**Helmikuun Helmet** lokakuu

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista tuon ikäeron suhteen. :heart: Ihan tietoisesti lasten ikäero on näin pieni ja ajattelimmekin, että on kiva kun on seuraa toisilleen ym., mutta niin se taitaa olla ihmiluonto semmonen, että aina välillä alkaa epäilemään omia ratkaisujaan. :|

Joku kyseli avoimista päiväkodeista Ainakin täällä Espoossa kaupungin kotisivuilta löytyy hyvät linkit erilaisiin lastenpäivähoitoasioihin. Itse käymme seurakunnan järjestämässä kerhossa kerran viikossa, joka on oikein mukava vaikkemme varsinaisesti mitään "uskovaisia" olekaan. Kannattaa siis seurakunnankin kerhotoimintaan tutustua.
 
Onnittelut Mulishille poika-uutisista :flower:

Bedluna, mullakin tulee "valkoista nestettä" rinnoista ja se on kuulemma aivan normaalia. Mikäli sulla tulee toisesta rinnasta mustaa tai vihertävää nestettä, kannattaisi se varmaan käydä näyttämässä lääkärillä.

Kiva kuulla, että täällä on muitakin "tuhdisti" painoa keränneitä odottajia... Minkäs me sille voimme, että meidän aineevaihduntamme on nii-iin erilainen kun muilla... ;) :D

Pakkauksen olen ajatellut näin esikko-odottajana ottaa. Itse asiassa olin eilen ensimmäistä kertaa tsekkailemassa vauvan vaatteita kaupoissa ja lopputulos oli että olin aivan "nääntynyt", vaikka en mitään ostanutkaan... Tuli kauhea stressi + hyperventilointi... miten ihmeessä vauvoilla voi olla niin himputin paljon erilaisia vaatteita, etc... Miten minä "ikuna" osaan valita oikeanlaiset bodyt, potkarit, puolipotkarit, etc. kun koko terminologiakin on mielestäni ihan hepreaa... :eek: Tiedän... olen aivan hölmö, kun tuollaisista stressaan, mutta hyvät konkarit, kertokaapa esim. minkälaisen se bodyn pitää olla? Kietaisumalli? Nepparimalli? Vai sellainen "kirjekaulus"? Niin ja puetaanko niille vauvoille bodyn kanssa sellaiset potkuhousut, jotka ovat neppareilla ylhäältä kiinni vai pelkät housut? Ja koska niitä haalareita käytetään? ja mitäköhän itse asiassa koko potkuhousuilla tarkoitetaan... Sellaisia koko haalareitako vai niitä neppareilla olkapäistä kiinni olevia malleja...? En kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa itselleni... mitenköhän mun helmikuussa käy, kun jo pelkkä vauvan pukeminen tuntuu avaruusteknologialta... :snotty: :LOL:

Pöhinä 20+0
 
Villapeitto täällä ei ole seurakunnankaan puolesta kerhotoimintaa alle 3-vuotiaille. Meidän tyttö täyttää siis kohta 2. Mutta yksi Hämeenlinnassa oleva kaveri ehdotteli, että mentäisiin hänen kanssaan Hämeenlinnaan kerhoilemaan, kun siellä on (seurakunnan) kerho tämänikäisille... me siis asutaan eri kunnassa, mutta ei tuo välimatka ongelma ole. Onnistuisikohan tuo, että menisi eri paikkakunnalle... kun täällä ei kerran vastaavaa toimintaa löydy?
 
SEE Paranemisia siulle :hug: Oksutauti on inhottava :(

Tarppa Ihanaa, että typy voi hyvin ja on toistaiseksi viihtynyt yksiössään :heart: Nyt vaan tottelet lääkäreitä, etkä rasita itteäs :)

Mie vasta heräsin. Vieläkin on lämpöä niin jäin kotiin aamulla. Miten ihmeessä mie saan tunnit täyteen, sitä en tiedä, mutta kun ei kertakaikkiaan jaksa olla töissä tässä kunnossa! :ashamed: Oon siis työharjottelussa ja tunteja pitäs tehä viikossa väh.35...

Bedluna Tuosta mustasta maidosta. Miulla on ainoastaan mustia vaatteita ja hienojakosta nukkaan tarttuu tihkuvaan maitoon ja "värjää" sen mustaksi. Näin mie olen tulkinnut asian, koska "musta maito" jää nännien uurteisiin. Jos maitoa pumppaa niin se on kellertävää ja läpinäkyvää, että tuskin tuo musta rinnan sisältä tulee.

Syömään...

Kiin ja My 22+1
 
Pöhinä tuo vauvanvaateterminologia on välillä itseltäkin hukassa. :D Käypäs vilkaisemaan kelan sivuilta äitiyspakkauksen sisältöä, niin näet mitä milläkin sanalla tarkoitetaan! Se on mun privaatti lunttilistani... :D

Bodyn kauluksista: kietaisumalli oli musta hankala, sitä ei tullut käytettyä, joskin kietaisujutut on alkuun hyviä kun vauvan pää on niin hervoton. Tuo venemalli on näppärä, mutta kaula-aukko jää avarammaksi kun neppi- tai nappimallissa, mikä voi talvella olla ikävä juttu. Talvivauvalle hankkisin itse lähinnä neppi- tai nappimalleja, mutta jos kaulapoimu ärtyy niinkuin meillä esikoisella, niin tuo venemalli on mukavan "tuulettava".

Potkuhousuista... mä en käyttänyt kertaakaan niitä potkareita, mitkä kiinnitetään napeilla olkapäille. Kivan näköisiä, mutta kun ne pitää aina riisua vaippaa vaihtaessa kokonaan, hankalaa! Puolipotkarit on bodyn kanssa helpompia, ja jos päälle laittaa kokopuvun niin siitä voi riisua vain alaosan kun vetskari on alas asti. Mutta nämä on makuasioita, kuka minkäkin tavan kokee helpoimmaksi, älä vaivu epätoivoon! =)
 
Minäkin kävin rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin! Vauveli harrasti akrobatiaa. Oli jossain vaiheessa ihan linkkuveitsenä. Toinen jalka oli suorana vartalon myötäisesti pään yli.... kovin oli notkea tämä sirkusapina!

Oli onnellinen olo, kun kuuli että normaali kehitys on jatkunut ja lisätutkimuksia ei tällä hetkellä tarvita. Jotenkin muutenkin tuntuu, että tämä vauvajuttu alkaa muokkautua ajatuksiin ja positiivisia ajatuksia alkaa tulla. Ennen nukahtamista kuvittelen millehän vauva näyttää ja potkut hymyilyttää. Minulla on istukka tuossa etupuolella, joten se toimii iskunvaimentimena.

Pöhinä, et ole ainut jolla on sormi suussa vauvan vaatteiden kanssa. Minä en ole vielä edes tajunnut ajatella miten noita vaatteita puetaan päälle. Toisaalta en ole vielä mitään ostanutkaan ja saadut vaatteet ovat vielä pusseissa ja laatikoissa. Ajattelin, että mennään tyylillä: tässä on nyt vauva ja tämäntyyppinen vaate. Yritä ratkaista yhtälö :LOL: :LOL: Näillä istukka-aivoilla se voi kyllä olla vaikeaa... :saint:
Kiva kuulla, että muillakin on tätä hajamielisyyttä! Rikkaimurilla oksien leikkaus ja urp Å niminen rekkari kuulostavat ihan normaalille minusta. Kaikkein pahinta on että minusta tuntuu, että tuohon miehenikin on hieman minun hidasälyisyyteni tarttunut. Voikohan tämä minun hormonin eritykseni säteillä kanssaeläjääni...
Anteeksi kun en kommentoi paljoa toisten tekstejä :ashamed: Kaikki viestit olen kyllä lukenut ja niistä hyvää tietoa ja huvia saanut!
Nyt alan suunnitella tilkkutäkkiin sopivia värejä ja kankaita. Koittakaa arvata oliko eilen hankaluuksia, kun englanniksi tavasin ompeluohjeita... kun ei nämä tilkkutyöleikkurit ja siihen liittyvät työvälineet ole edes suomeksikaan selvillä. Jos tästä projektista tulee tilkkutäkki eikä kukkaroa, niin laitan kuvia katsottavaksi...
 
Tuo istukka-aivo sopii mulle kun nenä päähän :whistle: Tosin sitä oon ollu jo ainakin tuon tytön odotuksesta saakka (sitä pidemmälle en ees muista :LOL: )... Mekin ostettiin just häkäMYRKYTIN (eli oikeasti häkävarotin...) kuten miehelle asian esitin... Ja totesin tuossa töissä eilen että kyllä löytävä etsii... Ja muutenkin tulee kokoajan heitettyä jotain tosi hölmöä, ja aivot ei tosiaan toimi...

Vinja nopeesti
 
Tuo häkämyrkytin nauratti :LOL: Olisi voinut olla omasta suustani. Meiltäkin muuten löytyy sellainen laite, täällä toinen häkäkammoinen :wave:

Villapeitto taidanpa vaan ensi kerralla mennä paikalle ja katsoa potkaisevatko ulos. Kuvittelisin, että jos tilaa on, niin antaisivat tulla. Mutta sittenhän sen näkee. =)
 
Kohdunpohjan korkeudesta. Kävin tänään neuvolassa 22+2 ja sf-mitaksi mitattiin peräti 21 cm, ja todella pienikokoinen ihminen olen. Terkka sanoi sen olevan hieman yläkanttiin mutta normaali, äitiyskortista katsoin kauhuissani, että ihan yläkäyrällä olisi. Onko teillä muilla minkälaisia mittoja. Saattaa olla, että keskusteluista löytyy, mutta en nyt jaksa kaivaa.. Maha on kyllä ottanut kasvupyrähdyksen... Kaikki muut arvot olivat onneksi hyviä.

Hedukka 22+2
 
huoment :wave:

mulla tänään neuvola, saa nähä paljo sf-mitta on ku tuntuu et maha on nyt pienessä ajassa kasvanu aika paljon. mulla meni kyllä viime raskaudessaki sf-mitta yläkäyrien yläpuolella. vaaka huolestuttaa, on varmaan painoaki tullu enempi ku mitä sais :snotty: no, senhän näkee sitte :)

hissukka: luulis että huolivat teidätki sinne, täälläpäin ainaki toivotaan uusia kävijöitä koska se vähentää sitä riskiä et toiminta lopetettais. ja meillä saa pientä maksua vastaan mehua, pipareita, teetä ja kahvia ja jotain vauvanruokia. niillä rahoilla sitte järkätään jotain leipomis- tai ruokapäiviä.

vinja: tervetuloa viisasten kerhoon :whistle: ;) :D mä kun en mikään ruudenkeksijä oo koskaan ollu ni välillä asitä itekki ihmettelee et kuinka latotyhmäks sitä voi oikeestaan tulla :kieh: no ehkä tilanne joskus korjaantuu :whistle:

oma (.) eilen mieskin tunsi vauvan potkut :heart: toissailtana kun mies yritti koekilla potkuja ku sanoin et nyt kickboxeeraa taas ni pieni lopetti saman tien eikä koko illassa enää tuntunu mitää. on ku veljensä, ei mitään käskystä :whistle:
nyt aamupuuhiin :wave:

cruella ja ötö 22+2
 
c81
Cruella, meillä on sama juttu - vaikka ois mimmoiset putkuharjoitukset menossa, niin heti rauhoitutaan kun isukki laittaa käden mahalle.. Toivottavasti tuo rauhoittava vaikutus jatkuu syntymän jälkeenkin. Eilenkin kun käytiin nukkumaan, ei pikkuiselle kelvannut mun nukkuma-asento vaan alkoi potkia - pisti mies käden vatsan päälle - ja alkoi hiljaisuus heti. Olisi se vaan kiva kun sekin tuntisi pikkuisen. Mutta kun aktiivisimmillaan tuntuu olevan mun kansa päivisin - iltaisin potkua tulee paljon vähemmän.
 
:eek: Nukuin 9,5 tuntia yhteen putkeen... :D Ja heräsin kellon soittoon, oisin varmaan nukkunu pitempäänkin mut piti lähtee viemään neiti eskariin :whistle: En muista millon oisin näin paljon nukkunu ei varmaan sitte edes supistellut yöllä kun en heränny ja ei tarvinnu vessassakaan käydä. :eek: Ihmeiden aika ei ole ohitse! :D

Tarppa ja tyttötoukka 22+1
 
Onnea Pupi ja muut rakenneultrasta taas hyviä kuulumisia saaneet :flower: Ihanaa, että kaikilla tuntuu asiat olevan nyt tosi hyvin.

Pöhinän vauvanvaatepaniikille hihittelin minäkin, kun itekin tuntuu olevan vähän hukassa kaikkien eri mallien kanssa... Tutuilta kuulee jokaiselta erilaisia mielipiteitä siitä, mikä on kätevin tms., joten aion ostaa vähän monenlaisia ja sit kattoo käytössä mikä on meille paras. Eiköhän sen pukemisen aika äkkiä livenä kuitenkin opi, samoin kuin vaipanvaihdon, jota oon tehny ehkä kerran tai kaks kertaa koko elämäni aikana :whistle:

Eilen mieskin tunsi viimein potkut vatsan päältä :heart: Aivan ihana hetki! Ensin se ei tuntenu mitään, kun oli hennompia liikkeitä, jotka vaan ite tunsin, mut sit tuli pari oikein kovaa muksausta =)

Kävin myös eilen kattomassa vaunuja, tällä kertaa oli tarkastelussa Gessleinin vaunut ja ihastuin kyllä kovin. Näppäriltä vaikuttivat. Viikonloppuna kierretään varmaan pari kauppaa yhdessä ja sit tehdään myös ostopäätös. Toimitusajat on kuulemma tosiaan n. pari kuukautta, eli kantsii olla suht ajoissa liikkeellä. Saatavilla on pääasiassa v. 2008 värejä, tän vuoden malleja satunnaisesti.

Onko kukaan ajatellut ruveta neulomaan talvivauvalle?? Mistä ootte löytäny kivoja malleja? Netistä löytyy tosi huonosti malleja ihan vastasyntyneelle :|
 
Huomenia!

Kosteusmittaaja tulossa tänään. Jännittää vaikka tuskin täällä mitää vaurioita on. Voihan niitä vesivaurioita salaakin tulla. :/

Piipi kyseli neulomisesta pienelle...mun ei tarvii kun anoppi halusi alkaa tekemään villahaalarin ja toinen tuttava tekee myssyjä ja tumppuja ja sukkia. Tykkään ittekin kutoa kyllä mutta josko nyt jätän toisten harteille sen. Mallit löydettiin jostain kaupan lehdestä ja ostin sen viime vuonna. Voin kattoa ja laittaa sen lehden nimen kun käydään anoppilassa seuraavaks. Jos vaan muistan.(lahopää oon)

Onnittelut ultrassa käyneille hyvistä uutisista!

Tarpalle jaksuja köllöttelyyn ja lepäilyyn. :hug:

Painosta vielä...oon oikein ihmetellyt miten vähällä painonnousulla tässä on menty. :D luulen et nyt alkaa kerääntyä kuitenkin enemmän sillä tuntuu että turvotusta on tullu jo. Jouduin sormukset ottamaan pois kokonaan kun tuntu et veri ei kierrä kunnolla sormissa ku ne oli niin tiukat. Pelottaa oikein tuo joulunaika kun tulee syötyä niin tuhottomasti...juliaboksit vaan lentää kun mamma popsii. :ashamed:

Kirpparilöytöjä tein taas eilen. Nyt oli lasten vaatteet oikein hinnoiteltu. 10c-70c/vaate. ja mammahousutkin löysin. Sellaiset ruskeat lökärit 6e.
Meinasin pyörtyä yhden pöydän hintojen kohdalla. Pienen pieni benettonin paita 9e. Voi kiesus kun karmeita hintoja jotku laittaa.

Nyt raivaileen paikkoja...

Jepsu ja Poju 21+1
 
pöhinä Vauvan vaatteissa se mikä pätee toiselle, ei välttämättä päde toiselle ja oman tapansa löytää parhaiten kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja. Kannattaa tosiaan ostaa jokaista laatua ainakin se yks kappale, ja hommata lisää sen mukaan, mikä teille tuntuu sopivan. Itse olen tykännyt pienillä kietaisubodeista, ja laadukkaista "kirjekuori"kauluksellisista malleista. Halvat kirjekuorimallit aukeaa eka käyttökertojen jälkeen :( Potkuhousuja olen käyttänyt lähinnä yöllä, enemmän tykkään kuitenkin öisinkin kokopotkupuvuista. Mahdollisimman erilaisia ja laadukkaita vaatteita kuitenkin ostaisin.

Hissukka Seurakuntien toiminta on periaatteessa kaikille tarkoitettua ja ilmaista, joten kuntarajoilla ei pitäisi olla merkitystä, kuten ei silläkään kuuluuko itse kirkkoon vai ei. Sitäkin kuulee joskus väitettävän... Uskaltaisin mennä kysymättä etukäteen ;)

(.) neuvolassa käyty tänään ja onneksi ei supisteluista ollut mitään haittaa aiheutunut. Se limaklöntti säikäytti, mutta täytyy viedä fluorinäyte, josko sitten joku oireeton tulehdus...
rr 109/68
hb 118 (ei ole vielä tarvinnut rautaa aloittaa)
symf. 18 eli keskikäyrällä mennään
sydänäänet 150 (välillä 160, tyttöääniksi taas veikkailtiin ;) )
Painoa tullut kuukauden aikana 2,5kg :eek: ja koko aikanakin vain 200g enemmän! Toisaalta ei haittaisi tuo painontulo, koska bmi oli alussa vain 17.

Jokohan uskaltais taas lenkkeilyn hiljakseltaan aloittaa, jos ei nuo supistelut mitään aiheuta. Olo ei oo niin hyvä, jos paino nousee kovin pikaisesti ja vois auttaa tähän tolkuttomaan väsymykseenkin.
 
[/b]Piipi[/b] tuolta http://www.garnstudio.com/lang/fi/kategori_oversikt.php löytyy jotain. Muilla kielillä löytyy vielä enemmän. Jotain oon neulonut ihan Novitan langoista, vähän silmukoita muunnellen. Vähän harmittaa kun anoppi on jo kovasti kutonut, itsekin jotain haluaisin tehdä. Ommella se ei onneks osaa :whistle:
 
Piipi, olet varmaan netistä jo huomannutkin nämä, mutta laitanpa muutaman vauvaneulevinkin muillekin

http://www.novita.fi/sys/cms.php?cms_cname=neulemalli_koonti&nlm_content=3002

http://plaza.fi/ellit/kasityot/neuleohjeet/lapset/

http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/468
;)
 
Oih, kiitti sutska, tuolta nettilinkistä löytyy tosi ihania ohjeita! Eiköhän niistä löydy joku malli munkin kärsivällisyydelle =) Ja Tuttemui, oli sun linkeissä jotain uusiakin, kiitos!

Kiitti myös Jepsu, jos muistat kattoa sitä lehtimallia anoppilasta joskus ;)

Muuten, ostin eilen sellasen Anitan BabyBeltin ja on muuten tosi hyvä, tukee koko selkää! Paljon helpompi istua koneen ääressä töissä koko päivä =) Suosittelen.
 
Heippa taas mammat :wave:
Neukkukuulumiset: hemppa ja verenpaineet erittäin hyvät, painoa oli tullut edel. punnituksesta +2kg, sf 20 ja ja.. sykkeet 150. Kaikki siis vallan mainiosti edelleen :) Tätin mukaan masu on aika pieni viikkoihin nähden, mut kuitenkin korkealla joten ei ihme jos närästeleepi.. Noista vaatteista ollut täällä puhetta. Meillä on nyt hankittuna bodeja aika paljon, on pitkä- ja lyhythihaisia, neppareilla ja kietaisumallisia. Puolipotkareita on kanssa muutamat, ja kokopotkareita taitaa olla vaan yhdet.. niitä en aatellutkaan hankkia, en ole niitä hyväksi havainnu lasten hoidossa (ei omia vaan hoitomuksuja). Sitten ihan sellaisia fleecepukuja oon saanut tutuilta, ne on söpöjä :) Mitäs muuta meillä on.. kietaisupaitoja on jokunen kappale. Enää ois hankinnassa sukkia ja se ihana toppapussukka sieltä lindexiltä.. + sitten varmaan ne useahkot heräteostokset, kun "tääkin on niiiiiin ihana" :D

Mitäs muuta olitte keskustellu... niin joo, meilläkin vauva hiljenee heti kun isi antaa vähänkään huomiota :D ihme juttu. on se nyt kuitenkin onnistunu muutamia potkuja näkemään, mut ei vielä oo käsiin tuntunu.
Tosi omanapaista taas.. :ashamed: luen kyllä muidenki jutut ja teillä onkin ollu hauskoja kommelluksia ja muuta, monet naurut on saatu täälläkin :) Hyviä vointeja taas kaikille <3

-siru- 22+2
 
Kiitos vielä Cruella ja Tuttemui, kyllä mä kokeilen mennä paikalle ja katson mitä sanovat. Olisi niin kiva saada vähän samanikäistä seuraa tuolle esikoiselle.

Anitan BabyBelt on munkin mielestä hyvä vyö, voin sitä myös suositella! =)

Tänään on menossa tuttivieroituksen toinen päivä esikoisella... 1v11kk. Piilotin kaikki muut tutit paitsi yhden, mihin leikkasin reiäin. Tyttö on sitä ihmetellyt ja toistelee "tutti rikki" mutta onnellisena sitä silti lutuuttaa. Ei tainnut olla kovin toimiva konsti siis... täytyy katsella nyt muutama päivä, jos kyllästyisi tuohon risaan tuttiin ja luopuisi ilman taistelua.

Hissukka rv22+2
 

Yhteistyössä