Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~vol.1

Ellamaaria; Kuullostaa toi teidän arki tosiaan aika vaativalle, jos saat untakin vain noin vähän päivässä. En tiedä mistä päin suomea olet, mut jos oot pääkaupunkiseudulta niin mene ihmeessä Mehiläiseen Tiina Tuomelan vastaanotolle vauvan kanssa(ottaa vastaan ainakin Vantaan Kielotiellä). On kuulemma yksi maan parhaista lastenlääkäreistä ja erikoistunut refluksiin ja allergioihin. Varsinkin jos neuvolassa eivät ota sua vakavasti. Mä kuulin vyöhyketerapeutilta, et neuvoloissa on yleisenä ohjeena, et ennen 3kk ikää vauvaa ei ohjata mihinkään suurempiin tutkimuksiin. Tsemppiä koko perheelle :hug: Kiva, että mieskin osallistuu vauvanhoitoon, niin saat nimenomaan aikaa itsellesi.

Tuiskunen
 
Ellamaaria Vaativalle kuulostaa. Monet mainitsemistasi pätevät meilläkin, mutta ei todellakaan tuossa mittasuhteessa. Kyllä tuohon olisi todellakin paikallaan saada helpotusta jostakin. Vyöhyketerapiasta voisi olla apua, ellei neuvolasta saa mitään apuja. En oikeen osaa sanoa mitään, kun on itselläkin ratkaisematta moni ongelma, mutta jaksamista! :hug:
 
EllaMaaria et mun mielestä kuvittele, aika rankalta kuulostaa. :hug: Mä en mistään mitään tiedä, mut oisko mahdollista, että vauvalle jää nälkä? Imetätkö? ...jos imetät ja et vielä ole kokeillu (voit vaikka ollakin), koita antaa vauvalle pullolla/hörppyyttämällä ja katso meniskö lisää ruokaa. Tai no... meillä jää typylle helposti tissin jälkeen nälkä. Jostain syystä ei ole koskaan oppinu imemään siitä niin, että sais itsensä täyteen. Tai onnistuu, mutta aika harvoin. Imu häiriintyy niin helposti tissistä syödessä ja uudestaan ei aloita, vaikka nälkä ois jääny. Joten siitä tämä mun ajatelma ...meidän kokemuksen perusteella.

Tuo unenpuute syö miestä (ja naista :D) kyllä nopeasti. Itse aloin alussa hajoamaan siihen niin täysin, että tehtiin päätös yöimetysten lopettamisesta. En siis ole imettänyt papua öisin ekan kahden viikon jälkeen. Joudun joka tapauksessa pumppaamaan syötön jälkeen, joten tehdään niin, että mies antaa papulle mun pumppaamaa (meillä on sitä aina valmiina jääkaapissa) pullosta ja öisin mä vaan pumppaan tyhjäksi. ...kerran siis pumppaan, mutta meillä papu herää 00-07 välisenä aikana vaan kerran (tosin alkuun heräsi useammin ja sit pumppasinkin useammin. Alkuun pumppasin aina, jos vauva söi pullosta eli aina saman määrän itsestäni kuin vauva söi).

Mutta vaikka tuossa mies joutuu heräämään sen pullosyötön ajaksi (johon ei mene kauaa), lopputuloksena on se, että molemmat saadaan nukkua edes jotenkuten ja ollaan paljon pirteämpiä kuin jos vain minä heräisin imettämään. Tosin mieskään ei saa nukutuksi, jos mä imetän valot päällä, joten sama se loppupelissä.

Tämän äärimmäisen pitkästi kerrotun tarinan pointti oli, että jos tahdot säilyttää täysimetyksen, oisko mahdollista edes silloin tällöin (vaikka viikonloppuisin), että mies antais teilläkin pullosta tms. ja sä vaan pumppaisit. ...saisit nukkua vähän pidempään, kun yösyöttövastuuta pystyis jakamaan...
 
Tuiskunen77: Juu, no kyllä sitä unta toisinaan saa enemmänkin, ja öihin oon toistaiseksi tyytyväinen, kun ei tarvi juosta ympyrää...

Valitettavasti ollaan vähän pienemmästä paikkaa, täältä kaakkois-suomesta, joten siksipä mietityttää tuo oikean osaamisen löytyminen. Ja kyllä, olen kuullut neuvolan kannan olevan juurikin tuo, IHME KYLLÄ vielä tällä tuhatluvulla... Tuomelan nimeen oon muuten törmännyt tuhat ja kuuskyt kertaa, et jos sieltäpäin olisin, niin varmasti jo yhteyttä ottaisin (jossain vaan luki, että sillä on varauksia niin pitkälle, kun ajanvaraus ees näyttää).

Ja mitä mieheen tulee, niin korvaamaton apu kyllä, kun aamuisinkin saattaa nousta kantelemaan (esim. tänään, kun vaavi heräsi kuudelta, niin kanteli kunnes lähti töihin puol kasi) ja saan sitten ainakin levätä... Ihme mies
:heart:
 
aha... tulikin jotenki näkyviin noita viestei just kirjoituksen aikoihin :D

Eli... Kärppis, nälästä tuskin on kyse, sillä meillä kasvetaan aivan huimaa vauhtia ja vaippoihin tulee kyllä tavaraa (pissaa aivan huimasti!). Maitoa tulee ja vaaveli kyllä imee aivan hurjasti! Enemmälti mietin, että syökö aina lohtuunsa liikaa joka sitten lisää noita vatsanpuruja...menee tässä vauvantahtiset imetykset välillä sekaisin, kun tosiaan koliikkiin neuvotaan pitämään vähintään kahden tunnin ruokailuvälit. En tiiä, kaikki menee sekaisin tässä pääkopassa |O

Matma, tää on kyllä vaativaa varmasti muillakin, eihän tässä kilpailuu olla tekemässä. Mut vinkit otetaan kyllä vastaan...

Ollaan siis kokeiltu:

Disflatyl (Cuplatonia ei suositeltu lyhyiden syöttövälien ja öljypohjaisuuden vuoksi)
Relat
Vyöhyketerapia 3 kertaa
Jekovit D-vitamiinina öljypohjaisten sijaan
vauvahieronnat/jumpat
eri röyhtäytysasennot/ vatsallaan makuuttelu
raakamaidoton imetysdieetti

Mut nyt täytynee mennä, vauva kutsuupi!

Ehkä kohta yöunille, tosin tuo miekkosen lenkki saattoi sekoittaa meidän öitä! Oli kyllä sen arvoista!
 
Lemmikeistä: Meillä 2v tyttökissa, joka ollut meidän vauveli siihen asti, kunnes Juuso syntyi. Tuo neiti on kyllä semmonen en-tasan-tule-teidän-syliin tyyppi ja viihtyy yksinään melko paljon. Kissa ei oikeen tykkää olla samassa huoneessa Juuson kanssa eikä kestä YHTÄÄN Juuson itkua. Heti luikkii karkuun. B) Pinnasänky kiinnosti kissaa silloin kun se kasattiin ja muutamia kertoja yllätettiin kissa pinniksestä... Heti toruttiin ja hoettiin "ei". Nyt ei kissaa edes kiinnosta koko sänky... Tehtiin siis kissalle selväksi, että sinne ei ole asiaa. Musta ei oo hyvä antaa kissan tai minkään eläimen nukkua vauvan sängyssä. Oon kuullu surullisia tapauksia siitä, miten kissa on menny vahingossa nukkumaan vauvan pinnikseen vauvan kasvojen läheisyyteen ja vauva on tukehtunut. :( Eläinten kanssa ei koskaan voi olla liian varovainen. Eihän ne lemmikit yleensä mitään pahaa tarkoita lapsille/vauvoille, mutta voivat vahingossa satuttaa tms.

Me ollaan hieman maistateltu Juusolle jo maissivelliä korvikkeen seassa. Ku tuntuu, että se korvike ei juuri nälkää pidä tuolla poitsulla, vaikka pieni onkin. En usko siitä mitään haittaa olevan. :)

Juuso kun hoksasi sen selältä mahalleen kääntymisen niin nyt se ei muuta tekiskään, ku pyörisi vain. Aina, kun herää pinniksessä ja huutaa nälkää niin kun mennään katsomaan niin poika on mahallaan. Ja jos lattialle/sängylle laittaa selälleen niin alkaa heti vänkäämään itteään mahalleen. :D Äidin pikku supermies. :heart: Jännä, että Juuso hoksasi ton kääntymisen jo näin aikaisin, vaikka on vieläpä syntynyt 2 viikkoa ennen la:ta.

Nyt ei kerkee enempää. :wave:

Tinttu & Juuso 2kk 3vko +
 
VATSANTOIMINTAAN: Meillä on auttanut 10-20ml vettä, eli jos näyttää siltä että vatsa ei toimi niin oon antanu 10-20ml hanavettä (ei ole oma kaivo) ja on auttanut kyllä vatsaa tomimimaan 12h sisään, meillä nimittäin poika ähisee ja itkee, kakka vaivaa selvästi jos on yli 24h edellisesta kakkakerrasta! Nii ja luumusose auttaa mielettömän hyvin kun sitä tässä maisteltiin yks päivä niin kakka lens moneen otteeseen, masu pipiä ei kuitenkaan tullu!

ELLAMAARIA: Voimia ja jaksamisia!

LABELLO: Kauanko kesti siitä kun aloitit MAMMATEEN että tuntuu taas maitoa olevan? Ajattelin kokeilla kun mulla ei etunnu enää vaikka olisi 12h väliä imetykselle. (Joo silti on viel toiveissa imettää, oon ajatellu että yritän siihen asti kunnes tulee 12vko täyteen, jos ei sittenkään ala onnistumaan nini luovutan.)

MITAT:
syn: 4250g/51cm/37,5
2vko:4146g/52cm/37,5
4vko:4410g/53cm/38,2
6vko:4875g/55,2cm/39,2
8vko:5340g/56,8cm/40

MENKAT: Kauanko teillä on kestäny teillä ekat menkat raskauden jälkeen? Mulla ny 13. päivä menossa ja loppua ei näy edelleen tosi runsasta vuotoa, tässä mietin että ootanko vielä vai lähtiskö käymään lääkärillä. Jälkitarkastus on ollu ja siinä kaikki kutakuinkin ok, emätintulehdusta epäiltiin ja siihen sain 10pvä:n antibiootti kuurin, tarkastuksne jälkeisenä päivänä alkoi vuoto ja on kestäny tähän asti, ja jos pitää mennä lääkäriin niin meenkö ny sitten neuvola lääkäriin vai mihin? Näin ollen siis TUUPPIMINEN ei tuu vielä kysymykseenkään.

TUISKUNEN:
REISSAAMINEN: Me ollaan reissatu vauvan kaa aika paljon, ollaan otettu 2 vaatekertaa/ pvä mukaan ja hyvin ollaan pärjätty, toisinaan menee 3 vaatekertaa päivässä ja toisinaan taas pärjää samoilla vaatteilla 3 pvää. Riepujen lisäksi meillä on ollu mukana puhdistuspyyhkeitä niillä saa kätevästi puklut myös vaatteista, kun meillä ainaki välil puklaataan kaikki sohvat ym sylittäjät täyteen, niin voi tarjota että pyyhipä tällä! ;)

PINNASÄNKYYN: Meillä siirrytiin noin 1kk iässä, tosin pinnasänky on makkasrissa ja hyvin on toiminu, toisinaan laiska äiti ei jaksa yö-syötön jälkeen siirtää omaan sänkyyn niin silloin on uni herkässä ainaki äidillä.

LEMMIKIT: Meillä koira oli ekan päivän ihmeissään vauvasta, sen jälkeen onkin sitten kiintymys kasvanu päivä päivältä, ja haukku hoivaa vauvaa ja lattialla kun ovat molemmat niin vähän saa tuuppia koiran tassuja vauvasta kauemmaksi, kun kyseessä on saksanpaimenkoira niin että ei tassuillaan paina vauvaa lyttyyn, vaikkao saa koiramme jo aika hyvin ittekin varoa.

KÄRPPIS: Kiitos kannustuksesta, oon jo ny selvittäny että en oo ainut joka on alkanu tarjoamaan tuhdimpaa evästä nuorella iällä, mutta aika harva sitä uskaltaa/kehtaa myöntää jotenki tuntuu että neuvolasta käsin siitä on tehty todellin tabu! Ja oon pumpannu joka väliin ja kokeillu jo vaikka mitä, ny oon vähän niinku luovuttanu mut ajattelin sitä mamma teetä kokeilla, kun ei oo auttanu see että vaikka vauva on reilu 12h rinnalla päivän aikana + yöimetykset 1-2 kertaa, niin on jotenki keinot loppu jo!

IMETYSAPULAITE: on tällänen, eli siinä on se letku mistä vaavi saa lisäravintoa samalla kuni mee tissistä jotta tissi saa samalla silti strimulaatioo, eli vielä jos on jollain kokemuksia?
http://www.mammaliina.fi/sivut/imetysapulaite.html

SAMMAS: Miten sitö tietää että vauvalla on tai ei oo? Ku maidostahan jää sellanen valkoinen kerros kans mut mut??? Jos on aikaisemmin ollu sama kysymys niin on multa kyl menny ohi..... ne aivot ei oo aina matkas....

Toukka & Rasmus koht 10vko
 
Ellamaaria sä taisit ymmärtää mut väärin. Ei ollu todellakaan tarkoitus sanoa, että on meillä muillakin vaikeeta, vaan ihan vilpittömästi välittää sympatiat. Ja sitä vaan, että on vähän hajua siitä, minkälaista teillä tällä hetkellä on.

Mulla oli esikoisen vauva-aika melko rankkaa, ja sillä ainakaan ei mitään allergioita tai vastaavaa ole todettu. Nyt ikää 1 v 11 kk. Sillä oli nukkuminen tosi hankalaa ja mun tulkinnan mukaan huusi ihan puhdasta väsyä. Paha sanoa, mikä sen teki, että ei pystynyt rentoutumaan. Päikkäreille nukahti aina huutojen kanssa, vain vaunuihin, eikä tavallinen kävely riittänyt useinkaan, vaan nopeammin nukahti, mitä enemmän oli vauhtia, töyssyjä ja hytkytystä. Oli varmaan tosi tyylikäs näky, kun huutavaa vauvaa rytkytettiin vaunuissa menemään... Mutta muuten ei uni tullut. Viereen tissille oli toinen vaihtoehto, mutta siinäkin nukahtaminen saattoi kestää ikuisuuksia. Helppasi sitten vähitellen 3 kk iästä eteenpäin. Ei se nyt kauheesti sua lohduta, mutta ei tuo ikuisuutta kestä. Musta on tosi hienoa, että sä pystyt olemaan kohdistamatta negatiivisia tuntemuksia vauvaan. Multa ei onnistunut niin hyvin. Jos se ei olisi edes yöllä nukkunut tyynesti vieressä, niin en tiedä, olisinko jaksanut sitä päivällä rakastaa ja hoivata. Kunnia siis perhepedille...

Siitä puheenollen, meillä oli taas sellainen yö, että en nyt taas kuvittele vielä luopuvani perhepedissä nukkumisesta... Siinä saa edes jotenkin levättyä, vaikka vauva vääntelisi ja nukkuisi vaan pieniä pätkiä. Toistaiseksi siis jatketaan näin. Eilen muuten kirjoitin, että vähäiset yöunet ei ahdista. No tänään taas ahdistaa... Onneks tänään on tekemistä. Kohta meille tulee leikkiseuraa, myöhemmin on neuvolalääkäri ja sen jälkeen esikoisen muskari.
 
Huomenta pitkästä aikaa!

EllaMaariaIhan ekaks haluaisin vastata sinulle, koska meidän vauva-arki kuulostaa niin samanlaiselta (siitä tonne toiseen ketjuun kirjotinkin). Me tosiaan käytiin tekemässä noi allergiatestit (verikoe), mutta siitä ei selvinnyt mitään. Kuulemma näin pienellä ei välttämättä allergiat testeissä näy :/ Meidän arki helpottui hieman, kun mä lopetin syömisen. Tai syön vaan niitä ruoka-aineita, joista ei näytä seuraavan huutoreaktiota imettämisen jälkeen - eli meillä ne on vehnätuotteet ja lihatuotteet. Syön siis joka päivä makarooneja, lehtisalaattia, ranskanleipää, kinkkua ja lihaa - mausteena ruokaan käytän lihalientä (esim. majoneesi, ketsuppi ei tunnu käyvän)Meillä ainakin tuntuu vauva reagoivan myös hyvin pieniin määriin väärää ruokaa yks päivä söin kokeeksi yhden perunan ja siitä seuras 24h taas huutoa, enemmän puklailua, unettomuutta jne. Eli se välttämättä ei auta, jos vauvalla on allergia maitoproteiinin suhteen, jos jätät pois ruokavaliosta vaan osat maitotuotteet. Mä oon nyt pari viikkoa elänyt näin ja meillä se on helpottanut tilannetta niin paljon, että vauva välillä aamupäivällä nukkuu paremmin(välillä jopa nukahtaa omaan sänkyyn) ja on rauhallisempi (yks päivä nukkui ulkona myös yhdet 4h unet, kun tavalllisesti maksimi on sen 1h ja vaunujen pitää liikkua koko ajan). Illat ja yöt on risaisia (onneksi yöllä ei huuda). Nukahtaminen on vaikeeta, vauva sätkii ja potkii, välillä selkeesti tulee maitoa suuhun ja sitten taas parahtaa itkuun- rauhottuu joskus puolen yön maissa, kun on ennen sitä yritetty 3h nukuttaa...Ei oo kivaa olla tällasella ruokavaliolla, mutta noi aamupäivän helpommat hetket on kyllä sen arvoisia ja paino ainakin tippuu. Onhan se kiva kesällä mahtua entisiin vaatteisiin. Huomenna meen taas lääkäriin Kasperin kanssa ja yritän saada lähetteen lisätutkimuksiin. Pyydän myös, että uloste tutkittaisiin. Eilen nimittäin apteekissa käydessäni proviisori kertoi, että hänellä oli samalainen tilanne nuorimmaisensa kanssa. Heillä selvisi lopulta ruoansulatus vaivojen aiheuttajaksi stafylokokki bakteeri ulostusnäyteestä. Kasperilla on kyllä ulostekin välillä oikeen väristä, mutta ihan nestemäistä tai sit kiinteempää, mutta vihreetä. Odotan, että tilanne vähitellen jo selviäis ja pienen olo helpottais. Samaa toivon teille :hug:

Onko kukaan muuten käynyt vauvajumpassa? Me aloitettiin eilen ;) Vähän oli epäilevä sen suhteen, miten Kasper siellä viihtyy, mutta ihan hyvin meni. Joistain liikkeistä tuntui jopa nauttivan =) Suosikki oli selvästi liike, jossa äidit lapsineen seisoivat ringissä ja vauvat lensivät äitien käsien tukemina keskelle toisiaan katselemaan. Siellä oli tosi hyviä ilmeitä vauvoilla :D
Meillä alkoi myös hymyt löytymään noin viikko sitten ja vaikka niitä tulee harvoin (kuka sitä jaksaa hymyillä, jos vatsaa koskee), niin ne on aivan ihania hetkiä :heart:

Tsemppiä kaikille!

Tuulen sydän ja Kasper 2kk+
 
nyt luin ihan superpikasesti,meni varmaan puolet ohi,joten palaan myöhemmin lukemaan.
(mun on ain pakko lukee kaikkien jutut tai tuntuu et tipun kokonaan :whistle: )

julkinen imetys onnistuu ihan hyvin. viimeks eilen prismassa kävin kahvilassa imettämässä kun neiti huuti pää punasena ruokaa. imetyspaita+harso niin hyvin menee.esikoisen kanssa kerran istahdettiin kadun viereen syömään ku alko kesken kauppareissun ihan älytön huuto..silloin kieltämättä vähän hävetti.. :LOL:

rosinante minä tavasin moneen kertaan tuota "käninäyötä"...et mitäs känniöitä te siellä vietätte :D :ashamed:

EllaMaaria :hug:

Toukka oisinko pari viikkoo hörppiny tuota teetä? mut paljoo sitä ei voi juoda kun on niin pahaa!

meillä heräiltiin viime yönä 30min-1h välein...jeah..

labello ja jasmin2kk+
 
Huomentapäivää!

Tää palsta on kyllä ihana, mulle on tosi tärkeetä saada vähän vertaistukea ja kokeneempien vinkkejä. Kiitokset siitä! Ei neuvolastakaan saa ees puolta näistä vinkeistä mitä oon teiltä täällä saanut :heart: .

Poika nukkuu, nyt kahville!

T.R+P 2kk+11pv
 
Kiitos kaikille vaate/tarvikevinkeistä reissuun =) Huomenna pitääkin jo pakkailla, koska ajateltiin lähteä aikaisin pe-aamuna, mies pääsee aamuviis töistä, et sit heti kun poika herää ja on ruokaillut :D

EllaMaaria; tuli vielä mieleeni imetyksestä yks juttu, vaikka olet varmaan lukenutkin kaikki mahdolliset imetystukilistat tms, mut kirjoitan silti omasta kokemuksesta. Mitä jos kokeilisit imettää max. 2tunnin välein ja ainakin 2-3kertaa aloitat samasta rinnasta? Voihan olla et jo näin teetkin? Silloin vauva ei saisi ilmavaivoja aiheuttavaa etumaitoa niin paljon ja vatsa rauhoittuisi. Meillä ainakin tulee heti enemmän kitinää ja vihreetä kakkaa, jos joka kerta vaihdan aloitusrintaa. Lisäksi olen jättänyt omasta ruuasta pois maitotuotteet ja naudanlihan. Tuntuukin et elän pelkästään näkkileivällä, soijajugurtilla, fenkoliteellä ja vedellä. Lämpimänä ruokana jotain tosi neutraalia jauhelihasta tai kanasta.

Mut nyt kuuluu LÄÄ = nälkäääää!
Tuiskunen ja Alexi 2kk 1vko+
 
Enempää en nyt ehdi tähän hätään kirjoittamaan kuin että meillä vietettiin nimiäisiä viime perjantaina ja tytöstä tuli Veera Annikki.

Labello: Nimen voi lisäillä etusivulle. Laitan tässä joku päivä niitä kasvutietoja myös kun vaan ehdin..

Tänään on tämä äiti täysin poikki, sunnuntain aikana jokin kamala vatsapöpö kaatoi 10 aikuista ja yhden lapsen ihan toimettomiksi!! Meidän Veera ja sen serkkutyttö olivat ainoat jotka selvisivät ilman oireita, ihan hirveä tauti!! Vielä tänään on täällä kuumetta ja vatsassa kiertää, enpä toivois tällaista oloa pahimmalle vihollisellekaan..

Jaahas, kultsi jo tuolta taas huutelee kutsua...

Mytty ja Veera 7 vko
 
Heissun taas

Ellamaarialle tsemppiä :hug:

Matma, tuntuu todella ettei aivot ihan täysillä toimi. Just ihmettelin Kärppiksen viestistä että miten sitä Daktarinia vauvan suuhun laitetaan. Jep jep, tajusin kyllä että ehkei kuitenkaan sinne.

Pinnasänky ja perhepeti: Mä olen kanssa yrittänyt saada poikaa omaan sänkyyn, lähinnä jotta itse nukkuisin paremmin. alkuyön nukkuu siellä ihan hyvin mutta yösyönnin jälkeen nukahdetaan molemmat meidän sänkyyn. Kun herään ja kokeilen nostaa pojan omaan sänkyynsä (en oikein osaa nukkua kun on vieressä, pelkään litistäväni) virkistyy aina niin että kitisee tuttia, huiskii käsillä ja känisee jne eli hypin ylhäällä koko ajan. Olen miettinyt, olisiko ratkaisu jos pinniksen (nyt kori) laittaisi sänkyyn kiinni & yhden laidan alas niin että saisin korjattua tuttia jne nousematta aina ylös. Joku oli noin tehnytkin, miten toimii? Ja olisiko suosituksia pinnasängyistä, missä olisi sellaisia jossa sekä pohja että laita liikuteltavia?

Illat on kanssa hankalia, tai just nukkumaan meno. Noin 20-21 mennään unille mutta usein raivokkaan itkun kanssa ja tissittelyä tarvitaan aina, joskus tooosi pitkään vieläpä. Toivottavasti helpottuu viimeistään kun alkaa saada muutakin kuin rintaa / maitoa?! Taitaa olla päinvastoin kuin Kärppiksellä tuo nukahtaminen!

Muistuttaisitteko mikä sen rotarokotteen nimi nyt olikaan, siis se jonka olitte ottaneet? Ajateltiin ottaa se ja pneumokokki, ja luultavasti myös hepatiitti. Kalliitahan nuo on, mutta joskos sitten olisivat sen arvoisiakin. Tutkimusta täälläkin on meneillään ja siinä pitäisi saada joko hepatiitti tai rotarokotus mutta jos en tiedä kumman saa niin miksi osallistuisin? Kutsuakaan ei tosin ole tullut...

Maidon pumppailun kanssa ihmettelen, olen tähän asti pumpannut kerran päivässä (lisätäkseni maidon tuloa) mutta en ole noita maitoja antanut vaan sitten pakastanut. Nyt on iskenyt laiskuus enkä ole jaksanut yhtä paljoa pumpata ja mietin, vaikuttaakohan heti maidon tuloon. Nyt on ainakin tissit täynnä mutta eilen imuteltiinkin niin tiheään että illalla nännit jo särki. Tilausta on siis tehty kaiketi.

Pari päivää on taas ollut aika kränäisiä, laitan 8 viikon kriisin piikkiin. Josko sellaista olikaan...

Ai niin ja vielä kantoliina-asiaa: me ollaan vasta aloittelemassa koska aiemmin poika ei ole lainkaan liinassa viihtynyt. Mitä kaikkea te olette liinaillessa tehneet? Eilen oli ködet vapaana mutta sitten lähinnä hetkuttelin ympäriinsä, en uskaltanut tehdä ruokaa tms etten heti huitaise poikaa...

Terveisn almaa ja poika 2kk
 
EllaMaarialle tsemppiä! En osaa kyllä antaa mitään vinkkejä, kun meillä sujuu tämä touhu suht rauhallisesti.

Yksikseen nukkumisesta, pari päivää sitten olin sitä mieltä, että se oma sänky (pinnis) sai vauvan nukkumaan hyvin. Nyt se on nukkunut 2 yötä aivan yhtä hyvin ja itseasiassa paremminkin meidän välissä. Viime yönä se nukku 23-11 yhdellä nopealla syötöllä! Aloin jo huolestua, mutta kuten Haavemamma taidan mäkin olla vain iloinen tästä. Toi pieni röhisee tosi paljon unissaan ja ehkä sillä on unen laatu sitten heikompaa niin hyvä, että siihen ainakin tulee pituutta.

Mittoja eiliseltä eli ikää 1.5kk
6590gr/61.5cm/41cm

Ei ole ainakaan nälässä ollut :D
 
KIITOS KAIKILLE TSEMPITYKSISTÄ :hug:

Juu...eli mistäs aloittaisin:

Tuiskunen77: Juu olen kokeillut kun epäilin noita imetykseen liittyviä juttuja silloin aivan alussa, mutta ei ollut apua noista. Meillä tosiaan tämä itkuisuus alkoi jo synnärillä, ei vasta pari-kolme viikkoisena. Siellä jo otettiin pari maratonia...

Matma: Juu, en mäkään tarkoittanut mitään tuommoista, ymmärretään varmasti toisemme molemmat tasapuolisesti väärin :LOL: Mutta sullakin tuntuu olevan kokemusta näistä jutuista. Välillä mustakin tuntuu, että toi on vaan väsymykseen liittyvä juttu kun tuon unet on niin pätkittäistä, mutta sitten sitä jotenki tulee semmoinen tunne, että tässä on nyt jotain muutakin. Pakko luottaa tuohon vaistoon. Ja sitten mietin, että mikä muka tekisi noista unista noin pätkittäistä? Unet päivisin 5min-1h, joskus harvoin 2h. Vain liikkeellä nukkuu pidempään. Mutta selkeesti on myös uneen pääsemisen ongelmia. Ja mitä tulee siihen, että en purkaisi pienokaiseen...no...siis tiedostan, että ei ole pienokaisen vika, mutta tulee tuolle välillä tiuskaistua, että "etkö voisi olla jo prkl hetken hiljaa?" Tai vietyä koppaan huutamaan minuutiksi pariksi. Sitten onkin tosi hyvä omatunto...

Tuulen sydän, :hug: Laitoin sulle yksäriä. Mutta en kyllä voi kun hattua nostaa, et uskallat kokeilla noita diettausjuttuja. Mulla on jotenki voimat vähissä ja en ehdi miettii mitään ruokajuttuja, ja haluisin et joku vaan sanoo mulle mitä kokeilla. En jotenki saa alkuunsa mitään, kun kaikki menee tähän vatvomiseen et mikä toisella on ja hyssyttelyyn. Mut nyt on vaan pakko jotain kokeilla ja selvitellä, kun pari päivää on ollut niin kaaottista...
Toivottavasti teillä helpottaa pian!
 
Mae
EllaMaaria ja tuulen sydän ihana kuulla että muillakin on "vähän" hankalempaa... Meillä myös. Just miehelle kiukkusin, että kuinka meille on juuri siunattu 2 erittäin vähäunista ja kiukkuista lasta, vaikka eihän ne tahallaan niin toimi. Ja sitten tietenkin mietin onko vika minussa ja kuvittelenko vaan. Yritän löytää jotain positiivistakin, Joona on kuitenkin astetta helpompi kuin veljensä oli. Nukkuu yöt, mutta raivon kanssa käy unille. Päivät onkin mitä on, tänään nukkui aamulla 10-12 vaunuissa (jatkuvaa hyssyttelyä ) ja loppu päivänä on ottanut parit torkut max. 30min.
Mä oon myös ollut täysin maidottomalla ruokavaliolla 1,5vk, ei merkittävää helpotusta. Nyt odotellaan sitä lähetettä siihen refluksi-kokeeseen.
Voimia teille molemmille :hug: sitä tarvitaan.

Mae ja Joona 5vk5pv
 
Voimia kaikille jotka sitä tarvitsevat :hug:

Matma, joo aivot ei ihan täysillä mukana. Mä paistoin tänään perunoita. havahduin siihen kun kuorin perunaa ja laitoin ne kuoret sinne paistinpannuun.. :p

Meillä oli kanssa itkuisuutta. Päivisin kun oli hereillä niin vain itki. Ei viihtynyt hetkeäkään missään tyytyväisenä. Ainoa missä saattoi hetken olla oli kantoreppu jos käveli tai heijasi vartaloa koko ajan. oli kyllä tosi väsyttävää. Onneksi mentiin sitten maanantaina käymään miehen siskon luona ja se kertoi että imetysasento (siis vauvan) on tärkeä. Niin ettei joudu olemaan yhtään pää vinossa, muuten menee ilmaa masuun ja se vaivaa. No, kiinnitin sitten huomiota että oltiin vauvan kanssa navat vastakkain kun söi ja se helpotti meillä. Eli näinkin pienestä voi olla kiinni. Iltaisin on ollut vielä itkua. Äsken taas itkeskeli nukuttaessa ja päätinkin koittaa antaa pullosta nannia. (muuten siis syötän vain rinnasta) ja sitä meni 150ml! :eek: ja sen jälkeen rauhoittui nukkumaan. Eli nälkääkö se iltaisin on itkeskellyt..?

sadee80 & tyttö 7vko+
 
Iltaa,

hirveesti :hug: ja jaksuja teille joilla on vaativa vaavi!!!

Matma Pitkät piuhat on täälläkin edelleen, tosin hiukan helpottanut siitä heti synnytyksen jälkeisestä ajasta, kun tuntui että on todella tampio :eek: ..että kaippa tässä pikkuhiljaa palautuu :)

Äiti-vauvajumppa Me on käyty nyt 3 x. Milloin vaavi on nukkunut koko jumpan ajan ja milloin ollut hereillä tai puolet ja puolet. Tuolla tekee kaikki ittekseen tai vauvansa kanssa. Mutta tosi hyvää tekee, käyn samassa jumppalassa muutenkin, että sinänsä tuttu paikka.
Tutustuin myös siellä sattumoisin melkein naapuriin, jolla viikon vanhempi vaavi ja huomenna mennäänkin sitten yhdessä vaunuilemaan.
Perhekahvilaan Mentin tänään Toukan kanssa, mutta se vauva iltapäivä onkin lopetettu juttu, yllättäen neuvolasta saatu vanhentunutta tietoa ilmoitustaululta.

Nlassa oli kaikki hyvin, prinsessa on 100g vajaa 5 kg ja 56cm =) ..taas oli eri täti, perhana!!Ja Rotarteqin reseptin olen pyytänyt jo 2x mutten saanut sitä vieläkään |O ..että me taidetaan kans osallistua siihen tutkimukseen, niin saadaan ylipäänsä jotain rokotteita :(

Nyt annan iltatissit ja sitten vaavi nukkumaan, taidan mennä itse perässä.

Hyvää yötä!!

HM ja prinsessa > 2kk
 
Mae; ihan mielenkiinnosta kysyn, et saitko lähetteen refluksikokeeseen neuvolasta vai yksityiseltä? Mä en ainakaan saa neuvolasta mihinkään vaivaan muutakun yhden vastauksen; "kattellaan nyt vielä vähän aikaa". Et tosi lohduttavaa! :( Viime neuvolakäynnillä kuulin, et meidän neuvolatäti vaihtuu ja meinasin alkaa heti hyppimään onnesta. En tuu kyllä sitä ihmistä kauheesti kaipaamaan, ei oltu ikinä samalla aaltopituudella. Ihan ok ihminen varmaan ja osaa asiansa, mut en vaan jotenkin tykännyt sen hössöttämisestä :ashamed:

Poika meni jo yöpuulle (?), hyvää yötä!
Tuiskunen
 
Kiva kuulla, että en oo ainut lahopäinen... Mä just päästin koiran takapihalle pissalle samalla kun lykin vauvaa vaunuissa. Sitten tyynesti laitoin oven kiinni ja koira jäi ulos. Meillä ei ole aitoja ja koira olis hyvin voinu lähteä seikkailemaan. Vähän hätkähdin, kun se raapi ovea...

Niin kuin Mae mäkin ihmettelen, miksi meillä on molemmat lapset niin vähäunisia ja kiukkuisia... Tän pikkuneidin temperamentti ei onneksi vaikuta olevan ihan samaa luokkaa kuin esikoisen. Se kun on aina ollut tulta ja tappuraa. Aivan ihania molemmat, mutta vois tää elely vähän tyynempääkin olla..

EllaMaaria toivottavasti tosiaan saatte asiaan helpotusta. Mun esikoisen vaivat jäi mysteeriksi, en mä vieläkään tiedä, miksi oli niin hankalaa. Silläkin alkoi jo synnärillä se. Sen tempperamentin pistivät hoitajatkin merkille. Hankala synnytys varmaan vaikutti. Ja "eloonjäämisahdistuksesta" tms. puhuu jotku kirjat. En tiiä sitte, mutta meillä ainakin oli aika pitkään just väsymykseen ja nukahtamisvaikeuteen lliittyviä huutoja, vaikka pirteänä oli tyytyväinen. Varmaan puolivuotiaaksi asti nukkui melko katkonaisesti. Ja se on aina ollu tosiu terve... Mutta sellainen huutelija se on edelleen. Että meillä ainakin oli osaksi ihan tohon luonteeseen liittyvää. Sillä ei ollu oikeen selkeitä oireita, toisin kuin teillä.

Nyt vauvalla on ihan selkeästi ilmavaivoja, ja ongelmat pääasiassa niihin liittyviä. Jotenki paljon helpompi suhtautua, kun tietää, miksi on hankalaa, ja nekin helpottaa koko ajan.

No nyt ei lapset viihdy... Menoks.
 

Yhteistyössä