**Helmikuun Helmet** lokakuu

Käytiin vakuutusyhtiössä hankkimassa lapsivakuutusta.. Mulle ei tietenkään tullut mieleen ottaa neuvolakorttia mukaan ja sit sitä tarvittiinkin! Katsokaas kun mä olen käynyt lääkärissä ja syönyt jopa reseptilääkettä että se voi vaikka olla perusteena hakemuksen hylkäämiselle. Siksi pitää ottaa kopio neuvolakortista. Totesin että siellä ei sit mitään mainintaa olekaan koska mulla on ollut flunssan jälkitautina poskiontelontulehdus :wave:. Sit kävi mielessä voisko ne hylätä hakemuksen koska mun BMI oli lähtötilanteessa 32? Nythän mun paino on laskennut.. Niin ja sit kävi mielessä että mitähän ne sanoo siitä kun neuvolakortissa alkuviikoilla oli keskenmenoepäilys (koska se toinen alkio ei lähtenyt kehittymään).. Totesin miehelle että jos ei saada lapselle vakuutusta niin pitäköön pa**kansa :D. Tai voinhan mä kokeilla josko toisesta yhtiöstä saisin, siellä mun toisen koiran vakuutus on, kun ei kannattanut lähteä vaihtamaan koska sillä todettiin pikkiriikkinen sivuääni sydämessä.. Naureskelin että se on meidän "geriatrisen osaston" vakuutusyhtiö :kieh:

Mulla on TAAS migreeni. Eikä lähe Panadolilla pois tietenkään..
Huomenna ois taas pitkästä aikaa töihin paluu. Aamulla jo totesin että mä taidan tottua ihan helposti olemaan kotona alkuvuodesta. Kattelin että mulla pitäis Kelan sivujen perusteella alkaa äippäloma 7.1. Eli alkuvuodesta ois 3-4 päivää töitä jos saisin vaikka joulun välipäivät vapaiksi. Että siinä mielessä harkitsen josko aloittaisi ä-loman jo 2.1. tai sit ottais ens vuoden talviloman samaan syssyyn.. Miehen mielestä ei ole paljoakaan haittaa vaik mä kävisinkin töissä tammikuussa. Mutta mä lähinnä itteäni aattelin:jaksanko lyllertää sinne ja keskittyä töihini?
 
mä olen ihan höpö :saint:
Isäntä oli lähössä navettaan leikkaan kesän jäljiltä elukoilta häntiä (siis hännästä ylimääräsiä ) ja mä änkesin mukaan...ts.harjaamaan hännät ennen leikkausta´. Oli kyl ensin puhetta et olisin alottanu toisesta päästä ajelemaan elukoilta karvoja, mut olivat viel niin märkiä et kone ei olis pelittäny :LOL: mut olipa pitkästä aikaa mukava olla navetassa...
ja mun oli pakko käyä ihasteleen yhen elukan masua..ku on kuulema yhtä komia ku tän talon elännällä...mut kyl se sentään oli komeampi :LOL: :LOL:
Nyt saunan lämmitykseen.
 
Heippa helmimammat!

Kiitoksia Saanukalle uudesta pinosta!

Kopioin tähän jotain siitä, mitä kirjoitin tonne Lastentarvikkeisiin Teutonian toimitusvaikeuksista: Kävimme tänään Helsingin Vaunu-Aitassa ja AT-Lastenturvassa ja kuulimme, että Teutonia on myyty Gracolle. Tämän vuoksi toimituksia ei maahantuojilta tule, joten ainoat mitä myydään ovat varastokappaleita tällä hetkellä. Ostettiin AT-Lastenturvasta Teutonian Spirit S3:t, onneksemme haluamaamme väriä oli varastossa yhdet kappaleet! =) Kaiken lisäksi saimme toimitusongelmien vuoksi 120 euroa alennusta, normaalihinta 789e ja maksettiin 669e. Joten jos aiotte hankkia lähiaikoina Teutoniaa, niin kannattaa olla nyt liikkeellä! Vaunu-Aitassa haluamaamme väriä ei ollut ja olis muuten joutunut maksamaan täyden hinnan. "Palvelukin" oli ala-arvoista eli perseestä suoraan sanottuna! Kiitos muuten vielä ihan sikana sille, joka vinkkas noista Teutonian toimitusongelmista! :flower: :flower: :flower: Voipi nimittäin olla niin, että jos ois menty päiväkin myöhemmin, ei ois enää saatu haluamaamme väriä! Tai pahimmassa tapauksessa koko kärryjä! |O

Sit tän päivän neuvolasta jotain:
- verenpaineet 108/60
- pissat ok
- sykkeet 150
ja kaik muutenkin ok. =) Olikos nuo korkeemmat sykkeet niitä tyttösykkeitä vanhan kansan mukaan? ;) Parin viikon päästä olis se 4d, joten sielläpä se sitten selvinnee... =)

*muoks vielä* Hb oli siis sen 123, aiemmin 139 ja sanottiin, että koska rautavarannot käytössä, voin ruveta syömään Kättärin ja Naistenklinikan suositusten mukaisesti rautaa esim. tabun joka toinen päivä. Eivät varannot kuulemma sillon pääse laskemaankaan, jolloin niitä ei oo niin vaikee nostaa takasinkaan. D-vitamiinia suositeltiin sen käyttämäni E-EPAN lisäksi 5 mikrogrammaa/päivä ja terkka tuumas, et jos yhtään epäilyttää tuo kalsiumin saanti, niin kannattaa ottaa kalsium-D-yhdistelmävalmiste. Ajattelin aloittaa siis raudan, kalsiumin ja D-vitamiinin myös, niistä kun ei voi mitää ylimääräistä haittaakaan olla. Raudasta ainoastaan ummetusvaivat, ja tällä hetkellä ei ainakaan vielä oo ummettanu, joten kattellaan. :/

iltapuuhiin,

evaellen & helmieemeli 21+5
 
Piti kirjottaa toho aiemmin, että nyt se närkkiminen on alkanut oikein toden teolla täälläkin! |O |O |O Karseeta, kun se voi tulla ihan mistä vaan, et ei voi oikein vältellä mitään tiettyjä ruoka-aineitakaan. Rennietä vetelen silloin tällöin, ja piimäkin tosiaan auttaa, jopa paremmin kuin Rennie. Kukas siitä piimästä täällä vinkkaskaan? :flower: sille!
 
Meillevauvalle voimia migreenin nujertamiseen :hug:

Kiitos Saanukalle uudesta pinosta =) Otatko Pupuvaimon pois tuolta listasta,kun hän sai keskenmenon jo kesällä.

SEElle onnittelut hyvistä ultrakuulumista :heart: :flower:

Kiin, sun vaivasi ei ole naurettava mutta vertaus kuseskelevaan spanieliin oli hupaisa :LOL: Pari viikkoa sitten kun oksensin niin täälläkin lirahti vaikka lantionpohjalihaksia olenkin treenannut eli raskaus vaikuttaa asiaan tosi paljon.

Shiva, mulla anitan tukivyö missä on kasvavalle masulle tilaa runsaasti joustavan kangasosan ansiosta ja muutenkin se on jees. Kyllähän tukivyötä kannattaa käyttää jo ennenkuin selkä pääsee kovin pahaksi, parempihan se on ennaltaehkäistä vaivoja =) Mä olen kyllä vähän laiska pitämään vyötä joten siinä olisi itsellä parantamisen varaa :ashamed:

Tarpalle :hug:

Cruella, täällä ei vielä turvotusta pahasti havaittavissa. Rankemman päivän jälkeen vähäsen mutta loppua kohden lisääntyy täälläkin. Sun Å-juttu aikaan sai hyvät naurut :LOL:

Tukisukat toki auttaa vähän kun suonikohjujen vuoksi niitä pitäisi käyttää mikäli saan toimivan ratkaisun tukisukkaongelmaani. Lähetin viime viikolla maahantuojalle stay up-sukkani takaisin kun eivät pysy ylhäällä :kieh:

Piipero, mulla viime raskaudessa muutaman kerran tukosepäily joka oiri nimenomaan hillittömällä pohkeen kivulla ja kuumotuksella, yleensä kyllä tuli vielä sellainen sinisenkirjava aluekkin jalkaan. Syviä tukoksia ei kuitenkaan kertaakaan todettu eli pinnallisia vaan olivat. Lääkäriin kannattaa ottaa yhteyttä jos vähäänkään epäilyttää, ultralla tutkivat verisuonet asian selvittämiseksi. Paranemista teidän esikolle!

Villapeitto, kyllä mäkin mietin välillä että millaista elämä tulee olemaan kun ikäeroa tulee noin 1v9kk mutta luotan siihen että kaikki menee hyvin. Valvova silmä täytyy kyllä varmasti koko ajan olla paikalla jos tulee jokin mustiskohtaus niin eivät alle kaksivuotiaat ymmärrä tekojensa seurauksia. Esikko meillä täyttää jo viisi eli sen suhteen ei mitään huolta, Mutta kyllä me kaikki taatusti pärjätään pienten ja taaperoiden kanssa =)

Nyt töllön ääreen, oli kerrankin vaan aikaa illalla naputella kun mies harjoittelee junnun nukuttamista =)

äitsy ja pieni 20+2 edelleen
 
Piipero Parantumisia teiän pikkuselle :hug:

Me käytiin shoppailemassa miehen kanssa Jyskissä =) Ostettiin uus keittiön pöytä ja tuolit, ihanaa tummaa puuta, ja kirjahylly Myn huoneeseen. Valkkasin vielä Cittarista ihanan uuden pöytäliinan, mustan missä on viktoriaanisia kuvioita valkosella. Tiedän, että kissat karvastaa ja paskoo sen heti, mutta halusin silti, kun oli niin kaunis :saint: Jyskistä lähti mukaan myös pajukori, jossa on pellavakangas sisäpuolella. Laitan sen lelukoriksi siihen kirjahyllyyn.
Mies osti vaatteita. Mie en löytäny kun rintsikat (sai taas ostaa uudet, isommat) ja Mylle kirahvi-sukkahousut :D Olisin ostanu bodyjakin, mut ukko sano, että niitä on jo ihan tarpeeks :( Olis Tuttaa saanut 2 bodya 15?:lla :ashamed: Mutta oikeessa se on. Tuolla kaapissa on 56-62cm vaatetta vaikka kuinka ja pakkauskin vielä tulossa. Siskoki on vielä tekemässä miulle vaatepakettia poitsunsa vauva-aikasista vaatteista.

Käytiin iltakävelyllä ja tunsin itteni lylleri-lalleriksi :ashamed: Keinun puolelta toiselle kävellessä ja pissivana tulee perässä :kieh: Ai että tätä raskauden ihanuutta...

äitsy80 Tuo sanonta on miun siskolta. Se sano joskus pojastaan noin, kun poitsu opetteli potalle. Hienosti pikkumies veti housut ja vaipan kinttuihin ja rupes lorottamaan. Oli potta alla tai ei :D Totesi vaan päälle "Oho! Pissa!"

pissi-Kiin ja äksy-My 22+0
 
nopeat huomenet :wave:

kohta lähtö avoimeen pk:hon taas. ihan kiva et on tollasta toimintaa, muuten varmaan homehtuisin tänne ku pitkä matka joka paikkaan ni ei viiti hirveen usein minneen lähteä, varsinkaan ku ei oo autoa käytössä.

evaellen: noissa multi-tabsin raskausvitamiineissa on sekä kalsiumia että d-vitamiinia. mulla se nyt käytössä sekä rauta ja kalaöljy.

villapeitto:ihan samoja ajatuksia mullakin päässä tosta jaksamisesta ja miten esikko suhtautuu yms. vaikka meillä tuo on sillon jo melkeen 2,5 et vanhempi kun teillä mut silti välillä epäilyttää. mut eiköhän nää kaikki kuulu asiaan tässä vaiheessa ja uskon että varmasti pärjätään. asioilla on tapana järjestyä =)
 
piti vielä laittaa tosta ku uutisissa tuli et britney spears on menettäny lastensa huoltajuuden väliaikasesti ex-miehelleen alkoholi- ja huumeongelmien takia. ihan oikein mun mielestä, aika kauanhan se saiki hillustella ja töpeksiä. toivottavasti tää isä on nyt sitte kunnon isä ku eihän silläkään vissiin mikään ihan puhtonen menneisyys ole. tietty ihmiset voi muuttua. toivottavasti britney tästä jotain oppii. tietty kun on julkkis oot helpommin sosiaaliväen yms hampaissa jos jotain käy kun kaikesta uutisoidaan. paljonhan noita lasten laiminlyöntejä on suomessakin mutta niitä ei välttämättä huomata. ikävä tosiasia :/
 
Joku muukin oli taas taas taas kerran maininnut äitiyspakkauksesta...
me ruvettiin eilen katselemaan jo-ostettuja ja saatuja vaatteita ym tavaraa. Meillä on käytännössä kaikki vaatteet mitä äitiyspakkaus tarjoaa jo olemassa ja kaikenlisäksi moninkertaisesti :eek:

Ainoastaan noita tavaroita puuttuu: makuupussi, kynsisakset ja vaipat. Mutta kerran aiotaan kestoilla, niin kertisvaipoillakaan ei olisi niin väliksi... Kestovaippoja on jo liuta niitäkin odottamassa helmikuuta.

Isäntä heitti jo eilen ilmaan kysymyksen, että mihin me sitä koko pakkausta nyt itseasiassa edes tarvitaan?

---Onko kenelläkään muulla tullut vastaavaa tilannetta vastaan?

Toisaalta tiiän kyllä että pakkaus on todellakin hintansa väärti ja laajempikin kuin tuolla 140egellä saapi ikinä, mutta toisaalta...
hankalaa! Tänä vuonna pakkaus olisi vain niin nättikin B) jos olisi kyse viimevuoden pakkauksesta, niin voisipa olla että olisin jo päätökseni olla ottamatta tehnyt :kieh:

Piiju ja pikkulikka 20+5 :heart:
 
Tervehdys piiiitkästä aikaa! Olen suurinpiirtein vain käynyt ilmoittautumassa tälle listalle ja sen jälkeen jatkanut lukulinjalla. Mut eipä sillä, kiva on ollut lueskella teidän odotuskuulumisia!
Huomasin, että mun LA ei olekaan tuolla listalla, joten Saanukka voisitko sen sinne päivittää? 25.2. on oikea aika. Kiitos!
Täällä maha kasvaa ja ehkä vähän muutkin paikat, sillä olen ollut kilonhankinnassa lähes yhtä aktiivinen kuin Pöhinä ! Kiloja on tullut ainakin 7, ja olen Pöhinää jäljessä pari viikkoa :LOL: En nyt ole vielä kovin huolissani, kun BMI oli 22 alkuun, eli ihan normi. Neuvolatäti ei kyllä ollut viimeksi kovin iloinen :kieh: Jokatapauksessa en oo liikaa herkutellut ja liikun kohtuudella, eli syytän enimmäkseen olematonta aineenvaihduntaa. Eli kai se on luonnollista.
Kateellisena luen teidän rakenneultrakuulumisia. Meillä kun sellaista ei tarjota, ja päätettiin jättää väliin käynti yksityisellä. Vaivojen vuoksi olen käynyt kyllä lääkärillä, ja siellä on minulle näytetty vatsansisäisen asukkaan jumppaa =) Kyllä sillä ainakin on kaikki raajat, pää ja selkäranka... Ihan huikeeta oli kyllä nähdä, eli ilman tuota mahista oie ehkä joutunut menemään yksityiselle :whistle:
Hyvää tiistain jatkoa mammat!

Skog 19+1.
 
Jotenki jääny nää palstailut ihan kokonaan kun lapset vie ajan päivisin ja työt iltaisin.
Rakenneultra oli viikko sitten. Mitat oli vähän miten sattuu. Reisiluunuta ei saanu kunnolla mitattua kun niin vilkkaasti kaveri liikkui. Pään mitta oli melkein viikon enemmän ku LA. Nyt ei sitten tarkkaa tietoa lasketusta ajasta.
Poika olisi meille tulossa :heart: Saa pikkumies kaverin itselleen.
Jännittää kyllä miten tuo arki sujuu kahden vaippaikäisen kanssa, poika kerkee olla just 1v4kk kun pikkuinen tulee.
Nyt vähän kahvia koneeseen ja siivoilemaan :wave:
 
Kaikki jotka pähkäilee pientä ikäeroa. Meidän noilla pojilla on ikäeroa 1v3kk ja olihan se silloin alkuun rankkaa, kun toinen oli just syntynyt, mutta hyvä puoli oli, ettei vanhempi poika ollut mustasukkainen ja osasi hyvin vauvan kanssa toimia, vaikka ikää niin vähän.
Rankkaa siinä mielessä, että vanhempi poika ei nukkunut enää päiväunia, joten univelkaa kerääntyi ihan kiitettävästi.
Nyt kuitenkin olen hyvin tyytyväinen, että heillä pieni ikäero.
Nyt sitten kun pojat ovat jo 4 ja 5-vuotiaat niin heistä on tosi paljon seuraa toisilleen.
Enemmän nyt jännittää, kun on enempi ikäeroa lapsilla, että miten suhtautuvat ja kun heillä leikit jo rajumpia ja pieniä leluja on jokapuolella lattiota.
Nyt 22+1 :wave:
 
piiju Me ollaan jätetty pari kertaa pakkaus ottamatta, ja nytkin mietityttää... Mutta toisaalta meillä myös lähes kaikki tarpeellinen pakkauksesta. Aiotaan myös kestoilla, joten äitiysavustuksena saatavan rahan voi käyttää vaippoihin ja lisäksi ostetaan kynsisakset, harja, kosteusalusta ja harsoja. Laskettiin, että näin on kannattavampi vaikka toden totta tuo raha on pieni verrattuna pakkauksen sisältöön. Edellisen kerran kun pakkaus otettiin, jäi melkein kaikki käyttämättä :ashamed: Makuupussia käytettiin, mutta senkin voi korvata monenlaisilla vaunupusseilla tms. Itse aiotaan käyttää lampaantaljaa ja peittoa. Rahalle on kyllä löytynyt käyttöä, ja ollaan oltu tyytyväisiä valintaan jättää pakkaus ottamatta.
 
Aamupäivää vaan kaikille ja onnittelut myöskin kivoista ultrakuulumisista jokaiselle :flower:

On tullut pidettyä vähän taukoa täältä, tuntuu ettei aika riitä mihinkään. Muutettiin isompaan asuntoon viikonloppuna ja voi sitä tavaramäärää. Vielä on kaikki levällään, onneksi huomenna alkaa viikon loma, jos saisi siinä ajassa paikat kuntoon =) minä kun olen sellainen, etten kestä katsella sitä sekasortoa vaan kaiken pitää olla järkestyksessä. Olisihan se hyvä alkaa sisäistämään, että vaavi kun alkaa kävellä ja touhuta, on mahdoton pitää järjestystä yllä! Mutta hellapoliisi kun olen niin minkäs teet.

Huomenna olisi vihdoin ja viimein kauan odotettu 4D-ultra. Jännittää taas ihan kamalasti, pitäkäähän peukkuja että kaikki olisi hyvin. Kun kummastuttaa vieläkin etti pikkuinen oiken rymistele tuolla masussa. Viime perjantaina potki ensimmäistä kertaa niin, että ymmärsin sen todellakin olevan meidän pikkuinen eikä mikään ilmaryöppy :) jopa mies tunsi sen kädellään. Mutta siihen ne sitten jäikin, nyt ollaan oltu hissukseen pari päivää. Tämmöset just pistää mietityttään, että onkohan jokin vikana.

Terveisin Matilda & MiniMe 22+4
 
Tyttiliini
Sutska ja Pöhinä, mä voin panna vielä paremmaks, paino on noussu 11 kiloa! Järkyttävää, siis todella. Ja bmi oli aluks 24, en edes viitsi laskea mikä se on nyt, tulee vaan paha mieli. Huomenna neuvola, siellä kyllä varmasti saa tästä kuulla...

Mä en ole viime aikoina kauheasti miettinyt tuota esikoisen ja vauvan kanssa pärjäämistä, kun tosiaan tämä meikäläisen raskaus on koko ajan vähän epävarmoissa kantimissa. Nyt aloin kuitenkin taas pohtia sitäkin. Meidän poika on 2,5 v ja olen aiemminkin täällä sitä huolehtinut, miten sitä pystyy antamaan sille tarpeeksi huomiota sitten kun on vauva talossa.

Nyt huolettaa vielä enemmän, mun sisko sai hiljattain vauvan ja meidän poika on siitäkin kauhean mustasukkainen. Se on ensimmäinen lapsenlapsi ja tottunu olemaan keskipiste, kaikkien rakastama ja hellimä. Sen kaaliin ei tahdo mennä, ettei se olekaan mummin ja papan ja tätien ainoa silmäterä. Se ei myöskään oikein sulata, jos pidän siskon vauvaa liian kauan sylissä. Poika raasusta on tullu ihan äitiriippuvainen, mä en tajua. Kiukuttelisi edes, sen mä kestäisin, mutta kun se on niin ONNETON. Itkee ja roikkuu reidessä kiinni.

Ja tämä siis serkun takia. Mitäs sitte, jos meille tosiaan tulee helmikuussa vauva? Voi vide.
 
SEE
Täällä yhä kuumeen ja oksun kourissa ollaan Päivät käy pitkiksi kun vaan makoilee, on jo ihan mökkihöperö olo, onneksi on tuo kaapelikortin mukana tuoma BB 24/7 niin on jotain tuijoteltavaa vaikkakin alkaa niidenkin touhu ärsyttämään. Toivoo että pääsisi jo takaisin töihin. Tälläiset pakolliset kotona olot on kyllä ihan hyviä motivaation kasvattajia miettien töitä!
Masuasukki ei kyllä äiskän pahasta olosta välitä vaan touhuilee kokoajan kovasti,kiva seurailla liikkeitä.

No päivän jatkoja kaikille, kirjoitelkaapa taas runsaasti niinkuin yleensä niin on ainakin jotain luettavaa.

T:SEE rv 20+4
 
Pahoittelen, etten jaksa kovasti selailla taakse päin keskusteluja, mutta huomasin, että joku mainitsi vakuutuksista jotain... Oletteko jo hommanneet pienille piiperoisille vakuutuksia ja jos olette, niin millaisia? Ovatko ne siis yleensä sairaus- vai henkivakuutuksia vai mitäh? Olen vähän pihalla mitä kannattaisi ottaa :ashamed: Auttakee, jos osaatte :)
 
Viimeiset kaksi viikkoa on menneet tosi hyvin ilman aamupahoinvointia. Tänään sit koitti töihin paluu ja venytinpä töihin lähtöä niin että vasta 7.30 olin liikkeellä, söin rauhassa aamiaistakin. Ja sit se alkoi taas:eek:ksettava olo! Mä onnistuin estämään yhden kerran oksun ylöstulemisen, osan matkasta mä sit jo juoksin ja töihin päästyäni laatta jo lensikin :x . Oikeesti alkaa v**tuttaa, eihän mun kantsi olla töissä ollenkaan jos mä voin aamuisin edelleen pahoin :snotty:. Kun ei työvuorojakaan voi laittaa siten että mä tulisin miten sattuu töihin..
Nyt on jo ok olo, tai noh migreeni nyt on vakiovieras.

 
Tyttiliini
Ne vakuutukset on Kuukuna hoitokuluvakuutuksia, jonkalaisen voi yrittää saada jo syntymättömälle lapselle. Sitä pitää hakea muistaakseni kolme kuukautta ennen laskettua aikaa ja sen myöntäminen riippuu lähinnä äidin terveydentilasta ja raskauden mahdollisista ongelmista. Eri vakuutusyhtiöillä on vähän eri kriteerit.

Meillä on esikoisella hoitokuluvakuutus, ja vaikka ensin tuntu että sille ei ole hirveästi käyttöä, niin viimeisen puolen vuoden aikana se on kyllä maksanu itsensä moninkertaisesti takasin! Poika nimittäin alotti päivähoidon keväällä ja sai tietysti miljoona erilaista flunssaa ja muuta tautia, lääkärillä juostiin ihan sikana ja sillon oli kiva ku saatto mennä yksityiselle.

Jos tämä mun riskiraskauteni tästä jatkuu, yritän kyllä saada tällekin vauvalle vakuutuksen, mutta en sitten tiedä onnistuuko. Mulla on siis ollu verenvuotoja tän raskauden aikana ja lisäksi viime raskaudessa oli loppuaikana korkeita verenpaineita. Katsotaan!
 
Kivaa, uusi pino! Kiitos Saanukka! =)

En ehtinyt lukemaan viestejä läpi kuin silmäilemällä, mutta jos tuo esikoinen nyt nukahti niin otan vahingon takaisin... mutta Painosta on ollut puhetta, mulle on tullut 7 kg :ashamed: voi surkeus. Mutta, silti olen sitä mieltä että jos painonnousu on suurin murhe raskaudessa, niin hyvin menee! =) Joten lippu korkealla siskot! =)

Tyttiliini ja muut esikoisen suhtautumista pelkäävät... samoja mietteitä täällä, ikäeroa tulossa 2v3kk. :/ Mun mielestä jos vaan on tuttavapiirissä vauvoja, niin kannattaa niitä hoivailla ja sylitellä esikoisen aikana, että tottuu vähän etukäteen ja näkee ettei se ole maailmanloppu, jos äiti hetken pitelee vauvaa. =) Ja jos vaan mahdollista, niin esikoinen mukaan touhuihin! Vaikka vaippaa hakemaan, kun pitää vaihtaa, niin tuntee itsensä tärkeäksi ja tarpeelliseksi! Mulla on ihan itse kehitetty taktiikka, tytöllä on nukke ja olen viime aikoina sitä paljon "hoivaillut" ja tyttö on innolla leikissä mukana, "vauva" on kaikkialla mukana ja siitä on tullut tytölle tärkeä. Ajattelin, että hänelläkin on sitten oma vauva hoivailtavana... saapa nähä, miten konsti puree :D

Kuukuna noita vakuutuksia on monenlaisia, mutta täällä on varmaan lähinnä puhuttu hoitokuluvakuutuksista, mitkä on voimassa heti lapsen synnyttyä. Ne pitää siis ottaa jo raskausaikana, muistaakseni max 3 kk ennen laskettua aikaa... eli aika pian. :eek: Saa niitä myöhemminkin, mutta sitten ei ole voimassa heti syntymähetkestä vaan esim. 2 kk iästä alkaen, jolloin tietenkään sitä ennen havaittuja sairauksia ei korvata. Mä aion ottaa myös tuon vakuutuksen, Tapiolasta kuten meidän muutkin vakuutuksen. Täytyisikin muistaa hoitaa asia alta pois.

Pakkaus aiotaan ottaa, vaikka meilläkin melkein kaikki löytyy esikoisen jäljiltä... mutta se on niin ihana :heart: ja saapahan vauva jotain uutta omaakin. Ja tosiaan, kun se sisältö on niin paljon arvokkaampi kuin mitä siitä rahassa korvataan.

Tarpalle tsemppiä tutkimuksiin :hug: ja SEE pikaista paranemista!

Meillevauva, kurjaa kun sulla ei paha olo hellitä... eikö tuohon migreeniin ole mitään raskausaikana sallittua lääkettä? Muistaakseni tuttu otti siihen silloin Panacodia.

Hissukka rv22+1
 
Cruella saanko esittää tyhmän kysymyksen :ashamed: : mikä tuo avoin päiväkoti-juttu on ja miten toimii? Jos semmoiseen menee, niin menettääkö kotihoidon tuen? Olisi kiva, jos saisi välillä esikoiselle ikäistään seuraa... kerhoja täällä ei tuonikäisille ole. :(
 
Päivää kaikille!

Cruella mietti turvotusta. No ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että vuodenaika ei minulla ainakaa vaikuta asiaan, on kesälapsi ja helmilapsi, molemmista turvotus aikamoinen, pahempi kyllä kesävauvasta. Ja nyt kanssa illasta kihelmöi jalkoja ja sukista jää rannut, joten tästä se taas alkaa. Tosin tytöistä turposin päästä jalkoihin, naama, sormet, jalat jne, nyt ei onneks kun pohkeista alaspäin.

Joku siitä hikasta kyseli. Se on sellasta tasasta nytkähtelyä, vähän kuin hento potku, mutta tulee jatkuvana ja säännöllisesti.

Jepsu, Cruella ja Villapeitto ainakin pohti pientä ikäeroa lapsilla ja jaksamista. Taas voin omasta kokemuksesta kertoa (tytöillä ikäero 1v7kk ), että toiminut on ja kovin olen tyytyväinen :) . Esikoinen unohti pienen ikänsä johdosta pian, että oli ollut ainukainen, sopeutui tilanteeseen hyvin ja oli vauvan kanssa iha nätisti. Muisti vaan antaa touhuta mukana, haettaa vaippaa yms ja helliä entiseen tapaan, varsinkin silloin, kun vauva nukkui. Vauvalle tein puolipakolla, mikä kävi helposti, eli ei pakkoilua, saman rytmin, kun esikolla, näin turvasin oman huilihetken päivällä. Jos vauva nukku päikyt heti aamusta esim. 9-11, hän kävi esikon kanssa uudestaan unille n. 12-->. Ei siinä ongelmia ollut ja siihen tottuivat molemmat alusta alkaen, toimii siis vieläkin, yhdessä nukutaan.
Ja nykyäänhän, ja jo jonnkin aikaa, on iha helppoa leikkien ym ajanvieton suhteen, koska heistä on seuraa toisilleen ja viihtyyvät keskenään..toisinaan liiankin hyvin. Kerhoissa leikkiivät kahdestaan paljon, eivätkä hakeudu niin paljoa toisten lasten seuraan.
Ainut huono puoli on, että uhmat osuu aika yksiin, ja se ei ole kovin kivaa, ku kaksi uhmista huushollisssa.

(.): Mä oon aika poikki, henkisesti myös. Mua ärsyttää ja ottaa aivoon tämä puolikuntoisuus! RAskauden tuomat vaivat vielä menee, mutta kun päälle koko ajan flunssassa ym, ni tuntuu, että hermoja on sellanen 1mm max jälellä, kaiken suhteen. En kestä tyttöjen kiukkuja tmv yhtään. Raivostun ja huudan sit --> kauhee morkkis. Mä ku saan aina kauheen morkkiksen, jos oon tytöille ollu tiukka ja suuttunu..vaikka suurrimmaksi osaksi suotta, koska pitäähän se kuri olla. Joskus vaan tuntuu, että päivä menee aamusta iltaan kiukutellessa.
Toivottavasti alkaa pian helpottaa, huomiseks pakko saada lääkäriaika ja antibootit, siis ihan satavarma olen poskiontelon tulehduksesta.

Odotan launataita, päästään kaksin kavereiden tupareihin. Ja tän kuuh vikana vkl päästään hotelliin yöks ja se pääasia, katoo Lauri Tähkäääääää!! Onneks noi antaa jaksuja arkeen, kun on jotain kivaa, mitä oottaa. Mahtuu toki väliin Fröbelien konserttia ja muuta, että kun vaa paranis, ni vois nauttia täysillä.

:heart: nelli&pulla 21+5
 
Kävin siellä polilla, tilanne pysynyt ennallaan jatkoi sairaslomaa 23.10 asti. Sitten uusiin tutkimuksiin ja jos tarve sitte määräävät lääkkeet supistuksiin, lepoa lepoa lepoa lepoa.... siihen saakka. Pyörä pitää kuulema panna talvisäilöön ei polkupyörällä ajoa enää :/ ja kävelläkkään ei saa pitkiä matkoja kait se on autolla sitte liikuttava kun tarvii.. hui kuinkahan paljon tässä vielä paino nousee :eek: Vauvalla oli kaikki ok vilkas oli neiti ja perä tilassa edelleen.. :heart: tämmöstä tänne :wave:

Tarppa ja tyttötoukka 22+0

Ai niin ja lauantaiksi suunniteltu Ikea matka pitää jättää väliin ei saa kuulema lähteä autoon istumaan niin moneksi tuntia :/
 
Hissukka: se avoin toiminta on sellasta missä äiti/isä on lapsen mukana koko ajan eli samalla saa vanhempi sitte aikuiskontaktia. tuolla ei isiä pahemmin näy mikä taitaa olla aika yleistä. yleensähän se on äiti kuka lapsen kanssa kotiin jää. kotihoidontukeen tuo ei vaikuta kun siellä on vanhempi mukana, ei siis mitään hoitoaikaa. perjantaisin tuolla on sitten hoitopäivä eli 9-12 ajaksi voi lapsen viedä sinne ja ite voi käydä vaikka kampaajalla tms. maksaa euron tunti et ei hintavaa. täälläkin tuo avoin toiminta oli jo lopetus-uhan alla mut onneksi äitien kapina auttoi :whistle: toimintaa supistettiin mut onneksi sai silti jatkua, nyt toimintaa on 9-13.

nelli: kiitos kannustavista sanoista tossa ikäerojutussa :flower: pitää sitte tota rytmitystä kokeilla. onneks mies on alkuun kotona ni on vähä pehmeempi lasku.
 
Piiju: En ota äitiyspakkausta, koska meillä on ihan liikaakin vauvanvaatteita ja esikoisen jäljiltä muut tarvikkeet ok. Pakkauksen olen ottanut vain esikoiselle... eli toiselle lapselle jätin ottamatta ja nyt myös jätän. Mitään muitakaan hankintoja en aio tehdä, kun ei ole kerran tarvis. Ehkä sitten, jos meille tuliskin tyttö,niin olis syytä hankkia muutama tyttömäisempi vaate, mutta toisaalta siitäkin taitaisivat sukulaiset alkuun huolehtia niin hyvin, ettei mun tarvitsis kauppaan asti vaivautua. :)

Laa Laa rv 18+5
 

Yhteistyössä