Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~ vol.2

Hauskaa Vappua täältäkin!

Turvakaukalossa viihdytään meilläkin. Usein jää nukkumaan siihen mutta ei kylläkään nuku siinä kovin pitkään.

Sain aamupäivällä haravoitua pihan kun poika nukkui vaunuissa. Ihanaa kun sai ees yhden homman tehtyä pois päiväjärjestyksestä! Vielä tarttis pestä ikkunat, öljytä terassi+kalusteet, istuttaa orvokkeja, lisätä penkkeihin multaa ja tyhjentää meijän pihasta semmonen puutarha-allas.. Huoh, oishan tota hommaa vaiks kuinka ja paljon. Hiljaa hyvä tulee, mieskin on niin pitkää päivää duunissa ettei se enää illalla paljoa jaksa.

Musta alkaa tosissaan tuntua siltä että aloitellaan piakkoin sitä maissivelliä. Eilenkin oikein kellotin pojan syömisiä, parin tunnin välein veteli 100-120 ml tissin lisäksi ja vaippaa sai vaihtaa 30min-tunnin välein. Yöllä kun vaihtaa harvemmin niin se onkin sitten niin täynnä ettei oo tosikaan. Varmaan herää jo siihenkin kun tuntuu ilkeelle. Siispä, miten te joilla jo vellit menee niin ootte aloittaneet antamisen? Ootteko ensin vaan maistattaneet ja miten pikään? Koska vois laittaa puolet velliä ja puolet maitoa? Mä oon aika arka kokeilemaan mut kait sen vähän pojastakin sitte huomaa miten reagoi.. Mutta kiitokset etukäteen jos viititte valistaa :ashamed:

Mulla on jääkaapissa jäähtymässä alkoholiton skumppapullo... Saas nähdä onko ees juotavaa, mut täytyy sitä jotenkin yrittää Vappua juhlistaa. Grillataan varmaan illemmalla mut siinäpä ne juhlinnat sitten onkin. Ai munkkeja tekiskin mieli :p ...

T.R+P kohta 3kk
 
Merkkiä taas ja vapuntoivotuksia kaikille! Meille on tulossa kaverit kylään, poitsu kanssa kotona eli rauhallisesti vietetään mutta onpahan silti jotain piristystä arkeen. Huomenna olisi tarkoitus piipahtaa myös piknikillä, pojan kanssa samaten.

Jälkitarkastus oli perjantaina, ja episiotomiahaavan huonon paranemisen vuoksi tulossa korjausleikkaus. Leikkaustarve ei ole akuutti eli varmaan vasta syksyllä. Kurja juttu mutta toisaalta olen tosi tyytyväinen että saan paikat kuntoon... Olin varautunut kovasti asiasta kinaamaan ja lääkäripä suositteli sitä saman tien, mikä oli kiva. Naureskeli että tämä on vähän tällaista plastiikkakirurgiaa mutta syytä tehdä silti. Nyt kun multa jossain katugallupissa kysyttäisiin mielipidettä kauneusleikkauksiin :LOL: Toivottavasti ei ole liikaa informaatiota kellekään, näistä syistä just mielellään en FB:ssa ole aktiivi :$

Meilläkin poika yrittää syödä kättään, parhaillaan molempia ja tuttia, mutta en ole epäillyt syyksi mahavaivoja vaan kehitysvaihetta? Mitä sanoo Lentiksen vauvaraamattu (ihanaa kun ei tarvi itse opiskella :D ) Pari viime yötä on ollut tosin aika rasittavia, on puoliksi hereillä ja huitoo ja ähisee ja on jotenkin tuskaisen oloinen. Tämänkin olen tosin laittanut iän piikkiin, ensi yöksi pumppasin 60 ml ja ajattelin kokeilla jos auttaa. Ei tuo paljoa ole mutta kun ainoat puklut on tulleet lisämaidon antamisen jälkeen, en ole kovin innokas tarjoamaankaan.

Ollaan ulkoiltu päivittäin ja näyttää naama saaneen aurinkoa, muuten olen edelleen kalpea kuin mikä. Tyhmän näköistä, kuin olisin laittanut itseruskettavaa voidetta naamaan.

Tulipa pitkä merkki!!

Terkuin
almaa ja poika 10 viikkoa + 4 päivää (iik pian jo 3 kk!!)
 
Niin ja vielä jaksuja kaikille mahavaivojen ja / tai allergioiden kanssa painiville! Toivottavasti pian hellittävät kun ikääkin alkaa tulla.

Niin ja vielä koosta, on näillä vauvoilla valtavia kokoeroja! Meillä poika 2-kuukautisena 58 cm ja noin 4,6 kg.

tv
almaa
 
ROSINATE:
VELLIN aloitus meillä aloitin vellin niin että aamulla annoin ihan lusikasta sellanen 10 lusikallista, sitten päivällä 20ml velliä + 80 ml maitoa, samoin illalla (ei just ennen nukkumaan menoa mut siinä 19 aikoihin. Sitten seuraavana päivänä 40ml velliä + 60 ml maitoa taas sen kolme kertaa, näin mentiin pari päivää, sitten 50+50 kolme kertaa päivässä kolmen päivän ajan ja sitten mentiin jo ihan pelkällä vellillä päikkäreille ja yö unille, ja nykyään syödään päikkäreille maissisosetta ja maitoa ja illalla vetästään 150-200ml velliä. Ja meillä siis aloitettiin nimenomaan maissivellillä! (Ystävällisempi vatsalle).

FBHei aloitin tuonne Facebookkiin Helmimammoihoin ihan uuden oman aiheen kuka on kuka ni ei tarvii tekstistä ettiä jos on jolleki tietylle askaa ja ei muista heti kuka ny oli kuka, ajattelin et jos sinne laittaisi nimimerkkinsä, ei tietenkään oo pakko taaskaan. Ni ja hyvin ymmärrän jos ei syystä tai toisesta halua olla FB.ssä aktiivinen.

Turvakaukalo meien poika on viihtyny ekasta kerrasta lähtien ja viihtyy tosi hyvin, joskus jopa itku loppuu siihen että sen laittaa turvakaukaloon, me ollaan siihen ns. kantokahvaan laitettu sille Liberon pakkauksen lelukukka roikkumaan ja se kattelee sitä ihan ahaltioissaan.


Nyrkkiä suuhun meienki vaavi tunkee minkä kerkee nyrkkiä suuhun niin oon nyt parin päivän ajan laittanu sille lelun käteen ja se on vieny sitä suuhun nyrkin siasta (siis niitä esim. ainun puruleluja) nyt poitsu eilen äkkäsi että hän voi tarttua itse ojennettuun lelun ja ollaan sitä sitten harjoiteltu, minähän innostuin niin että kävin tänään hakee tuttipulloon taikamukin kahvat, ja kyllä poitsu (pienellä avustuksella) vie itse tuttipullon suuhun ja juopi! Näin se kehitys menee eteenpäin! Jotenki oon niin innoissani ja tietenki ylpeä pojastani! :ashamed:

:hug: Isot halit kaikille niille jotka painivat jaksamisen kanssa syystä tai toisesta! :hug:

Vappuista kaikkille :wave:

 
Moikka taas!

Eipä ole tullut kirjoiteltua pitkiin aikoihin, vaikka usein olen lukemassa käynyt teidän juttuja ja ollut hengessä mukana :D Meillä arki menee omalla painollaan, vauva on ihan kohtalaisen tyytyväinen (eli ei paljoa itkeskele) mutta pidempiä uniaikoja ei oikein tule. Se onkin se meidän taistelutanner :whistle: Muutama yö tuossa välissä jo meni vähän paremmin viime viikolla, eli nukuttiin jopa 6 tuntia putkeen. Tosi luksusta! Mutta nyt taas tää viikko on mennyt sillä parin tunnin syklillä, eli on kyllä aikas väsynyt olo äipällä :p Mutta toivo elää, että ne yötkin paranisi ja toisaalta samalla myös tulisi pidemmät päikkäritkin. Ens viikolla pitäisi olla 3 kk neuvola, kun peruuntui tältä viikolta terkkarin vatsataudin vuoksi. Poika tosin alkaa olla jo sen 3,5kk mutta ei se haittaa :) Vähän jänskättää ne rokotukset, et kuinkahan niistä tulee oireita.

Onko muiden vauvoilla iho-oireita kasvoissa? Meillä pojan kasvoissa on yksi 20 sentin kolikon kokoinen punainen läikkä ollut jo parisen viikkoa ja välillä tuntuu et kulmakarvat punottaa myös. Karstasta en viitsi edes alkaa jauhamaan, sitä nimittäin on! Mutta siis tuo ihottuman tapainen tuossa kasvoissa, onkohan merkkinä allergiasta? Vai voiko olla vaan joku muu iho-oire, mitä nyt vauvalla saattaa olla? Mä itse olen nimittäin tosi allerginen ja iho on myös atooppinen, ja pahoin pelkään että peritytynyt on pikkuiselle. Muuten iho kropassa on kyllä oikeinkin hyvä. Mitä kaikkia allergiaoireita on olemassa? Meillä nimittäin ei oikeastaan muuta ole kuin tuo ihon läntti.

Täytyy taas mennä, yritän taas aktivoitua tällä palstalla. Hauskaa vappua kaikille!!
 
Kiitokset Toukalle!

Annoin tossa seiskan aikoihin just sen 20ml maissivelliä+80ml maitoa ja tuntui poika kovin hanakkaasti vetävän. Nukahti siihen päälle joten katotaan kauanko pitää tyytyväisenä. Yöllä aattelin pitäytyä maitolinjalla ja aamulla sitten taas lisätä velliä sekaan.. Ostettiin myös yks purkki kokeeksi sitä porkkana-perunavelliä mut se saa hetken vielä odotella kaapissa. Jänskää tämä uuden kokeileminen =) . Millaisia määriä sitä muuten päivää kohden voi antaa tota velliä, kun siinä ei oo mitään semmosta ikä/määrätaulukkoa kuin on NAN-purkissa?
 
Hei, vielä tuli sellainen mieleen, että tuleeko teidän vauvoille ihan yht'äkkiä sellaisia "kohtauksia" että ikäänkuin vetävät omaa kuolaansa väärään kurkkuun ja ovat miltei tukehtua siihen? Saa oikein taputella selkään hetken aikaa ennen kuin palautuu. Meillä nimittäin näitä tulee aika usein, tyyliin joka päivä, ja mies tuossa jo heitti ilmaan ettei vaan olisi jotain kätkyttä enteileviä juttuja.. :( :eek: Täytyy ens viikolla kysellä tuosta neuvolassa, mutta ajattelin kysyä teiltäkin, jos jollakin on vastaavaa.

BTW, noi vellikokeilut kuulostaa aika hyviltä ja mietin itsekin josko kokeiltais...
 
Rosinate En oo löytänyt velliä kohden suosituksia. Ei kai siinä ole mitään sen kummempiä rajoituksia, kunhan se maito jää vauvalle ns. pääruuaksi, mä on antanu 200-300ml päivässä riippuen sit vähän muusta ruokailusta, en tiedä mimmonen taulukko siellä nan purkin kyljessä on ku meillä käytetään niitä 2dl paketteja, mut se taulukko taitaa olla siinä jauheen kyljessä. Kunhan saa yhteensä tarpeeksi nestettä.

Sylkeä kurkkuun Meillä ei oo sellasta ollu mutta pari kertaa on vetäny puklua väärään kurkkuun siitä on selvitty ihan säikähdyksellä. NIISKU kannattaa puhua neuvolassa voi olla että sille löytyy selitys.

PS! Profiilikuva päivitetty!

T:
 
Imetyksestä Tuli viel mieleen että mite te muut jolla jo kuukaus sitten imetys takkusi? GLOW teillä takkusi kans samaan aikaan miten teillä ny? (Meillä imetetään enää kerran vrk.ssa, lähinnä nyt poitsu on alkanu vaatia iltaisin tissiä tänään oli tunnin tisseillä eikä sitä haitannu et sielt ei mitään juurikaan tuu, läheisyyttä enimmäkseen hakee, välillä taas sillei että pitää suostutella tissille ku äiti haluaa läheisyyttä. Mutta jokatapauksessa on ollu hirveän vapauttavaa, kun meillä ei muualla kuin kotona oikein voinu ajatellakkaan imettämistä kun siitä tuli aina hirveet raivarit ym ym, niin nyt ei tarvitse senkään takia ajoittaa menemisiä van saa liikkua vapaasti, eipä me silti hirmu paljon enempää olla liikkeellä oltu.

T:Toukka taas
 
niiskunenä meillä käynyt pari kertaa niin.. tosi pelottavan kuuloista, mutta kannattaa kysellä neuvolasta ohjeita millä ne välttää.. siten on vielä ne affektikohtaukset mitä voi saada itkun aikana, vaarattomia nekin..

)-( meillä yöhön tullut vähän helpotusta roosa nukkunut nyt viikon verran joka yö jopa 5 tuntia, jee.. päivällä nukkuu niitä 45 min. torkkuja, liikkuvissa vaunuissa mennyt sellainen 3 tuntia, mutta tällä viikolla jo 3 kertaa ollut asiasta erimieltä, taitaa olla liian tylsää siellä kopan pohjalla, kun ei näe eikä saa nyrkkejä suuhun eikä muutenkaan samallalailla liikuttua. mutta katsotaan nyt kuinka käy, mie kestän lyhkäset päikkärit jos vaan öisin pysyisi tuo yksi pidempi unipätkä.

nyt valmistautumaan jotta päästään vapputorille, iloista vappupäivää kaikille :wave:
 
Vappuja!

Eiline meni iha himas iha ähkyssä ku piti ahtaa kaik herkut suuhun mitä löyty :x
Himassa vaa oltii ja tänää noi isommat muksut menee isovanhempies kaa vapputoril ni ei tarvii ite lähtee. Huame tarttee kuitenki mennä niitten kaa tivoliin ja seki reissu viä rahaa ja hermoi iha tarpeeks :p

Iho-oireit on tääl tullu kans iha muutaman päivän sisäl naamaan. Ihan kuiva ja ei pal salvat auta.

Vaippakoot on kyl hiuka hakuses. Liberost toi 2 koko on kyl piäni et siit pitäis jo ostaa 3. Mut pampersist menee 2 koko. Taidan muutenki vaihtaa pamperssiin ku jotenki istuu paremmin.

Nyrkkii imetään ja survotaan kokonaan suuhun täälläki.

niiskunenä-78 kyl meilläki vedellään välil väärään kurkkuun jotain. Oon aatellu et sil tulee maitoo ylös ja jos on selällää tai sitteris ni tietty kurkkuun tullessaan laittaa kakomaan. Meil vauva puklaa kuitenki nii pal ja lentää edelleen kaares. Oon useest pelästyny ku on tehny nii ja ottanu äkkii syliin ja taputellu ja tiäs mitä. Ikinä ei mitää tuu mut lopettaa ainaki kakomisen.

Vaatteist viäl et tutan vaatteet tosiaan suomalaisina on isoo kokoo ja oon ostanu oikeestaa vaa tuttaa ja niist menee viäl koko 56. Muist merkeist sit taas ennemmin 62.

J+J 9vko+

 
Heippistä!

Täällä mussuteltu kaiken maailman vappuruokaa ja maisteltu alkoholitonta skumppaa, oli muuten ihmeen hyvää!

Meillä käynyt pari kertaa niin että poika on huutanut aivan pää punaisena niin että henki loppuu ja sitten mennyt veltoksi. Ikäänkuin huutanut itsensä uneen. Pelästyin eka kerralla tosi kovin mutta juttelin siitä anopin kanssa ja kuulema mun mies ollut samanlainen vauvana. En tiä oisko sitte ollut semmonen affektikohtaus mut vähän lievempänä (ei jäänyt mitenkään tiedottoman oloiseksi).

Juu maissivelli tuntunut sopivan hyvin, ei mitään vatsavaivaa ilmaantunut. Nukuttiin taas viime yönä 6+3 tuntia! Aamulla kun vaihdoin vaipan niin se oli ihan kuiva! :eek: Vaikka en antanut velliä vasta kuin sen 20ml maidon seassa illalla.

Hassu juttu sattui eilen kun miehen kanssa hassuteltiin pojan kanssa; yht äkkiä poika sanoi ihan selvästi "äiti"!! Tietenkin se oli ihan jokellusta mikä vaan sattui kuulostamaan siltä, mutta olipa outoa kuulla pojan suusta ihan selkeä sana! Katottiin miehen kanssa toisiamme siinä ihan huuli pyöreänä :eek: . Teinkin sitten jo leikkiä että no niin, ensimmäinen sana oli siis ÄITI.... :LOL:

Onpa ihana vappuilma, meinasin nukuttaa pojan takapihalle mut ei voinut ajatellakaan. Auringossa varmaan 30 astetta lämmintä. Olin itsekin teepaitasillani ja ihan hiestä märkä... Vielä kun tuuli ei osu yhtään.

No joo, nyt kaffeelle!
T.R+P kohta 3kk
 
rosinante kuulostaa ihan sellaiselta affektikohtaukselta kyllä.. ja mä olen kanssa sitä mieltä et roosa jo "puhuu" :D :D no joo, siis niin hyviä äänteitä tulee sopivaan saumaan, tänään aamulla herätti mut sanomalla viidesti heiii.. sillai heleästi.. :D ihanaa kuunneltavaa tuo höpötys kyllä on..

vaatteista
roosalla käytössä 56 cm ja 62 cm... riippuu niin vaatteen merkistä.

onko täällä yhtään kohtalotoveria, eli onko kellään käytössä rintakumia... meillä on ja emme siitä vieläkään päässeet eroon, imetän mieluiten makuultaan, istuen imetys on edelleen hankalaa, isot, helposti kovat rinnat, rintakumi jne. se yhdistelmä ei vaan meinaa toimia, rajoittaa jonkin verran asioita, niinpä olen nyt ajatellut että roosa voisi reissun päällä tarvittaessa juoda pullosta korviketta, oon tämän 3 kk yrittänyt ja yrittänyt mutta se ei vaan suju, makuultaan imettäminen käy helposti ja nopeasti.. mutta olisi niin ihanaa kun ei tarvisi noita rintakumeja enää käyttää.. ja ei tarvisi stressata onnistuuko imettäminen ollenkaan jos ollaan liikenteessä, niinkin on nimittäin käynyt että se ei ole vaan sujunut..

jeps, taidanpa lähteä etsimään nukkumattia, neiti nukkunut jo tunnin, joten...

mukavaa illanjatkoa!
 
Pikaseen käymään,peli alkaa..

Meillä kans imetään nyrkkiä.Paidan hihat välillä ihan märkinä.
Saas nähdä miten meidän sunnuntain reissu powerparkkiin sujuu.Tyttö kyl nukkuu pitkiä unia vaunuissa et sillain kyl hyvä.Meinasin ottaa rintarepun viel mukaan niin saa neiti olla siinä ku on hereillä.

Profiilissa on neidistä kuva jos joku haluaa kurkata :D mä en oo ikuisuuksiin vaihtanu kuvaa ku en ite osaa :ashamed: nyt mies mulle sen sit vaihto :whistle: oon oikeesti niiiin onneton tietokoneitten kanssa!pitäs opetella,mut se on niin helppo aina tuota miestä pyytää apuun jos jotain tarttee tehrä :whistle:

mutta palaillaan :wave:

hemuliina ja nepsu pian 3kk :heart:
 
Glow
pikaista merkkiä ja pikainen kysymys...
Monelta ja miten te laitatte vauvan yöunille??

Meillähän alkuun Onni nukahti viereen, tissi tai tuttisuussa... nyt on kova opetus omaan sänkyyn. noin 20-20.30 laitan yöunille. Tunnin nukkuu, mutta sen jälkeen herää eikä meinaa saada unta uudestaan :/ yritän pitää hänet sängyssä ja antaa vaan tuttia suuhun ja unirättiä käteen.... ei onneksi enää niitä hirmuisia huutokohtauksia ole, mitä oli noin viikko sitten ja kesti parhaillaan 3 tuntia...

mulla on vähän pahamieli, kun mies lähti pubiin kattoo lätkämatsia, ei siinä mitään mut sit mun kaveri "kääntää veistä haavassa" ilmoittamalla vaan että "tääl ollaan sun mieheskans kattoo peliä" Great! :headwall: niinpäniin, ois kiva päästä iteki joskus... Ei mies ois lähteny jos oisin sanonu että mua harmittaa kun se menee... ei se sinällään harmita mut enivei
:xmas:
 
Mae
hemuliina suloinen neitonen :heart:


Glow Meillä Joona meni alkujaan 22.45 unille, nyt se on aikaistunut niin, että menee 20.45. Meillä ei nukahdeta tissi suuhun kuin yöllä, joten tutin kanssa syliin pää mun kaulaa vasten nukahtaa.

jennuli meillä oli alkuun rintakumi käytössä, mutta koska se aiheutti huonoa (vielä huonompaa kuin muuten) imuotetta, istuin kerran koko päivän sohvalla ja taistelin syötöistä hampaat irvessä, mutta päästiin eroon rintakumista :D

Meillä on nyt pari päivää ollut TOSI rikkonaisia unia, herää huutamaan eikä jatka unia. Nyt myös tää alku yöunista ollut katkonaista. Jatkuvasti saa käydä tunkemassa tuttia.
Onko tää nyt sitten sitä 8vk kriisiä.....?!
Tosin kakka on ollut tosi tiukassa (hassua että se ei tule ulos hyvin vaikka onkin aivan vettä ) ja refluksioireet on olleet tosi pahana nyt tän pari päivää. Harmittaa vaan taas, kun alkoi näyttämään niin hyvältä kaikkia ja nyt sitten toinen on ihan tuskissaan.

Mae ja Joona 8vk :heart:
 
Viime hetken vapputoivotukset! :D

Meillä mennään yöunille 20.30-22.00 välillä, riippuu siitä kuinka väsynyt Greta on. Nimittäin mitä paremmin on nukkunut päivällä, sitä aiemmin saadaan unille. Äsken esim. sain nukkumaan 20.45.
Tapahtuikin outo juttu, tässä on vipat viikot huudettu kurkku suorana, kun oon laittanut vaakatasoon tuohon sängylle ja on rauhoittunut vasta, kun olen työntänyt tissin suuhun ja on sitten imenyt itsensä uneen. No, tänä iltana ihan ekaa kertaa hymyili mulle, kun panin tohon sängylle. Ikään kuin vihdoin oisi hokannut, että nyt tulee sitä tisua suuhun :LOL: Sitten nukahti 10minsassa, lähin soittaan olkkariin miehelle (joka on taas vaihteeksi yötöissä), ja kuulin, kuinka alkoi vaikertaa tyyliin "lisää tisua". Juoksin sitten makkariin ja yritin työntää tisua suuhun, mutta ei huolinutkaan, halusi vain, että olen siinä vieressä.

On noi vauvat ihmeellisiä, kun jokainen päivä on ihan erilainen. :heart:

Nyrkki suussa jatkuvasti täälläkin, ollut jo pari viikkoa, samoin kuolaa ihan mahdottomasti. Almaako se kyseli, että mitä mun "kriisikirja" sanoo nyrkin imemisestä? No, kirjan mukaan se on sellaista lohtuimeskelya samalla tavoin kuin nuo tisuttelumaratonit, jos niitä 12 viikon tienoilla esiintyy.

Karstaa eli maitorupea on meille nyt tullut :headwall: Siis arvatkaa onko mahotonta poistaa sitä, kun Gretalla on enemmän tukkaa kuin mulla :eek: Öljyä panin pumpulilla päänahkaan ja kampasin sitten varovaisesti, pestiin sitten samalla samppoolla, millä pestään joka ilta. Kyllä siitä aika iso osa lähti, mutta ei kyllä kaikkea. Tänään sitten kampailin lisää, mutta ilman öljyä, mikä tietty ärsytti Gretan päänahkaa niin, ettei halunnut enää lainkaan mun kampaavan, reppana.

Mä vähän tässä loukkaannuin miehelle, kun se sanoi, että ois kiva, jos puhuisin väillä jostain muustakin kuin Gretasta :whistle: Ei kuulemma jaksa kuunnella 10 kertaa päivässä mun juttua siitä, millaista kakka nyt oli :ashamed: Loukkaannuin, mutta toisaalta oon yrittänyt tsempata ja puhua jostain muustakin.

En kyllä ikinä ajattelut, että musta tulisi sellainen vauvastani vaahtoava äiti... :ashamed: Ei sitä itse oikein tajua, mutta enhän mä kavereiden tai perheenikään kanssa juuri enää muusta osaa jutella. Apua! :x
Kaiken lisäksi mun on tosi vaikea olla Gretasta erossa, eilen mies kävi Gretan kanssa kantoreppukävelyllä niin, että mä saisin nukuttua, mutta en mä enää saa nukuttua, ellei Greta ole lähellä. Tupla-apua! |O

Oireita maaniseksi ja omistushaluiseksi italialaismammaksi muuntumsiesta oli kait nähtävissä jo silloin kuukausi sitten, kun en saanut nukuttua, kun Greta koisasi tyytyväisenä pinniksessä ja mä valvoin huolestuneena siinä vieressä :headwall:

Siitä tulikin mieleeni, että tarkaistatteko te vauvan nukkuessa, että hengittääkö? Mä tarkistan montakin kertaa yössä... Nukun korvatulpat korvilla, mutta välillä on sitten pakko ottaa ne pois ja tarkistaa.

Oletteko nukuttanut vauvaanne mahallaan
? Mä olen nyt laittanut Gretan aina kyljelleen, kun se imee tuolla tisulla itsensä uneen, mutta selälleen se siitä yleensä heti kohta kierähtää. Nyt vaan oon aamulla joskus 5 maissa pannut pari kertaa mahalleen nukkumaan, kun se on kertakaikkiaan ainoa asento, jossa saa rauhottumaan, jos on masuvaivoja. Silloin kyllä otan korvatulpat pois, että saan koko ajan tarkistaa, että hengittääkö, kun tuossa mahallaan nukuttamisessa on se kätkykuolemariski suurin. oonkin miettinyt, että kuinkakohan vaarallista on, jos vauva nukkuu tolleen mahallaan pari tuntia päivässä? Että jos suurimman osan yöstä selällään, mutta silloin tällöin mahallaan. Tietääkö kukaan? :wave:

Tv. Lentis ja Greta melkein 3 kk :heart:
 
pur
GLOW mä oon alusta asti halunnu pitää kiinni tietystä ilta rutiinista. ALkaen kaheksalta iltapesuilla yms, siitä makkariin tissille, kehtolaulu sylis ja tyttö pinnikseen (josta tosin ykslaita pois ja on kiinni meidän sängys, mut kuitenki omaan sänkyynsä laitan nukahtamaan) peittely yms ja jään viereen lepuuttaa (nyt kun se on alkanu viuhtoo noilla raajoillaa niin et ite unen pöpperössä säikkyy niin pidän kättä hänen päällä painona)kunnes nukahtaa max. n. 10 min. Tyttö nukahtaa vaihtelevasti tissi - lepuutus, tai joskus ei sittenkään (harvoin tosin näin käy). Joskus harvoin sit herää hetken päästä ku oon jo lähteny. Mä en oo ottanu ressiä noista ja otan sit tytön alas seurailemaan mun iltapuuhia sit mut sen jälkeen en enää tarjoo hänelle mitään aktiviteettia, sylis pidän ja koitan pitää mahd rauhallisena. Mut nyt kun meil on yleisesti ottaen ilmavaivat hellittäny tyttö ottaa heti kehtolaulun jälkee usein miten pitkät unet 1 - 2 asti. Saatta kerran herätä kitisee vähän niinku varmistaakseen et mä tulen tarvittaessa paikalle mut muuten saan kyl illat melko rauhas olla. Yöllä sit tyttö siirtyy mun viereen puolelta toiselle imetyksen mukaan. Minä nukun tyttö syö sit minkä syö ja nukkuu miten nukkuu.

Täällä on tytöllä taas ollu pari pv enempi ilmaa vatsassa ja selvästi on hällä vaikeuksia sen kanssa. Lisäks epäilen et ois ummetustakin. On ollu kakkaamatta jo monta pv ja tosiaan noi väänteet on kaikista tempuista huolimatta taas lisääntyny. Tänään ilmotin miehelleni et meinaan sille nyt antaa luumua jos ei tän pvn aikana ala tokenee, että mä en meinaa jäädä odottelee todellisia ongelmia kun kuitenkaan siitä luumusta nyt ei suurta haittaakaan ole. Täti ehdotti et laitan kuivatun luumun veteen yöks uuttumaan ja annan sitä vettä sit aamul kun ei oo tyttö viel tissiä tukevampaa saanu. Siellä se on luumu ny uuttumassa. Toivottavasti se nyt yön aikana itekseen täräyttäis.....

:whistle: aika paljo näkyy kello olevan...nyt nukkuu
Pur ja Pihla
 
pur
LENTIS Me ollaan kokoajan nukutettu tyttö vaan kyljellään. Ja aluks viel puoliistuvas asennus tyynyjen avul. Mies kun pelkäs selällään nukuttamises sitä et menis limaa kurkkuun ja tukehtuis. Mä taas huomasin et nenä oli niin tukos ni nostettii siks "istuma asentoon" ja hegityskatkoksetki väheni selkeesti siitä. Mahallaan nukuttanu ainoostaan päivällä sohvalla kun ite oon ollu vieres seuraamassa hengitystä, masullaan ois ton mahan kannalta parempi. Enää en oo havainnu hengitykses katkoksia ni tarkista sen vaan ku meen ite nukkuu ja jos nukutan mahallaan. Noihin jos vastauksia joku tietää sun kysymyksiin ni hyvä on. Oon myös lukenu et on tutklittu et lapset jotka nukkuu vanhempien lähellä on pienemässä kätkyt vaarassa, et lapsi jotenki seurailee sit vanhemman hengitystä mahdollisesti, mut mitään tieto ei oo siis syystä on vaan vähempi riskiä.
 
mae voi tosi hienoa että olette päässeet, roosa siis on jo 12 viikkoa ja ei vaan onnistu ei.. :/ no tällä menemme..

nukkumisesta meillä iltapesut klo. 19 aikoihin, sitten tunnin verran hellimistä ja tissillä oloa, sängyssä johon roosa sitten nukahtaa. me nukutaan perhepedissä, sillä roosa havahtuu aina jos ja kun siirrän sitä, joten omien unien takaamiseksi (neiti kun ei päivällä nuku kuin liikkuvissa vaunuissa tai ihan lyhkäsiä torkkuja) olen päätynyt samassa sängyssä nukkumiseen.. roosalla nyt ekaa kertaa useampia päiviä rytmi et nukkuu noin 5 tuntia, syö 10 min. ja nukkuu taas pari tuntia, sitten syökin jo tunnin päästä ja aamulla yleensä viidestä eteenpäin nukkuu ja on hereillä pienissä pätkissä..mutta olen iloinen tuosta 5 tunnista :)
niin ja kyljellään nukkuu roosa, silloin aamulla aiakaiseen saattaa kääntää itseään sitten selälleen. en tiesä että pitäisikö alkaa kokeilla jos nukkuisi edes tuon pitkän sikeän pätkän omassa sängyssä... mä en uskaltaisi vaan horjuttaa sitä hyvää rytmiä nyt... ja toisaalta olen sinkkuäiti, jotta ei ole edes sen parisuhteen tiellä vieressä nukkuessaan..
no juu, oma yötee juotu, takasin nukkumaan...
 
Mae
mahallaan nukkumisesta Meillä on nukuttu jo 1,5kk mahallaan, se kun on ainut millä saamme kaikki kunnon unet. Mä neuvolassakin tuosta sanoin, niin oli tätikin sitä mieltä ettei huolta kun vaan vauva osaa kunnolla kääntää päänsä ja meillähän Joona on sen osannut jo tosi pienestä. Meillä myös Joonalla tarve saada nyrkki kasvojen eteen ja silloin nukahtaa :) (siis jos nukahtaa, nyt ollut vähän heikompaa)

jennuli kokeileppa, ettet vaan heti aamusta ota rintakumia käyttöön, jos vaikka Roosa olisi yön aikana "unohtanut" sen. Ja sitten vaan sitkeästi treenaat yhden päivän tisuttelua.

Kelläs muulla on/oli imemisongelmia?Siis, että vauva imaisee vaan muutaman kerran ja laskee irti... Ja tämä toistuu koko syönnin ajan. Mä oon jo ihan kyllästynyt koko imetykseen kun se on Joonan kanssa tosi hankalaa, se kun ei osaa kunnolla imeä ja lupsuttaa vaan ja laskee irti koko ajan. Kipeätäkin tekee useimmiten.

Mae ja Joona 8vk1pv
 
Onko kellään Jekovit aiheuttanu kamalia vatsanväänteitä? Meillä edellisten väänteiden jälkeen lopetettiin kaikki ylimääräinen (cuplaton, rela, jekovit) ja nyt pienen ajan jälkeen otin jekovitin taas käyttöön ja viime yö oli hirveetä huutoa ja vatsanväänteitä. mikäs vois olla siitä seuraava mitä kokeilla?

Ihania ilmoja ollu viime päivät, me ollaan oltu pihalla vaan =) Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Mae
Alkuperäinen kirjoittaja Anno:
Onko kellään Jekovit aiheuttanu kamalia vatsanväänteitä? Meillä edellisten väänteiden jälkeen lopetettiin kaikki ylimääräinen (cuplaton, rela, jekovit) ja nyt pienen ajan jälkeen otin jekovitin taas käyttöön ja viime yö oli hirveetä huutoa ja vatsanväänteitä. mikäs vois olla siitä seuraava mitä kokeilla?

Ihania ilmoja ollu viime päivät, me ollaan oltu pihalla vaan =) Hauskaa viikonloppua kaikille!
kokeile DeeTippoja, niitä joutuu kyllä antamaan aika monta tippaa verrattuna muihin d-vitamiinivalmisteisiin, mutta on sellainen mikä pitäisi lähes kaikille käydä. Meillä esikoisella sekä nyt Joonalla Jekovit aiheuttaa hirveät tuskat
 

Yhteistyössä