Helmivauvat 2010

Meillä poju on nyt alkanut heräileen hyväntuulisena; hihkuu ja nauraa mobilelle. Ihan alussa heräsi aina hyvin kärttyisänä ja kiukkuisena.

Sitten nykyisin tykkää vaipan vaihdosta, jolle ihan pienenä itkeskeli.



En tiedä tuosta meidän talvivauvasta, joka nukku tänäänkin 3 tunnin päiväunet helteestä huolimatta. :heart:

-mervi-elina ja poju 4 ½ kk
 
Meillä heräillään hyvällä tuulella. Saattaa pitkänkin aikaa olla hereillä vaunuissa ennen kuin antaa äänimerkkiä.

Myös aamuisin heräilee hymyilevänä ja touhottaa omiaan tovin. Äitiinsä kai tullut --> en kestä että minulle puhutaan heti aamusta, täytyy saada herätä kahvikupin kera rauhassa :LOL:

Meillä on hattu ongelma. Kaikki valuu silmille tai pyörii päässä ja siitäkös kiukku tulee. Onko teillä vaunuissa aina hattu???
 
Huomenta!
matami-mimmi sama hattu ongelma täällä. Vaunuissa hattu jos on törkeän tuulista tai viileää. Kyllähän tuo vaunujen kuomu ja harso kuomun edessä kai tuulelta hyvin suojaa, mut nyt pari päivää ollut meillä TOSI KOVA TUULI. Monesti kyllä se hattu kesken pois otetaan, kun hermo menee mieheltä, päätään kovasti pyörittelee ja pipot pyörii eri tahtiin..
 
[/b]tehilla, Laitan pojan yöunille yleensä noin klo 21 aikoihin. Nukkuu noin 6-7 asti, ennätys taitaa kerran olla jopa kahdeksaan. Päikkäreitä on nukkunut nyt vaan muutamia 30min-1h tunnin pätkiä päivän aikana, mikä selkeästi tuntuu liian vähältä, koska poika on kärttyinen. Vaikka heräsi 2h päikkäreiltäkin kovaan huutoon ja kesti 45 min ennen kuin kunnolla rauhoittui. Alkaa ahdistaa tämä nukuttaminen itseäkin, varsinkin kun ei nuku nyt vaunuissakaan!

Kunnon yöt jäi sitten kolmeen, nyt on palattu takaisin entiseen...eli heräillään usein yön aikana..pisin pätkä viime yönä 2h 45min, siitä sitten lyheni aamua kohti. Onneksi kuitenkin 7 asti aamulla sai unta. Alkaa vaan olla tosi neuvoton olo...teen kaiken illalla ihan samalla tavalla kuin silloin kun nukkui paremmin yöt, mutta silti tämä meni takaisin tällaiseksi..jalkoja poika nostelee yöllä sängyssä ja yrittää piereskellä. Cuplatonit, Disflatylit ja Rela-tipat kokeiltu eikä mikään auta... :/
 
Pojulla aina päässä kevyt hattu, on sitten pilviä tai hellettä. Pelkään kovasti korvatulehduksia, joten jos hattu jotenkin vaan auttaisi. Tuota kuvan valkoista lakkia olen nyt käyttänyt, kun äitiyspakkauksen pipo on liian pieni pojulle.

bebo, meillä yhä kaytössä disflatyyli ja idoformi. Siltikin poju piereskelee jatkuvasti. Nykyään ei enää niin kovasti itke pieruille. Mutta en osaa kuvitella pierujen määrää, jos ei olisi noita droppeja. :attn: :eek:

-mervi-elina ja poju 4 ½ kk

 
Huomenta!

Eilen oli 3 kk neuvola. Tassa tulokset :)

Paino 6410 g (3495)
Pituus 62 cm (50)
Paa 40.8 (36)

Seka aidilla puhjenneet tarykalvot :| Huuti meinaan sen verran tuo tytto noita rokotteita. Huh,huh! Kyllahan aidin sydanta vahan sarki, mutta lapsen parhaaksihan nuo ovat. Toivottavasti joskus nuokin rokotteet voi nauttia suun kautta. Illalla oli sitten aika itkuinen ja annoimme supon. Auttoi.

Paljon ei olla nyt nailla helteilla vaunuiltu, mutta eilen mentiin vaunuilla neuvolaan ja ei ollut hattua. Tuulta ei ollut ja lampo lahemmas 30 astetta. Aiti hikoili kivasti kun paastiin perille! Yleensa kylla pidetaan hattua kun ollaan ulkona, mutta vahan sama ongelma kuin matami-mimmilla.

Ennen ei ole myos tykannyt olla mahallaan, mutta nyt viihtyy niin kauan kun jaksaa pitaa ylakroppaa ja paata ylhaalla. Aivan pienena en nukuttanut vatsallaan, mutta nyt kylla olen jo aika kauan nukuttanut. Nukahtaa ja nukkuu niin paljon paremmin. Muuten ei tuttia huoli, mutta nukkumaan mennessa tykkaa sita imea. Sekin pysyy paremmin suussa, kun on vatsallaan. Tuo katkytkuoleman vaara kait on ihan tuonne 2 vuoteen asti jos oikein muistan. :( Saatan olla vaarassakin...

Kiitos mini77 vauvauinti kertomuksesta!!!!

Nautitaanhan helteista niin kauan kun niita piisaa!

Sarina ja Eva 3 kk ja 3pv
 
Meillä alkoi Disflatyl olla lopussa ja päätin kokeilla olla ilman ennenkuin ostan uuden pullon. Nyt neljäs päivä ilman tippoja menossa ja ei mitään oireita, ei siis osteta uutta pulloa. Pierua kyllä tulee ja kuran kanssa, vähän sitä "työstääkin", muttei tuskaisesti.

Saapa nähdä miten pienillä unilla tämä hellepäivä menee..
 
bebo:täällä myös tuuletettu noita pitkiä unia mut nyt 2 yötä heräillly vähän väliä et en sitten tiedä oliko ne meidän pitkät unet historiaa vai mikä on :headwall: mä en ole kovilla helteillä pitänyt mitään hattua vaan olen laittanut vähän harsoa korvien suojaksi,mittasin yks kerta vaunujen sisältä lämpötilan varjossa ja se lukema oli 26 astetta eli luulisi tarkenevan =)
 
Mä olen pitänyt poikaa vaunuissa nyt ilman lakkia. Trikoinen "lippalakki" on kyllä mukana, jos täytyy nostaa poika vaunuista syliin. Jotenkin musta tuntuu että pidän liian vähän vaatetta tai suojaa tällä vauvalla, mutta kun toinen on niin hikinen... Eilenkin oli tuolla pihalla sylissä bodyssa ja lakissa. Ja vaunuissa kantokopassa makailee lakanan päällä, peittona ei mitään, harso tai sitten tuollainen "plyysinen vauvapeitto. Ja ötökkäsuojaa pidän melkein koko ajan.
 
mini77 meillä aika samanlainen vaatetus ulkona. kysyin miehen vaimolta(3 lasta) tuosta lakkijutusta. niin sanoi että kyllä voi olla ilman lakkia vaunuissa jos ei tosiaan ole KOVA tuuli. Oli kai itsekin ensimmäisen kohdalla pitänyt aina ulkona lakkia.. laiskottaaaaa
 
Täällä alkaa nyt usko loppua ja äidin mieli alkaa olla aika surullinen. Poika on keksinyt tissiraivarit. Nyt parina iltana ja päivällä ennen nukkumaan menoa alkaa kamala huuto. Ei suostu ottaan tissiä, ei tuttia ja huutaa vaan eikä rauhotu ollenkaan. Heti kun laitat pitkälleen sängylle tai syliin niin huuto alkaa kovempana. Sitten kun saa pullosta hieman maitoa niin rauhottuu samantien nukkumaan vaikka olisikin pitkällään. En usko, että olisi mitään korvatulehdusta, kun kumminkin pystyy olemaan ns. pää alaspäin ja kestää heiluttamista(lentokoneleikkiä) ym. hytkytystä ilman itkuja.
Välillä sitten suostuu syömään tissistäkin ilman minkäänlaista kiukkua. Täytyy alkaa ostamaan sille korviketta valmiiksi, kun itsellä ei enää pumppaamalla maitoa tule niin kuin ennen. Eli täällä varmaan joudutaan siirtymään osa pullotteluun,kun muuten niin kiltistä ja ihanasta lapsesta tulee todella kiukkuinen.

Meillä nukutaan yöllä niin, että nukkumaan menee n.klo 22. Ensimmäisen kerran syötän aamuyöllä joskus 5-6 aikaan ja sitten seuraavan kerran joskus 8-9 aikaan, jolloinka yleensä vaihdetaan ekaa kertaa myös yön aikainen vaippa, kun tekee silloin aina isot kakat.

helteistä poika ei ole moksiskaan. Mäkin miettinyt, että onko liian vähän päällä, kun pojalla päällä on shortsit ja t-paita. Jos laittaa enemmän niin sitten tuntuu hikiseltä.

Maanantaina olisi sitten 3kk neuvola. Tarvii siellä varmaan keskustella syömisjutuista sitten...

Tulipa vielä yksi asia mieleen. Eilen kävi ystävä kylässä jolla hieman nuorempi tyttö. Mietittiin siinä sitten, että onkohan näin pienen silmän kehitykselle jotain haittaa, jos katselee televisiota. Kun kuulemma oli joku tutkimus, että taaperoikäisen silmälle saattaa olla haittaa. Meillä kun poitsu katselee televisiota aika usein.
 
Nuunuu tuosta telkkarista, mäkin muistelisin et telkku olis jollainlailla negatiivinen juttu ihan vauvalle??? Ja olen tuota pohtinut. Jokatapauksessa mä en haluais opettaa näin pienestä pitäen tv:n orjaksi (itse kun olen). Mutta mies katseluttaa telkkaria useesti, okei, on poika minunkin sylissa Emmerdalea katsellut.. , mutta siis en haluais. Ei sillä, oli tutkittua haittaa tai ei, mut kuitenkin. Meillä on iso tupa/sali jossa ruokailuosa samassa kuin olohuone. Siitä aion kuitenkin pitää kiinni että ruoka-aikaan tv on kiinni (yritetään :D ).
 
Meilläkin Disflatylin antoa vähennetty, nyt annettu ehkä kerran päivässä, kun alusta asti muuten annettu kolmesti. Parina iltana on mahakipuja ollut sen verran, että nukahtaminen on hankaloitunut, mutta pierut ulos saatuaan nukahtanut ihan hyvin. Kokeillaan nyt hetki näin, ja jos tilanne näyttää hyvältä, lopetetaan Disflatyl kokonaan.

Päästiin eilen kylään Manducan avulla, mutta oli kyllä hiki, kun pari kilometriä mennen tullen tyttöä siinä kantoi! Tyttö nukkui koko eilispäivänä taas päiväunia alle tunnin, ja senkin pätkissä. Hulluksi menee nää unet helteillä, ihan kiva, että kohta taas ilma viilenee.

Tyttö oli eilen kolme tuntia isovanhempien luona hoidossa, ja vähän pettynein mielin olin, kun tyttö haettiin, kun ei se tuttipullo kelvannutkaan isovanhempien juottamana. :ashamed: Olen huomenna menossa kaupungille näkemään kaveriani ja tyttö jää isän hoitoon, niin saa nähdä, suostuuko mieheltäkään juomaan pullosta. Vähän tuntuu ikävältä, kun ehti jo iloita siitä, että pullo kelpaa... Mutta kaikesta huolimatta oli ihana viettää muutama tunti miehen kanssa ihan kahdestaan. :heart:

Nyt kuuluu puuhamaton alta turhautuneita ääniä, joten säntään apuun. :D
 
Oi olipa ihanaa, poika sai sisällä nukuttua 1h 45hmin päikkäreitä! :) Ja kaveri kävi kylässä, että sai vähän juttuseuraa. Mies kun ei ehdi seuraavina päivinä paljoa kotona olla töiden ja muitten hommien takia. Kyllä sitä pienestäkin voi itsellä olo helpottaa! =)

Mietinkin juuri, että vaikken helteistä tykkää (eikä poikakaan), niin olisi omaa väsymystä varmasti paljon vaikeampi kestää pimeänä syksynä tai talvena. Että kyllä tämä valoisa aika virkistää kuitenkin! =)
 
Voimia kaikille joilla helteet vaikeuttaa nukkumista :hug:

Meillä helteet ovat tehneet sen, ettei nukuta enää kolmen tunnin päiväunia. Viime päivät menee tunnin tirsoilla, eli nukkuu noin tunnin ja on taas hereillä jonkin aikaa...sitten taas nukkuu tunnin ja on hereillä hetken..jne. Eli onneksi nukkuu kuitenkin. En tiedä mitä tekisin jos ei nukkuisi koko päivänä? Olen aika kitinäherkkä, tarkoitan että hermostun jos esikoinen esimerkiksi kitisee turhasta tms. :kieh: :saint:

ikuisuus Toivottavasti pullosta maistuu taas ensi kerralla :)

tv:stä Neiti seuraa silmä kovana lätkää, jos vain antaisi katsoa :) Mutta pyrin välttelemään sitä. Esikoinen oli miltei kolme vuotias kun ensimmäisen kerran viihtyi tv:n äärellä 10min. Joskus sitä jo toivoi, että oppisi nyt katsomaan lasten ohjelmia että saisi itse hengähtää B)
 
Huh, tyttö nukkui puuhamaton alla kokonaiset 15minuuttia. :D Ja nyt taas iloisena häärää lelujen kanssa ja kauhea pärinä kuuluu.

bebo oma aikuinen seura kyllä piristää aina kummasti, vaikka olis huonompiakin päiviä!

Tyttö katselee telkkarista lätkää mielellään, välillä tuntuu huonolta jättää tyttö sitteriin telkkaria tuijottelemaan, mutta kun meilläkin tämä alkutaival on ollut monelta osin aika raskas ja hankala, on välillä ihan kiva, että ehtii itsekin tehdä edes jotain. Eli olen antanut tytön välillä telkkaria katsella, jos siinä rauhassa viihtyy...

Ihan hyvä päivä kuitenkin, en viitsi lähteä tytön kanssa ulos, kun on niin kuuma, mutta mä olen istunut auringossa parvekkeella aamupäivän ja tyttö touhuillut puuhamaton kanssa sisällä. Vähän huono omatunto, kun ei ole tyttöä viihdyttämässä, mutta kun kerrankin viihtyy itsekseen niin nautin sitten itse auringosta.

Lakki meillä on päässä aina, jos ollaan pihalla niin, ettei tyttö ole vaunuissa suojassa, vaan joko sylissä tai Manducassa. Sellainen virkattu hellehattu käytössä, mukavan ilmava.

Nyt parvekkeelle vielä hetkeksi ennen kuin aurinko kääntyy kokonaan pois. B)
 
Tays:ssa meille annettiin ohje, että vauvaa saa nukkua vatsallaan, kun on sen 6 kuukautta. Mutta tätä kannattaa kysyä neuvolasta tarkemmin. Me saatiin tuollaiset ohjeet. :attn:

Meillä poju näyttää tykkäävän helteestä. Tänään nukkui ulkona terassilla klo 12.30-15.00. Minä taidan olla sellainen äiti, joka pukee liikaa. Tänään ulkovaatetuksena body, housut ja lakki. Yleensä laitan pojun vielä puolittain makuupussiin. Ei poju kyllä valita ja nukkuu hyvin, joten...? Meillä pojun lakissa on nauhat, joten pysyy päässä.

4 kuukauteen asti poju ei ollut milläänsäkään tv:sta tai radiosta. Nyt on sitten aina kääntymässä tv:n suuntaan, jos on päällä. Tosin illalla nukkumaan mennessä ei enää välitä tv:n äänistä. Tänään aamulla poju oli hetken miehen kanssa olkkarissa ja mies surfasi ohjelmia. Poju alkoi hihkua, kun tv kakkoselta tuli joku lastenohjelma. Itse katson aika vähän tv:ta, kun ei tässä ole niin aikaa seurata ohjelmia. Myös radio on alkanut kiinnostaa pojua. Katselee sen suuntaan ja yrittää nähdä, että kuka siellä puhuu. Radiota kuuntelen paljon!


-mervi-elina ja poju 4 ½ kk
 
Pikaiset neuvolakuulumiset: kolme rokotusta saatiin ja molemmista piikeistä tuli itku, joskin aika äkkiä meni ohi. Pitkä ja hoikka poika meillä on, pituutta 63 cm ja painoa 6,5 kg. Täti oli sitä mieltä että paino ei varmaan nouse reilummin, koska poika touhuaa niin paljon koko ajan. Ja niinpä tuo taitaa touhuta ja esim. jalat on koko ajan pystyssä. Kuulemma vasta lähempänä viittä kuukautta yleensä jalat löytyy, mutta tämä poika on ne jo hoksannut.

Ikää pojalla tänään 3 päivää vajaa 3 kk.
 
Mini77 tarkoittaako jalat on koko ajan pystyssä sitä että vauva pitää vatsalihakset ikäänkuin tiukkoina ja jalat koukussa mahan päällä?? Sillei täällä ollaan, ja pitkiä aikoja. Huvittaa että taitaa olla kohta 6pakki kunnossa :LOL: . Imettäessäkin jalat torollaan (ja monesti kämmenet tyylikkäästi polvilla ;) ) Onko mekin löydetty jalat??
 
Pähkämö
Hahaa! Selvisi se verkko Pampersin vaipoissa -mysteeri. Meillä oli siis Active Fit koko 3 vaippoja, joissa ei ollut verkkoa vaikka moni täällä sanoi, että heidän vaipoistaan sellainen löytyy. Vaippapaketin sisältä löytyi lappu, jossa kerrottiin, että tämä on kokeiluerä ja mahdollisesti tulevaisuudessa ko. vaipat muuttuvat tällaisiksi. Ja että palautetta voi käydä antamassa verkkosivuilla. Ja minä kun jo meinasin soittaa kiukkuisen palautepuhelun Pampersille... :LOL:

Onko muilla siitepölyallergiaa? Minulta löytyy koivuallergia, joka vaivaa tällä hetkellä tosi pahasti. Zyrtec tai Histec tabletteina on käytössä, mutta se pelkästään ei tosiaankaan riitä :/ Onko joku saanut lääkäriltä luvan käyttää imetyksen ohessa jotakin nenäsumutetta?
 
Pähkämö Mulla on käytössä Nasonex-nenäsumute ja tablettina loratadiini. Se on kuulemma nykysuosituksen mukaan turvallisin imetysaikana, vaikka ammattitietokannasta löytyy myös setiritsiini (Zyrtec). Nenäsumutteita pääsääntöisesti saa käyttää, samoin mahdollisia astmapiippuja käytetään normaalisti. Limakalvoturvotusta vähentäviä valmisteita, kuten pseudoefedriiniä, ei suositella käytettäväksi imetysaikana, koska ne vaikuttavat maidon erittymiseen.
 
Pähkämö
kanella kiitos infosta! Setiritsiini tosiaan mulla lääkärin suosittelemana jo raskausajalta ja kaapista löytyy nenäsumutteena beklometasoni. Ehkäpä (tai siis varmasti!) suhautan sitä nyt nekkaan niin saan helpotusta tähän jatkuvaan aivasteluun ja niiskutukseen!
 
Meillä taidettiin maksella viikon univelat viime yönä. Tyttö nukkui 22.00-06.30 yhteen menoon, sen jälkeen pyöri hereillä ehkä 45min., kunnes unet jatkui taas yhtäsoittoa 11.30 saakka. Nyt tyttö onkin hyväntuulinen ja virkeä, kun sai nukuttua!

Täälläkin heilutaan jatkuvasti jalat ylhäällä ja mahan päällä. Sen lisäksi, että tyttö peruuttaa selällään ja kääntyy sängyssä poikittain, on tyttö nyt parina yönä onnistunut liikkumaan jalat edellä sängyssä alaspäin. Kohta täytyy ottaa itseä niskasta kiinni ja pysyä vaan hereillä imetyksen ajan, että saa nostettua tytön omaan sänkyynsä, ettei joku yö käy niin, että tyttö tippuu meidän sängyn jalkopäästä. Ihme tohotusta kyllä, että noin pääsee siirtymään paikasta toiseen...

Pieruja on ehkä ollut jonkin verran lisää nyt, kun Disflatyliä annettu vain kerran päivässä, ja pierut on niin miehekkäitä, että harva aikuinenkaan saa moisia aikaan. :LOL: Eilen puhuin äitini kanssa puhelimessa ja äitinikin kuuli puhelimen toiseen päähän tytön pierut.

En tiedä, onko mulla orastavaa rintatulehdusta vai mitä, mutta toinen rinta on aivan järjettömän kipeä ulkosivulta, hyvä kun pystyy imettää kun tytön imuotekin sattuu niin paljon. Yritän nyt vaan pumppailla tissiä kovasti tyhjäksi ja tarjota tytölle muutenkin rintaa, ettei vaan pääsisi mitään tulehdusta tulemaan. Illalla jo säikähdin, kun olo oli yhtäkkiä aivan voimaton, mutta taisinkin kärsiä nestehukasta, vaikka olin juonut 3,5 litraa päivän aikana. Juokaa kuulkaa paljon näillä helteillä, kun vauvatkin näyttää juovan niin, että meinaa itse kuivua vaikka kuinka joisi! :attn:

Ihanaa, lähden muutaman tunnin kuluttua kaupungille näkemään ystävääni ja mies jää tytön kanssa kotiin. Mukavaa päästä vähän itsekseen kylille. :)
 

Yhteistyössä