Helmivauvat 2009 ~kesäkuussa~

Täällä poju päikkäreillä ja äippä pääsi vihdoin koneelle ;) !

Työkaveri oli päivällä kahveilla, olipa kiva kuulla vähän kuulumisia ja jutskailla mukavia. Poikakin jaksoi olla 2,5 tuntia hereillä ja lopulta nukahti inahtamattta pinnikseen. Työkaveri oli ihan :eek: että noinko helposti se käy? Minä vaan siihen että näin meillä aina mennään nukkumaan :saint: ... Heh hee, varmaan juu. Kunhan nyt sattui olemaan niiiiin väsynyt että kävi noin helposti.

Meijän koiruus lähti mummille ja papalle yökylään. Reppana istui kun partiotyttö eteisessä odottamassa että koska kyyti tulee. Se kun aina arvaa että johonkin ollaan lähdössä kun pakkaan sen kassin valmiiksi :heart: . Jotenkin ihanaa kyllä välistä että saa koiranhoidoltakin vähän "lomaa", vaikka ei tuo nyt niin vaativa haukku ole mutta kumminkin. On siinä aina oma puljaamisensa lenkkien ja ruokkimisten kanssakin.

Isukki lupas tuoda jotain sapuskaa kaupungilta tullessaan, ei tarvinnut laitta mitään valmiiksi. Nyt vaan jännityksellä odotan mitä tuleman pitää :) ...

Niin niistä turvaistuinasioista mä luin just jostain tieliikenneturvallisuussivuilta ettei sitä turvaistuimen käyttösuuntaa oo laissa määritelty mut SUOSITUS on että selkä menosuuntaan. Se on vaan hassua että sehän riippuu aivan kolarityypistä että kumpi suunta on turvallisempi. Siis että jos tulee peräänajo/nokkakolari niin kyllähän niissä rykäsee eri suuntiin, että ei kai se välttämättä oo aina turvallisinta se selkä menosuuntaan asentokaan, eller hur? Mahtoikohan taas kukaan ymmärtää mitä tarkoitan... :ashamed:

Jaahas, nyrkkiä lupsutellaan taas pinniksessä. Meen kattomaan...
 
Ai niin ja rytmistä sen verta että koska mulla on mennyt kotona ollessa ajan taju ihan tyystin niin olen alusta saakka ja siis edelleen kirjoittanut ylös monelta nukutaan, syödään, paljonko syödään, kylvyt/suihkut, jekovitit, kakka... ja en osaa enää ollakkaan kirjoittamatta. Sitten kun ollaan liikenteessä niin huomaan miten pihalla olenkaan että milloin ollaan syöty tms. Saati että muistaisin kirjoittamatta olenko antaju jekovitit tai milloin on tullut kakka jne.. Siitä on myös hyvä seurata tota Nanin menekkiä ja pääsee vähän kärryille mikä se rytmi voisi olla.

Viimeyön muute taas juoksentelin edelleen tuttia ja luumukin vaikutti nyt sit niin että klo 2 oli vaipan tyhjennyskin. Hoh hoh, kun ei ole tottunut niin tuntuu että on aika väsy... Siis ihan nostan hattua mammoille jotka heräilee joka yö parin tunnin välein ja on vielä järjissään :hug:

Maissia Ei totisesti pysty paseeraamaan eli siivilän läpi painelemaan. Sauva tai cutteri on ainoat ja silti jää kökköjä, melkein suosittelisin purkkikamaa alkuun..tosin en tiedä sen koostumusta kun en ole sitä vielä antanut, mutta teollisuudella on järeämmät vehkeet niin eiköhän se aika hienoa ole. Sitten kun voi olla rakenne vähän kökköisempää niin voi tehdä itse, muttei siivilän läpi.
 
Haavemamma; Ok, mä otan yhteyttä sponssoreihin. Katotaan ketä saan innostuun! =) Ootko pistänyt ylös, et montako meitä nyt olis noin tulossa? Ei kai oo niin tarkkaa, mut jos osaisin kertoo onko meitä 5 vai 20 mammaa + vauvat. Entä mihin aikaan ootte ajatelleet et aloteltas?
Onko joku muu yhteydes 2+toimitukseen vai hoidanko senkin?

Miehen sisko sai tänä aamuna klo 5.45 pienen tytön, siis Axun serkun. Neidin mitat oli 4030g ja 50cm, tuli viikkoo ennen la:a. Juhannuksena päästään ihmettelemään tätä prinsessaa :heart: :heart:

Tuiskunen ja Axu 4kk 1vko+
 
merkkiä ja lukemassa pikaseen

Tyttö nukkuu terassilla vaunuissa, ihme kun on nukkunut jo tunnin! Siirsin sen suoraan kaukalosta vaunuihin kun käytiin kaupassa ja siellä tuntuu nyt uni maistuvan :) ihanaa kun saa hetken äippäkin hengähtää ja heti tietty hyökkäsin tähän koneelle :)

Kovasti olis jo hinku aloitella soseita antaan mut taidan vielä kuiteski odottaa kun ens viikolla 3kk neuvola et mitä sieltä sanotaan. Korviketta menee jo aikaslailla ja ei se niin kovin kauaa pidä sitä nälkää poiskaan et vois ollakin jo paikallaan vähitellen antaa kiinteitä.

Jos menis vähän haukkaan jotain enneku hälystä kuuluu ääniä :wave:
 
Glow
mua kovasti houkuttais tulla siihen tapaamiseen! sopii toivoa että mein äipän ja sen miehen remontti olis siiheksi valmis! minkään hirmu remontin keskelle ei voida kuitenkaan äiteen mielestä tulla... Tampereellahan se nyt on sitten?! justiin tuossa funtsittiin muutaman päivän tampereen keikkaa muutenkin =) särkänniemi ja silleen.

arvatkaapa vaan miten onnin nukahtamisen laita on nyt kun osaa kääntyy mahalleen! tuolla se ihan unissaan väkisin vääntää ittesä mahalleen ja sit huutaa kun ei halua nukkua niin eikä osaa kääntyy selälleen takasin :xmas:

syöttötuoli on jo kasassa :D vaikkei siinä ihan vielä voi istuttaa vauvaa, mut onpahan nyt tuossa... itte kasasin ku en malttanu oottaa et mies herää ja aattelin että miksen minä sitä kasaan saisi. Enemmän mulle hiki tuli kun kasasin isomman pojan "leikki telttaa" :LOL: tuonne sen huoneeseen...jotain kivaa piti sillekin ostaa kun aina vaan vauvalle kaikkea...

kauhia kun tekee mieli kokoajan syödä jotain hyvää! oon kohta rohmunnu noi poitsun suklaakarkit tosta... :ashamed:
 
Miten nopeesti ootte alkanu antaa sosetta enemmänkin kun sen pari tl kerralla? Meillä kohta viikko maisteltu porkkanaa, maissia ja tänään luumua, edelleen kerran päivässä ja muutaman tl annan kerralla. Kaupan soseita oon nyt antanu vaan, esikoiselle aikoinaan aika paljon tein itekin. Ja varmaan jossain vaiheessa pojallekin teen.
Voiskohan poika olla allerginen porkkanalle? Kun melkein samana päivänä kun annoin, meni ukkelin jo valmiiks kuiva iho todella kuivaks paikoittain, jopa rikki. Ja tuli vihertävää, limaista kakkaa :/ Kakkaa ei ookaan nyt muutamaan päivään näkyny, siks annoin luumua tänään. Saas kattoo kuin tehokasta on, meneeko TAAS lakana& petari pesuun :|

Tosta autokaukalon suunnasta tuli mieleen, että tässä yks päivä jäin silmät suurena tuijottaa, kun Prisman pihassa venäläismamma lastas pikkuvauvansa autoon. Laittoi vaunukopassa, etupenkille pitkittäin!! Kokeili vaan että on tukevasti penkin ja kojelaudan välissä! Lapsi oli vielä pää meno suuntaan, eihän se hyvänen aika tarvii kun ihan pienen kopauksen edestä niin sillä viattomalla vauvalla katkee niska!! :eek: Menin ihan sekasin kun ton näin, miten joku voi? eikö järki sano mitään?!! :eek:

Jooa muuten teki eilen illalla ennätyksensä, nukkui 5tuntia putkeen! :eek: Laitoin mahalleen nukkumaan illalla, kun sillä on tossa hartiassa iho ihan rikki, ajattelin että ei hankais niin paljoa. Samoin laitoin mahalleen tänäänkin, nyt jo nukkunut 3h :)

Huomenna lähetään ajelee etelään päin täältä savosta, lauantaina on mun tädin häät :heart:

Bianca ja Jopsu 4kk+
 
Tuiskunen Mä en ole kyllä yhtään pitäny kirjaa. Kaikki käy. Oliskohan Toukalla jotain tähän?? ..sen tiijän että niillä on vieraita nyt joten tuskin palstailee siinä sivussa nyt hetkeen...
Mikä olis hyvä aloitus tapaamiselle? KLo 14.00? Muita ehdotuksia?
Ihanaa taas on pieni rinsessa maailmassa :heart:

Glow Tamperetta tai Idea parkia tässä nyt kaavaillaan :)

Tää mamma on aika väsy, kylvetin vaavin ja laitoin sen taas möyrimään tohon lattialle ilman vaippaa, päälle harso ja ohut täkki..nooh ite makoilin soffalla ja mies tuli sitten himaan ja alko kattoo vaavia tarkemmin, joka siis oli jo potkutellut peittonsa pois ja yllättävän kauankin pungertanut siinä mahalleen "Mitä tuolla on, ...tuoltahan tulee tollasta kakkaa...!! :eek: " ja sillä sellasella äänellä millä puhutaan vauvalle. Ai että mä repesin :LOL: Ja nyt näki sitten ihan silmissä kuinka meitin vauvan kakka on nykyään pökälettä, eli soseet tehny tehtävänsä. Hyvästi neutraali maitokakka! B)

Juu jos saan tulevan yön nukuttua niin lähden huomenna Hkiin pilettää..jollen niin mökille kiltisti hoitaa vauvaa että mies saa hommia tehtyä. Ans kattoen.. onneks se kakka ny ainaki tuli niin ettei sitä sitten yöllä ainakaan ole luvassa..tai you'll never know.

Hyvää yötä!

HM ja pikkuinen ylihuomenna 4kk
 
:attn: Laitoin tonne FB-sivulle vähän tosta tapaamisesta kun en viitsi niitä tänne yleiselle laittaa. Onko paljonki semmosia tulossa tapaamiseen jotka ei oo FB:ssä vai löytyykö sieltä ryhmästä kaikki?
 
Nukahtipas toi tyttökin vihdoin, oli se kiven takana taas :kieh: Vieläkään ei kunnolla syödä, jotenkin se tuttipullo on nyt huono juttu sen mielestä. Alan kohta epäilemään korvatulehdusta tosissaan :/

Kiitokset seranzu :flower:

Suihkussa olemisesta niin mä laitan tytön suihkun alle muutoin paitsi pään ja sitten kun pestään shampoolla niin mies laittaa vähän shampoota päähän ja kevyesti pestään ja sit kallistan tyttöä niin että ne huuhtoutuu pois ja ei silmille mene vettä ja kädellä huuhtelen myös varovasti.

En kovin usein hiuksia pese tytöltä shampoolla koska eihän ne silleen likaannu ja liian usein shampoolla peseminen aiheuttaa nopeaa rasvoittumista kun shampoo aina kuivattaa ja sitä kautta häiritsee normaalia talin tuotantoa päänahassa ja kiihdyttää rasvottumista, sitten on kierre valmis josta pääsee pois vain sillä että kärsii hetken aikaa rasvasista hiuksista. Tämä samahan koskee tietty meitä aikuisiakin =)

HM Vähänks oon kade jos pääset bilettään, mä niin kaipaisin päästä tuulettumaan! :attn:

Nyt käyn nukkumaan ja toivon että se kuka meidän kiltin vauvan on vieny niin on palauttanut sen aamuun mennessä meille takasin :xmas:
 
Kareliini yv laitettu :wave:

On kyllä ihana ilma. Käytiin lasten kanssa äsken vähä kaupoilla ja nyt toinen leikkii varpaillaan tossa vieressä ja toinen koittaa saada unen päästä kiinni omassa huoneessa.

Moni muukin on lähdössä viikonloppuna viihteelle B) Mä oon kans. Itse asiassa viihteilyä parhaimman mukaan.. Mennää istumaan iltaa rakkaan tyttökaverin luokse. Siis ihan sillä ajatuksella että verkkarit jalkaan, pikkasen viiniä ja grillattavaa ja sunnuntaina maailma on taas huomattavasti parempi paikka :saint:

Oliko se tapaamisen päivä lauantai? Välähti just kun Hm kyseli alotusaikaa että lauantainahan Idis menee sitte klo 18 kiinni.

Nyt lisää kahvia koneeseen ja jos toi pienempiki tästä hyytyis kohta B)
 
Poitsu hiljeni, niin ehdinkn kirjottaa pari riviä.

Olin yhteydessä 2+:n toimitukseen ja ovat kiinnostuneet tulemaan paikalle meidän tapaamiseen :attn:. Vahvistavat asian viikon kuluessa. Olivat mielissään spontaanista yhteydenotosta ja juttuaiheesta =)

Pampers vaippojen käyttäjät[/b] :attn: Löytyiskö paketista joku e-mail osoite tai puh.nro, netistä ei löydy. On vaan sellanen tylsä "lähetä meille sähköpostia"- juttu ja meidän koneessa ei toi outlookki toimi :headwall:
 
oho vhä jännää,meistähän tulee sit julkkiksia tapaamisen myötä B) mä oon innolla tulossa jos vaan mitenkään onnistuu ja krhm,rahatilanne antaa myöten..alle 100e ei enää pääse kuopio-tre väliä junalla :| nooh, mut ku ottaa vkl loman kanalta ja majottu ARGH isukille, ja tapaa kaverit siinä samalla,niin otetaan loman kannalta :D

emsat toivottavasti brittilä keli suosii!!

hiukset tippuu täälläkin. tuppoja jää käteen ja viemäri on täys.

menkkoja ei kuulu ei näy onneks viel.

varasin tossa neuvolaan aikaa,kun jasmin puklaa taas ihan mahdottomasti.voiko olla normaalia enää et joka ikinen kerta ku ylös nostaa ni puklaa :/

nyt kahvin keittoon!

labello+jasmin 3kk+
 
Heippulis!

Mun tekis kans mieli tulla teitä mammoja tapaamaan, mutta tarvis melkein saada tuo ukko lähtemään kuskiksi ja sillä on useimmiten launtaisin töitä. En taida uskaltaa varmuudella lupautua, ilmoitan kuitenkin asap mikäli oisin tulossa. Heh, ja jollei muuten niin luen sitten lehdestä miten on tapaaminen mennyt =) ...

Mä lähdin tänä aamuna pojan kanssa miehen mukana kaupungille ajatuksena käppäillä sieltä sitten takas kotio (n.tunnin kävelymatka). Eiköhän sitten alkanut ihan kaatamalla sataa kun meikäläinen pääsi kävelemisen alkuun :ashamed: . Kiertelin sitte vaunuilla kaikki HM:t ym. kaupat läpi ja loppuihan se sade sitten viimein. Mutta olipa supernihkeä keli, aivan kuin jossain etelässä. Mulla hiki valui ihan noroina, vaan kylläpä teki hyvää. Poika tietenkin heräs jo puolimatkassa, ihmeen kaupalla sain viihdytettyä häntä sen loppumatkan että pysyi hyväntuulisena.

Nyt onkin taas päikkäreillä, varmaan kohta jo herääkin.
 
Labello ei varmaan ihan noin paljon tarvis puklailla. Ei meil ainakaan... Syönnin perään Kaapsu puklaa, eikä aina silloinkaan, eikä kyl paljon. Hyvä ku meet neuvolas käväseen.
Mä ihan väsy, pitäis varmaan ottaa torkut, kun Kaapsukin nukkuu ja isommat on liesus.
 
Bianca kyselit sosehommista. Mähän aloittelin sillä potulla 2 vko sit sen 3 pvä, likka ei selkeesti tykänny pahemmin siitä, laitoin porkkanaa sekaan niin johan maistui, niin sitten kun tavallaan huomas että menee alas niin annoin enempi. Esim äsken ( oikein punnasin) meni porkkana-kukkista 45g. Näin siis meillä, en tiedä onko siihen mitään oikea oppisuutta?

Labello Vähän oudolta kuulostaa, ei osaa neuvoa :x

Shampoolla varsinaisesti meillä ei kyllä pestä olleskaan, mutta tuolla Ainun pesunesteellä 1 x vko.

Tuiskunen Reipasta! Hienoa! Hii!

On tosi nihee keli, ei meinannu oikein vaunupäikyille heittämällä nukahtaakaan, vissii liian kuuma, niin avasin makuupussin ja kopsan ihan auki, niin sitten vasta, siis vaavi siellä ihan sisävaatteissa.

Mä nyt si lähden sinne tyttöjen iltaan. Josko jutskailtais ihan muita ku vauva juttuja. Pitää itseä muistuttaa että ei niitä vauvattomia kiinnosta meitin perheen kakkajutut yms. diibadaaba :kieh:

Lämmintä viikonloppua!

HM ja neiti huomenna 4 kk :heart:
 
Anno, kiitos yv:stä :)

Tuiskunen, toihan olis hieno juttu! Helmimammoista tulis julkkiksia :LOL:

Mahtava keli tänään, +25 lämmintä ja arska paistaa B) tyttö nukkuu ulkona vaunuissa, kiva kun näin lämmin ni ei tarvinnu paljoo pukee muutaku body ja pöksyt :)

Nyt tää menee syömään :wave:

Kareliini ja Sara tänään 3kk :heart:
 
Toivottavasti tyyppien äippä on saanut sovittua miehensä kanssa :hug:

HM: tervetuloa yökyöpeleiden kerhoon :hug: Vaikka teillä toivon mukaan on kyse vaan tässä 4 kk tienoilla ilmenevästä motorisesta levottomuudesta, joka menee sitten ohi itsestään. Aivan järjissäni mä en ookaan, kun oon viimeisinä 4 kuukautena nukkunut 3 tuntia putkeen ehkä 4-5 kertaa... Mutta en mä aivan järjissäni ole koskaan ollut, niin että läheiset ei ole huomanneet kauheasti eroa :LOL: Ainoastaan se, että mun kuuluisa elefantinmuistini on tipotiessään, ´mä olen elänyt viimeiset 4 kk kuin sumussa, en muista ees mikä viikonpäivä on meneillään...

Just kun mä luulin, ettei meidän yöt voi tästä pahentua, niin kas vain, kyllä ne voi :LOL: Olin aamulla ihan koomassa... Greta söi yöllä 1,5-2 tunnin välein ja imetysten välillä sitten oli tietty pakko kääntyillä selältä mahalleen, ja koska tuo mahalta selälleen kääntyminen on vielä sattumanvaraista, niin itkuhan siitä hetken kuluttua pääsi, niin kuin Glow:lla Eli niin m'ä sitten olen käännellyt Gretaa koko ajan selälleen... Oisinkohan nukkunut jotain 3 tuntia erittäin lyhyissä pätkissä.

Eilen ja tänään oon sitten kirjannut ylös Gretan syömisiä ja valvomisia ja vähäisiä nukkumisia... Nimittäin vasta nyt mä huomasin, että Greta onkin usein valveilla 3 tuntia putkeen. Eli 3 tuntia hereillä ja sitten pienet torkut ja taas kolme tuntia hereillä. Jos kiinnitän gretaan paljon huomiota ja kannan kantoliinassá, niin typy pysyy mysö varsin rauhallisena. On vain vaikea tietää, että missä haluaa nukkua, kun eilen suostui nukkumaan 2,5 tunnin päikkärit vain kantoliinassa ja tänään sitten éi kantoliina kelvannut (oisko liian kuuma, täällä taas päälle 30 astetta ulkona) vaan nukahti isoon sänkyyn. Aina välillä laitan pinnikseen, kun ootan sellaista ihmettä, että jonain päivänä tyttö vain nukahtaa sinne itse´kseen, niin kuin Rosinantella ;)

Musta tuntuu kauhean syylliseltä, kun valitan aina tästä gretan huonosta nukkumisesta ikään kuin se olisi tytön tärkein luonteenpiirre. :ashamed: Näin aurinkoista luonnetta on harvoin vauvalla nähty (paitsi jos on kauhea väsy), tää tyttö on yhtä hymyä. Psykologi sanoikin, että meidän sunnuntailapsi (niinpä, Greta syntyi sunnuntaina) on onnekas, koska iloisen ja aurinkoisen vauvan on paljon helpompi saada aikaan positiivista vuorovaikutusta ihmisten kanssa, kun taas vaativilla vauvoilla on siinä mielessä hankalampi rakentaa itsetuntoa, että sitä positiivista palautetta hymyjen jne. muodossa tulee harvemmin.

Täällä onkin koko kylän mummot aivan hulluina Gretaan, aina kun ollaan k'ävelyllä kaikki tulevat tervehtimään ja ihastelemaan. Aamulla me käydään aina asioilla, tänään oli asiaa pesulaan ja torille ja ai että Greta saa paikallisilta aina huomiota.

Ja tosiaan jatkuvasti saan kuulla, että Greta vaikuttaa niin paljon ikäistään vanhemmalta, että on suorastaan aikuisen ihmisen ilmeet ja katse, mulle jo kaksi naista on sanonut, että "Greta on syntynyt vanhana". Siis positiivisessa mielessä. En tiedä sitten, että onko italialaiset lapset vain kaikki niin lupsakoita ja umeloita tapauksia, vai mikä on. Kieltämättä Gretaa pari kuukautta vanhemmillakin vauvoilla on usein jotenkin poissaoleva ilme ja sellainen "omissa maailmoissaan" olevan katse, vaikka hymyilisivätkin. Toisaalta meidän superkehittynyt Gretamme onkin erittäin valpas tapaus myös öisin, kun heräilee tisulle tarinoimaan parin tunnin välein. Toistaiseksi Greta on onneksi aina nukahtanut tosi helposti uudelleen, saapa nähdä tulevaisuudessa...

Sötnös: meille tosiaan tuli karstaa, kun ruvettiin pesemään gretan hiukset päivittäin. Sitä ennen ne olivat tosi rasvaiset, sitten kun ruvettiin pesemään useammin, niin eivät enää olleet rasvaiset, kun se karsta jumiutui sinne päänahkaan. Nyt oon pessyt joka toinen päivä oliko nyt Nivean kamomillashampoolla, mun kaveri muuten neuvoi pesemään samaan tyyliin kuin seranzu, eli käärin pyyhkeeseen ja sitten lavuaarin yllä vaakasuorassa, pidän toisessa kainalossa (onneksi Greta ei paina vielä paljoa) ja pesen toisella kädellä. Tyttö on vihdoin ruvennut taas hymyilemään tukan pesun yhteydessä, niin kuin silloin aikoinaan kylvetettäessä.

On muuten vaikea saada joskus Greta nukahtamaan, kun tyttö katselee mua silleen onnellisesti hymyillen tyyliin "ihana äiti, kun oot siinä", ja tietty itseä rupee hymyilyttämään, mutta siitä tyttö vain innostuu eikä sitten nukahda millään. No nyt nukahti elefantti kainalossa, välillä aina availi silmiään ja hymyili, sitten hipsin pois, kattotaan kauanko jaksaa nukkua.

Eilen illallakin mentiin nukkumaan ilman kitinöitä, aloitin iltatoimet hyvissä ajoin, hieroin Johnsonin Natural calm Bed time-öljyä ennen kuin pistin pyjaman, sitten Greta imuutteli tisua 40 minsaa ja nukahti vihdoin. Siis rinnanpää on suunnilleen irtoamaisillaan, mutta parempi noin, kuin että tyttö ajaa itsensä tilttiin ja nukahtaa 20 minsan itkemisen jälkeen kuin seinään.
Jee, mies tulee illalla kotiin. on peräti päivän kotona ennen kuin lähtee taas 5 päiväksi reissuun. Ja mä löysin miehen tietskasta ääkköset! Vietiin mun kastunut kone korjattavaksi, saas nähdä tuleeko siitä enää kalua...

Tv. Lentis ja Greta 4kk+ :heart:
 
Heips!
Eilen käytiin 4kk lääkäri-neuvolassa. Painoa oli 6480g ja 63 cm pitkä, py 42.7cm. Muuten kaikki kunnossa, topakka poika on, mutta painokäyrä hieman laskusuunnassa! Tissillä ollaan menty nyt tähän asti, mutta nyt aletaan mekin ottamaan kiinteitä lisäks. Mä oon jo hieman epäillyt tuota tissimaidon riittävyyttä kun on alkanut iltaisin ähisemään ja puhisemaan tissillä eikä ole aina halunnut syödä.
Perunaa jo maisteltiin jokunen lusikallinen ja hyvin näytti maistuvan :p sit tissiä päälle.

tapaamisesta Jätän ihan suosiolla väliin! Meiltä on ihan liian pitkä matka! Ensinnäkin asutaan lähimmästä juna-asemasta 60 km päässä, mihin pitäis mennä ensin autolla, ja vielä joku sata km junassa. Ite jos lähtis autolla tulis jotain 400km/suunta! :wave:
 

Yhteistyössä