**Helmikuun Helmet** marraskuu

väsynyttä huomenta |O

taas ne valvomiset aamuyöllä on alkanu :/ kausittaisia mut ei jaksais näitä kausia :snotty: ja poika on kovassa flunssassa ja nyt tuntuu et se alkaa tulla muhunki :snotty: yöllä jouduin antamaan pojulle ventolinea kun yski niin hemmetisti. onneksi se autto ja pieni nukku loppuyön rauhallisesti.
mulla kanssa noita häpyluun kipuja, sunnuntaina alko kovan rasituksen jälkeen ja ei vieläkään oo kokonaan pois. inhottavaa kyllä kun ei pysty kunnolla kääntymään eikä reippaasti kävelemään :/
vauva tuntuu olevan kovin aktiivinen yölläki, en tiiä kapinoiko sitä kun nukun vieläkin osan yötä puolittain mahallaan B) en vaan pysty olemaan koko yötä kylellään, enkä osaa :snotty:
millos ne neuvolakäynnit muutes muuttuu kahen vkon välein käytäviks? oliko se joskus rv 30 tienoilla?

cruella ja ötö 27+2
 
Kiitos Jahvetti tervetulo toivotuksista..Ihan helpottavaa on ku tietää ettei töihin tarttee mennä. Zuku mie sanoin lääkärille kyllä ihan suoraan että en enää jaksa töissä käydä..tietysti nuo verenpaineet siinä suuremmin merkkas..vaikeuksii ei ollu saikkua saada..eikä siunkaan kannata kituuttaa jos tuntuu että et jaksa..siulla on nyt hyvä syy ottaa hiukan rennommin ja saada huilia..teet töitä sitten kun taas olet siinä kunnossa mutta nyt siun on kuunneltava itseäs ja vauvan vointia. Jos sie uuvut niin ei vauvakaan hyvin voi..ja pitäähän siun jaksaa sit vauvan syntymän jälkeenkin..nyt lepoa vaan hyvällä omallatunnolla ja olet tiukkana siellä lääkärissä..jos ei työterveys auta niin yksityinen auttaa ainakin..näin mie sanoin työnantajallekkin ku sanoin etten enää töihin aio palata kun jäin saikulle lokakuun lopulla..
Tehdään töitä sitten paremmin kun ei olla raskaana ;)

Mie sain pojalle lääkäriajan klo 9.40. Lääkäri kylläkin on ihan persiistä mutta saapi luvan antibiootit määrätä tai miulta menee hermot!! Eipä olis eka kerta ku paikallisen lekurin kanssa (suom. konitohtorin) otan yhteen :kieh:

La olis tarkoitus vietellä nuorimmaisen 2v synttäreitä ja jos poika nyt lääkkeet tänään alottaa kun antibioottisalvaa ollaan jo käytetty muuten niin ei pitäis enää olla ainakaan tarttuvana lauantaina.. KJiva ku viimekuussa sil oli sopivasti toi sama just ennen toisiks vanhimman pojan synttäreitä..sillokin saatiin se hoidettua siiheksi..et uskalsi vieraat tulla. Tarttuttamaan en ala ketään!!
 
Onko muilla jo alkanut?

Oma terkkari pitää valmennusta vasta tammi-helmikuun vaihteessa, liian myöhään meitä ajatellen siis.

Maanantaina alkoi toisen alueen neuvolassa valmennus synnytysvideon katselulla.
Ollaan tänään menossa, innolla odotan =)

26+3
 
cruella joo jotain 30-32 viikosta etiäpäin se tais olla :whistle:

Tosin minä ootan sitä, et alkas ne normaalit 4 viikon välein :LOL: Mulla ollu välit nyt 6-10 viikkoo :LOL: :LOL:
3 kertaa oon vasta neuvolasa käyny ja rv 28 menossa :D Viimeks viikolla 22, eli kuutisen viikka väliä =) Mut mitäpä siellä tosiaan alvariinsa ravamaan :LOL: :LOL:
 
Pessi meillä oli esikoisesta mielestäni valmennus tosi myöhään, joskus tammikuun lopulla tais olla viimeset ja kun aattelee, että meillä jotka siellä kävi, niin la:t oli tammi-maaliskuussa :whistle: Mullakin esikosta la 7.2.
Nythän me ei enää olla menossa =)
 
Pessi en halua mitenkään latistaa tunnelmaa mut täällä kun oli toi synnytysvalmennusjuttu niin se oli ihan persiistä. Meinattiin nukahtaa sinne. |O Hävetti ihan sikana, mut oli ihan kuivaa istua ja kuunnella sitä löpinää.
Ainoa joka siinä osiossa oli kivaa, oli synnytyssaliin ja sairaalaan tutustuminen. Katos viimesetkin kammot kun näki synnytyssalit. Niin ihania paikkoja et huh huh, siis verrattuna mun luulemiin steriileihin koppeihin. :D Ai niin, ja kaikenlisäksi ei voitu edes kattoa synnytysvideota kun ainoa kappale oli menny just rikki.

:hug: Saikulle joutuneille/päässeille!
(.) iltapäivällä olis se lääkäri ja jännittää sikana. Maha on ollu nyt hiukkasen parempi mut kävelemään en pysty pitkiä matkoja ja lyhyetkin välillä tökkii. Saan myös sen verikoelaitteen..mitenköhän piikkikammoinen piikittää itteään kotona?! :ashamed: :x
Mulla kans tosiaan hiki valuu kokoajan ja kuuma et vaatteita saa vähennellä vähänväliä.

Pyykkiä pitäs alkaa pesemään ja pasteijoita tekemään kun meillä on mammatreffit tänään. "Nyyttäri" kesteillä mennään nyt tää päivä. Pystyis vaan olemaan liikaa sokeria syömättä. :/ Neuvolaan meno jännittää ja se et kuinkahan paljon puntari pyörähtää...

Päivän jatkoja toivottaa...

Jepsu ja Martti 26+1 :heart:
 
Jepsu, toivotaan että meillä ei sit ole yhtä kuivaa...
Kyllä mua kiinnostaa kuulla kaikki mahdollinen, kun ekaa kertaa pappia kyydissä. En ole ikinä ollut edes sairaalassa.

Jippii onnistui viimeinkin vietin lähetys, enpä yrittänytkään kuin puoli tuntia!!!! Grrrr :kieh:
Eikö tälle penteleen tökkivälle palstalle saa tehtyä mitään!?!
 
Onpa täällä taas asiaa. :) Mä olen ollut saikulla tämän viikkoa flunssan takia. Ja pää meinaa hajota kun ei mitään jaksa tehdä eikä uloskaan oikein ratsi mennä kun on kuumettakin.

Vakuutuksista
Vuosimaksu ja omavastuu on ne tärkeimmät. Että meneekö omavastuu jokaiselta lääkärikäynniltä vai vain yhden kerran vuodessa. Ja tietysti se omasvatuun suuruus on tärkeä. Yli satasen omavastuulla en lähtis ottamaan mitään sairauskuluvakuutusta lapselle. Ja vuosimaksukin olis hyvä jäädä perushintaisena alle 500 euroa. Sillä tohon hintaan pitää jo käydä lekurissa yli 10 kertaa 50 euron maksulla, jotta vakuutus maksaa itsensä takaisin. Tälläisia. Ehdoissa ei paljonkaan eroja vakuutuksissa ole. Enemmän tai vähemmän matkivat toisiaan nuo yhtiöt. Hammaskulut jos jossain korvataan kokonaisuudessan niin se vakuutus kannattaa ottaa. Yleisesti korvataan vain tapaturman aiheuttamat kulut, ei esim. purentavikaa tai oikomishoitoja.

Zuku:
Mul kans nuita kohdun suun kipuja, eilen ku niitä valittelin...vauva hyppii jotenki kohdunsuun ja peräsuolen päällä et käy kipeää, ni isäntä meinas et on "poika" (ei tiedetä vielä sukupuolta) päässy heti naisen makkuun, ku on alkanu nipistelemään :whistle:
Noi kivut on täälläkin läsnä ja jokapuolelle tuntuis toi pikkuinen potkivan. Ja poikahan tää ultran mukaan olis. ;) Ilmeisesti on tilaa jyllätä ees taas.

Nenänlimakalvot Joo-o turvoksissa ja hyvin ärtyneet koko ajan. Ja kun ei oikeen mitään suihkeita vois käyttää. Mulla siis reagoi ihan pieneen vetoonkin kauheella aivastuspuuskalla. A-vitamiinit vois kyllä olla aika jees, jos noin pahana on et vertakin tulee.

Neuvolalääkärit Onko niillä koulutus jotenkin vaihtunut, kun tuntuu että eivät keskity ollennaiseen. Ihme niptusta jostain 7 kilosta. Pyh. Teillä useimmilla kuitenkin tuntuis neuvolassa katsottavan tarkasti kohdun tilanne ja vauva asento. Mulla ei ole tietoakaan kuin pitkä kohdunkaula mulla on tai onko se lyhentynyt eikä myöskään missä asennossa vauva on ollut siellä käydessä. Ei ole lääkäri tehnyt mittausta kohdun kaulalle kertaakaan. Ensimmäisen kerran vilkaisi tilannetta (onko kiinteä) vasta viikko sitten, kun menin kipujen takia. Mut olen arvellut että aika samanlainen on tilanne nyt kun esikoisen kanssa, kun en oikeen ole kunnon mittoja saanut mistään. :/

Toi väsymys on muuten erittäin hyvä syy jäädä saikulle. Ei työssä ole mitään itua olla jos ei siellä mitään jaksa tehdä. Mä kyllä menen vaikka väkisin huomenna, kun kotonakin on niin tylsää.

Mutta meen taas kun tää kone ottaa silmiin ja tulee paha olo.
 
Mies lähti tuosta läheltä sen hakemaan just.....jännittää!

Pessi toivottavasti teil on hauskempaa. Se oli meillekin eka kerta ja pettyny olin. Nyt en kyl mee jos ehdottavat. Oltiin vielä yksin siellä kun oon kuullu et siel ois usein muitakin pareja ja odottajia.

Nyt meen soffalle hetkeks....
 
Millonhan mun äippäpakkaus tulee... Tuliks siitä ensin jokin ilmoitus Kelalta että äitiysraha on myönnetty vai missä järjestyksessä toi menee? Kun alan olla jo malttamaton. Järjestelin tossa äsken esikoiselta jääneitä vaatteita. Otin alle 80senttiset talteen. Mut mihin ihmeeseen mä laitan noi kaikki esikoisen pieneks jääneet vaatteet? En jaksa lähtee kirpputorillekaan. Niitä on ihan hirmuisesti kun mitään en ole juurikaan myynyt. Jotain ihan pieniä vauvan vaatteita myin joskus, mut kaikki muut on tallessa ja esikoinen on jo 130 cm pitkä melkein. :ashamed: Vinkkejä??
 
Lääkärissä käyty...
Lähetteen sain Kysin polille, verenpaineet noussu 125/89 (viimeksi 110/60), paino jatkaa nousuaan TAAS oli tullut 700g/vkossa :eek: , alapään tilanne jäi vähän epäselväksi kun äkkiä vaan kokeili ja mutisi jotain :eek: :( ja alko puhumaan lähetteestä, no kaipa se selviää :headwall: Lepoa edelleen, kotona toistaiseksi ;) Vauva potkiskeli ja sydän äänet oli hyvät :heart: Ainut että alko supistella heti kun tutki alapäätä jätti siksi loput mittailut tekemättä...Nyt vaan odotellaan aikaa polille!

Tarppa ja toukka 27+1
 
Tarppa Toivottavasti olis vaan levon tarpeessa, ettei mihinkään muuhun tarttis ryhtyä. Noi paineet on vielä ihan ok rajoissa. Eikä tuo painokaan vielä mitenkään hirveesti ole noussut. Hyvä tutkia silti. Tsemppiä!!!

Vanamo ja Viltsu 26+0
 
Cruella, Mulle taas terkkatäti sanoi, että nyt tämän viikon perjantain neuvolakäynnin jälkeen mulla käynnit buukataan 2 viikon välein, mutta se varmaan johtuu siitä, että olen ensisynnyttäjä.

Synnytysvalmennuksesta, Mä olen ihan pihalla siitä, että missä niitä synnytysvalmennuksia oikein järjestetään... Terkkatätäikään ei neuvolassa oikein osannut sanoa juuta eikä jaata sen suhteen, että mihin pitäisi mennä. Olen menossa synnyttämään Naistenklinikalle ja heillä ei kuulemma ole omaa valmennusta. Vaikka meillä on siis ihan mukava neuvolatäti, niin jotenkin mulle on tullut sellainen olo, että ensikertalaisena tarvitisisin hieman enemmän tietoa ihan käytännön asioista, kun en oikein itse tiedä, että mitä kysyä ja mistä... :|

Mulla on koko raskauden ajan ollut nenä tukossa ja limakalvot turvoksissa / ärtyneet... Kävin asiasta lääkärilläkin, kun en saanut sen takia nukuttua öisin, mutta siellä vain todettiin, ettei voi määrätä mitään, koska ei ole tietoa vaikuttaako mahdolliset vaivaan käytettävät lääkkeet sikiöön miten... No nyt olen huomannut omahoitona parhaaksi asiaksi olla vain yksinkertaisesti yrittää olla niistämättä nenää, vaikka kuinka valuisi... eli täällä sitä ollaan vähän väliä sitten räkä poskella... :D

Mulla olisi kanssa lääkäri tänään illalla... jännittää hieman, mutta toivottavasti kaikki on hyvin. Pientä supistelua on ollut ja selkää on alkanut särkemään, mutta muuten kaikki on ollut suhteellisen ok. Sairaslomalle mulla ei vaan yksinkertaisesti olisi oikein mahdollisuutta jäädä, sillä töissä jäisivät silloin hieman "hätää kärsimään"... Muutenkin olen ajatellut, että miten saan sitten äitiysloman alkaessa ajan kulumaan kotona ennen vauvan syntymää... Tätä ongelmaahan ei kakkosten, kolmosten, etc. odottajilla liene, kun aika menee vanhempien lasten perässä juostessa... =)

Ja Tarppa, sinnittele edelleen!

Pöhinä
 
Eilen tuli tännekkin äitiyspakkauksen päätös, saa nähä millon on postissa, luki että parin viikon sisään. Siis mistä? Ku päätös oli tehty 1.11. ja mie sain sen lapun 6.11, eli siinähän jo viikko meni ja eikös sen ens viikolla viim. pitäis mulla olla? Noh, odotellaan ja malttamattomana odotellaankin :D

Onko ne supistukset millasia kaiken kaikkiaan? Ku oon nyt monena iltana huomannu että sänkyyn mennessä saattaa masu kovettua aivan ja mieskin sen tuntee kuin se on kova.. Ja tänä aamuna sama homma vaikka kerennyt muuta kuin venytellä sängyssä.. Kait ne vaan on jtn harjoitussuppareita.. Vai..? Ei täälläkään neuvolassa ole puhuttu supistuksista ihan mitään..

Täällä on myös niiskutusta ollu koko raskauden ajan ja sitten kun niistää nii ei ole uuttakaan jos verta tulee samalla, ovat vissii limakalvot kuivilla/herkillä.. Onneksi on nokassa eikä muualla :saint: :whistle:

Seuraavaan kertaan jälleen :wave:
 
kiitos kannustuksesta :hug: meinas :'( tulla ku ootta niin ihania!! Soitin sit sisuuntuneena (itselleni)neuvolaan et töissä tulee huonovointisuus puuskia, jolloin pyöryttää heikotta jne. sokereita olen sillon mittaillu (ovat olleen 3.7-4.1) ja RR arvot matalan sorttisia 102-109 yläpaine. Kysyin mittaria kotia, no sen saan jos kerta haluan. Kysyin samalla saikkua väsymisen takia. meinas et jos olo kovin hankalaksi menee ni sit kysyä lääkäriltä! Ok soitin sit lääkärille... ei oikein ollu innokas antamaan saikkua..sit alko miettiin et minkä hän laittas diagnoosi numeroksi :kieh: sanoin et laita vaik supistelu, ku meinaa se välistä supistellakki. kirjotti sit 2pv :eek:
Niin ja tämä neuvola lääkäri on vielä työkavereita..olen ite samassa tk:ssa pkl töissä! Et luulis tietävän mitä tämä homma on.. mut ku supistelu helpottanu, ni vissiin ei ole syytä olla pois :(
 
^Meillä Äitiyspakkaus tuli ainakin vajaassa 2 viikossa kelaan papereiden viemisestä ja siinä välissä tuli siis postista jo lappu, että on myönnetty. Nopeaa toimintaa.

Täytyy myöntää, että minä petyin pakkauksen sisältöön. Kuosit on nättejä, mutta jotenkin laatu on... :| ja kaiken huippu alakanttiin on nuo harsot, ihan repsaleita :eek: Eivät vanhemmat synnyttäjät turhaan siis varmasti purnaa, että laatu laskee vuosi vuodelta. En tiiä... meillä on niin paljon muutenkin jo vaatetta ja tavaraa, että liekö sekin latistanu tunteita, kun luulin että olisin ollut ihan hekumoissani paketin saavuttua B). Ois melkein pitäny jättää ottamatta ja ostaa se makuupussi sitten vaan erikseen.

Mulla supistelee nyt jo aikalailla usein, joku päivä on tuntunut että ihan jatkuvalla syötöllä (varsinaista kipua niihin ei liity), lääkärissäkin olen käynyt jo sen takia, mutta mitään ei onneksi ollut tapahtunut ja infektioitakaan ei ollut. Kohdun kasvua / harjoitussupistuksia vain siis?? Vähän pistää kyllä arveluttamaan että missä vika :( , mutta minkäs teet, sanoivat kaiken olevan kunnossa ja jos jatkuu samanlaisena niin tuskin tarkoittaa sen kummempaa. No parin viikon päästä on aika äitipolille, jossa ultraavat vielä lisäksi, saapahan tarkistettua tilanteen taas sitten.

Joku kysyi millaisena tuntee supistuksen, no mulla ainakin nousee ikäänkuin sellaiset kovat isot muhkurat molemmin puolin kylkiä ja kiristää niin vimmatusti samaan aikaan. Kohtu siis mitä ilmeisemmin nousee ylöspäin, en tiiä vaikuttaako se edessä oleva istukka sitten siihen että tuo kovuus tuntuu lähinnä vatsan sivuilla.

Mulla oli kanssa muuten tullut 745g / vk nyt painoa lisää :eek: huhhuh. Neuvolan täti tosin sanoi, että johtuu varmasti siitä, että masu on ottanut nyt selvästi kasvuspurttia. (itse kyllä lisäisin siihen sen, että liikkuminen on jäänyt kipuilusta ja supistuksista johtuen liian vähälle...) Toivottavasti ei painonnousu jatku samalla mallilla kovin kauaa. Ja sf-mitta menee yläkäyrän ihan hippasen alapuolella.

Mutta nyt takas hommiin.. =)
t. Piia ja pikkulikka :heart: (26+0)
 
zuku ohhoh tuota lääkärin käytöstä |O Oliko mikä lääkäri? Neuvola? Terkkari? Työterveys?
Pyydä ihan jutteluaikaa työterveyslääkärille (jos teillä on) ja sano, että sä oot kertakaikkisen väsyny, tuntuu ettet enää jaksa!! Et saa tarpeeksi nukutuksi jne, tirautat vaikka pienen itkunkin ;) Aina saa näissä asioissa hieman liiotellakin ;) :hug:
 
Itellä meni nyt hermot Kelaan ja työnantajaan |O saan Kelasta rahaa (sairaspäivärahoja) vasta, kun työnantaja ilmottaa sinne riittävät tiedot!! Ei saamari sentään!!!! rahat alkaa olla finaalissa, saa nähdä kauan kestää :whistle:

parin tunnin päästä neuvolalääkäri |O

Jahvetti 27+6
 
Heippa!

Tänäaamuna oli sokerirasitus, yllättävän kevyesti meni siellä pari tuntia istuessa. Ja litkukin oli ihan nieltävää... Ja tulokset saa huomenna neuvolasta, ne kyllä vähän jänskättää kun ei tiedä yhtään mitä tulee...

Sitten piti mennä käymään yhellä periaatteessa työkeikalla, käydä vähän autolla ajaan ympyrää, ja ajattelin että eihän siinä kauan mene, että syön sitten kun tuun.
Tunti siinä vaan meni mutta kun aloin kotiin ajamaan niin järjetön käsien tärinä ja heikotus iski... Nyt yritän kiireellä mussuttaa leipää että menis ohi.

Meille varmaan huomenna puhutaan neuvolassa tosta synnytysvalmennuksesta, mutta kävin jo meidän sairaanhoitopiirin sivuilta lukemassa siitä. Sanottiin että valmennukseen ilmottaudutaan noin rv 25 (eli mulla viime viikko enkä ole varannut kun odotin että neuvolassa annetaan nämä tiedot...) ja se pidetään sitten rv 34-35. Eli mulla tossa tasan joulu-tammikuun vaihteessa. Nyt syömään lisäääh....
 
Mulla muuten myös uus kelareissu edessä, eivät viimeks huolineet sitä työnantajan palkkamaksulappua, vaikka siinä oli kaikki muut oleelliset tiedot, paitsi tulot. NYT niillä viimestään pitäis olla ne tulotiedotkin, mutta tietääkseni ne tarvii nääkin...

Siis näkeekö ne siellä kelassa koneiltaan kaikki mun tiedot? siis että onko jokainen tarvittava lappunen saapunut minne pitikin?
 
Piiju:
Mulla supistelee nyt jo aikalailla usein, joku päivä on tuntunut että ihan jatkuvalla syötöllä (varsinaista kipua niihin ei liity), lääkärissäkin olen käynyt jo sen takia, mutta mitään ei onneksi ollut tapahtunut ja infektioitakaan ei ollut. Kohdun kasvua / harjoitussupistuksia vain siis?? Vähän pistää kyllä arveluttamaan että missä vika
Mulla ollut ihan samanlaista vaivaa nyt pari päivää putkeen. Kait ne harjoituksia on vain...

Vanamo ja Viltsu 26+0
 

Yhteistyössä