Vitsit kun mulla oli taas vaikka mità kommentoitavaa, mutta mun unenpuutteen hòperròittàmàt aivot taas teki tenàn... Eli sorry kun tulee omaa napaa, luen kyllà kiinnostuneena teidàn jutut, mutta sitten vaan unohdan, ettà mità piti kommentoida
Matma: :hug:
Nyt meillàkin aloitettiin kiinteàt!
Greta tàytti tànààn 4 kuukautta, ja kun kàvimme 4-kk tarkastuksessa
(
Labellolle mitat: 61cm, 6900g ja 40cm, tosin Gretalla ei ole ikinà jalka suorassa tuota pituutta mitatessa, niin ettà luulen, ettà oikeasti ois ainakin sentti lisàà)
niin selitimme lààkàrille, ettà mà imetàn yòllà nykyààn 2 tunnin vàlein (no oli eilen yksi peràti 3 tunnin pàtkà, mutta aamulla sitten mentiinkin tunnin vàlein...) ja pàivàllà 1,5-1 tunnin vàlein, niin tajusihan tuo, ettei tàtà menoa jaksa erikkikààn, ja vaikka aiemmin sanoikin, ettei ennen 5 kk kiinteità, niin saatiin lupa aloittaa, josko tuo tisuttelu hiukan vàhentyisi. Lapsentahtisuus on mahtavaa, mutta Gretalla on aamuyòstà ihan hillittòmàt masuvaivatkin tuo jatkuvan tankkaamisen vuoksi... Siis Gretalla on ollut
ripuli sen rotaviruksen jàlkeen
yli kaksi viikkoa ja siltikin tullut 800g kuukaudessa, niin ettà arvatkaa onko tyttò syònyt
Me saatiin tarkat ohjeet noiden kiinteiden aloittamiseen, tààllà ensin viikon verran lounasaikaan pààrynàà ja omenaa, ja jos syò lusikalla, niin seuraavalla viikolla aloitetaan oikein kunnon sòrsseleillà, eli keitetààn itse kasvisliemi, johon sekoitetaan jotain riisimòssòà ja lihaa(en tiedà mità on suomeksi tuo vauvoille tarkoitettu liha), ja sillà korvataan lounas.
No, het kun pààstiin kotiin, otin esiin mun ystàvàttàren mulle antamat hedelmàsoseet, ja sieltà lòytyikin pààrynàà. Ensin Greta irvisti ja aattelin, ettà just joo, sama juttu kuin tuon tuttipullon kanssa, mutta sitten tyttò innostuikin! Oisi syònyt sità vaikka kuinka, oikein nuoli lusikan puhtaaksi. Kun aattelin, etten uskalla nàin ekalla kertaa antaa enempàà (oli syònyt jo varmaan kolmasosan sosepurkista!), niin tyttò alkoi itkeà!
Annoin vielà vàhàn, ja sitten riitti. Sitten vielà kummatkin tissit perààn (lààkàri kàski odottaa tunnin, tai muuten ei ehkà opi syòmààn lusikalla, mutta kun noin mielellààn sòi, niin uskalsi antaa heti) ja yritin nukuttaa tissin avulla. Mutta tyttò alkoikin pòlòttàà omiaan niin kuin on esim. autossa joskus tehnyt, ja nukahti sitten kesken pòlòtyksen mun viereen sànkyyn, siis
ilman tissià Olin aivan ihmeissàni. Oliko tuo nyt sitten 4kk ihme vai pààrynàn ansiota, en tiedà, mutta on olleet harvassa ne kerrat, ettà on ilman sylià tai tissià tyttò nukahtanut
Ja ihmeiden ihme, ei herànnytkààn 45 minsan jàlkeen niin kuin yleensà, vaan on nukkunut jo 1h 15 minsaa, siis todellinen ihme meidàn pikapàikkàreiden mestarille!
Siità tulikin mieleen, ettà
HM: Meillà kanssa on yleensà ollut toi 1,5 tuntia rajana, illalla sitten 2-2,5 tuntia. Mutta nyt ton lààkàrikàynnin vuoksi oli esim. 3,5 tuntia hereillà, nukahti siinà odottaessa 5 minsaksi, mità nyt ei kannata ees laskea.
Me ostettiin muuten se Pantleyn Lempeà matka hòyhensaarille, ja siità olen nyt jotain vinkkejà yrittànyt toteuttaa, kuten se, ettà otan tissin pois suusta just ennen kuin nukahtaa, eikà vasta sitten kuin on jo nukahtanut. No, ainakin nyt sitten historiallisesti nukahti tosiaan aivan itse, mutta oli ihan varmasti jokin outo poikkeus
Ja aamulla sain jopa pikakylvetettyà tytòn, vaikka on viime aikoina huutanut kuin hullu, kun on vain istunutkin ammeeseen. Nyt oon sitten ruvennut pesemààn tukan erikseen (ystàvàtàr neuvoi kààrimààn pyyhkeeseen ja pesemààn tukan silleen kainalossa),jos tuo kylpemiskammo olisi jotenkin siità syntynyt. mehàn pestiin Greta joka ilta, kunnes yhtàkkià tyttò alkoi kammota vettà, siis ihan ykskaks. No, tànààn ehdin just pesaista ennen kuin alkoi itkemààn, otin heti ammeesta pois ja itku lakkasi, pikku hiljaa tyttò toivottavasti taas tottuu veteen.
Ettà nàin jànskià juttuja meillà Gretan 4-kuukautispàivànà
Tv. Lentis ja Greta 4 kk tasan :heart: