Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~vol.1

Julkinen imetys: Mä olin alussa menossa kauppakeskuksessa vessaan imettämään, kun mies oikeasti ihan närkästyneenä sanoi, "ettei hänen tyttärensä syö vessassa" :D Niin että sen jälkeen oon imettänyt ihan missä vaan, tosin julkisille paikoille menen imetyspaitojen kanssa, niin että vieressä parveilevilla pervoillakaan ei ole juuri mitään nähtävää. Ja tosiaan kerran kaupassa imetin kantoliinassa kävellen :saint: Yleensä etsin mahd. suojaisen penkin ja istun sille, täällä on onneksi niin lämmin, ettei ole mikään ongelma imettää ihan pihallakin. Ravintolassa syödessä yritän kääntyä silleen, etten nyt aivan kaikkien katseltavana imetä, mutta en kyllä siirry pöydästä mihinkään, vaan imetän siinä pikku hiljaa jäähtyvän pastalautasen edessä :LOL: Niin että nykyään mun mielestä julkisessa imetyksessä ei ole mitään ihmeellistä, ja kyllä ainakin toistaiseksi ihmiset ovat katsoneet ja kommentoineet vaan tyyliin "onpa söpöä". Ainoastaan kerran ulkomaalainen mies katsoi hiukan kieroon, mutta siinä vaiheessa jo aattelin, että se on miehen oma ongelma.

Greta on nyt nukkunut jo kaksi yötä pinnasängyssä :'( Ekana yönä tarkistin varmaan 10 kertaa, että hengittäkö, mutta kun tyttö nukkui ekaa kertaa 5 tuntia putkeen ja 6 tuntia syömättä, niin nukkui siellä sitten myös viime yönä. Sitähän se lastenlääkäri sanoi, että vauva nukkuu paremmin yksin, ja meilälä ainakin totta. Varmaan sekä mun liikehdintä että maidon tuoksu saavat sen perhepedissä heräämään tissille parin tunnin välein.

Lähetän sinne kevätaurinkoa Italiasta!

Tv. Lentis ja Greta 2kk> :heart:
 
Kiitoksia tsempistä, taisin tosiaan säikähtää ihan turhaan. Isäkin lohdutteli, että kyllä hekin ovat mun pään lyöneet oven karmeihin ties muihin pienenä ja meinanneet kylpyynkin saada hukkumaan (selittää ehkä paljon asioita..:) )
Julkisesta imettämisestä, ne muutamat kerrat, kun mä olen julkisella paikalla imettänyt ovat sujuneet huivin alla. Käytän yleensäkin jatkuvasti jotain huiveja ja shaaleja ja niiden alla sujuu imetys vedolta ja katseilta suojassa. Mua ehkä vähän ällöttäisi vessassa imettää, mutta se ehkä johtuu jostain älyttömästä bakteerikammosta.
Lentis, tuossa nukkumisjutussa saattaa olla perää! Meidän namiska on kanssa nukkunut kahtena yönä alkuosan yöstä omassa sängyssä ja heti vetänyt melkein 6h putkeen. En sitten (laiskuuttani) ole imetyksen jälkeen jaksanut enää nostaa omaan sänkyynsä. Nukku kyllä vieressäkin vielä 4h tänään. Toisaalta silloin heräiltiin molemmat siihen äninään vähän väliä, sitä ongelmaahan ei pinniksessä ollut, vaikka se lähellä meidän sänkyä onkin.

Nyt syömään, mies on tuolla kokkaillut jotain hyvin eksoottista jauhelihakastiketta, johon se on laittanut mm. suklaata sekaan. Katsotaan miltä se maistuu :)
 
julkisesta imettämisestä mä vähän vierastan sitä,mutta jos löytyy hyvä rauhaisa paikka,niin sitten kyl voin imettää julkisesti!Useasti olen kyl imettäny vessassa ja must se on ihan ok!Esim.jos ollaan prismas ja vaavil on nälkä,ni sillo meen kyl veskiin!
 
JULKISEST IMETYKSEST ei muakaan yleisesti haittaa, mut siin pääsiäisruuhkas ABC huoltiksel... Ei kiitos, jos oliski ollu joku rauhallinen nurkkaus.. Ja se vessa haisi oikeesti... :$ Lisäksi vaippaihmisiä oli jonoksi asti..
 
Moikka,

alkaa olee pääsiäiset lusittu ja mäkin sain vihdoin sitä lammasta, muutenki ku kebabin muodossa, kun käytiin anoppilassa vaihtelee 3x auton renkaat. Tai siis mies ne vaihtoi ja mä kun ajattelin et kerrankin mun ei tarvii osallistua, kun pitää hoitaa vauvaa, niin eikä mitä, vaavi nukku niin autuaana 2,5 tuntia vaunuissa, kunnes homma oli tehty. :p Siis kun sit tähän prokkikseen kuuluu myös renkaitten pesut, autojen imuroinnit yms oheis siivousta autoille.
Vauvalla ollu taas todella hyvät unen lahjat, viimeyönä nukkui 9,5 tuntia, jolloin menin herättelee tissille. Syömisen jälkeen jatkoi 3,5 tuntia, söi oli pari tuntia hereillä ja taas nukku sen 2,5tuntia. Huh hui!! Mä jo siskolta taas kyselee et pitäskö huolestua, sen mielestä pitäs vaan olla onnellinen.

Vähän kyrsii kun meillä on toi lainakehto likkakamulta, jossa vaavi nyt siis nukkunut jo yötkin ja ilmeisen hyvin nukkuukin. No likkakamun äiti on luvannu kehdon jonnekkin muualle ja tämä vauva syntyi nyt sit viime viikolla. Nyt olisivat sitten tulossa hakemaan kehtoa ja meitin pitää nyt sitten hommata pikaisesti pinnis. Että jos olisin tän tiennyt niin en olis koko kehtoa halunnut. Likkakamu on tietty nolona ja mua kyrsii koko kehto!! |O
Milloin olette siirtyny pinnikseen?? Meitin likka kun on tänään 2kk.

Tänään muuten tuo yleensä niin kiltti vauva oli tosi kiukkis kun oltiin siellä anoppilassa, mikään ei ollut hyvä ja vaikka oli nukkunutkin varmasti tarpeeksi ja syönytkin juuri. Olin jo itse ihan hermona ja vielä piti ilmanpaineita mennä jonottaa huoltsalle. No sit ku päästiin kotiin niin pieni oli taas itse aurinko :eek: Siis en ymmärrä, ihanku eri vauva. Matka kesti siis 30 minuuttia. Tosi omituista. Tietty tuli fiilis että oma koti kullan kallis...en tiijä si.

Ihanaa kun on iltaisin vähä omaa aikaa, kun laitetaan neiti jo klo 22 nukkuu. Hyvää yötä!

HM ja vaavi 2kk :heart:
 
Tissiliiveist tällee heti aamust eli mul on iha nokut iiiisot liivit mut emmä lenkkeile vaan kävelen. Jos juoksemaan lähtis ni voi tissit hyvinki olla niskas. Elättelen toivoo et ne pienenee sitku ne nää kilot tippuis |O nopeemmi sais mennä.

Nyt on pakko alkaa valmistautuu taas aamukävelyl...aamun oma aika menee aina nii äkkii(täs koneel)

JeJa +Jadenna tasan 7vko
 
Nyt on meidänkin pojalle saatu sitten nimi, jota en kyllä halua täällä kertoa..
FB:stä voi uteliaat käydä kurkkimassa, laitoin sen sinne helmimammat
ryhmäänkin.

Kaste meni ihan hyvin, poika huus siiheks kun sai vettä päähän ja
sit nukahti. Muutenkin oli tosi kivat juhlat.
Sit jäpikkä veti 6h yöunta putkeen vaikkakin yskä kiusas kovin.
Ja sitten kun rauhallisesti nukkui niin minä pompin tarkistamassa
et on hengissä..

Räkätauti siis sen kun jatkuu. :( Eilen käytiin sairaalas imuilla kaks kertaa ja
tänään sama homma. Kummasti kyllä pojan oloa helpotti kun sai limaa pois.
Voi kun tää nyt jo alkais helpottamaan!

Meillä vauva nukkuu meijän vieressä omassa korisängyssä.
Pinnikseen siirrytään varmaankin taas siinä 3-4kk ikäsenä, kun korisänky
jää pieneksi niinkun tehtiin siskonkin kanssa.

KASVUPINOON minäkin ilmottaudun ja mittoja tulee joskus kun
ehdin ne tänne laittaa..

iitukka ja veikka 7vko
 
Huomenta!

Ihme käninäyö takana, poika ollut klo5-8 tosi levoton. Potkiskellut pahvilootansa reunaa ja känissyt unissaan. Äippä sitten koko ajan "valmiudessa" että kohta herää. Huoh, nukuin tosi huonosti :ashamed: . Voiskohan olla jotain kasvukipuja pikkuisella, nytkin tossa sohvalla nukkuu ja känisee vuoronperään. Raukka varmaan itekkin tosi väsynyt kun ei saa kunnolla nukuttua. Aamulla otti vielä hirmu rintaraivarit, toinen tissi ei kelvannut ei sitten millään. Mikäköhän siinäkin on että toisesta söi muttei toisesta? Jos vaikka oli ilmaa jossain suolenmutkassa pahasti...
Edellisyönä nukkui ennätysunet 6 ja puoli tuntia, oltiin silloin päivällä mummilassa eli tais reissu väsyttää. Muutenkin oon huomannut että esim. neuvolapäivien jälkeen nukkuu yleensä aika pitkät yöunet. Oiskohan niitä ärsykkeitä saatu sitten niin paljon että väsähtää...

Joo ja tänään selvisi että töistä ei oo lähetetty palkanlaskentaan mun palkallisen äitiysloman jatkokausia. Eli mulle maksettu liikaa palkkaa huhtikuulta joita sitten joudutaan perimään takaisin... Pomo kämmännyt. No, onneksi en vielä ehtinyt koko tiliä törsätä. Harmittaa vaan kun aina saa olla jotakin juttua selvittämässä. Viime kuussa kela maksoi lapsilisän vanhalle jo lopetetulle tilille vaikka olin ajoissa ilmoittanut uuden tilinumeron. Noh, sattuuhan näitä.

Onko muilla muuten vauvoilla sammasta suussa? Meillä viime neuvolassa huomattiin pientä katetta kielessä, saatiin ohjeeksi antaa puolukkaa ruuan päälle. On sekin yks helkutin show puristaa yhtä puolukkaa lusikkaan ja sihdata pienen suuhun. On reppanalla ilme kun viimein saan mehut perille! Musta vaan tuntuu että se puolukkakin tekee vatsanväänteitä.. Oon lauantaista asti antanut mut en oo kyllä oikein vakuuttunut että mitään auttais..

Meillä kanssa mietteissä omaan huoneeseen ja pinnikseen siirtyminen. Poika alkaa olla aika iso tohon äippäpakkauslootaan ja tosiaan ne öiset käninät pitää mua vähän turhan tehokkaasti varpaillaan. Meillä vaan propleemina tuo koira. Ollaan pidetty öisin makkarin ovea kiinni kun koira ei saa sinne tulla, vaan sitten ois ovea pidettävä auki kun poika nukkuu omassa huoneessa ellen sitten ota tota itkuhäläriä yökäyttöön. Se on kyllä sitten melkein sama kuin nukkuis vieressä kun käninät kuuluu yhtälailla. En tiä sitten mikä ois paras ratkaisu, täytyy vaan kokeilla.

Kattelin täs samalla puolikkaalla silmällä tota Meille tuli vauva-ohjelmaa neloselta. Voi pikku reppanaa tyttöä kun oli melkein jalkapallon kokoinen tyrä vastasyntyneenä! Tippa tuli silmään täällä :'( . Kyllä niin onnellinen saa terveestä lapsesta olla!

Tulipas tästä nyt aikamoinen sepustus...

Päivän jatkoja kaikille!

T.Väsynyt R+poju 2kk+10pv
 
Rosinante; kokeile sammakseen sitruunamehua. Mä laitoin lusikalla suuhun kerran päivässä noin viikon ajan ja sammas hävisi. Ehkä helpompaa kun puolukan kanssa läträäminen? Lisäksi hieroin sitruunaa nänneihin, niin ei saa hiivaa takas imetyksen yhteydessä.

Eipäs ollut pääsiäisenä sitten niin hienoja ja lämpimiä päiviä mitä luvattiin! HÖH! Ulkoiltiin silti tosi paljon ja kun oltiin pojan kanssa ulkona kahdesti päivässä (toinen vaunuilla ja toinen kerta kantorepussa), niin johan se alkoi nukkumaan 7tunnin yöunia! Olisko ulkoilmalla sitten vaikutusta vai aktiviteetillä jota sai kantorepussa?

Meillä on eka iso reissu tulossa viikonloppuna. Lähdetään isovanhempien luo lähes 300km päähän. Onneksi molempien vanhemmat asuu samalla suunnalla, 25km päässä toisistaan, niin hoituu vierailut kerralla. Vähän jänskättää matka, just ton julki-imettämisen takia. Ajattelin kyllä hoitaa homman just ABC:llä tms jossakin rauhallisessa nurkassa, jos tarvetta on. Ja sitten mua mietityttää, et mitä kaikkee sitä pitää osata ottaa mukaan vauvalle. Kuinka paljon vaatetta kolmeksi päiväksi. Kun ei sit etukäteen tiedä, et tuleeko puklua koko ajan tai pettääkö vaipat vai meneekö koko reissu kolmella vaatekerralla... Niin, ja sitten meillä on tosi pieni auto, et otanko pojalle vielä äp-laatikon nukkumapaikaksi vai vaunukopan? Miten ihmeessä saadaan kaikki mahtumaan kolmioviseen tilaihmeeseen?? Ajateltiin kyllä hommata matkasänky, joka jätetään sitten jomman kumman vanhempien luo säilöön, et on siellä sitten aina kun käydään siellä päin. Mutta saadaanko hommattua se jo tälle reissulla, en tiedä :headwall:

Lemmikit; mitenkäs muilla on lemmikit, lähinnä kai koirat tai kissat, hyväksyneet vauvan? Meillä on 6,5v. kissa, joka on vauvan tuloon asti ollut meidän "vauva" eli saanut kaiken huomion, lässytyksen ja hellyyden. Nyt ainakin mulla on ollut hirveet tunnon tuskat, kun kissalle ei kerta kaikkiaan enää riitä aikaa vauvan hoidolta. Katti ottaakin sitten hellyyttä mieheltä munkin edestä, eli aina kun mies tulee töistä kotiin, niin kissa on sen sylissä samantien. Muuten kissa on pääsiäiseen asti kiertänyt vauvan tosi kaukaa, käynyt pari kertaa haistamassa jalkaa tms kun oon imettänyt MUTTA: muutama ilta sitten yllätin kissan nukkumasta vauvan pinniksen jalkopäässä. Eikä se sieltä poistunut vaikka laitoin pojan sinne nukkumaan. No, nostin kissan sitten pois sieltä ja yritin torua, et ei sinne saa mennä. Muutaman hetken päästä menin katsomaan, niin kissa on taas pojan jalkopäässä nukkumassa. Nostin sen uudelleen pois, mutta takasin sen hyppäsi taas kun silmä vältti. Kolmatta kertaa en enää viittinyt kattia pois nostaa vaan aattelin, et nukkukoon siellä. Tulkittiin miehen kanssa tää käytös sillee, et kissa on nyt hyväksynyt pojan osaksi perhettä. Ja söpöjähän ne oli siellä samassa sängyssä, poika omassa päässään ja kissa nallejen kanssa toisessa päässä.

Mutta nyt kutsuu kakkavaipanvaihto ja tissittely, josko sitten lähtis lenkille, kun ei siellä taida ihan sataa vettäkään :(

Jaksamista kaikille sairastaville ja valvoneille! :hug:
Tuiskunen ja poikanen 2kk 1vko+
 
Rosinante; kokeile sammakseen sitruunamehua. Mä laitoin lusikalla suuhun kerran päivässä noin viikon ajan ja sammas hävisi. Ehkä helpompaa kun puolukan kanssa läträäminen? Lisäksi hieroin sitruunaa nänneihin, niin ei saa hiivaa takas imetyksen yhteydessä.

Eipäs ollut pääsiäisenä sitten niin hienoja ja lämpimiä päiviä mitä luvattiin! HÖH! Ulkoiltiin silti tosi paljon ja kun oltiin pojan kanssa ulkona kahdesti päivässä (toinen vaunuilla ja toinen kerta kantorepussa), niin johan se alkoi nukkumaan 7tunnin yöunia! Olisko ulkoilmalla sitten vaikutusta vai aktiviteetillä jota sai kantorepussa?

Meillä on eka iso reissu tulossa viikonloppuna. Lähdetään isovanhempien luo lähes 300km päähän. Onneksi molempien vanhemmat asuu samalla suunnalla, 25km päässä toisistaan, niin hoituu vierailut kerralla. Vähän jänskättää matka, just ton julki-imettämisen takia. Ajattelin kyllä hoitaa homman just ABC:llä tms jossakin rauhallisessa nurkassa, jos tarvetta on. Ja sitten mua mietityttää, et mitä kaikkee sitä pitää osata ottaa mukaan vauvalle. Kuinka paljon vaatetta kolmeksi päiväksi. Kun ei sit etukäteen tiedä, et tuleeko puklua koko ajan tai pettääkö vaipat vai meneekö koko reissu kolmella vaatekerralla... Niin, ja sitten meillä on tosi pieni auto, et otanko pojalle vielä äp-laatikon nukkumapaikaksi vai vaunukopan? Miten ihmeessä saadaan kaikki mahtumaan kolmioviseen tilaihmeeseen?? Ajateltiin kyllä hommata matkasänky, joka jätetään sitten jomman kumman vanhempien luo säilöön, et on siellä sitten aina kun käydään siellä päin. Mutta saadaanko hommattua se jo tälle reissulla, en tiedä :headwall:

Lemmikit; mitenkäs muilla on lemmikit, lähinnä kai koirat tai kissat, hyväksyneet vauvan? Meillä on 6,5v. kissa, joka on vauvan tuloon asti ollut meidän "vauva" eli saanut kaiken huomion, lässytyksen ja hellyyden. Nyt ainakin mulla on ollut hirveet tunnon tuskat, kun kissalle ei kerta kaikkiaan enää riitä aikaa vauvan hoidolta. Katti ottaakin sitten hellyyttä mieheltä munkin edestä, eli aina kun mies tulee töistä kotiin, niin kissa on sen sylissä samantien. Muuten kissa on pääsiäiseen asti kiertänyt vauvan tosi kaukaa, käynyt pari kertaa haistamassa jalkaa tms kun oon imettänyt MUTTA: muutama ilta sitten yllätin kissan nukkumasta vauvan pinniksen jalkopäässä. Eikä se sieltä poistunut vaikka laitoin pojan sinne nukkumaan. No, nostin kissan sitten pois sieltä ja yritin torua, et ei sinne saa mennä. Muutaman hetken päästä menin katsomaan, niin kissa on taas pojan jalkopäässä nukkumassa. Nostin sen uudelleen pois, mutta takasin sen hyppäsi taas kun silmä vältti. Kolmatta kertaa en enää viittinyt kattia pois nostaa vaan aattelin, et nukkukoon siellä. Tulkittiin miehen kanssa tää käytös sillee, et kissa on nyt hyväksynyt pojan osaksi perhettä. Ja söpöjähän ne oli siellä samassa sängyssä, poika omassa päässään ja kissa nallejen kanssa toisessa päässä.

Mutta nyt kutsuu kakkavaipanvaihto ja tissittely, josko sitten lähtis lenkille, kun ei siellä taida ihan sataa vettäkään :(

Jaksamista kaikille sairastaville ja valvoneille! :hug:
Tuiskunen ja poikanen 2kk 1vko+
 
Heippa kaikille!

En ole pitkään aikaan ehtinyt nettiin asti, mutta kävin lueskelemassa teidän juttuja ja olen tyytyväinen, että tulin. :D

Tyyppien äipän vauveli oli ainakin (myös) vähentänyt kakkatahtia. Samaa on ollut nyt meilläkin. Ennen tehtiin kerran päivään, nyt väliä on kaksi päivää ja kakkamäärä on pienentynyt. Mutta ei tunnu vauvaa haittaavan ja pissavaippoja on runsaasti. :xmas: Kuitenkin.. "kiva" kuulla, että vastaavaa on muillakin eikä vain meillä. =)

Nimiäiset
on meilläkin takana, joskaan nimeä en tahdo täällä paljastaa. Muuten kaikki menee hyvin, rintaruokinnalla edelleen, vaikka alku tuskainen olikin. Vauva nukkuu hyvin, nyt jo pidentänyt yöuntaan niin, että nukkuu jopa viiden tunnin putkia. Painoa ja pituutta tuo saa siihen tahtiin, että äitiä hirvittää. :xmas: Maitoa mulla tulee ihan liikaa.

Rosinante: meillä sammas meni niin pahaksi, että jouduttiin ottamaan lääkekuuri. Lotrasin sitruunaa viikon verran monta kertaa päivässä sekä vauvan suuhun että omiin tisseihini, mutta ei auttanu yhtään. Senkun paheni tilanne... Liekö johtui siitä, että neuvolassa terkka ei ollut huomannut sammasta moneen viikkoon enkä mä sitten tajunnut, että se on sitä, kun terkka sanoi suun olevan siisti. Noh, lääkäritarkastuksessa lääkäri sitten sanoi, että onpa vauvalla sammasta suussa. :xmas: Siinä vaiheessa jo niin paljon, että ei enää sitruunat sit auttaneet, vaikka sillä ensin koitettiinkin. Nyt sit lääkettä sekä vauvan suuhun että mulle nänneihin.

Eka iso reissu meillä tehtiin nyt pääsiäisenä ja täytyy sanoa, et olipa rankka reissu. Vauva tuntui selkeästi väsyvän normaalia enemmän, vaikka hyvin nukkui reissussakin. Mutta muuten meni hyvin ...vaikka lomalta paluun jälkeen tarvittiinkin lomaa toipumiseen. :LOL:

Terkkuja kaikille lähettävät

Kärppä ja Paputyttö (nyt jo 7 viikkoa!)

P.s. Toukka
: kun palailin tuonne vanhempiin teksteihin. Et ole ainoa, joka on aloittanut vellin tuon ikäiselle. :) Mun sisko teki pojalleen kanssa samoin, kun silläkkään ruoka ei riittänyt muuten (siis vauva ois syöny aivan valtavia määriä maitoa ja silti ollu nälkäinen). Eikö se ole tärkeintä, että vauvalla on hyvä olla. Ei ne ohjeet ja suositukset sovi kaikille, me ollaan yksilöitä jokainen. Vauvatkin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja toukka 2008:
IMETYSAPULAITE :attn:
Onko kellään ollu käytössä, nyt tarvittaisiin kokemuksia!
Niin kuin aikaisemmin kirjoitin kun on toisinaan vaikea luopua imetyksestä niin näitä apukeinoja etsiskelen vähintään joka toinen pvä!

Toukka
Tähän vielä, että minkälaista laitetta tarkoitat? :) ...mulla ei alkuun maito noussut ja silloin aloitin pumppauksen. Tosin kävi niin, että jouduin sitten pumppukierteeseen, sillä nyt sitä maitoa tulee niin paljon, etten pärjää pumppaamatta. Meidän vauva kun ei kerralla syö 3 dl maitoa, kuten mun rinnat tykkäis. =)

Mut siis jos maitomäärää tahdot nostattaa, auttaisko pumppaus aina syöttöjen väliin? Jostain luin, että ei se pumppauksen kesto vaan tiheämpi pumppausväli, joka auttais lisäämään maidon määrää. :)
 
Ja kolmas kirjoitus vielä pikaiseen samaan putkeen ...ennen kuin menen työntämään taas tissiä vauvan suuhun. Joskus muuten tuntuu, että se on kirjaimellisesti työntämistä. Tuolla imu häiriintyy tosi helposti, jos vaikka tulee pierukin väliin. Vaikka olis vielä nälkä, tissistä ei aloiteta uudelleen syömistä. ...mutta onneksi en ole pullokammoinen. Joudun pumppailemaan joka tapauksessa, joten annan sitten pullosta. Kunhan saa ruokaa eikä nälässä joudu olemaan, niin ollaan molemmat tyytyväisiä. :)

Mutta tuohon imetyksen lopetteluun. Mulla oli alku tämän imetyksen kanssa tosi raskasta ja sitä silloin tiedustelin. Sain ohjeeksi, että antaa tissien vaan olla niin paljon kuin mahdollista ilman imetystä ja/tai pumppausta. Että kyllä se maidontulo siitä loppuu.

Noh... täytyy sanoa, et en tiedä käytännöstä. Itse oon koittanut vähentää tätä maidontuloa nyt pari viikkoa eikä vieläkään ole onnistunut. Oon koko päivän pumppaamatta, jos suinkin pystyn, mutta illalla on sitten pakko vähän ottaa pois ennen kuin tuntuu siltä, että poksahdan. En vaan saa maidontuloa vähentymään, vaikka mikä ois.. :xmas: Imetän kyllä päivät ja vauva syö usein (tällä hetkellä mennään kahden tunnin välillä, ennen kolmen). Josko se sitten vaikuttaa, vaikka vauva ei tosiaan saa tissejä tyhjäksi vedettyäkään. Mut olis joo, mustakin kiva tietää, kuinka mä tän saisin edes vähän vähentymään...
 
SAMMASTA meillä ollut varmaan kolme viikkoa.. On tosi sitkeetä. Ensin puolukalla yritettiin, ei mitään vaikutusta. Nyt menossa kuuri ja ei tunnu tehoavan. Mulle sanoi ettei tissejä tarvi, kun hiivaa aina iholla ja nyt vauvan suussa riehuu... Tissit ihan normaalin näköiset, sit kuulemma jos niissä näkyy JOTAIN pitää hoitaa.. Tiedä sitten. Lääke on muuten pojan mielestä KAMALAN pahaa niin, että sydän verellä sitä annetaan... :$ :$

ELUKAT meillä koira huusi kolme ensimmäistä päivää, aina kun vauva äännähti. Mutta sit rauhoittunut. Kiertää vauvan kaukaa... Joskus käy vähän vahingossa haistamassa varpaita.
Kissat taas. Nuorempi kolli yrittää rojahtaa vauvan "syliin" niin, että saa haukkana vahtia ja kuskata vaavia aina mukana. Tai häätää kattia pois ja ulos... Vanhempi kolli käy nuuskimassa välillä, ei sentään pyri vaavin syliin... Ovat isännän sylissä vain nykyään... Liekö vierastavat mua, tosin en hirveästi ole niitä kerinnyt hoivata... Pinnikseen ei ole mitään asiaa. Lähdöt tulee!! Torujen kera.

TUISKUNEN meillä nukkui baby vaunuissa reisussa ja bodeja meni yhdes vuorokaudessa 6kpl... :eek: Riepuja oli liian vähän myös... :eek: Meillä kun voi puklailla 4 paitaa peräkkäin... :whistle: Turvaistuin oli hyvä sitteri joten koin, et pärjättiin hyvin vaunuilla ja siihen kuuluval kantokopal ja turvaistuimella...

Nyt isoveikka parturiin viemään...

Seranzu ja Kaapsu 7vko :heart: :heart:
 
Seranzu mikä lääke teillä on? :) Meilläkään ei typy tykkää... Kuulemma pitäs maistua piparmintulle. Eipä ainakaan opi syömään piparmintun makuista purkkaa... :xmas: (ei haittaa, äitikään ei tykkää siitä :D) Mutta joo, sitkeessä on meilläkin. Nyt viikko oltu lääkkellä (eka viikko sitruunalla) ja ei tunnu kyllä yhtään lähteneen pois. Mä pistän kerran päivään (yötä vasten, kun tulee pidempi väli) Daktarinia. Pitäs pistää pari kertaa lääkkeen ohjeen mukaan, mutta ei oikein onnistu, kun päivällä tuo syö niin usein, et en ehdi, kun lääke pitää pestä aina pois ennen syöttöä. Enkä mä tiiä, onko mulla tisseissä sitä, lääkäri sanoi vaan, et voit laittaa itsellesi sitä varulta. Voi vaikka ollakin ...en ihmettelis, kun kyseessä on kuitenkin taaaaaaas hiivasieni (terveisin hiivakroonikko).

Mun ahteri jumitti tänään näköjään nettiin niin, että kaikki hommat on hoitamatta. Vauva-parkakaan ole päässyt edes pihalle.. :snotty:
 
Tuntuuko teistä muista siltä, että aivot ei toimi normaalisti nykyään? Mulla tuntuu olevan tavallista pidemmät piuhat, ja useampaan asiaan keskittyminen yhtä aikaa ei onnistu. Ei oo kauheen välkky olo. Sanokaa, pliis, että on normaalia ja menee ohi... Vai oonko oikeesti näin tyhmä?

Pähkäilen tota perhepeti / oma sänky asiaa, enkä ihan tiiä, miten ton kans tekis. Teistä jotku ainakin oli havainnu vauvan nukkuvan paremmin yksin. Ja toisaalta oon kans sitä mieltä, että kun tissi on siinä vieressä, niin se voi houkutella vauvaa heräämään useammin. Mutta toisaalta meidän neiti ei välttämättä nuku sikeesti senkään vertaa omassa sängyssä, vieressä on sentään turvallinen olo. Ja kun on vatsavaivaa niin vieressä kuitenkin uni maittaa ihan kohtalaisesti.

Mutta jos sitkeesti laittais omaan sänkyyn, niin alkaisko se pian sujua? Meillä pisin unijakso on edelleen kolmisen tuntia. Neiti nukkuu vieressä, paitsi yleensä ekan pätkän omassa sängyssä, ja se pätkä jää usein alle tuntiinkin.

Taidan vielä suhtautua tohon maltillisesti. Jos kuukauden päästä siityis omaan sänkyyn... Sit luulis mahavaivojen jo helpottaneen. Onhan ne nytkin jo kuukauden takaisesta helpottanu paljon.

Onko teillä muilla illat edelleen vaikeeta aikaa? Meillä vikat päikkärit (kuuden kieppeillä ) on oikeestaan poikkeuksetta sdellaiset, että muutaman minuutin välein huutelee. Koko ajan saa vaunuja heiluttaa. Muualle ei siinä vaiheessa nukahdakaan, vaiks olis kuinka väsy. Alkaa vähitellen kypsyttää. Kai se jo kohta helpottaa?

Muuten meillä kaikki ok. Vähillä unilla mennään, mut ei pahemmin ahdista, joten olkoon. Kuukauden takaisesta on kyllä elämä helpottanu kaikilla, esikoisenkin olotila on tasaantunut, vaikka kiukkuaakin edelleen joka pikkuasiasta...

Huomenna vihdoin neuvola, kiva. Viimeks saatu mitat yli viis viikkoa sitten.

Matma ja Vilja 2 kk.
 
Mä oon taas täällä. :D

Tänään näköjään jumitan netissä enkä saa mitään aikaan. Mutta matmalle tuohon ylle: meillä ei neiti enää pääse äitin ja iskän viereen nukkumaan ennen kuin on riittävän iso tökkimään meitä pois, jos yritetään kääntyä sen päälle. JOO. Näin kävi. Heräsin yöllä siihen, että olin kääntänyt kylkeä ja havahduin vauvan ääneen. Aloin etsiä sitä kopastaan, mutta eihän se sieltä tullu vaan mun oikeasta kainalosta. :eek: Olin sujuvasti unissani unohtanut täysin, että vauva on vieressä. Samoin on käynyt ukolle. Onneksi on selvitty nyt kaksi kertaa säikähdyksellä, mutta enempää ei riskejä tämän asian kanssa oteta. Me nukutaan liian sikeästi perhepetiin... Nyt mitään ei käynyt ja havahduin kyllä sitten vauvan ääneen. Mutten tahdo ottaa riskiä, että näin käy toiste.

Noista päikkäreistä. Teillä tuntuu olevan tosi tarkkoja päivärutiineja jo... Meillä ei. Tyttö syö n. 2 h välein (tai 1,5 h) ja nukkuu joka välissä joko heti tissin jälkeen tai sitten seurustelee seuraavalle syötölle ja nukahtaa sitten siitä suoraan, mutta kellonajat vaihtelee (eli heittää tunnilla-kahdella joka päivä ). Tuo on ilmeisesti helppo nukahtamaan, sillä en nukuta sitä mitenkään. Nukahtaa, kun otan olalle röyhtäytykseen ja sitten vien sänkyyn. Joskus siinä vaiheessa havahtuu, mutta nukahtaa heti uudestaan, kun antaa tutin. Yöllä vauva nukahtaa samalla tavalla, joskus tosin on hereillä vain sen syötön ja nukahtaa jo ennen kuin ehtii edes röyhtäyttää (mikä sitten johtaa sänkypukluihin). Vaunuissa en sen sijaan ole saanut vauvaa kovin hyvin nukkumaan. Herää vähän väliä eikä jää kovin pitkäksi aikaa sinne nukkumaan sen jälkeen, kun vaunut on pysähtyneet. =)
 
Toukka kyseli siitä rokotetutkimuksesta; me ollaan aateltu kans osallistua siihen. Hepatiittirokotukset on meillä molemmilla kun tykätään reissata paljon, ollaan aateltu pojallekin ne ottaa eli senkin puoleen ois hyödyllinen. Enkä usko että se pneumokokkikaan pahitteeksi ois. Rotatecistä kyselin neuvolassa, se maksais 50e/rokote ja oliko niitä nyt kaks vai kolme piikkiä kun piti ottaa.. Syksyllä kuuluis kuulema ilmaiseen rokotusohjelmaan mut poika on silloin liian vanha saamaan sitä (pitää olla alle 4kk)... Harmi.

Ai niin ja kiitokset sammasvinkeistä! Laitoin heti miehelle tekstarin että tuo kauppareissulta pari sitruunaa :) . Toivottavasti se auttais, hermo menee kun saa säätää kaikenmailman tippojen (disflatyl, rela, jekovit) ja nyt vielä puolukoittenkin kanssa... Vaan mitäpä sitä ei tekisi pikku kullanmurun hyvinvoinnin takia :heart: .
 
Heippa! Tässä yks vinkki sammakseen: Vichy-vesi! Neuvolassa sanoi, että kastaa pumpulipuikon vichyyn ja puhdistaa kieltä sillä. Meillä tytöllä ei vielä varsinaisesti sammasta ollut, mutta kieli maitomainen ja kuulemma korviketta saaville vauvoille voi tulla sammasta herkemmin, joten sitä kokeiltiin ja auttoi mielestäni hiukan. En kyllä kokeillut sitä kuin kerran, koska tuntui pikkuisesta melko epämukavalta, kun suuhun jollain topsytikulla tökittiin :/

Neiti nukkuu tänään ihmeellisen paljon, nytkin jo toistamiseen päikkäreillä. Kovasti on hereillä päivän mittaan, seurailee ja ihmettelee maailman menoa :) Yöt menee kyllä tosi mukavasti ainakin tällä hetkellä, herää syömään kerran joskus 3-4 aikaan ja seur. kerran aamulla 7-8 maissa, toivottavasti jatkuu näin :)

Lemmikeistä, meillä koira ottanut vauvan ihan hyvin vastaan, mutta on kyllä silti todella huomionkipee, koska ollut huomion keskipisteenä ennen vauvan tuloa. Jos meille tulee vieraita käymään ja ne juttelee vauvalle niin koiran on kans pakko tulla kerjään huomioo heti. Aina ei yksinkertasesti ehdi huomioimaan koiraa niin paljon ja sit se murjottaa :| Nyt se on alkanut tekeen sitä, että se nirsoilee eikä söisi omaa ruokaansa.. yhdistän sen kyllä selkeesti tohon vauva-asiaan meillä :whistle:

Ihanan aurinkoinen ilta, taidetaan lähtee vauvan kanssa vaunuileen ja hakeen huutopaketti postista, saa neiti uutta kevätvaatetta :)
 
Poitsu nauroi tänään ekaa kertaa ääneen. :) Siis hereillä ollessaan, nukkuessaan on jo jonkin kerran hekotellut. Mutta tänään kun oli rinnalla ja juuri lopettanut syömisen, niin päästi pienet heh-heh naurut ja röyhtäisi päälle. :D Ihana vesseli. :heart:

Mammatee: Pitäis kai kokeilla, sitä varmaan luontaistuotekaupoista saa? Tuntuu, että mun maidontulo on nyt tasaantunut vähän liiaksikin. Esim. liivinsuojia ei enää juuri tartte (paitsi öisin) ja vaipat on monesti olleet melkeinpä kuivia, pienet pisut vain. :eek: Poitsu on kyllä vaikuttanut suht tyytyväiseltä, tai ei ainakaan nälkäiseltä. Annan tietysti olla rinnalla niin usein kuin haluaa.

Kössi & poikanen
 
Nonni, eli jos tekis avauksen tänne, saa nähdä, kuinka paljon ehdin kirjoitella. Mutta teitä oon seuraillut ja koitan ainakin jatkossa lueskella.

Meillä on aika vaativaa arki, tai en osaa sanoa, kun esikoinen kyseessä. Jotkut toitottaa, että on normaalia vauva-arkea, mutta itse en oikein enää jaksa uskoa siihen. Uskon, että pienokaisella on jokin hätänä. Yöt meillä sujuu...meille hyvin. Ensimmäinen ja pisin unenjakso on kolme tuntia, sitten kaksi tuntia ja lopuksi mennään tunnin pätkissä. Tissille rauhoittuu ja nukahtaa yöllä, jos saa vieressä köllötellä. Mutta koppaan jos siirtää, niin itku alkaa n. 5 min kuluttua. Ja rauhoittaminen onkin tarina erikseen... illalla minun on pakko mennä vauvan kanssa samaan aikaan aa-tuuti-lullaa tai muuten pienokainen ei rauhoitu. Ja huijaaminen ei onnistu! Kumma, kun tuo tietää, jos minulla on vielä suunnitteilla poistuminen muihin hommiin...

Päivät! No...meillä on nyt kaksi viimeistä päivää huudettu kaaressa sylissä! Alan olla ihan puhki kun 8 tuntia vaan kantelen ja juoksen vauvan kanssa ympäri kämppää! Vauva nukkuu vaan liikkeessä - tosin viime päivinä ei ole enää nukkunut sylissä edes liikkeessä, joten nukkuu vaan liikkuvissa vaunuissa tai autossa! Eikä tässä oikeesti voi koko ajan menossa olla...niissäkin aika on rajallinen, maks. 2h, autossa ei sitäkään. Käytännössä vauva ei päivisin juuri nukukaan, josta seuraa se, että on väsynyt ja ITKEE JA KITISEE koko ajan.

Mikä siis vaivaa? Aluksi epäilin aivan tavallisia vatsavaivoja, joihin ollaan nyt kokeiltu relat, disflatylit, vyöhyketerapiat, eri asennot, kantoliinat, sängyn päädyn korottamiset yms. Viikon olin maidotta ( tosin en kunnon maidottomalla vaan en käyttänyt varsinaisia maitotuotteita kuten maitoa, jogurttia, jne.). Mikään ei tunnu auttavan. En oikein voi uskoa että vauva huvikseen itkee, ja samalla kun alan olla väsynyt ja hermostunut kaikkeen niin HUOLI vauvasta on aivan huikea! Tällä viikolla neuvolassa jonkun on parempi suhtautua tähän vakavasti! Itse epäilen kaikkea koliikista maitoallergiaan ja refluksiaan. Tuntuu löytyvän vaikka mitä oireita meiltä:

Vatsavaivat
Pätkittäiset, olemattomat unet
Maito nousee "kurkkuun", kakominen, tirskuminen
Puklailu
Selkä kaarella itkeminen
Kuolaaminen (ei kovin runsasta tosin)
Käsillä viuhtominen, öhiseminen ja tuhisiminen nukkuessa
yöuni erittäin rauhatonta ja kovaäänistä
jne.jne.

Mutta...tiedän tasan tarkkaan, että neuvolassa sanotaan, että noi kuuluu vauva-arkeen. Juu, mutta kuuluuko vajaa viisiviikkoisen kärsiä se kolme-neljä kuukautta ennen kuin mitään edes tutkitaan? Tuntuu niin pahalta toisen puolesta, kun näkee, että itkee kipuaan! Pitää varmaan koittaa jonneki yksityiselle, jos ei muu auta. En vaan tiedä mistä aloittaisin tän vyyhdin purkamisen. Pitää varmaan onnistua löytämään täältä joku pätevä lastenlääkäri tai allergioihin erikoistunut?

Varmaan kuulostan yliampuvalta, mutta alan oikeesti olemaan jo aika loppu, kun itse nukun n.3 tuntia yössä ja päivisin en pysty ollenkaan lepäämään.

Niin ja vauva on tietenkin erittäin rakas :heart: Eihän tää pienokaisen vika oo! Ollaan me kuitenkin jo hymyjäkin saatu :heart:

Ristiäiset ensi lauantaina, on jo paineita!

Jaksuja kaikille ja anteeks tää vuodatus ja omanapaisuus heti palstalle saavuttuani, mut oli vaan pakko saada jakaa jonneki!

...mies siis vaunulenkillä, jotta saan ees tunnin päivässä olla! :D
 

Yhteistyössä