Helmivauvat 2009 ~elokuussa~

Mae
sötnos ei mua muuten niin mietityttäis, mutta kun me ollaan vasta viikko sitten aloitettu tää ns. oikea ruokailu. Siksi tuo määrä tuntuu niin hurjalta. Saattaapi mennä 1-1,5prk/ruokailu. Useimmiten siis se 1prk, mutta esim. tänään on menny lounaalla 1prk kasvista+1/2prk hedelmää, välipala 1prk hed.+maistiaisia toista makua ja päivällisellä 1prk kasvista+1/2prk hedelmää. Ja tietty sitten se 500-600ml maitoa/vrk. Mutta ehkä mä vaan annan sitä ruokaa, kun Joona yrittää syöksyä syöttiksestä mun kimppuun, jos yritän antaa vähän vähemmän. (ai, miten niin meidän lapsi on perso ruualle?! Äitin poika )

Meillä syötiin viime yönä 6 kertaa, ei nukahda tutilla, ei syliin... :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: Ylös noustiin jo klo 5.20! |O |O |O |O |O Tulee tosi kiva päivä, varmaan tarttee laitta silmäluomiin pyykkipojat...

Kuume ja Konsta 5kk+

Heippis!

Mae meillä menee kans ainakin 1 prk soseita kerralla ja kolme kertaa/pv. Muutaman kerran oon antanu 1,5 prk ja silloinkin ois varmaan menny enemmänkin mut en tohtinu antaa... Hirmuisoja määriä tuntuu kyllä vetävän :eek: .

Tuiskunen kuulostaa ihanalta toi miniloma! Munkin mieli palajais jonnekin mun ei taideta oikein kyetä kun miehellä on niin paljon töitä...

Meillä kans tykätään istua syöttiksessä, välistä oon kyllä syöttäny vielä sitterissäkin kun on jotenkin "siistimpää" touhua. Poika pysyy kyllä jo tosi hyvin itekseen sillain etukumarassa istumassa, mut selkä suorana haetaan vielä vähän tasapainoa. Kuulin vinkin että imetystyynyllä on kätevä harjoitella kun saa tuettua selän takaa...

Viime yö nukuttiin taas ilman syömisiä, mut jännä vaan että mentiin nukkumaan tunnin myöhemmin kuin yleensä ja silti heräs samaan aikaan eli kuudelta... Illalla aattelin että nukkuis ehkä johkin seitsämään mut ei. Aloin miettiä että oisko se toi aurinko kun alkaa valaista makkaria mihin poika sitte herää..? Meil on kyl kaihtimet ja ohuet verhot mut silti vaan valkenee. Joo ja sitä maissivelliä koitin antaa isomman satsin, mut ehkä 220ml meni eikä näköjään vaikuttanut nukkumiseen mitenkään. Yöllä mä taas tietty heräilin varmaan 5 kertaa laittamaan pojalle peittoa ja kuuntelemaan kahinoita, aika sippi olo taas...

Sitten galluppia monellako vielä vauva omassa makkarissa nukkumassa? Ja jos ootte siirtäneet omaan huoneeseen niin minkä ikäisenä? Meillä poika nukkuu vielä meidän makkarissa, kun mun mielestä on vaan nii paljon helpompi hyssyttää ym. Meillä toi koira kans reagoi kaikkeen yöliikkumiseen, niin on ollut helpompi senkin puoleen. Varmaan kyllä tarttis aika pian siirtää ettei totu ihan vallan nukkumaan meidän kanssa...

Jos ummistais itekkin simmut hetkeks..

Kamala kun mä en oo ees ajatellu tota syöttistä vielä :ashamed: Meillä tosin toi esikoinenki oli sitterissä aika pitkään kun ei vielä istunu kovin tukevasti. Musta toi syöttäminen sitterissä sujuu paljo paremmin :D

Meillä tyttö on edelleen meijän huoneessa pinniksessä ( ja aamuyön aina meijän välissä :p ). Jotenkaa en oo kokenu että tuon aika on vielä siirtyä :D Esikoinen siirty sillo pari kuukautisena omaan huoneeseen ja nukku ihan täydet 12 tuntia heräämättä mutta tää tanttara on pikkasen erilainen :D Ja me meinataan laittaa nuo kaks samaan huoneeseen niin oon ollu liian laiska kokeilemaan että kuinka yö noilla kahdella sujuis :ashamed:

Ihanalta kuulostaa Tuiskusen miniloma :heart: Me meinattii ottaa miehen kanssa kylpyläloma kahdestaan mun synttäreiden aikaan marraskuussa :heart: Sitä odotellessa :D Ens kuussa mennää kaksin häihin. Lapset jää mummon kanssa kotiin. Mummo oli jo toissa iltana harjottelemassa iltajuttuja kun käytiin kattomassa uusin Potter ja hyvin oli menny vaikka eka jännitinki että mitäs kun niitä on nyt kaks :D

Musta tuntuu että toi meijänki likka vetäis ihan hillittömiä määriä tota ruokaa :D Edelleenki noi kasvis ja liha jutut uppoo huonommin ku puuro tai hedelmä.

Kuumeelle jaksamisia :hug:

Heippa!

Piti tulla käymään nyt koneella kun tyttö näyttäis viihtyvän tuossa viltillä lelujensa kanssa :) meillä nyt joku ihme aamuyön heräämisjuttu ollut useampana yönä, nukkuu illasta n.klo 22 eteenpäin ja sit yhtäkkiä neljän viiden aikaan herätään ja myllätään sängyssä, ei itke eikä oo sillai levoton mut joku vaan herättää. Viime yönä menin kattoon niin neiti vaan katselee siellä ja ihmettelee, laitoin tutin suuhun ja peittoa päälle ja hetken kuulostelin niin sinne nukahti ja heräs 8.30 :) onko muilla ollut tällaista heräilyä?? mietin et herääkö nälkäänsä mut sit ei kuitenkaan sillai vaadi syötävää vaan nukahtaa pian uudelleen. Pitäisköhän sitä antaa maidon lisäks esim. maissivelliä illalla ennen nukkumaanmenoa?? annatteko vauvalle siis yleensä iltapuuron/vellin maidon lisäks?? taas jotenki tyhmä olo kun kyselen mut aloin ajatteleen et jos ei maito pelkästään enää riitäkään yötä vasten..

Hienosti menee monilla jo soseet useamman kerran päivässä, meillä vielä aikalailla totutteluasteella, kerran päivässä syödään kasvista, edelleenkään hedelmät/marjat ei maistu :/ kysymyksiä taas satelee, oletteko heti aloitelleet puuroja ja liha/kala/kana kun 5kk täyttyy??niin ja kuinka usein esim.puuroa??

Tänään sit meillä eka esittely tai oikeastaan eilen kävi jo pari porukkaa kattomassa ja yks tarjouskin saatiin tänään mut oli kyllä niin surkee ettei nyt sentään ihan pilkkahintaan myymään lähdetä :/ täytyyhän sitä itsellekin jotain työpalkkoja jäädä kun on täällä sen verran työtunteja tullut :whistle:

Nyt pitää mennä taas :wave:

Mae
Meillä Joona on edelleen meidän makkarissa ja aivan kiinni meidän sängyssä. Mä vaan en jaksa nousta mihinkään siitä. Yölläkin käännän vaan Joonan mahalta selälleen ja tuikkaan pullon suuhun :whistle:
Ja kun Joona menee veikan kanssa samaan huoneeseen ja veikka on "vähän" levoton nukkuja, niin en ole vielä kokenut tarpeelliseksi siirtää.

Mä nyt sitten tänään keitin Joonalle massijauhoista aamupuuroa. Ajattelin, että jos se vähentäisi sitä kerralla syötävää määrää. Eli aamulla on mennyt alle 1dl sitä puuroa, sitten 1prk kasvista+ihan vähän hedelmää ja kohta sitten taas välipalaa. Tää on kyllä yhtä syöttämistä koko ajan ;)

Sitten taas kakka-asiaa.... Millaista teidän vauvojen kakka on kiinteiden kanssa? kuinka usein? Meillä kun meni alkuun tosi kovalle (neocate aiheutti oman osansa myös) ja sitä punnerrettiin yksi aamu itkun kanssa. No olo helpotti sitten keskellä tukholmaa, kun sitä tavaraa tuli 4 vaipallisen verran. Ja nyt on sitten ollu, hmmm, t ei löysää, mutta löysempää. Ja sitä tulee USEIN.

Mae ja Joona 5kk :heart:

Meillä pinnis on meidän makkarissa. Nyt muuton jälkeen kun makkari on edellistä suurempi, on tyttö parin metrin päässä meidän sängystä. Edellisessä asunnossa oli vaan puolen metrin päässä. Suunniteltiin että jos vuoden ikään asti nukkuis samassa huoneessa, toinen makkari on tällä hetkellä varasto/vierashuone :whistle:

Puuroja me aloteltiin tuossa muutama päivä ennen 5kk ikää. Nyt on toinen viikko menossa. Kaurapuuro oli tytön mielestä äärettömän pahaa, vedet valui silmistä ja yökkäili :D Nyt oon muutaman aamun keitellyt ohrahiutaleista ja on kyllä ihan herkkua. Keitin pari desiä ja sauvalla hienoksi ja söi melkein puolet tänä aamuna :eek: Ja meillä siis tähän asti ollut tosi vähäruokainen neiti. Lihaa kokeiltiin tänään ekaa kertaa, sekin maistui hyvin :) Muutenkin nyt pari päivää syönyt enempi aikaisempaan verrattuna, tänään meni 1 prk sosetta yhteensä lounaalla kun tähän asti vaan ½prk. Velliä mä annan iltaisin (130-170ml, vaihtelee), en maitoa enää ollenkaan sen lisäksi. Yöllä sitten maitoa ja aamulla puuro. Sitten lounaalla ja päivällisen aikaan sosetta ja muut välit maitoa. Iltapäivällä en anna välipalana hedelmää, vaihtelen päivällisellä että vuoroin kasvista ja hedelmää tai molempia vähän. Meillä vielä tuo välipala liikaa, ei mene maitoa sitten oikeen ollenkaan.

Meillä muuttui kakkaaminen soseiden myötä niin, että ekat viikot toimi hyvin, viime viikko olikin ihan ummessa ja ei edes maito meinannut kelvata. Nyt kun kakka luistaa, niin eväskin maistuu erilailla :D Toivonkin että nyt viljojen tultua kuviohin kuituja tulisi sen verran että kakkaaminen helpompaa Nyt annan päivittäin luumua vähän että vatsa toimisi.

Aino tässä sylissä ja painelee välillä nappeja, pahoittelen jos välillä kirjaimia miten sattuu :D Eilen tultiin kotia viikon reissulta, oltiin mummoloissa siis. Tyttö oli ihan väsy, nukkui parin tunnin automatkan ja sitten myöhäiset päikkärit klo 17-19 ja oli valmis yöunille klo 20. Tänä aamuna sitten kuuden jälkeen noustiin. Eilen käytiin viimein ostaa matkarattaat =) Helpottaa meidän elämää kummasti, kun käydään usein mummoloissa kauempana ja aina olla painavia rattaita nostelemassa, ja kun ei sinne mitään muuta autoon perään mennytkään :headwall:

Voimia vielä sairasteleville :hug:

Nessu ja Aino 5kk

Haipsan

Meillä kanssa nukkuu omassa 'siivessään' (sängyssä ) meidän makkarissa poika. Meillä ei ole pojalle vielä huonettakaan eli saa samassa huoneessa olla kunnes muutetaan isompaan asuntoon. Mä olen kanssa tosi herkästi herännyt kaikkeen tähän asti mutta nyt (ainakin päikkäreillä, siis mun.) olen pystynyt torkkumaan vaikka poika tohisee vieressä kaikenlaista (kakkaa, pulauttelua, tyynyn heittelyä mm ). Kai sitä äippä sit pikku suhinoissa nukkuu kun riittävästi väsyttää...
Niin ja samaa on ollut että yöllä herätään ja ihan seurustelemaan, millään ei nukahda. Onneks nyt ei ihan viime päivinä, vaikka klo 6 herätäänkin joka aamu.

Kakka on varsin kiinteää vaikka luumua syödäänkin päivittäin (just ton takia), ei sentään itkua ole viime aikoina tarvittu mutta yksi neljän päivän tauko on ollut. Nyt tulee pari kertaa päivässä. Puurot aloitettiin tasan 5 kk iässä, kaura- (joka pulaututti alkuun mutta ei enää) ja riisipuuroilla. Täytyykin varmaan kokeilla seuraavaksi ohraa jos on noin hyvää, syömiset olleet edelleen heikohkoja. Onko hampaiden tulo vaikuttanut teillä syömiseen? Vielä ei ole puhjenneet mutta mietin mistä johtuu.

Leikkasin älyttömän ventin sormeen ja olin jo ihan harmaana, perhana kun luulin että kaikki verennäkemiskammot yms on mennyttä synnytyksen myötä mutta pah, taas yökättää. Laitoin kolme laastaria äkkiä päälle, en ilennyt katsoa saati putsata, pitäisi varmaan näin mätäkuun aikana.

verenhukka-alma

Hammaslääkäristä joku mietiskeli. Meitin käskettiin itse varaamaan puoli vuotis tarkastus....

Ja pika pikaa kysymys. Joku on voinutkin kysyä, mutta on mennyt multa ohi tai jotain.
Puurot/vellit: Siis annatteko pelkkää kaurapuuroa vai miten?? Siis sehän pitäisi aloitella yksi vilja kerralla, mutta häh... Siis annatteko jo suoraan neljän viljan velliä/puuroa?? Vai pitääkö tässä ostaa erikseen aikuisten ruispuuro ym... Vauvan tuotteissahan ne on kaikki samassa??? Äst sekavaa toivottavasti joku ymmärsi. Kun pitäisi aloittaa nyt ne muut viljat!

Kiitos kiitos!!! Memsku ja Helmi

Ps. korvatulehdus voihan nenä! Kauhulla ootan itekkin ettei vaan alkais mitään kierrettä!

Moikka,

:hug: kaikille tarvitseville!

nukkumisesta meillä on nukuttu 2 kuisesta lähtien omassa pinniksessa/omassa huoneessa. Sitä ennen oli perhe peti. Huoneet on tässä vastakkain ja ihan tottunut olen kirmaamaan tuonne tuttia antamaan..välillä en tosiaankaan muista monelta olen käynyt, vaikka kuinka yritän painaa mieleen. Ilmeisesti niin unen pöpperössä B)
Meillä herätään kanssa 4-6 pintaan ja hirmu öhkääminen ja pyöriminen ja milloin on mahallaan jne..pitää kääntää. Annan tuttia ja yritän rauhoittaa, jollei ja jos klo jo sen 6 niin annan maidon, kun on sitten siis jo nukkunut 9 tuntia, jolloin sitten uni jatkuu tonne 8-9. Sitten sama öhistely ja nyt olen ottanut sitten suosiolla viereen, kun mies on siis jo silloin töissä, siihen simahtaa ihan samantein ja heräilee 10-11.

Puuroista luin jostain että aakkosjärjestyksessä pitäis antaa kotimaiset viljat. Mä ihmettelen kans noita vauva puuroja, neljän viljan jne. Meillä on nyt kaura ja tattari syöty. Seuraavana sit kai ohra, ruis ja vikana vehnä. Mä odotan sen puoli vuotta, ennenku lähen antaa näista lopuista kotimaisista mitään. ( eli viikon :/ )
Soseet noin muuten ei tuppaa meillä maistumaan, paitti hedelmäsoseet. Jotenki tuntuu että isukin antamana kaikki uppoo paremmin :eek: Liha-kasvissoseet on aikamoista showta ku potkii ja huitoo ja levittelee pitkin naamaa ja milloin on kieli pihalla jne..välillä meinaa äipällä mennä hihat. Pitäisköhän sit vaan lopettaa se ruoan antaminen, kun alkaa mennä ihan leikiks. Max sellainen 80g menee, joskus vähempikin. Maito ei kans meinaa uppoo yhtään muuten kun unisena. En tiedä... Vettä menee, huokea pakkaus :kieh:

Me oltiin tänään 6 tuntia kaupungilla, hääjuttuja yms, söin lounasta ja päälle torikaffet. Typy vetäs kahteen otteeseen tirsat vaunuissa ja yhden hedelmäsoseen ( en edes halunnu tarjota liha-kasvissosetta kaupungilla ). Kerrassaan kiva päivä ja upee keli! No nyt ku päästiin kotiin nukkui 2 t päikkärei...mutta siis nyt just heräs, joten se on tsau!

Vkl meneeki taas mökillä ja kuistin rakennusta again! Mukavaa loppu viikkoa!

HM ja pikkuneiti ens vkol 0,5v :heart: :eek:

Kuume on teil melko levotonta yöllä. VARMANA väsyttää :hug: :hug:

Meil nukkuu Kaapsu pinnikses meidä huonees. Kun ei oo omaa huonetta antaa... Katsotaan onko ihan lähitulevaisuudessakaan.. Nuo kaksi isompaa kun omis huoneissaan, ni tulevan kodin pitäis olla sit varustettu 4llä makkarilla.... Ja tahdotaan takkahuone... Veikkaan että ei todella pystytä niin isoa taloa ostaa. Varmaan sit vasta, kun isoveikka muuttaa kotoa, enkä tahtois sitä viel maailman turuille lähettää moneen moneen vuoteen :heart: :heart: Niin ja oma huone pitää olla kotona vaikka opiskelemaan muualle lähtisikin.

Meillä myös syöty kauraa ja tattaria (kiitos mammatapaamisen puurolahjuksen) ohraa vois tosiaan seuraavaksi testaa. Ohrahiutalepuuro on kyl hirveetä.... :whistle: No katsotaan. Onko kukaan koittanu oikeesta riisistä tehdä puuroa. Uppoaako?

Proteiinit menee nyt possu, kana, nauta ja lohi vuoropäivin :) Kaupan lihasoseit en oo kertaaakaan tarjonnu. On must outoja perunaa ja possua esim... Missä kasvikset? Vielä annan vain kaksi soseateriaa, joist toinen siis marjat ja hedelmät. Ja kaupan rahka/jugurtti jutut on testattu. Tykkää kovin. Oikos muuten 10kk, kun saapi siirtyä normaaleihin hapanmaitotuotteisiin? (on kai ne ohjeetki jossai :eek: ) ja sit on ilta- ja aamupuuro.

Käytiin tänään töissä... Tuli poru, kun oli paljon tätsyi ja keittiökoneet huuti ja asiat kilisi. Olipa pelottava paikka :eek: Selvästi jo vierastaa ihan uusia ihmisiä. Päiväkodin puolelle en uskaltanu edes mennä, kun en tykkää kun kaik hyökkää kimppuun. (Ja kammoan sikanuhaa...) Meil omaa väkeä niin paljon, että ei oo viel kunnol tätä ennen vierastanukaan.

Nyt suihkuun... Pikku-ukko nukkuu jo, pelas palloa kovasti ja kävi kylvyssä riehumassa ni oli ihan tattis. :D

S ja futaaja-Kaapsu 5kk ja melkein 2vko

Niin tost sikaflunssast, miehen serkku sairasti sen... Ja hänen äitinsä oli tässä just ennen käymässä!!! Hoitivat viel Kaapsua isotäti ja mummi reilu tunnin, kun kävin faijaani katsomas sairaalassa. ONNEKSI ei ollu poikaansa tavannut!!

Puuroista vielä: Mä ostin ihan hiutalehyllystä Nallen puurohiutaleita ja pikakaurahiutaleita. Teen toooosi löysän puuron ja lopuks soseutan hienoksi. Meillä on nyt siis kaura- ja ohrahiutalepuurot kokeiltu. Mä otin sellaisen linjan, että viikon totutan yhteen viljaan kerrallaan. Ensi viikolla vielä ruis kokeillaan ja sitten joko pelkkä vehnähiutalepuuro tai neljän viljan puuro. Kun periaatteessa siitä olisi sitten kokeilematta se vehnä enää niin... Vellit mä oon ostanut vauvahyllystä, meinasin kyllä ostaa, kunhan kaikkia neljää viljaa syödään niin sitä neljän viljan vellijauhetta, mitä on hiutalehyllyssä. Riisi- ja mannapuuroja en vielä tässä vaiheessa meinannut ottaa kehiin, kun en tiiä mitä tulee jos ne tekee veteen? Odotan siis siihen että voi tehdä normi maitoon. Alkuun annoin silleen vähän kerrallaan, mutta äitini antoi ohjeita että syötä vaan niin paljon kun tyttö haluaa vaan syödä. Nyt oonkin antanut niin että tulee oikein ähky :D Ja nyt tuntuu että kaikki ruoka kelpaa paremmin, myös se maito, mikä ei viime viikolla mennyt. Pidin pari päivää ilman soseita viime viikolla, niin johan maito alkoi kelvata.

Nessu ja Aino

Meillä nukutaan samassa makkarissa kaikki kolme. Meidän sänky ja Juuson pinnis on tavallaan vastakkain. Niin on ollut alusta asti. Meillä ei edes ole toista makuuhuonetta, joten poika saa nukkua meidän makuuhuoneessa varmaan vielä pitkään. Ja vaikka oliskin toinen makkari niin en kyllä noin pientä vielä raaski laittaa omaan huoneeseen. :eek: Huoletta saa ainakin reilun vuoden vielä nukkua samassa huoneessa. Mä muistan itekkin, että oon nukkunu äidin ja isän makuuhuoneessa ainakin 4-vuotiaaksi asti. Kyllä sitä kerkeää sinne omaan huoneeseen nukkumaan. Vaikka toki se voi olla sit hieman vanhempana hankalampaa totutta lasta nukkumaan yksin omassa huoneessa, kun on tottunut nukkumaan vanhempien kanssa samassa makkarissa. Mut otan sen riskin. =)

Puuroista: Mä olen antanut Juusolle pelkästään noita lasten jauhepuuroja. Ne on niin helppojakin, kun ei tartte ku vesi/maito lämmittää mikrossa ja jauhe sekoitetaan siihen. Ei mitään keittämisiä siis. Kalliimpiahan ne tietty on ku tavalliset hiutaleet, mut eipä noita niin kaukaa kuitenkaan syödä, että siitä vararikkoon menisi. :D

Soseet: Juusolle maistuu kaikki soseet mitä tarjotaan. Ja niitä jugurttivalmisteita poitsu rakastaa! Suu oikein napsuu, kun niin herkkua on. ;) Itsetehty kasvis- ja lihasosekkin maistuu ihan yhtä hyvin kuin kaupan soseet. Toivottavasti olisi jatkossakin kaikkiruokainen.

Huomaa kyllä miten Juuso on ruvennut paljon paremmin viihtymään pidempiäkin aikoja yksin lattialla leikkimatolla, kun pääsee jo ryömimään ja voi tutkia paikkoja. Syöttötuolissa kans viihtyy tosi hyvin, mutta eipä poitsu siinä olekaan oikeastaan muuten kun ruoka-aikana. Hyvin nukahtaa myös päivä- ja yöunille ainakin vielä (koputtaa puuta)... Joskus saattaa reilun puoli tuntia pyöriä ja temppuilla sängyssä ennenkuin nukahtaa yöunille, mutta ei itke eikä kitise kuitenkaan. Leikkii ja ääntelee vain itsekseen. :heart: Saa kyllä olla todella kiitollinen, että suotiin noin kiltti ja helppo lapsi, vaikka itse ollaan molemmat miehen kanssa oltu melkosia itkuiikkoja. B)

Tinttu & pinniksessä riehuva Juuso 6kk 1vko+

Tere!

Nukkuminen; nukkuu pinikseksessä meidän huoneessa kun en saa sitä siirrettyä omaan koloonsa..Musta on tullut jotenkin saamaton, ennen tein vaikka mitä ja tuskastun selkeesti enemmän tekemättömiin töihin kun en samaa vauhtia kerkiä tekemään mitä ennen.En superäiteile, mutta tykkään siistissä kodissa olosta, puhtaudesta ja ihanasta kodista hoidetusta puutarhasta nyt vain haaveilen kaikesta siitä..ennen pesin keittiön kaapit päältä päin vähintään kerran kuussa, nyt viimeksi kunnolla siivonnu helmikuussa..

Meidän tyttö on kuuhullu!!!!! levotonta öisin ja mylläämistä ja ähräämistä.Mutta meillä kaikilla lapsilla on ollu tollasta kuutamolla..Nykyään isommat kulkee unissaan ja puhuu pehmeitä. ja tietty minä valvon, kun mun uniin se vaikuttaa.

soseet maistuu kohtalaisesti.ja välillä päristään niin että ruuat on joka paikassa. ja tripp trapissa.. kiva rapsutella kuivunutta puuroa :p

tuiskusen kanssa sitten palataan samaan aikaan sorvin ääreen. Mua lohduttaa kun alan tekeen sitä puolikasta virkaa,ei tatvi työllä itteensä piippuun ajaa kun kotonakin on sen verran kaikkea hommaa näin isossa perheessä.

nyt saunaan ja koetan relata.. miten mulla on sressi kotona..

sini ja neiti 6kk ja n. 2vko

Kuume: :hug: Huomenna on varmasti parempi päivä, tiedän kokemuksesta.

Mae: Joo, anna mennä vaan :D Mä syötän vauvaa nälkänsä mukaan, kyllä se vauva tietää energian tarpeensa paremmin kuin äiti, vaikka äiti muuten tietääkin kaiken B) Ne kasvaa ja kehittyy niin huimaa vauhtia että se vaatii paljon ruokaa, ja jos jotain tohtii kasvavalle lapselle tässä maailmassa antaa niin se on nimenomaan ruoka, sitä ei pidä jarrutella :)

Meillä nukutaan tekis mieli sanoa että omassa sängyssä joka on kiinni meidän sängyssä mutta kun aika usein nukkuu edelleen vieressä :ashamed: :whistle: Mä tuun oleen vielä niiiiiiiiiin kusessa ton homman kanssa :D

Kakka-asia niin kakka on kiinteetä nyt kiinteiden kanssa ja sitä tulee pari kertaa päivässä, joskus enemmänkin, enää ei ole sellasia parin päivän taukoja kuin silloin pelkällä maidolla.

kareliini Tsemppiä näyttöihin, kuulostaa tosi lupaavalta jo, eiköhän se kohta mene jo kaupaksi =)

HM: Meillä on kans välillä sellasta leikkimistä ton syömisen kanssa. Entinen suu auki kuin linnunpojalla on kadonnut ja tilalle tullut suun tiukasti kiinni laittava nirsoilija. Tuo siis vaihtelee päivittäin, välillä kiljutaan kun en lappaa ruokaa tarpeeksi nopeesti ja välillä, kuten tänään taas sitten keskityttäis kaikkeen muuhun kuin syömiseen. Joo, hihat meinaa palaa, varsinkin silloin kun käsillä huidotaan ruoat pitkin kaikkea tai halutaan sormilla vaan sössätä :kieh: Kai se on sitä omantahdon löytymistä ja kehittymistä vaan tai jotain kehittymistä...

Hammaslääkäristä Meillä ei neuvolassa ole puhuttu 6kk tai muustakaan hammaslääkäristä yhtään mitään... pitää kai soittaa sinne ja kysyä et mikäs juttu tää on.

Nyt telsun pariin vielä hetkeks :wave:

Hammaslääkäristä Meillä tol esikoisella tuli kutsu kotiin ja aikalailla vuos sitte näitä aikoja :D Eli siis kohta odotellaan täällä sitä. Käynti oli suuhygienistin luona n. 8 kk ikäsenä muistaakseni.

Helou

Tulin aikani kuluks tänne nyt lueskelemaan. :)

Meillä tuo ukko ei mitää välitä jos tyllerö huutaa yöllä tai aamulla herää aikaisin.. kääntää vaa kuvetta. Että se olen minä meillä joka joka aamu herää samaa aikaa ku Aino. Oikee suuttuttaa välil, ku yks nukkuu sit jonnee 12.

Kakka Ainolla on kiinteää. Aamulla tekee aina kaks aamu kakkaa. Ärsyttää oikee, ku aamul saa vaipan veihettuu, ni menee joku 30min ni sit on vaippa taas täys :D

Täällä syödään ainoastaan iltapuuro. Se on tuota tuollaista jotain päärynäpuuroo, siihen lisätään vaan vesi.

Ainon meinasin siirtää omaan huoneeseen joulun tienoilla viimeistään. En sitten tiedä että olisiko hyvä siirtää jo aikaisemmin, kun tuonne makkarii menee, niin heti se herää ja nukkumisesta ei meina mitää tulla.

Täälläkin on noita kiloja kertynyt oikein urakalla. Yhdessä vaiheessa oli vain että 10kg pitäs pudottaa, mut nyt on jo 20kg. :'( Noh, nyt on tehty omat jumppa ja ruoka ohjelmat, jos sillä sitten pääsis ens vuodeks rantakuntoon.. Niin ainakin toivon B)

Nytkun sain vihdoinkin Ainon äitilleni yökylään.. Niin johan tuo ukko alkoi valittaa, kun sen hoitoon laitoin. Oon vaan ihan poikki, ku ite saan tehdä kaiken. Onneks huomen saa nukkuu pitkää, niin jaksaa sit taas.

Tyttö-nen

Pian koitan päästä nukkumaan, mutta nopeasti kiitän halauksista. Olette ihania!

Ilmeisesti meidän poika on allerginen tolle almironille, kun oon sitä antanut soseiden joukossa, että tottuis makuun. Kakka muuttui tummanvihreäksi ja kamalan hajuiseksi tänään, käsivarret ihottumalla ja päänahka verinaarmuilla kun kutiaa. Eli löytyi varmaan syy levottomaan nukkumiseen. Neljättä päivää saanut almironia, n. 30ml päivässä. Ellei se sitten ole riisi, kun annoin ensimmäistä kertaa riisipuuroa. Mutta on ilman oireita syönyt soseita, joissa on riisijauhoja... Hitto kun tää on hankalaa.

Konsta viettää yönsä meidän makkerissa omassa sängyssään. Nukkuu tissi suussa imetystyynyllä, kun minä istun sängynreunalla. Olis kiva jos nukkuis tuolla sängyssä.

Nyt unta metsästämän.

Kuume ja Konsta 5kk+

pitkästä aikaa lukemassa :wave: jotenkin ei oo energiaa riittänyt vaikka kyllä mä fb:ssä notkun.. :ashamed:

mae, samaa täällä miettinyt. hyvä kun tulin tänne nyt lukee. tyttö syönyt pari viikkoo kiinteitä ja söisi vaik koko purkin. en oo uskaltanut antaa kun mietin miten paljon oikein sitä voi näin alkuun antaa.. mut nyt taidan antaa mennä vaan. =)

tuiskunen ihanaa kun pääsitte minilomalle :heart:

nukkuminen meil on pinnasänky meijän makkarissa ja meijän sängyssä kiinni. nyt vasta viikko sitten aloin nukuttaa tytön pinnikseen, sitä ennen aina viereen. mutta edelleen kun eka herätys niin sitten otan viereeni jatkamaan eli siinä jo 23.00 maissa. sötnos, meilläkin siis edelleen vieressä. niin ne on pojatkin nukuneet ainakin osan yöstä vieressä kun olleet pieniä ja niin ne van nukkuu nyt omissa sängyissään. :heart: toki välillä hipsivät yöllä meijän sängyn luo, mut sit vaan saattelen takas omaan sönkyyn, peittelen ja sinne jäävät jatkaa uniaan. :heart:

sadee80&tyttö 5kk+

Meil nukutaan pinnikses meijän huonees. Ei oo omaa huanet antaa kans ku isommil muksuil on omat huoneet ni huoneet ei enää riitä. Tarttis olla 4 makkarii kolmen sijaan.

Hammaslääkäri on tääl ekan kerran noin vuaden ikäsenä. Eikä kiire meil oiskaa ku ei oo yhtää hammastakaa :D ei ees näy, tiä mis ovat, vaivaavat kyl.

Huomenta

Puuroista: Mä ostin luontaistuotekaupasta Hollen luomu riisipuuro/velli ainekset. Ihanan samettista puuroa tulee ja tyttö on tykännyt nyt jo parina päivänä aamuisin sitä vedellä. Eli keitän vedenkeittimellä vettä, laitan lautaselle jäähtymään, ruokalusikallinen riisijauhetta sekaan ja tietty testaan et on sopivan lämmintä. Päärynää olen laittanut mukaan. Toimii meillä.. eikä tartte mitään soseutinta. Kätevä mökillä ja matkoilla! =)

Kuume: :hug: noiden allergiaepäilyjen kanssa. Mä niin muistan tuon esikoisen kohdalla... ja toivon edelleen että meillä tyttö sopeutuisi ja mahavaivat vähenisi. Allergologi on kyllä jo varattu.

Nukkuminen: Meillä tyttö nukkuu meidän makkarissa, 3 metrin päässä. Molemmilla isommilla lapsilla on omat huoneet ja toiseen mahtuisikin vielä yksi sänky... vielä en koe kiirettä siirtämiselle ja pitää sitten ihan kunnolla miettiä nuo huonekuviot kun ikäeroa on lapsilla sen verran.. nuo vanhemmat tulee kohta esiteini-ikään.

Tyttö täytti tänään 6 kk!!!! Kauhean nopeasti mennyt aika.. Ihan parissa päivässä meidän paikoillaan viihtyjä on alkanut möngerrellä hurjasti ja päätyy uusiin paikkoihin. Uusia ulottuvuuksia! Viime yö meni tytöltä taas levottomasti, hirveät ilmavaivat oli :eek:... annoin kokeeksi ihan pienen määrän korviketta kun ajattelin, että sittenpä näkee onko oireilua vai ei.. niiin epäselviä on ollu nämä tulokset mun maidon välttämisestä ja palauttamisesta. Enkä edelleenkään tiedä, että sopeutuuko tytön herkkä masu vaan hiljalleen maitoon vai onko sille allerginen :(

Siivotakin pitäisi... en vaan yhtään jaksais. Huomenna tulee vieraita ja pitäisi vähän saada paikkoja järjestykseen.

Nyt taitaa tytön masu taas vaivata.. :wave:

Fiiu ja tyttö, tänään 6 kk :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Noloa.... :headwall: ... huomennahan vasta tuo tyttö täyttää 6 kk. Huomaa kyllä että väsymys tekee tehtävänsä |O

Hiostava ilma on ja innostuin sitten ajamaan nurtsia kun tyttö viihtyi vaunuissa puiden oksia ihaillen.. nyt on käsi rakkuloilla ja ihan sippi olo.. tyttö nukahti päikyille joten vähän aikaa saa kädet huilia.

Sötnos: Mulle kävi hyvä säkä kun noi vanhemmat lapset innostuivat marjoja poimimaan =)... ihan innoissaan rymyävät puskissa ja puissa. Ihanaahan se on kun on pakkanen sitten täynnä talvea varten. Me asuttiin n. 12 v. sitten Tehtaankadulla joten tuttuja nuo Kaivarin seudut. Mekin sitten muutettiin omakotitaloon, samassa kaupungissa tosin pysyttiin.

Kahvi ei maistu lainkaan... lisäaikaa tuli nyt sitten leipomuksillekin kun olin ajatellut tehdä tytön 6kk kunniaksi marjapiirakan :LOL:

Fiiu ja tyttö, huomenna 6 kk :heart:

Yhteistyössä