Rosinante, kiva kun kàvit kylàssà!
Me muuten vitsaillaan miehen kanssa, ettà Greta tosiaan kàvelee jo 6-kuukautisena, ja alkaa heti ajaa autoa, niin ettà kruisailee sitten kauppaan ostoksille meidàn puolesta.
Olispa kiva muuten skoolailla teidàn kanssa ihan oikeasti, toivottavasti joskus pààsen Suomeen niin, ettà jàrkàtààn joku tapaaminen :heart:
Kantoliinasta: muistin viime yònà
ettà joku kysyi, ettà mità kantoliinaa kàytàn! Mulla on siis vauva-lehden tilaajalahjana saatu kudottu liina, johon olen ollut tosi tyytyvàinen, alussa kàytin kehtosidontaa ja masureppua, mutta 4-viikkoisesta làhtien kietaisuristi2 tai kietaisuristià. Tukevampi tuolle mun selàlle, kun se on mità on. Mulla on myòs hotsling, mutta Greta ei sitten ekojen viikkojen jàlkeen viihtynyt enàà kehtoasennossa, enkà ole muita asentoja sillà vielà koklannut, kun ei ole niin selkàystàvàllinen.
Kiinteistà: niin kuin HM kirjoitti, mustakin tuntuu oudolta antaa lihaa alle 6-kuukautiselle. Mutta siis Italiassa ei annetaan mitààn kasvissoseita, vaan oikea ateria heti alusta saakka, ihan parmigianoa ja oliiviòljyà sinne riisin ja lihan joukkoon
Mutta kun meidàn tarkoitus oli mennà tàysimetyksellà 5 kuuhun saakka (ja silloin Italiassa virallisesti aloitetaan kiinteàt ja tuo liha-ateria), niin aattelin vielà odottaa jonkin aikaa ennen tuota "kunnon ruokaa". Kun ei mua haittaa pàivàllà imettàà, pàinvastoin, haluaisin sen sijaan, ettà yòllà riittàisi 1- 2 imetystà. Aattelinkin, ettà keitàn sità riisivellià joko omaan maitoon tai korvikkeeseen ja annan illalla imetyksen jàlkeen, jos vielà maistuu.
Nimittàin ainakin eilen annoin pààrynàà iimetyksen jàlkeen, ja kyllà sità pari teelusikallista meni, vaikka ei edes imenyt toista rintaa "loppuun". Kun Greta syò pàivàllà aika vàhàn ja tankkaa sitten yòllà, eli tàà ruokailurytmi pitàisi saada muutettua.
Eilen annoin tosiaan pari lusikallista pààrynàà viiden maissa iltapàivàllà ja yòllà syòtiinkin vain 3 tunnin vàlein, jipii! On aivan levànnyt olo, kun sai nukkua yhden 3 tunninkin pàtkàn!
Vauvan nukahtaminen itsekseen: Greta on nyt sen ekan pààrynàaterian jàlkeen ottanut tavaksi sellaisen univirren mòlisemisen, ja siihen sitten nukahtaa. Onko muilla vauvoilla samanlaista tapaa vai, onko tàmà jotenkin outoa? Luen liikaa, ja satuin lukemaan sellaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan vàhàn sensitiivisten àitien vauvat nukahtavat vaikeroiden ja heijaamalla, ja sensitiivisten àitien lapset tuttia tai sormia imemàllà ja tuli kauhea olo, ettà olenko mà nyt sitten vàhàn sensitiivinen àiti. Tai tuliko musta sellainen, kun aloitettiin kiinteàt, kun tàmà univirren laulu sàngyssà alkoi sillà hetkellà. Kysyin kyllà asiaa psykoterapeutiltakin, joka oli pàinvastoin sità mieltà, ettà on vain hyvà, ettà vauva kehittàà oman tavan nukahtaa, koska tuttia paljon imevàllà lapsella saattaa jààdà myòs aikuisiàlle tuo oraalinen vaihe pààlle ja se sitten aiheuttaa ylipainoa ja sellaista.
Muutenkin tuo psykoterapeutti sanoi, ettei mun kannata antaa tuosta samasta syystà tissià joka vaivaan, tai pian tosiaan vauva oppii lohduttamaan itseààn vain syòmàllà. :ashamed: Nyt olenkin imettànyt illalla vain 2,5-3 tunnin vàlein, ja ainakin aamuyòn masuvaivat ovat vàhentyneet, ja tosiaan imetysvàlitkin olivat viime yònà pidemmàt kuin aikoihin, kun pitkààn olen imettànyt illalla 1-1,5 tunnin vàlein siinà toivossa, ettà typy tankkaisi itsensà kunnolla tàyteen. eli ei ole tuo maidon iltatankkaus ainakaan meillà toiminut.
Eilen Greta imi ekaa kertaa kunnolla tuttipullosta kamomillateetà! :heart: Italiassa tosiaan myòs imetetyille lapsille annetaan vettà tai kamomillateetà, koska muuten ne ovat oikeasti tississà koko ajan kiinni, minkà huomasinkin vàlillà, kun oli kuumempaa, tosiaan ei 2 tunnin imetysvàli riittànyt, ja sitten olikin masuvaivaa aamuyòstà.
Tàssà kuussa mies on taas tooosi paljon poissa, seuravien 2 viikon aikana mies on kotona peràti 3 pàivàà
No, mulla on ihan pirtsakka mieli, kun otin tàn kiinteiden aloituksen kiinnostavana projektina, jonka avulla ehkà saadaan kehitettyà jotain rutiineita, jotka tuo jàrjestystà elàmààn ja varsinkin nukkumiseen, kun varsinkin noi pàikkàrit ovat meillà olleet ihan hakusessa.
Tv. lentis ja Greta 4kk+ :heart: