Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~vol.1

Tulin vähän lueskeleen, pakko saada välillä muuta ajateltavaa. Meillä ollut tosi rankkaa nyt pari viimeistä päivää, kun miehen äiti kuoli yllättäen. Oli vielä melko nuori, 52-vuotias. Nyt koitetaan vaan jaksaa päivä kerrallaan, onneksi on tuo ihana pikkuinen, joka antaa toivoa ja voimia :heart: Tuntuu vaan niin pahalta, kun pitääkin yhtäkkiä järjestellä ristiäisiä ja hautajaisia yhtäaikaa. Vauvankin hän ehti näkemään vain kerran. Emme olleet niin läheisiä loppuaikoina hänen kanssaan erinäisistä syistä ja hänen henk.koht. ongelmistaan johtuen, mutta kuitenkin tämä tuli niin yllättäen ja koskettaa koko perhettä. Nyt täytyy mennä, pikkuinen kutsuu!
 
Merkkiä laittamassa! :wave:

Kareliini :hug:

Tyypien äippä: :hug: Pitääkö päätä muuten miten? Meien poitsu ei taas tykkää yhtään olla masullaan, alkaa nopeesti itkemään, nostaa kyllä päätä mutta ei jaksa pitkään pitää. Nyt on 10vko ja 3pvä.

Miten teien vauvat nukkuu, siis vuorokaudessa kuinka monta tuntia ja kuin pitkät on yö unet? Musta tuntuu et ny ku toi on alkanu kiukkuu nukahtamisesta nii ei tuu kyllä sitä 14 unituntia täyteen, eikä varsinkaan yöllä 9-10 tuntia, nyt jotenki äheltää ja käheltää yöllä niin että ei saa ees ite nukuttua. Ja sitten pitäis olla lohduttelemassa muuten alkaa itkee unissaan ja herää sit siihen ja sit itketään taas sitä...

t:toukka&unetonvaavi
 
Mae piti viel pistää,että tosi sulonen poika! :heart:

toukka sylissä kannattelee päätään aika hyvin,välillä vähän heilahtelee!ja kun kainaloista pitää,niin kyl siin kannattelee päätään!Meijän ei kans tykkää yhtään olla mahallaan,heti rupee itkeen!

Meillä ei kyl ain tuu toi 14h täyteen!Yleensä yöl nukkuu n.8-9h ja syö yöl n.1-2krt. päikkäreitä nukkuu aamul n.puolest tunnist tuntiin,päivällä nukkuu puolesta tunnista pariin tuntiin ja illalla puolesta tunnista tuntiin!
Joskus taas on päiviä että herää vaan syömään ja nukahtaa sit taas heti,mut sit onkin hereil jostain viidestä siihen saak ku menee nukkumaan,eli yhentoista mais! Esikoinen oli ihan samanlainen nukkuja!
:hug: toivottavasti teijän yöt rauhottuu ja saatte nukuttua!

Tyyppien äippä ja pikkunen Miro :heart:
 
itelleni eka muistutus et päivitykset tsekattava tän viestin takaa...nyt ei jouda.

sitä tulin mietiskelemään,et kääntääkö teidän vauvat päätä yhtäpaljon molempiin suuntiin? jasmin tuppaa kääntämään vaan vasemmalle. tänään nyt oikein yrittänyt houkutella oikeelle ja jutellut ja heiluttanut leluja niin ei,tuijottelee vaan vasemmalle.silloinkin kun minä käännän sen pään,niin hetken päästä kääntää vasempaan ite.pitää neuvolassa mainita,nyt en keksi tähän muuta kun yrittää antaa virikkeet oikeelta?

pään kannattelu on vähän hakusessa täälläkin,kyllä nostaa välillä hetkeksi,mut sit taas kopsahtaa nenä lattiaan.ja silloinkin monesti muuten pää kiertyy vasemmalle.

nyt mentävä.

kareliini :hug:

labello ja jasmin 2kk1vk
 
Mae
Alkuperäinen kirjoittaja tyyppien äippä:
Mae hienoa että on hyvä päivä! :hug: Tosi hienosti Joona pitää päätään ylhäällä!Toivottavasti meijänkin Miro sit joskus!Huolestuttaa kyl se asia tosi paljon! :snotty: Kuinka vanha Joona nyt olikaan?
Joona on nyt 6vk2pv, on kannatellut päätään tuollalailla jonkun 5pv. Jäntevä poika on, johtuu kai huutamisesta ;)

Ja päivä loppuikin hyvin, ei yhden yhtä itkuraivaria tänään :D Ja esikoinenkin oppi niistämään kunnolla (silleen että turisuttaa nenän kautta, yleensä on vetänyt sisään päin ) Voi miten onnellinen voi ihminen olla pienistä asioista. Näillä jaksaa taas ensi viikon.

Tyytyväinen Mae
 
Maelle onnea kivasta päivästä

kareliinille isot halit, :hug:

muutoin vaan pikaisesti lukemassa..

eilen tehokkaana salilla treenaamassa pikku neidin kanssa, onneksi oma salivuoro, niin kukaan ei kato kieroon kun menee sinne punttien sekaan vauvan kanssa..Teki hyvää ja hiki valui.. masokisti..

nyt siivoamaan, heit ja halit kaikille :heart:

sini
 
Kareliinille voimia :hug:

Me kotiuduttiin eilen kolmen päivän reissusta isovanhempien luo ja kaikki meni hyvin. Miehen vanhempien luona sai illalla kovat itkuraivarit johtuen vatsavaivoista ja syy oli varmaan se, et mä olin syönyt erilaista sapuskaa, kun kotona yleensä ja kaikki fenkoliteet tietty jäänyt juomatta. Tyyntyi kuitenkin isänsä sylissä ja nukahti rauhalliseen uneen normiaikaan. Vaatteita oli ihan liikaa mukana, mut parempi niin päin. Matkasänkykin ehdittiin hommata reissuun ja se olikin ihan ehdoton! =)

Vau´kirja, tähän olen mä liittynyt. Sieltä tulee paketeissa muutakin kun kirjoja, joten mä olen siksi tykännyt siitä.

Tuiskunen ja Poika 2,5kk+
 
Ajattelin ny paasata tännekkin FB:hen jo kirjoittleinki, mut jotenki täällä ehkä pääsee paremmin purkaa en tiie....

Meillä ny menny yöt helvetiksi, ja muutenki jotenki elämä vaikeutunu täs viime vuorokausien aikaan...

Nukkumaan mennään 21-22 välillä sose&vellisekoituksella, ensin alkaa kähistelemään 2 aikoihin rauhoittuu tuttiin ruokaa ei oiken maistui ja tissiä käyttää tuttina jos niitä tarjotaan välillä tyyliin äidin mieliks on vetäny pullon tyhjäks yleensä sitäkin vaan pitää suussa, sitten 4 aikaan herää nälkään josta sitten syödään kuuteen asti yleensä tissiä ja velliä (mul ei siis oo juuri ollenkaan maitoa enää), sitten taas 8 baikaa ruokaa ja sit alkaakin jo uusi päivä. Raivarit alkaa kähistelyllä ja sätkimisellä yrittää raukka kääntyä unissaan kylelleen, sitä ei tee valveilla ollessaan, kun saa käännytty kyljelleen niin tutti tipahtaa josta alkaa itku, jos äiti onnistuu pitämään tuttia suussa niin selvitään 4 asti jos taas ei niin yltyy hmeluisaksi loukkaantuneeksi itkuksi.

Toisinaan on ihan selvää ilmavaiva itkua jos esim illalla ei oo saatu röyhtäistyä vellin jälkeen, kun oon tunnin jälkeen luopunu röyhäilystä jos ei oo siihen mennessä tullu. Aikaisemmin poitsu saattoi nukkua 21-06 ihan rauhassa?? Oon ajattellu et voisko olla korva tai muuta kipua? Kun vetää päivälläkin toisinaan raivareita, mitkä ei kyl näytä yhtään masupipi raivareilta!

Tai sit sillä on vaan kehityskriisi! On vaan kiltistä pojasta tullu känkkäränkkä! Jäbällä on ikää vasta 10vko4pvä, mäki ajattelin tuossa hampaita ja tunnustelin suute ei siellä mitään oo eikä niitä hampaita kyl kuuluis viel tullakkaan, joo enkä usko vaikka syöttäisin sille hevosen illalla että se unta rauhoittaisi kun ei selvästikkään oo mikään nälkä ainakaan sillon kahen aikoihin. Oli nuhaa, on yskää ja aivastelee vieläkin, toisinaan on olo että sille lentää mahahapot suuhun, kun suu tuoksuu sellaselle. Ajattelin kattoa viel pari päivää ja sitten kyl suuntaan lekurille, onhan meillä vakuutuskin niin sitä voi sitten käyttää!

Niin ja selkäkin on kipeytyny en tiie onko ressitä vai sitten siitä että vauvalla alkaa jo olee painoa lähemmäs 6kg ja selkä ei vaan kestä sitä nostelua vaikka oon kuin yrittäny pitää ns. oikeita asentoja, miten ny sitten peset peppuakin kumartumatta?
LENTSIKKA: Miten sun selkä on jaksanu vauva arkee?

Kaiken lisäksi mies on tän viikon vekarajärvellä joten oon näiden ajatusten ja tuskailujen kaa täällä ihan ittekseni. Ei oo ees tututja jolta pyytää apua lähellä! Jotenki on ny vaan sukee olo.

Haukuin tuossa naapurin ruovankin kun kehtas tulla hissistä just ku me oltiin menossa siihen ja raukka pelästy meien koiraa, nyt on sitten siitäkin paha mieli. Täytyypi pyytää anteeksi jos näkee seuraavan kerran. Ei se sen vika oo että täällä on mahoton kulkee koiran ja vaunujen kaa. Mut jotenki ku ei oo nukkunu ja ei saa apua mieheltä ku se on poissa niin jotenki on turhan herkkä kaikelle.

PS! Hyviä ideoita otetaan vastaan!

Toukka & Vaavi.
 
Hitsi ku piti uutta Skanssii mennä tänää kattoo mut mihkää päästy ku oon ite ny jossain lastentaudeis ollu pari päivää. Kuumet ja jatkuva päänsärky ja vattakipu. Kuumet ei oo paljoo mut iha veto veks ku jokane pikkuliike pistää humisemaa pääs.

Vauvan pään kannattelu tääl on kauan pidetty kohol mut ei jaksa viäl kauheen ylös nostaa tai pitää kauan. Laittaa helpost pään sivulle ja jää imeskelee nyrkkii.

Pään kääntö sivuille onnistuu kyl kummallekki mut mä oon kiinnittäny enemmänki huamioo siihen meiän vauvas et ku se on selällää ni kääntää päätään sivuille mut ei pidä sitä suoraan eteen jos yrittää höpötellä sil. Kyllähä se nyt muuten kattelee silmiin ym mut ei siin asennos.

J+J 7vko+
 
kareliini :hug:

toukka :hug: voi vitalis toukka, mä en kyllä osaa neuvoa mitään noihin pulmiin, kun tää rinsessa on eka, niinkus tiedätkin. Enkä edes lääkäreistä tiedä paitti joku kehui sitä yksityistä äitiysneuvolaa raskausaikaan..kaippa niillä olis lastenneuvolakin, en tiedä. Mut jaksuja!!

Päätä kannatellaan täällä kans jonkun aikaa ja sitten vähä huilataan. Ei viihdy kovin kauaa masullaan lattialla, mut silti pidän joka pvä että treenaantuisi ja sitten 'jokeltelen' itse vieressä että vaavi malttaisi olla edes sen hetken, huvittavaa touhua :D
Joona pitää kyllä paljon paremmin kuin maitin neiti.

No nyt pitää rupee seukkaa vaavin kanssa.

HM ja neiti > 2 kk
 
Jaksamisia Toukka! Täällä on kanssa pari päivää ollut yhtä kähinää, nyt vauva nukkuu tossa vieressä vaunuissaan ja mä heilutan vaunuja jaloilla. Toimii, thank god. Meillä on ollut pari päivää viereita ja ollaan kuskattu vauvaa ympäri kaupunkia vaunuissa ja veikkaan, että se on hieman stressaantunut kaikesta metelistä. Metrokin on todella äänekäs, kun sitä miettii tuommoisen pienen vinkkelistä. Eilen illalla kesti kuitenkin 4h ennenkuin sain tyypin nukahtamaan ja sittenkin juuri vaunuihin...
Maidosta pari kysymystä... Tiedättekö te kuinka nopeasti se mitä itse syö päätyy maitoon? Eli jos syön vaikka kl 12 niin milloin suunnilleen se sapuska on maitoa? Että vois vähän miettiä, että mikä tuon vatsaa saattaa ärsyttää.. Toinen maitokysymys, kuinka nopeasti suunnilleen sitä takamaitoa alkaa tulla?
Vielä kolmas kysymys, mutta ei maidosta. Onko normaalia, että vauvan pissa haisee välillä todella vahvasti? Ihan kuin sinne vaippaan olis kussut aikuinen mies päivän pidättelyn jälkeen eikä pieni söötti vauva...
Päätä meidän muru on pidellyt jo pitkään, välillä kylläkin näyttää ihan joltain vieteriukolta. Mahallaan se ei viihdy kuin minuutin pari ja heti alkaa huuto. Polvien päällä sitä voi pitää pidempään mahallaan.
Meillä rauhoittuu vauva yhtä hyvin molempien syliin, mutta olen havainnut, että mä osaan lukea sen tarpeita paremmin kuin isänsä. Saan siis useammin sen rauhoittumaan, kun arvaan oikein sen hetkisen tarpeen.
Nyt aamupalalle, johan kl on 12 :)
 
Glow
pikaisesti lukaisin mitä ehdin, pakko kertoo nopsaan että Kanarian reissu heitetty B)
Hienosti meni lento, Onnia ajatellen siis.
Ei ollu mitään ongelmia matkalla. Kiva lapsi ystävällinen hotelli&paikka muutenkin! Maspalomasissa oltiin siis... Voisin lähtee uudestaan vaikka heti :D

Kantoliina, rintareppu&matkarattaat oli mukana ja kaikilla oli käyttöä.
Paikan päältä sai onneks NAN maitojauhetta, kun se vähän loppu kesken... oli hivenen kalliimpaa kun täällä mutta pääasia et saatiin sitä.

Meil on nyt menny vähän niin et enää illalla ja yöllä syödään tissiä...
Tänään aattelin antaa maistiaiset maissivellistä Onnille. Jos nyt sitä maissia sit viikko maistellaan ja sen jälkeen perunaa.





Tässä Onnin lomaterkut :wave: tulispa jo kesä Suomeenki!!!
 
Pään kannattelusta: Poitsu ei oikein viihdy mahallaan, eikä ole sit tullu laitettuakaan. Eilen pistin taas kokeeksi, niin kyllä se pää nyt jo nousee vähän korkeammalle ja hetkisen jaksoi pitää. Sitten alkoi parku, kun ei asento miellyttänyt. Muuten ei pää enää retkahtele enkä sitä tue.

Glow: Juu näyttää että hyvin on reissussa viihdytty. =)

Kössi, joka sai tänään herätä poikasen aurinkoiseen hymyyn :heart:
 
Viikonalkuja!

Ai kun kivoja kuvia teidän vauvoista!

Päätä kannatellaan täälläkin jonkin aikaa, sylissä ja olalla aika kauankin, mut lattialla vähemmän. Eilen illalla kuultiin pojalta ekat oikein kunnon naurunhekotukset; mies pelleilli ja väänteli naamaansa pojalle ja se nauratti sitten oikein kunnolla :LOL: . Onhan tuo kikatellut jo aikaisemminkin satunnaisesti mut nyt nauroi ekaa kertaa oikein kunnolla ja siinä oli selvä syy-yhteys tohon pelleilemiseen :heart.

Viime yö nukuttiin sitten ekaa kertaa pinniksessä, pahviloota sai jäädä. Pinnis tosin laahattiin meidän makkariin. Ei raaskittu vielä laittaa toista omaan huoneeseen talon toiseen päähän. Tottukoot nyt jonkun aikaa ensin tohon sänkyyn niin katellaan sitten myöhemmin sitä sängyn siirtämistä. Poika nukkui reilu 5t alkupätkän ja sit pari kahden tunnin jaksoa, eli ihan samoissa kun nukkui pahvilootassakin.

Toukka : Mä oon välillä epäillyt kans että pojalla ois jotain refluksivaivaa kun tuntuu välillä ihan kammoavan selällään makaamista. Kohotin hiukan sängynpäätyä ja sain sillä konstilla rauhoitettua yöunet. Nyt on taas rauhallisempi jakso sen suhteen. Mä kyllä uskon noihin kriisikausi-juttuihin. Oon ollut huomaavinani että kitinäpäivien jälkeen poika ois jotenkin muuttunut, siis lähinnä oppinut jotain uutta. Nyt on pienen ajan sisällä löytynyt suu ja nyrkit ja katsekin seuraa jo tosi tarkkaavaisena ympäröivää maailmaa.

Viikonloppuna mies valvoi pojan kanssa yhen yön ja mä sain nukkua KOKO YÖN 9 TUNTIA PUTKEEN!!! Ai että mä nauttisin.. Se oli kolmas kerta synnytyksen jälkeen kun sain nukkua ja mies antoi pullosta maidot. Hyvinhän nuo pärjäsivät, ainoa vaan että poika oli huutanut pää punaisena alkuun kun odotti saavansa tissiä... Mulla sitten aamulla olikin tissit aika piukassa :LOL: . Kumma kyllä yhtään ei tunnu falskaavan vaikka olinkin pitkään imettämättä.
Mulla tulee kyllä niin vähän tota maitoa että oon ajatellut jo pikkuhiljaa lopetella koko touhua, oliko se niin että asteittain kannattais vähentää imetyskertoja? Pojalla vaan paha tapa pitää tissiä huvituttina kun tavallinen tutti ei kelpaa, että siinä voi tämä äippä olla ihmeessä miten huvitissi korvataan...

Juupas, sitten tarttis jotain ruokaa taikoa pakkasesta.

T.R+P 2kk+16pv
 
Glow; ihanaa, että matkalla oli mukavaa!
Nyt tarviin apuja teiltä jotka olette matkustellu alle vuoden ikäistenne kanssa niin kertokaa mitä pitää ottaa mukaan, huomioida, kuinka vahvaa aurinkovoidetta ym. ym...Tarkoitus ois kohta varata talveksi matkaa ja ennen kuin varaan niin onko jotain mitä huomioida?
Kiitos jo etukäteen, tiedän että te murut vastaatte ja saan teiltä asiaa :heart:
On kuitenkin aikamoista lähteä 7 henkisenä, heh, pakko kertoa kun yksi vanhemmista lapsista kysyi ihan pokkana, että jokohan me saadaan ryhmäalennus :LOL: :kieh:

kiitos taas, sini
 
Mae
Glow Ihanaa kun reissu meni hyvin :)

pakko taas laittaa kuvaa (kun olen kerran sen nyt oppinu ;) )

Kun mä aina ihmettelen että Joona on kauheen väsyny, nyt löytyi syykin siihen... Näin meillä nukutaan... Tai siis leikitään nukkuvaa :kieh:



Tänäänkin meillä on ollut kohtuullinen päivä, parit raivarit mutta nekin on selkeästi liittynyt väsymykseen (herra kun on viitsinyt nukkua vällillä 11-18 yhteensä 1,5h). Meillä mies koulutuksessa tänään ja huomenna ja pelkäsin niin miten selviydytään jos Joona raivoaa, mutta hyvin siis sujunut. Mitenköhän iltapuuhat sujuu?!

Saatiin muuten tänään aika sinne keskussairaalaan sen refluksiepäilyn takia. En tiedä mennäänkö, jos tää elämä jatkuu näin rauhallisena. Nytkin Joona ollut lattialla lelujen kanssa 20min!!!!! Tää on jotain uskomatonta ja varmaan kun nyt oon niin hehkuttanut niin huomenna on yhtä hel*****ä

Mae ja Joona 6vk 3pv
 
Kareliini, :hug:

Toukalle ja muille, joilla nukutaan huonosti myös iso :hug:

Ihania kuvia vauvoista :heart:

Glow:lle tervetuloa takaisin! Kiva, että matka meni hyvin.

Toukka: Täytyy sanoa, että vaikka tuo sektio oli kivulias, niin siinä mielessä oon tosi tyytyväinen, että uskon sen säästäneen selkää tosi paljon. Mun täytyy jumpata ja venytellä joka päivä, ja nyt kun Greta on jo yli 5 kg, niin kyllä pitää tarkkaan jo katsoa tuota kantoliinailua.
Viikko sitten kuljetin koko päivän kantoliinassa, kun käytiin Ikeassa ja muutenkin kaupoissa, ja sitten seuraavana päivänä olikin pakko ottaa vaunut käyttöön. Mutta tää kietaisuristi tukee selkää hyvin ja jaksan aika usein kantaa parikin tuntia päivässä. Mutta tosiaan venyttelen joka päivä ja teen vatsa- ja pakaralihasliikkeitä joka toinen päivä, koska tuon lihaskorsetin avulla päädyin vuodepotilaasta aikoinaan puolimaratoonariksi! :D

Greta ei ole muuten mikään ihmelapsi, mutta tuossa pään kannattelussa tyttö on aina ollut kehityksessä edellä. Siis oli uskomatonta, kuinka piteli päätään jo synnärillä, ja mahallaan on kannatellut päätään monta kymmentä sekkaa kerrallaan jo joskus 5. viikkoisena (muistankohan oikein? :ashamed: ) Joka tapauksessa 7. viikkoisesta lähtien on pää pysynyt ylhäällä esim. kantoliinassa ei ole tarvinnut enää tukea lainkaan. Olenkin miettinyt, että olisiko tämä kantoliinailu ylipäätään vahvistanut noita niskalihaksia, niin kuin jotkut väittää.

Mahallaan ei Gretakaan juuri viihdy, vaikka päätä kannatteleekin ilman ongelmia.

Kädet ovat meillä löytyneet siinä mielessä, että yrittää huitoa vasemmalla esineitä ja sitten meillä on uusi leikki, jossa Greta yrittää tarttua mun puseroon vasemmalla kädellä. Aivan menee silmät kieroon, kun toinen keskittyy tehtävään niin kovasti =) Ei aina aivan osu, mutta jos ei osu, niin autan hiukan, ja sitten tyttö tosi tyytyväisenä vetää mun puseron helman luokseen. Eli meille taitaa olla tulossa vasuri :LOL:

On jotenkin outoa tuo, kuinka yrittää osua esineisiin ja tarttua niihin, koska en ole huomannut, että olisi käsiään sen kummemmin "löytänyt". Viikon verran on kyllä imuutellut käsiään jatkuvasti, mutta en ole nähnyt, että olisi käsiään tai jalkojaan erityisemmin ihmetellyt. Joko tehnyt sitä meidän huomaamatta jo aiemmin, tai sitten hypännnyt yhden kehitysvaiheen yli :p

Gretakin muuten kääntää päätään mieluummin vasemmalle puolelle. Siis kääntää kyllä ongelmitta myös toiselle puolelle, mutta vasen on selvästi lempipuoli. Luulen, että johtuu siitä, että mä nukun just sillä puolella.

Mä yritän nyt muistaa nauttia tästä vauva-ajasta kaikin puolin, koska eilen mies lähti Gretan itkumaratonin jälkeen tosi väsyneenä yölennolle ja vannoi, että nyt riitti lastenteko. Että hän on liian vanha tähän touhuun ja kolme lasta riittää kyllä hänelle. ;) Varmasti elämä olisi helpompaa vain yhden lapsen kanssa, mutta siltikin mä vielä haaveilen...

Rokotukset: Huomenna Greta saa ekan satsin niitä pakollisia, poliot ja muut. Italiassa rokotetaan, kun vauva on vähintään 61 päivää. Rota-virus olisi vapaaehtoinen, mutta lastenlääkärin mukaan sitä suositellaan vain erikoistapauksissa. Mä taas haluaisin sen ehdottomasti, eikö sitä Suomessa suositellakin kaikille?

Ja perjantaina sitten tehdään lantion ultraäänikuvaus, sitäkin suositellaan Italiassa kaikille alle 3-kuisille lapsille varmuuden vuoksi.

Tsemppiä ja jaksuja kaikille! :hug:

Tv. Lentis ja Greta 2,5 kk :heart:
 
Meijänkin pojan nimen saa listaan lisätä elikkä Rasmus Sulo Eemil :heart: edelleen odottaa fb;seen ihmisiä toukka löysikin minut;) mitä kautta teitä löytäisi sieltä;) minua saa lähestyä halutessaan;) vaikean alun jälkeen alkaa taas helpotaa ja päivätkin sujuu kivasti;)


susanna ¤ Rasmus 5.5. 3kk =)
 

Yhteistyössä