Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~ vol.2

Mae
sade mä oon tuolta kirppispuolelta pariakin liinaa kyselly, mutta kun en saa vastauksia :headwall: Ja tuo EllaMaarian laittama kietaisuristi2 on kyllä mun mielestä paras sidonta, kun siinä voi kantaa kehdossa, naama menosuuntaan tai kantajaan päin. Ei muuta tarvitse osata :)
Ja se on helppo, koska jopa minä osaan sen.

Mä vielä tota manducaa haaveilen, josko ostaisinkin vaan sen ja pärjäisin tolla "huonomalla" liinalla. Tai sitten voisin kyllä ostaa molemmat, saahan ne sitten myytyä.

Meillä on ollut lähes raivovapaapäivä tänäänkin :) Pienet raivarit äsken ennen nukahtamista, mutta osasin sitä odottaakin kun on vaan iltapäivästä lähtien torkkunut ja kunnon unet jääny nukkumatta.
Rupean taas huomisesta maidottomalle dietille, kun Joonan kakka on aivan vettä.
Mae ja Joona
 
Heipä hei.

Eilen oli ristiäiset ja tyttönen sai nimeks Aino Isabella :heart:
Oli niin rankat juhlat että ilta vaa kiukuteltii ja nukkumaaki kävi vast 23.30,vaikka yleensä nukutaa jo 21. No mut nukkuki sit koko yön ja vähä aikaa sit heräs syömää.. Niinpä äippä sit tuli taas koneelle :D
En nyt jaksanu noita aikasempia viestei alkaa lukee, luen myöhemmin :)
Suuntaan itekki takas pehkuihin vähäks aikaa.. Tulin vain nimen ilmoittamaa.

Tyttö-nen ja Aino 2kk
 
Uinti ainaki vauvauinti alotetaan 3kk iässä et kai sen ikäsenä sit ainaki saa jo mennä uimaan. Ite oon ilmottautunu jonoon vauvauintii varten mut tod.näk. sinne pääsee vast syksyl. Mut ei haittaa yhtää et menee sinne asti ku sit on taas muksut päivisin koulus ni on helpompi mennäkki.

ronttuli ja tyttö-nen ihanat nimet :heart:

No nyt mäki innostuin kattelee niit kantoreppui ku teki kirjottelitte tääl niist :D emmä kyl tiä mitä sil ees tekisin mut katotaa nyt sit.

Mennää tänä kattoo kaverin vauvaa ku synty vajaa viikko sit. On varmaa toosi mini oman 2kk rinnal. Nii äkkii ne vaa kasvaa.

Tarttee lähtee vaunuilee...nyt ne kilot lähtee!!!!

J+J 2kk+

 
Mae:

Meilläkin kakka on aivan vettä ja tulee kerran päivässä oikein urakalla...sitten on kaikki kakassa... Hitto, mä oon jo maidottomalla, munattomalla,kalattomalla, naudanlihattomalla..en syö sitrushedelmiä, enkä banaania, päärynää, omenaa... onko ideoita, kellään...
 
Heisan pitkästä aikaa!

Aika kuluu kuin siivillä pienen(?) Ellen-neidin kasvua ja kehitystä seuratessa ettei enää koneelle ennätä / raaski tullakun on muuta tekemistä :heart:

Väliin oon aina käyny täällä lukemassa miten teillä muilla menee vauvojenne kanssa. Meillä on myös yks flunnsa sairastettu ja se oli kyllä rankkaa aikaa. Huoli oli kova kun nenä oli neidillä niin tukossa ja lima kröhis kurkussa. Mutta onneks se on taaksejäänyttä:)

Rytmi alkaa olla jo muotoutunu, ja se helpottaa arkee kun oon yksin Ellenin kans kotona. Tiiän suunnilleen, et mitä voin tehä missäkin välissä. Ja meillä Ellen on nukkunu alusta asti pinniksessä, joka ei oo ees kiinni meiän sängyssä (ei oo tilaa). Päikkäreistä aamupäivän unet nukkuu pinniksessä ja iltapäivän MEGAunet nukkuu ulkona vaunuissa. Eilen veti nukkuu melkee 5h ulkona:) Oltiin huolissamme et näinköhän sit yö valvotaan. Mut mitä vielä. Ellen nukahti 21 aikaan, söi 02 ja 05 ja heräs aamulla vähä ennen 09 :)
On meillä huonompia öitä myös, mut yleensä mennään kahella yösyönnillä. Väliin oon ite TOSI väsyny noihin yösyöttöihin=imetykseen, mutta sit aamulla nauravainen neiti sängyssään auttaa unohtamaan huonon mielen.

Ihana kun olitte pähkäilleet ulkovaatetusta nyt kun ilma lämpeni kertaheitolla kesälukemiin. Meillä on ollu päällä tähän asti body+puolipotkarit, myssy, tumput, välikausihaalari ja toppapussi auki sekä tietty se vaunujen suojus siinä päällä. Mut sit ku Ellen herää, nii se on tosi lämmin mut en sanos hikinen. Tänää ajattelin kokeilla et otan toppapussin pois ja laitan viltin vaunuihin. Katon sit jos tuntuu et tarviis enemmän päälle..

EllaMaaria ja Mae.. mä oon miettiny, et syönkö jotain sopimatonta ku Ellenin kakka on kamalan vetistä/limaista ja sitä tulee paljon ja sitä tulee monta kertaa päiväs. Kuitenki neiti kasvaa ja paino lisii, nii en oikeen tiiä et mitä pitäs tehä. Ens viikolla on onneks neuvola, joten sit saa kysyttyy..

Onko teiän vauvoilla iho-ongelmia? Meillä Ellenin iho "hilseilee", on siis tosi kuiva. Oon nyt rasvaillu Aqualan Plussalla ja HyväSalvalla, mut tuntuu ettei auta. Onneks karsta lähtee Ceridal-öljyhauteella!

Nyt kuuluu itkuhälyttimestä sellanen ääni, että mamman pitää kiitää yläkertaan..

Nanada ja Ellen pian 3kk

 
Glow
Merkkiä. Jihaa, kolmas päivä putkeen kun Onni nukkuu ekat päikkärit pihalla. Nyt nukkunu jo 2 tuntia!!! On tää silti vähän semmosta et mitään isompaa siivous hommaa en uskalla alottaa "jos se herääki" :headwall: :D Tosin kämppähän on siisti eilisen asuntonäytön takia...
Voi kun saatais tää äkkii myytyy, käytii eilen kattomassa meijän mahollista uutta kotia!

NeuvolanTH, meillä on ihan kiva täti. Semmoinen "maalaisjärjellä" ajatteleva eikä nipota tms. Sillä on mun mielestä iso merkitys millainen täti on!
 
Moikka!

Pikaisesti pyrähdin teidän kuulumisia katsomaan, vaikka tuntuu olevan samaa vikaa kuin monella muullakin... Ei juuri tahdo ehtiä koneelle. Lauantaina oli pojan nimiäiset: nimeksi tuli Konsta Petteri. Saa lisätä etusivulle.
Konsta on edelleen kiltti ja hyvin nukkuva vauva. Tosin nyt ajoittaisia kiukkukohtauksia, kun tekee ensimmäistä hammastaan.
Noita mittoja olitte laitellut; muiden vauvat näytti hurjan pieniltä. Meidän poika on aika jättiläinen:

synt:3630g - 52cm
2vk: 4420g - 54.8cm
1kk: 5780g - 58.9cm
6vk: 6610g - 61.2cm

Torstaina on seuraava neuvola, vähän jännittää missä mitoissa toi jässikkä jo huitelee. Enimmäkseen nyt käytössä 68cm paidat ja 62cm housut, kun 62cm bodyt ei tahdo enää mennä kiinni ja paidoissa selkä paistaa, osa housuistakin jo 68cm.

Meillä pojalla on jotain allergiaa (näin totesi lääkäri lääkärineuvolassa 6vkoa vanhana), aiheuttaa poskissa punoitusta ja kuivumista, sekä ajoittaista vatsavaivaa. Lääkäri oli sitä mieltä, että katsellaaan. Ei siis sen kummemmin lähdetty selvittelemään, kun oireet melko lieviä. Saattaa kuulemma noin pieni siedättyä tosi nopeastikin.

Ai niin, piti vielä kertoa, että meidän matka Ylläkselle meni loistavasti. Yöjunassa Konstaa nukutti ihan yhtä hyvin kuin kotonakin, majoituttiin huoneistohotellissa, jossa oli parveke. Pääsi poika päiväunille pihalle. Enon seura kelpasi pojalle hyvin, joten minäkin pääsin vähän mäkeen. =) Samalla saatiin miehen kanssa ensimmäistä kertaa hieman kahden keskistä aikaa. Hieno reissu siis. Nyt sitten suunnitellaan kesälomareissua.

Koitan ehtiä lueskelemaan juttujanne ja joskus jotain kirjoittamaankin.

Kuume & Konsta 2kk tasan
 
Onnittelut nimen saaneille :flower:

Kuume täällä kateellisena luin että ehdit mäkeen. Mun likkakamut oli kans Ylläksellä viime viikon ja soittelivat miten mukavaa olikaan. No onneks on jo ihan kesäkelit täällä etelässä niin voi keskittyä kesähommiin ja lasketellaan sitten kenties ens talvena. Mun osalta nyt on joka tapauksessa tollaset likkojen viikon mittaiset ski matkat vuosiksi ohi, joten lyhyempiä reissuja..eli lyhyempiä rinteitä =)

Vaatetusta mulla on ollu suunnilleen samat mitä olette kuvaillut ja hyvin on nukuttanut. Muistakaa tosiaan ne hyttysverkot, kun tässä yhtenä päivänä ampiainen pökkyrässään ihan väkisin olis tunkenut vaunuihin, kun lämpöiseenhän ne hakeutuu. Meillä pyörii täällä myös oravia ja kissoja.

Meillä oli eilen nukkumispäivä, vaavi oli hereillä ehkä 4-5 tuntia koko päivänä ja siloinkin useinmiten syömispuuhissa. Illalla piti oikein taas herätellä iltatoimille, niinkuin tässä useana iltana muutenkin. Eli klo 21 aloin herättelee ja ei millään olis jaksanut herätä. Muaki jännitti että näinköhän meitin luksus yöunet häiriintyy, niinskus Nanada kuvaili, mut onneksi nukkui 22-6, söi ja takas nukkuu, sitten herättiin päivään 10.30. Puolitoista tuntia hereillä ja nyt aamutirsoilla, jotka kestää max tunnin. Sitten taas syödään, seukkaillaan ja lähdetään vaunuilee...loppu pvä ja ilta onkin aina arvoitusta...
Mutta oli miten oli niin klo 21 herätyyyys ja iltatoimille. Näin meillä menty jo pitkään, pienin heitoin.

Tosi mukavaa kun olen tutustunut äiti-vauva jumpassa miltei naapuriini, jolla 2 vko vanhempi mukelo. Nyt ollaan sitten arkisin käyty kimppavaunuilee kotinurkilla ja milloin juotu jommankumman luona sumppia ja parannettu maailmaa. Todettiin että on ihan henkireikä että saa aikuista kontaktia ja ei tarvitse edes lähteä minnekkään pidemmälle. =)

No nythän jokellus kuuluu pinniksestä, pitänee mennä kohta juttelemaan =)

Mukavaa alkanutta viikkoa!!

hm ja neitonen <2kk

 
Heips!

On kyllä tosi tärkeä juttu se, miten tulee toimeen neuvolatätin kanssa. Mulla nyt on huono säkä.. meidän neuvolatäti arvostelee tosiaan joka asian. Silloin kun se kävi eka käynnin siis täällä kotona niin arvosteli senkin että meillä on vessa väärässä paikassa.. joo-o paljonpa me sille mitään voidaan, vai pitäiskö alkaa rakentaa vessaa eri kohtaan, miten olis vaikka pönttö keskellä keittiöö?? Että ottaa päähän..! No, se kuulemma on samanlainen kaikille, että ei pitäis ottaa niin vakavasti, mutta ihmettelen miten sellainen ihminen tekee tuollaista työtä. Ja kaikki mitä sille sanoo tai ehdottaa on tyhmää hänen mielestään. Moni on vaihtanut tämän kyseisen terkkarin toiseen ja samaa olen minäkin suunnitellut. :kieh:

kuume82, miltä teidän pojan ikenet näyttää kun hammas on tulossa? Mä olen epäillyt meidän pojalla samaa, mutten tiedä onko ikenet normaalistikin sellaiset että jotain vaaleaa kuultaa ikenen läpi. Huomaa että esikoista täällä hoidetaan :D

Jaksamisia kaikille
:wave:
 
huoh, nopeaa valitusta...

meillä on palattu tänään takaisin normaaliin kränään, tai muutos oli jo huomattavissa viikonloppuna... Se niistä 2-4h päiväunista :/ Ja äitiä väsyttää viime yön heräilyt |O Klo 01,03, 03.30, 05, 07. Nukkumaan jotain 21-22 et olihan tuo eka pätkä ihan ookoo...

Kuinka kauan sitä jaksaa noilla pätkittäisillä unilla...huoh. :|
 
Hei kaikille taas pitkilleen :wave:

Uni rytmit meillä on silleen, että aamulla herätään vaihtelevasti 07-09 välillä. Sitten päikkäreille ruetaan 09-10 aikoihin ja neiti nukkua posottaa 2-4 tuntia (mulle terkkari sanoi että ei kannata antaa nukkua 4h pidempään, mutta harvoinpa meillä yli sen meneekään). Sit syödään ja leikitään 1-2h ja sit taas nukkumaan. Herätään joskus 17 aikoihin ja ottaa sit sen jälkeen vielä lyhkäiset "iltaunet". Yöunille ruetaan 20-21 aikoihin. Eka syönti on 23.00, sitten tosi vaihtelevasti 1-3 tunnin välein...edelleen... :/

Iltapuurot ajattelin rueta antamaan 3 kk jälkeen jos ei unipätkät pitene. Olo kohta tooosi zombi. |O

Vaatteet kokoa 56-62, vielä hetki sitten mahtu 50 senttiset, nyt en enää. 62 vielä toistaiseksi hieman isohkoja.

Vaatetuksena nyt hellepäivinä ollut, body ja sukkikset ja myssy ja tumput, sekä villasukat. Vaunuissa makuupussi vaihtelevasti auki ja kiinni. Lämmin on ollut tuossa vaatetuksessa meillä on myös tummat vaunut ja aurinko paistanut suoraan kohti). Nyt sitten laitan college asun pitkien housujen ja pitkähihaisen bodyn päälle, kun ei ulkona ole kovin kylmä eikä kuuma ja autolla mennään suurimaksi osaksi.

Mutta nyt taas tissittelemään :)

Jospi ja Henni 2,5kk :heart:
 
Heippa :wave: !

Viime yönä nukuttu taas 7+2 tuntia! Mä olen aivan onnessani kun tuntuu vakiintuneen noi tuntimäärät. Yökylässäkin mummilassa lauantaina poika nukkui yhtä hyvin vaikka joutuikin punkkaamaan vaunukopassa koko yön. Iltaisin on kyllä hirmu tankkaamista, tissiä, pulloa ja syliä vuoronperään mutta tuntuu kannattavan....
Muistatteko muuten odotusaikaa miten vauva silloin oli masussa hereillä? Meillä tuntuu nyt olevan sama rytmi kuin silloinkin. Illalla nukahtaa siinä klo 23 ja heräilee 6n maissa. Jonkun uskomuksen mukaan sama rytmi pitäis olla vauvana kuin oli sikiöaikanakin. No joo, ei se ainakaan alkuun pitänyt paikkaansa mutta nyt kyllä..

Jaahas, taas kutsutaan!
 
Mae
meillä myös kränäpäivä ja kakkaa ähersi vaikka kuinka kauan ja sitten ruiskasikin "vedet" pitkin kylppäriä.

Nanada meillä esikoisella tuli kakka aina klo.10-12 ainakin 10krt ja aina niskaa myöten. Ja oli vetistä ja limaista ja vihreää, mutta kasvoi tosi hyvin, jopa yläkäyrällä. Ja oli sitten tosi allerginen. Nyt Joonalla on vasta tuo vetisyys kakassa ja kiukut päivällä. Tosin posket on aika karheat.

vaatteistanyt olen huomannut että osa 62cm vaatteistakin on jo pieniä, huomennahan sitten näkee kuinka iso mies Joona jo on. Meillä on meinaan 2kk lääkärineuvola huomenna.

Mae ja Joona 7vk 3pv
 
Onnittelut kaikille nimen saaneille :flower:

Meillä nukuttiin viime yönä melkein 8tuntia yhteen kyytiin =) Sitten syöttö 15min ja 4,5tuntia unta taas. Olipas ihana yö! meillä rytmi on sellanen, et nukkuun mennään vasta 23-00 ja klo 5-6 herätään ekan kerran syömään, sit nukutaan klo 9 asti ja tehdään aamupuuhat ja seurustellaan puolille päiville. Sitten lähdetään vaunuileen ja nukutaan sellanen kolmisen tuntia, tankataan, seurustellaan ja nukutaan toiset päikkärit. Illasta onkin sitten hereillä enemmän, tankkaa ja kitisee ja nukkuu pikku pätkiä, kunnes simahtaa viimeistään puolilta öin. Ollaankohan ainoita, jotka menee yöpuulle noin myöhään?

Vaatteista täällä käytössä pääosin 62, muutama Tutan 56 kokonen haalari mahtuu edelleen. Tuntuukin et Tutan vaatteet on tavallista isompia. Kun sitten taas Lindexin 62 body tuntuu jo vaipan kanssa aika naftilta. Ensi viikolla on 3kk neuvola, niin päästään päivittään mitat =)

Nyt olis taas nälkä, pitää viedä tissit paikalle :LOL:
Tuiskunen ja A 2kk 3vko+
 
joo. imetys on nyt sit täysin sillä linjalla, et se mikä tarvitaan, pumpataan ja annetaan pullolla. :xmas: lääkäri meinasi tänään, et meidän syömälakon/-raivon takana on refluksitauti. jee. noh, maidonsakeuttajaa ja gavisconea... en vielä tiiä, auttaako noi vai onko takana allergiaa. teillä toisilla tuntuu tulevan kakkaa liiankin juoksevasti, meillä ei tule edes mallasuutteella kuin joka kolmas päivä jos silloinkaan. :(

Tuiskunen nuo tutan vaatteet ON isompia kuin muut. lindexillä taas tuntuis yökkäreissä olevan lyhyet lahkeet... tai sit meillä on pitkäkinttuinen vauva. 62 jää niistä meinaan pituudeltaan jo lyhyeksi, mut 68 taas on liian leveä.

neitokainen tässä yrittää nukuskella sylissä, sikisi ei isoja kirjaimia. caps lock on liian työläs yksisormijärjestelmälle. =)

t. kärppä ja papu 2kk, 58 cm, 5 180 g B)
 
Kärppä; hyvä, et syy löyty ja sitä yritetään hoitaa. Millasia ne raivokohtaukset teillä olikaan (en jaksa alkaa selaamaan ketjua taaksepäin, sorry!)? Meillä ollut nyt jo vähän aikaa iltaisin kamalaa raivoamista tissillä ja poika huutaa selkä kaarella ja tunkee molempia nyrkkejä suuhun kamalalla raivolla. Luin jostain toisesta ketjusta, et refluksivauvat yrittää nimenomaan tunkea nyrkkiä kurkkuun, et sais pahanolon sieltä pois... Mun mielestä pojalla on selkeesti nälkä, mut ei "saa" imettyä :snotty: Meillä on muuten tosi ihana ja rauhallinen pikkunen, mut toi iltaraivoominen on kamalaa ja sitä kestää usein tunteja ennen kun lopulta nukahtaa (väsyneenä huutamiseensa?).

Siirryimme tällä viikolla koon 3 vaippoihin. Lisäksi "löysin" kaapista lisää 62cm vaatteita. En tiedä miks olin ne sinne jemmannut enkä ottanut käyttöön. No, nyt on pojalla taas uusia kuteita käytössä. Mä yritän kans usein vaihtaa pojan vaatekertaa, et saatais kaikkia ihania juttuja päälle edes muutaman kerran :kieh: Kummit kävi tossa yks ilta ja laitoin pojalle farkkuhaalarin ja voi miten se olikaan söpö :attn:

Mutta nyt ulkoilemaan!
Tuiskunen ja A
 
Tuiskunen : Meillä kans yöpuulle mennään vasta siinä klo 22-23. Poika saattaa torkahtaa jo siinä 21-21.30 mut on melkist joka ilta kuitenkin herännyt vielä yhentoista aikoihin viimeisen kerran syömään ennenkuin posottaa sitte sinne 05-06 asti. Mä oon kans aatellut että ollaanko me jotenkin erilaisia kun niin myöhään aletaan vasta nukkumaan mut sellainen rytmi vaan on muokkaantunut. Mun mielestä se on ihan hyväkin juttu siinä mielessä että ite kuitenkin valvon sinne klo23 asti niin turha ees yrittää pojankaan rytmiä muuttaa aikasemmaks.

Vaatteista meillä menee 60-62cm ja Tutan vaatteista vielä 56cm. Ne todellakin on väljempiä kokoja niinkuin joku tossa mainitsikin. Taas sitten H&M:n vaatteissa koot on suht pieniä, 56cm ei oo mahtunut enää aikoihin ja 62cm jo kirraa. Vaipoissa on ollut koko 3 käytössä jo ainakin 2 viikkoa.

Imetystä oon alkanut jo pikkuhiljaa vähentää. Huomaan että varsinkin oikeasta rinnasta poika imee enää tosi vähän ja siltikään rinta ei pakkaudu, eli oiskohan luonnostaan jo hiipumassa? Muutenkin tissit tuntuu jotenkin tyhjemmiltä "teepusseilta"... Se niistä suht kiinteistä tisseistä, jotka olivat silloin ennen raskautta :( . No joo, menivät ainakin hyvään tarkoitukseen :) .

Poika nukkunut jo reilun kaksi tuntia takapihalla. Taidan keittää sen kunniaksi sumpit.

Kuulumisiin!
T.R+P kohta 3kk
 
Tuiskunen meillä neiti söi/syö 3 min maksimissaan tissistä kerralla, sit alkaa vääntää ensin itseään joko kippuraan tai selkää kaarelle ja päästää lopulta tissistä irti. Jos takas koittaa laittaa, alkaa huuto. Joko tissiä ei sit oteta lainkaan takas tai sitten imetään vielä hetki (pari imaisua) ja huudetaan yhtä aikaa. Tai sitten huudetaan alkuun ja imun myötä huuto lakkaa ...näin kuitenkin harvemmin, yleensä tuo toka imu ei vaan onnistu, vaikka nälkä ois yhä. Äiti yrittää saada tissiä suuhun ja neiti karjuu täyttä kurkkua ja vetää itseään selkä kaarelle karkuun. Tosi loistomutsi-fiilis tulee tuosta... Papuska alkoikin olla tissillä puolen tunnin välein, sillä eihän se tuossa vajaassa kolmessa minsassa (usein vain reilussa minuutissa) ehtiny riittävästi ruokaa saada. Alkuun auttoi, että antoi sitten pullolla lisää, mutta jostain syystä sitten alkoi pullolakkokin ja neiti ei vaan enää syönyt. Pullosta saattoi mennä 20-40 ml ja sitten stop. Joten pullon kanssa on sitten ollut pakko vähän tuputtaa sitä ruokaa alas eli meillä on ollu näitä tutti suuhun, imu päälle, tutti pois, pullo tilalle -kikkoja, jotta ollaan saatu tuolle viime aikoina ruokaa alas. Aina vaan pieneni ja pieneni se annos ja pulautusten määrä senkun lisääntyi. Usein tuo myös näyttää jäystävän jotain, siis vähän kuin söis purkkaa. Kuulemma johtuu siitä, kun vatsasta nousee tavaraa takas suuhun ja vauva sitä nieleskelee takaisin. Selällään tuo on viihtynyt ihan ok ja nukkuukin hyvin, toisin kuin mitä luin netistä, että refluksilapset usein tekee. Tosin selällään olosta seuraa aina puklu ...mutta pukluja tuli muutenkin huolimatta siitä, milloin tai kuinka paljon vauva oli syönyt. Lisäksi papu alkoi herätä välillä tosi tuskaisiin itkuihin ja välillä huusi suoraa kurkkua pari kertaa unissaankin. Oisko mahanesteet korventaneet silloin, en tiiä. Papulla on myös syntymästä lähtien ollut usein hikka (vähintään joka päivä kerran, usein kaksi kertaa ainakin per päivä ). Mitäs vielä... Onhan näitä. Ollaan kuitenkin saatu sille sen verran ruokaa alas, että paino on noussu koko ajan ja pituutta tulee, mutta ne ei kuulemma ole refluksin suhteen muutenkaan hyviä mittareita (vaikka mullekin neuvolasta sanottiin, et ei ole refluksia, jos noi jatkaa kasvuaan. Tuo eilinen erikoislääkäri oli hyvin eri mieltä ).

Mutta eilen sitten aloitettiin tuo sakeuttaja ja gaviscone ja ainakin tällä hetkellä näyttää tosi lupaavalta. Pukluja ei juurikaan tule, pari tosi pientä koko päivänä. Syömisen jälkeen ei väännetä niin paljon eikä itketä samalla tavalla (kyllä se vieläkin itkee, mutta en tiiä, voisko toi lääke täysin vielä vaikuttaakaan. Papulla on myös vatsan kanssa muutenkin hankalaa, sillä kakka ei oikein kulje. Tosin tänään taas saatiin sekin aikaan, joten katsotaan kuinka jatkuu...). Ruoka-annokset on myös kasvaneet nyt vuorokauden sisään aivan huimasti. Vielä viikonloppuna papu söi kerralla yleensä enintään 80 ml, ihan vain pari kertaa 100 ml. Mutta tuo 80:kin oli jo tosi hyvin meillä. Vielä noin kuukausi sitten papu söi 140 ml annoksia, joten omiin annoksiinsa nähden annoskoko pieneni aika paljon. Nyt on vedelty taas 125-150 ml annoksia ilman mitään poppaskonsteja eli vauva vain oikeasti syö itse. Uskomatonta. :xmas:

Joten toiveet korkealla. Ehkä tämä tästä. Tämä alkoi meillä noin kuukausi sitten koko ajan vaan pahentuen ja pahentuen. Hiukkasen harmittaa, että kuuntelin alkuun neuvolaa, mutta onneksi sitten eilen päästiin vihdoin lääkärin pakeille ja saatiin oikeaa tietoakin asiasta. =)

Mutta sen pitemmittä tarinoitta ...neiti heräsi. :D
 
eilen se hug a bub tuli postissa. koitin tuota sidontaa ja voi apua! mä olin ihan solmussa sen liinan kanssa. se on niiiiin pitkä. En jotenkin hallinnut sitä ollenkaan. :p :D Oppiiko sitä kuitenkin nopeasti. nyt vielä tuntuu niin toivottomalta.. harjoitus tekee mestarin?? B)

Täällä oli joskus puhetta vauvan yökyläilyistä. MEillä lapset menee huomenna mummulle ja papalle yöksi ja me istutaan tässä meillä mun ja miehen sisarusten kanssa iltaa grillaten. vähän jännittää kuinka menee, mutta eiköhän se ihan hyvin. Pojatkin ovat olleet suurinpiirtein samanikäisiä ekan kerran yökyläillessään. Ja mummu ja pappa tosi läheisiä ja tuttuja, viikottain nähdään monta kertaa. :heart: On tyttö ollut siellä jo muutamia kertoja päivisin hoidossa jos on ollut menoa. =)

sadee80 & tyttö 2kk+
 

Istuin eilen kaikessa rauhassa koneella ja PIM!.. Sähkökatkos :eek: oli melkeen 45min sähköt pois. Ajattelin mm. keittää kahvit kunnes tajusin, et hiukka hankalaa keittää ku ei kahvinkeitin toimi :LOL: Jotenki liian tottunu "sähköiseen" elämään ettei muista et kaikki ei toimi ilman sähköö. Ollapa puuhella..

Kirjotin eilen Ellenin kasvua.. Otetaan uusiks.. Syntyessä 3750gr 49,5cm, 1kk 4200gr 54cm, 2kk 5090gr 57,5cm. Ens viikolla on sit 3kk neuvola+lääkäri, saadaan uudet mitat. Eli Labello jos laitat noi etusivulle, nii ja nimen saa laittaa myös.

Vaatteista.. Meillä käytetään suurimmaks osaks 60/62cm vaatteita, ihan muutama 56cm vaate menee vielä päälle. Ne jää lyhkäsiks, ympärysmitta riittäis mut nepparit menee tosi tiukalle..Ja kun noita vaatteita tuli niin paljon lahjaks sillon ku Ellen synty, joten on mitä käyttää..

Jollai sivulla teillä oli keskustelua miehen osallistumisesta vauvan hoitoon. Meillä mies hoitaa kyllä jonku verran, mut välillä kun ittee väsyttää kamalasti toivos että mies hoitais neidin kokonaan. Oon suunnitellu, et kun tässä ilmat lämpenee nii meen yheks yöks nukkuu asuntovaunuun ja jätän muun perheen sisälle nukkumaan. Siinä hoitaavat yösyötöt yms ja mä saan ite nukkua yhen yön kunnolla ilman yöheräämisiä.

Missä vaiheessa niitä kiinteempiä saa alkaa antamaan? 4kk?? Tai jotain vellejä? Vissiin jotkut teistä jo antaa velliä? ajattelin, et jos sit sais pitemmän pätkän itekin nukkua jos Ellen ei heräis nälkään sillon 01-02 aikaan vaan nukkuis sinne 05 asti..
Onneks Ellen nukkuu sit päivällä ne pitkät unet, nii kerkeen puuhastella kotihommia ja levätä itekin siinä välissä. Nyt on ollu kohta 3viikkoo et ulkona nukkuu 4-5h päikkärit:)

Mutta nyt vielä pikasesti FB ennenku itkuhälytin ilmottaa yläkerrasta tuhinaa..

Nanada ja Ellen 12vkoa tasan
 
Nanada jotkut aloittelee 2-kuukautiselle vellejä, jos tarvetta on. Neuvola suosittelee 4-6 kk ikää kiinteiden alottamiseen, mutta esim. meillä tuo lastenlääkäri, jolla just tällä viikolla käytiin, sanoi, että refluksilapsille kiinteitä kannattaa aloitella kolmen kuukauden iässä. Eli meillä varmaan tuossa parin viikon sisään aloitellaan. ....mutta vaikka ei refluksia olisikaan, jos tarvetta on, tokkopa siitä voi niin kauheesti haittaa olla. Tietty jos maito riittää ruoaksi ja kaikki on hyvin, kannattaa pitää kiinni siitä kuudesta kuusta, mutta muuten lienee tärkeintä, että vauvalla ei ole nälkä. :)

Mä nautiskelen tässä luppoajasta. Papu on nukkunut aina hyvin, mutta nyt vasta tajuan, et itse asiassa päiväunet on olleet tosi katkonaisia (puolen tunnin-tunnin). Siis nyt tajuan, kun yhtäkkiä meillä noiden sakeuttajan ja gavisconen mukaantulon myötä ruokaväli on pidentynyt 4-5 tuntiin (melko huima muutos parissa päivässä, kun muutama päivä sitten vielä oli 2 h maksimiväli ja siitä vielä pari päivää takaperin 30 min...) ja neiti vetää sikeitä lähes koko tämän aamupäivän. Syö vaan välillä tuossa aamulla ja tuolla se on nukkunut siitä lähtien. :xmas: Viime yö oli muutenkin hyväuninen: neiti heräsi vain neljän aikaan ja seuraavan kerran puoli yhdeksän aikaan syömään. Illalla söi tuossa 23 maissa vikan kerran. :D
 
Glow
jipiii! kaikki ikkunat pesty ja lattiat siinä sivussa kans! Nyt ihmettelen mitä tekisin tai lähinnä odottelen et Onni herää syömään... 3 tuntia on pihalla nukkunut jo B)

Sitkeä omaan sänkyyn opetus on käynnissä. 3 yötä on menny jo aika hyvin. Eli mä en joka ähinästä heti oo ottamassa syliin/viereen... Aamuyöstä syömisen jälkeen tuntuu olevan Onnilee vaikeaa nukahtaa. Tänään 04-> oltiin tosi virkeenä, noh, Onni oli, mamma ei... pistin omaan sänkyyn vaan...mutta enpä voinu olla nauramatta kun toinen sätki ja potki ja höpötteli ilosena. Nukahti hän sitte jossain kohtaa, minä taisin nukahtaa ensin...

Jaahas, nyt on visiin ekat päikkärit nukuttu....
 
Vauvatus: Juu niitä liikkeitä tein esikoisen kanssa.. ja tuolla se kirja vielä taitaa olla. En mä kyllä mitään oppimista huomannut? Tai sit se hyöty näkyi siinä, et esikko oppi nelikuisena ryömimään. :D On muuten vaikea kuvitella, että tuo pojanpötkylä jo muutaman viikon päästä lähtisi liikkeelle kuten siskonsa aikoinaan. :eek: Eihän tuo jaksa paljon vielä päätäänkään kannatella masullaan. Niin ne mukelot on kaikki erilaisia.

Yösyönnit: Mun mielestä poikanen ei syö "varsinaisena yönä", tyyliin ennen aamuviittä ollenkaan. Mut en voi kyllä olla varma muistanko oikein. Nykyisin nukun jo niin sujuvasti imettäessä. Tuttina en tosin ala olemaan. Sitä poika on joskus aamuisin kokeillut, mutta silloin otan tissin pois ja käännän kylkeä. :LOL: Protestoinnin jälkeen vauva on ihme kyllä nukahtanut uudelleen, hyvin on suostunut toistaiseksi nukkumaan mun kanssa vaikka kymmeneen jos olen itse kovin väsynyt.

Rinnalla venkoilua on alkanut esiintyä päivisin enemmän. Muu maailma kiinnostaa. =) Yhden kommentin olen saanut tuohon venkoiluun liittyen: "jos sieltä ei tule maitoa.." Just just.. :whistle: Mihinkäs se nyt yhtäkkiä olis tyssännyt.

Jaahas.. kai se on kohta lähdettävä liikkeelle taas. Perhekerhossa jo oltiin.

Kössi ja poikanen 3kk+ :heart:
 

Yhteistyössä