkärinkin. Viimeksi olin normaali neuvolassa joulukuun alussa, tän kuun alussa oli lääkärineuvola ja seuraava normineuvola on taas helmikuun alussa. Ne käynnit tihenee rv 30 jälkeen ja tarpeen mukaan jo ennemmin. Eli jos on verenpainessa tms ongelmia niin voidaan pyytää useammin käymään. Ja siitä hempan mittauksesta niin ei kaikki terkat mittaa ellet pyydä tai valita väsymystä. Mullei viimeks mitattu ku sanoin et jaksan taas joten oletan et on noussut joulukuisesta (sillon oli 103).
Tässä vielä suuntaa-antava neuvola-aikataulu:
http://www.tekay.fi/raskauskalenteri/sikio/neuvola/aikataulu.html
 
Jo-hanna mulla kans univaikeuksia, valitinki siitä vissiin eilen et ku ei saa asentoa jne.

Ja vielä lisäys Marikalle - kyllä minäkin aina käyn eka nopeeta terkalla ennen lääkäriä. Terkka mittaa verenpaineet sun muut ja lääkärille vaan sit juostaan ja se onki sit oikee liukuhihnatoimintaa. Viimeksi oli suurinpiirtein heittääs mua pihalle jo ennen ku sain ees alushousuja jalkaan.
 
Moikka!
Oli pakko tulla hehkuttamaan tänne. Sain tänään postista äippärahapäätöksen ja olin kerrankin positiivisesti yllättynyt kelaan! Mä saan rahaa paljon enemmän mitä olin kuvitellut! en muistanutkaan, että painoin vuonna 2006 töitä ihan hulluna, mulla oli 2 työpaikkaa yhtäaikaa.. Näköjään kannatti =))
Toki summa tuntuu nyt vielä isommalta kun syyskuusta asti ollu osa-aikaisena ja nyt alkuvuosi menee liitonpäivärahoilla.

Ainut mikä hiukan ihmetytti on se että vero on anyway vähintään 20% on päiväraha sitten mikä tahansa. Miettii, et ne joilla äippäraha jo valmiiksi tosi pieni ja sit vielä sakotetaan verotuksessa ni ei ole häävi =((

Nyt aloitan siivouspuuhat, vihdoin!!

Minä + Voice 30+2
 
angel08 mun muistaakseni sain kyllä vanhempainpäivärahalle muutosverokortin, ainaki kotihoidontuki tuli nyt muutoskortilla niin et meni veroa vaan 5% (asuntolaina pienentää roimasti). Kannattaa soittaa saman tien verotoimistoon, kyllä ne siellä tietää - paremmin ku Kelassa. Mä ainaki soitan muutoskortin taas ja olen siinä uskossa että tulen saamaan eri prosentilla kortin tällekin vuodelle.
 
Heissan kaikki!

Pikkasen on vissiin kulunut aikaa viime kirjoittelusta, kun en sitten millään meinannut muistaa edes käyttäjätunnustani. Varmaan kakskytä kertaa piti kokeilla ennen kuin välähti mikä se on :ashamed: Anyway, hyvin menee, ei mitään vaivoja, pikkuinen liikkuu, tosin taitaa olla aika rauhallinen kaveri verrattuna teidän muiden kirjoituksiin.

Neuvolakäynneistä joku kysyi.. Itse kävin viime viikon torstaina toisen kerran neuvolalääkärillä ja myös täällä käytäntö että ensin käydään neuvolatätin luona, joka sitten ottaa rutiinitestit, eli sokerit, hb:n, verenpaineet, painon yms. ja sitten lääkärille. Nyt neuvolatäti sanoi että aletaan käymään useammin neuvolassa eli noin kahden viikon välein, vaikkei siis mitään vaivoja olekaan. Kyllä se hempankin mittaa joka kerta automaattisesti (tällä hetkellä 140). Synnytysvalmennus meillä järjestetään LKS:ssä, kun asun pienellä paikkakunnalla niin ei järjestetä erikseen täällä. Eikä tuo LKS:n synnytysvalmennuskaan kestä kuin sen pari tuntia, sit erikseen saa käydä tutustumassa synnytyssalissa. Perhevalmennusta ei täällä sen kummemmin ymmärtääkseni järjestetä, neuvolatäti sanoi että pidetään vain vastaavasti pidempi (1 h) neuvolakäynti, jossa asioita käydään läpi. Siinäpä ne valmennukset.

Sitä minä tulin teiltä oikeastaan kysymään että onko kukaan käynyy Haaparannassa Barnens Husissa, joka on siinä Ikean vieressä? Onko siellä hintataso halvempi kuin suomessa? Oon vähän ajatellut ostaa Emmaljungan Ceroxit. Onko kellään niistä kokemuksia? Vaatteitakin pitäisi ruveta jo hankkimaan. Meinaa vaan paniikki iskeä kun ei ensikertalaisena oikein ole tietoa mitä kaikkea pitäisi hommata ja kun niitä vaatteita pitäisi älytä ostaa kerralla enemmän kaupunkiin kun kerran lähtee. Pienemmällä paikkakunnalla kun asuu, niin ei täällä ne lastenvaatevalikoimat ole niin päätä huimaavat. Hinta sen sijaan huimaa. Sen vuoksi keskitän ostokset Rovaniemelle, Kuusamoon tai Ouluun, mutta kun ei ko. paikoissakaan kehtaa jatkuvasti ravata.

Sofku, sinä ainakin olit Rovaniemeltä. Mikä siellä on hyvä lastenvaateliike? Lastentarvikkeesta olen käynyt vaunuja katselemassa. Kuinkahan kilpailukykyiset hinnat Roin Lastentarvikkeella on verrattuna esim. Oulun Lastentarvikkeeseen? Osaako kukaan vastata?

Myttö ja pieni 28+6
 
neuvola kuulumisia:

Painoa tullut 714g/viikko... hups :ashamed:
verenpaine 133/89
vauvan syke 136
Siinä ne taisi sitten ollakin, hemppaa ei tälläkertaa katsottu.
Neuvolantäti oli näköjään laittanut tohon että raivotarjonta, itse tosin olen vähän erimieltä, mut ei sillä tässä vaiheessa kait vielä väliä.
Ensiviikon torstaina olis neuvolalääkäri. Kontrollikäynti ihan noiden supisteluiden takia ja että kirjoittaa sitten saikun äippäloman alkuun asti, nyt kun se on vaan 3.2 asti.
Niin ja sokerirasutuksen arvot sain tietää (silloin kun soitin niistä niin sanoi vaan että olivat ok) 4,4 6,3 ja 6,1 Aikapaljon taitaa olla niissä raja arvoissa eroja paikkakunnittain, kun kysyin et mitkä ne olis ollut niin kuulemma 5,5 10 ja 8,jotain. Ja muistelisin että täällä ainakin joillain oli ne arvot pienenpiäkin ja silti olette dietille joutuneet!!

Meillä nuo perhevalmennukset on jo loppusuoralla. Eipä niitä kyllä ollutkaan kuin neljä kertaa (nyt torstaina viimeinen) ja sit ens kuussa on K-HKS:sa käynti. Siellä käydään sit synnytystä, kivunlievitystä jne. läpi.

Mä tänään postilaatikolla jo hihkuin kun näin kelan kirjekuoren, mut se olikin miehelle :| Odotan niin kuuta nousevaa sitä äippäpakkaus päätöstä... tahtoo jo sen paketin =)

Joanna ja tiltiäinen 29+4
 
univaikeuksia täälläkin. asento ei ikinä hyvä tai sitten vaan tuijottelen muuten vaan seiniä aamuyöhön. esikoista odottaessa terkkari suositteli kamomillateetä iltaisin, ja se auttoi tosi hyvin! että ei siitä haittaakaan ole, jos haluatte testata.
 
Neuvola kuulumisia täältäkin!
Painoa oli tullut 500g/viikko eli ihan kohtalaisesti. Turvotuksesta kyseli ja sanoin että joskus illalla tuntuu turvotusta olevan.
Verta taas jouduin luovuttamaan yhden pullollisen kun siihen ryhmään kuulun. Ei se täti sitä taaskaan saanut kun verisuonet pakeni paikalta. No labrassa ne sen homman sitten hoiti :D
Lääkärikin teki tukimuksensa. Kaikki alapäässä oli ok. Eli ei noilla mun supistuksilla ole ollut vaikutusta vielä ainakaan. Sanoin noista kivuista joita kävelessä tuntuu sanoi ettei kuulosta vaaralliselta. Inhottavia ovat ainakin siitäkin eestä..
Sokerirasitukseen sain Maanantaiksi ajan. kuulun siihen riskiryhmään niin siksi tutkiivat. Vaikka noissa edellisisä raskauksissa sokeriarvoit olleet ihan normaaleja. mut parempi vissiin katsoa kuin katua :D
Seuraava käynti neuvolaankin oli jo kahden viikon päästä. Nin tää aika menee nospeaan. voi voi..

Joku muukin oli valitellut nukkumisesta. Mullakin saattaa olla vaikeeta nukahtaa uudestaan jos yöllä herään. Parhampina yöinä joudun kaksi kertaa käymään vesassa vaikka yritän illla olla juomatta. No se on näitä raskauden etuoikeuksia ;)

Mukavaa Tiistaita kaikille
-Taika ja masukki 27+1-
 
HUH onneksi en oo ainut :D täällä nimittäin kans ollut exä unia. muistelen et aijemmissaki raskauksissa oli.yks yö näin myös sellasen unen että vuodin verta ja aamulla piti syynätä koko sänky ettei vaan verta löydy. tänään aloin pestä äippäpakkauksen vaatteita.kauheena ois tekemistä ja huomenna enään 10viikkoa laskettuun!!!! pitäs saada tosiaan 2vuotiaalle se isojen sänky ja opettaa se nukkuun siinä lasten huoneessa(nyt nukkuu meidän huoneessa pinnasängyssä) ison siskon kans.sit pitäs tyhjentää lipaston laatikot edellisen "vauvamme"vaatteista ja raivata niille tilaa johonki toiseen kaappiin.ja sitten vauvelin vaatteet lipaston laatikoihin.meillä on sellanen lipasto jonka päällä on tosi tilava hoitotaso. tota lakkiasiaa oon minäki miettiny.mut esikoinen ku synty joulukuussa niin pärjäs kyllä hyvin ku oli kypärälakki,sellanen aika ohut fleese vuorinen neulehattu ja puvun huppu päässä.nukku vaunussa sit siinä äitiyspakkauksen pussukassa ja lampaantalja oli myös alla lämmittämässä.ei ollu ikinä kylmissään. kehtaankohan edes kertoa.... ostin uudet emmaljungan yhdistelmävaunut(kovalla kopalla) :ashamed: ei oo edes mitään hyvää syytä tohon.... halutti vaan uudet vaunut vaikka edellisissäkään ei vikaa.edelliset on vuonna 2003 ostetut ja just samanlaiset,paitsi tietysti eri kuosilla ja olihan nuihin uusiin jotain uudistuksia tullut.nyt sit vaan täytyy yrittää nuo vanhemmat myydä ku talossa jo 4kärryt.2vaunut,satikat ja sisarusrattaat ku on ollut kaksi pientä yhtä aikaa ja kohta kolme :D mut onneks ja toivottavasti esikoinen jaksaa keväällä jo reippaasti kävellä tai pyöräillä.ainaki nyt kävelee pitkiäki matkoja ja pyöräily sujui viime kesänä hienosti. ihania ultrakuvia teillä! alampa ootteleen et mies tulee kaupasta ja pääsen koiran kans lenkille.
 
Mäkin noita pieniä hattuja juuri tänään kattelin.En kyllä saanut ostettua mitään.Muutenkaan en osaa yhtään ajatella millainen sää on huhtikuun alussa...Pientä toppapukua en ajatellu ostaa vaan mennä kanssa kerrospukeutumisella ja kevyt puvulla.Niin kuin moni muukin. ;) Tosin se kevytpukukin pitäisi ostaa.Mulla on vaiheessa kaikki,vauvan vaatteet katsomatta.Tarttis käydä läpi ja katsoa mitä oikeesti tarvitsisi.Äp en ottanut.

Kamimillateetä taidan kokeilla,univaikeuksia on täälläkin.Vessassa saa ravata pitkin yötä,ei muutama kerta riitä. :| ja sen jälkeen unta saa hakea.Siihen lisätään vielä miehen kuorsaaminen...Aamuyöstä kun saisi unta,ja on unessa,tuntuu että miehellä soi jo kello.Kuuden jälkeen.Tänä aamunakin nousin sit ylös 6.30 kun mies oli lähtenyt.Sainpa aamupalan syödä rauhassa. :whistle:

Tuima,Mullakin noi liitoskivut on joka päivästä elämää.Välillä parempi,välillä huonompi.Tukivyö on käytössä joka päivä.

Supistelut kanssa aiheuttaa päänvaivaa.Viikonloppuna jo soitin synnärille.Paljon lepoa,paljon lepoa sanoivat.Näytille jos siltä tuntuu.Toivotaan nyt ettei pahemmaksi mene!!


Vishy ja masuvauva 29+4
 
Tuima: kannattaa käydä tarkastuttamassa tilanne neuvolassa noiden harjoitussuppareiden kanssa. Vaikka useilla ne eivät tarkoita muuta tosiaan kuin noita harjoituksia, niin mulla ne oli avanneet paikkoja. Työkuviot mulla oli samat kuin sulla, ts. jaloillaan oloa 8-10 tuntia/pv. Jalat ja lonkat oli ainakin mulla töiden vuoksi todella kovilla. Mitään ei kannata ottaa varman päälle!

P.S. Itsekin mietin neuvolaan soittamista huomenna, sillä "IitaEemeli" on liikkunut mun mielestä todella vähän tänään. Tai olisko sitten väsynyt eilisestä, kun jumppaili hirmuisesti koko päivän!
 
Vishy, onko sun supistelut kivuliaita? Mulla nimittäin ei ole, mutta mahan pinkeyttä ei voi olla huomaamatta. Tämän päivän olen oikeastaan makoillut, mitä nyt autoin miekkosta ruoanlaitossa. Heti, kun olin ruokaa tehdessä jaloillaan, alkoi maha 'kovistella'. Ärsyttää!
 
Täällä väsyttää kovasti. Huomenna olis tän viikon ainoa vapaa päivä. Tilanne on töissä hieman rauhoittunu, välillä jopa ehtii syömään.. Tuntuu että selviän työpäivistä kohtuullisesti, mutta työmatkat tuottaa ongelmia. Joudun siis pyöräillä/kävellä töihin joka päivä. Mahaan sattuu sit tosi lujaa kun oon sen kolme kilometriä selvittäny konstilla jos toisella.. Välillä on tosi kivuliaitakin supistuksia, saa nähdä mitä ens viikolla neuvolalääkärissä sanotaan. Ja tuota mahan kovettumista (ilman kovia kipuja) esiintyy myöskin sopimattoman tiuhaan tahtiin.

sh07 rv 26+5
Alkaa olla kaikki hommattuna pienokaiselle..
 
Älä hyvä sh07 riskeeraa mitään. Tuo sun huhkiminen työmatkalla ja töissä voi yllättäen saada hallaa aikaiseksi, vaikka itsestä tuntuu, että kyllä jaksaa jotenkuten kivuista huolimatta. Mullahan oli taustalla viikko saikkua, jonka jälkeen menin hakemaan neuvolalääkäriltä lisää, juuri työssä jaksamattomuuden vuoksi. Lääkäripä laittoi mut suoraan liikuntakieltoon, sillä supparit, töissä ja lenkkeillessä kivuliaat, muutoin harjoitussupparit, olivat avanneet paikkoja himpusti liikaa...
 
sh07 kyllä minäkin sivusta seuranneena ja sinun työ kuvioita tässä palstalla lukeneena sanoisin et nyt asiat tärkeysjärjestykseen!!!! kuulostaa vaaralliselta sinun rehkimisesi! et varmaan ymmärrä miten tyhmää on ottaa se riski että lapsi syntyy keskosena ja asuu ekat kuukaudet sairaalassa keskoskaapissa ties missä letkuissa kun sinä olet kotona ja ravaat päivisin sinne sairaalaan vauvaa katsomaan...... anteeksi karu teksti mutta sitähän se on jos muksu syntyy ennenaikaisesti. ja ku eiks ne sulle ollu neuvolassaki jo sanonu että haluatko keskosen ja tarjonneet sairaslomaa..
 
Heipsan!

Kiva että on "taustailijoistakin" kuulunut! Ehkä tässä loppua kohden alkaa keskustelut lisääntymään kun vertaa esim. tammi-ja helmikuisten pinoja. Ajatelkaa, että yksi maaliskuisistakin eli BiaBia on jo laitoksella, kun on vedet mennyt. Kirjoitti just, että onneksi oli tarvikkeissa suht ajoissa liikkeellä.
Itsellä on myös alkanut synnytys ja sen jälkeinen elämä kokoajan enemmän mietityttämään. Kuuluun myös niihin innokkaihin, jotka ovat pesseet jo kaikki vauvanvaatteet (paitsi äitiyspakkaus ei ole vielä tullut), harsot, liinavaattet ym. Vaunut on ostettu ja turvakaukalo+jalusta tilattu. Pinniksen olen kans laittanut valmiiksi, sekä vauvan lipaston/hoitopöydän. Oon ihan tyytyväinen, että oon suurimman osan tehnyt kun olo on tän masun kanssa aika tukala ja supistelee pienikin liikunta tai kumartelu. En halunnut jättää esim. ostoksilla kiertelyä ihan loppuun. Itselle oon hankkinut myös imetysliivit ja muutamia imetyspaitoja sekä toppeja.
Jotenkin mulla on semmoinen kutina, että vauva saattaisi tulla jo maaliskuun puolella. Oikea la on 11.4 mutta ultrassa vauvan koon mukaan olisi 3.4. Toinen siskoni synnytti syksyllä rv35 ja toinen rv42 että vaikea sanoa :D

Tilsu ja poju 28+4 sekä masukuva:

http://www.aijaa.com/v.php?i=1488951.jpg
 
Myttö täällä Rovaniemellä kannattaa vaatteita käydä vaan kahtomassa ihan H&M:llä, lindexillä, kapphalissa jne.. Ne on nyt ainakin minun mielestä ne parhaat paikat.. Onhan tuolla revontulessa nyt pelkkä lastenvaateliikekin Polarn O Pyret ( tai joku sellainen ) ja nicky & nelly kalotinlinnassa, mutta hinnat ovat kyllä sen mukaisia niissä kun kerta ovat vain ja ainoastaan lastenvaatekauppoja.. . Sittenhän tuossa hiukan keskustan "ulkopuolella" on se Lastentarvikeliike, jossa on vaunuja jne.. Siellä en ole itse asioinnut ollenkaan, koska vaunut ostin netistä, kaukalon käytettynä jne... Mutta kuuleman Haaparannassa on lastentarvikeliike Jala, josta yksi tuttu oli ostanut Emmaljungan vaunut ja säästänyt n.150 ? kun ne sieltä oli ostanut, tästä aikaa n. vuosi.. Sitten myös jutut kertoo että Kemin Lastentarvikeliike olisi halvempi kuin Rovaniemen tai Oulun, johtuen juuri Haaparannan kilpailusta, en sitten itse tiedä onko totta vai ei... Sitten tänään yllätyin todella positiivisesti kun pitkästä aikaa kävin Prismassa niin siellä oli tosi laaja lastentarvike "osasto", siis myynnissä oli ihan vaunuista lähtien kaikkea mahdollista... Cittarissakin oli jotain, mutta Prismassa todella paljon laajempi ja mielenkiintoisempi.. Kannattaa käydä kahtomassa sieltäkin siis...

Mutta omaan napaan ei kuulu sen ihmeempiä kuin ennenkään.. Maha vaan mennyt hiukan sekaisin tuon Guaremin takia, mutta kuuleman senkin pitäisi helpottua kun elimistö tottuu.. Eilen otin vasta ensimmäisen kerran sitä... Noh, nyt lukeen lehteä, ostin tänään Odotus & Vauva lehden kaupasta ajankuluksi..
 
Ei oo tullu täälläkään kirjoiteltua, vaikka kotona olen suurimmaksi osaksi. En kestänyt siis enää tarjoilutyötä ja jäin omalle lomalle. Painoa on tullut huolestuttavasti. Melkein 10 kg!!!! on niin surkeet ilmatkin, etten ole ulos yksin uskaltanut. Vaunut, sänky ja hoitopöytä on hankittu. Sänky laatikossa odottamassa laiskaa miestäni.. :kieh: Tekis jo niin mieli laittaa kaikki valmiiksi. Vaatteita en ole vielä pessyt ja Kelan paprutkin sain vasta viime viikolla postiin. Kauanko teillä on mennyt pakkauksen saapumisessa?
Ruoka maistuu ja Tupla-himo on kova. Toisaalta tuntuu, etten syö enempää kuin normaalisti, mutta mistä paino sitten tulee?!
Meidän vesseli on melko aktiivinen. Joskus ihan toivon, että se rauhoittuisi kun ei saa syötyä tai istuttua.
Oliko täällä paljon oululaisia? Kysyisin vaan, että oletteko löytäneet mitään mammajumppia? En löytänyt kuin mammajoogan teknopalatsista.

Joko kaikilla on nimet mietittynä ja vaatteet pestynä? =)

Haikara ja virkeä vesseli 29+3
 
Huomenta.

Tässä pian lähdössä sinne pelkopolille.. vähän jännittää että pitääkös se kätilä mua ihan idioottina .. :ashamed:
palaan siihen sitten myähemmin kun tulen kertomaan teille miten meni.

joku kysyi että onko kaikki valmiina..

aika lailla on.
puhdistusainetta pitää vielä ostaa napaan ja topseja.
novalania on monta purkkia.. esikoinen kakkasi joka huokauksella niin sillä oli takapuoli punaisena ekan 1,5kk
siihen muuten auttoi parhaiten (jos iho ei ole rikki) ihan natusanin talkki.

tänään saan tilaamani fuzzi taskut :wave:
otin esikoisellekin 3 kun se alkaa olla viimein aika hyvä potta hommissa..
ja pitkään aikaan en ole käyttänyt sillä kestoja kun ne entiset on jääneet pieniksi..

vauvan liikkeet näkyy ihan kylkiluiden alla :eek:

Suppis ja Ilta 30+5
 
Huomenta huhtimammaraiset !!! :wave:

Mä olen jäänyt vallan taustalle. Muistaako kukaan enää..

Täällä voidaan paksusti. Tänään olis se toinen lääkärineuvolakäynti.
Pikkasen myöhässä, vkoja on jo 28+2.
Täällä tuntuu tuo neuvola lääkäri olevan tosi kiireinen.
Aikaa katsottiin varmaan kymmenen minuuttia kalenterit kädessä.
Mutta ei kai tuolla nyt niin väliä onko se justiinsa viikolleen.
En muista edes mitä siellä nyt tehtiinkään.
Viissiin hän nyt kokeilee mitenpäin tämä Nöpönen tuolla masussani
lymyilee. Pieni oletus olis kyllä että eilen olis kääntynyt pää alaspäin.
Illalla ainakin hikkaili alhaalla =)

Mä kävin tossa viikko sitten sokerirasituskokeissa ja ne meni hyvin.
Hivenen olen siitä stressiä repinyt. Koko raskausajan olen tätä etappia odottanu kun kuuta nousevaa.

Itse koe oli yli peloiteltu.
Ensin otettiin paastoarvo
(12h ilman syömistä ja juomista)
yksi putkilo verta

Sitten join heti paastoarvon oton jälkeen pikku pullon sitä nestettä.
1h siitä juomasta otettiin verta ja 2h päästä viimeinen veri näyte.
HUOM. Se neste ei ollut niin pahaa kuin olin villeissä kuvitelmissani sen aistinut.
Eniten pelkäsin että mä oksennan sen ulos.
Tässä raskaudessa en siedä teen ja hunajan hajua. Ja olin tottakai ihan varma et se haisee ja maistuu vähintäänkin yhtä pahalle ja imelälle kuin hunaja. Pah, se oli ihan juotavaa.
Eli te joilla koe on edessä- Älkää peljätkö!
Se oli kuin kolalla maustettua huonoa limsaa hiilihappoineen päivineen.

Miksi olin kokeessa?

Raskausdiabeteksen riskitekijöitä, jotka edellyttävät sokerirasitusta:
1. Ylipainoinen synnyttäjä (BMI > 25)
2. Sokeria aamuvirtsassa
3. Aikaisempi >4500g lapsi
4. >39v synnyttäjä
5. Iso (>95%) lapsi tulossa
6. Diabetes aikaisemmassa raskaudessa

Mulla oli noista riskitekijöistä 1. ja 3.
Eli tuota ylimäärästä painoa sekä nuorimmainen lapsi oli yli 4500g (54cm/4660g)

Suluissa sallitut:

paasto 4.4 (5.3)

1h arvo 6.9 (10)

2h arvo 6.9 (8)


Voin kertoo, että olen ensimmäistä kertaa täysin huojentunut ja onnellinen tästä odotusajasta.

Ollaan hommattu Nöpöselle auton turvakaulalo.
Päädyttiin sellaiseen malliin sopii meidän vaunuihin.
On sit helppo lähtee mamman shoppailee.
Sitten hurahdin ostamaan sellaisen kantoliina systeemin mikä
sopii turvakaukaloon pussiksi.
Laittamalla vauvan siinnä pussissa kaukaloon,
saa perillä nukkuvan vauvan nostettua kaukalosta suoraan syliin
siinä samassa kantoliinassa. Kun remmi tulee olan yli.
Vaikeasti selitetty mut kätevän oloinen systeemi.
Ei tarvii sit kotonakaan herätellä riisumalla kun saa pussin auki nätisti ja omaan sänkyyn.
Samalla hurahdin ostamaan peittoa ja kapaloa.
Pinnasänky ja hoitopöytä ostettiin kans jo uusiksi.
Edelliset ehti palvella jo neljää lasta ja kävi läpi useamman muuton.
Nyt sain haluamani kokopuiset, antiikkipetsatut pinniksen ja hoitiksen.
Vielä tarttee pientä.. kuten rintakumia, tuttipullon, tutin.
Vaatetta olen ostellut jo siinä määrin ettei mahdu hoitopöydän laatikoihin 56 ja 62 samaan aikaan. Hupsis!
Vaatteita en ole vielä pessyt. Sen homman aloitan,kun vkoja on 30.

Perinteinen sairaalakassin pakkaus on määrä tapahtua vkolla 32.
Perinteet kunniaan =)

Hoplaa.. aika rientää. Täytyy tästä häippästä jotta ehdin viedä esikoululaisen. Sitten neuvolaan..

Moikka moi kaikille !!!

Nöpönen 28+2

PS. Onko kukaan ostanut Ainun uutta rintapumppua.
Mulla on olemassa se vanhempi malli. Nyt katselin että olis tullu uusi malli.
Haluaisin kovasti tietää että onko se yhtään hiljaisempi kuin edeltäjänsä?
Hassu kysymys ehkä. Mutta mua raivostutti se että jos pumppasin maitoa niin en kuullut tvtä enkä sen paremmin mitään muutakaan mitä puhutaan.
Sitä oltiin sit sananmukaisesti lypsällä! :LOL:
Sillon ei mitään muuta voinut tehdä. Tarttisko? No tarttis!
Jos illallakin on aikaa hetken olla omassa rauhassa niin mieluummin mä katselen tvtä tai kuuntelen edes jotain muuta "fiuuuu fiuuu fiuuuu"..
Että näin. Jos joku on tuon uuden ostanut niin nyt vertailuun!!!
 
huomenta |O

takana huonosti nukuttu yö! Missään asennossa ei ollut hyvä olla ja sit aamuöystä alkoi lonkkia särkemään, sellaista ei ennen ole ollutkaan :kieh:

Suppikselle tsemppiä pelkopolille. Ei ne sua idioottina pidä :hug:
Haikara Mä laitoin hakemuksen postiin 7.1 ja vielä ei ole mitään kuulunut.. siis pakkauksen tiimoilta. Sais kyllä jo tulla jotain tietoa!! Kuinkas nopeati tosiaan teille joillekin jotka olette jo saaneet niin pakkaus tuli? Tietäin vähän missä vaiheessa alkaa perään kyseleen jos mitään ei kuulu!!

Vuotaraaputin joko muuten sait sen päiväraha päätöksen? Mä tässä mietin kun ne sieltä sairaskassasta sanoi et laittavat kopion siitä hakemuksesta kelaan just sen pakkauksen ja lapsilisän takia. Niin mihinköhän kelaan ne sen on laittanut? Tähän meidän oman kunnan vai helsingin?? Tarvitsis varmaan kyllä soittaa sinne s.kassaan ja kysyä sitäkin et ilmoittaako ne sieltä suoraan palkkikseen sen mun äippärahan määrän vai tarviiko mun ilmoittaa se sitten itse? Mä kun saan sen 3kk palkkaa vielä töistä äippäloman alettua.

onkohan masussa kaikki hyvin kun yhtään liikettä en yön enkä nyt aamun aikana ole vielä tuntenut?? Onko teillä muilla outoja pelkoja?? Mua en synnytys pelota yhtään mut kaikki se mikä voi vielä ennen sitä mennä pieleen niin pelottaa!!!! Mä olen keksinyt varmaan sata asiaa mitkä vois mennä pieleen ja viedä tän vauvan meiltä pois :( Mä tiedän et on hulluu ja tyhmää ajatellakaan mitään sellaista mut minkäs pääkopalleen tekee kun mielikuvitus alkaa laukkaamaan!!!!

joanna ja tiltiäinen 29+5
 

Yhteistyössä