Helmivauvat 2010

helmivaavi Onnittelut kääntymisestä! Me otettiin kanssa pneumokokkirokote, on minusta ehdottomasti hyvä juttu, kun ei sitä ehtinyt vielä rokotusohjelman puitteissa ottaa. Synflorix valittiin? Mikä teillä on, Prevenar 13 vai Synflorix?

Mä olin tänään hysteroskopiassa, jossa kohdusta poistettiin 1x2 cm:n pala istukkaa. Oli edelleen niin tiukassa, että oli ollut vaikeuksia saada irti. Nyt varmaan voi sitten toden teolla ruveta kuumeilemaan - ja yrittämään - pikkusisarusta pojulle. :D
 
Pähkämö Mulle kanssa raskausajaksi suositeltiin setiritsiiniä, ja olisin sitä jatkanut imetyksenkin aikana, mutta kun jouduin gynen polilla ravaamaan kohtuun jääneen residuan tiimoilta, niin siellä suosittelivat loratadiinia. Oli kuulemma kyseinen kollega itsekin sitä käyttänyt imetysajan. Musta tuntuu myös, että on mulla aavistuksen tehokkaampi kuin setiritsiini, vaikka tukossa olen kyllä ollut lääkkeistä huolimatta. Nasonex-annoksenkin tuplasin vähäksi aikaa, ennen kuin rupesi yhtään tehoamaan.
 
Pähkämö
kanella Onneksi tuo nenäsumute tuntuu tuovan helpotusta, huh! Ja minulla on sikäli onnellinen tilanne, että ainoa siitepöly mikä vaivaa, on tuo koivu eli pian helpottaa =) Tuntuu aika turhanpäiväiseltä valitella tällaisen pienen siitepölyhetken, kun toiset joutuvat kärsimään oireista mahdollisesti keväästä syksyyn asti :ashamed:
 
Pähkämö Kiva että helpottaa. Mäkin pystyin jo laskeen sumuteannoksen takaisin normaaliin tuplasta, kun tehoa alkoi tulla. Jotenkin en tajunnut koivun kukinnan alkua ajoissa, niin pääsi oireet tosi pahoiksi ihan varkain. Onneksi mullakin on vain koivu ja vähemmässä määrin leppä kiusana, ei tarvii koko kesää ja syksyä kärvistellä. Saa nähdä, mikä pojun tulevaisuus on, kun nyt selkeästi ruoka-allerigiaa on. Sehän yleensä iän myötä poistuu mutta huomattavan suurelle osalle tulee myöhemmin erilaisia hengitystieoireita ja jopa astma.
 
Pähkämö
kanella Mullakin tuo koivun kukinta tuli ihan yllättäen vaikka joka vuosi siitä kärsinkin... Justiinsa keskiviikkona kävin työpaikalla ja kehuskelin siellä, että ihme homma, kun ei siitepöly vaivaa ollenkaan ja epäilin, että mahtaako imetys jotenkin vaikuttaa siihenkin. Ja seuraavana päivänä olikin jo ihan kauheat oireet! Toivotaan, että jälkikasvu säästyy näiltä vaivoilta!
 
helmivaavi, me otimme kanssa pneumakokkirokotteen! :wave:

Tulee ihan vakituisiin rokotuksiin syksylla, mutta meida helmikuisten lapsukaiset ovat syntyneet liian aikaisin, etta saisivat sen automaattisesti. Joskin mehan ei voida olla varmoja, etta mika rokote oli. Saattoi olla myos sita hepatiittia vastaan. No, sen saa sitten tietaa ensi vuonna.
 
ei meille ainekaan mitään haittaa ole rokotteesta tullut eli saas nähä auttaako sit yhtään ja neuvolassa sanovat että rokote maksais 170 euroa jos lähtee sitä itse ostamaan =) aurinkoista ja lämmintä viikonloppua kaikille,kohta taas kelit kylmenee ni nautitaan vielä =)
 
Heippa taas kaikille.. meillä oli 14.5 3kk neuvola ja tässä mitat : 62cm, 6470g ja 39cm päänympärys... Meidän pojalla on pissitulehdus... :( onneks saatiin eilen lääkitys niin jos se rupeais helpottamaan... Ja imetyksen kanssa on alusta asti ollu aina jotain ongelmia ja nyt viimeset pari-kolme viikkoo meillä on ollut sammas kylässä ja 3kk (18.5) lääkärissä lääkäri sitten määräsi Daktarin oraaligeeliä, jota laitetaan pojan suuhun ja mun rinnanpäihin, ku 2viikkoo hoidettiin puolukalla eikä tehonnut.. Mulla on molemmat rinnat ihan mielettömän kipeet ja itkun kanssa imetän.. :'( on käynyt mielessä että lopetan imetyksen, kun se niin kovasti sattuu ja saisin ees rinnat terveeks.. Poika hermostuu rinnalla joka kerta koska jännitän ihan hirveesti... Ei tästä tuu mitään jos joudun koko ajan miettimään miten selviän seuraavasta imetys kerrasta... :headwall:

Meillä poika nukkunut vaihtelevasti näillä helteillä..toissa yö meni periaatteessa valvoessa, mut sitten taas viime yön nukku 20-08 ja kahden maissa syötin..
Hellepäivinä olen minäkin antanut vettä (keitettyä) jano juomana..
Meillä kävi torstaina mun työporukka katsomassa poikaa ja saatiin 30euron lahjakortti h&m:lle..päästään ostaa pojalle kivoja vaatteita.. :)
Ja sit mukavempia uutisia... poika on kääntyilly selältä mahalleen reilun viikon.. ja viime yönä oli kääntyny sängyssäkin... ja ensimmäiset oikeat naurut kuultiin toissa päivänä..se on kyllä ihanan kuulosta.. :heart:
=) =) =)
 
Minäkin sain pojan nauramaan ääneen toissapäivänä ja eilen, molemmilla kerroilla vain kerran. Voitte arvata että yritin epätoivon vimmalla saada naurua tulemaan uudelleen, ei onnistunut. Todellakin ihanan kuuloista!! =)

Ja tänään kääntyi kyljeltä mahalleen useaan kertaan. Niin että laitoin pojan kyljelleen ja siitä hän sitten punnersi mahalleen, mutta vain toiseen suuntaan. Toiselle kun yritettiin niin kieli pitkällään ähelsi jonkinaikaa kunnes menetti hermot :LOL: .

HEI te jotka pullosta ruokitte, paljonko menee kerralla? Siis SUUNNILLEEN. 50ml, 100ml, 200ml (enempää ei varmaan pikkumahaan mahdu?) Ens la hautajaiset ja pitäisi pumppailla pojalle eväät. JOs mä varaan parisataa milliä niin luulis riittävän varmasti yhdelle kerralle? OOtte noista määristä kyllä kirjoitelleet, mutten JAKSA alkaa selata takaisinpäin näitä tekstejä.

Perunat laitoin maahan ja nurmikon ajoin. Eikö siinä hommat tälle päivälle?
:wave:
 
Meillä tulee ihana nauruhekotus aina kylvyssä! =) On kyllä ihanan kuuloista! Ja välillä poika naurahtelee itsekseen jollekin omille jutuille, joita äiti ei hoksaa.. =)

Meilläkin poika kääntyilee kyljeltä mahalleen. Ja kyljellä ollessaan saattaa liikkua pitkähkönkin matkan itseään liikuttelemalla. Selältä mahalleen en ole vielä huomannut poitsun kääntyvän, mahalta selälleen ehkä vahingossa.

Tänään uskaltauduttiin vaunulenkille, kun ilma vähän viileni. No, aluksi meni ihan samanlaiseksi kitinäksi ja itkuksi ja potkimiseksi, mutta poika rauhoittui kun laitoin harson hyönteisverkon ja vaunun väliin vielä suojaksi, ettei aurinko paistanut. Alkoi siellä jokellella, ja yhtäkkiä oli nukahtanut. Pitkä lenkki kyllä piti kiertää. Mutta sitten kun oltiin jo melkein kotipihassa, ohi meni kovaääninen mopo, niin eiköhän poika säikähtänyt ja herännyt. Ei nukahtanut sitten enää, vaikka vaunuttelin vielä hetken, vaan keksi, että tuon sideharsonhan saa vedettyä tuolta suuhun ja alkoi sitä mussuttaa.. =)

Poika joskus aikaisemmin säikähti, kun ohi kaasutti kovaääninen mopo, ja nyt sitte on alkanut pelätä niitä aina. Ekat 2kk kyllä nukkui vaunuissa ulkona 3-4 tuntiakin mistään liikenteen äänistä piittaamatta. Oon huomannut, että on tosi paljon herkempi äänille.
 
tehilla meillä tyttö syö pullosta kerrallaan noin 90-120ml.

Olin eilen kotoa pois peräti 4,5h ja mies ja tyttö olivat pärjänneet keskenään oikein hyvin. :) Tyttö oli syönyt hienosti pullosta ja muutenkin kaikki mennyt hyvin. Nyt täytyy enää opettaa isovanhemmat juottamaan pullosta (tyttö kun on siinä touhussa aika tarkka, välillä tuntuu, että parin asteen ero maidon lämmössä vaikuttaa siihen, kelpaako pullo...), niin tytön voi hyvillä mielin sinnekin jättää välillä hoitoon. Oli kyllä niin ihanaa olla istumassa terassilla (limua juoden kylläkin) kaverin kanssa ilman, että tarvitsi välillä pomppiä vauvaa hoitamaan. Nyt on taas paljon enemmän energiaa kotona olemiseen.

Miehellä meneekin koko viikonloppu harrastuksen parissa, niin me lähdetään tytön kanssa isovanhempien luokse kylään. :heart:
 
KIITOS KIITOS jo tässä vaiheessa vastanneille!! Näillä tiedoilla varmaan se 200ml riittää ainakin. Katotaan paljonko saan viikon aikana kerättyä tuota maitoa. En tiedä kauanko olen poissa, mutta voin vaikka välillä käydä imettämässä jos oikein pitkäksi venyy.

Haaveilin tänään kaupungille lähdöstä, mutta miehellä tuntui olevan niin paljon kotihommia tehtävänä "hyvän sään aikana" että pysyinkin kotona. Olishan nuo kaupat auki huomennakin..
 
kiva ikuisuus että pääsit vähän irrottautumaan! mun PITI päästä vähän omille menoille mutta miehellä oli kans "omia hommia" tehtävänä ( :attn: tehilla) Otti kyllä päästä mutta joskus näin. Ja huomenna sillä on jalkkispeli niin on melkeen koko päivän pois.. ehkä ens viikonloppuna.. :/
 
tehilla meillä menee 100-140ml ja iltamaitona noin 170ml yleensä.

Meillä kääntyillään masulta selälleen,mutta ei selältä masulleen vielä..kovasti kyllä näyttää siltä,että tässä jossain vaiheessa sekin vois tapahtuu,kunhan ne jalat vaan lähtis mukaan hommaan :)
Yhtenä iltana kun oli pelkkä vaippa päällä leikkimatolla,niin poitsu pyöri napansa ympäri ja muutaman sentin myös meni eteenkin päin KOVAN raivon voimalla :D oli ihan uskomatonta katsoa sitä touhua :heart:

Torstaina käytiin allergiasairaalassa ja prick testeissä ei odotetustikkaan näkynyt mitään ja nyt sitten alotetaan kaksoissokko maitoaltistus pojun kanssa...ja kovasti toivotaan,että allergiaa ei oliskaan!
 
tehilla, meillä poju syö korviketta. Kerralla menee 100-200 ml. Poju tosin syö jo soseita, joten on vaikea ajatella, minkä verran söis maitoa ilman soseita. :wave:

Siskolla on häät kesällä. Ja kesäkuussa on tiedossa polttarit. Joten poju jää miehen kanssa illaksi ja minä lähden viihteelle. Tosin laitan pojun ensin nukkuun klo 21 ja sitten lähden iltaelämään. Poju on nyt herännyt aamulla noin klo 5-6 syömään ja siihen menessä olen taatusti kotona. Kovin mielelläni en haluaisi olla pojusta erossa, mutta siskon polttarit ovat kyllä ainutkertaiset, joten... Voihan se tehdä ihan hyvääkin päästä pois kotoa, vaikka en ole kokenut kaipaavani enempää viihdettä, kun mitä kotona on. :saint: :heart:

Huomenna on mummoni synttärit. Tänään kierreltiin kaupoissa ja haettiin mummolle lahja. Poju nukkui melkein koko reissun ajan. Mutta kaipasi kyllä maitoa ostosten lomassa. Mukavasti meni reissu. Huomenna sitten taas uusi reissu mummon synttäreille. Saas nähdä, mitä poju on mieltä useista uusista kasvoista.

Meillä poju loikoilee leikkimatolla joko selällään tai kyljellään, mutta selältä vatsalleen kääntyminen ei tunnu kiinnostavan. Ja luulen, ettei meillä käännytä vielä pitkään aikaan.

Poju on nyt alkanut tarttumaan tavaroihin. Että jotain pientä edistystä on tapahtunut. Saa nähdä sitten mitä TAYS:ssa fysioterapeutti sanoo motorisesta kehityksestä. Maanantaina pojulla on aika.

Tänään laitoin pojun kotivaakaan ja lukemat oli 7,9 kg. Painoa on tullut syntymäpainoon (1,5 kg) reilut 6 kg.

-mervi-elina ja poju 4 ½ kk
 
tehilla ja sanv toivottavasti tekin pääsette pian vähän omille menoille!

mervi-elina siskon polttarit on kyllä varsin hyvä syy lähteä vähän tuulettumaan, ja sehän menee hyvin, jos ehdit laittaa pojan yöunillekin ensin. Ja pojuhan on kasvanut hyvin!

krisu teillähän on opittu ihanasti taitoja! :heart: Toivottavasti mitään allergioita ei löytyisi.

Ja kaupat ei tosiaan ole huomenna auki, kun on helluntai.

Olin koko illan tosiaan miehen vanhempien luona ja tuli todistettua ihmeellinen asia. Anoppi yritti syöttää tyttöä tuttipullosta, mutta eipäs kelvannutkaan. Samantien, kun otin itse tytön syliin ja tarjosin pulloa, tyttö suorastaan hyökkäsi pullon kimppuun. :eek: Pullo siis kelpaa minulta tai mieheltä, mutta ei muilta! Miten tyttö voikaan näin yhdistää syömiseen vain minut ja vähän myös miehen, mutta ei muita? Mitenköhän ihmeessä tytölle opettaa, että samaa maitoa sieltä pullosta tulee, vaikka mummo syöttäisi? Olen suoraan sanottuna vähän ihmeissäni, koska en ole ikinä ajatellut, että vauvat osaavat olla näin valikoivia. :D

Meillä tyttö on puuhamatolla selällään ja välillä kyljelleen (pääsee tähän asti kääntymään itse), mutta kääntyminen mahalleen ei tunnu kiinnostavan. Olen alkanut päivittäin useasti tyttöä mahalleen kääntymään, että totuttelisi olemaan myös niin, mutta toistaiseksi ei siinä todellakaan viihdy kuin ehkä enimmillään 2min.

Nyt yöpuulle. Huomenna vielä mies harrastusten parissa ja minä taas itsekseni kotona. Vähän harmittaa, kun kaikki arkipäivätkin olen kotona ja monesti tytön kanssa kahden, niin viikonloppuisin on niin ihana olla koko perhe koolla, mutta täytyyhän se välillä harrastaakin.
 
Voih, mikä yö taas...pisin pätkä jonka poika nukkui, oli 1h 40min...sitten puoli 5 jälkeen ei olla oikeastaan nukuttu..en tajua miten tää on nyt tämmöseksi mennyt, kun välillä meni jo paremmin...
Tyhmä kysymys, mutta röyhtäytättekö aina, siis yölläkin syöttöjen jälkeen..? Meillä poikaa on melko vaikea saada röyhtäisemään. Öisin, jos poika on ihan unella syötön jälkeen, saatan vaan kääräistä takaisin kapaloon ja laittaa pinnasänkyyn. Röyhtäyttäessä kun poika piristyy, vaikka olisi ollut jo ihan unessa ja sitten on vaikea saada nukahtamaan omaan sänkyyn..

Voi kun saisi vähän huilattua, jos pojan saisi päikkäreille (tai aamu-unille...). Tosin eilenkin heräsi kamalaan huutoon joka kerta max.tunnin unien jälkeen. Taisi kuulla ainakin kerran sisällekin jonkun kamalan mopon äänen... :(
 
Niin piti vielä mainita, että en ole huomannut tuolla röyhtäyttämisellä/röyhtäyttämättä jättämisellä olevan vaikutusta uniin. Nukkuu siis yhtä huonosti vaikka olisi röyhtäyttänytkin.
 
Pähkämö
Pikkuäijä näytti eilen Ukkinsa tykönä osaamistaan ja kääntyi lattialla selältä mahalleen ensimmäistä kertaa! :wave: Tämä tosin jäi toistaiseksi ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi - taisi olla vahinko... Pehmeällä alustalla on kääntynyt jo aikaisemminkin mahalta selälleen.

Nauramisesta oli ollut juttua. Meillä äijä aloitti ekat naurut kahden kuun ikäisenä, tuolloin tosin nauru oli aina vain lyhyt hahaa :) Nyt jo muutaman viikon ajan on hekotellut oikein kunnolla. Isänsä kanssa pitävät iltaisin tunnin nauruhetken, jossa isä päästelee hassuja ääniä ja poika nauraa kovaan ääneen. Se on kyllä samalla äidillekin aina kunnon naurutuokio, on se niin hassun kuuloista :D
 
Korviketta menee pullosta noin 120ml kerrallaan. Joskus pikkuisen alle, joskus jopa 160ml jos on pitkät unet takana. Ruokailu on noin 2-3,5 tunnin välein, öisin on syönyt kerran tai muutama yö on nukuttu kokonaan.

Ääneen täälläkin on naureskeltu jo kuukauden verran, ja hihkuttu ja kiljuttu. Välillä tuntuu, että täytyy laittaa ikkunat kiinni ettei naapurit luule meidän kiusaavan vauvaa. Neidin jutut on kimeitä kiljahduksia ja hihkaisuja :LOL:

Bebo Kurja, että yö meni huonosti. Päivä on tosi takkuinen jos ei saa nukuttua kunnolla. Toivottavasti teillä olisi ensi yö parempi ja saisit huilattua tänään päivällä. :)
Minä röyhtäytän lähes aina, ja usein se röyhtäisy tulee jo heti kun pystyyn nostan. Muutaman kerran jonain yönä ei ole tullut millään, olen sitten vain laittanut neidin takaisin nukkumaan. Ei ole ollut silläkään mitään vaikutusta uneen.

Myin eilen puuhamaton pois, neiti ei enää juuri malta olla siellä. Heti kun laitan lattialle, kääntyy mahalleen ja sitten on jumissa siellä matolla. Nyt saa sitten rauhassa katsella veikan touhuja ja leluja. Kaivelinkin kaapista esikoisen vanhat vauvalelut esiin. Silmät kiiluen neiti tarttui helistimiin ja työnsi ne heti suuhun, mihinkäs muuallekaan :LOL:

Kuola Tuo kuolan määrä on ihan käsittämätön!!! Mutta onneksi ien on jo puhki ja ensimmäinen hammas pääsee tulemaan. Heti helpotti neidin oloakin. Ja vinkkinä teille muille :attn: Älkää säikähtäkö jos vauvan kakka menee ihan vedeksi/kuralle. Ei ole välttämättä kyse vatsataudista, vaan voi olla se hammas tulossa. Meillä oli esikoisen kanssa sama tilanne, jokaisen hampaan tullessa oli pojan vatsa vedellä viikon verran ja usein tuli nuhakin samaan aikaan. Ja neiti menee veikan jalan jälkiä. Tätä hampaan puhkeamista edelsi viikon verran vatsan kuraisuutta. ( Olipas huonosti selitetty, mutta pointti varmaan ilmeni :D )

Jaahast, sitten aamu puuhiin ja päivä käyntiin :)
 
Pähkämö
bebo Yöllä syötön jälkeen nostan pojan pystyyn muutamaksi minuutiksi, jolloin joko röyhtäisee tai sitten ei. Jos ei röyhtäise, saattaa herätä hetken kuluttua sänkyyn laittamisen jälkeen. Silloin otan syliin ja yleensä tuo röyhtäisee ja jatkaa uniansa. Tuon enempää en viitsi yrittää röyhtäyttää, meillä on myös ongelmana tuo liiallinen piristyminen. Teillä kuulostaa kyllä hankalilta nuo yöt - toivottavasti saat pojan päiväunille ja itsekin levättyä :hug:
 

Yhteistyössä