Kauhea yö taas takana, poika syö tai ehkä kuumuuden takia juo jatkuvasti, 1-2 h välein. Ja sitten esikoinen huutelee hikisenä niissä väleissä ja mies kuorsaa. Ei oikein hyvä aamu, kuten voitte arvata... Hiukan kyllä piristi taas aamukävely päiväkodille, on se sentään hyvä että on kesä eikä marraskuu...
Vauvauinnista: ohjeita ja sääntöjä on varmaan jokaisessa uintipaikassa, mutta tällaisia juttuja mulla nyt tulee mieleen. Uintipaikalle kannattaa mennä ajoissa, jotta ehtii syöttää vauvan, väh. puoli tuntia ennen uintia, riisua vauvan ja itsensä ja peseytyä. Jos esim. pukuhuone on pieni ja ruuhkainen, kannattaa suunnitella nuo hommat etukäteen hyvin. Vauvaa ei tarvitse pestä ennen uintia, peppu tietysti, mutta ei muuten. Eli vauva vaan riisutaan ja voi laittaa autokaukaloon muovifroteen päälle pyyhkeessä ja uikkareissa. Sitten pääsee itse pesulle. Pitää pestä hyvin, laittaa hiukset kiinni ja ottaa kaikki korut pois. Kaukalon saa ottaa mukaan altaan reunalle. Ekoina kertoina altaassa ei välttämättä olla kauaa, mutta totutellaan veteen ja ääniin jne. ja sitten aletaan harjoitella sukellusta "kannuttamalla" eli kaadetaan vettä kasvoille. Ja sitten aletaan sukeltelemaan, ekaksi vaan työnnetään vauva veden alle ja sitten aika pian irrotetaankin eli lähetetään vauva veden alla toiselle vanhemmalle jne.
Uinnin jälkeen vauva pyyhkeen sisään ja kaukaloon, itse suihkuun ja sitten vauvan pesu. Suihkussa käymistä vauvan kanssa kannattaa harjoitella kotona. Ai niin ja samoin kannattaa harjoitella viileämmällä kylpyvedellä, koska uima-altaassa tuskin vesi on 37 asteista
Näin pienen kanssa kaikki toimet pesu-ja pukuhuoneessa on helppoja, haasteet alkaa kun kaukaloa ei enää käytetä ja lapsi haluaa liikkua koko ajan. Silloin tehtiin yleensä niin, että kävin itse ekaks pesulla ja isä jäi vauvan kanssa altaalle siksi aikaa. Pesujen jälkeen sitten voi mennä muutamaksi minuutiksi saunaan lämmittelemään ja jotkut muistaakseni imettikin saunassa. Tai sitten vaan pukemaan ja ruokailemaan pukuhuoneen puolelle. Kesällä ei onneksi tarvitse miettiä vilustumisen vaaraa. Ja uni maistuu vauvalle uinnin jälkeen hyvin, sen verran rankkaa taitaa olla.
Mukaan pitää muistaa ottaa omat peseytymisvälineet, uikkarit, vauvalle pari pyyhettä ja muovifrotee ja kaukalo. Ja evästä, jos ei imetä. Viisi vuotta sitten vauvalle laitettiin vaan tavallinen uimapuku, nyt taitaa olla ohje laittaa uimavaippa/kestouimavaippa/uimahousut jotka vähän pitää kakkaa. Vaikka ei vauvat kyllä veteen kaiketi kakkaa.
Kyselkää lisää, kun en varmaan hoksaa kertoa oleellisia asioita tai en muista, kun viidessä vuodessa on unohtunut...
Jospa sais pojan nukahtamaan parvekkeella kantokopassa... Jos ei, pitää lähteä lenkille, kun sisällä tuo ei taida nukahtaa millään.