Helmimasut 2009 ~Heinäkuussa~

Laitoin ultrakuvia profiiliini... nehän ovat siis jo viikon vanhoja:) aina vaan tulee hymy huulille, kun noita kuvia kattelee... Sitä pitikin kysymäni, onko teillä ne ultrakuvat sille lämpöpaperille tulostettu (samanlaiselle paperille ku kassakuitit)??? Ajattelin vaan, et kun ite käyn yksityisellä ultrat ja maksan niistä 30?/kerta, niin saankohan sen takia enemmän kuvia.. En kyllä valita! Ja kun aikanaan tulin liittyneeksi työpaikan sairauskassan jäseneksi, niin saan kaikki gynekäyntien kulut takaisin 100%:sesti!

Me ei haluta tietää vauvan sukupuolta etukäteen. Säilyköön se salaisuutena loppuun saakka. Nimiasiaa on tässä jo kovin pähkäilty. Olemme siis kaksikielinen perhe ja ehtona on, että nimi lausutaan samalla tavalla molemmilla kotimaisilla kielillä. Siinäpä sitä sitten onkin pulmaa, kun kaikki Ellat, Emmat yms "helpot" löytyy jo lähisuvuista,niin mistäs me sitten keksitään nimi, jota ei vielä oo suvussa....

Eilen illalla avomieheni alkoi kyselemään, olenko katsellut vaunuja. Luulin hänen tarkoittavan asuntovaunua, koska meillä oli tarkoituksena uusia sitäkin vaunua, mutta hän tarkoittikin vauvanvaunuja:) Katseltiin sitten Huuto.netin valikoimaa. Jotenkin brion väritys on minun mieleen. En halua mustia vaunuja vauvalle.. Mutta väri ei ole meillä SE kriteeri, jonka perusteella ne vaunut lopulta valitaan.
Vaunujen lisäksi avomieheni alkoi puhua autossa matkustamisesta. Etsi nettisivun, jossa oli neuvottu kuinka raskaana olevan tulee käyttää turvavyötä ja kuinka lapsen turvaistuin tulee asentaa autoon jne.. Ja hän ei suostu siihen, että ostaisimme kaukalon.. Ne eivät ole kolaritilanteissa kovinkaan turvallisia vaan ne "kippaavat" ympäri, jolloin lapsi jää sinne kaukalon ja auton penkin väliin.. Hän on töissä autoalalla ja hän on nähnyt erinäisiä kolarikuvia yms, joten jonkun verran hän tietää mistä puhuu. Mulla vaan kestää totutteleminen ajatukseen, että ei oliskaan kaukaloo vaan joku toisenlainen istuin, jossa on se pienentäjä vauva-ajalle ja sit se poistetaan ja sen jälkeen tuoli on turvaistuin.. (Ymmärsiköhän tuosta kukaan...?)

Olemme miettineet myös sitä, että miten pitkään olisin kotona vauvan kanssa. Ehdottomasti olen kotona pitempään kuin pelkän äitiysloman.. En raaski lokakuun lopussa vielä viedä vauvaa hoitoon! Eihän hän ole siinä vaiheessa vielä edes vuottakaan! Mies vaihtaa työpaikkaa, joten toivottavasti uuden työn ja paremman palkan myötä hän pystyy elättämään perhettämme:)

Kovasti odotan jo seuraavaa neuvolaa, joka on kahden viikon päästä. En kyllä tiedä, onko siinä samalla se lääkärineuvola vai tuleeko se sitten heti perään uuden ajan kanssa.. Toivottavasti sit on se mun oma terkkari jo töissä eikä enää kesätyöntekijä!

Nanada 13+1 (näin ne viikot etenee)
 
Moikka!

Ahkerasti olen käynyt lueskelemassa teidän juttuja, mutta en ole saanut aikaiseksi/jaksanut kirjoitella. On vaivannut uskomaton väsymys, tuntuu, etti jaksa mitään muuta kuin käydä töissä ja nukkua. Kai tästä joskus herää... |O

Pahoitteluni kaikille, joille on tullut huonoja uutisia. :hug: Onneksi niiden määrä on vähentynyt ja niskapoimuissa on kaikilla ollut asiat hyvin. Jaanalle siitä erityisen isot onnittelut! :flower:

Tänään käytiin ultrassa yksityisellä toistamisee, kun hermoilen niin hirmuisesti. :ashamed: Oli taas iso helpotus nähdä, että pikkuisella oli kaikki hyvin. Hienosti oli kirinyt alun pienikasvuisuuttaan kiinni ja nyt oli ainoastaan kaksi päivää jäljessä kuukautisten mukaan lasketusta ajasta. Saatiin vihdoin laskettunaika nökölle, 22.2.2009. Viikkoja olisi siis 9+2. =) Torstaina olisi sitten ensimmäinen neuvola.

Niin ja viimeaikaisiin keskustelun aiheisiin; meillä olisi tarkoitus mennä 4D-ultraan ja siellä kysyä sukupuolta. En ainakaan malta odottaa synnytykseen asti ja onneksi tuo mieskin on sitä mieltä, että sukupuoli kysytään. Ai, joo, jos joku päivittelee listaa, niin mun ikäni on 25, lokakuussa 26.
Tulipa itsekeskeistä tekstiä... Jos vaikka jaksaisi useammin kirjoitella, niin ehtisi kommentoida asioita silloin kun ne vielä ovat ajankohtaisia. :whistle:
 
Nyt ois np-ultra käyty. Ei ollut siellä mitään ihmeellistä. Vaaveli vaan pyöriskeli hirveästi, kerran vilkutti ja "hymyili". :LOL: No tuosta hymyilystä tiedä mutta niin myö kätilön kanssa kuviteltiin. Hih. Sitten vielä kun lopuksi katsottiin niin hiero silmiään ja kävikin jo samantien untenmaille, oli päivä unien aika. :) Nyt on vähertäjän kuva ilmotustaululla ja sitä käytävä ihailemassa vähän väliä.
Nyt taidan mennä kylpyyn ja sen jälkeen töllön ääreen jos tulis jotain.
 
Heippa.
Empä ookkaa täällä käyny piiiitkää aikaa :) Viikko sitte lääkärikäynnillä näin pikkusen heiluttelemassa jalkaa masussa :) Viikon päästä oliskii sitte jo NP- ultra. Ompa aika menny oikeestaa nopeesti ku tuntuu että just äsken vasta olin 8. viikolla ja nyt on jo 11+3. Niin se aika rientää ja kohta ollaa jo turvallisimmilla vesillä :)
Nii ja tohon listaa voi sitte päivittää synnytys sairaalan eli PHKS, jos joku viittii :)
 
Nadana: meillä myös pähkäillään nimiongelman kanssa. Tytölle olisi jo nimi ehdotuksia 2 kpl, mutta pojalle ei mitään.
Istuimesta: Me ostamme gracon autobabyn (Alla linkki) sillä siinä on se tukeva alusta ja kaukalon kiinnitys käy helposti. http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=97&valikoimaid=6
halppo kantaa vauvaa kaukalossa esim kaupoissa ja lääkäreissä. Ei tarvitse nukkuvaa vauvaa herättää.

Meillä on kuopuksella vielä HTS:N istuin, sen saa säädettyä myös ihan liki makuuasentoon. Kuopus on nyt vajaa 2v5kk ja hyvin mahtuu vielä selkä menosuuntaan matkustamaan, eli siihen tuo vauva sitten siirtyy kun ei enää kaukalossa jakseta kanniskella.

Sukupuolesta: Itse jouduin käymään yllättävässä ultrassa viimeraskaudessa rv 17+ supistusten takia ja samalla kysyin näkyisikö jo sukupuoli. Kätilö vaan tiuskasi, et "eihän se nyt vielä tässä vaiheessa mitenkään voi näkyä" :eek:

 
Np-ultrassa käyty, ja kaikki hyvin! Ihanaa, miten paljon siellä jo saatiin näkymään: munuaiset ja virtsarakko, mahalaukku, pallea, suolistoa, kaikki sormet, nenäluu... Ja onneksi turvotus oli minimaalista! =)
Tatuka, pahoitteluni koira-ystävän menetyksestä. Voin kuvitella, kuinka suuri suru se on teidän perheelle.
Jaanalla oli ihana kokemus siitä, että huonot uutiset voivat kääntyä hyviski! Onnea sinulle, ja muillekin hyviä uutisia saaneille!
 
Tatukalle osanottoni koiraystävän poismenosta :'( :hug: On se kova paikka, koska sen kanssa on kuitenkin eletty pitkään yhdessä. Voimia!
Jaana: Ihania uutisia =) Järkyttävä tilanne kaikenkaikkiaan, mutta onneksi kaikki onkin hyvin! Miten miehesi nyt reagoi? Varmaan aivan idiootti kysymys...

Onnittelut kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille :flower:

ON: paha olo on hieman hellittänyt ja väsymys myöskin ainakin vähän. Masu on kasvanut hirmuisesti, ja mammahousut on jo jalassa, kun varsikin iltapäivällä ei normihousujen nappia/vetoketjua pysty pitämään kiinni. Ens viikolla tiistaina sitten ultra, vähän pelottaa...

Niisku ja toukka 10+4
 
Jolie: Mä oon ihan kade kun oot nähnyt noin paljon ultrassa! Meillä tuolla SAS:ssa on varmaan niin ikivanha ultralaite että me nähtiin vaan vauvan ääriviivat ja liikkeet, hämärästi kasvonpiirteitä. Ei mitenkään ois erottanut esim. yksittäisiä sormia tmv. Harmi.

Tatuka: Mulla kanssa joitakin vuosia sitten kuoli "paras ystävä" 12-vuotias Cavalier King Charlesin spanieli, se oli kyllä niin surullista aikaa.. Ihan tasavertainen perheenjäsen oli, vieläkin tulee tippa silmään kun muistelee... :'( Voimia sulle, sellaista tää on tämä elämä.

Rosinante ja Pötkö 12+3
 
Glow
Neuvola käynneistä, ekan ja tokan käynnin väli on kuukausi, eikö? koska ne käynnit tihenee? Hyvin on asiat unohtuneet ensimmäisestä raskaudesta :LOL: tuntuu melkein kun ois ekaa kertaa nyt raskaana... Viikon päästä näihin aikoihin ultra!! Valaiskaa vähän mua, millainen on 3D? ja 4D ultra? Missä sellaisia tehdään? yksityisellä puolella?
 
MYMMELIINA: En tiedä kuinka paikkakuntakohtasia nämä neuvolakäynnit ovat, mutta täällä hämeenlinnassa ensiksi kuukauden välein, rv28 jälkeen 2viikon välein ja rv 35 viikon välein. Lääkärillä käydään 3 kertaa eli eka rv 10-12, sit oli jossain puolivälissä ja vika tais olla 34 viikon tienoilla.
4D ultra on se ultra, jossa näkyy lapsi aivan selvästi ja sukupuolenkin voi selvittää liki 100% mahdollisuudella. Tossa 4d-ultrakuvaa http://www.bethesda.med.navy.mil/images/4D_ultra.jpg (Kuva ei ole meidän lapsista) Yksityisellä puolella niitä tehdään ja me kun asumme hämeenlinnassa niin helsinkiin asti pitäisi lähteä, jos haluaa 4d ultraan mennä.
3d-ultrasta mulla ei ole muuta tietoa kun, että sillä saa myös parempia kuvia kun normi ultralaitteella. kertokjoot siitä joku, joka tietää. :D

JOLIE: onnea hyvistä ultrakuulumisista! :flower: Itsekkin jännityksellä odotan ultraa vaikka siihen on vielä piiiitkä aika. elokuun 14. olis ultra...


NYT TULEE VALITUSTA: Voi hitto sanon vaan. Kun tää yrjööminen jatkuu vaan kokoajan pahempana. Pitäisi kauppaan lähteä noiden vintiöiden kanssa ja olo on kun pahemmassakin yrjötaudissa. Perjantaina lähdetään laivalle ja varmasti "nautin kovasti" siitä matkasta :x Viimeyönä oksensin vielä 23.30. Hampaita on mahdoton pestä, tai siis jokapäivä ne 2 kertaa pesen, mut aina samaan aikaan laatta lentää, et pitäis taas pestä uudelleen...
-yrjökyrsä ja nappula 9+5
 
Onnea kaikille jotka on saaneet hyviä uutisia np-ultrassa :flower:

mymmeliina katoin vanhasta äityskortista että tossa puolenvälin jälkeen oli neuvolat 2krt/kk ja sitten ihan lopussa 1krt/vko. En tiiä mitä varsinaista eroa on 3- tai 4D ultralla, mutta niissä kuitenkin näkee sikiön kolmiulotteisesti ja yksityisellä tehdään.. tosin ei kaikissa yksityisissä ole siihen vaadittavaa laitteistoa.

Kyrsä no johan kummallista, liekö vaan sitten paikka kohtainen tapa ettei sukupuolta katsottu, sillä tosiaan siskoni kävi rv16 ylimääräisessä ultrassa (neuvolassa ei saatu sykettä kuuluviin) ja kylläpä vain vauveli väläytti sukupuolensa, ja oikein komiastikin :D
Meillä on Gracon logico s eli siis jalustallinen koppa, oon ollu tosi tyytyväinen siihen jalustakiinnitykseen mutta, se koppa on suht iso ja leveä joten sitä on hankala kantaa ja nyt en edes poikaa (7kk) siinä kanna kun painaa aivan törkeesti.
'Jos noita valmistettais vähän pienempinä ja kevyempinä ni sitten olisin erittäin tyytyväinen :) Mutta suosittelen siis, erityisesti jos liikutte autolla paljon, ei tartte aina puljata vöiden kanssa!

ON: oksennus lens sitten x2 tänä aamuna, onneks muutoin ei oo paha olo. Opetetaan poikaa pois yösyönneistä joten yöt on aika hulabaloota, mut tänä aamuna saatiin nukuttua kaheksaan asti!! Kaikki tuntus olevan ihan ok joten nyt vaan oottelen ensviikon ultraa ja lääkärineuvolaa :)

Mites te joilla jo ennestään lapsia, mitä kivunlievityksiä ootte käyttäny synnytyksessä? Aikasta nyt kysellä jo näitä, mutta kun mietityttää.. Ite sain epiduraalin x3, autto ja olin tyytyväinen siihen, mut mietinkin nyt et ootteko kokenu muista lievityksistä olevan hyötyä? plussia ja miinuksia kehiin!

kuupas ja masu 9+4
 
KUUPAS: itse sain ekasta ja tokasta epiduraalin ja se tuli niin voimakkaana, etten tuntenut edes ponnistus supistuksia. Kolmannesta halusin myös epiduraalin, mutta paljon lievempänä ja kovasti tykkäsin, et tunsin supparit, mut en kipeinä. Juuri ennen ponnistusvaihetta annettiin tonne lonkkiin (?) pudentus puudutukset ja ne helpotti ponnistamista niin, et poju tuli ekalla ponnistuksella.
Nehän ei suosittele epiduraalia jos on jo synnytyksiä takana vaan mielummin spinaalia, mutta mä olen niin tottunut tuohon epiduraaliin.
 
kyrsä Mullakin tehos epiduraali niin et en tuntenu aluks mitään ja nukuinkin sen voimalla, viimesen epiduraalin kun antovat ni oli lievempi ja tykkäsin kans enemmän kun "tunsin" millon supistaa mutta kipeetä ei juurikaan tehny.
osaatko sanoo miks mielummin spinaali uudelleen synnyttäjälle?
Ponnistusvaihetta vähän jänskään kun viimeks loppu puudutus ennen sitä.. mutta tosta pudentus vai mikä lie ni siit oon kuullu et ois just ponnistusvaiheeseen passeli!

Mulla murtu siinä rytäkässä vielä häntäluu ja se vasta pelottaakin et mitäs sen kans käy tällä kertaa.. 2kk en pystyny istua, maata mahallaan/selällään, ainoastaan kylellään.
Onko muilla vastaavaa kokemusta häntäluun murtumisesta synnytyksessä?
Kätilö sano vaan et luutuu yleensä hyvin takas ja vaan harvoissa tapauksissa luutuu synnytyskanavan tielle joka rarkottaa sitä että alatie synnytys voi estyä :'(
 
Jaana25 Ihania uutisia!!!
Nadana Meillä myös kaksikielinen perhe ja nimen pitäisi sointua molemmille. Musta henkilökohtaisesti on kamalaa kuunnella kun suomenkielisellä on nimenä vaikka Jane ja se sanotaan Jane... Tai esimerkiksi nimi joka on mielestäni kaunis kuten Neela, mutta täysin mahdoton suomekielellä. Lasta sanotaan todennäköisesti joka paikassa Neelaksi eikä oikein "Niilaksi". Vielä kun sukunimikin on hankala niin pitäisi löytää nimi joka olisi helppo sanoa oikein.
Tatuka Otan osaa koiraystävän poismenon vuoksi :flower: Meillä menehtyi myös hieman alle vuosi sitten toinen koiralapsista äkilliseen komplikaatioon ja täysin odottamatta. Hän oli vielä nuori ja ei taida mennä päivääkään ettei häntä tulisi ajateltua.

Kestovaipoista
Me ajattelimme ensiksi ettemme ala kestoamaan, mutta muutimmekin mielemme tuttavaperheen kanssa juteltuamme. He suosittelivat kestoamista ja homma ei tuntunutkaan enää niin hankalalta. Heillä lapsi on alle vuoden ja käyttää jo pottaa... Eli heillä käytössä kestot, matkoilla kertikset sekä vaipattomuus. Itse olen lukenut tuosta jo pienen lapsen opettamisesta vaipattomaksi ja nyt kun tuttavapiirissä on tästä hyvä esimerkki luulen, että sitäkin kokeilemme. Ainahan kannattaa kokeilla ja sitten vasta todeta toimiiko omalla kohdalla. =)
 
mymmeliina noista ultrista eli 4D on liikkuvaa kuvaa lapsesta, mutta 3D on siitä 4D:stä pysäytetty kuva, selitti viimeks ultraajalääkäri ku käytiin yksityisellä asemmalla! Ku tuo edellinen vauvveli oli mahassa =)

Tatuka :hug: Meilä kans 13 vuotias koiravanhus mummeli, aina saa pelätä, että millonka se ei enää amulla herääkkään! Kunto huonontunut kovasti tän kesän aikana! :'(

Kauppaan pitäs jaksaa lähtee, mut ku ei millään viittis! Ilalla tulee vieraita nii olis haettava mansikoita tortun päälle...miehen 38 v kakkukahvit :heart:
 
nanada ja caro79 meillä myös kaksikielinen perhe :) (tai no kolmikielinen tavallaan, pojalle puhun suomea,mies englantia ja keskenämme englantia,mutta miehen sukulaisita kuulee myös paljon swahilia)

Tänään käväsin lääkäri-neuvolassa. Olinkin oma neuvola täti lomalla,mutta ihan kivahan tuo sijainenkin oli. Verenpaine oli pikkasen noussut (JEE!!) ja pissa puhdas.muuta se ei sit tehnytkään. Lääkäri sanoin kohdun kasvaneen normaalisti ja kuunneltiin ekaa kertaa sydän äänet :heart:
Mutta. Mitä himskattia meinaa ektopia kohdunsuulla??? Lääkäri sano et se punottaa ja on ektopiaa. Mut niin se totes jo jälkitarkastuksessa, eli tuskimpa tuo mitään sit haittaa. Mut et mitä se on,mistä johtuu??

labello ja mytty 11+3
 
Täällä eka neuvola takana, olipa unettava käynti. Ihanaa kyllä, kun ei enää väännetty niin rautalangasta joka asiaa, kuin eka raskaudessa. Joskus oli semmonen olo, että vaikka ekaa odottikin, ni ei nyt ihan idioottina tarvi kohdella kuitenkaan.. |O Nyt ei siis mitään erikoista selvinnyt, virtsat ok. Ja ihan mukava "täti", vaikka vähän iäkkäämpi onkin. La siirtyi paria päivää aiemmaksi neuvolan laskurilla, eli se on 22.2. nyt. Saa muuttaa, vaikka ei sillä niin väliä ookaan. :) Eka ultra on vajaan 3 viikon päästä. Sitä odotellessa... :heart:

Tulee lähinnä lueskeltua näitä juttuja nykysin. Monta kertaa päivässä käyn kyllä täällä.. :ashamed: Kommentoinnit jää vähemmälle jostain syystä.

Olikohan se täällä kun gallupoitiin töistä. Mä oon hoitovapaalla, eikä tarkoitus oo mennä ennen tämän pienen syntymää töihin. Saa nähdä sitten taloudellista tilannetta äitiysloman loputtua, josko sillon jo täytyis kääriä hihat. :D Kotona kyllä viihtyisin tosi hyvin, jos vaan mahdollisuus siihen olis.

labello "ektopia=virhesijainti, siirtymä; elimen tai kudoksen sijainti tavanomaisesta poikkeavassa paikassa." Kattelin jotain keskusteluja myös aiheesta, ni aika harmittomalta ja oireettomalta niiden perusteella vaikutti. Mahdollisiksi syiksi oli mainittu mm. synnytys, e-pillerit, kohdunsuun "tökintä" :D (tamponi, penis, dildo).. Jotta semmosta, en tiiä onko tästä mitään apua sulle.. :whistle:

Pilkkis 9+3
 
sleeping
Hei!
Sain vihdoin tänään neuvolatädin kiinni. Kilpirauhasarvot ovat normaalit. Hitsi kun masentaa. Olin aivan varma, että tää väsymys sais hoidettua lisäämällä vaan lääkitystä, mutta ei... toivottavasti tulis edes 12 viikon jälkeen edes hiukan normaalimpi olo ja jaksais edes kauppaan kävellä!!

Mä olen ollut jo reilu neljä vuotta kotona ja ajattelin, että sitten kun tää kolmas on noin vuoden tai puolitoista, menisin töihin. Siihen asti kärvistellään tässä 74 neliön kolmiossa viisistään ja harkitaan sitten mun töihin paluun jälkeen isompaa asuntoa, lainan ottoja yms asioita. Hiukan kyllä hirvittää, että mitä ne siellä töissä oikein ajattelee musta kun olen ollut näin pitkään poissa sieltä. Muutenkin haluaisin ehkä vaihtaa työpaikkaa, mutta näitä asioita mä en jaksa/halua miettiä vielä.

Mulla menee edelleen kaikki housut jalkaan, vaikka tuntuu, että vatsa on koko ajan turvoksissa ja takapuoli kasvaa kun löhöän vain sohvalla. Edellisissä raskauksissa olen aika aikasessa vaiheessa ruvennut käyttää mammavaatteita kun vatsa rupesi kasvaa ja kasvoikin sitten aivan mahdottomasti (molemmat pojat yli 4 kg)

Kestoilusta: Ideana se on aivan mainio kun muutenkin yritetään kierrättää yms kaikkea mahdollista ilmaston hyväksi, mutta en vielä tiedä ryhdytäänkö siihen vielä kolmannenkaan kanssa. Mä ostin kuopukselle muutamia vaippoja, mutta eivät olleet hyviä. Pitäis vaan jaksaa etsiä niitä sopivia, mutta en vielä tiedä jaksanko.

Täälä puhutaan paljon erilaisista puudutuksista ja synntytyksistä. Mulla on kaksi sektiota takana ja siis kolmas tulossa. Onko muita, jotka jo tietävät joutuvansa suunniteltuun sektioon?
:wave:

Eipä muuta tällä erää. Hyvää päivänjatkoa kaikille!
 
Jaana: Ihania uutisia! Onnea myös kaikille jotka ovat saaneet hyviä uutisia ultrissa. :heart: Mulla on np-ultra vieläkin varaamatta kun siellä on ruuhkaa eikä aikaa meinaa saada. :(

Neiti22: Mulla on kauhee turvotus iltasin, näyttää niinku olis pitemmälläkin raskaana. Mutta eipä sitä vauvamahaksi voi sanoa kun pömpöttää vaan illalla. Viime raskaudessa maha pullahti näkyviin jo viikolla 12 niin että muutkin huomas ja alko huomautteleen, että kaipa se kohta näkyy taas... Ekat onnettomat mahakuvat on otettu, voisin laittaa ne profiiliin kunhan ehdin... ;)

Pixie ja pallo 10+1

 
Taas kysyisin neuvoa viisaammilta :attn: Olen lähdössä piakkoin Kreikkaan lomalle, ja niistä ruuista olisi vähän kysyttävää. (meidän neuvolantäti tuntui olevan aivan pihalla ja tosi kiireessä) Eli uskallanko syödä esim uunissa haudutettua fetaa ja muuta kypsennettyä ruokaa? Koskaan ei ole kreikasta tullut vatsapöpöä, etten ihan vainoharhaiseksi haluaisi ryhtyä. Entä jogurtit ja siitä tehdyt tuotteet, mm. tzatziki? Onko kellään kokemusta? Luulisi et kreikassa -EU maassa- olisi maitotaloustuotteet pastöroituja...
 
Moikka!

Viime pe käytiin nt-ultrassa. Kaikki hyvin, turvotusta oli muistaakseni 1.26mm ja sen verikokeen ottivat. Jos ei 2viikon sisään kuulu soittoa, niin kaikki hyvin senkin osalta :) La varmistui 31.1. ja sen mukaan mennään siis loppu aika. Eli tammikuinen olisin minäkin, mut oon aika varma että jos ei suunniteltua sektiota tehdä, niin menee helmikuulle. Tyttö syntyi rv 42+0 ja sektioon päätyi sitten 18tunnin suppareden jälkeen kun ei paikat auennu koskaan 4cm enempää. Syy oli varmasti se et neiti painoi sen 4480g :whistle:
Viime raskaudessa mulla oli alussa painoa sen verran enemmän että joudun siihen sokerirasitus kokeeseen. Nyt viimeks neuvolassa sanoi että ei tarvii mennä kun paino indeksi sen jonkun rajan (26?) alle, mutta ultraaja sano että ehdttomasti pitäis mennä koska "kerran jo tein 4,5kilosen lapsen" :LOL: jotenki kuulosti musta hassulta, et tein 4,5kilosen lapsen, enhän mä sitä tehnyt... tai siis sillon kun olin tekemässä ei se todellakaan ollut 4,5kilonen :D

Mulla kun ei oikein mitään raskaus oireita oo ollu, nii välillä menee päiviäkin etten edes muista koko raskautta :ashamed: Ehkä sitten sekin tuntuu todemmalta kun tuntee ne liikkeet, viimeks tunsin ekat kutitukset muistaakseni rv15+ jotain. Sillon oli istukka edessä, nyt en muistanu ultrassa kysyä missä kohtraa on tässä raskaudessa.

Mulla on koko ajan ihan törkee makean himo! |O kyllä mulle tavallisestikin makea maistuu, mut tää on jo ihan tolkutonta. Mulla pyörii silmissä vaan kakkujen, leivosten, jäätelön, suklaan yms kuvia! :kieh: Sen et edellisen herkun jämät saan suupielistä pyyhittyä, niin jo seuraavaa mietin! Ei oo kivaa :ashamed: Viime raskaudessa tuli kiloja 16, tosin niistä jäi yli 10 jo sairaalaan, mut ei taida toi 16 riittää tällä kertaa jos en saa tätä makean himoa aisoihin!
Toinen "himo" on ollu pinaattikeitto. Sitä tulee syötyä Monta kertaa viikossa, välillä teen ite ja välillä kaupasta ostan.

Mut muuten täällä tasaista elämän menoa, kotona siis oon tytön kanssa nyt. Toisaalta tekis mieli mennä vaikka heti johonkin töihin, mut en koe et olis fiksua lattaa tässä vaiheessa tota neitiä (1v2kk) hoitoon muutamaks kk ja sit taas kotiin kun jään ä-lomalle. Et tod.näk. v2010 syksyllä sit töihin tai opiskelemaan kun tulokas olis n.1,5v :)

Sellasia, hyviä vointeja kaikille! :)

Bianca 12+4
 
Kuupas: Ne mulle sano, et uudelleen synnyttäjälle suositellaan spinaalia kun se on kuulemma nopeampi vaikuttamaan kun epiduraali ja yleensä uudelleen synnyttäjälle ei laiteta epiduraalia, koska synnytys etenee nopeammin. jotain ton suuntaista höpöttivät, mutta edelleen vaadin saada epiduraalin :D

Mä tossa sain päivystysajan lääkäriin klo:13.00. Odottelin puoli tuntia ja ei kuulunut lääkäriä. Kun lähdin asiaa selvittelemään niin lääkäri olikin vaihtanut puolilta päivin toiselle terveysasemalle. :eek: Mutta mut on kuulemma saatava lääkäriin ja tsekattava, et olenko jo liian kuiva. Mitkään ei pysy sisällä. tänään olen satunnaisesti popsinut 10 herneenpalkoa ja ne on ihme kyllä pysyneet sisällä, mut nesteet ei pysy yhtään. Olen noita herneitäkin kakonut ulos, mutteivät ole tulleet, kai ovat niin kökköö tuolla vatsahappojen seassa, ettei pääse ylös asti. No lähden tästä pian tonne päivystykseen ja sit saa nähdä, et miten päättävät.

-kyrsä ja nappula 9+5
 
Pakko tulla tänne kertomaan... Sain tänään dopplerini postista ja kuultiin ekaa kertaa heti sydänäänet kotona :heart: :heart: Nyt viikkoja 10+1 ja syke oli siellä noin 170 paikkeilla. Ensi kerralla täytyy äänittää koneelle jotta saa lähettää postia tuleville isovanhemmillekin =)

Niiskunenä Mä söisin kyllä noita uunissa kypsytettyjä ruokia turvallisin mielin (myös juustoja sisältäviä), mutta ne jogurttipohjaiset kastikkeet, tzatzikin, myös esim. vuohenjuuston yms. (vaikka onkin tuolla NIIN hyviä) jättäisin väliin.

Suomestakin olen löytänyt pastöroimattomia juustoja et en menisi vannomaan, että kaikki on pastöröituja välimeren suunnalla tai muuallakaan euroopassa. Mm. Ranskassa ja Saksassa taitaa olla paljonkin ei pastöroituja juustoja. Sanotaan, että ne olisi paremman makuisia. Joitakin juustolaatuja ei myöskään kai voi tehdä pastöroidusta maidosta. Mutta itse en sen enempää tiedä noista vaikka suuri juustojen ystävä olenkin. Mutta kannattaa olla tarkkana niiden kanssa kun kyllähän sitä kerkeää herkutella ensi vuonnakin =) =)
 

Yhteistyössä