Helmivauvat 2009 ~heinäkuussa~

Heippa uusille!
Tebaa: Meillä menee n.400-600. Kysyin neuvolasta asiasta. Ei ole haittaa, että määrä on noin pieni. Monella kuulema pienenee kun soseita alkaa menemään. Kuhan nyt menee edes se 400. Soseissahan on aika paljon nestettä. Siis kaupan sellaisissa.

Puuroista: Soitin kuluttajapalveluun ja kysyin tuosta 5kk kaurapuurosta kun siinä ohjeessa käsketään tekemään veteen. Niin kysäsin, et onko haittaa jos tekee korvikkeeseen. Sanoi, että ei suosittele koska niitä korvikkeita ei saisi kuumentaa!! Häh höh!
Miten te muut ootte tehneet???












 
JEJA piti viel äkommentoida et en näe estettä miksi et voisi aloittaa ns kiinteitä BabySafe Feederilla, jos vauva ei oo saanut mitään vatsavaivoja tai allergioita sun rintamaidosta, niin voit hyvin aloitta BSF:llä koska sieltä se saa periaatteessa vain "mehua" eikä sinäsnä tarvii osata siirtää kielellä ruokaa. Meillä toi BSF on ollu ainaki korvaamaton sillon kun ikeniä kutittaa, eli laitan sillon sinne esim hunajamelonia tai vesimelonia suoraan jääkaapista jolloin se kylmä hedelmä rauhoittaa ikeniä ja laksee turvotusta ja toisaalta verkko hieroo ikeniä. Voithan laittaa sinne esim banaania tai vaikapa juuri hunajamelonia.
 
Moikka,

juu kukas se ihmetteli nla kortin merkintöjä niin olen jo pitkään unohtanut kysyä että ne ruksit siellä takana, niin oletteko itse ruksaillut vai laittavatko neuvolassa...ei siis ainakaan meidän neuvolassa, ylläri ylläri!! :kieh:

Kareliini Mä harrastan kans tota sitterin ja vauvan kanssa suihkussa käyntiä, mutta nykyään en raaski olla ottamatta neitiä mukaan suihkuttelemaan, kun siis vaavi nykyään ihan innoissaan odottaa ja tuijottaa mua, että milloin se äippä kaappaa mut mukaan. Kun siis pesen ensin itse ja vaavi odottaa vaippasilteen pyyhkeen sisällä sitterissä=) Ihana yhteinen hetki :heart:

Memsku
sitä riisipuuroa varten riittää ihan kun lämmittää sen maidon, ei tarvitse kuumentaa sen koommin. Mutta hyvä tietää, kiitti!!Kaurapuuron olen keitelly sit ihan veteen.

Tuiskunen ..en siis edelleenkään ole mikään asiantuntija, mut sen luulen tietäväni että kasvikset on hiilareita ja lihat kaiketi proteiineja, eli kaiken järjen mukaan tämä proteiinin hajoaminen kait koskisi sitä vaihetta kun jo antaa lihaakin.

Meil otettu tänään uusi maku, mustikka ja ai että tykkäs niin että veti koko purkin!! Nyt mäkin tiedän mitä se linnunpoika look on :)

Jeps, iltapalalle huutelee miäs!
Meillä vähä keskusteltiin tänään kevyesti näistä kotihommista ja muista kun mm. tuo imurivastaava ei ole koskenut imuriin ei kotona ei mökillä, eikä kyllä ole huomannut että joku muu sitä imuria on kuitenkin käyttänyt... :kieh: ..että nyt on sitten iltapala pöydässä :D

HM ja neiti 5kk ja 1 vko
 
Puuroista vielä,mulla sattu oleen tupperin sellanen minipikakokki,jolla hienonnan ne hiutaleet ekaks.Toi kapistus on vaan lojunu ylimmällä hyllyllä enkä sitä mihkään oo käyttänyt,nyt tuli sit silekkin käyttöä :D

Täälä myös neiti kulkee äipän mukana suihkussa,sitterissä istuen.
Ei mut nyt täytyy lähtee laittaan kämppää kuntoon,tänään pitäs mennä passikuva ottaan neidistä,saas nähä miten se onnistuu :whistle:

hemuliina
 
Toukka nii miksei tietty vois alottaa BSF:n kaa ku ei siält mitää tuu. Nytku sais halval meloniiki viäl.

Täytyy alkaa kuvailee noit pieneks jäänei vauvan vaattei huutonettiin myytäväks :( ei millää raaskis mut ei meil oo tilaa säilytelläkkää eikä tiä onks niil ikinä enää käyttöö.

J+J huame 5kk
 
Hemuliina.. passikuvaus, ootteks te ottamassa siis omaa passia neidille? Meillä on pähkäilty, et mitenkähän ois viisainta.. siis ottaakko Ellenille oma passi vai laittaa jomman kumman passiin (en tiiä onnistuuko se nykyään?). Ja jos me laitetaan se jomman kumman passiin, nii miten sit matkustelu käytännössä toimii -siis jos joku kerta onkin vaan toinen,se jonka passissa ei oo Ellen merkitty, menossa Ellenin kans reissuun nii mites sit Ellenin matka onnistuu?? Osaako joku kertoo?? Lentis?? Hemuliina?

Mä en ymmärrä tota meiän neitiä.. Se oli eilen illalla aivan virkee peipponen ku oltiin kattomassa Kuorosodan Timon kuoroo (alko klo21). Yleensä Ellen menee jo siihen aikaan nukkuu, mut ei kitissy tms ollenkaa. Oltiin kotona 22.30 ja laitettiin Ellen sänkyyn ja se nukahti sit aika nopsaan. Kuvittelin, et se sit nukkuu tänään ainaki 09 asti, mut mitä vielä... Vähän yli 07 alko yhinä kuuluu sängystä! Ja aamupuuron jälkeen tissittelyä ja sit vaan reilut 45min aamunokoset. Eilen se nukku aamunokosia 2h!

Noista puuroista ja velleistä.. Me on keitetty puuro ihan vaan veteen (1dl), nyt on syöty pikakaurahiutaleista vielä puuro. Ekaks me ostettiin yks paketti MUKSU riisipuuroo, jolla alotettiin mut sit neuvolan täti sano et ihan suotta niitä kalliita puuroja ostaa ku voi syöttää ihan tavallista puuroo. En oo nyt sit kattonu, et millasia riisihiutaleet on kooltaan. Onko joku tehny riisipuuroo niistä NALLE-hiutaleista? ..jos vaihtelun vuoks keittäs joskus riisipuuroo.. Nii-i, ja sit rakas avomieheni halus välttämättä ostaa Nalle-vellihiutaleita.. Noh, hyvä idea mut siin on kaikki neljä viljaa! On me siitä pari kertaa Ellenille aamupuuro tehty.. Mut saaks kaikki viljat jo antaa vai pitääks jotai viljaa välttää??

HM, annoiks sä tuoreita mustikoita vai valmista sosetta? Mun sormet syyhyää jo mustikkamättäille ja mietinkin, et koskahan mä uskaltaisin Ellenille tuoreita mustikoita survoo haarukalla... Eipä kai niissä mitää "vaarallista" oo??

Jahas, nyt se on pyöriny olohuoneen pöydän alle.. Pitää mennä pelastaa ennenku tulee iso huuto kun pää kolisee alatasoon....

Aurinkoista heinäkuun päivää:)
Nanada ja Ellen
 
no nyt olis ollu baby seeferille käyttöä.. tämä äiti se anto vesimelonia varovasti, ja eikö jere saanu siitä purastuu palasen ja hornas sen kurkkuun... siinä hetki taputeltiin, mut sai onneks yskästyä pois..että sellasta täällä... kiva... nyt vaan metsästämään sitä, onko kellään tietoa myydäänkö niitä enää missään??? :ashamed:
 
Audriina Hui pelästys... meien vaavi on kans meinannu nyt 2 kertaa tukehtuu, toisen ihan kunnola, niin kylmät väreet vaan juoksee.... Hyvä että ei käyny pahemmin, meillä vaikka on toi BSF niin oon kyl antanu sitlti välillä mm nakkia ja sämpylää ihan pieniä paloja, mut mut tuolla vauvapop.fi niin niillä ainakin on, ja niillä on myös 2 myymälää toinen tampereella ja toinen vantaan petikossa et jos sinne päin nurkille satut!

Nanada Meien vauvalla on oma passi, Suomessa ei saa lasta merkitty tietääkseni enää vanhemman passiin ja monet maat vaatii (mm. Viro) että lapsella on oma passi jotta pääsee maahan.

mustikka ei siinä mitään vaarallista oo kuitua vaan paljon

Viljat 5kk iässä saa aloittaa viljat esim kaura, vehnä ja jos niistä ei tuu mitään voi ottaa muutkin viljat mukaan, ruis ja ohra saattavat kuitenki aiheuttaa vatsavaivoi, mut esim meillä on jo niitä kakkia maisteltu ja poka nyt 5kk 3vko.

t:toukka
 
Hei

Tervetuloa uusille!

Nanada: Ymmärtääkseni Suomessa ei enää saa lasta merkittyä vanhempien passiin vaan pitää olla oma passi. Otettiin aikoinaan 10 vuoden passi esikoiselle kun oli 4 kk ikäinen. Virkailija sanoi, että sitten kun osaa kirjoittaa nimensä, voisi uusia passin. Viime kesänä (kun poika täytti jo 9) oltiin lähdössä matkalle ja muistelin tuota passiasiaa.. soitin poliisille ja kyselin niin ilmeni, että vaikka passi on voimassa, pitää lapsen olla tunnistettavissa kuvasta (heh, meidän kaljupäinen vesseli joka hymyili hampaatonta hymyä :LOL:).. Juuh, tuli sit kiire hankkia pikapassi. Yhdeltä tutulta kuulin, että oli joutunut ongelmiin kun lapsella on eri sukunimi kuin itsellään. Viranomaiset eivät olleet (Saksassa) päästäneet koneeseen ennenkuin olivat hirveän selvityksen jälkeen (Suomen suurlähtetystö auttanut) saaneet todistettua, että oli hänen lapsensa.

Viljoja moni miettii. Mä ostin valmiiksi (sitten joskus kun se hetki koittaa :D) Hollen riisipuuroa (luomu). Se ei sisällä muuta kuin riisiä ja b-vitamiinia. Kauppias kehui hyväksi aloituspuuroksi herkkävatsaiselle.

Ei sit ollu kesäkurpitsa syyllinen tytön masuvaivoihin ja oksenteluun. Ainoa toinen vaihtoehto on päärynä kun muita kiinteitä ei ole ja se kuitenkin tuntuisi sopivan. Eli mä jätin kokeeksi nyt ominpäin maidon pois omasta menustani.. eilen oli eka päivä. Vedin sit monivitamiinia ja pitää selvittää mitä muuta tartten jos tätä kauan kestää. No, yksi havainto tuli tehtyä tänään. Tytön ummetus lakkasi :eek:, eikä eilen oksentanut kertaakaan vaikka söikin päärynää. Tosi turhauttavaa tää jatkuva spekulointi on... onneksi päästään sinne allergologille pian niin saa vähän selvyyttä tai ainakin asiaa eteenpäin. Hankala kokeilla mitään uusia ruoka-aineita neidille kun on epäselviä oireita :(.

Tulisi nyt kaunis päivä niin voisi viettää sen puutarhassa. Mä en jaksa katsella tätä siivottavien listaa.. se ei lopu ikinä :headwall: :headwall: :headwall:

Fiiu ja tyttö 5,5kk :heart:
 
Nanada:mun mielestä,lasta ei saa enään vanhempien passiin vaan tarvii oman.Se on nykyään paljo tarkempaa,kuvaki pitää onnistua hyvin et käy passiin ja tolla passilla mikä nyt otetaan ei käy kauaa,koska lapsi kasvaa ja muuttuu.
 
Nanada, me hankittiin juuri neidille passi. Silloin kun tuli noi ns. biopassit niin se laki muuttui niin, että jokaisella on oltava oma passi. Siinä uudessa passissa ei edes ole sitä Lapset-sivua.

Ja kuten Fiiu ja Hemuliinakin sanoi, kun me haettiin sitä valmista passia niin se virkailija vielä muistutti, että vaikka passi on voimassa 5 vuotta, loppuu sen voimassaolo siihen kun kuvasta ei voi enää lasta tunnistaa... Kiva, toi ei nytkään enää näytä yhtään kuvaltaan, vaikka aikaa kuvanotosta on 2kk.. No, pitää kuulemma vähän kohdemaan mukaan miettiä, Jenkkilässä esim. ovat tosi tarkkoja, eli jos sinne matkaa niin pitää oikeasti olla tunnistettavissa kuvasta.
 
Kiitos kanssasisaret:) Nytpä sit tiietään, et valokuvaamo on osoitteena ennenku passiasia etenee. Mielenkiintosta kuulla, et eri sukunimi voi hankaloittaa matkustelua..hmm-m, meillä tilanne on juuri se että Ellen on eri sukunimellä ku minä. Noh, onneks on niitä suurlähetystöjä:) Ei me nyt ehkä ihan heti olla matkustamassa, mut Tallinnan viikonloppu meitä on puhututtanu nyt viime aikoina... Josko sinne sit pikkulomalle alkusyssystä..
Kuin kauan passin valmistumisessa menee? Kuukaus vai pari viikkoo? Mitä se muuten maksaa?

..nyt meen poimimaan muutaman mustikan tuolta takapihan metästä Ellenin välipalaan, katotaan mitä neiti siitä tykkää. On se kuningatar-sosetta syöny, mut tuoreita marjoja ei aiemmin oo annettu..
 
:wave: luettu.

Kiitoksia puurokommenteista, ensi viikolla alkaa meillä puuron maistelu :)

Vierastamisen ensimerkit nähty ja koettu. Onneksi meni nopeasti ohi äitin sylissä, sitten uskalsi mennä jo isoenon syliin :) Ryömimistä kovasti harjoitellaan täällä, polvilleekin yrittää nousta. Saa jo itseään tönäistyä jaloillaan eteenpäin, kun vaan vielä hoksaa käsiääkin käyttää, niin sit mennään :D

Pitäs lähtee jääkaapin ja pakastimen pesuun. Sit alkais olla vanha asunto siivottu. Mies lähti reilu tunti sitten viemään lamppuja ja pakastimeen tavarat uudelle asunnolle. Minne lie jäi, ei näy ei kuulu :kieh: Sais tulla tyttöö viihdyttää.

Pitää vielä valittaa tähän lopuksi, kun olen järkkäämässä veljen avovaimolle polttareita syyskuulle. Ei meinaa mikään päivä sopia, haluavat pitää polttarinsa samana päivänä (lastenhoidon vuoksi) ja ukkojen polttarit kun joku keksi pitää sunnuntaina :kieh: Hankala päivä monelle, kun moni menee töihin maanantaina. Ja kun nyt ei tunnu kelpaavan että pitäsivät polttarinsa eri päivinä :headwall: Saa nähä mikä valitus tule ohjelmasta, kun ei morsmaikun toivomuksia nyt otettu huomioon, kun olisi halunnut seinäkiipeilyä, mutta kaverit ei moista lystiä halua kustantaa.... Miks minunkin pitää kaikkee luvata tehä

Nessu ja Aino
 
TOUKKA: Yv:tä takas sullepäin! :wave:

Ja niin se meidänkin poitsu täytti eilen jo ½-vuotta!!! Yhyy... :'( Ei sitä turhaan sanota, että nopeesti menee vauva-aika.

Tilasin liberolta muutamia näytevaippoja. Housuvaipoistakin tuli pari näytettä. Jokos täällä joillakin on housuvaipat käytössä? Meillä tuo poika tosin niin pieni, että vielä ei housuvaipat taida pysyä jalassa...

Tinttu & Juuso ½-vuotta + 1 pvä!! :heart:
 
Kettu Pihlaja tervetuloo :flower:

Lauantai lähestyy jeee!!! Ihanaa päästä näkeen kaikkia =) Aikas kurjaa keliä ovat ennustaneet lauantaille mut onneks ollaan sisätiloissa eikä sillai haittaa menoa :)

Kohta pitäis taas lähtee kylille ihmetteleen tytön kans, tuli eilen testattua noi uudet matkarattaat ja hyväthän ne oli ahtaissakin paikoissa väkijoukon seassa :)

Soseista, meillä ei oikein oo uponnu noi marja-ja hedelmäsoseet vielä, irvistys tulee vaan kun koittaa antaa :/ peruna-porkkana on ainoo tällä hetkellä mikä maistuu, mut kai se vaan vaatii monta totuttelukertaa enneku alkaa maistuun.

Nyt syöttöpuuhiin ja sit Tahdeille taas B)

Kareliini ja Sara 4kk11pvää :heart:
 
pur
:eek: neiti, jolle siis on tähän asti hyrinän kanssa uponnu KAIKKI mitä suuhun on työnnetty, mut nyt on pari pvalkanu vaan lusikan nähdessään huutamaan :| . Tissi kelpaa kyllä hyvin et varsinaista ruokahaluttomuutta se ei ole, eikä musta vieläkää ikenet mitenkää erityisen tirvoksis ole vaik vaaleena kuultaaki. tosi outoo, edes mangoa ei halua. onko muitten pikkuset yhtäkkii kieltäytyny kiinteestä?
Niin ja voi että mu huvittaa toi tytö touhu lattialla. Se on nyt alkannu pääasiassa kulmat kurtussa ravistetelmaan ja painimaan lelujensa kanssa ja siinä sitten huomaamattaan vettää itteensä käsillä eteenpäin. Siten kun yrittää päästä ettenpäin niin aina vaan lentäjänasenossa karjuu. Se on kyllä niiiin surkuhupaisaa, haluisin niin kovasti auttaa toista mut kun se taitaa olla taas sellanen asia mikä vaan pitää ite tajuta.
 
pur
KÄRPPIS Mä oon notkistanu soseita aluks rintamaidolla ja nykyään keitinliemellä, vedellä tai kylmäpuristetulla öljyllä. Meil kans kova vatsanen tapaus, niin oon luumua sinaällään antanu vaan "lääkkeenä" kun sitä kakkaa pitää välillä autella tulemaan, harvemmin onneksi enää. Banaanin oon sekottanu luumuun noin puolet ja puolet. Me ollaan maisteltu asioita kesä kuun alusta asti varovasti ja huomenna ajattelin antaa kanaa ekan kerran. Olisin halunnu antaa kalaa mut neuvola suositteli kanaa, mitään kunnon perusteita en kyl saanu on vaan kuulemma parempi :eek: . Mut kananmunan (niinku varmaan kalan ja mansikaknkin) allergisuuden voi ainakin testata laittamalla raakana pienen täpsin johonkin iholle. Meil ei sillon kesäkuun alus ainakaa käyny peruna eikä riisi, porkkanalla ja maissilla lähettiin liikenteeseen. Nyt menee porkkana, maissi, kurkku, bataatti, banaaniluumu, mustikka, mansikka, kaurapuuro, mago ja nyt ei oo tarvinnu pariin viikkoon auttaa mahaa ku kerran. Kaaliasiat ei oo käyny kanssa. Mut kokeilemalla varmaan löytyy jokaiselle hyvä ruokavalio. Vellejä meil ei mee yhtään ja vettä hyvin vähän, lähinne jos joku muu syöttää. Itse annan vähän kiinteetä kerralla (vajaa desi edelleen) ja imetän heti perään 4-5krt päivässä.

Jaah en nyt taas kerkee enempää lueskelee saati kommentoimaan.....
 
Mäkin ihan pika pikaa täs..

Olipa yö sen 5kk rokotuksen jälkeen... :eek: :eek: :( Suppoakin piti laittaa, onneks sain aamul nukkua. Isäntä läks nyt viikonlopusk äskön mökkeilee, kalastaan ja juomaan olutta... Hee kauhea akka, kun pitää Imatralle asti mennä kaljaa juomaan ;) Asumme siis uusimaalla.

Mä oon ihan pokkana keitelly nanniin puurot ja vellit.... :eek: Neuvolas ihmettelikin.. No luulen et :eek: oo niin vakavaa. Taidan jatkoskin keitellä. Meil nyt syömätön vaihe!!! :x Maitoo vaan menee ja ruoat pärisyttää pitkin poikin. Fantsua....

Nalle riisihiutaleet on ainaki must tooosi kaukana riisipuurosta. Yök.. Mut varmaa ne vauvalla menee ku ei tiiä paremmasta. HE.

S ja Kaapsu huomenna 5kk :heart:
 
Glow
Jei, sain sen Babysafe feederin!! kävin hakemassa kotipuodista, nettipuoti veikee.com myy niitä, mutta sain viimesen kappaleen... lisää on tulossa.... Myyjä kysy että tiedänkö mä mikä ihme villitys tää on yhtä äkkii kun niitä alko menee näin :D
Onni kyllä imeskeli omenaa ja banaania siitä aivan innoissaan, ainut vaan että suussa se pysyy jos mä pidän kiinni, muutoin se heittää sen lattialle, laiska :LOL: Noh, ehkä hän vielä hokaa, koska kaikki muuhan menee kädestä suuhun......

ONNIN 5KK MITAT; 9480g 70cm py 45cm. Että melkoinen pötkylä!
Puuro ei nyt oikeen meinaa hänelle kelvata :/ etenkään kaurapuuro...

Rokote tuli, ja on ollu melkoisen väsynyt tänään, johtuiskohan rokotteesta... Noh, hyvä vaan että nukkuu!
 
Heippa!

Pur meillä oli just alkuviikosta ihan sama juttu! Poika on ollut hirmu hyvä syömään mut pari päivää mentiin tosi pienillä. Ei meinannu millään avata suuta, kaikki konstit ja hauskuutukset kävin läpi mut ei. Viileä luumusose meni lopulta aika hyvin. Maissivelliäkään ei meinannu millään huolia vaikka se on ollut suurta herkkua tähän asti.... Mä en keksiny sille oikein mitään syytä, mut ne kaks hammasta tuli pari viikkoa sitten ja kovasti kuolaa ja kahnuttaa ikeniä et jos ne sitten vielä kiusaa...en tiedä. Nyt syödään taas entiseen malliin mut NANia joutuu vielä vähän tuputtamaan.

Pitikin siis kysymäni että millasia määriä annatte soseita? Meillä nyt silleen että aamupäivällä menee 1prk kasvissosetta+1dl NANia, iltapäivällä 1prk hedelmä-/marjasosetta+1dl NANia ja siinä klo17:n maissa menee vielä 1prk liha-kasvissosetta+1dl NANia. Aamulla ja illalla menee 2dl maissivelliä. Oon miettinyt että onko siinä jo liikaa mut kun pojalle maistuu ja on nyt alkanut nukkumaan yöt ilman syöttöjä niin kait se on ihan ok? Piti neuvolasta sitä kysyy mut unohdin kun siel oli sellanen superpölöttäjä kesäsijainen... Joo ja siitä kaurapuuron antamisesta oon nyt hetkeks luopunut kun musta tuntuu että meidän syömisongelmat sai ehkä alkunsa siitä. Poika kyökkäs ja puistatteli vuorotellen ja lopulta laittoi suun niin piukasti kiinni ettei mitään saanut menemään. Sen jälkeen oli kaiken syömisen kanssa pitkään ennakkoluuloinen, pelkäs varmaan että taas tulee sitä järkyttävää pöperöä! :LOL:

Se Feederi on täälläkin saanut hyvän vastaanoton! Laitoin pakkaseen banaaninsiivuja ja niitä oon antanut siinä pussissa. Pojalla oikein silmät kiiltää kun lupsuttaa sitä pussia ja viileetä banaania...aika liikkiksen näköistä :heart: :heart: .

Istumaharjoituksia ollaan alettu tekemään. Sylissähän on istutettu jo kauan, mut nyt kun neuvolasta saatiin lupa niin ollaan hetken annettu jo istua itsekseenkin. Hassun näköistä kun itekkin ihmettelee omaa asentoaan, roplaa varpaitaan ja juttelee niille.... Syöttötuolissa oon pitänyt pieniä aikoja, mut en oo siinä vielä syöttänyt.

Pitiköhän vielä jotain muuta.... en taas muista..

Kuulumisiin!
 

Yhteistyössä