** Helmikuun Helmet** tammikuu

Heippati,

Minkälaiset rytmit teidän vauveleilla on liikkumisen suhteen? Minua hieman hirvittää... kun kovin meno on aina öisin! Alkaa tuossa puolen yön tienoilla ja kahdelta yöllä ollaan usein hyvin aktiivisia... Sitten päivällä on suhteellisen hiljaista. Aamupäivästä minua sitten nukuttaa kun ei kukaan ole herättelemässä... ja uni maistuu helposti sitten pidempäänkin eli rytmit alkaa olla kivasti sekaisin....

Kuinka paljon nämä tämänhetkiset vauvan liikkeet vastaavat syntyvän vauvan unirytmiä? Onkohan tämä tapaus kokonaan yöeläjä... ??? Millaisia kokemuksia teillä on? Yritän olla yöllä aktivoimatta vauvelia vaikka se olisi mitenkä aktiivinen tahansa...

Tsemppiä ja voimia kaikille. Minua ei valittelut haittaa. Hyvähän se on että jonnekin saa puhaltaa stressinsä ja väsymyksensä! :D Eikös nämä keskustelupalstat siksi ole ja eihän täällä kukaan ketään loukkaa. Loppusuorallahan tässä ollaan....ja ihan ymmärrettävää ettei sitä aina "ihan hymyssäsuin" ja pirtsakkana jaksa olla :LOL: :LOL: :LOL: ja sitäpaitsi tietää ettei ainakaan ole ainoa näiden olojensa ja vaivojensa kanssa ;)
 
Onnea kiinille pojasta!!

Mulle iski eilen pesänrakennus vietti ja sain ukon hommaan mukaan.Siirrettiin pojat yläkertaan meiän huoneesta ja toinen tietsikka pöytineen sekä pinnis meiän huoneeseen. Tänään pesin sit pinniksen suojan ja jotain uusia vauvan vaatteita.

Eilen oli nla ja kaikki ok. En oo muistanu kattoo paljonko masun mitta oli,mut eipä sanonu et ois mitään häikkää.Oltiin ekan kerran koko perhe neuvolassa ja pojat kuunteli rauhallisena sydänääniä. :)
Painoa tullu tähän mennessä 5.6kg. Hemppakin oli noussu 120:een. Oli viimeks jotain 112 muistaakseni. Oon syöny välillä obsidania.

Tänään näki taas mun perkuleen dementian. Postiin ja kauppaan olin lähdössä poikien kanssa,eka tappelin vanhemman pojan kanssa pukemisesta lähtien kun muka mitään ei osannu/halunnu tehdä. Sit kun olin pojat saanu toppavaatteisiin ja itteni myös aloin kerätä kamoja rattaisiin..kännykkä,avaimet..lompakko..missä hitossa on mun lompakko ja sitä etin kaikista mahdollisista paikoista.Soitin ukollekin onko pudonnu autoon eilen..raasu käveli työmaalta autolle ja soitti,ei oo. Sit huomasin et olin kadottanu jo juuri kirjoittamani kauppalapunkin.
Soitin poliisilaitoksen löytötavaratoimistoon,ei ollu siäkään.Riisuin pojat ja kirosin..jatkoin ettimistä ja kappas..kävelin makkariin ja siellähän se lompakko ja kauppa lappu oli pinnasängyssä. Pääsi kyllä itku jo sen touhun jälkeen ja kirosin tätä helkutin dementiaa.. Mä en ees muista et olisin lompakon ottanu pois laukustani :kieh:
Sit puin pojat uudestaan villavaatteista alkaen ja lähdettiin vihdoin postia kohti..koskahan mä hukkaan itteni!!!!!!!!!!!!!!! :whistle:

Dementoitunut Mamitre rv 32+3
 
siruko mainitsi aiemmin pienen sf-mitan. mulla on kans pieni mitta (alakäyrällä, tai no sen allakin välillä) ja vatsa on tosi pieni, mutta vauva on silti kasvanut oikein mukavasti. käytiin siis ihan muista syistä vähän aikaan sitten äitiyspolilla ja ultrasivat samalla, jolloin selvisi, että vauva on ihan normaalin kokoinen vaikka alakäyrän alla mennäänkin. nyt viikolla 35+1 mitta oli 29cm. missään vaiheessa ei siis oo noussu lähellekään kolmeakymppiä ja tänään terkka sanoi, et vauva on laskeutunut ja pää kiinnittynyt, eli eipä se siitä enää nouse jatkossakaan. eli kannattaa olla vaan iloinen pienestä massusta, kun sen kanssa on muuten helpompi olla :). sf-mitan kasvu on paljon ruumiinrakenteesta kiinni ja vastaavasti meidän vauvoilla on ahtaammat olot kohdussa. tärkeintä lääkärin mukaan on, että käyrä kasvaa (hiljalleenkin) vaikka mitta pysyiskin pienenä.
 
Ihan omaa napaa, taas vaihteeksi... Tänään oli äitipolikäynti. Sydänäänissä hyvä vaihtelu (ottivat KTG-käyrän), pissa puhdas ja verenpaineet hyvät. Vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Vauva kasvaa edelleen +75% käyrällä eli olisi n. 4kg syntyessään. Nyt vartalonympärys pomppasi käyristä reilusti yli, mutta lääkäri meinasi, että johtuu siitä, kun ei saanut kunnon mittaa. Painoarvio oli siis 2,5-2,6kg (tällä vartalonympäryksellä). Kohdunsuu oli kiinni ja täysimittainen, ulkosuu oli hivenen pehmennyt. Seuraava käynti onkin vasta 37+2 viikolla, samalla synnytystapa-arvio. Toimiston täti ei suostunut antamaan aikaisempaa aikaa suunnittelukäyntiin, vaikka "uhkasin", että olen ko. päivänä jo tosi toimissa. :D Äitipolilla ajat olivat pari tuntia myöhässä, samainen toimiston täti sanoi tullessa, että vähän... Niin minä istuin odottamassa siripirin (glukoosivalmiste) ja coca-colan voimalla. Olisin käynyt kahvilassa eväillä, jos olisin tiennyt tilanteen noin pahaksi. Mullahan on käytössä myös pitkävaikutteinen insuliini (ateriainsuliinin lisäksi) ja siitä johtuen sokerit laskevat liian alas, jos ruokavälit venyvät paljon. Päälle oli käynti diabetespolilla insuliinia, insuliinia... Eli tarpeen vaatiessa lisää... Mun annokset on nyt jo tosi isoja...

Heltu 32+4
 
Ai että helpotti, ku pääs ulos..no ihan vähä vaan. Kaipa tää tästä, ku syödään kohta ja ajattelin, että saunotaan iha tyttöporukalla =) . Ajoissa noi unille.
Oikein hirvittää huominen. PIdetään sunnuntainaton vajaa 3veen 3vee synttärit, oikeesti 12.2, mutta sitte on jo vauva ja en haluu vieraita eikä muutenkaan neiti sais täyttä huomioo. Joten huomenna tiedossa täyssiivous (jäi jouluna tekemättä ) ja kaikki leipomiset. Eilen etin nalle-puh kamaa, ku haluu nalle-puh syndet..no löysin marsipaanista servetteihin kaikki nalle- puhina, jee =) . No, jos vetää rankaks ja ärtyy pulla puskemaan pihalle, on ainakin kolme mummoo ym sukulaiset sit sunnuntaina lapsenlikkana :LOL: :LOL: . No hope not vielä.

Nyt sinne syömään. Palaan turisemaan tylsyyttäni viimestään, ku tytöt unilla.

Juu, Jahvetin kaa samoilla linjiolla, se vieraileva provp-tähtönen varmaa joku meidän pinosta, joka ei muute nikillään kirjottele, taustailee vaan, ku nii oli perillä asioista :) . Samapa tuo mulle.
 
Eikö kellään ole tuo hemoglobiini yhtä huono? Mulla siis 104. Nyt selvisi se jatkuva väsymys, mitään ei jaksa tehdä ja jos kauan seisoo alkaa tosiaan heikottaa. Eilen aloitin raudan syönnin mutta muutosta oloon ei vielä ole mitään muuta ku maha meni ihan kuralle |O
Taidan syödä mieluummin mielin määrin persilijaa.
 
Jahvetti nini tuon mun terkkarilääkärin mukaan, mut sanoppa muuta ku et otappa nuista sit selvää :D no pitkä tai lyhyt, ohut tai paksu, ni oma kumminkin :LOL:
mulish mul oli pari kuukautta sitten 103 ja aloin syödä maltoferia, sain sillä nousemaan hyvin, eikä ole ollut vatsa vaivoja... minkä merkkistä rauta kuuria syöt? muistelen että retafer on sellainen, joka kaikkein helpoimmin laittaa vattan sekasi/ tai vaihtoehtoisesti ummettaa...
 
Tere,

tääl on ollu tämmönen lööpailupäivä tänään, siivoilua ja kaupassa käyntiä... taas... Onneks yks kaveri kävi teellä; sai vähän jotain vaihteluakin tähän mökkeytymiseen... Nyt ei oo enää mitään siivottavaa tai vauvan kamoja laitettavana, kun kaikki on järjestyksessä... :/ No, kirjahyllyä ja astiakaappia en oo uhostani huolimatta vielä jaksanu siivota. B) Eteisen hyllyt ja naulakot raikottiin eilen, samoin kylppäri. Vaatekaapit on käyty läpi jo aiemmin, samoin ns. rojulipastot. Vaatekaapeista lähti meiltäkin Hesylle, Uffille ja ihan roskikseen kassitolkulla kamaa... :whistle: "Käytän näitä sitten, kun olen laihtunut viisi kiloa" - vaatetta pakkaa kertymään... Onneks on niin pienet tilat, ettei pysty haalimaan ihan hirveesti sontaa... :saint: On vaan jotenkin outoa, kun joka paikassa on vauvakamaa, mut vauvaa ei näy vielä missään... :/ No, eipähän siihen tosiaan mee kuin max. puoltoista kuukautta! =) IIK!

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Niimpä |O
Ehkä se on joku tästä meidän pinosta, joka ei jaksa ruikustusta kuunnella, kun oma odotus menee niin kivasti :saint:
Mulle tuli tuo ihan sama mieleen jo sillon kun se provoili... :/

Pupi: Meidän hynttyrä on kans selvästi aktiivisin alkuyöstä... B) Äitiinsä ja isäänsä tullut... Me ei tod. olla aamuihmisiä, vaikkakaan ei tavallisesti nukuskella kovin myöhään, niin liikenteeseen meitä ei ennen puolta päivää saa, jollei se ihan välttämätöntä oo. Vauvan kanssa taitaa sekin rytmi sit muuttua, kun onhan se ulos vissiin vietävä aamupäivisinkin. =)

Kivoja ja ei-väsyttäviä synttäreitä teille Nelli! Olin marraskuussa yhen tuttavapariskunnan pojan 4v.-syndeillä ja meno oli hurja... :eek: Meillä saa mies kyllä toimia sit leikkivastaavana ja mä seurustelen aikuisten kanssa... B)

onnistuukohan pinkillä...

evaellen & hynttyrä rv 35+2
 
se provo han oli ilmeisesti sitä varten oikein perustanu uuden nikinkin. Kuka siitä mainitsi et oli vaan täällä käyny uhoomassa.

Ja tää palstahan just sitä varten on että voidaan jakaa ilojamme ja surujamme yhessä samassa tilanteessa olevien kanssa ja jos jotain ei kiinnosta kuunnella/lukea toisen valitusta voi pysyä muualla.
Mulle tää palsta on ihan 10 arvonen. Täällä voi niin kivasti kirjottaa mistä vaan ja kukaan ei naputa. Miehellekkään ei aina jaksa olla avautumassa.

Nyt leikkimään...Mä ainakin annan mennä provot toisesta sisään ja toisesta ulos.

Jepsu pikaseen
 
evaellen: mullaki noita sit kun mä vähän laihdun-vaatteita on kertyny :whistle: :LOL: onneks osan jo oon heittäny pois ku tajunnu et niihin ikinä enää mahu :kieh:

pupi: kyllähän se rytmi aika usein seuraa ainaki hetken sitä mikä ollu mahassa. tänään just juttelin yhen äidin kanssa kenen poika synty joulukuun loppupuolella et ihan samaa rytmiä pitää ku mahassaki loppuaikoina.

mamitre: täällä myös yks dementikko :wave: tänään lähin kaupunkiin ihan sitä varten et vien neukkuun ne stiksit ja kylmäkallen ja kotona huomasin et siellähän ne on vielä kassissa :headwall:
 
Kiitokset noista äitiyspäivärahakommenteista. Eli oikeinhan tuo sit on =) , on vaan niiiiin muuttunut sit viime kerran.

Täällä muistellaan 7 vuoden takaista oloa... 4.1.2001 klo 14.50 oli meidän keisarillinen prinssimme nähnyt päivänvalon :heart: 7 vuotta jo, itsehän en tietenkään ole yhtään vanhentuntu ;)

Huonot yöt jatkuu täälläkin :| Mulle tämä on tuttua muistakin raskauksista, nyt tää vaan alkoi niin kovin aikaisin. Pari kuukautta olen jo nukkunut enemmän ku huonosti. Nyt alkaa joko tuo nukkumattomuus tai sit huono hb tai yleensäkin tää raskaus käydä niin totaalisesti voimille, et on aivan pakko ottaa sellaiset 1,5-2h unet jo aamupäivällä. Miten ihmeessä sitä jaksaa maanantaina palata "ruotuun" ku pitäis taas jaksaa viedä poika eskariin jo 8.10. Huh! Neiti jää yleensä nukkuun kotiin ku pojan vien ja nukkuu ku tulen. Pitänee yrittää hipsiä hiljaa hänen viereensä ja sulkea omatkin "verhot". Meillä muuten tulee tuosta neidin nukkumisesta vielä melkoinen ongelma. Muutimme tähän taloon elokuun alussa ja tyttö on sen jälkeen nukkunut kokonaista 2 koko yötä omassa sängyssään :ashamed: Meillä on sopimus, että omaan sänkyyn pitää illalla nukahtaa (mieluiten hän menis heti nukkuun mun peiton alle), mutta JOS herää niin äipän viereen voi sit tulla. Ja hän on tosi herkkäuninen tai sit tuo mun viereen tuleminen on hänellä jo alitajunnassa. et heti ku vähänkään havahtuu, niin nousee ylös ja sipsuttaa meidän sänkyyn. Nyt sinne kyllä mahtuu, mutta mites sit kohta ku siellä pitäis mahtua vielä oleen ja imettää vauvaakin? Ennen joulua ehdotin, että teemme neidille taulukon, johon saa tarran aina niiden öiden jälkeen kun on nukkunut omassa sängyssään. Ja sit ku tietty määrä tarroja on kerätty, niin sais "palkinnoksi" vaikka jonkin lelun. ekaks neiti oli aivan innoissaan ja sanoikin et haluaa sen ja sen barbin, mutta hetken mietittyään asiaa tokaisi että EI. Hän pyytääkin sitä barbia joulupukilta. :headwall: Ei siis mikään tyhmä tyttö, hoksas itte että barbin vois saada silti vaikka nukkuiskin äidin vieressä.
Tästä asiasta keskustellaan meillä ainakin 2x viikkoon, mutta laihoin tuloksin.
Nyt olemme lähdössä vikaa kertaa ennen LA.ta viettämään viikonloppua mummilaan ja yritin ehdottaa että tyttö jäis sinne pariksi yöksi (jotta äiti sais mahdollisesti edes vähän nukkua9 mut ei kuulemma käy, ku äiti ei ole siellä. Miten se nyt minuun noin ripustautuu?

babygirl 34+5
 
Mitähän mun piti kirjoitella.. :whistle:

Noh, ainakin sitä että tänään aamulla ekan kerran aloin kuulostella vauvan liikkeitä, seuraillu niitä pitkin päivää. Aikasta rauhallinen tyyppi. Yleensä se kyllä heräilee illalla, päivisin se painaa virtsarakkoa ja alavatsaa ja potkii satunnaisesti mut ei mitenkään kauheasti. Ehkä mä seurailen edelleen..
Mua on kyllä tänään väsyttänytkin tosi paljon ja ollu oksettava olokin. Sentäs sain pyykit pestyä, samalla pesin petivaatteet vauvalle.
Vielä pitäis siivota naulakko ja vaatehuone sekä meidän romukasa. Niin ja yksi piironki. Ja viedä joulutavarat kellariin.. Ehkä mä teen osan huomenna tai vaikka ensi viikolla..

 
Hiton nörtit! En minä tajuu noista värijutuista mitään :headwall: :ashamed:

Hei, ketkä odottaa Tampereella, missä neuvolassa käytte? Ihan mielenkiinnosta kyselen, ku ite siellä odottanut aikasemmin. Kävin ekasta Tammelan neukus ja tokasta sit Hatanpäällä. Hatanpään täti oli niiiiiiiiin mieltsin ihana että! Ja muutenkin palvelu toista luokkaa ku täällä. Jotenki asiantuntevampaa oli sakki siellä joka puolella. Tosin KYSin toimintaan oon tyytyväinen täällä, oman kylän touhu onki iha arsesta.

Voitteko muute kuvitella, ku tää meidän kylä on iha konkurssin partaalla, ni uusin veto, kaikkien muiden hulllutuksien lisäksi on: Iltapäivystykseen klo 20 jälkeen ja viikonloppuna olleskaan ei saa viedä korvakipuisia lapsia hoitoon :eek: |O :eek: . Siis mitä viddua! Onkohan ees laillista..ilmotus oli lehdessä ja tv. terveyslautakunta :eek: . Eli jos lapsi sairastuu korvistaan perjantaina klo 20 jälkeen, niin voivoi, lääkäriin pääsee vasta maanantaina omalle päivytävälle..eli millo lie saa senki ajan. Mitehä varsinki putkilapset? Jos korva tulehtuu, se vuotaa ja sitä ei voi hoitamatta jättää, vaan imeä päivittäin kunnes loppuu. Ja muutenki, eihän korvatulehdusta voi lapsella vaa katella |O . Ihme touhua, eikö ole????

 
Jee, tänään on äitiysloman eka virallinen päivä :D Eikä Kelalta oo edelleenkään tullu mitään päätöksiä... Sain vikan palkan joulukuun lopussa ja sit ois joulukuulta Kelalta myös sairaspäivärahat rästissä. Millon sit mahtaa seuraavan kerran rahaa tulla, kun Kelan varassa on :whistle:

Eilen illalla ja yöllä supisteli useamman tunnin säännöllisen epäsäännöllisesti ja välissä pari napakkaakin supistusta. Nousin sit ylös klo3 aikaan, kun en unta saanut: jos ei supistanu, niin sit vauva mylläs kipeästi masussa. Katoin sit dvd:tä keskellä yötä ja nukuin sohvalla hetken. Sit siirryin takas sänkyyn ja jonku 4 tuntia sain nukuttua.

Pupi: meillä siis vauva on aktiivinen yöllä useampaan otteeseen ja aamulla sit 6-7 aikaa on "aamuherätys". Eli vissiin meillä ei tulla helmikuun jälkeen paljon öisin nukkumaan ;) On kyl aktiivinen myös päivällä, joten eihän toi välttämättä mitään merkkaa.

Nelli: mielestäni luin tosta korvahoitoasiasta myös Turun Sanomista jokin aika sitten, että täällä ois joku saman suuntainen muutos tullut... Tarkkaan en nyt muista. Mut ainakin jotain sellasta oli päätetty, että yöaikaan ei enää korvakipulapsille hoitoa tarjota. Aika raakaa peliä kyllä! :eek:

Hyviä viikonloppuja mammoille,

t. Piipi+ typykkä 34+0 (VIHDOIN tuo 34 viikkoa täynnä, joka ainakin täällä on lääkäreiden mielestä raja sille, et vauva on täysin kehittynyt ja enää massaa saa lisää)
 
nelHM, äläs nyt...ollaan sillon 12.2 synnärillä, kun meillä menee se 2 viikkoa yli :LOL: :LOL: No...toivottavasti ei |O :kieh:
Meillä on muuten esikoisella 10v synttärit 16.2. ;) Kauhulla jo odotan mitä tuleman pitää, kun poika kutsuu n. 10kpl 8-11v poikaa tänne B) Ja vauvakin...huh B) No, kai sitä muutamasta tunnista hengissä selvii...tai sit lähen ite vauvan kanssa evakkoon :whistle:

Joku kyseli vauvan liikkumisesta tää liikkuu KOKO ajan...eihän tää nuku koskaan!!! :eek: Oikeesti, on liikkeessä koko ajan, onkohan mulla mahassa ikiliikkuja??? :wave: :wave:
Ei aiemmat oo näin vilkkaita ollu, päinvastoin. Lisäksi tää on sellasta "räpellystä", ei kunnon potkupotkuja :/ Et ei tällä kyl mitään rytmiä oo :whistle: :D

Ja rytmistä tuli mieleen, että olispa tää yhtä helppo, kun kolmonen oli vauvana...alkoi nukua 10-12 tunnin yöunia heräämättä 3 viikkosesta alkaen!!!! :hug:

babygirlin pojalle onnittelut =)

mamitre ja cruella :LOL: Täällä yksi, joka saattaa kesken jonkun tekemisen unohtaa, mitä oli tekemässä :eek: :eek: Yks päivä poltin paistetut kananmuna pannulle, kun sen verran selkää käänsin, et kurkkasin ikkunasta ja painuin muihin hommiin B) :LOL: :kieh: ittesä hukkaaminen tosiaan tästä viel puuttuu B)

Heltu mulla kanssa sai tosi huonosti noita mittoja otettua :/ Etenkin just se vartalonympärys jäi vähän epäselväksi, mut laittoi sit sen 2700g painoarvioksi, ainakin se on hyvin lähellä. Toinen vaihtoehto olis ollu 2600g =)

Mut nyt pitää mennä enkä ehdi muuta kommentoida :wave:

Jahvetti 36+1
 
Ja sit jää asia kirjoittamatta.. Niin eli tosta vauvan rytmistä. Luulen et voi alkuun mennä pari viikkoa vähän sen pohjalta miten on odotusaikana oppinut, mut eiköhän "siperia opeta" sitä vauveliakin sitten. Eli oppii rytmiä samalla kun kasvaa. Meillä esikoinen oli kyllä kaksi kertaa yössä hereillä yhdeltä ja viideltä (mulla kello viis siis on yötä) synnyttyään ja sit jätti 4 kk:na yösyönnit pois ja nukkui 12 tuntia putkeen. Mä heräsin yli puolet raskausajasta aina klo 5, eli jotain kait jäänyt sieltä mut en usko et nyt ihan orjallisesti raskausaikaan viittaa vauvan rytmit.
 

Yhteistyössä