* Hoidot KYS 2011 *

Anastacija Tsemppiä taktikointiin. Joka toinen päivä riittää varmasti, mutta jos jaksaa niin...

Kultaa Teillähän on hyvä hautomo meneillään. :)

on:
Meillä oli vähän kaiken kokoista rakkulaa. Suurin 10mm, neljä 9mm, yhdeksän 7mm ja sitten lauma pikkaraisia. Huomenna ryhdytään jo jarruttamaan ja keskiviikkona tuumaillaan lisää ultran merkeissä. Toivotaan ettei jarru jarruta nyt liikaa.
 
Nuppu kirjoitit samaan aikaan. Hyvä saalis sulla tulossa! Jännäilen täällä myös sun hoidon vaiheita. :)

Anastacija se on follikkelia stimuloiva hormooni. Koholla oleva arvo kertoo, että munasarjani ovat hiipuneet. Sen jo tosin tiesin, kun reilu vuosi sitten anti-muller-hormooni oli vain 0,3, kun alaraja on 1. Tulloin FSH-arvoni oli 9,6. Nyt se on vain noussut, eikä lääkäri välttämättä suostu enää hoitamaan omilla soluilla.
 
Nuppu: Hienosti sullakin rakkuloita. Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa putkeen! Mullakin ultra taas huomenna. Vähän jo jännittää, et minkälaiset suunnitelmat tekevät sit mun pään menoks.

Halle: :hug:
 
HalleB:Onko teille ehdotettu aikaisemmin lahjasukusoluja vai vasta nyt? Millaisia ajatuksia niiden käyttö herättää?

Kultaa ja Nuppu81:Tsemiä follikkelien kisakunnon saavuttamiseksi!

Omat kuulumiset: Nyt siis dpo5? Punktio oli siis viime to ja pe siirto. Töissä olen ollut ihan täysillä, tänään tuntui iltapäivällä kohdussa ja munasarjoissa rasituksessa vähän aristavalta, vähän kuin menkkakivut muttei kuitenkaan. Muuten ei mitään. Veritestiin pitää mennä 14.12. eli silloin olisi dpo 15. Kyllähän tuo mietityttää mitä tulee, ykkönen, tuplat vai yhtään mitään... Töissä niin kiirettä että ei kyllä hirveästi ennätä ajatellakaan.
 
Anastacija toki ollaan paljonkin tuumailtu. Tiistaina mennään juttelemaan lääkärin kanssa jatkosta. Mies olisi jo lahjamunasolujen kannalla ja mä olen vielä kahden vaiheilla tehtäskö vielä yksi hoito. Toivotaan, että o-plussa vielä tulee :)

Kultaa tuuhan kertoo sit ultrakuulumiset!

Tillis kyllä meille ehdotettiin niitä jo viidennen icsin jälkeen. Haluttiin vielä kuitenkin kokeilla omilla soluilla. Ainoo mikä siinä häiritsee on se hinta. Pitää tosissaan miettiä mistä kaivetaan sellaiset rahat.
Hyvä, että sulla niin paljon muuta tekemistä, että ajatukset pysyy muualla!
 
Anastacija Kiitos tsempistä. :)
Toivotaan että se ovis sieltä tulee. Voihan se toki tapahtua vaikka testi ei mitään näytäkään. Kai.

Halle Kiitos virtuaalituesta. Minäkin jännään että mihin suuntaan teidän hoitohommelit nyt kaartaa. Toivottavasti rahoitus järjestyy jos lahjasoluihin lähdette. Kallistahan tuo on. Hui.

Tillis kiitos myös tsempistä. Toivottavasti aristukset enteilee kiinnittymistä ja saadaan lisää plussia tähän pinoon. ;)

Kohtahan me voidaan perustaa uusi pino ja hypätä suoraan vuoteen 2013, kun 2012 jäi välistä. :D

Kultaan kuulumiset sain pikaisesti KYSin käytävältä, mutta tsemppiä tätäkin kautta. Nyt rutistetaan ja tehdään itsellemme joululahjat yhdessä tuumin. Eiks je? :p

on:
Ultra takana. Hyvältä näyttää, mutta koska jarru meinaa vaan jarrutella niin isonnettiin puregon annosta loppuajaksi. Tiistaina sitten punktioon. Apua. :whistle:
Meinaa ihan jännittää kun edellinen meni p*rsiilleen. Pregnyliä sitten kypsytykseen tupla-annos ja sain ne vaikka, apteekin saldo näytti yhtä. Jääkaapissa oli kuin olikin kaksi. Jee!
Hautomo jatkaa ja hautoo nyt sellaset munasolut että oksat pois.
 
Kiitokset Tillis, Halle ja Nuppu! Saas nähä kuin käy kisakunnon kanssa.

Me ollaankin Nupun kanssa pari kertaa törmäilty nyt tuolla ultrissa käydessä. Ihan kiva, kun nyt ei oo ollut tapaamisia taas hetkeen!

Niin on hoidot keskenään erilaisia. Viime hoidossa näkyi enemmän rakkuloita, kun tässä. Silti ei ollut mitään oireita lukuunottamatta paria päivää ennen punktiota alkanutta pientä paineentunnetta alavatsalla. Olemiseen ja liikkumiseen se ei vaikuttanut lainkaan. Nyt olen jo pari päivää varsinkin iltaisin todella tuntenut, että tuolla tapahtuu jotakin. Punktioon vielä tasan viikko, joten toivotaan, ettei kivut pahene kovin paljon.

Oireista huolimatta ultrassa näytti siltä, että osa rakkuloista on jäämässä minikokoisiksi. Tais olla 3 noin 10mm kokoista kummallakin puolella. Lääkemäärä nostettiin sitten hieman suuremmaksi (takaisin 150 annokseen, joka oli kolme ensimmäistä päivää) ja Orgalutran alkaa vasta huomenna.

Nyt jännittää, mutta jospa noista jotain saataisiin. Jos laatu ois nyt hyvä ja solut kypsiä, niin vähäisempi määrä ei tod. harmittais. Mietityttää, että riittääköhän tuokaan lääkemäärä... Mutta kun oon niin nuori ja hypeririski, niin näillä nyt mennään. Tuntuu vaan tosi pitkältä ajalta tasan viikko ilman yhtään kontrollia.
Ainakin hautomisaika on nyt pidempi kuin viimeksi. Silloin siis solut jäivät raaoiksi, vaikka koon puolesta muuta luultiin.

Jeij, sain kuin sainkin Pregnylin varattua itselleni! Viimeksi piti ostaa Ovitrelle, joka oli helppokäyttöinen (kynä), mutta kalliimpi.
 
Täällähän on tapahtumia! Tsemppiä Tillikselle, toivotaan parasta!

Me eletään ärsyttävää hoitojen välistä aikaa. Edellinen ICSI oli kesäkuun ekalla viikolla ja seuraava sit vasta maaliskuussa. Välissä pari PAS:n yritystä, joissa ei edes päästy siirtoon. Pitkä on odottavan aika. Pyysin KYS:ltä reseptejä seuraavaa hoitoa varten, mutta ne ei välttämättä lähetä niitä vielä, että ei vaan voitais hyötyä väärin perustein tän vuoden Kelan maksukaton täyttymisestä.
 
Ciram:En usko, että se on syynä että hyödynnetään Kelan maksukattoa väärin perustein vaan joku ihan muu. Pointtinahan on,ettei saisi hakea kerralla yli 3kk satsia. Noh, gonalit ja synarelat, ym.kestävät vaan niin vähän aikaa, että apteekissamme olivat sitä mieltä (itsekin tätä asiaa kysyneenä) että ihan hyvin lääkäri voisi sen määrätä. Olisi reilua että ne kirjoitettaisiin valmiiksi jos hoito ei ole onnistunut..Kyllä se on iso raha minkä siihen laittaa niin yhdenkin lääkkeen resepti olisi edes jotain.

Mielenkiinnosta selailin Amerikan ohjeita netistä alkionsiirron jälkeistä aikaa koskien. Olipa erilaista! Tässäpä niistä lista:
- kylvyt ja sauna kielletty viikon siirrosta
- ei sokeria alkion siirron jälkeen, suositellaan matalahiilihydraattista hoitoa (hyväkarppausta) muutenkin koko hoidon ajan. Uskovat, että verensokerin voimakkaat piikit vaikuttavat epäsuotuisasti kiinnittymiseen.
- ei raskaiden esineiden nosteluja tai ponnistamisia
- ei kurotteluja tai venyttelyä vatsan alueelle. Tässä oli esimerkkinä korkean hyllyn päälle kurottaminen
- ei silittämistä (!) En ymmärtänyt tätä kohtaa, mutta voisiko olla pitkään jaloillaan paikallaan seisominen..?
- vain kevyttä liikuntaa, vähän sitäkin.
- siirron jälkeen 1-2vrk vuodelevossa, vain vessakäynnit sallitaan

Täällä kun ajatellaan että ei voida mitenkään vaikutaa alkion kiinnittymiseen ja jakautumisiin, Atlantin toisella puolella on vähän toinen juttu. Pitäisi etsiä tutkimuksia aiheesta mutta nuo ovat ohjeita joita keräsin lapsettomuusklinikoiden sivuilta.

Itselläni ei ole kyllä mitään tuntemuksia, raskaiden esineiden nostokieltoa ja sokerikohtaa olen rikkonut päivittäin (Pantteripussia nytkin kulutan). Harmittaa. Hoidossa, josta esikoinen syntyi, minulla oli hyperi josta kyllä sai kaikenlaisia oireita närästyksestä turvotteluun ja mahanippailuihin, jo paljon ennen kuin alkio oletettavasti edes kiinnittyi. Tällainen oireettomuus ei kyllä anna paljoa toivoakaan...
Aamuyönä alkoi taas hikoilu, mikä on siis joka kuukausittainen riesa viikko ovulaatiosta. Keltarauhasen tepposia olettaen. No nyt kun aamulla päiviä laskin, hikoilu alkoi siis taas viikko punktiosta = ovulaatiosta. Luulisi että jotain normikierrosta poikkeavaa olisi jos olisin raskaana...
 
Heissan! Negahan sieltä pärähti!!! Päätettiin ettei hoitoja jatketa, mut ei vielä irtisanouduttu hoitojonosta, jos mieli kuiteski muuttuu... Huhtikuulle menis kuiteski! Tsemppiä kaikille piinailijoille!!! <3 Me lähdetään jouluksi thaikkuihin ja ollaan rennosti! Käyn kuiteski aina vaklaamassa mitä tänne kuuluu... ;)
 
Nuppu: Tsemppiä punktioon!

Kultaa: Pidetään peukkuja, että rakkulat ehtii kypsyä ja kasvaa tarpeeksi. Keskiviikkonako sinulla on seuraava ultra?

Ciram: Älytöntä tuo reseptien pimittäminen... Ihan niin kuin näitä kuluja ei olisi muutenkin jo tarpeeksi, niin ei edes voi tuollaisessa asiassa poli joustaa. Kun ei se Kela tosiaan tällaiseen puutu eikä pysty puuttamaan.

Tillis: Kuulostaapa melkoisen tarkoilta nuo hoito-ohjeet muualla... Täällä kun ei tosiaan juurikaan haluta rajoittaa tekemistä ja menemistä. Liikunnan keventämisestä vaan mainitsevat. Tai ainakin minun piti kyllä ihan itse kysyä liikunnasta.

Tammuska:
Voi rähmä! Viettäkää tosiaan mukava lomareissu. Olette sen ansainneet!

Kaikille muutenkin tasapuolisesti tsemppiä omien projektiensa kanssa. :)

ON: Olen hieman hiljaiseloa pyrkinyt pitämään taas tämän vauvakuumeilun tiimoilta, että voisi keskittyä johonkin muuhunkin. Nyt ollaan kuitenkin jo siinä vaiheessa kiertoa, että huomenna kp 14 ja ultra-aika. Mahtavaa, että pääsee kuulemaan mitä tämän kierron suhteen tapahtuu. PAS:ia olisi siis tarkoitus tehdä omaan kiertoon, jos kaikki vaan on kunnossa ja saan työvuoroja järjesteltyä.

Minulla on vaan ollut nyt melkein koko alkukierron ajan alavatsalla epämääräisiä tuntemuksia. Vähän niinkuin jatkuvia ovulaatio-oireita. Ei mitään kovia kipuja, mutta ei ihan normaali alkukierto kuitenkaan. Toivottavasti nämä oireet on nyt olleet vain sattumaa, eikä kyse ole mistään ikävästä.
Noh, huomenna tietää taas enemmän.
 
Ciramilla tosi pitkä odotusaika kyllä!

Tammuskalle pahoitteluni!

Nuppu: Tsemppiä huomiselle!

Marjana: Ylihuomenna keskiviikkona on jo punktio! Viime keskiviikkona viimeks ultrattiin ja kyllä jännittää, kun viime tarkistuksesta tulee noin pitkä aika. Mut jospa siel ois kaikki kuten pitääkin. Ei auta kuin uskoa pieneen ihmeeseen tässä hoidossa. Jos vaikka punktiopäivämäärässä 12.12.12 ois ripaus mukana taikaa:saint:

Oireita ainakin on. Töiden tekoon jo vähän vaikuttaa, kun äkkinäiset liikkeet aiheuttaa kipua vatsalla. Se on vaan yritettävä tehdä kaikki hitaasti ja varovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kultaa, siihen 12.12.12 päivän taikaan minäkin uskon... Meille sovittiin PAS juuri tuolle päivälle.

Ultrassa näkyi tänään, että olin ovuloinut eilen tai jopa lauantaina. Limakalvo oli hyvä ja kaikki muutenkin ok, joten PAS sovittiin keskiviikolle. Hurjaa miten nopeasti. Ja hurjaa miten aikaisessa vaiheessa olin ovuloinut. Nyt on vasta kp 14 ja viimeksi sitä ovulaatiota odoteltiin vielä kp 19, eikä tapahtunut silloinkaan. nyt vaan toivomaan, että viimeinen alkio kestää sulatuksen ja saamme tästä ihanan joululahjan raskausuutisten muodossa!
 
Tsempit huomiselle Marjana, toivottavasti saatte huurunenän matkaan.

Kultaa: tsemppiä myös! Toivottavasti saatte hyvän saaliin.

Tammuskalle pahoittelut negasta mutta ihana lomaa. Thaikuissa passaakin rentoutua :heart:

Anastacija
Eikös siellä klinikalla ole joku sulku joulun aikaan, niinkuin kesälläkin..?

on:
Olin eilen vähän down, kun tuntui että oireet on hävinneet ja saalis karannut, mutta...
Punktio meni kuitenkin hyvin ja kivuttomasti ja yhdeksän solua on saalis. Nyt mä rukoilen ja toivon että hedelmöittymistä tapahtuu ja päästää siirtoon ja pakkaseenkin asti. Kädet kyynärpäitä myöten ristissä...
Ja kiitos kaikille tsempeistä, on tää aika hermostuttavaa hommaa. Huoh.
 
Nuppu JES! Oikein sopivan kokoinen saalis, jossa toivottavasti on laatu kohillaan! Toivotaan, että hyvin hedelmöittyyvät!

on: Tänään kävin lääkärissä ja hän oli sitä mieltä, että omilla munasoluilla hoitaminen oli nyt tässä. Mutta, ultrattiin ja siellä oli aika otollinen tilanne. Limakalvo oli 12,3mm ja johtofolli oli 17mm. Pistin äsken Pregnylin ja aamulla olis punktio! Käytetään nyt tämä jokeri ennen, kuin luovutetaan. Onnistuu jos on onnistuakseen. :) Laittoivat meidät nyt sitten lahjamunasolu-jonoon.
 
Nuppu: Hienosti on soluja tullut! Täällä kädet ristissä myös, että hedelmöittyvät. ODottelu on kamalaa!

Halle: No niin, sillä tavalla ne suunnitelmat muuttuu. Mahtavaa, että jollakin joskus joku asia eteneekin huimalla vauhdilla. Tsemppiä punktioon! Onko se edelleen pelkässä puudutuksessa?

ON: Hermot ei meinaa kestää odottaa huomiseen, että kestääkö se meidän alkio sulatuksen... En tajunnut edes kysyä mihin aikaan soitan labraan, että onko se alkio siirtokelpoinen. Mutta varmaan joskus päivällä sitten, kun siirto olisi iltapäivällä... Yritän olla toivomatta liikaa, ettei tulisi niin rajua tömähdys maan pinnalle, jos se alkio ei kestäkään. Kuinkahan sitä nukkuisi ensi yönä?
 
Marjanalle hirveesti tsemppiä huomiselle! Eikös sen saa jo aamulla tietää?

Nupullahan oli ihan mukava saalis. Toivotaan, että hedelmöittymistä ja jakaantumista taoahtuu!

Halle: Jospa tämä ylläri toisi sen toivotun yllärin :)
 
Me haettiin lähete TK-lääkäriltä viime joulukuussa. Olikohan maaliskuussa eka käynti. Seuraavaan kiertoon tehtiin aukkari ja aloitin Letrozolet tukemaan ovista. Tässä kierrossa oli ensimmäinen inssi, mutta sen ajoitus menikin ihan ketuilleen.
Minä oon ihan täältä Kuopiosta.

Muoks. Ja IVF-jonon pituudesta mulla ei ole yhtään tietoa, kun me ei vielä edes olla siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä