**Helmikuun Helmet** marraskuu

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
zuku ohhoh tuota lääkärin käytöstä |O Oliko mikä lääkäri? Neuvola? Terkkari? Työterveys?
Pyydä ihan jutteluaikaa työterveyslääkärille (jos teillä on) ja sano, että sä oot kertakaikkisen väsyny, tuntuu ettet enää jaksa!! Et saa tarpeeksi nukutuksi jne, tirautat vaikka pienen itkunkin ;) Aina saa näissä asioissa hieman liiotellakin ;) :hug:
Tämä lääkäri on neuvola lääkäri! Työterveyslääkäriki työskentelee samassa talossa myös... pitää alkuviikosta kattoa uudestaan, et miltä tuntuu!

tänää kyllä ollu niin, anteeks vaan, perse päivä :'( tuntuu et kaikki kaatuu päälle, laskuja rästissä ja rahaa ei oo ja mikää ei suju :( ukolle annoin tulla täydeltä laidalta ku soitti :snotty: mut ehkä hyvä niin, nyt ei kaikerra enää mikään ja seki heräs et jotain vois tehä toisinki. oon tänää taas porannu varmaan ens vuodenki edestä :'( mut se kyllä helpottaa. nyt on jo parempi olo ja kun mesessä on moni tullu kyselee et mikäs on ku laitoin itkuhympän, aika ihanaa :heart: tietty sitäki piti vähän itkee :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
tänää kyllä ollu niin, anteeks vaan, perse päivä :'( tuntuu et kaikki kaatuu päälle, laskuja rästissä ja rahaa ei oo ja mikää ei suju :(
Sama täällä, mieli on aivan tuolla jossain... Tekis mieli löydä hanskat tiskiin ja sanoo kaikille, että kiitos ja moro!!! Voi taivas, kun voi olla vaikea päivä!!!

Ja sitten mä oon ihan varma, että en osaa hoitaa vauvaa, kun se sitten syntyy tai sitten synnytyksessä tapahtuu kaikki katastrofaalinen mitä vaan voi...

Ja sitten on kauhea nälkä, mutta en nyt sitten uskalla syödä mitään, kun se lääkäri maalasi eilen kaikki vammautumiset ym. kauhuskenaariot, jos paino vielä nousee!!!

:'( :'( :'( :'( :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Pusuapina:
Siis näkeekö ne siellä kelassa koneiltaan kaikki mun tiedot? siis että onko jokainen tarvittava lappunen saapunut minne pitikin?
Pystyt muuten näkemään itsekin ainakin osan saapuneista asiakirjoista sen Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta, jos sulta löytyy nettipankkitunnukset. En ole varma mitä kaikkea sieltä löytyy, äp-rahapäätös ainakin. Kelan etusivulta löytyy linkki. =)

Nenän limakalvoista mulla tulee nykyisin verta nenästä päivittäin, joskus useampaankin otteeseen. Sama juttu viime raskaudessa, muutoin kuin raskausaikana taas mulla ei tule verta nenästä juuri koskaan.

Neuvolalääkäri oli mullakin maanantaina, kaikki oli ihan hyvin paitsi että huono maku jäi reissusta. No, kohdunsuu on kiinteä ja kohdunkaulaa 3 cm jäljellä joten eipä tässä mitään isompaa ongelmaa ole. =) Ärsytti vaan se asenne mitä siellä oli lääkärillä ja th:lla, vaikka kerroin näistä supistuksista ja näkivät että oli ylimääräinen reissu tehty äippäpolille, niin mitenkään ei asiaa kommentoitu. :/ Odotin että olisivat vähän kertoneet mitkä supistukset on vaarallisia ja milloin pitää soitella/lähteä näytille, mutta ei inahdustakaan aiheesta puhuttu. :kieh: Lääkäri tutki vaan kohdunsuun ja alkoi vilkuilla kelloa, ja th totesi että meillähän on jo aika sovittuna kolmen viikon päähän, että nähdään sitten silloin. Vähän hämmästyin mutta lähdin menemään sitten, täytyy vaan itse selvitellä asioita näköjään eikä odottaa neuvolasta apuja... yövalvomisia valittelin, ei siitäkään muuta sanottu kuin että no se heijastuu varmaan supistusten määräänkin. Joo, huomattu on :kieh:

Ja vaikka th oli paikalla niin ei mitattu verenpainetta, pissan valkuaista, painoa tai hemoglobiinia... niissäkin mittauksissa tulee sitten 7 viikon tauko. Ihmetyttää kyllä aikalailla tuon neuvolan toiminta. Pitäisi vaan saada itse suunsa auki ajallaan, mutta mulle aina kaikki mieleen vasta jälkikäteen mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä. :(

Jaahas, tyttö heräilee päikkäreiltä...

Hissukka rv27+2

Cruella DeVille ja Goldy Kauheita päiviä on ja tuntuu ettei raskaudestakaan kerkii nauttimaan yhtään kun aina on jokin pieles. Mä epäilen ainakin et mulla on joku "synnytystä edeltävä" -masennus. Vähän väliä saa mies kuulla jostain ja itku on herkässä. Ja todella siis tuntuu että asiat kaatuu niskaan hoitamattomina vaikka mitään ei vielä ole oikeastaan ihan pieleen mennyt. Käsittämätöntä tää ihmisen mieli. Parempaa päivän jatkoa! :heart:

goldy: koitahan jaksaa ja jätä tommoset lääkäreitten kommentit omaan arvoonsa :hug: pitäähän sun nyt hyvänen aika syödä ja jos normaalisti ja terveellisesti syöt ja liikutkin niin minkä sille painonnousulle mahtaa. sitäpaitsi painon pitääkin nousta raskausaikana, näin sano mulle terkka kun tuskittelin omaani. ja eihän sulla mun mielestä sitä vielä ollu paljon edes tullu ja jos oot ylipainonen niin siltikin se paino saa nousta vaikkei niin paljon kun hoikilla. ja voihan olla et enää sitä painoa ei juurikaan kerry vaan suurin osa tullu alussa ja nyt keskivaiheilla.

päivän kruunaus: sain tiedon että entisen naapurin vaimo on tänään kuollu syöpään :'( :'( heillä on 2 pientä lasta, toinen on 4 tai 5 ja nuorempi 2 vee :( :snotty: heinäkuussa on sairaus vasta todettu ja nyt jo meni, ihan kamalaa :'( :'( :'(

cruella :hug: tuntuu omat murheet nyt niin pienille :snotty:

Neuvolalääkärikuulumisia, sokerirasituksessa paastoarvo oli kuin olikin koholla!! Se oli 5.2, kun raja-arvo on 5.1 :/ Muut arvot oli ihan kunnossa, oikeestaan tosi hyvät. 2 viikon päästä pitää mennä antaa uus paastonäyte.
Verenpaine vähän koholla, painoa tullu +700/vko vauhtia :ashamed: Muttei siitä mitään sanonu =)
Kohdunsuulla tilanne vähän huonompi...kaulaa 1,5cm jälellä, pehmeä ja 1cm auki!!! Viikkoja vasta 28! |O
Aiemmista tällästä tilannetta ei oo ollukaan, kun esikoisesta aivan samat luvut rv 40+0!! Kakkosesta ja kolmosesta olen aina ollut visusti kiinni, kun käynnistykseen oon ollu menossa (38+4 ja 41+1), kolmosesta oli vaan vähän pehmennyt joskus 38 viikolla...että pikkasen pistää huolettaa!!! :/
Niin ja poikittainhan tuo Tyyppi siellä kölli, kuten olin jo aavistellutkin...

Nyt pitää kai ottaa rauhallisesti. Saikulle olisin joutunu, jos en olis jo ollut :snotty:

Jahvetti 27+6

Omaa napaa vielä: Sain sokerirasituksen tulokset tietää ja hipheijaa |O minullapa on myös sokerit koholla ja mittailut alkakoot ja lähte lähti äippäpolille..voi perseensuti |O
NO, viimenen raskaus viepi nyt sit kaikki mehut ja aiheuttaa kaikki harmit..kunhan vauva vaan voi hyvin.. MIekin mietin tuota tulevaa joulua ja kyllä haluan siitä edes vähän nauttia!!!

:wave: Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Huh, kun on mennyt tässä muutama päivä lueskellessa teidän tekstejä. Jäänyt vähän kirittävää, kun en ole jaksanut hetkeen käydä. Kiva kuitenkin että ootte ollut aktiivisia... =)

Oma olo on aika mainio, ei mitään mainittavampia vaivoja. Tosin nyt maha alkaa jo olla vähän tiellä ja turvotusta on muutenkin jonkin verran. Mutta töissäkin (vaikka teenkin melko fyysistä työtä) olen jaksanut vielä ihan mainiosti, onneksi...mä en varmaan saisi aikaani tässä kotosalla kulumaan, kun ei ole lapsiakaan ennestään "ohjelmaa" järjestämässä.

Paineet ja hemppari ym. oli ihan ok, hemppa jopa hieman noussut, vaikkei rautaa ole tarvinnut vielä aloittaakaan.
Paino on tosin nyt lähtenyt nousuun (ja karkkia ym. meneekin kyllä ihan kiitettävästi, tosin se on aina mulle maistunut) eli semmoset 6 kiloa on tullut kerättyä jo.

Äitiyspakkauskin tuli viime viikolla ja päästiin niitä hypistelemään :heart: . Tosin jätin ne vielä laatikkoon odottamaan, vauvelin huoneen valmistumista. Tapetointi on juuri työn alla ja huomenna lähdetään hommaamaan kalusteita (sänky ja joku kaappi ja hylly ainakin...).

Ainiin, ja vaunutkin tuli taannoin jo hommattua, uutena nyt sitten kuitenkin ostettiin. Oran Jovit, pehmeällä kopalla...olikos jollain muullakin (Jahvetti...?) nämä samat. Tuntuvat hyviltä, tosin yhden miinuksen havaitsin, kun en liikkeessä kiinnittänyt ollenkaan huomiota tähän, niin aika raskaat ovat nostella esim. autoon. Mutta muuten ihanat. Nämäkin on tosin vielä tulevilla isovanhemmilla jemmassa, kun ei viitsi niitä tässä remontin keskellä säilytellä.

Vakuutuspäätöskin tuli Pohjolasta...tosin nyt aloin miettimään, että toivottavasti ei mene rahat ihan "hukkaan", kun molemmat ollaan miehen kanssa niin terveitä oltu lapsenakin (mulla ei elämässäni edes yhtään korvatulehdusta), mutta eipä kai sitä koskaan voi tietää mitä eteen tulee, joten parempi varautua!

Jaksamisia kaikille, joilla vaivoja/murheita!

Mirtsu ja sintti

Mirtsu, jep, meillä on Orab Jovit...Jovi Airit kyllä ja kovalla kopalla =) Tykänny kyl olen näin kuivaharjotteluna, ainoa miinus tosiaan se painavuus, mutta meillä ei varmaankaan tarvitse niitä paljoa nostella =)

Moikka helmimammat!

Pöhinä sulle piti kommentoida noista synnytysvalmennuksista, kun oot kans naistenklinikalle menossa. Meillä synnytysinformaatiota annettiin neuvolan puolesta perhevalmennuksessa, ja niiden mukaan sellaisia vanhoja kunnon valmennuksia ei ole enää oikein missään... siis sellasia, jossa mammat istuis ringissä ja harjottelis puhisemista :). Mutta tosiaan siellä neuvolan "valmennuksessa" katsottiin pari dvd:tä ja juteltiin, ja sit saatiin vino pino lappuja, joissa oli ainakin mun mielestä hyvää tietoa ensisynnyttäjälle (kivunlievityksistä jne)

Naistenklinikalla on perhevalmennus synnytysosastolla raskausviikoilla 36-37. Siihen ilmoittaudutaan äitiyspoliklinikan ajanvaraukseen ja aiheena on synnytyksen vaiheet, kivunlievitys, tukihlö synnytyksessä, vastasyntyneen ensihetket ja synnytysosastoon tutustuminen. Lisäksi naistenklinikalla on tarjolla lapsivuodeosastojen 51 ja 52 perhevalmennus (osallistuminen 30 raskausviikon jälkeen) ja perheosaston 61 valmennus (osallistuminen raskausviikoilla 35-37). Niissä aiheena on vauvan ensipäivät ja imetys ja lisäksi tutustutaan joko lapsivuodeosastoon tai perheosastoon. Jos siis olet menossa perhehuoneeseen, niin käyt noista ton jälkimmäisen.. ja sinne valmennukseenkin pitäisi miehen osallistua.

Eli vielä ei ole asian suhteen mikään hoppu, aika loppuvaiheessa noi vaikuttais olevan. Kannattaa kysyä vaikka seuraavalla neuvolakäynnillä sellasta kaavaketta, jossa on laajemmin noi samat tiedot ja ilmoittautumispuhelinnumerot. Ja muutenkin voit aina kysyä, mitä juttuja itse neuvolan puolesta järjestetään.

Itse olen käynyt noissa perhevalmennuksissa miehen kanssa, ja me ollaan ihan tykätty :). Meillä Espoossa tarjotaan 5 valmennusta ennen synnytystä ja kai muutamia sen jälkeenkin, ja siellä on joka kerta ollu mukavasti porukkaa (reilu 20 hlöä) jotka vaikuttais olevan ihan samassa vaiheessa (tammi-helmikuun synnyttäjiä). Eli itse kyllä tykkään, kun tarjotaan mahdollisuus tutustua samanikäisiin ensisynnyttäjiin ja lisäksi se info on ollu ihan mielenkiintoista.

Cruella kyseli neuvolakäyntien tiheydestä.. mulla on nykyään 2:n viikon välein (ensisynnyttäjä) joten oletan, että se on ensikertalaisilla useammin ehkä 25 vkolta lähtien? Tavallaan vähän hassua käydä niin usein, kun ei oo mitään ongelmia ollut, mutta ei vara venettä kaada.

Omasta voinnista vielä lyhyesti, kun aikoihin en oo ehtiny kirjottamaan. Vointi on oikein hyvä ja reipas, ja oon ihan entiseen malliin jaksanu hoitaa hommat ja liikkua. Mitään vaivojakaan ei ole ilmennyt, joten urheilutkin on jatkunu entiseen malliin ja mielialat pysyny tosi korkeella. Lastenhuoneen sisustusta mietittiin vähän tämän viikon alussa, ja lisäks ollaan tilattu uus auto (toimitus sopivasti tammikuussa) että saadaan kepeästi vaunut heitettyä kyytiin ja muutenkin vauvalle turvallisimmat mahdolliset matkustusolot. Viikonloppuna ois tarkotus sit käydä shoppaamassa pinniksestä lähtien kaikkea mahdollista tonne vauvanhuoneeseen. Äitiyspakkausta en oo vielä tilannu (tai muutenkaan niitä kelan papereita vieny) kun tuntuu, etten halua liian aikasin kamaa jalkoihin pyörimään. Tän viikon lopussa kuitenkin ois tarkoitus ne laput viedä, mutta ei haittaa vaikka pakkauksen tulemisessa kestäis reilumminkin.

Viime viikolla kävin ekaa kertaa meiän neuvolalääkärissä (ihan vaan se rutiinitarkastus) ja oli kyllä oikein ihana tapaus. Kaikki oli kunnossa ja paikat kiinni ja kovasti kehui, että on vauva kasvanut hyvin ja maha ihanan kiinteä pallo :). Tunsi kuulemma hirveen selkeesti asennon ja kyllä mä itsekin monesti huomaan missä vauvelin pää on, jos menee selinmakuulle. Ja hänen mukaansa ton mahan ei pitäis missään vaiheessa mitenkään järjettömäksi kasvaakaan, kun kudostyyppi on ilmeisesti sellainen. Ihan mukavaa ajatella, että pääsis helpolla myös loppuraskaudesta :).

Nyt pitää nopeasti kipaista vielä salille ja sen jälkeen on luvassa illallinen kavereiden luona. Jaksamista teille väsyneille, sairaslomalaisille ja kipeille!!! Tosi harmillista, että teillä on niin hankalaa näin raskausaikana, mutta eihän tässä onneksi ole enää kovin pitkästi jäljellä..

Minä olen ensisynnyttäjä mutta silti on neuvola vielä 4 viikon välein... Seuraavan kerran jälkeen kuulema muuttuu, eli taitaa olla paikkakuntakohtaista? Tai sitten meille lihaville ei päde samat säännöt kuin muille... :LOL: uskotteko että ottaa vieläkin päähän?

Kiitos Hissukka tiedosta! =) Kävin heti katsomassa kelan verkkoasioinnissa että mitä ne musta tietää...
Vanhempainraha hakemus oli saapunut, mutta mitään päätöksiä ei oltu tehty.
Käynpä siis varmuudeks huomenna viemässä ton yhden lapun niille ja vaikka syötän sen, jos ei muuten kelpaa. Alkaa niiiin tympiä tää touhu...

Niin tosiaan piti tota äippäraha-hakemusta kommentoida, mä oon lähettänyt hakemuksen n.kk sitten, pakkauskin on tullut jo ajat sitten. Edelleenkään ei oo päätöstä tehty päivärahoista, eikä muuten oo asumistuestakaan vaikka sitäkin haettiin jo lokakuussa.. että malttakaas vaan, ne ei kiirehdi :kieh:

Oon jotenkin ihan järkyttynyt tuosta Tuusulan tapahtumasta. Itkettää vaan koko ajan :|

Olisi kysymys, mistähän mahtaa johtua, kun mulla ollut nyt muutamia päiviä tuosta häpyluun kohdalta ja nivusista päin kipeänä paikat? Viimeyönä, kun käännyin ja vaihdoin asentoa niin sattu alapäähän ja tänäaamuna kun heräsin ni oli ihan tuosta häpyluun päältä kipeä ja kun kumarteli ym. ni sattu. Nyt päivän mittaan kipu helpottanut.Onko se jotain liitoskipua vai mitä?

Nopsa viestitys!

Neuvolas ja lääkäris käyty.
Pissa puhdas, painoa tullu 700g/vko ja hb 110, verenpaineet hyvät. Nyt sain mittarin verensokeriin kotiin ja syömisohjeita. Lääkäri tapansa mukaan ei kummemmin kommentoinut mun kipuja eli kaippa mä vaan tyydyn tähän olotilaan vaikka kuinka yritin sille sanoa ja valittaa noista säryistä. Aivanpa sama. Noh, kuitenkin kohdunsuu kiinni ja kiinteä ja kaulaakin jäljellä se huimat 4cm vielä. Eli sen puoleen kaikki hyvin. Sattu ihan samperisti se tutkimus. Jotenki arat paikat. Sf-mitta oli 26-27cm ja sykkeet pienellä 145 ja liikkeet ++.
Ei kait tässä muuta kun ootellaan kutsua äippäpolille jos sitä tulee sen saakuran irtisanoutumisjupakan takia.

Meinaa hiukka olla hermo kireällä jostain kumman syystä. Jouduin vielä oottamaan n. 2h kun lääkäriajat myöhässä. ja sit lääkäri vaan toteaa kylmän viileesti et kyllä sulla on kaikki kunnossa,(nimi)! kai mul sit on kaikki kunnossa.
:headwall: :/

Nyt meen potemaan masennusfiilistä sohvalle pimun kanssa. :'(

Jepsu ja Martti 26+1 :heart:

Marie Veikkaisin, että ne on liitoskipuja. Miulla kääntyily tekee tosi pahaa kohdussa ja välillä emättimen puolelta vihlasee :/

Voi kun teillä on ollu paha päivä monella :hug: :flower: :heart: Jaksuja kaikille olojen ja paskamaisten lääkäreiden kanssa :(

Miulla on ollu pari päivää maha ihan kauheen kipee. Luulen, että se johtuu Obsidanista :x Lakkaan nyt ottamasta sitä 2 päivään niin toivottavasti helpottaa. Kohtuunkin koskee kokoajan :'( En usko, että se mitään supistelua on, kun siihen ei liity kohdun kovettumista. Tärinä tuntuu pahalta, esim. kävellessä koskee. Tukivyö auttaa, mutta kun sitä pitää monta tuntia putkeen niin kohtu ärtyy, kun se painaa tuolta alhaalta... Mikään ei ole hyvä |O Otin nyt kipuun Panadolia, toivottavasti se auttaa. My ei ainakaan auta asiaa molskimalla oikein täysin rinnoin :kieh: Punkaa oikein välillä niin, että maha pullistuu *auuuuh* :ashamed:

Kiin ja My 27+2

shiva Hmm. Ihanaa kun jollakin on noin energinen olo! =) :heart: Olis ihan mielettömän ihana mennä salille tai edes jotain. Mä tunnen jatkuvaa syyllisyyttä siitä etten jaksa mitään. Mieli tekis, mutta kroppa sotii vastaan ja tunnen että vauvakin varmaan vois paremmin jos olisin enempi pystynyt liikkumaan. Tosin vauva kaiketi voi ihan hyvin. ;) Todellakin masentaa. Tää raskaus ei ole mennyt niin kuin toivoin, enkä ole yhtään tehnyt niitö juttuja joita uskoin tekeväni. Kun esikoista odottaessani olin nuori ja tietämäön niin uskalsin enemmän. Tosin pääsy näille viikoille on tuntunut ihan julmetun vaikealta kaikkien vuotojen ja kipujen kanssa. Nyt sitten kun ei mihinkään ihmeemmin satu niin olen flunssassa ollut jo kohta viikon. Ja kun ehdin ajatella että flunssan jälkeen pääsen liikkumaan niin tulee supistuksia, joita ei tähän mennessä ole juuri ollut. ARGH! |O Miten aina voi olla jotain jossain pielessä!? Vauvan vaatteitakaan kun ei pystynyt kaapista nostamaan ilman supisteluja. On se nyt kumma.

Anteeksi vuodatus... menee vain hermo pikkuhiljaa... :ashamed:

Yhteistyössä