Helmimasut 2009 ~Heinäkuussa~

Niiskunenä en tiedä Kreikan tilannetta, mutta muutoin Euroopassa ei kannata luottaa pastörointiin. Siis sitä ei useinkaan ole tehty. Mut jos on kypsennetty/kuumennettu vähintään 72 asteeseen, niin silloinhan se siinä samalla pastöroituu.

Lisäksi kuulemma esim. italiassa tokso-riski on suuri eikä kasviksia ja hedelmiä saa syödä ilman hirmuisia käsittelyjä. Tuosta saat kuitenkin enemmän tietoa lentoemolta, joka on tuolla alkuraskauden hermoilijoissa siitä enemmän kertonut (hän tietää aika paljon myös muiden maiden tilanteesta). :)
 
Kiitos kaikille onnitelleille ja kommentoineille tuhannesti! Olo on oikeasti ollut aivan huimaava, nyt on voinut jo miettiä vauvanvaatteita ja kaikkea tulevaa. Tuntuu että pahoinvointikin alkaa olla häipymässä. Pieniä yökötyksiä ja huimausta vielä kuitenkin on..ja pala kurkussa, mutta nyt sen vaan jotenkin kestää paremmin.
Sain tänän tietää että mun ystävällä on la samana päivänä ja samoin tuttava kaverilla..eli kaikki sitten kysiin vaan siinä kuun vaihteessa.
Mites onko kukaan vielä ajatellu synnytystä?
Mulla oli mukana ekan kerran mies, tokalla äitini, ja nytkin olisi toivessa että äiti pääsisi...mutta ei taida onnistua kun suku on raahaamassa sen yllätysmatkalle etelään (täyttää 50v), niin juuri 7.2. Apua, mut jospa sinne jonkun kaverin sit ottaa. Mulle nääs sama kuka, kunhan joku lähtee=)

Näin pitk'lle miettineenä, jaana ja rv 12+3?
 
Sleeping: Mulla kans epäily etten välttämättä voi synnyttää alateitse. Joskus lukioikäsenä alkoi häntäluu oireilemaan ja kun sitä tutkittiin niin se on ilmeisesti murtunut joskus lapsuudessa (ehkä pulkkamäessä tmv.) Se on jotenkin vääntynyt sivullepäin.. Se on edelleen semmonen että kovassa rasituksessa alkaa vihlomaan, painaa kait johonkin hermoon. Oonkin tässä mietiskellyt että mitenköhän ne sen nyt tässä tilanteessa arvioi että voinko synnyttää, ei kai sitä oikein mielellään voi röntgenilläkään kuvata? Neuvolan täti ei kauheesti kommentoinut, merkkas kyllä äitiyskorttiin.

Niiskunenä: Ihanaa kun pääset Kreikkaan! Se on yks munkin suosikkilomakohteista. Selvittelin itsekkin noita ruokajuttuja kun siellä Espanjassa käytiin pari viikkoa sitten. Yleinen ohjeistus on että EU-maissa maidon pastörointi on pakollista, mutta tietenkin niitä kuumennettuja voi kaikkia syödä vaikka epäilyttäiskin. Salaatteja en itse syönyt reissussa lainkaan. Ostin torilta hedelmiä ja pesin/kuorin sitten hotellilla, ei tarvinnut ihan pitsa-ranskalaislinjalla olla :). Majoneesi on ainakin semmonen mitä kannattaa välttää mut tsatsikihan on jugurttia, jaa-a.. Kattelin kans vähän etten ihan mihkään suttuiseen kuppilaan mennyt, maalaisjärjellä pärjää kyllä.. ;)
En tiedä johtuiko lentämisestä vai siitä kuumuudesta mutta siellä reissussa maha oli kuin maan puolikas, mieskin kysyi että joko se nyt noin näkyy? Kotiin päästyämme se kyllä rauhoittui huomattavasti, onneksi.
 
Vieläkö mahtuu mukaan? Olen yli kolmekymppinen neljättä lasta odottava äiti. Nykyinen odotus on pitkien haaveiden (ja pettymysten) jälkeen ihmeellinen asia. Nyt kun viikkoja on jo noin 12 kasassa uskaltautunen mukaan, jos siis sopii. Olen lueskellut juttujanne alusta alkaen, mutta siis vasta nyt rohkenen "julkistaa" raskauden :) . Laskettu aika on todennäköisesti 4. helmikuuta. Sairaalaa en vielä julkista, ettei vaan kukaan "ylimääräinen" hoksaisi siitä kuka olen :) .
 
Moi! minä kirjotellu viimeks 16.6 ja nyt piitkästä aikaa täällä taas mukana.. nopeesti on kyllä tuo kuukausi mennyt... oireina mulla on eniten ollut tuo aamupahoinvointi joka kyllä nyt jo alkaa pikkuhiljaa helpottaa (kolme päivä jo oksentamatta, jee =) ) katoin muuten tuosta listasta et mua ei siellä tainnut ollakkaan.. tai sit nimi oli kirjotettu väärin. sillon aluksi laskeskelin et la olis 16.2 mut neuvolatäti meinas et olis 14.2 eli ystävänpäivänä. tarkka varmistuu nyt sitte vielä ultrassa mut eikähän se lähellä tota ystävänpäivää oo.. niin tosiaan eka ultra on tulossa 6.8. on kyllä kiva nähdä et kuinka se pikkuinen tuolla mahassa jakselee ja onko niitä vaan yks pikkunen, ku suvussa on kyllä kaksosiakin.. :) Onko muuten muilla on ollut tuskaista yrittää vältää jotain sellaista ruoka-ainetta joka olis kiellettyä.. mulla ei muuta ongelmaa oo ollu ku ton salmiakin kanssa... :ashamed: Mutta pitää yrittää välttää.. Koitan kirjotella tänne nyt vähä useammin ku kuukauden välein niin pystyy seurata tätä keskusteluakin vähä paremmin (nyt kun en jaksanu ihan alusta ruveta lukemaan, ku oli niin pitkä tauko.)

Tiiu87 ja masuotus 10+4
 
KIITOS kaikille osanotoista koirulin suhteen, kai tätä itkua vielä piisaa,mutta eikös se ole tervettä käsitellä surunsa ulos,luulisin...

SLEEPING ja ROSINANTE: minä myös ounastelen että sektio tulossa tälläkin kertaa, kun tosiaan toi sisälantiomitta on liian pieni täysaikaiseen alatiesynnytykseen. Esikoiselta siis 10v. sitten tämä röntgenkuvaamalla todettiin viikolla 37. silloin myös päätettiin sektion pvm ja kellonaika. (taisin joskus aiemmin sanoa että jopa kuusivkoa ennen syntymää annettiin tuo aika,mutta harva pääni taas temppuilee,ja kun vanhan äitiyskortin löysin,niin sieltähän ne faktat löytyy).
Röntgenkuvaushan on säteilyaltistusta,enkä tiedä millä perusteella niitä sitten tehdään. Mulle laitettiin mahan päälle se suojakangas ja kuvasivat mahd.läheltä lantiota. Tiedä sit...
Alunperin synnytystapa-arvion sisätutkimuksessa alkoivat ahdasta lantiota epäilemään, ja vaikutti asiaan myös rakenteellinen yhdenmukaisuus oman äitini kanssa,jolla myös on ahdas sisälantio ja häntäluu murtunut minua ponnistaessaan niin pahasti että tänäkin päivänä (35v myöhemmin) vaivaa. Sisarukseni ovat sitten sektiolla syntyneet.

OMA NAPA on edelleen pahoinvoiva, aamut suht ok, päivän edetessä myös ällötys etenee ja illat ovat kamalimpia. En tosin ole oksentanut kertaakaan, yökkimiseen on jäänyt, onneksi.
Päänsärkyä ja viimeisimpänä närästys. Yks ilta ihmettelin että mitä tää nyt on,kun polttelee ja ahdistaa rintaa,mies sanoi että ota samarinia, sua närästää...
Ja jos edellisestä raskaudesta jotain on pääteltävissä niin ainakin iskiaskipuja on vielä tulossa
, sit lähtee jalka/jalat alta ihan varottamatta, ainakin tosiaan viimeksi näin.

KYRSÄlle vielä jaksamista oksentelun kanssa, olen ollut itse kerran tiputuksessa kuivumisen takia (en raskaana ollessani), ja olin silloin jo niin kuiva että vaan kramppasin...Ei hääviä! :(

helmeillään!

tatuka&väiski 10+1
 
Juustoista ja pastöroinnista: Mun terkka/kätilö oli sitä mieltä, että kaikkia juustoja ei saisi syödä kypsentämättömänä vaikka olisivatkin pastöroidusta maidosta valmistettuja. Netin foorumeilla kulkee sellanen trendi, että pastöroituja voi syödä surutta kylmänäkin, mutta neuvolan kanta ei oo se. Tarkistin vielä tosta ruokasuosituslapusta, joka neuvolasta on jaettu ja niinhän siinä lukee. Pehmeitä juustoja, kuten homejuustoja ja tuorejuustoja ei suositella syötävän muuta kuin kunnolla kypsennettyinä. Vaikka olisivat pastöroidusta maidosta valmistettuja!!! Listeriavaara on olemassa jos kylmäketju on päässyt katkeen. Harvinaisiahan noi listeriatapaukset suomessa on, mutta jotkut 80 epäonnekasta senkin vuodessa saa. En halua kuulua siihen joukkoon, joten ajattelin tän puol vuotta jaksaa olla ilman noita muutamia juustoja... Ehtiihän niitä sit taas.

Niiskunenä: Eli mun ymmärtääkseni voit suositusten mukaan syödä kyllä kunnolla kypsennettyinä mitä juustoja vaan.
Listeria ei taida kovin helposti tarttua "terveisiin" aikuisiin, vaan siihen sairastuu ainoastaan alentuneen vastustuskyvyn omaavat vanhukset ja raskaana olevat. Eli se ei takaa mittään, että "ei mulla sellasta aiemminkaan ole ollut vaikka oon aina syönyt mitä vaan". Mutta nää on toki vaan suosituksia, ei sentään mitään sakkouhalla asetettuja määräyksiä. Jokainen tekee tyylillään.
 
Huomenta!
Eilisen illan ja viimeyön vietin sitten tiputuksessa. Reilu 2 litraa pumppasivat muhun nestettä. Kuiva olin todella kun mun HYVIIN suoniin ei meinannut edes tippaletkua saada mahtumaan. Mulla on tipan takia käsissä 4 reikää ja kauheat mustelmat + siihen kaikki verikokiden reiät ja sormenpään reiät. Eli isona reikävä olen tääl nyt onnellisesti kotona! Ja EN OLE OKSENTANUT tänään enkä enää eilen illalla :xmas:
Olipas omaa napaa taas :ashamed:

Piti kysyä, et voiko feta-juustoa syödä raskausaikana? Neuvolan sijainen ei osannut siihen vastata :/ Mä tykkään kovasti feta salaatista ja se on melkeen ainoota "ruokaa" joka menee alas kakomatta... Mutten ole sitä uskaltanut syödä kun en ole nyt siitä fetasta täysin varma....

-kyrsä ja nappula 9+6
 
Huh huh, Kyrsä! Tosi inhottavaa, että noin huonoksi olo menee!! Koita jaksaa! :x

Mä olen ainakin syönyt fetaa. Kunhan tarkistat, että on tehty pastöroidusta maidosta ja merkki liikkuu hyvin kaupassa. Neuvolassa sanottiin, että saa syödä. Siellä myös sanottiin, että Viola-tuorejuustoja ja Creme Bonjouriakin saa syödä silloin, kun pakkaus on juuri avattu. Jääkaapissa avattuna säilytettyä ei suositella.

Täällä tuli taas vähän ruskeaa valkovuotoa. Kuuntelin dopplerilla ja sydänäänet kuului ihan hyvin. Eli en jaksa nyt paljoa pelästyä. Eihän toi kivaa ole, mutta ehkä se on vaan jooku outo ominaisuus mun kropassa että välillä se vuoto värjääntyy. Maanantaina on ultra, sittenhän sen näkee että onko kaveri kasvanut kunnolla.

KÖ & Little Bangkok 11+2
 
Glow
heippa!
tähän on jäänyt koukkuun, lähes jokapäivä käyn lukemassa ja tulee kirjoiteltuakin...
mun mielestä turhaan täällä nolostellaan "omaan napaan" kirjottamista. musta on ainakin kiva lukee muiden kuulumisia :)

Mitä semmonen doppleri maksaa? mistä niitä tilataan? onko helppo käyttää itse?
tuskinpa hankin, mutta kiinnostaa.

Sen verran oon synnytystä miettinyt, että mieheni haluan sinne mukaan ja toki hän haluaa tullakin. Ketään muuta en haluaisi, tuntuu jotenkin niin henk.koht jutulta musta.
Synnytys ei pelota, koska ekasta kerrasta jäi tosi hyvä kokemus. Toki voi olla aivan erilainen tämä toinen, mutta kuitenkin.
En ollut kuullutkaan että epiduraalia ei suositella uudelleen synnyttäjälle! Olin ja olen nimittäin ihan varma että haluan ehdottomasti taas sen.

Ihanaa, muutaman tunnin päästä alkaa 3 päivän viikonloppuvapaa B)
 
Kiitoksia kaikille tuohon ruokakyselyyni vastanneille ja hyviä vinkkejä antaneille :) Nuo kommentit vahvistivat juuri sitä, miten olen ajatellutkin mennä, eli: kypsennettyjä ruokia syön ihan maalaisjärkeä käyttäen, vaikka niissä mm. fetaa olisikin. Mutta salaatit ja majoneesit yms olin ajatellutkin jättää väliin, eli ne saa myös odottaa seuraavaa kertaa :D Jogurteissa mietin vähän tilannetta, eli esim aamupalalla en syö jogurttia, mutta jos kaupasta saa sellaisen yksittäispakatun, jossa viitteitä pastöroinnista, niin eiköhän se ole ihan ok. Samoin ajattelin tilkan maitoa laittaa kahviin (jos pystyn sellaista juomaan, voi tehdä tiukkaa!), vaikka teoriassa siinäkin on riskinsä... Toivottavasti ei tule perhekriisiä, kun mies varmasti nauttii kaikista niistä ihanista herkuista ja huuhtoo ne alas jääkylmällä oluella :LOL:
Rosinante: Heh, kiva jos masu turpoo vielä tästä! Mä alan nyt jo olla sellainen punkero masun kohdalta, et eilen joku vanha ukko tuol kadulla katseli mun masua ja toivotti onnellista kesää!! :LOL: :LOL: Kreikassa ne varmaan ohjaa synnärille suoraan :LOL:
Kyrsä: Toivottavasti sulla alkaa pikkuhiljaa pahoinvointi helpottaa! :hug: Mulla itsellä 9+ viikko oli kaikista kamalin, et olin tosiaan sairaslomalla töistäkin muutaman päivän. Mutta nyt kun viikkoja 10+5 niin olo on jo aika siedettävä, eli kuvottaa kyllä kovastikin, mutta yrjö on töissä lentänyt sellaisella kerran päivässä tahdilla joten sen kanssa on jo pystynyt olemaan. Pidän sulle peukkuja et helpottais! Ja tosta feta-juustosta vielä, eli olen kyllä syönyt fetaa ihan surutta raskausaikana, mutta toki olen tsekannut, että se on pastöroitua ja vielä Valion valmistamaa, niin sen pitäisi olla ok.
 
Hei,
Eilen kirjoittelin pitkäs tarinan, mutta kadotin sen jonnekin enkä ehtinyt sitten uutta eli lyhyesti sen sisältö: Onnea Jaana25! Nyt pääset sitten nauttimaan raskaudesta ihan erilailla.

Töstä:Kotona olen ollut lasten kanssa ja tulen olemaankin, mitä nyt välillä opiskellut.

Aiempien synnytysten puudutuksista: kaksi ensimmäistä epiduraali (ja toimi tosi hyvin) Kolmannessa ei muuta kuin pudentaalipuudutus, joka laitetaan tuonne jonnekin emättimen seiniin. No sen laitto sattui ensinnäkin aivan sairaan paljon ja ainoa mikä puutui oli vasen jalka :whistle: eli ei siis toiminut. Oli kipein synnytys, mutta kun vauva tulikin jo ihan hetken kuluttua yhdellä ponnistuksella niin ei ehtinyt kauaa niitä kovimpia tuskia kärvistelemään :D

Synnytykseen mukaan tulee jälleen mies. Ja tällä kertaa voisin kokeilla vaikka sitä spinaalia, tuota pudentaalia en enää koskaan halua kokea(kätilökin ihmetteli että ei kai sen laitto oikeasti satu noin paljon...) Mutta hyvä mieli on jäänyt kaikista synnytyksistä ja eipä sitä tässä varmaan neljättä odoteltaisi jos inhoaisin tuota synnyttämistä. Se vain on niin "mukavaa" ja saa vielä ison palkinnonkin kaikesta työstä =)

Kyrsä: toivottavasti sulla nyt pysyy tuo pahoinvointi kurissa eikä tarvitse enää mennä nesteytykeen

Lillip:Tervetuloa mukaan. Meille myöskin neljäs tulossa (la 3.2) Minkä ikäisiä teillä on toiset lapset?

Jokohan sitä pikkuhiljaa uskaltaisi kertoa muillekin tästä uudesta pikkuisesta...Jos kertoisi lapsille, jotka sitten varmasti levittäisivät uutisen hyvin nopeasti kaikille tutuille :D

trionäiti 12+2
 
Hei,

Otan kantaa tuohon ylläkäytyyn keskusteluun sen verran, et kaikki tuntuu olevan tosi tarkkoja tuosta listeriasta, kun on lähdössä ulkomaille. ...mut jos mitä oon käsittänyt oikein, listeriaa melkein suurempi vaara noissa maissa on toksoplasmoosi, mistä johtuen just hedelmät ja salaatit vaati tosi huolellisen käsittelyn ennen kuin niitä voi syödä.

Mut silleen. Ei muuta. :)
 
Semmonen vielä vinkkinä Niiskunenälle, mä join kans kahvia reissussa sen 1-2 kuppia päivässä. Ainakin Espanjassa kahvi oli sitä automaattikoneesta tulevaa maitokahvia, eli maito lorahti kuppiin höyryävän kuumana samasta masiinasta. Sillain hyvä että tiesi ainakin maidon olevan kunnolla kuumennettua :). Kahvilassa tilasin aina cappucinon niin siihenkin tuli se kuumennettu maito joukkoon.. Eipä ne kahvit niin kauheen herkkuja ainakaan tuollapäin olleet mutta virkistivät kummasti ja pitivät sen kofeiinipuutospäänsäryn loitolla...;)
 
Abu
Moi taas kaikille!

Ekana ISOT ONNITTELUT, Jaana25! Ihanaa että välillä ne huonotkin uutiset kääntyvät hyviksi!

Kivunlievityksestä; Esikoisen kohdalla sain epiduraalin joka avasi mulle taivaan! Sain torkuttua pari tuntia ja sen jälkeen vielä pienen satsin lisää. Tällä kertaa toivoisin ettei synnytystä tartteisi käynnistää - olen kuullut että kivutkin olis siedettävämpiä silloin? No mutta.. ammetta haluaisin kokeilla myös kivunlievitykseen. Ilokaasu ei auttanut kipuihin, kikattelemaan se kyllä pisti :LOL:

Täällä oli puhetta vaunuista, meillä on ollut käytössä Emmaljunga cerox:it pehmeällä kantokassilla. Tyytyväisiä ollaan oltu, maaseudulla pitää olla tukevat vankkurit että pääsee kyntämään pellonlaitaa :D . En alatellut hommata tuplia, ma saadaan vaunuihin sisaristuin ja sen lisäksi meillä on rintareppu ja kantoliina.. Eiköhän se kulkeminen noilla onnistu!

Ja sitten: NEUVOLAKUULUMISIA!

Saatiin kuuluviin pikkusydän :heart: Voi että miten kovasti helpotti oloa! Nyt tässä alkaa jo itsekin uskomaan että taidetaan olla raskaana :)

Valkuaiset oli plussalla.. huomenna on heitettä pissi labraan niin katsovat ettei ole virtsis iskenyt :/

Neuvolan laskuri muutti sitten laskettua aikaa viikon aiemmaksi mutta ei mennä muuttelemaan sitä ennen ultraa.

-Abu 9+1 (10+2)
 
Niiskunenä: Vielä kerran noista juustoista. Eli feta ymmärtääkseni lasketaan sarjaan pehmeät juustot, kuten home- ja tuorejuustot. Joten sitä ei suositella raskaanaoleville lainkaan kypsentämättömänä. Ei vaikka olisi Valion ja varmasti pastöroidusta maidosta valmistettua. Kuumennettuna voi syödä. Mutta edelleen, nämä on vaan suosituksia, jokainen taaplaa tyylillään. ;)

Kyrsälle :hug: Toivottavasti olo lähtee paranemaan. :heart:
 
Pixie: Olen erimieltä tuosta pastöroidusta maidosta valmistetusta fetasta. Espoon kaupungin nettisivuilla on tosi hyvät taulukot vältettävistä ruoka-aineista ja siellä sanotaan seuraavaa: "Pastöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot, homejuustot: Käyttöä ei suositella raskauden aikana. Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa). Eli tuon vuoksi ihan hyvin mielin olen Valion fetaa (tai siis salaattijuustoa) syönyt. Ainakin tuon mukaan selvästi sitä siis voi syödä :p ja tietenkään en sitä söisi jos siinä jokin riski olisi...

Tässä vielä linkki http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
 
KÖ: Varmaan mahtavaa ku on oma doppler kotona. Mä kans haluaisin... mutmut. MUN MIES ON PIHI :D

Kyllähän se paha olo kesti pois melkeen koko aamupäivän. Hitto mä haen sen tippaletkun kohta kotiin sieltä, kun sen kanssa oli niin hyvä olla! Nyt 5 tunnin aikana 4 kertaa taas käynyt yrjöllä. Mut sitä se kai on...

Mä just huusin huutiksesta itselleni turvavyön alentimen. Käyttääkö muut ko. vehjettä? Siin oli suositus, et jo 2. raskauskuukaudesta lähtien olisi hyvä käyttää! Hävettää myöntää, mut mun kaikista raskauksista tää on eka, jolloin hankin turvavyön alentimen :ashamed: Mutta jos tää jää viimeiseksi raskaudeksi niin on ainakin kaikkee mahdollista testattu =)

Isommat leikkii pihalla ja kuopus nukkuu, mulla olis vaikka kuinka paljon hommia tekemättä ennen huomista, vaan tuntuu tuskaiselta taas tehdä yhtään mitään kun mahassa myllää.

Se oli hauska se lääkäri joka mulla eilen oli. Hän oli turkkilainen (?) mies ja puhui ihan ymmärrettävää suomea, mutta sitten hän sanoi "On varmasti vaikea kestää tuota raskauden aikaista pahoinpitelyä" Mä olin, vähän, et TÄH? ja sit se itsekkin tajus sanansa ja korjasi, että ...pahoinvointia! :D Muutenkin hän puhui mulle kun pienelle lapselle, jolla ei ole ihan kaikki kotona :LOL:

ehkä alan koitaa saada pärsettäni ylös tästä penkistä....

-kyrsä ja nappula edelleen 9+6 (ainakaan ei pääse viikot unohtumaan kun ravaan täällä sen sata kertaa päivässä)
 
Niiskunenä: Joo, nämä vaihtelee kunnittain ja terveydenhoitajittain. Tampereella suositus on, että pehmeitä juustoja (vaikka olis pastöroidusta maidosta valmistettua) ei syötäis lainkaan kypsentämättömänä. Ja niin näköjään on Espoossakin ainakin homejuuston kohdalla. Mutta tosiaan, niinkuin monesti oon sanonut, nää on ihan vaan suosituksia. Toiset noudattaa, toiset ei. Itsekin söin fetaa eilen, mutta tosiaan sen rajan oon pitänyt, että valion on oltava ja just avattua ja tuoretta. Mutta mun terkan mukaan sitäkään ei kannattais tehdä. :( Kypsennettynä vaan...
 
KÖ: Mä koitin kanssa ehdotella miehelle sitä kotidoppleria, mutta ei se lämmenny. Mä olisin varmaan koko ajan laite kiinni masussa :LOL:
KYRSÄ: voi vitsi mä repesin tosta sun lekurikäynnistä :LOL: :LOL: Vai et pahoinpitelyä... no, siltä se melkein tuntuukin kun koko ajan saa yrjötä :x
Pixie: Joo, noi on aina suosituksia, mutta tietty sitä aina haluaisi tehdä kaiken oikein ettei vaan riskeeraa mitään. Mun työkaveri tuossa just kertoi syöneensä raakaa mozzarellaa Espanjassa raskausaikana, muutenkin se eli aika väljästi noiden kanssa ja 3 tervettä lasta hänellä jo on :) En ihan tuolle linjalle itse lähtisi :eek: Jännä tosiaan, et noin paljon eri kaupungeissa vaihtelee nuo suositukset ja sitten herkkähermoiset on täällä helisemässä :LOL:
Rosinante: muuten tuo kahvivinkki oli loistava! Voi kyllä olla et tän olon kanssa ei tarvi juoda kuppiakaan kahvia reissussa :snotty:
 
Kiireessä (ruuanlaitto :D ) tuun kommaa äkkiä jotain :D

juustoista oon kyllä surutta syöny fetaa ja mozzarellaakin (suomalaiset merkit), homejuustot syön vain kypsennettyinä.

kyrsä ei oo tullu ostettua sitä vyötä.. nyt vois tietysti laittaa harkintaan ja ehkäpä hankintaan kun autolla tulee liikuttua aiempaa enemmän.

mymmeliina tilasin netistä (kuuntelevauvaa.fi) angelsounds-dopplerin, makso n.80? , on helppo käyttää ja tykännyt oon.

Tuosta häntäluusta vielä sen verran, että eivät sitä mulle viimeks laitoksella merkanneet äitiyskorttiin ja terkka oli vähän epäilevä että näinkö ois muka todella käyny. No näin todella kävi sillä keskustelin siitä vielä osasto kätilön kanssa ja kivut oli aivan törkeet ja kesti pitkään, vieläkin kipeytyy pitkästä istumisesta. Häntäluu luutui L-kirjaimen muotoon tuonne "sisään" päin..
Aattelin asiasta muistuttaa lääkärineuvolassa. Ainoa pelko tässä lähinnä on se että joutuisin sektioon :(

Synnytksestä muuten: epiduraalia taidan nyt lukemani perusteella vaatia tulevallakin kerralla, ilokaasua aijon myös koittaa ja ammetta tahoisin kokeilla myös.
Pääseekös muuten ammeeseen jos on vedet mennyt?

kuupas ja masu 9+5
 
LA olisi 23.2 ja esikoinen, sairaalasta ei vielä tietoa koska saatan vaihtaa kaupunkia loppuvuodesta.. Muutama päivä sitten kävin ultrassa, koska oli rehellisesti sanottuna tarkoitus keskeyttää raskaus(olen yksinodottaja/tuleva yh). Mutta kun näin vahvan pikkusydämen sykkeen ja selvästi pikku ihmishahmon, en voinut tehdä keskeytystä :heart:
Nyt tiedän että tein oikean päätöksen ja onnellisena odotan tulevaa =) 9+3 menossa.
 
Abu
Tervetuloa, absa!

Uskon että tunteet heittelee tuossa sinun tilanteessasi, mutta varmasti teit oikean ratkaisun! On se varmasti rankempaa kasvattaa lasta yksin mutta on se sen arvoista.. kun näet sen pienen hymyn niin tiedät ;)
 
Kiitos Abu!
Ja ei siinä mielessä ole ihan uutta ja outoa tämä odotus ym, kun isosiskolla on neljä lasta(6,-5,-3vuotiaita ja kuopus maalis-08) ,ja paljon niiden kanssa olen kyllä touhuillut :) Olen 23-vuotias muuten, piti ekaan viestiini se laittaa jo :wave:
 

Yhteistyössä