Heips...
Nyt on neuvolassa käyty ja yllättäen suhtautuivatkin aika mukavasti vaikka olin valmistautunut tappelemaan. Kun neuvolalääkäri oli varattuna aina meidän 2kk lääkäriin saakka, niin lääkäri jopa pidensi mun jälkitarkastusaikaa ja otti jannun sitten siinä tarkistettavaks. Totes, että vauvalla on tyypillisiä koliikkioireita ja koliikkimaha. Nyt täytyisi vaan löytää koliikille "syy". Mullakin alkoi tänään siis maidoton dieetti, munaton ja kalaton myös. Naudanlihaa vältellään kanssa. Olin ajatellut käyttää korvikkeena noita soijamaito tuotteita, mutta eräs tuttava just kertoi et soijakin on itseasiassa aika pahasti allergisoiva joillain eikä sitä suositella millää muotoa alle 6kk lapsille. Pitää varmaan korvata sitten kauramaitotuotteilla. Jos dieetti ei vaikuta, niin sitten mennään refluksiasian kanssa eteenpäin: voi toki olla, että siinä hommassa on jo itse oltava paljon aktiivisempi. Mutta neuvolalääkärillä on itsellään kaksi maitoallergista lasta, niin ymmärsi mun epäilyt ja osasi jopa suoraan kertoa tuotteita, joilla korvaan maidon ruuissa ja leipomoita joista saa maidottomia ja munattomia leivoksia...kun meillä tosiaan ne ristiäiset la.
Se, että onko tuosta dieetistä apua, jää nähtäväksi. Mutta ainakin on semmoinen olo, että kokeilee jotain. Tarkkana saa kyllä olla noiden maidon ainesosien kanssa.
Meillä on löytynyt yksi pieni apu arkeen: mun vanhempien ikivanhat (ja rumat!) matkarattaat, joissa saa pitää vauvaa jo vastasyntyneestä! Niitä kun heijaa näin jalalla tai miten vaan, niin vauva torkkuu! Asento on hiukan pystyssä, vähän niin kuin turvakaukalossa. Jos on tuota refluksiaa, niin ehkä pienokaisen helpompi olla noin...
Tuulen sydän, hienoa jos alkaa helpottaa... Onko se nimenomaan tuon ruokavaliomuutoksen ansiota?
Mae,
Matma :hug: Munkin pitää varmaan mennä yksityiselle tuon refluksiasian kanssa, koska neuvolalääkäri tutkisi sen vasta tän dieetin kokeilun jälkeen vaikka musta noi ei oo mitenkää toisiaan poissulkevia vaan päinvastoin.
Mude09, kiitokset! Itse oon kokeillut kanssa tuota sama rinta vähintään kaks tai jopa kolme kertaa peräkkäin, mutta en oo löytänyt vastaavaa hyötyä! Vaikka välillä epäilyttää just tuo, että saako jannu tarpeeksi takamaitoa (tosin en usko kaikkien vaivojen johtuvan siitä) koska on oikea pikasyömäri! Meillä rinnalla ei olla välttis 10 minuuttiakaan. Joskus 5 riittää. Lääkäri kuitenkin suositteli meillekin syöttövälien pitämistä ainakin kahdessa tunnissa, eli se siitä täydellisestä lapsentahtisuudesta. Uskoi, että tissiraivarit voivat johtua siitäkin, että vauvalle tarjotaan rintaa, vaikka se ei olisi ensijainen tarve, vaan itkee esim. kipuitkua. Jolloinka ei auta kuin hyssyttää.
No, mutta...tänään mulla on parturi! Ihanaa, vaikka tuntuu hassulta lähteä ilman vauvaa ja vaan istua siellä
Huutakoot isänsä kanssa täällä, samalla tavalla se karjuu, oli kenen sylissä tahansa. Sehän tässä välillä pahalta tuntuukin, että mulla ei äitinä oo minkäänlaista rauhoittavaa vaikutusta... Mutta kai se on uskottava, että jos koskee, niin silloin myös koskee äitin sylissä!
Nyt vaavi nukkuu niissä rattaissa, mut vauhtii ei saa pysäyttää,e-ei...joten lähden ruuanmetsästykseen yhdellä kädellä. Aika vähän on vielä kotona maidotonta ja munatonta, joten kaupassakin pitää kait käydä...
Jaksamisia kaikille teille!