Helmivauvat 2009 ~kesäkuussa~

Glow
tervetuloa sötnos..meniköhän oikein tuo nimimerkki :D ! ootpa pystyny olee kauan kirjottamatta tänne!

Rosinante; mä nauroin täällä ääneen teidän sihisevälle vauvalle kun kuvittelin mille se kuulostaa :LOL: joo, äiti on vähän väsynyt...

Mulla tyheni pää täysin, en muista enää mitään mitä ajattelin kirjottaa :eek:

Tänne ei ihmeitä... päikkäreit ei kunnolla nukuta edelleenkään :headwall: kokeilin tänään pelkästään että sisällä nukkuis, mutta ei...
Iltaisin käydään nätisti 19.30 nukkumaan, nukkuu tunnin ja sit alkaa huuto :eek: tutti suuhun, huuto, röyhtäys, uni, huuto, tutti jne... tätä kestää about 30-60 min että rauhottuu kunnolla nukkumaan... Muilla näin?! Ajattelin että auttaisko jos laittais nukkuu vähä myöhemmin mutta ei se onnistu kun poju on ihan sippi jo sillo aiemmin...

Hermo menee kohta jos ei kukaan osta tätä meiän kämppää! taas täl viikol piti puunata esittelykuntoon... "jäivät miettimään", maanantaina taas näyttö... puuuhhh :attn:
Ollaan taas löydetty pari kivaa mahdollista uutta kotia, mut eipä jaksa intoilla vielä...

Missähän miun mies on?! jätettiin se pesis peliä kattoo, ite ei tarennu olla kauaa ja pikkusella tuli nälkä ja yöunien aika... peli on loppunu mun käsittääkseni ajat sitte, mut missähän se ukkeli on...?
Niin, ja muistaakohan se aamulla et meil on 1. hääpäivä :heart: :D

 
virme ok kiitos infosta :) en ollut ennen kuullutkaan tuollasesta.

fiiu tervetuloa mukaan myös :flower:

almaa lentiksen fb status on päivittynyt 26.5...*vakoilin* hitsi.huoli on nyt :ashamed:

meillä meni neiti tänään ekan kerran selältä masulleen,kun oli peittoa pikkasen alla et tuli alamäki :D

labello joka jäi heti taas nettikoukkuun..
 
:attn: [/b]KADONNU LENTSIKKA FB:ssä ei ole mitään tietoo 26.5 jälkeen :(
Nyt alkaa jo toden teolla huolestuttaa, ku lentsikka on käyny täällä kuitenki päivittäin ja samoin FB:ssä, mä laitoin sille jo fb.ssä viestiäkin, sillähän oli kans rankaa ja osa-aika yh.ta voi kunüa kaikki olisi hyvn.... ISO HALI :hug:

Toukka.......
 
Iltaa!

Käyn ylpeänä mammana ilmoittamassa että nyt meilläkin käännyttiin mahalleen :heart: hetken siinä poika ihmetteli ja kääntyi sitten takaisin selälleen :)

Päiväunet on meilläkin hukassa! Varmaan ikään kuuluva juttu kun tuntuu niin moni saman asian kanssa painiskelevan.
En jaksa ulos viedä nukkumaan (joo laiska) koska poju ei nuku kuitenkaan kuin korkeintaan puoli tuntia ja siinä on kuitenkin oma hommansa viedä ulos. Meillä kun ei oo omaa pihaa/partsia johon vaan lykätä vaunut vaan vähän monimutkaisempi juttu. |O
Toivottavasti ne unet taas jostain löytyy! Yöt onneksi sujuu kuten ennenkin.

Mun tietääkseni perunaa voi pakastaa jos seassa on ainakin puolet jotain muuta, vaikka esim. porkkanaa. Ja bataattia voi pakastaa, ei kokkaroidu perunan tavalla.
Ens viikolla mekin aletaan maistelee pikkuhiljaa muutakin kuin tissiä, saa nähdä millaisia ilmeitä sieltä tulee :)

Ai niin, uusille tervehdys :wave: kauan ootte malttaneet vain seurailla. Niinku itse muka useinkin kirjoittelisin... :ashamed: mutta lueskelen joka päivä!

Nyt nukkumaan.

millla ja poikanen muutamaa päivää vajaa 4kk
 
Moikka taas! :)

Me oltiin tänään neuvola/lääkärissä. Kaikki hyvin, iho vaan todella kuiva ja atooppinen :/ Saa kuitenkin uimaan mennä, esikoisen kanssa käytiin vauvauinnissa ja samanlainen vesipeto taitaa tästäkin tapauksesta tulla :) Pikkasen oli laskeva painokäyrä, mutta ihan hyvin kuitenkin kasvanut. Mitat on 7720g ja 67cm. Mä niin toivoin et oltais pärjätty sinne 6kk asti pelkällä tissillä, mut th suositteli oman jaksamiseni takia alkaa maistelee soseita. Meillä siis vime yönäkin heräiltiin 1,5-2h välein, niin kun aina :/ Kävin ihan purkki porkkanasoseita ostamassa, josko huomenna 4kk päivän kunniaks vedettäis lusikalliset porkkanaa :D Tosin, tänään oli kahdesti yli 4h syöttöväli! :eek: ei oo ennen tapahtunu ja nukkumaan kun laitoin söi kyllä Todella paljon... Josko ukko pelästy kun uhkailin sillä porkkanalla ja söi varastoon kun aikookin nukkua pidempää pätkää... Toivossa hyvä elää :saint:

labello Onnea uuteen kotiin ja tsemppiä siivoukseen! Mekin ollaan tässä viime vuosina aika tiuhaan muuteltu, eikä kaikki kämpät todellakaan oo ollu asuttavan siistejä... :| Voit muuten laittaa Jooan nimen tuonne etusivulle, kunhan joudat. :)

Josko lähtis vähän Wii Fitillä temppuilemaan, on meinaan mullakin vielä n.10kg raskauskiloja ilonani :x Vähän tässä oon yrittäny kattoo mitä suuhun laitan, välillä kyllä repsahtelee pahastikin (just vetäsin melkein puol levyä suklaata, oli kyllä 70% mut silti... ) :ashamed:

Öitä :)

Bianca ja huomenna 4kk täyttävä Jooa
 
Iltaa mammat! Mä aina yökyöpelöin vaikka pitäis nukkua, etenkin nyt pitäis kun ei päivisinkään voi levähtää päikkäreiden puuttumisten takia. On se ihme kun vauva nukkuu yöllä mut äiti ei meinais millään, mikähän siihen auttais, lisää kiinteitä ruokia? :D

Glow: Oikein hienosti meni nimimerkki :D Mä tosiaan en ole kavereiden painostuksesta huolimatta saanut itseäni laitettua facebookkiinkaan joten ei tää rekisteröitymättömyys kovin tavatonta mulle ole ollut mutta kyllä on vaan niin paljon kivempaa kun voi osallistua keskusteluun siten että tekin kuulette että osallistun :LOL:

Tuiskunen: Sun poika kasvaa erinomaisen hienosti B)

Missähän se lentis tosiaan oikein on??? Mä kun en siellä facebookissakaan ole niin hyvä että te pääsette sitä kautta vakoilemaan ja kertomaan että mikä siellä lentiksen status on! Air Francelta ja helmimammoilta on lentsikat kadonnut!!! :attn: :eek: :snotty:

Bianca: Mä olen ajatellut hankkia sen EA sports (vaimikäsenytoli) siihen WII:hin notta jos sillä kilot sais kyytiä! Ainut vaan et pitäis ensin löytää se aika että milloin sitä pystyy jumppaamaan kun Lillikään ei nuku :kieh: Tälleen illalla mä oon niin väsynyt etten kertakaikkiaan jaksa enää :/

Josko sitä nyt yrittäis käydä aikasin nukkumaan, liian usein tulee kukuttua lähemmäs yhtä... :xmas:

Yötä mammat!

Sötnos & Lilli 4kk+
 
fiiu mukaan vaan, teretulloo!!

Rosinanten sihinävauva sai mutkin nauramaan :LOL:

Olen muutenkin aika hervoton, vissii väsynyt kun hihittelen täällä ääneen ja aiemmin soseittenikin kanssa. On mulla perjantaihubat nykyään :D

Glow Heti maalailen pirut seinille, että olispa 'mukavaa' jos ukkos olis unohtunu ensin iltaa istuu jätkien kanssa ja aamulla unohtaisi 1. hääpäivän |O Pirut merrassa!
Asunto asiaan voin vaan tasan tietää miltä tuntuu puunata käppää kerrasta toiseen ja toivoa parasta. No kyllä se ostaja teillekin napsahtaa!!

millalle Kiitos pakastus infosta :) Toi onkin järkeen käypää että potun sekaan puolet jotain muuta :)

Sötnos Juu me kaks tarvitaan selkeesti lisää kiinteitä, ai että kun taas naurattaa :LOL:
..ja sitten meniki kylmiä väreitä ku ajattelin että josko oikeestikin sillä air francen pudonneella koneella olis jotain tekemistä tän kanssa, esim et Lentiksen mies kun lentäjä..mut konehan oli tulossa Brasseista ja menos Pariisiin ja Lentiksen mies oli jo kotona sieltä pallon puoliskolta...hyh hyh, mitä mä ajattelenkin. Mulla on vissiin väsyneenä aika vilkas mielikuvitus.

Mut aika mysteeri 228 ihmistä kadonnu ku piaru saharaan, weird!!! Kamalaa!!

Juu ny nukkumaan, aamulla hiusväri päähän, sitte kampaajalle laittaa kampaus ja häihin. Pikkuneiti lähtee kans juhlamekossaan mukaan, hii =)

Öitä!

HM ja neiti < 4kk
 
Mun mielestä toi air france on aika LOST


TERVETULLOOOO fiiu Niinku tuossa aikaisemmin jo sanoin sötnölle et rexonat vaan kehiin niin tänne kyllä mahtuu!

Mä kokeilin tuota mammalle kiinteitä ja ei, täs mä vaan kökin :p
Järjetöntähän täs on se et mä oon aina ollu iltauninen, musta on ollu hirmu kivaa et oon menny jo ysilt nukkuu???? No kaipa sitä omaa aikaa kaipaa niin paljon et kökkii sitten ylhäällä puol yötä.

HM: Mukavii pipaloita! Haluu sitte pitsisukkiksista kuvii :D

UNET KADOKSISSA: Semperin sivuilta http://www.semper.fi/templates/page.aspx?id=3991
Vastasyntyneellä lapsella ei ole vielä vuorokausirytmiä, mutta rytmi kehittyy lapsen varttuessa. Outi Saarenpää-Heikkilä kertoo, että unessa on kolme päävaihetta, jotka alkavat erottua noin 3 kk iästä alkaen.
Alle vuoden ikäisellä lapsella unen eri vaiheet vaihtelevat noin 1 tunnin jaksoissa. Unen ensivaihe on kevyt uni, sitä seuraa syvä uni ja sen päätteeksi tulee REM- eli vilkeuni. Tässä unen vaiheessa lapsi herää helposti. Yleensä pieni lapsi heräilee nukkuessaan noin tunnin välein ja esim. kääntää kylkeä ja jatkaa sitten uniaan. Kevyestikin herätessään lapsi tarkastaa vaistomaisesti, onko hänen ympäristönsä ennallaan, onko kaikki hyvin. Leikki-ikäisen lapsen unirytmi alkaa pikku hiljaa muistuttaa aikuisen unirytmiä, vilkeunen määrä vähenee ja unijakso pitenee 1,5 tuntiin.

Selittää jonkun verran päikkäreiden katoamisia! Ehkä?

:p
 
Millasen aiotte hommata tai jos jo on niin minkä merkkisen ja mitä ominaisuuksia yms. siinä on (minkä painoiselle lapselle/ikäiselle, selkä/kasvot menosuuntaan?) Sekä millon aiotte vaihtaa kaukalon turvaistuimeen?

Mulla iskee stressi kun mikään istuin ei tunnu olevan tarpeeksi turvallinen, ainoastaa isofix kiinnitteiset on saanut erinomaisia arvosanoja, mutta niissä taas ei ole mahdollista laittaa selkä menosuuntaan päin ja aluksihan sitä vaaditaan/suositellaan? Besafe on yks vaihtoehto, mutta sekään ei ole kaikista turvallisin ( http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/01852-0923_lim_full.jpg ) ja toinen oli myyjän suosikki Gragon ( http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/GR08_CF124786.jpg ) istuin mutta tää on kai ihan susi...Sanokaa, mietinkö liian tarkkaan näitä istuin asioita.?? :whistle:

Päänsä rikki miettinyt Jospi
 
Biancalle super kade tuosta WII FIT:stä!! mäkin tahon!! tai ylipäänsä koko wii ois hiano saada..ehkä sit joskus kun alan lottoomaan ja voitan sen pääpotin ni siitä liikenis tohonkin :whistle:

lentis katoin eilen rohviilia ni kirjautunu on 2.6...

jasminista on tullu ihan höpsö nyt,tänään meni sit "oikeesti" selältä masulleen ilman alamäkiä ja sit kun syötin tuol sängyllä pitkällään,ni siinäkin tuhisi ja puhisi eikä ois millään malttanu asettua ku kääntyä vaan.vaipanvaihto meni kans heti aamusta mielenkiintoseks. saas nähä koska menee masulta selälleen.

tapaamisesta oli teil ollu puhetta ja mää oisin kyl ihan kympillä mukana jos vaan paikalle jotenkin päästään!!

"mammalle lisää kiinteitä" mä harrastan yösyömistä,ehkä siks sit nukunkin kun tukki,sit ku viimein nukahdan. :LOL: tällä viikolla oon nyt pari kertaa käyny leivällä 02.30...

njahas.neiti nötterö heräs.

labello ja nötterö 3kk+
 
miten muutes teidän muiden kääntyilijät jääkö vaavilla aina käsi masun alle jumiin vai osaavatko jo vääntää sen sieltä pois? Jasmin huijas,ei se herännytkään vaan oli vaan kesken unen jäänyt taas jumiin..
 
Mutta olin viisi pàivàà ystàvien luona "evakossa" ja sillà vàlin meillà satoi taas sisàlle ja mun tietskan pààlle, ja se hajosi :eek: Nyt sitten vihdoin sain miehen tietskan kàyttòòni (puuttuu tietty ààkkòset) ja pààsin tànne! On ollut teità kova ikàvà ja sorry, ettà olen saanut huolestumaan, mutta toisaalta kiitos, olette ihania ja tàrkeità :hug:

En ole vielà ehtinyt tarkkaan lukea teidàn kuulumisia, kun huomasin FB:ssà teidàn jo mua kaipailleen, niin ettà kirjoitan nyt ekaksi omaa napaa :ashamed:

Psykologilla olen kàynyt nyt pari kertaa. Tosi fiksu nainen, ja itse 4 lapsen àiti. On imettànyt perhepedissà, niin ettà kàytànnòn neuvojakin voin kysellà, vaikka psykoterapeuttina edustaakin psykoanalyyttistà koulukuntaa (vauva on narsistinen olento, jonka illuusio kaikkivoipaisuuteen tàytyy sàilyttàà :LOL: Suomeksi siis tàmà koulukunta kannattaa lapsentahtisuutta ;) )
Psykoterapeutin mielestà en vaikuta masentuneelta, pàinvastoin liian kiihtyneeltà :LOL: Eli toisekseen olen liian ahdistunut ja epàvarma àitydestàni, ihan ilman mitààn syytà. Itse asiassa nainen sanoi ihan tosissaan, ettùà vaikka on ollut paljon myòs lasten kanssa tekemisissà ja omat lapsensa (myòs psykoterapeutteja) lukivat ja kirjoittivat jo 4-vuotiaina, hàn ei ole koskaan nàhnyt ikàisekseen yhtà kehittynyttà vauvaa kuin Greta =) Siis kuulemma harvinaisen àlykàs ja komunikatiivinen, ja kàski jatkaa samalla tavalla Gretan stimulointia kuin tàhàn saakka, koska tosiaan on kehittynyt noin vauhdilla. Kirjoitinkin joskus, ettà tààllà Italiassa kaikki ovat luulleet Gretaa ainakin pari kuukautta vanhemmaksi, kun on niin valpas ja ilmeikàsà, mutta kovasti ylpistyin, kun kuulin sen psykologinkin suusta :D Eli ilmeisesti mà kykenen tekemààn edes jotain oikein tàmàn typyn kanssa :p
No joo, pakko hiukan leveillà, kun tosiaan pohjalla on suuri epàvarmuus kyvyistàni àitinà.
No, en tiedà, ettà onko tàmà epàvarmuus sitten normaalia ensikertalaisen epàvarmuutta vai ennemminkin oma luonteenpiirre.
Toisekseen psykologi sanoi, ettà mà elàn liian tiiviissà symbioosissa Gretan kanssa. Kaikki ovatkin aina mulle sanoneet, ettà Greta ei pààstà mua silmistààn, jos on esim. jonkun toisen sylissà tai kotona leikkimatollakin, oon aina ajatellut, ettà se on ihan normaalia. Mutta psykologi sanoi siitàkin, ettà hànellà heti pisti silmààn tosi vahva "empaattisuus-suhde" mun ja Gretan vàlillà, ja hànnen mielestààn mulle Greta on yhà mun "masuvauva".

Ei ihme, ettei mulla ole ollut ikàvà raskausmahaa, kun mà en alitajuisesti ole siità koskaan luopunut :LOL: Màhàn kannan Gretaa jatkuvasti kantoliinassa, ja tosiaan tykkààn siità, on yhà kuin mun masussa :ashamed: Eli sità me nyt aleaan tyòstàmààn, ettà pikku hiljaa irrotan napanuoraa ja annan Gretan kasvaa itsenàiseksi, saattaapa oma ahdistuksin helpottaa, kun huomaan, ettà tyttò pàrjàà muidenkin hoivassa eikà ainoastaan mun.

Ettà tàllaista psykologista sanahelinàà, nyt luen teidàn kuulumiset. :wave:
 
Mae
Turvaistuimesta Meille tulee besafe (sellainen jonka saa sekä kasvot että selkä menosuuntaan, esikoisella oli vain selkämenosuuntaan asennettava), esikoisella ollu kaikki istuimet sitä ja oon tykännyt paljon meidän pitkällä lapsella. Gracosta en tykkää yhtään, paitsi kaukalona. On jotenkin tosi ahtaan oloinen.

Tapaamisesta Mäkin ihan mielelläni tulen, jos ei ihan hirveän kaukana ole, kun tuo meidän Joona ei siitä autoilusta niin kauheasti tykkää.

Mae ja Joona (vihdoinkin!!!) 3kk :heart:
 
labello onnea uuteen kotiin! :flower: törkeetä kyl et sitä ei ollu kunnol siivottu!! :kieh:
Miro saa välil ite käden pois alta ku on kääntyny,mut kyl aika usein saa olla auttamas,ku toinen o pulas!

ihanaa että olet kunnossa lentsikka! :heart:
tekee varmaan ihan hyvää käydä juttelemassa ammattilaisen kanssa! ite kävin esikoisen syntymän jälkeen juttelemassa psykologin kanssa!Juteltiin mm.äitini kuolemasta(olin sillo 11vrk ikänen) Se kyllä teki ihan hyvää,vaikka ensin olin sitä vastaan!!


Meillä mies on kaverinsa polttareis ja me mennään poikien päikkäreiden jälkeen mun siskon luo!Ei jaksa olla ihan vaan kotona! :whistle:

Tyyppien äippä ja Miro 4kk +
 
merkkiä ja lukemassa

lentis, tervetuloa takaisin ja onneksi kaikki hyvin =)

sötnos ja fiiu, tervetuloo joukkoon mukaan =)

Kysymys: Te jotka annatte korviketta vauvalle niin kumpaa suositte, Tutteli vai NAN? Meillä ollut käytössä koko ajan tutteli, mutta nyt ostin kokeeks NANia. Onko niissä jotenkin merkittävää eroa, esim. sopiiko masulle paremmin?

Mutta nyt pitää mennä syöttään tyttö, että päästään lähteen asioille :)

Viikonloppuja kaikille :wave:

Kareliini ja Sara 12vkoa+2pvää :heart:
 
Nyt sain teidàn kuulumiset luettua, mutta olis pitànyt kirjata paperille, kun tietty unohdin taas, ettà mità piti kommentoida... Joo, yòunet ovat yhà olleet vàhàisià, onneksi sentààn ei unettomuuden vuoksi vaan tàmàn mun tissiriippuvaisen ja mahavaivaisen"masuvauvan"... ;)

sòtnòsille ja fiiulle tervetuloa! :flower:

Onpas unikeolla ollut pelottava kokemus, toivottavasti kaikki on siellà hyvin! :hug:

Audriinalle isot onnittelut pinon ekasta hampaasta!

Eroahdistus: voisko se tosiaan olla syynà glownkin vauvan itkemiseen? Kun periaatteessahan sità pitàisi odottaa vasta joskus 8 kuun tienoilla, mutta toi psykologikin sanoi, ettà Greta saattoi tosiaan kàrsià eroahdistuksesta tàssà kun oltiin vierailuilla, ja "joutui" muidenkin ihmisten kanssa tekemisiin. Me ollaan siis niin kauheasti yhdessà Gretan kanssa, ettà reppana menee hiukan "sekaisin", kun huomaa maailmassa olevan muitakin ihmisià. Mutta kun ei ole mulla sukua tààllà, niin kenenkàs muun sylissà greta olisikaan kuin mun tai miehen.
Onneksi mulla on tààllà aina silloin tàllòin suomalainen ystàvàtàt, joka tulee tànne meidàn kylàànm aina silloin tàllòin "mokilleen" Roomasta, niin voin pikku hiljaa totuttaa Gretaa muidenkin syliin.

Nimittàin kun mies taas làhti reissuun, niin menin ystàvàpariskunnan luo 5 pàivàksi evakkoon. Teki tosi hyvàà senkin takia, ettà pariskunnan mies on oman mieheni kollega,ja nainen on siis ollut ihan samassa tilanteessa esikoisen synnyttyà kuin minà. Eli ulkomaalainen ilman sukua ympàrillà ja mies jatkuvasti reissussa. Oli mahtava puhua asioista ja ennen kaikkea nàhdà, ettà kyllùà sità selviàà tàllaisessakin tilanteessa. Tosin nainen on jatkuvast hermoromahduksen partaalla nytkin, kun on 4,5- ja 2,5 -vuotiaat lapset ja yhà yksin, mutta on sentààn vielà hengissà :D

Mutta en osannut lainkaan odottaa, ettà ympàristòn muuttuminen olisi shokki Gretalle! Olin ihan jàrkyttynyt, kun Greta itki kauheasti kahtena ekana iltana :eek: Tai siis ei itkenyt, vaan huusi ja parkui kuin koliikkivauva. Toisena iltana olin vielà niin vàsynyt, ettà en saanut lainkaan tyttòà rauhoittumaan. :'( Kahden tunnin huutamisen jàlkeen oli pakko pyytàà ystàvàtàrtà apuun, kun en todellakaan kyennyt vàlittàmààn Gretalle mitààn rauhallisuutta vaan hikoilin ihan silkasta epàtoivosta. Tuon illan jàlkeen vasta olen tajunnut, ettà kuinka helppo lapsi Greta yleensà on, mitààn tuollaista en ollut koskaan kokenut. Greta on aina rauhoittunut siis helposti, oli tosi jàrkyttàvàà nàhdà tytòn huutavan noin. Sitten seuraavina pàivinà greta olikin jo tottunut uuteen paikkaan, ihmisiin ja lasten aiheuttamaan hàlinààn, ja meni nukkumaan illallakin ilman pienintàkààn vastalausetta. osasinkin sitten odottaa, ettà taas oltaisiin levottomia, kun palasimme kotiin, ja niin tààllà sitten itkeskeltiinkin 2 pàivàà. Mutta olin itse rauhallisempi, kun osasin arvata, età tytòn pitàisi tottua jàlleen kotiin, eikà sentààn huudettu niin kuin kylàssà, itkettiinpà vain tavallista enemmàn.

Onko muiden vauvoilla sopeutumisvaikeuksia uuteen ympristòòn? Jos, niin kauanko kestàà? Kun en osaa sanoa, ettà onko tuollainen 2 pàivàn itkuisuus "normaalia", vai onko gretalla ehkà tavallista vaikeampaa tuo ympàristòn vaihtuminen.

Joka tapauksessa nuo 2 ekaa pàivàà kylàilyn jàlkeen Greta sitten vierasti muita ihmisià, ja siità psykologi sanoi, ettà Greta saattoi pelàtà joutuvansa musta eroon, kun tosiaan oli niità uusia ihmisià siellà ystàvien luona. Nyt sitten taas hymyillààn tutuille ja tuntemattomille niin kuin tavallisestikin.
 
Heippa hei!

Mäkin jo kerkesin huolestua Lentsikasta, mutta onneksi kaikki ok!

JeJa meillä kans poika ollut pari-kolme päivää oudon väsynyt! Ehdin jo tottua niihin 30-45min pätkäpäikkäreihin ja nyt on pari päivää vedellyt 1,5-3 tunnin päikkyjä! Ja silti saattaa pitkien päikkyjen jälkeen olla jo alle tunnin hereilläoltuaan uudestaan väsynyt. Eilen kun laitoin sapuskaa niin poika nukahti ykskaks sitteriin, vaikka oli ollut vasta 45min hereillä! Sitä ei tosiaan oo ennen tapahtunut :eek: . En tiedä vaikuttaako nää kelit kun ei oo päästy kunnolla ulos tai sit siitepölyt, kun on tuo poju hiukan yskiskellyt ja aivastellut. Miehellä ja mun äidillä on hiukan astman tyyppistä allergiaoiretta aina siitepölyaikaan ja molemmat sanoo että silloin väsyttää myöskin kamalasti. Tiedä häntä, mutta outoa on. Pissa tuoksahtaa täällä kyllä ihan samanvahvuiselta kuin ennenkin...

HM niistä soseista niin mä aattelin antaa nyt alkuun sen pari viikkoa yhen kerran vaan päivässä kasvissoseita ja sitten parin viikon päästä otan hedelmä/marjasoseen toiseksi kiinteeksi iltapäivälle. Eli annan vaan sen kaks kertaa päivässä kiinteätä (sain neuvolasta semmosen ohjeistuksen, mut kaipa niitä vois useammankin kerran päivässä antaa?) Meillä tosiaan se velli aamuin ja illoin kanssa ruokavaliossa.

Turvaistuimesta me ostettiin tuttavaperheeltä tosi hyväkuntoinen Maxi Cosi Priori 9-18kg. Siinä on nelipistevaljaat ja oisko 3 tai 4 eri kaltevuusasentoa (alkuun pidetään enempi makuuasennossa ja siitä sitten iän myötä nostetaan enempi istuvaan asentoon) Vaikuttaa mun mielestä tosi hyvältä. Oli saanut hyvä-arvosanan siinä testissä mikä oli joku aika sitten Iltasanomien sivuilla.. (vai Iltalehden, en muista). Kyllähän se vähän niin on että ainahan nuo kehittyy paremmiksi ja paremmiksi, testeissä on kuulema kans paljon tasoeroja riippuen siitä mitä kaikkia ominaisuuksia niissä on vertailtu. Eli esim. keskinkertainen voi olla silti tosi hyvä turvallisuutensa puolesta mutta siinä voi olla puutteita jossain lisäominaisuuksissa. Me varmaan otetaan tuo istuin jo aika pian käyttöön kun pojalla on painoa yli sen 9kg ja kaukalo on jo vähän ahdas.

Kääntymisessä tarvitaan kans välillä avustusta, käsi mokoma kun ei aina oo oikeessa paikassa että pääsis kiepsahtamaan.

Mä oon kans alkanut vähän valvomaan. Alkuun olin tosi tarkka siitä, että piti päästä pojan kanssa samaan aikaan nukkumaan. Tosin herätyksiä olikin sillon tiuhempaan. Mut nykyään on kiva ottaa vaikka lasi punkkua ja katella telkkaa ihan rauhassa kun poika menee maate.

Teretulemast Fiiu!

No niin ja taas herättiin...
 
Ai nii ja JeJalle piti vielä kommailemani että oon lukenut jostain, että vauvan pissa saattaa haista väkevämmälle jos äiti on syönyt jotain voimakasaromista (esim. sipuli, mausteet, kahvi tmv.). Tai jos äiti on juonut vähemmän nesteitä, niin vauvankin saama rintamaito on "tujumpaa". Mut toki kannattaa viedä näyte jos et mitään tavallisesta poikkeavaa oo syöny/juonu..
 
Nyt en edes lue. Meillä on ihan helvetillinen vuorokausi takana. Mun esikoispojalla on ollu pitkään vatsassa jotain hämärää vaivaa, vihdoin eiliselle saatiin lähete lastenpolille. Tehtiin kaikki mahdolliset ikävät tutkimukset, ja saatiin selville, että suolisto ei "vedä" kunnolla, mutta ei tiedä miksi. Meidät siirrettiin ambulanssilla Helsinkiin Lastenklinikalle, jossa lisää kokeita. Tänään pojan maha piti sitten leikata auki, koska epäiltiin rakenteellista vikaa, mutta sitäkään ei löytynyt. Suolisto on kai tulehtunut, mutta en ihan ymmärrä, kun verikokeessa tulehdusarvo oli nolla. Umppari poistettiin, kun maha kerran oli auki, mutta ei sekään vars. tulehtunut ollut. Nyt odottelen poikaa heräämöstä. Vilja-raukka tässä menee miten sattuu, kauhee säätö, kun mä olen sen eväät, ja silti pitäis olla ton pojan turvana, kun sillä on niin kamalaa. Pari yötä ollaan tossa Mc Donalds talossa, ja mummu yöpyy sairaalassa ainakin viime ja seuraavan yön. Kamalaa kun ei pysty auttamaan toista, päin vastoin, oon ollu kaikessa "kiusaamisessa" ihan väkisin mukana. Toivotaan, että suolisto alkaa toimia, vaikka mitään ei vars. tehty. Palaan jossain vaiheessa. Vilja tossa naureskelee. Se on ollu ihan älyttömän helppo nyt. (paitsi öisin)
 
Glow
Matma :hug: voi ei, jaksamista sinne!!!

Hmmm...taas mä unohdin mitä mä aattelin kirjotta lukiessani teidän kuulumisia :xmas:

TURVAISTUIN, meillä on Kiss Klippan Isofix safety system. http://www.klippan.fi/turvaistuimet.html
hankittiin samalla kun vaihdettiin auto uudempaan. Tai mun iskähän sen istuimen sitten kustansi kaupan päälle :D sitä voi käyttää 0-3v. 3 eri asentoa. Irrotettava kaukalo osio. Enpä tienny et semmoisia on ees olemassa ennenkuin näin. Mä luulin että se istuin on turvakaukalosta se seuraava, mut voiki käyttää jo pikkuvauvalla. Siinä on kaikenlaisia irroitettavia pienennys pehmusteita... Alkuun meillä oli britax/römer kaukalo mut vaihdettiin nyt muutama viikko sitten tuo uusi istuin käyttöön. Se on autossa kiinni kokoajan, kaukalon sais irti mut en mä jaksa siinä vauvaa kantaa, helpompi kantaa vauva sylissä!

Tulihan se ukkeli illalla aika ajoissa kotiin, peli oli venähtäny ja sen jälkeen oli viel joku yleisurheilu juttu... ja sen jälkeen tietenki piti naapurinkanssa käydä kaljalla, kun oli naapurin kyydissä tulossa kotiin...
Tekihän se tuossa äsken perunamuussia ja uunilohta hääpäivän kunniaksi meille :p heh...
Tosi helppo muuten ottaa siitä muussista osa vauvalle, ennenkuin laittaa suolaa ja maitoa sekaan. Laitoin vauvelin osuuteen vähän korvikemaitoo sekaan, uppos tosi hyvin pottumuussi tänään!

Nytpä taidan lähteä vohvelitaikinan tekoon... juu ei ne kilot kyl tätä tahtia multa karise minnekää.... :headwall: noo, mutta hyppelin mä ruutua tuossa takapihalla hetken esikoisenkans tänään, oli aika lystiä :LOL:
Ja legoilla ollaan rakennettu pari pv kun on satanu! aika kivaa puuhaa! Vaavi jaksaa katella vieressä aika kauan meijän touhuja. Kun vaan muistetaan hänelle höpistä vähän väliä. Esikoinen on onneksi tosi fiksu ja osaa vahtia ettei mee vauvan lähellekään pienet legot. Ihanaa kun se huolehtii pikkuveikasta niin kivasti =)
 
Glow
Ainiin... mä annoin tänäaamuna vauvalle kaurapuuroa! Meillä tulee vasta ensviikolla 4kk täyteen, mut johan tässä on kohta kuukausi totuteltu maissiin, perunaan, porkkanaan ja nyt bataattiin. Aamulla oon antanu hedelmäsosetta+maitoa. Tänään tein esikoiselle puuroa, itsekin syön aika paljon puuroa... Niin sauvasekottimella vähän vielä hienommaks survasin puurosta osan ja sotkin vadelma-puolukkasosetta mukaan... Vauva ois syöny vissiin enemmänkin kun uskalsin antaa... eikai muutama lusikallinen nyt voi kovinkaan paljon haitaksi olla?!
 

Yhteistyössä