** Helmikuun Helmet** tammikuu

Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Vai värileikkiä..HOTPINK!! Miten sä piparjuuri tuollaisen keksit. :LOL:

Applegreen..sellaisen kun sais. Kokeillaan mihin ovat rajan vetäneet..jos hotpinkin tulee. :D

Vanamo+Viltsu 34+2
Kai se on jääny mieleen, kun joskus olen suorittanut muutaman kurssin, jossa noita html-koodeja on käytetty enemmänkin. Enää ei kyllä koodamalla nettisivujen teko onnistu.

Tuolla on nuo värikoodit: http://www.daniele.ch/school/colors.html
En tiedä toimiiko kaikki tällä palstalla.
 
Neuvolassa käyty: taas oli RR kohollaan, 130/81. Pissa kuitenkin ok, eikä päänsärkyjä tms.
Painoa tullut vajaa 200g viikossa, 10kg kaiken kaikkiaan.
Sf 32,5.

Ensi viikolla onkin sitten lääkäri. Tehdäänkö tosiaan joskus arviointi peräsuolen kautta??? :x

Shalalaa, ihanaa kun ei tarvitse vääntäytyä töihin :) Voi ottaa nokoset vaikka keskellä päivää (kun yöunet edelleenkin on mitä on puutumisen takia), tai käydä ihan vaikka kampaajalla :D

34+5
 
mäkään en tajua noista värikoodeista mitään |O tosin en kyllä jaksa ees paneutua :whistle:

noista paineista, pessilläki mun mielestä ihan normaali paine, mikä siinä oli koholla? :/ alapainehan se on yleensä mihin puututaan. mulla oli ekassa raskaudessa usein paineet jotain tota pessin luokkaa ja korkeemmatki eikä niihin ikinä puututtu. muistelen et katoin jollain toisellaki et oli normipaineet mut muka korkeet. vaihteleeko noi rajatki sit paikkakunnittain?? itseasiassa en ees tiedä noita rajoja mihin puututaan mut veikkaisin et alapaine 90 luokkaa ni sit aletaa tarkkailemaan.

*muoks* pre-eklampsiassa yleensä paineet nousee yli tason 140/90
 
Pessin paineista samaa kuin Cruella. Ei noi koholla ole. Raskausmyrkytyksessä paineet ihan eri luokkaa 140/90 alkaa olla korkeeta. Päänsärkyä ei mulle ainakaan edes tullut vaikka paineet parhaimmillaan oli 155/100. Paino nousee viikossa reilusti kun toksemia päällä samoin huimausta on. Proteiiniakaan ei välttämättä ole koko ajan virtsassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
mäkään en tajua noista värikoodeista mitään |O tosin en kyllä jaksa ees paneutua :whistle:

noista paineista, pessilläki mun mielestä ihan normaali paine, mikä siinä oli koholla? :/ alapainehan se on yleensä mihin puututaan. mulla oli ekassa raskaudessa usein paineet jotain tota pessin luokkaa ja korkeemmatki eikä niihin ikinä puututtu. muistelen et katoin jollain toisellaki et oli normipaineet mut muka korkeet. vaihteleeko noi rajatki sit paikkakunnittain?? itseasiassa en ees tiedä noita rajoja mihin puututaan mut veikkaisin et alapaine 90 luokkaa ni sit aletaa tarkkailemaan.
En tiedä, mutta noottia tuli terkalta.
Mulla on yleensä ollut about 120/65, että kaipa ne siihen nähden on korkeat? Nyt käski tarkkailla päänsärkyä/painon tunnetta ja soittaa sitten heti neuvolaan jos niitä ilmenee. Ei ole mitään tuntemuksia ollut.
 
Pessi

Turhaan pelottelee sua. Paineet on noilla lukemilla vielä hyvät. Mulla yleensä kotona mitattaessa 116/70 ja neukussa oli viimeks ensin 134/80 ja sit hetken istuin ja tehtiin muuta ja sen jälkeen 125/75, et sekin vaihtelee tosi paljon. Kellonaika vaikuttaa sekä unenpuute ja ruokailut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
unenpuute
Jooh, täähän mulla on kroonisena :snotty:
Siellä oli sijainen tänään, oma terkka kipeänä kai.

Lisäksi tätsy antoi ymmärtää, että sf-mittakin oli melkoisen iso (32,5 rv34+5). Täältä kun lukee, niin monella taitaa olla vielä isompi.... :|
 
Terve taas. Neidit nukkuu ja mun vapaa-aika alko :attn: .

Vauvan liikkumisesta ja valvomisesta Josatin ku oisin sill oesikoisen aikaa luklenut tai neuvolassa sanottu, että 2kk:n iässä vauva oppii tunnistamaan yön ja päivän eron. Syö kyllä, mut ei pitäs kukkumaan jäädä.
Mulla on siis kaksi koliikki vauvaa ja tästä kolmannestakaan en kyllä muuta odota, joten jos ei ole, on mukava ylläri. Ekan kaa kävin 3viikkosena vyöhyketerapiassa, missä tehtiin terapia koko kehoon ja vielä pään meridiaani pisteisiin (tai joku tollanen ). Pahentu 5päiväks, meinasin käydä kuristaan sen muijan, mut sit se loppu :eek: .Nukku 1kk:n ikäsestä 3kk:een kans 12h putkeen syömättä.Oli ihanaa. Ja on muute edelleen iha tosi hyvä nukkuja, unikeko. Tokaki nukkunu yönsä hyvin,paitsi sille ei vyöhyketerapiat auttanu ja huuti sen 3kk..sillo valvotti öitäkin. Että ihan suoraan ku en voi kommentoida siihen, että pitääkö tämä masuelämä paikkansa myös täällä ulkomaailmassa. Pitäskin! Tää nukkuu yönsä, ei herättele juuri koskaan.Illat tää riehuu ja pitkin päivää möngertää, mutta pääsääntösesti harvinaisen rauhallinen mies :heart: .

Mä en malta odottaa tiistain polikäyntiä :headwall: :headwall: . Jännittää paljo vauva painaa, mikä kohdunsuuntilanne, kun kuitenki alkanu nuo menkkapoltotkin tulemaan ja tullu liikuttua yms. No, 4yötä vielä. Onneks on aamusta heti, ei tarvii jännnittää koko päivää. Ja toivottavasti eivät käy arsee räpläämään :x ! Ku eiks se ollu lantion leveyden takia..vai miks? Ei tietoa, ikinä tehty.

Kuka ossoo tietee? Voiko lapsivesi mennä ihan millon vaan, noin niiku yhen äkkiä?? Siis ilman supisteluja? Ja sen jälkeenkö alkaa supistamaan vai miten? Ei mitään hajua, mutta kiinnostaa paljon.

Jep, täällä mä netissä roikun tän iltaa, ku ukkokin syömässä ja herkutteleen (epistä, ja viel joku Nokia hemmo tarjoo kaiken niille ).

Moi ainaki hetkeksi :wave:
 
Mulla tuli jotain kirkasta limaa vessareissulla (vähä ku ovislimat ):eek: :eek: , pyyhkiessä siis paperiin! Eipä ole ennen tullut mitään muuta, kun selkeetä valkkaria..ei ole ollut epäilyksiä vesien lorahtelusta tmv. Mitähän oli??

Ja kaikkia taas kiinnostaa :headwall: :headwall: :ashamed: .. Mut onko muilla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Mulla tuli jotain kirkasta limaa vessareissulla (vähä ku ovislimat ):eek: :eek: , pyyhkiessä siis paperiin! Eipä ole ennen tullut mitään muuta, kun selkeetä valkkaria..ei ole ollut epäilyksiä vesien lorahtelusta tmv. Mitähän oli??

Ja kaikkia taas kiinnostaa :headwall: :headwall: :ashamed: .. Mut onko muilla?

Mulla kanssa välillä...en oo aatellu et ois mitenkään epänormaalia :whistle:

Tosta vesienmenosta, niin kyllä vaan...ne voi lorahtaa ilman ennakkovaroitusta vaikka kaupan kassajonossa B)
Mulla ekasta meni vedet, aamulla klo 6.00 sänkyyn :/ Just olin heränny herättää isännän töihin, ei supistellu, ei mitään, ihan normaali olo =)
Ees sen jälkeen ei alkanu supistelee...klo 12 laitettiin tippa...
 
Pessi
Kaikenlaista eritettä löytyy... välillä vetisempää, välillä "sitkeämpää". Pikkarit saa vaihtaa useemman kerran päivässä
No juu, mullakin kyllä, mutta pitätynyt iha valkkarina, on litkua, että lorahtaa oikeen, sit paksua, sitkeetä, tahmasta ja yök vaikka mitä :x . Oli vaan uusi erite..ovislima tuli mieleen..Tai mulla oli tässä raskaudessa se kiinnitymisvuoto. Sillo tuli n. 6-7pv oviksesta pari päivää ihan törkeet tollase kirkkaat limaklöntit :/ .
No olipahan mitä tahhaansa, kuten jo aikasemmin sanoin, että enpä ylläty vissiin mistään tässä raskaudessa :LOL: ..toki voi se panna mietityttään :ashamed: :whistle:
 
Jahvetti
Tosta vesienmenosta, niin kyllä vaan...ne voi lorahtaa ilman ennakkovaroitusta vaikka kaupan kassajonossa
Mulla ekasta meni vedet, aamulla klo 6.00 sänkyyn Just olin heränny herättää isännän töihin, ei supistellu, ei mitään, ihan normaali olo
Ees sen jälkeen ei alkanu supistelee...klo 12 laitettiin tippa...
Kiitos infosta :) . Ois ainakin selevää peliä se sitten. Ja mä en kyllä jäis kotia ihmetteleen, jos vedet menis, sen verran neuro oon.. siis vaikka ei supistaskaan. Ja kuullu oon, että voi tosiaan kestää vrk:n vielä synnytykseen..mut täällä vilikkus bemarin takavalot vaan siinä vaiheessa :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Jahvetti
Tosta vesienmenosta, niin kyllä vaan...ne voi lorahtaa ilman ennakkovaroitusta vaikka kaupan kassajonossa
Mulla ekasta meni vedet, aamulla klo 6.00 sänkyyn Just olin heränny herättää isännän töihin, ei supistellu, ei mitään, ihan normaali olo
Ees sen jälkeen ei alkanu supistelee...klo 12 laitettiin tippa...
Kiitos infosta :) . Ois ainakin selevää peliä se sitten. Ja mä en kyllä jäis kotia ihmetteleen, jos vedet menis, sen verran neuro oon.. siis vaikka ei supistaskaan. Ja kuullu oon, että voi tosiaan kestää vrk:n vielä synnytykseen..mut täällä vilikkus bemarin takavalot vaan siinä vaiheessa :LOL:

Mekin oltii sillon jo ennen seittemää laitoksella :p pikkasen tuli paniikkia B)
Vaikka pari tuntiahan siinä nyt olis sellanen, että rauhassa vois olla ja laitella enneks menee =)
Joskus taitaa olla jopa 24h ennenku käynnistetään, jos ei itestää ala supistaa, mut en sit tiä miks mulla jo niinki ajoissa ku 6h jälkee...neljän aikoihin poika sit jo syntykii =)
 
nelli Kyllä voi mennä. Äitin kanssa juteltiin synnytyksestä niin se sano, että sillä meni maha kuralle, sitten vedet ja vasta sen jälkeen alko supistamaan. Miullahan meni melkein saman kaavan mukaan: maha toimi useemman kerran, supistukset oli todella vaimeita, ei edes menkkakipujen verosia ja sitten loiskahti vesi. Nyt kun oikein muistelen niin miulla tais valkkari limaistua noin viikko ennen synnytystä.

Nukuin niiiin hyvin viime yönä :D Sairaalassa olo meni valvomiseksi niin omaan sänkyyn oli ihana nukahtaa ja nukuinkin 12h. Meiän piti mennä 11 syötölle sairaalaan, mutta mies ei saanu minnuu hereille kun nukuin niin sikeesti :eek: Kaheltatoista se tuli jo ravistamaan, että nyt ylös ja lähetään! Mie ihan pökkyrässä söin aamupalaa (mies toi sänkyyn :heart: ) ja pumppasin maitoa viemisiksi.

Poitsu voi oikein hyvin ja kovasti vaatii ruokaansa :D Meiän pitää antaa alkupalat pullosta ja sitten vasta tissille, kun toinen hermostuu heti, kun tissistä ei tule yhtä helposti kun pullosta |O Antibiootit lopetettiin tänään ja kanyylikin otettiin pois :) Nyt syötellään lapsentahtisesti ja odotellaan lääkäriltä lupaa lähteä kotiin =) Lupaili jo, että ens viikon lopulla vois päästä, jos kaikki menee hyvin. Bilirubiinihan on vielä koholla ja poika on sinivalossa, mutta eiköhän ala helpottamaan parissa päivässä :)

Mie saatan pikkuhiljaa siirtyä tuonne vauvojen puolelle joulukuussa syntyneiden pinoon, mutta käyn aina välillä kattomassa teiän kuulumisia :) Tällä on kyllä ollu älyttömän ihana henki ja parasta vertaistukea ikinä! :hug: :hug: Onnea ihan jokaiselle loppuodotukseen, enää muutama viikko edessä :wave:

Kiin ja Arthur 4pv
 
Pessi Musta toi vaihtelee aika paljon toi kohdun korkeus, mulla esim. 30,5 cm vaikka viikot 34+2. Menee aika siksakkia käyrä, mut kasvua oli tullut kuitenkin 3vkossa 1 cm ja se riittää mulle nyt toistaiseksi. Ja koko arvio tehdään joka tapauksessa 16. pvä lääkärikäynnillä.

Piparjuuri
Huomasin, mut ei haitannut koodin toimivuutta kuitenkaan näköjään. Ctrl+c ja v vaan ja hyvin meni.
 
Tereee!

Kiva taas kuulla Kiinin ja poitsunkin kuulumisia! Hyviä vointeja sinne edelleen, ja elähän nyt meitä toki ihan kokonaan jätä...joookosta??

Nelli...Täällä on kyllä kans ihan joka näköstä eritettä ollut kokoraskauden ajan, että en omalla kohdallani hämmästy enää mistään :D . Noh, ehkä sitten jos lorahtaa lapsivedet, niin hätkähdän, että nyt ei ole enää ihan normaalia =)

Shiva...mä kirjottelin kanssa tosta sf-mitan pienuudesta ja mulla ainakin on nimenomaan se, että kun alussa tosiaan mentiin yläkäyrillä ja nyt tosiaan jo toistamiseen jumittaa, eli ei kasva (edes sitä vähää...) ja näin ollen on tiputtu jo sinne alakäyrien tuntumaan. Mutta kaippa se lääkäri sitten ens viikolla pistää lisätutkimuksiin, jos katsoo aiheelliseksi. Pienestä mahastani toki oon tyytyväinen, on se vaan niin helppo :D ja itse asiassa terkka viimeks totes, että mulla on vieläkin tuolla ylhäällä runsaasti kasvutilaa, on niin pitkä tuo väli.

Ja noista paineista...kyllä toi mun tietääkseni on ihan yleinen raja toi 140/90, mutta taitaa siinä olla joku sellanenkin, että jos nousee yhtäkkiä 15 yksikköä aiempaan verrattuna, niin sillonkin on syytä tarkemmin seurata, vaikkei siis ylittyiskään vielä toi raja. Mulla kun on aina ekalla ja tokallakin kerralla ollu viime aikoina yli tuon rajan, mutta sitten useemmalla mittauksella kuitenkin laskee siihen rajan tuntumaan, vähän alle.

Tillukas...niistä kaakeleista tais meiänkin terkka jotain mainita :LOL: . Ja tottahan se on aika ankeen olonen paikka, enkä muutenkaan saanu ihan hirveesti irti siitä vierailusta, mutta tietääpähän nyt ainakin, että mihin päin sitten tosipaikan tullen suunnistaa :LOL:

Mitäs muuta...mä sain revittyä itteni tänään ylös sohvalta ja käpyttelin parin tunnin lenkin, jeeeee! Että mä oon tyytyväinen itteeni :LOL:
vaan eipä tuo liikkuminen enää käy yhtä kivuttomasti kuin ennen, mutta ehkäpä se on jo ihan luonnollistakin, kun näillä viikoilla mennään.

Mirtsu & sintti 35+6 <---oli ihan pakko kans testailla
 
Joo, heips taas!

Nyt mä oon muuten ihan varma, että meillekään mitään typyä oo tulossa, vaikka tytöks rakenneultrassa veikattiin ja ihan tyttöolo on ollut koko raskauden ajan. Mutta ihan varppina tuo sintti vielä yllättää...ja mitäs mä sitten noille mekoille ja vaaleenpunasille vaatteille teen. Pääasiassa oon yrittäny pysyä neutraaleissa väreissä, mutta onhan noita "huomaamatta" kuitenkin kertynyt, toisin kuin mitään sinistä tai muuta varsinaisesti poikamaista en oo ostanut. No, suurin osa on kuitenkin valkosta tai ruskeeta, että käy molemmille :)

Mä en kyllä osaa oikein tämän maha-asukkaan rytmistä sanoa, iltasin ja aamuisin/aamupäivisin tuntuu rymyävän eniten, olettaisin kyllä, että on suhteellisen rauhallinen kaveri kyseessä, vaikkei tietysti ole mitään vertailukohdetta...
 
Heipä hei täältäkin! :wave:

shivalle kiitokset kommentista, mukava kuulla että kaikki ok pienestä masusta huolimatta. Oon ihan varma että meillä kans kaikki ihan normaalilla mallilla, tosin hirmu ahdas tuo masu varmasti vauvalle on. Mutta ihan kiva tosiaan kun tän masun kans on kyllä suht helppoa.
En ite oo hirveän pitkä, 165cm ja ns. lyhyt selkäinen, niin ei kait tuon sf-mitan kovin suuri tartte ollakaan :eek:

Joku vastaili mulle niistä alhaisista verenpaineista, kiitokset =) Mä oon niin laiska ettimään tietoa itse :ashamed:

Itelläni on ollu hyvät verenpaineet koko ajan paitsi yhden ainoan kerran alapaine oli 96, soitin päivystykseen ja sieltä sanottiin että yrittää nukkua hyvin ja mitata aamulla uudestaan. Joten kyllä kait niitä vaihteluita voi tulla aika monestakin syystä ja pitkin päivää.

vauvan liikkeistä: tää on tosi rauhallinen ollut koko raskauden ajan. Aktiivisin aika tais olla siinä rv25 paikkeilla. Nyt vielä kun on niin ahdasta tuolla masussa niin kunnon potkuja ei tuu enää ollenkaan, vaan satunnaisia pepun nostoja ja jalkojen työntöjä sillon tällön. Ja tän unirtymi on ihana, herää sillon ku minäki ja tosi hyvin antaa yöllä nukkua. Kunpa vaan säilyis tällaisena!

Nellikö se laitto sitä päivystysasiaa, aika uskomatonta kyllä. Itse asun kans kriisikunnassa, ja täällä on terveyspalvelut ollu säästökohteena jo monta vuotta. Terveyskeskuksen päivystys on auki arkisin 8-16. Sen jälkeen asiakkaat ohjataan sairaalan puolelle "yhteispäivystykseen" jonne otetaan todellakin vain kiireelliset tapaukset. Ite jouduin sillon raskauden puolivälissä käymään siellä vatsakipujen takia. Lääkäri totesi ettei osaa käyttää ultraa eikä doppleria, raskausviikkoja on niin vähän että jos se keskeytyy niin mitään ei voida tehdä. NO AIJAA! Tuohon meni n.10minuuttia, ja siitä jouduin maksamaan 22 euroa. Tuo polimaksu menee ihan joka keissistä, kun tk:n puolella maksu menee täysikäisiltä. Voi vee, säästäisivät ennemmin omista palkoistaan eikä terveyspalveluista!
 
Kiinille ja pojulle superhaleja, isilleekkin kans :) :hug: . Tosi kiva kuulla teistä ja hienoa, että kaikki sujuu hyvin. Se on hyvä, että saat nukuttua kotona, ni jaksat sitten, urakka takana ja pidempi vielä edessä :) .
Sulla toi synnytys oli nii ylläri, että varmaa jälkikäteen voi miettiä, mitä outoo/poikkeavaa oli edeltävinä päivinä, mutta niitä ei sit noteeranu mitenkää..Kerro toki, jos mieleen tulee jotain ;) :whistle:

Sf mitasta. Mulla se menny iha joka kerta sillai, että senttejä ollu viikkoja vastaava määrä. Esim. rv28 28cm jne.. Nyt oli sit rv34 32cm, johtu laskeutumisesta. Eikö se nyt muka enää kasva se mitta? Jostain luin, mutta saatto kyl mennä vähä ohi :whistle: . Valaiskaa.
Niin, ja mulla siis sillä yläkatkolla menny, paitsi toi viimenen mitta meni sen alle,mut ei keskikäyrälle.
Ihan on yksilöllistä varmasti tuo homma.

Minä se junituin tonne synnytykset- palstalle :whistle: . Enpä oo aikasemmin hokannu koko palstaa..arvaa vaa ku ei muuta mieti, ni nyt lukee sieltä vaa juttuja :headwall: :headwall: . Vaikka kuinka yritän, ei hitto soikoon muu mielessä pyöri. Jännittää, millanen rykäsy tällä kertaa :D
 
Kiin Onnea koko perheelle suloisesta yllätyspoitsusta :flower: :heart:

Palasin pitkän tauon jälkeen palstalle ja olipas tekstiä ja upea yllätys tuo Kiinin synnytys!

Pikaselauksella evaellen taisi kysellä vauvan vaatteiden väristä sairaalassa. Taitaa mennä pääasiassa niin, että tytölle vaaleanpunaista ja pojalle -sinistä. Oysissa ainakin näin, ellei sitten ole tietty väri kaikki pesussa ;) Nuorin poikamme puettiin vaaleanpunaiseen, koska siniset oli kaikki menossa. Kysyivät kyllä, haittaako :eek: No eipä toden totta haitannut :D Ja pääasiassa ainakin olen itse pukenut vauvat, joten värinhän voi valita.

Supisteluja tuntui olevan vähän kaikilla, niin täälläkin. Eilen supisti jo viiden minuutin välein kipeästi tunnin ajan ja mies jo hermostuksissaan siivoili taloa ja melkein pakkasi kasseja :LOL: Menivät kuitenkin ohi, tosin koko päivän on supistellut... Sen verran "säikäytti" että pesin eka koneellisen vauvan vaatteita valmiiksi kaappiin. Eka äitiyslomapäivän kunniaksi ;) =)
 

Yhteistyössä