Moikka helmimammat!
Pöhinä sulle piti kommentoida noista synnytysvalmennuksista, kun oot kans naistenklinikalle menossa. Meillä synnytysinformaatiota annettiin neuvolan puolesta perhevalmennuksessa, ja niiden mukaan sellaisia vanhoja kunnon valmennuksia ei ole enää oikein missään... siis sellasia, jossa mammat istuis ringissä ja harjottelis puhisemista
. Mutta tosiaan siellä neuvolan "valmennuksessa" katsottiin pari dvd:tä ja juteltiin, ja sit saatiin vino pino lappuja, joissa oli ainakin mun mielestä hyvää tietoa ensisynnyttäjälle (kivunlievityksistä jne)
Naistenklinikalla on perhevalmennus synnytysosastolla raskausviikoilla 36-37. Siihen ilmoittaudutaan äitiyspoliklinikan ajanvaraukseen ja aiheena on synnytyksen vaiheet, kivunlievitys, tukihlö synnytyksessä, vastasyntyneen ensihetket ja synnytysosastoon tutustuminen. Lisäksi naistenklinikalla on tarjolla lapsivuodeosastojen 51 ja 52 perhevalmennus (osallistuminen 30 raskausviikon jälkeen) ja perheosaston 61 valmennus (osallistuminen raskausviikoilla 35-37). Niissä aiheena on vauvan ensipäivät ja imetys ja lisäksi tutustutaan joko lapsivuodeosastoon tai perheosastoon. Jos siis olet menossa perhehuoneeseen, niin käyt noista ton jälkimmäisen.. ja sinne valmennukseenkin pitäisi miehen osallistua.
Eli vielä ei ole asian suhteen mikään hoppu, aika loppuvaiheessa noi vaikuttais olevan. Kannattaa kysyä vaikka seuraavalla neuvolakäynnillä sellasta kaavaketta, jossa on laajemmin noi samat tiedot ja ilmoittautumispuhelinnumerot. Ja muutenkin voit aina kysyä, mitä juttuja itse neuvolan puolesta järjestetään.
Itse olen käynyt noissa
perhevalmennuksissa miehen kanssa, ja me ollaan ihan tykätty
. Meillä Espoossa tarjotaan 5 valmennusta ennen synnytystä ja kai muutamia sen jälkeenkin, ja siellä on joka kerta ollu mukavasti porukkaa (reilu 20 hlöä) jotka vaikuttais olevan ihan samassa vaiheessa (tammi-helmikuun synnyttäjiä). Eli itse kyllä tykkään, kun tarjotaan mahdollisuus tutustua samanikäisiin ensisynnyttäjiin ja lisäksi se info on ollu ihan mielenkiintoista.
Cruella kyseli neuvolakäyntien tiheydestä.. mulla on nykyään 2:n viikon välein (ensisynnyttäjä) joten oletan, että se on ensikertalaisilla useammin ehkä 25 vkolta lähtien? Tavallaan vähän hassua käydä niin usein, kun ei oo mitään ongelmia ollut, mutta ei vara venettä kaada.
Omasta voinnista vielä lyhyesti, kun aikoihin en oo ehtiny kirjottamaan. Vointi on oikein hyvä ja reipas, ja oon ihan entiseen malliin jaksanu hoitaa hommat ja liikkua. Mitään vaivojakaan ei ole ilmennyt, joten urheilutkin on jatkunu entiseen malliin ja mielialat pysyny tosi korkeella. Lastenhuoneen sisustusta mietittiin vähän tämän viikon alussa, ja lisäks ollaan tilattu uus auto (toimitus sopivasti tammikuussa) että saadaan kepeästi vaunut heitettyä kyytiin ja muutenkin vauvalle turvallisimmat mahdolliset matkustusolot. Viikonloppuna ois tarkotus sit käydä shoppaamassa pinniksestä lähtien kaikkea mahdollista tonne vauvanhuoneeseen. Äitiyspakkausta en oo vielä tilannu (tai muutenkaan niitä kelan papereita vieny) kun tuntuu, etten halua liian aikasin kamaa jalkoihin pyörimään. Tän viikon lopussa kuitenkin ois tarkoitus ne laput viedä, mutta ei haittaa vaikka pakkauksen tulemisessa kestäis reilumminkin.
Viime viikolla kävin ekaa kertaa meiän
neuvolalääkärissä (ihan vaan se rutiinitarkastus) ja oli kyllä oikein ihana tapaus. Kaikki oli kunnossa ja paikat kiinni ja kovasti kehui, että on vauva kasvanut hyvin ja maha ihanan kiinteä pallo
. Tunsi kuulemma hirveen selkeesti asennon ja kyllä mä itsekin monesti huomaan missä vauvelin pää on, jos menee selinmakuulle. Ja hänen mukaansa ton mahan ei pitäis missään vaiheessa mitenkään järjettömäksi kasvaakaan, kun kudostyyppi on ilmeisesti sellainen. Ihan mukavaa ajatella, että pääsis helpolla myös loppuraskaudesta
.
Nyt pitää nopeasti kipaista vielä salille ja sen jälkeen on luvassa illallinen kavereiden luona. Jaksamista teille väsyneille, sairaslomalaisille ja kipeille!!! Tosi harmillista, että teillä on niin hankalaa näin raskausaikana, mutta eihän tässä onneksi ole enää kovin pitkästi jäljellä..