Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~ vol.2

Ellamaaria: mulla on vauva-lehden tilauslahjana saatu kudottu kantoliina, meillä Greta tykkää liinasta tosi paljon, nytkin on nukkunut 2,5 tuntia, usein heräilee välillä esim. kaupassa ja kuikuilee tuolta liinasta ympärilleen, mutta kyllä aika pian sinne uudestaan nukahtaa. Enemmän tietty tykkää jos olen liikkeessä, mutta jos on ehtinyt nukahtaa, niin voin kyllä istuskellakin.

Me ollaan sitten taas 4 päivää kahdestaan Gretan kanssa. :( Miehen työpaikka ok toistaiseksi, mutta reissussa sitten ollaan jatkuvasti. Ja kun Greta ei tosiaan nuku enää päikkäreitä kotona vaan ainoastaan joko liinassa tai vaunuissa tai autossa, niin en saa kylä mitään aikaiseksi, kun joko kuljetan Gretaa ulkona tai sitten rauhoittelen väsymyksestä itkevää lasta :headwall:

Päätimme sitten palkata siivoojan, mä tartteen ihan oikeasti apua, kun mies on poissa. Jopa ostosten kantaminen on aika mahdotonta, kun asutaan 3. kerroksessa ilman hissiä, miten kannat ostokset ja vauvan? Hiukan kanniskelen tietty esim. repussa, mutta kun meillä ei esim. kraanavesi ole juomakelpoista (siinä on arsenikkia! :eek: ), niin arvatkaa saanko raahatuksi itse juomavettä kotiin?

Täänän oltiin lonkkien uä-kuvauksessa, kunnossa ovat. Varoitin lääkäriä jo etukäteen siitä, että Greta tulisi parkumaan sitä geeliä, ja niinhän siinä kävi. :saint: Oli muuten aika jänskä lähteä autolla liikenteeseen kahdestaan Gretan kanssa ja muutenkin käydä asioilla. Palkitsin itseni Big Mac- aterialla :ashamed: En kyllä syö hamppareita kuin pari kertaa vuodessa, mutta nyt teki mieli.

Sitä paitsi eilen naapurin rouva kehui, että musta ei huomaa enää lainkaan, että oisin koskaan raskaana ollutkaan. Ei ole totta, mutta olihan kiva saada kehuja. Ja kylläpä tässä on tullut pari tuntia päivässä käveltyäkin Greta liinassa.

Tuolla toisessa pinossa vastasin muuten Toukalle, että vaikka sektio ei todellakaan ollut mikään "ihana"kokemus, niin oli se sen arvoista, koska luulens elän säästyneen leikkausken ansiosta. Eli jumppaan ja venyttelen päivittäin, mutta jaksan vielä kantaa Gretaa (painaa n. 5,5kg). Tosin just pari yötä sitten mulla oli kauhea iskisassärky, eli pitää olla tarkkana, etten liioittele. Toi venyttely varsinkin on mulle kaiken a ja o, teen sekä jooga-että pilates-liikkeitä myös tuon selkää tukevan lihaskorsetin vahvistamiseksi.

Jaksuja kaikille! :hug:

Tv. Lentis ja Greta 2,5 > :heart:
 
Lentis: meillä tuo liinailu on sitä, että kun "joutuu" liinaan alkaa itkuparku, ja nukahtaa sitten, mutta kun herää niin ei tosiaan oo tyytyväinen :kieh: Ois niin kiva liinailla, kun se on kuitenkin kätevää! Meilläkään ei vaavi nukkunut päikkäreitä kun vauhdissa. Nyt on oppinut päivälenkin jälkeen "jäämään" vaunuihin. Eli tunnin lenkin päätteeks nukkuu vielä 2-3 tuntia. Ihan sinnikkäästi tein niin, että lenkin päätteeks aina heijasin, kunnes vaipui uneen ja sitten taas heräs ja mä heijasin taas. Aluks saatoin olla tunninki 5min välein heijaa, nyt ei tarvi käydä ku kerran pari. Tutun lapset oppi kans samalla tekniikalla vaikka olivat vaan liikkeessä nukkujia, heillä tosin oli silloi jo ikää 4kk :whistle: Niin ne vauvat tottuu vauhdissa nukkuu raskausaikana, kun on TOSI AKTIIVISIA äiteitä! Yhdestä auttavasta puhelimesta sanottiin, että heijata pitää just sen verran et nukahtaa, muttei pidempää, ettei sitten just totu liikeeseen. En tiedä... mut tuolla tekniikalla meillä mentiin. Tää viikko tosiaan on vasta ollut noita päikkäreitä vaunulenkin päätteeks. Kaikki nukutukset kuitenkin vaatii meillä vauhtia, yöunille vaipuminenkin! SE ON RASKASTA TOISINAAN! :hug:
 
meilläkään tyttö ei nuku sisällä päikkäreitä. Nukkuu sitten ulkona vaunuissa. Onneksi nukkuu sentään paikallaan olevissa vaunuissa. Välillä käyn ensin kävelyllä ja jätän pihaan nukkuu tai sitten heijailen piahlla niin kauan että nukahtaa ja sitten jää sinne. Nytkin on ulkona nukkumassa, on nukkunut tähän mennessä jo 2,5h. Liinailuun mun pitäis tutustua paremmin. Tyttö kun hereillä ollessaan lähestulkoon koko ajan sylissä kun ei muualla juurikaan viihdy. mutta kannan sitten käsissäni.. liinailu helpottaisi ja vapauttaisi. Mulla on rengasliina mutta en oo vielä kokeillut. Mitkä muilla kokemukset pitkästä trikooliinasta? Onko hankala sitoa ja laittaa vauva vai oppiiko sen nopeasti? sellaisen ostoa kun olen nyt harkinnut kun tyttöä kanniskellut..

Joskus aikasemminkin puhuin että pidän paljon vauvaa sylissä ja se nukkuukin vieressä. En oo edes kokeillut omaan sänkyynsä, mä tykkään siitä kun vauva on vieressä, lähellä. Ja syöttäminen öisin siten niin helppoa. Meillä kun niitä heräilyjä on kuitenkin yössä n 4. sain sitten kirjavinkin ja lainasin kirjastosta: Kiintymysvanhemmuuden kirja. Eilen sitä luin ja tykkään kovasti! =) sain jotenkin rohkasua tälle tavalleni. Kun joiltain vanhemmilta ihmisiltä olen kuullut että älä pidä niin paljon sylissä tai se tottuu siihen tai että ei saisi nukkua vieressä.. Nyt sain kannustusta tuosta kirjasta omille tunteilleni: teen omalla tavallani ihan oikein. Mä oon kyllä sitä mieltä että ei tämä ole ainoa oikea tapa, ei sellaista olekkaan vaan jokaisella se oma oikea tapa joka hyvältä tuntuu. Mutta että tämä tuntuu musta hyvältä. :heart:

sadee80 & tyttö 2kk+
 
Juuh...ei tullut ulkopäikkäreistä mitään. Vissiin liian kuuma tai jotain. Yritin matkarattaisiin nukuttaa tuohon terassille, lämpöä +22 (arska nyt taitaa tuohon mittariin paistaa). Päällä oli sisävaatteet ja makuupussi vaan rattaissa, osin auki. Tumput otin pois kun kädet hikos ja sit oli ohut lakki. Eli ei tullut mamman auringonotostakaan mitään, kun poju heräs kränäileen alle puolen tunnin jälkeen.. Kait se on kävelylle lähdettävä sitten. :whistle: Hieno ilma kyllä kävellä.

Eilen olin sit ekaa kertaa "viihteellä", tosin neljä tuntia vaan poissa ja klo 20 pintaan olin jo kotona. :xmas: Varsinainen bilehiiri, joo. :D Mutta hyvin oli kaikki mennyt, maitoa ei tosin poika pullosta kelpuuttanut kuin 60 ml.

Sade: Eihän siinä vieressä nukuttamisessa mitään pahaa ookaan. Kyllä ne omiin sänkyihinsäkin sitten joskus oppii. =) Mä kerran yritin mennä nukkumaan ilman poikaa, kun jäpppinen veteli hirsiä vaununkopassa.. Mut eihän siitä mitään tullu, piti mennä hakeaan poitsu viereen.

Aurinkoista viikonloppua kaikille! B)

Kössi ja poikanen
 
Glow
Vähänkö ihanaa! Mä oon nyt kahtena iltana saanu (itkujen jälkeen) Onnin nukahtaa omaa sänkyy! niin että pidän häntä kädestä kiinni/silittelen. Laitoin pinniksen oman sängyn viereen. Ja! Tänään lenkin jälkeen poju nukku melkein 2 tuntia paikallaan olevissa vaunuissa. Sain tehtyy piha hommia ja pelattii esikoisenkans futistaki vähä
B) =)

Toinen missä hän tänää on jo tunnin unet melkee vetässy, niin huusin huutonetistä keinuvan "sitterin". On ääntä, valoja (saa pois päältä tietty) ja se keinuu!!! Onnihan simahti keinutukseen tosi pian. Sai mamma syötyy ihan rauhassa ja kahvitki vielä kaupan päälle. On hieman hyvä fiilis itellä kun päivä on menny näin hyvin!

Meil on kans ihan kuumakalle toi poika, heh Onni Kallehan se onkii...
:D tänää tais eka kerran olla sopivasti päällä, ilmankos nukku niin hyvin!
 
EllaMaaria: Mä laitoin Gretan kantoliinaan jo 3-viikkoisena, niin että en tiedä auttaako mun neuvot mitään, mutta sen verran tuolla kantoliinakanavan sivuilla neuvottiin, että varsinkin alussa kannattaa heti alkaa liikkua ja heilua, kun on saanut vauvan sinne liinaan, rauhoittuvat siitä liikkeestä.
Meilläkin aluksi tekopirteällä äänellä toistelin kuinka kivaa liinassa on ja vielä nykyäänkin, jos Greta on itkuinen, lähden tosi nopeaa liikkeelle. Ja aina kantsii imettää ennen liinaan laittoa, muuten alkaa se maidon tuoksu houkuttamaan liikaa, eikä vauva rauhoitu sinne. Mutta jos Gretalla on masu täynnä eikä ole yliväsynyt, niin ei enää tartte sen kummemmin edes heilua tai liikkua, vaan on siellä ihan tyytyväisenä heti.

Glow: Onko sattumoisin Fisher & Pricen Aquarium- sitteri? Siinä meilläkin Greta viihtyi tosi hyvin vielä n. viikko sitten, mutta nyt ei enää nukahda sinnekään. :headwall:

Tänään Greta on taas nukkunut jotain puoli tuntia kerrallaan, ei toivoakaan parin tunnin unista vaunuissa. Katsotaan, nukkuuko nyt tässä kantoliinassa hiukan pidempään. Muuten oli kiva, kun aamulla uhrasin pari tuntia unta ja sain rauhassa jumpattua (selkä taas alkanut oireilla, just kun pääsin kehumasta kuinka hyvässä kunnossa se on :headwall: ) ja käytyä suihkussa ja syötyä aamiaista. Siis muuten en nykyään saa edes tollaisia juttuja tehtyä, kun Greta heräilee 10 minsan välein aamulla.... Ja nukahtaa tosiaan sängyssä vain tissi suussa, apua! :eek:

Tv. Lentis ja Greta 2,5 > :heart:
 
Niin ja sadeelle piti kanssa kommentoimani, että mäkin olen lukenut sieltä Dr. Searsin sivuilta tuosta kiintymysvanhemmuudesta tai vaistovanhemmuudesta, joksi sitä myös suomeksi kutsutaan. Mustakin vaikuttavat hyviltä periaatteilta. Täällä Italiassa kyllä kauhistellaan tätä mun kantoliinailua, saa nähdä tulenko tässä vielä katumaan :LOL: Meinaan, tänään ei edes vaunuissa nukkunut kuin 30 minsaa, mutta tässä liinassa nyt vedellyt tyytyväisenä hirsiä jo 1,5 tuntia... Vielä musta on ihanaa, kun Greta on tässä mun "sylissä", mutta entä kun alkaa painaa 7 kiloa? :p
 
Moi!
Lukenut olen juttunne ja tuohon takamaito-asiaan piti sen verran kommentoida, että mulla ainakin alkaa heruminen yhtäaikaa molemmista rinnoista, eli mun kohdalla tuo ei päde, että takamaitoa tulisi vasta sitten ku toisesta alkaa herua. On muuten kipeän tuntoista se heruminen, sattuuko muilla ihan tosissaan?

Onko hampaista ollu merkkejä vielä? Miltä vauvan ikenet tavallisesti näyttää? En ole aiemmin kurkkinut pojan suuhun, mutta nyt kun nyrkki on alkanut maistua ja itkeskellyt on enemmän niin katsoin suuhun ja alaikenessä kuultaa valkeaa ikenen läpi, hammas? Ja ikää pojalla ei ole vielä 3kk:tta, vasta 8.päivä. Näkyykö ne hampaat aina sieltä läpi vaikkeivät vielä olisi puhkeamassa?

Ja karsta-ongelmista piti vielä kysyä, onko muilla ja millä olette saaneet hoidettua? Pojalla on tuota tukkaa siihen malliin ettei tuo vauvaharjalla harjailu näytä auttavan asiaa. Öljy ja perusrasva on kokeiltu. Oliko ruokaöljykin sellainen jota saa päähän laittaa? Kokemuksia?

Jos joku muistaa meidän "ihanan" terkkarin, niin mulla on pinna melko kireellä sen kans. Aina on jotain arvosteltavaa ym... Oon tosissani ajatellut vaihtaa terkkaria! Miten teillä sujuu neuvolatätienne kans?

Juu mutta nyt nukkumaan! :wave:
 
Merkkiä taas. Ihana ilma ollut, paljon ulkoiltu tänään. Nyt poika nukkuu sohvalla...

Pikaisesti kantoliinasta, meillä on hug-a-bub ja vielä ei ole ihan kaikkein kivoin pojan mielestä ollut. Kotona olen ainoastaan pitänyt ja hytkytellyt kovasti, huomenna voisi koittaa tietty kävelylle menoa sen kanssa niin että joskus uskaltaisi vaikka kaupungille.
Ja hikinen kaveri on meilläkin, samoilla linjoilla vaatetus kuin muillakin eli sisävaatteiden päällä puuvillapuku, sukat ja hanskat + myssy + makuupussi auki. Päikkärit jää lyhyiksi jos vaan on hiki ja se on helposti.

almaa ja poitsu 2,5kk
 
Iltoja =) Kyselin neuvolasta etu- ja takamaitoasiasta ja vihreästä kakasta... No ainakin meidän neuvolan kanta on, että ovat ikuisuuskysymyksiä ja mitään todistetusti yhteyttä näillä asioilla ei ole. Meillä välillä vihreää kakkaa, vauva on kuitenkin ihan tyytyväinen väristä huolimatta. Käski unohtaa asian, eikä vaivata päätään moisilla jutuilla. :wave:
 
Iltaa, tai yöhän se nyt on..

Ihanaa kuulla että monilla on löytynyt jo rytmiä ja muutenkin vauvat aurinkoisia, samoin ilma =) Ihan kesä oli jo tänään ja kuopsuteltiin kans pihaa kun vaavi vetäs 3 tunnin vaunupäikkärit.

Rokotukset jänskättää kun niistä voi näköjään tulla kipiäksi. Pikaista paranemista kaikille keillä vaivoja :hug: Mites ku meillä täytetään jo parin viikon päästä 3 kk ja ei ensimmäistäkään rokotusta olla saatu. Meijän neuvolassa on kyllä ihme touhua ja ne eukotki vaihtuu siellä joka kerta, niin eivät vissii muista edes rokottaa |O Että Milla hyvin ei mee meilläkään.

Mä olin eilen kans viihteellä Tinan keikan päätteeksi ja jäin yöksikin Hkiin. Oli kyllä mukavaa ystävien kanssa, mutta kun tänään ajelin kotiin ikävissäni niin ihan melkein itketti kun ajattelin miten ihanaa on palata kotiin kun siellä odottaa mun perhe :heart:
Likkakamu myös opetti mulle nukella vauvatus liikkeitä joita nyt sitte alettiin tehdä 3-4xpvä ja parin viikon päästä vauvan pitäisi ruveta itse tekemään liikkeitä. Onko kellekkään tuttuja? Siinä on niinkus 4 erilaista liikettä ja ne tehdään aina samassa järjestyksessä ja jokaista 5-7x. Täytynee googlettaa...
Anoppi oli myös hoitaa vaavia pari tuntia ennneku mies tuli töistä pe, että mä siis pääsin lähtee reissuun. Oli menny ihan ok, mut pientä itkua oli ilmoilla. Miehen kanssa olivatkin sitten pärjänneet tosi upeasti ja kämppäkin oli kunnossa, eikä siis paikat sekaisin niinku pelkäsin. Kyllä mä kiittelen jotain suurempaa usein että me on saatu näin kiltti prinsessa :)


Kantoliinaa
ei omisteta. Meillä on Baby Björnin reppu ja siinä vauva on viihtynyt sen mitä olen kannellu harvakseen, täytyykin nyt rupee enempi kun voi sitten mennä uloskin sen kanssa :)

Jassoo, rupeenkin unille. Tunnin päästä se mieskin kait kömpii baarista kotiin..lähti ihan yllättäen kun naapuri soitti ja pyys :)

hm ja neiti >2kk
 
sade80: toi hug-a-bub on tosiaan n.5m pitkä trikooliina... ihan kätevä, aluks mietin et opinko... ja nyt mietin tosiaan et oppiiko vauva :D Mutta http://www.kantoliinakanava.fi/ sivuilta löytyy paljon tietoa. Esim. kohta kantovälinepalkki, niin löydät kuvia eri liinoista käytössä, ainakin tuosta mein liinasta on paljonkin kuvia... ja sivuilla myös sidontaohjeita.

voi voi, meillä taas herätys tuossa viiden maissa... kaamee parku, kun toinen ähisti kakkaansa. Inhottaa kun mulla on aina aamuisin pinna kireellä, kun nukkuminen on mitä on ja päivisinkää en voi levätä. Sitten tiuskin ja rähisen vauvalle, vaikka itkee pahaa oloaan :ashamed: Torukaa mua |O
 
kössikenguru: joo, ei siinä mitään pahaa tosiaan ole. meillä pojatkin nukkuneet vauvoina vieressä ja nyt jo nukkuvat omissa sängyissään (3 ja 4v) mutta jotenkin kun on tuntunut että on joutunut puolustelemaan ja selittelemään kun vauva nukkuu vieressä niin oli ihana lukea kirjasta että se tosiaankin on todella ok. :heart: :heart:

ellamaaria, kiitos. =) tuollaisen hug a bubin taidan nyt sitten minäkin ostaa =)

sadee80 &tyttö 2kk+
 
Mite nää päivät on oikee menny ku oon näköjää ykkös-sivul viimeks kirjottanu vaik joka päivä oon lukemas käyny :eek:

Vaatteet meil käytetää viäl 56cm ja 62cm. En tiä sit et onks ne 56cm isompaa mallii vai onks baby mini pituudeltaa. Jotkut 56cm nyt on sellasii et vois laittaa jo pois mut tutta merkkiset nyt menee ainaki ku on isompaa kokoo. Vauva ite on vissii jotai 57cm. Ympärysmitaltaa alkaa jo koht ahistaa 56cm ku pyöreyttä kyl löytyy :D

Neuvolaterkka on meil kyl tosi mukava ja ei tyrkytä neuvoi ellei kysy.

Maidon heruminen kyllä tuntuu ilkeelt. Mul ainaki voi alkaa heruu muute vaa ku ei imetä ja se tuntuu viäl ilkeemmält ku kummastaki lentää maitoo ja nipistää pirust. Mul on muutenki vaa lisääntyny maidontulo (en valita yhtää). Saa tullakki paljon mut paljon sitä on koko ajan tullu mut nyt sitä on alkanu lentää monest "imureiäst" pitkin seinii ja tiäs mihi. Pakko sil hetkel ku tulee iha liikaa ni ottaa vauvan suusta pois ku se yrittää huohottaen sitä silti imee samaan tahtiin.

Meil ollaa ny 3 viimest yätä nukuttu pidempää pätkää. Siis niin et menee nukkuu noin 22-23 ehkä ja herää ekan kerran ottaa hörpyt 5 paikkeil ja menee takas nukkuu. Aikast kiva jos jatkuu vaik ei tähänkää mennes oo haitannu vaik ois heränny 3 tunnin välein ku on kuitenki saanu neki välit nukkuu hyvi.

Hampaiden puhkeaminen on tosi yksilöllist ja mahollist jo 3kk iäs. Yleensä ne puhkee noin puolen vuoden iän jälkeen (tai tosi reippaasti sen jälkeen). Sama juttu hampaiden lähdön kaa eli yksilöllist.

Olin yks päivä vähä ostoksil ja mukaa tarttu iso läjä vauvan vaattei. Aika pal ostin sit sellasii isompii kokoi esim.74 et menee myöhemmin sit. Parit kesämekotki oli sit ostettava. Ja ku mikää ei riitä ni ellokselt oli iha PAKKO tilata taas läjä vaaleenpunasii vauvanvaattei :whistle: On kyl hetkeks tarpeeks niitäki.

J+J 2kk+
 
Maidon heruminen: mulla kanssa heruu aina yhtä aikaa, kipeältä tuntuu se heruminen ellei vauva ime, mullakin on näitä turhia vuotoja monta kertaa päivässä. Ja suihkutissisyys tuntuu ajan kanssa vain pahenevan, maitoa purskii joka puolelle :/

Oon ihan töttöröö, kun 3. aamu tytön kanssa kahden, on jäänyt unet vähiin, aamulla suostuu nukkuun jonkun puoli tuntia, yöllä punnattiin yhtä kakkaa ulos 6 tuntia! :eek:. Siis miten tästä yhtäkkiä tuli näin huono nukkuja? Vielä pari viikkoa sitten nukahteli itsekseen ihan minne vaan :headwall:

Meilläkin vaatteista koot 56 ja 62 käytössä, Gretalla on silleen hassu kroppa, että yläosa in aika pieni eli 56 bodyt sopii mainiosti, mutta pitkät koivet, niin että osa 62 potkareista on jo nyt pieniä, kun ei saa jalkoja enää kammettua sisään. Tämä multa peritty vartalomalli näkyi jo ultrassa, eli reisiluu oli aina ainakin viikkoa vars. kehitystä pidemmällä, kun taas käsivarsi oli normaali ja pari päivää jäljessäkin.

Huh huh, myös koko ens kuu ollaan käytännös kahestaan Gretan kanssa, mies on aina 4-5 päivää kerrallaan poissa, tulee kotiin yhdeksi tai kahdeksi yöksi ja lähtee taas reissuun. Vaikka ei tiet´ty pitäisi valittaa, kun kumminkin on työpaikka. Mutta ei tää yksinolo kyllä mitään helppoa ole, varsinkaan kun ei ole kummankaan sukuakaan mailla eikä halmeilla. Nytkin Greta roikkuu masuvaiva-asennossa tässä mun käsivarrella.

Tv. väääääsynyt Lentis ja mamman (huonosti nukkuva) päivänsäde 2,5 kk> :heart:
 
Mae
Kantoliinasta mä oon aika ahkeraan Joonaa pitänyt liinassa, enhän mä sais mitään muuten tehtyä. Jo isoveljen ulos pukeminen olis tosi inhottavaa kun Joona vaan karjuisi sitterissä (joskus kyllä tämäkin on onnistunut ilman huutoja). Mulla on kummipojan isän veljen perheeltä ostettu liina, joku ipanat -merkkinen. On vissiin joku aika halppis, mutta ajaa asiansa. Himoitsen kyllä tuota huggaa, mutta olen miettinyt josko nyt mentäisi tolla ja myöhemmin jos tarvitsee niin ostaa Ergon (siitä tykkäsin esikoisen kanssa tosi paljon ja harmikseni myin sen pois :( )

Herumisesta mulla kyllä heruu joka suuntaan ja tekee tosi kipeetä

neuvolan tädistä meillä on kyllä tosi mukava terkkari, on jotenkin tosi iloinen ja ymmärtäväinen. Ja kun olen ollut vähän huonolla asenteella itse, niin se vaan jaksaa ymmärtää ja auttaa :)

Meillä on ollut nyt loppu viikko jotenkin helpompaa tai en ole varma onko ollut vai olenko vain turtunut tähän. Mutta olemme selvinneet jopa ulos heti aamusta lasten kanssa :)
Tosin nyt kun mies on ollut vapaapäivillä niin se on laittanut pakan ihan sekaisin. Herralla kun on vähän kurkku kipeä, niin kiukuttelee kuin 3-vuotiaat ja tappeelee tuon isomman pojan kanssa. Tosi kivaa.

Mutta nyt alan kattelemaan noita huggiksia, kun on niin kivan näköisiä. Jos vaikka ostaisin sellaisen. :D Ja löysin yhden uuden ihanuuden; Manduca-kantorepun.... Mitä mä teen, pitääkö mun nyt sitten ostaa molemmat?!

Mae ja Joona 7vk 2pv
 
Labello: tässä olisi meidän kasvua :)
synt: 3530g, 51cm, py 34cm
6 vrk: 3760g
2 vkoa: 4085g, 53,5cm, py 35,5cm
1kk: 4824g, 54,5cm, py 37cm
2kk: 6195g, 59,2cm, py 39 cm

Eli hyvin on meillä kanssa tytölle ruoka maittanut. Paino ja pituus huitelee reilusti 0-käyrän yläpuolella, pää menee juuri keskiarvojen mukaan :p

Neuvolan tädistä Edellinenkin oli ok, mutta meille vaihtui nyt uusi, joka on tosi mukava.

Kantamisesta Mä ostin trikoisen pitkän Pikkuruun kantoliinan jo ennen kuin tuo syntyi ja tarkoitus oli käyttää sitä heti alusta asti. Mutta sitten joskus pari viikkoisena vihdoinkin yritin, niin eihän tuo mahtunut siihen kietaisuristi kehtoviritelmään enää, ja pystyyn en silloin vielä uskaltanut laittaa. 1kk neuvolassa kysyin, koska saa laittaa pystyyn ja kuulemma 2 viikkoisesta olisi jo saanut. Silloin aloin harjoitteleen, käytän tuota kietaisuX2 mutta ongelmana on saada se tarpeeksi tiukalle, ettei vauva valahda koko ajan kävellessä alaspäin. Sitten kun laitan kireemmälle, niin mielestäni vauvaa on todella vaikea tunkea sinne smokki- ja ristivöiden alle :headwall:
Nyt luin jonkun ohjeen täältä palstalta (muualta) ja hän käytti oisko ollu kietaisuX (eli liinan päät tulee ristiin smokkivyön päälle) ja tämä on mielestäni paljon helpompi mutta paketista ei tule yhtä tukevaa... Tuskailin myös mitä vauvalle pukisi päälle jos tuon kanssa lähtee pihalle, joten ulkokäyttöön päädyin ostamaan Manducan :ashamed: Ja halusin vielä ehdottomasti jääruusu värisen vaikka se tavallinen punainen olisi ollut tarjouksessa. Manducasta olen tykännyt, se on helppo laittaa päälle. Ainoa, että meidän vauva ei mahdu sinne enää niin, että jalat olisivat repun sisällä sammakkoasennossa vaan joudun roikottamaan jalat jo ulkona. Ja istuinosa on himppasen liian leveä, joten reuna ei tule polvitaipeen kohdalle vaan liian pitkälle. Meillä on aina kauhea parku kun laitan vauvan kumpaan tahansa noista mutta sitten kun alkaa kävellä niin aina nukahtaa. Ja saattaa nukkua jopa 4h päivällä noissa. Suosittelen kyllä =)

Vaatteista piti vielä kirjoittamani. Vaikka meillä on pitkä tyttö niin on ilmeisen lyhytjalkainen, koska jopa 50cm housut menee vielä. Bodyista ja haalareista olen joutunut ottaan käyttöön jo 62cm. Ehkä noita jalkoja lyhentää meidän hillittömät kestovaippapaketit :LOL: Meillä siis kestoillaan päivät. Öisin ja kun lähdetään jonnekin laitan kertavaipan.

Onko muuten muilla vaippaihottumaa? Meillä on ollut 2 viikkoisesta eikä päästä siitä eroon vaikka ollaan käyty jo kahdesti lääkärillä, syöty antibioottia ja rasvattu ties millä. Tuo kun saattaa kakata 10 kertaa päivässä niin sitä ulosteärsytystä on niin paljon. Vaikka noita kestoja vaihtelenkin heti kun tavaraa tulee :kieh:

-Bourriquet+tyttö 2,5kk
 
pur
HM Meille opetettiin vauvatus 2kk neuvolas. Ja meidänki neuvolas rokotukset alotetaan ihan järjestelmällisesti 3kk. Mä olin tietämätttäni tehny tytön kaa samoja liikkeitä ku vauvatukses ihan huvikseen muutenki ja en tiiä johtuuko siitä mut oikoo kyl kösiään joka suuntaan. :LOL: välil on ku helikopteri käsiensä kanssa kun ei it kuitenkaan hin hallitse liikeratoja vielä. Hauskaa paitsi nukkumaan laittaessa tai kun se unissaan huitoo, ku raukka itekki säikähtää käsien huitomistaan ja sit alkaa itku.

PITKÄ TRIKOO LIINA meillä ollu käytös viikon ikäsestä asti. Nyt ei pitkään aikaan olla käytetty mut tänää laitoin tytön hetkeks budha-asentoon naama eteenpäin ja kovasti tykkäs. Tykkää se muutenkin mut on ärsyttävää kun on niin jäntevä ja aina änkee päänsä ulos sieltä kun pitää nähdä. no kohta päästään siitäki propleemasta ja lyhkäsiä aikoja voidaahn jo naama eteenpäin pitää.
En kyllä henkilökohtasesti tiedä miten tulisin toimeen ilman liinaa. Mul ei tulis mun hermoilla mieleenkään mennä rattaitten kanssa kauppaan tai mihinkään julkiseen paikkaan tukkeksi. Ihan riittävästi on kauppakärryjen kanssa meno mulle, niissä on kyllä kiva joissain kaupoissa kun on ne turvakaukalot ni ei tarvi ees liinaan laittaa jos tyttö nukkuu autossa.

Huvittais uimahalliin mennä kun meillä on noita lippuja. Voikohan tämmösen alle kolmekuisen kanssa mennä? Ooteko käyny? Mulla ois muutama sellanen uimavaippa, toimiikohan ne?

Ai niin ja semmosta piti kysymän kanssa! Meidän tyttö ei ole kahtena yönä ees pissiny :eek: . Musta se on ihan käsittämätöntä. Onko kellään kokemusta tämmösestä?

LABELLO pakko viel kiittää tosta kasvupinosta. Sitä on niiiin hauska lukea. Meidän pikku rääpäle raukka kun ei viel ees 2kk saavuttanu joidenki syntymäpainoo :LOL: . No onneks voimaa sen sijaan on ko pienessä kylässä.
 
Löysinkin itseasiassa... jos joku muukin ihmettelee/haluaa osalliseksi nii ilmeisesti ne liikkeet on seuraavat:
http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/mielenterveyshankkeet/lapsi_nuori/tuula_kangas.pdf
Mutta, nuohan on just "peruskamaa" mitä varmaan aika moni tekee tietämättä sen olevan vauvatusta :D
 
heippa hei.. enpä ole tänne oikein saanut kirjoiteltua, välillä kurkin teidän kuulumisia, muutama teistä jäänyt raskauksien alkuajoilta mieleen, onnea vielä kaikille teille ihanien vauvojen äideille. :heart: :heart: =)

Täällä päiviä sulostuttaa Roosa 2,5 kk, ihana hymytyttö joka juttelee jo valtavasti, roosa on ollut alusta asti kova tissi-ja sylimaakari, mutta nyt viihtyy jo joitakkin hetkiä rievun ja tutin kera leikkimatolla, hän nukkuu myös parhaiten liikkuvissa vaunuissa, öisin heräilee parin tunnin välein taikka alkuillasta saattaa nukkua jopa 4 tuntia, eli tiivis kaksikko olemme, mutta siltikin on hurjan onnellinen olo. Kaikista pelotteluista huolimatta , tämä sinkkuäiti on pärjännyt oikein hienosti, tiski eikä pyykkivuoria näy, ja suihkuunkin olen joka päivä päässyt, tietysti välillä väsyttää, kun roosan unet niin lyhyissä pätkissä, mutta siltikin roosa on ihan maailman ihanin juttu. Kaipa sekin auttaa jaksamaan, kun on alusta asti tiennyt jotta tulen olemaan tytön kanssa kaksin, imetys sujuu täällä ihan hyvin, tosin rintakumi on käytössä edelleen ja toivoisin että neiti oppisi vielä syömään ilman sitä, sellaisia.. pitäisi saada itsestään irti ja tulla taas jutteluihin mukaan, vanhasta muistelen jotta olette niin mukavaa joukkoa ja samanikäisten äitien kanss aolisi varmaan helpoittavaa vaihtaa kuulumisia, :D
aurinkoa kaikille.. vähäsen väsynyt mutta siltikin kovin onnellinen jennuli


roosan kasvua:

syntyessä: 49,5 cm 3220 g
10 viikkoisena: 57,8 cm 5120 g
 
mä ostin nyt sitten tänään sellasen hug a bubin kestovaippainfosta. eli siis käytetyn ostin niin sai halvalla. =) mulla on kanssa ergoreppu , ostin sen keskimmäiselle ja tykkään kovasti. mut mulla ei oo sitä vauvaosaa joten sitä saa käyttää vasta 3kk ikäisestä. eli ei vielä mutta pian kuitenkin. =) nyt pitäis sitten vaan surffailla netissä että oppisi tekee sillä liinalla jonkun sidonnan... ;)
 
sadee80: tuliko sulla mukana se opas dvd? sen avulla mä täällä harjoittelin? Jos ei, niin voin polttaa ja laittaa postiin, kunhan laitat yksäriä! Helpottaa kun ei tarvii miettiä kirjoitetusta tekstistä. Tuosta kietaisuristikakkosesta on kuvallinen ohje kyllä osoitteessa:

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=244

Hyviä liinailuhetkiä! Meillä liinassa ei edelleenkään viihdytä hereillä, heti alkaa "uni-itku" ja nukahtaa kun siihen laitan...mutta saanpa aina silloin tällöin tunnin tehdä hommia kun siihen uinahtaa :)
 

Yhteistyössä