Nonni, eli jos tekis avauksen tänne, saa nähdä, kuinka paljon ehdin kirjoitella. Mutta teitä oon seuraillut ja koitan ainakin jatkossa lueskella.
Meillä on aika vaativaa arki, tai en osaa sanoa, kun esikoinen kyseessä. Jotkut toitottaa, että on normaalia vauva-arkea, mutta itse en oikein enää jaksa uskoa siihen. Uskon, että pienokaisella on jokin hätänä. Yöt meillä sujuu...meille hyvin. Ensimmäinen ja pisin unenjakso on kolme tuntia, sitten kaksi tuntia ja lopuksi mennään tunnin pätkissä. Tissille rauhoittuu ja nukahtaa yöllä, jos saa vieressä köllötellä. Mutta koppaan jos siirtää, niin itku alkaa n. 5 min kuluttua. Ja rauhoittaminen onkin tarina erikseen... illalla minun on pakko mennä vauvan kanssa samaan aikaan aa-tuuti-lullaa tai muuten pienokainen ei rauhoitu. Ja huijaaminen ei onnistu! Kumma, kun tuo tietää, jos minulla on vielä suunnitteilla poistuminen muihin hommiin...
Päivät! No...meillä on nyt kaksi viimeistä päivää huudettu kaaressa sylissä! Alan olla ihan puhki kun 8 tuntia vaan kantelen ja juoksen vauvan kanssa ympäri kämppää! Vauva nukkuu vaan liikkeessä - tosin viime päivinä ei ole enää nukkunut sylissä edes liikkeessä, joten nukkuu vaan liikkuvissa vaunuissa tai autossa! Eikä tässä oikeesti voi koko ajan menossa olla...niissäkin aika on rajallinen, maks. 2h, autossa ei sitäkään. Käytännössä vauva ei päivisin juuri nukukaan, josta seuraa se, että on väsynyt ja ITKEE JA KITISEE koko ajan.
Mikä siis vaivaa? Aluksi epäilin aivan tavallisia vatsavaivoja, joihin ollaan nyt kokeiltu relat, disflatylit, vyöhyketerapiat, eri asennot, kantoliinat, sängyn päädyn korottamiset yms. Viikon olin maidotta ( tosin en kunnon maidottomalla vaan en käyttänyt varsinaisia maitotuotteita kuten maitoa, jogurttia, jne.). Mikään ei tunnu auttavan. En oikein voi uskoa että vauva huvikseen itkee, ja samalla kun alan olla väsynyt ja hermostunut kaikkeen niin HUOLI vauvasta on aivan huikea! Tällä viikolla neuvolassa jonkun on parempi suhtautua tähän vakavasti! Itse epäilen kaikkea koliikista maitoallergiaan ja refluksiaan. Tuntuu löytyvän vaikka mitä oireita meiltä:
Vatsavaivat
Pätkittäiset, olemattomat unet
Maito nousee "kurkkuun", kakominen, tirskuminen
Puklailu
Selkä kaarella itkeminen
Kuolaaminen (ei kovin runsasta tosin)
Käsillä viuhtominen, öhiseminen ja tuhisiminen nukkuessa
yöuni erittäin rauhatonta ja kovaäänistä
jne.jne.
Mutta...tiedän tasan tarkkaan, että neuvolassa sanotaan, että noi kuuluu vauva-arkeen. Juu, mutta kuuluuko vajaa viisiviikkoisen kärsiä se kolme-neljä kuukautta ennen kuin mitään edes tutkitaan? Tuntuu niin pahalta toisen puolesta, kun näkee, että itkee kipuaan! Pitää varmaan koittaa jonneki yksityiselle, jos ei muu auta. En vaan tiedä mistä aloittaisin tän vyyhdin purkamisen. Pitää varmaan onnistua löytämään täältä joku pätevä lastenlääkäri tai allergioihin erikoistunut?
Varmaan kuulostan yliampuvalta, mutta alan oikeesti olemaan jo aika loppu, kun itse nukun n.3 tuntia yössä ja päivisin en pysty ollenkaan lepäämään.
Niin ja vauva on tietenkin erittäin rakas :heart: Eihän tää pienokaisen vika oo! Ollaan me kuitenkin jo hymyjäkin saatu :heart:
Ristiäiset ensi lauantaina, on jo paineita!
Jaksuja kaikille ja anteeks tää vuodatus ja omanapaisuus heti palstalle saavuttuani, mut oli vaan pakko saada jakaa jonneki!
...mies siis vaunulenkillä, jotta saan ees tunnin päivässä olla!